sierraan zetecciä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
mackaiveri
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2009 05:36

sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja mackaiveri »

Päivää. Saako tuota 2.0 mondeon zetekkii toimimaan escortin efi ruiskulla? Sierras tällä hetkellä kiinni escortin 1.6 cvh moottori juuri mainitulla ruiskulla ja olis suunnitelmis koneen vaihto.
Ilo alkaa kilosta ja remontti kahesta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ei edes koittaisi ajatuksissakaan yrittää saada toimimaan moista väkerrystä.
helpompi laittaa 2l ohc kaasarilla toimimaan kun tuo.
gti golo palloilija
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Puhumattakaan siitä, että alunperin etuvetoasennukseen tarkoitetussa zetecissä on monta muutakin fiksattavaa kohtaa ennen ruiskua. :o

Nyt kannattaa pistää vähän jäitä hattuun ja selailla foorumin ketjut aiheesta. Jostain Bolt-on paketista kannattaa aloittaa. ;)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
mackaiveri
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2009 05:36

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja mackaiveri »

ohari kone ei tuu kysymykseenkä koska vähäpäästönen. zetekkiä saa aika helposti kiinni kun vähä muokkaalee. sierran oma Doch on taas kuraan kannen puolesta.
Ilo alkaa kilosta ja remontti kahesta
Avatar
riesa-reising
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

mackaiveri kirjoitti:ohari kone ei tuu kysymykseenkä koska vähäpäästönen. zetekkiä saa aika helposti kiinni kun vähä muokkaalee. sierran oma Doch on taas kuraan kannen puolesta.
no miten ois esim skorppiosta 2L/2,3L 16v? ilmeisesti huomattavasti yksinkertasempi asennella kuin zetekki
Ford Sierra 2.0i Dohc -90(ex), Ford Sierra 2.0i -88 Ghia(ex), Ford Sierra 2.0iS -88(ex), Ford Fiesta 1.3 -94(ex), Ford Scorpio 2.0i -93(ex), Ford Scorpio 2.0i -91(ex), Ford Sierra iS -86, Ford Sierra 2.0i -92(ex), Ford Scorpio 2.9i 24v -94
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Köhöm... sekoitan vähän pakkaa; eikös tänä vuonna vähäpäästöisyys poistu, jos on Trafiin uskominen? Eli se kallis puolueettoman laitoksen emissiomittaus tulee vasta Euro 3- päästöluokan autoihin alkaen joskus -97...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
njietro
Viestit: 829
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja njietro »

Saattaa rakentelut helpottua joo jos kaikki ehdotukset menee läpi ninku on nyt puhuttu.

Alkuperäiseen viestiin: laita se Zetec sillä Zetecin ruiskulla ni toimii. Koneen johtosarja on kuitenkin oma pakettinsa, periaatteessa kytkettävä vaan 12-nap liitin (joka kuuluu Mondeossa sulakerasialle) ja muutama muu piuha (ajonestollinen virtalukko jos sellanen löytyy).

Sitten enää murheena öljypohja, apulaitteet, koneen kannakkeet, vauhtipyörä ja kytkin ja vesiletkut + pakoputkisto.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Avatar
riesa-reising
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Eli siis jos nuo pykälät tulee voimaan niin saako esim <-97 jälkiahtaa ilman vtt sun muitten mittauksia?
Ford Sierra 2.0i Dohc -90(ex), Ford Sierra 2.0i -88 Ghia(ex), Ford Sierra 2.0iS -88(ex), Ford Fiesta 1.3 -94(ex), Ford Scorpio 2.0i -93(ex), Ford Scorpio 2.0i -91(ex), Ford Sierra iS -86, Ford Sierra 2.0i -92(ex), Ford Scorpio 2.9i 24v -94
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

riesa-reising kirjoitti:Eli siis jos nuo pykälät tulee voimaan niin saako esim <-97 jälkiahtaa ilman vtt sun muitten mittauksia?
Näin on valehdeltu ainakin. Saattaapi B Omegoiden hinnat pompata :twisted: Mulla ois sellanen tulossa purkuun tai.. myyntiin :D

