MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tetammi
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2016 13:08
Paikkakunta: Paimio

MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En löytänyt aiempaan juttuu aiheesta kun ite ettisin tietoa.

Oireena oli lähinnä reilu nakutus, ventiilinkopan päältä kosteata ja ehkä vähän heijaava tyhjäkäynti joskus mutta vanhoja juttuja lueskelles "pakko" oli noi tutkii.
https://db.tt/rwyqAG1T

Tuossa 2005 on Delphin suuttimet. Dieselhuolto Häkkisellä Turus uudet 350e kpl.
https://db.tt/ZdNjwJlk

http://www.dieselpojat.fi/ Tampereella tsekkas ja huolsivat noi noin parilla huntilla kpl.

Sieltä opittua, nämä mallit ei juuri koskaan vuoda alatiivisteestä. Nakutus johtui ilmeisesti et joku suuttimien tyhjäkäynti säätö tjsp. oli niin pienellä että korkeapainepumppu joutu nostaan paineet koviksi että suuttimet rupes pelittään. Märkyys suuttimien vieressä oli vain moottoriöljyä kun nuo ovat öljytilassa/venakopan sisällä.

Kilsoja siis takana 300tkm, eikä tietoo että ois joskus tehty noille mitään. Ohivuotoo oli reilusti. Kahdessa säätöarvot maksimisuositusrajalla ja toisissa tuplaten yli. Olivat siis toimivat mutta kuluneet.

Annoin tosiaan laittaa noi kuntoon jossei tarttis hetkeen ihmetellä.

Asennusohjeetki sain: Kiristysmomentti 47Nm, asennolla ei muuta väliä kuin että saa paluuputken paikkaansa.
Putket pitäis olla ehdottoman puhtaat, ite puhalsin paineilmalla ne läpi ennen asennusta.
Ekassa startissa kaasu puoleenväliin ja pidetään ainakin minuutti jonka jälkeen voi pikku hiljaa laskee. Tuolla kuulemma estetään se et jos on joku roska jääny asennuksesta niin se huuhtoutuu läpi varmemmin.

Vaatii pitkän 21mm hylsyn, normi tulppa-avain ei riitä. Mä hitsasin normi hylsyyn putkenpätkän väliin ja tein kolon kylkeen niin pysty vähän pitää suutinta oikeassa asennossa.
https://db.tt/4dQU3T4T
Mondeo 2.2TDCi -05
sepalex47
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2019 17:41

Re: MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja sepalex47 »

Mulla on murheenkryyni 06 mondeo 2,2 TDCI. Kaikenlaista yrittivät Fordilla Rintajuopila silloin kunnes ainoa selostus HPP sökö. Tilasin huijareitten maasta eli englannista pumpun ei vastannut numeroiltaan webilmoituksesa olevaan. Nyt mulla on auto purkaamosta jossa automaattilaatikko sökö mutta moottori toimii kauniisti. Tosiaan 2,o mutta niissä HPP ja ruiskut samoja boxilla ja 2 avainta chipillä löytyy on mulla 2,2 vara boxi ja chippi Juoppi resitoi ostamani ja aölkuperäinen että varaosia löytyy. Mutta olen kuullut että ruiskut pitää sätää/ajoitta ja kuinka kallis homma tämä on Kokkolasa. Olisiko varmempi halvempi vaihtaa koko moottorin sa sen saa racingchipilä 160 hevosvoimaan Olisin kiitollinen vastauksista
sepalex47
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2019 17:41

Re: MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja sepalex47 »

Kuin luin ylempänä niin sain käsityksen että ruiskujen ajoitus ja itse ruiskut kovin kallista.Neuvonna osta esim HPP:n Saksasta jos myyjä aito saksalainen niin hyvän testatun käytetyn saa noin 250 ja suurrimet npin 80 x 4. Olihan Kokkolalainen idiotti kuim meni Lomtooseen ostamaan S-type V8. Siihen oli vialliseenveiviin vaihdettu uudet lakerit kestivät 2000 km konsti joka ei edes linjoilla Kalliossa on harrastettu 40 vuoteen
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

sepalex47 kirjoitti: 24 Heinä 2021 21:35 Kuin luin ylempänä niin sain käsityksen että ruiskujen ajoitus ja itse ruiskut kovin kallista.Neuvonna osta esim HPP:n Saksasta jos myyjä aito saksalainen niin hyvän testatun käytetyn saa noin 250 ja suurrimet npin 80 x 4. Olihan Kokkolalainen idiotti kuim meni Lomtooseen ostamaan S-type V8. Siihen oli vialliseenveiviin vaihdettu uudet lakerit kestivät 2000 km konsti joka ei edes linjoilla Kalliossa on harrastettu 40 vuoteen
Halvimmillaan peruskorjatut suuttimet Saksasta laadukkailla osilla noin 130€/kpl. Tuon alle ei saa kelvollista.
Tehdaskorjattu korkeapainepumppu noin 500€.

Suuttimia ei tarvitse tai voi ajoittaa mutta uusien/peruskorjattujen suuttimien mukana tulee suutinkohtainen koodi joka tulee syöttää moottorin ohjausyksikköön eli ecuun. Toimii toki ilmankin muttei niin hyvin.

Korkeapainepumpulle riittää pelkkä asennus, muuta ei tarvita.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ei muuten kannata MITÄÄN tuhoboksia, racingchip tai muutakaan railpainesäätimeen tulevaa boksia laitta mihinkään commonrail koneeseen etenkään delphin systeemiin.
Suuttimet ja pumput ei kestä, se "lastu" paskakikkare huijaa ecua liian pienestä railpaineesta ja sillä se syöttö nostetaan.
Pelkästään lisää polttoaineta ja kohta on dpf ja katit tukossa jos sellaisia on paikallaan.

Kunnon ohjelmointi on ainoa oikea tapa saada lisää tehoa, ja sekin kannattaa teettää sellaisella joka osaa tehdä sen oikein eikä vain suutin karttoja huijaamalla kuten moni bulkki lastu tekee.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jotenkin tuntuu että sais sitä tehoa varmemmin kun ostais tehokkaamman auton,kaikenmoiset kikkailut kun on nähty,tai sitten pitää olla se ihan oikea rakentelija joka tietää mitä pitää oikeasti tehdä.
Niitä tuskin on joka kylässä...
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: MK3 Mondeo 2.2 TDCi Delphin suuttimista (-05)

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu200 kirjoitti: 28 Heinä 2021 23:36 Jotenkin tuntuu että sais sitä tehoa varmemmin kun ostais tehokkaamman auton,kaikenmoiset kikkailut kun on nähty,tai sitten pitää olla se ihan oikea rakentelija joka tietää mitä pitää oikeasti tehdä.
Niitä tuskin on joka kylässä...
Tuota olen kokeillut ja hyväksi havainnut. Tehon ja väännön saa valmiiksi testattuna kestävillä osilla varustettuna.

Tietenkin jotkut haluavat "ohjelman" 1,0L Ecoboostiin ja kertovat että se lisää kestvävyyttä.
Vastaa Viestiin