Ford granada kysymys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Nippa
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Huhti 2014 09:04
Paikkakunta: Yläne

Ford granada kysymys

Viesti Kirjoittaja Nippa »

Seisonut 10v mulla tallissa tolanen granada mk2 vm82 hyvä kuntoinen ja pelleiltään vielä pelastettavissa. Moottori ja vaihteisto aika sohloja cologne 2.0 v6 ja kytkin loppu jne. Granadan sisustakin tosi hyvässä kunnossa.

Kuva

Ajattelin kun mulla nurkissa isäni vanha 1972 consul coupe 2.0 ohc niin se jo pelleiltään ehtoopuolella, mutta 80-luvulla koko moottori koneistettiin uudelleen ja uudet männät yms. niin sopisiko siitä ottaa moottori ja vaihteisto tähän kakkoskopan granadaan? molemmilla mittarissa noin 300tkm.
Onko vaikea homma? En oikein tyytyväinen tuohon cologneen ja tuo ohc tuntuu olevan kehuttu moottori.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Ford granada kysymys

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Nippa kirjoitti:Seisonut 10v mulla tallissa tolanen granada mk2 vm82 hyvä kuntoinen ja pelleiltään vielä pelastettavissa. Moottori ja vaihteisto aika sohloja cologne 2.0 v6 ja kytkin loppu jne. Granadan sisustakin tosi hyvässä kunnossa.

Ajattelin kun mulla nurkissa isäni vanha 1972 consul coupe 2.0 ohc niin se jo pelleiltään ehtoopuolella, mutta 80-luvulla koko moottori koneistettiin uudelleen ja uudet männät yms. niin sopisiko siitä ottaa moottori ja vaihteisto tähän kakkoskopan granadaan? molemmilla mittarissa noin 300tkm.
Onko vaikea homma? En oikein tyytyväinen tuohon cologneen ja tuo ohc tuntuu olevan kehuttu moottori.
Vastaavaa vaihtoa ajattelin aikanaan toisinpäin ja vaihdettavia osia olisi ollut koko tekniikka vaihteistoineen, kardaani ja apulaitteineen. Jätin silloin tekemättä.

Voi toki tehdä mutta hyvin työläs operaatio.
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Ford granada kysymys

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Sanoisin, että on helpompi kun ostat jostain tollasen 2,6/2.8 kaasari koneen ja laitat sellaisen... samaa sukua kuitenkin.
Pitäis mahtua hyvin granadaan. Vaihteisto käy muistaakseni suoraan kiinni, kytkin kun sulla on loppu niin samalla ostat uuden kytkin paketin
kustantaa jonkun 100€. Jos moottori on vakio niin vääntää huomattavasti paremmin alakierroksilla, tosin ei se oo raketti sittenkään.

Ohc:ssä ei ole yhtään enempää vääntöä vakiona kuin 2.0 colognessakaan. Itseasissa vähemmän kun kattoo mitä ollut uutena. OHC:ssa vaan parempi osien saatavuus ja helpompi virittää vapaasti hengittävänä ja kestää viritettäessä paremmin kierroksia vakio kamoilla.
viiman
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Syys 2021 19:13
Paikkakunta: loppi

Re: Ford granada kysymys

Viesti Kirjoittaja viiman »

näköjään löyty jupinaa granadasta aikasemmalta omistajalta.. tuo moottori homma, avasin koneen alakerran kun oli tekniikka pois, tosi siisti, useasti oli öljyjä vaihettu ja laakerit siisti. kytkimessä oli pintaa, vaijeri kulki kummaa reittiä.
kaasarissa oli ihmeellisiä virityksiä ja itte tehtyjä tiivisteitä. oli myös löysällä imusarjassa ja alin pakeliitti halki.
purin, ultra ääni pesin kaasari (weber dgas) uusin kaik tiivisteet sekä hommasin uudet hiuka isommat tyhjäkäynti suuttimet ni loppu pinta kaasulla nypytys. poistin sähkösen pa pumpun ja hommasin uuden mekaanisen ja palautin letku viritykset konehuoneesta alkuperäs tyyliseksi. jakaja kohallee, ennakot oli kauheen myöhasellä

koneen siistin maalasin vaihoin kampuran stefat ja ö pohjan tiivarit. venttilin varren kumit vaihdoin myös. kytkin uusin kumminki samalla. motomobilista tuli useempi vesiletku uutta.

kaikki öljyt ja nesteet käsijarru vaijeri jarrujen kunnostus useempi pusla etupäähän. iskarit tosihyvät sen näköset ettei kauvaa kereny ajos olla.
takakaaret j ahelmat vaihdoin ehjän etupuskurin ja etu sekä takapuskureihin uudet kävyt ositi. etu ja taka hiekkapellit oikasin automaalattiin muuten paitsi katto ja takaluukku jäi vanhaa pintaa. vanteet ostin toisenlaiset. pikku nippeliä sisustaan, kaiken kaikkiaan helppo vähän osia tarvinu kunnostus. kaaret ja helmat tuli auton mukana.

ostin huutokaupat.comin kautta tämän keväällä 2018. keväällä 2020 sain leimattua ja museotarkastettua. puheiden mukaan 2015 asti ajettu jolloin poliisit oli kilvet vienyt kun ilman leimaa oli ajettu. uudesta asti edellisellä kuulema ollut. papereiden mukaan myöskin ja tosipaljon oli kuittia lippulappua mukaan.

ajoin syksyyn 2020 päivittäin hyvin pelaa ei vikaa moottorissa ja vaihteistossa km lukema 262tkm. myin auton faijalle ja mutsille ne on tänki kesää hymyssä suin painanu granadalla mennä.

viimevuonna mattilan kari teki jutun autosta klassikot lehteekin.

http://klassikot.fi/5405/klassikot-52020

t: viman oli pakko hiukan pohjustaa tota vanhaa tarinaa mitä oli kirjotettu moottori viasta. :D
Sierra 2.0i S -86 + -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Taunus 2d -75
Escort -76
Transit T350 -03 + -14
Viva hc -71
Cavalier mk1 -78
Commodore B coupe gse - 75
Vastaa Viestiin