Sierran käynti- ja veto-ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mörkö
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2015 19:14

Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

Terve, päätin nyt laittaa oman ongelmanikin jakoon, kun en itse enää keksi mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.

Autona siis -92 Sierra 2.0i doch. Ongelmana on, että moottorin kierrokset eivät laske välittömästi tyhjäkäyntikierroksille, jos kaasua painaa. Kierrokset jäävät hetkeksi seilaamaan vaajaaseen 1500rpm ja tämän jälkeen laskee normaaliksi. Tyhjäkäynnillä moottori useina alkaa myös seilaamaan, kierrokset putoavat 500 rpm ja sieltä taas hörähtää 1500rpm, josta laskee hitaasti tyhjäkäynnille. Korjaustoimenpiteinä olen vaihtanut kaasuläpän asentotunnistimen ja puhdistanut tyhjäkäyntiventtiilin, mutta näillä ei ole mitään vaikutusta. Imusarjavuotojakaan en ole paikallistanut..

Toinen ongelma on ajon aikana. Auto kiihtyy normaalisti kaikilla vaihteilla siihen asti kun kierroksia on 4000, tämän jälkeen ei enään tapahdu mitään. Jos painaa kytkimen pohjaan ja kaasuttaa niin kiertää normaalisti punaisen rajalle. Ongelma ilmnestyi ihan yhtäkkiä. Bensapumppu on vaihdettu viime syksynä, kun vanha sanoi itsensä irti.
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ongelmana on, että moottorin kierrokset eivät laske välittömästi tyhjäkäyntikierroksille, jos kaasua painaa.

Tässä on varmaan nyt kirjoitusvirhe koska mottori ei voi pysyä tyhjäkäynnillä, jos kaasua painaa. Niin mitä muuta sä kysyit.. :D

Ainiin, kiekat loppuu, vaihda tulpat ja tulppien johdot, ei käy kaikilla.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Mörkö
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2015 19:14

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

Joo, unohtui laittaa, että kaasun painamisen jälkeen kierrokset eivät laske heti tyhjäkäynnille vaan jäävät sinne 1500 kierrokseen.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

ootko vikakoodeja kattonu ett löytyykö sieltä mitn immeellistä?
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Itseasiassa itsellä on täsmälleen samanlaista vikaa: tyhjäkäynti välillä alimmassa merkissä (vaikuttaa alle 500rpm:lle, mutta ei taida kuitenkaan ihan niin matala olla), välillä niiden kahden pisteen välissä 1000rpm kohdalla (varmaankin se oikea kohta) ja välillä 1500rpm:ssä. Ja tossa kutakuinkin viikko sitten teki tuon saman, eli vedot loppu 4000rpm kuin seinään, ihan kuin olisi rajoitin mennyt päälle. Nyt taas veti ihan normaalisti 6500 punarajalle, kun kokeilin. Rajoittui tuohon, oli vaihde sitten päällä ja vedossa tai vapaalla. Lisäksi välillä lähtee huonosti käyntiin (tosin voi johtua tulpistakin). Olettaisin, että vika on jossakin ruiskun elektroniikassa (ilmamäärä/-massamittari?) ja kun sieltä tulee vikakoodi, niin ECU rajoittaa kierrokset tuohon neljään tonniin. Toisaalta lambdakin voisi ehkä moista vikaa aiheuttaa, riippuen ECU:n älykkyysosamäärästä (ei saa lambda-arvoa -> heittää varakartoille -> rajoittaa kierrokset väärän seoksen ja kuumentumisen varalta?). En tiedä, voishan nuo vikakoodit tuosta lukaista (OBD ledeillä :mrgreen:).

Auto siis -87 2,0 ohc efi, mutta ilmeisesti ainakin melkein samalla ruiskulla.
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
Mörkö
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2015 19:14

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

Kävin katsastamassa, jossa kävi ilmi, että lambda-arvo oli hiukan koholla, meni kuitenkin päästöistä läpi hetken käyttämisen jälkeen. Kävin myös vaihtamassa varaosa-autosta toisen puolan, kipinän vahvistajan, MAP-anturin, ECUn ja tarkastin sekä putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän. Näillä ei mitään muutosta tuohon veto-ongelmaan. Tyhjäkäynti on alkanut jokseenkin paremmin toimia. Seuraavaksi siis menee vaihtoon tulpat ja mahdollisesti johdot. Otin myös romusta varalle toisen moottorin lämpötila-anturin, jonka myös vaihdan, jos ei ratkaisua tule.

Sellaisen huomion myös tein, että kylmällä koneella vetorajoitusta ei ole, kiertää siis täysin normaalisti.
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Kokeile lukea ne vikakoodit? Tossa on linkkejä ohjeisiin:

viewtopic.php?t=19339
viewtopic.php?t=6958

Ja tossa pitäis olla oikeelliset koodien selitykset:

http://www.mustangsandmore.com/ubb/EECIVcodes.html

Villi veikkaus ois se lambda, kerta leimallakin oli arvot korkealla (toki voi viitata myös putkistovuotoon).

Tossa listassa on vikakoodit

41 - HEGO sensor circuit indicates system lean
41 - No HEGO switching detected
42 - HEGO sensor circuit indicates system rich

jotka siis viittaavat lambdaan (HEGO, Heated Exhaust Gas Oxygen -Sensor).