OT
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kai sinne joku päästöraja kuitenkin jää?
Ite käytin mittareissa 1,6 ykspisteruiskua ja JUURI se -91 malli siihen tuo sitten vaikuttais? ei vaan saanu lappua kun jostain vetää seoksen sekaan happea,liikaa.
Voortia ei kyllä enää taloon tule
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

NYT sen verran selvittäny katti asiaa että täällä Suomessa tuli katalysaattori=vähäpäästöisyys pakolliseksi varusteeksi 1.1.1992 alkaen,joo o ja mun Sierra rekisteröity jo huhtikuussa 1991 ja on muutes valmistettu JO 1990 elokuussa!!
Että kaiken järjen mukaan tuossa ei tartte katalysaattoria olla olleskaan,onko noin??
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja p3 »

Se selviää rekisteriotteesta, autoja on rekisteröity vähäpäästöseksi jo tuota pakollista päivämäärää aiemmin verotuksellisista syistä, joten jos rekisteriotteessa auto on merkitty vähäpäästöiseksi niin sitä se on.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mitenkä tuo tuleva laki vaikuttaa sitten siihen asiaan?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja emax »

http://www.trafi.fi/filebank/a/14252960 ... sesta.docx

Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käytönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukempaan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästövaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaatimukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moottorien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa.
Lisäksi moottori sais olla vaikka 10 litrainen kunhan teho tai vääntö ei kasva yli 20% suuremmaksi, ja akselimassat ei ylity.
Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia yksinkertaistettaisiin rakennemuutospäätökseen verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista luovuttaisiin, koska jo kohdan 1.4 yleisissä periaatteissa säädetään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistaisivat riittävästi turvallisuuden ilman nykyisiä moottorin massamuutosten prosenttirajoja. Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutilavuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena olisi, että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin nykyisessä rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu paljon vaihtelua. Myös tehon kasvamisen arvioinnista suoraan iskutilavuuden suhteessa luovuttaisiin. Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tessu kirjoitti:Mitenkä tuo tuleva laki vaikuttaa sitten siihen asiaan?
Siis perus-määräaikaiskatsastus tuskin muuttuu mitenkään, mittaus joko konttorilla tai pajalla, ja auton täytettävä edelleen ne normit jotka sen on ennenkin pitänyt täyttää. Pointti on siinä että sitten kun autoa aletaan esim. turbo-ahtaa niin ei tarvitse hakea puolueettoman laitoksen mittausta (vaikkapa VTT:ltä joka maksaa), vaan riittää se peruspäästömittaus mikä tehtäisiin joka tapauksessa katsastuksen yhteydessä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Kreivi
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Maalis 2013 16:12
Paikkakunta: Salo

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

mackaiveri kirjoitti:ohari kone ei tuu kysymykseenkä koska vähäpäästönen. zetekkiä saa aika helposti kiinni kun vähä muokkaalee. sierran oma Doch on taas kuraan kannen puolesta.
Herra insinööri on nyt hyvä ja kertoo minulle mikä siinä Sierran DOHC kannessa on vikana? (Harvemmassa sierrassa on muuten Dual Over Camshafts Head- tyyppistä moottoria.. nus nus)

Niin kauan kun se moottori oheislaitteineen toimii yhdessä pakettina hyvin, ei kannen kanssa ole mitään ongelmia. Nämä tarinat kannen kieroutumista ja halkeamisista on suurimmaksi osaksi toivottomien tunareiden hölmöyttä(Ei viitsitä katsoa, että myös ne epätodennäköisimmät osat olisivat kunnossa, toisinaan koituu jo ensimmäisellä kerralla kohtaloksi). Sitten on ihan turha itkeä, jos tulee kansivaivaa käytettäessä sitä massapaskakansipahvia(mitä yhä vielä armon vuonna 2015 myydään JOPA Fordilta ko. koneeseen) vaikka saatavilla olisi myös uudempaa suunnittelua oleva monilevykansipahvi.. Joka kestää.

Toki on myönnettävä, että ko. kasinaulanen dokki ei ole siitä kestävimmästä päästä kun mennään tuolle rälläyslinjalle jonkin viikonloppuiltojen lauluauton kanssa.. Itse olen syyllistynyt myös tuohon paskanjauhamiseen dokkikoneesta, nimittäin silloin kun aloittelin autoharrastustani ja mulla sattui olemaan ylitsepääsemättömiä ongelmia tuollaisen koneen kanssa. Myöhemmin purettuani ko. moottorin havaitsin ettei siinä ollut sisuksissa mitään vikaa.. päinvastoin. Huomauttaisin myös, että mulla makaa puun alla yksi raato, jossa on todennäköisesti reippaasti yli 500tkm(jos kaikkien omistajien kertoma pitää paikkansa, niin tuolla on rullattu ainakin 650tkm) ajettu *ehjä* dokkikone.. Sen näkee sitten kun sen koneen joskus purkaa pois turhana.

Jos hakee helposti ja verrattain halvalla viritettävää moottoria, niin Sierran 2.0 8v DOHC on juuri sellainen. laskettu&ammariportattu 2.0 8v kansi naitettuna 2.3 16v alakertaan, maustettuna läppiksillä, säädettävällä ruiskulla, vesiruiskulla, törkeen korkeilla puristuksilla.. Lähelle 250hv pyöriltä.

Itellä parhaillaan työn alla (jo toinen) 2.2 litranen dokkiin pohjautuva turbokone.. 8v kannella ihan vain ja ainoastaan vittuilun takia. Brittikollega on vastaavasta koneesta 2.0 16v kannella ja tehtaan rojuilla ottanut 250bhp ~0,55 bar ahdoilla.. Aivan tarpeeksi ja ihan liikaakin potkua kadulle, jos multa kysytään. Mun ekaa aikaansaannosta ei koskaan penkitetty ahdettuna, mutta lopputulos vakuutti siinä määrin, että ideaa tullaan jatkojalostamaan ja koska mulla on edelleen tuo 8v kansi(joka on muuten peräisin mun ekasta Scorpiosta.. Juurikin siitä Scorpiosta jonka kantta epäilin ja monet muut epäilivät vialliseksi) se tullaan näkemään vielä ainakin kerran tieliikenteessä.. Aihionkin saatan paljastaa lähipäivinä.

Mitä lohkoon tulee, niin jos dokkipohjaiset viritykset kiinnostaa.. Kannattaa suunnata brittien RS2000 foorumeille ja jättää nämä suomifoorumit omaan arvoonsa, märehtimään 8v dokkikannen heikkoutta. Nykyään dokkeihinkin saa viriosia jo melkoisen mukavasti, 8v kannellisiin vähemmän, 16v kannellisiin enemmän. Jos nelipyttynen pitää saada ja valinta on tehtävä Zetecin, Pinton, CVH:n, Sigman tai Dokin väliltä niin, oli kyseessä etu- tai takaveto niin mun henkilökohtainen valinta on ja tulee aina olemaan Dokki.

Joten sovitaanko nyt niin, että sitä dokkikonetta ei sitten parjata enää vuonna 2015 minkään ABC:n kahvion puolella kuullun legendan vuoksi?