EDIT: Itsellä ei ainakaan kyllä lambdasta johdu, kun sitä ei näköjään tuon ikäsessä vielä ole :lol: Mut -92:ssa vois jo ollakkin :mrgreen:

EDIT2: Jenkkifoorumilta luin, että jollakin oli myös johtunut tuo 4000rpm kierrosrajotukset viallisesta jäähdytysnesteen lämpötila-anturista. Mut lue ne vikakoodit, sieltä pitäisi tulla suoraan vika selville, jos on sähköissä.
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
Mörkö
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2015 19:14

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

no nyt on ne vikakoodit luettu, mutta eihän niistä allekirjoittanut mitään selvää saa... ensimmäinen väläys oli jollain lailla heikko. mutta tossa linkkiä, jos joku viisas voisi vaikka tulkita. View My Video

EDIT. Hiukan aikaa tässä pohtiessani en saa tuosta muuta ulos kuin vikakoodin 73. Ja ilmeisesti muistissa ei vikakoodeja.

Tuo 73 viittaa siis vialliseen kaasuläpän asentotunnistimeen, vai olenko ihan väärässä? Tuolla saksankielisellä sivulla ilmoitetaan "Reinigungsmagnetventil", mutta kun tuo perliini ei taivu, niin voin vain veikata tuota tyhjäkäynninsolenoidia.
Viimeksi muokannut Mörkö, 23 Huhti 2015 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tessu
Viestit: 1721
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mitäs noita välkkyviä valoja kattelee ajaa sinne missä on testeri niin tulkitsee ihan mitä se tarkottaakin,sinne se pitäs omakin riesa viedä kun tyhjäkäynti laskee liian ales eikä ole mitään tietoa missä vika?
Tää vaan 1-pisteruisku että synkkä laite ON!
Mörkö
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2015 19:14

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

Nyt vaihdettu ECUlle menevä moottorin lämpötila-anturikin, eikä vaikutusta. Tänään päivällä taas kun en ollut vähän aikaan ajanut niin toimi ihan moitteetta, kunnes lämpeni ja ongelmat alkoivat.
Tessu
Viestit: 1721
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Alko muakin mietityttää tuo omakin vika kun tyhjäkäynti lähes poistuu kun lämpenee että voikos olla se puolahässäkkä paketti että se sitten lämmetessä piiputtais??
Oletko vaihtanu sytytystulppia?
Mullapa alko nää ongelmat kun ensin vaihoin tulpat ja sitten öljyt ja putsarin?
Tulpiksi tuli NGK.t mutta ei ole ne V-ura tulpat,Ford huoltaja kummiskin tokas et ainakin tää 1-pisteruisku ois tarkka tulpista?
Mörkö
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2015 19:14

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

Juu, tulpatkin tuli vaihdettua, oisko olleet boschin tulpat mitkä sinne laitoin. heräsi myös ajatus, että voisiko bensanpaineella olla jotain tekemistä asian kanssa? Mikä on suuttimien jakotukissa oleva "painekello"? Voisiko se olla esimerkiksi rikki? Kuinka tuo bensanpaine kannattaisi lähteä mittaamaan? Ohjearvoksi tältä foorumilta löysin että 3bar pitäisi olla, pitääkö paikkansa?

Yksi vaihtoehto joka kävi mielessä on myös se, että voisiko sytytyksen enakko olla pielessä?
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Sitäpä taitaa olla turha mittailla sitä bensan painetta jos kyseessä 2000 DOHC EFI moottori. 3 1/2 kierrosta auki se bensanpaineen sääjin. Eli veivaat sen ensin kiini ja pyörität sen kolme ja puoli kierrosta auki. Seuraavaksi katot siittä kaasuläpän akselilta mihin vastaa se lätkä mitä kaasuvaijeri liikuttaa että onko sinne tullu kolo siihen lätkän pohjaan mitä vasten se lätkä makkaa kun kaasuun ei koske. Sitä pystyy säätään siittä sitä ruuvia mihin se lätkä vastaa. Pyörittää ylemmäs sitä ruuvia ni saa tyhyjäkäyntiä isommaksi 950-1000 rpm/min mutta kannattaa säätää sitä lämpimännä ja samoten ko siittä kaasuvaijerista tyhyjät välykset pois elikkä säättää se niin että lähtee se kaasuläppä aukiaan heti kun siihen kaasuun koskee. Seuraavaksi jos ei auta ni kattoa se huohottimen metalli putki mikä lähtee sieltä moottorin vasemmalta puolelta huohotin venttiililtä ja mennee imusarjalle että ei ole tullu niihin kurveihin liian jyrkkiä mutkia/halkeamia. Omasta nakkasin koko putken pois ja normi paine letku tilalle. Niitä bossilaisia tuluppia en suosittele. Ennemin NGK tai hakkee orkkis tulupat.
Kurppa
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Helmi 2016 20:08

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Kurppa »

Mikähän lie tosiaan 2,0 I Doch kun säädät tyhjäkäyntiruuvia että pyörii 900-1000 r/min? niin toimii näin jos kaasuläpän anturin johto on irti.
Kun anturi toiminnassa niin kierrokset 600 r/min.
Kahdella eri kaasuläpän anturilla toimii aivan samoin.
Nyt ei mene kampikammion huohotus imusarjaan ollenkaan, pitäisikö sen toimia? Moottori saa liikaa ilmaa.
Kansiremonttti tehty ja imusarjassa ei huomattu ilmavuotoja ja pakosarja on tiivis.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Sierran käynti- ja veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Anturi löysästi ruuveihin ja käännä sitä anturia niin että alkaa käymään tyhjää kunnolla.
Ainakin vanhemmissa efi koneissa oli isommat reiät anturissa ja sille käännettiin joku tietty vastusarvo tyhjäkäynnille.
Asiat on 20v vanhoja enkä jaksa muistaa mitä vastusarvo oli.

Mutta kuitenkin auto käyntiin ja lämpimäksi sit kääntää hieman anturia. Testaa kylmäkäynnin tyhjäkäyntisolenoidi että on tiivis kun kiinni, muuten se humppaa se tyhjäkäynti kuumana.
Vastaa Viestiin