P.S. Mikä siinä Zetecissä on niin kamalan ihmeellistä, että jokaiseen Sierraan on nyt sellainen saatava? Tai ylipäänsäkkään?
EDIT: Ylemmällä en sitten suinkaan kalastellut Njietron vihaa niskaani.. Joissain paikoissa se Zetec on toki täysin ymmärrettävä ja jopa suositeltava moottori.
Viimeksi muokannut Kreivi, 08 Huhti 2015 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mun kummilla vanhalla miehellä 2L dokki Sierra ja 370tkm ajettu ja moottoria EI ole avattu ikinä,uutena ostanu ja ajellu vaan,normi huollot teetetty,että kyllä parjaamiset johtuu juuri noista asioista kun tuossa Kreivi kirjoitti.
Ainahan voi olla tekovikoja missä vaan mutta kun joku saa pahan maineen niin minkäs teet?
Kun ostaa ehjän laitteen TAI uuden laitteen niin vasta sillon voi kertoa miten toimii tai ei toimi,kuten itseni kohdalla on tää 1-pisteruisku niin sen tiedän mikä se on kun uudesta asti meillä ollu ja tää ei ole mikään haitekki vehje,paremminkin mysteerioauto heh!
Kyllä kieltämättä itelläkin keittää ja haukun mutta anteeksikin osaan pyytää ja todeta olleeni väärässä
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

No ei sieltä ole kyllä kukaan mitään ihmeelleisiä lukuja ottanut ahettunakaan jos sitä virittämään on alettu. Varsinkaan 2l 8v koneesta. Taisi sieltä crsc:n puolella yksi saada päälle 300 ahdettuna kun 1,5bar muistaakseen oli painetta.Vaparina ei kyllä ole mitään huomattavia tekeleitä saatu aikaan vaikka ovat yrittäneet. Toki jos joku näyttää oikeasti 8v kannella penkitetyn lapun jollain edes 180 tehoilla,2L koneesta niin voin vetää sanat takaisin. Zetecillä on huomattavasti helpompi ottaa tehoja ulos kun niitä nyt seuraillut,niin vaparina kuin ahdettuna.

Käyttö-autona se viellä toimii niin kauan kuin kaikki on kunnossa,varsinkin keulaflektit jotka jumittuu toisinaan ja sieltä lämpö ongelma saattaa alkunsa saada.
Ja ne 8v kansien tippuvat ohjurit on varmaan jo kaikki korjattu jotka olisivat lähteneet itsekseen liikkeelle.
Kyllä se kansi napsahtelee halki helpommin kuin muissa fordin tekeleissä yleensä. Vanhemmissa rs escoissa oli samaa vikaa ja ilmeisesti samaa valuseosta käytetty alkupään kansissa.
gti golo palloilija
Kreivi
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Maalis 2013 16:12
Paikkakunta: Salo

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

Aksu kirjoitti:No ei sieltä ole kyllä kukaan mitään ihmeelleisiä lukuja ottanut ahettunakaan jos sitä virittämään on alettu. Varsinkaan 2l 8v koneesta. Taisi sieltä crsc:n puolella yksi saada päälle 300 ahdettuna kun 1,5bar muistaakseen oli painetta.Vaparina ei kyllä ole mitään huomattavia tekeleitä saatu aikaan vaikka ovat yrittäneet. Toki jos joku näyttää oikeasti 8v kannella penkitetyn lapun jollain edes 180 tehoilla,2L koneesta niin voin vetää sanat takaisin. Zetecillä on huomattavasti helpompi ottaa tehoja ulos kun niitä nyt seuraillut,niin vaparina kuin ahdettuna.

Käyttö-autona se viellä toimii niin kauan kuin kaikki on kunnossa,varsinkin keulaflektit jotka jumittuu toisinaan ja sieltä lämpö ongelma saattaa alkunsa saada.
Ja ne 8v kansien tippuvat ohjurit on varmaan jo kaikki korjattu jotka olisivat lähteneet itsekseen liikkeelle.
Kyllä se kansi napsahtelee halki helpommin kuin muissa fordin tekeleissä yleensä. Vanhemmissa rs escoissa oli samaa vikaa ja ilmeisesti samaa valuseosta käytetty alkupään kansissa.
Yhessäkään 16v dokissa ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa halkeilua tai kieroilua. Se on silkkaa sianpaskaa. Jos on viitsinyt siihen 8v kanteen perehtyä, niin halkeilun syykin löytyy kyllä ihan insinöörityöstä, eikä mistään helvetin valuseoksesta(8v kansiin liittyen kannattaa vertailla mulkkarin ja sierran 8v kansia keskenään.. mulkkarin ei halkea, sierran halkeaa)

Vironpojat on vakio kasinaulasta ahtanut kilolla ja sieltä on saatu kyllä 200hv ylittäviä tehoja paljonkin ulos. Nähtävästi et ole itsekkään kokeillut, kun viittaat muiden tekeleisiin niin kauheasti ja niiden pohjalta huutelet mitä huutelet :thumbup:

Kerro nyt mulle, että kuka tota dokkia on niin kauheasti koittanut virittää, kun kenelläkään ei tunnu olevan noista ja noiden kanssa pelaamisesta hajuakaan?????????? Etenkään 8v koneesta! RS2000-16v.co.uk puolella on useampikin hyvin lähelle 400bhp menevää laitetta ja parhaillaan on valmistumassa yksi RS2000-projekti missä on todennäköisesti tähän asti voimakkain 2.3-variaatio. Jos aihe enemmän kiinnostaa, niin juttua löytyy nimimerkiltä "minirotty".

Nää tippuvat ohjurit kiinnostaisi myös? Taisi olla kahdeksas kone kun löin osiksi viime viikolla.. Tyyppi jolta hain sen JÄLLEEN KERRAN hehkutti että sieltä on varmaan ohjurit pudonneet.. No eivät olleet :roll: Mutta kuten sanottu, mulla on 2.2 litranen 8-venttiilinen turbokone jälleen rakenteilla ja koko paska tulee tehtaan rojuilla.. Vaikka mä en usko noihin putoileviin ohjureihin, niin siitä huolimatta ohjurit tulee lukoilla.. En välittäisi hajottaa tuota kantta kun sillä on hieman tunnearvoa :twisted: :roll: Sitä ennen räjäytän yhden vakion kasinaulasen dokin pienen tieteellisen kokeen muodossa :ugeek:

2.0 8v kannella, virinokilla, peltipakosarjalla, orggis eculla, isommilla suuttimilla, upituilla paineilla, 2.3 lohkolla.. ->170bhp aiheesta lisää google haulla "Ghia of Fear" jos oikein muistelen :oops: Tuossakin orggis ecu ja kammottava imusarja jääneet pullonkaulaksi. Joku voi toki nussutella, että 2.3 lohko on huijaamista.. mutta.. :mrgreen:

Faktahan on se, että porukka heräsi noihin dokkeihin vasta joskus 2005-2007 kun löytyi ne muutamat jotka olivat halukkaita rikkomaan kaavaa. Todettakoon, että siihen asti nuo 16v dokit olivat siinä määrin hintavia koneita ettei niitä monellakaan ollut lähtöjäänkään varaa eikä viitseliäisyyttä laitella kun mondeoiden ja escorttien budjettikoneita(zetec) oli halvalla saatavilla. Ulkomailla dokkeja laitellaan nykyään verrattain paljon.. 8-) Viripalikkaakin löytyy kun tietää keneltä kysyä.. 8-)

Kiitos ja anteeks! :roll: :ugeek: :mrgreen:
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Vuodesta 89 esitelty DOHC 8 venttiili Granadoissa ja Sierroissa.. jätetty huomiomatta oikeastaan vain koska Cosworth.


"8v DOHC is made of fairly strong stuff with the only known weak points being the timing chain and cylinder head gasket"


Tiedolla pääsee pitkälle. Olen myös laittanut merkille itsekseni kuinka ecua haukutaan vaikka vasta MegaSquirt 3 taisi päästä sitä lähelle ominaisuuksissa ja toiminnallisuudessa tätä "kömpelöä" ohjausta. En ole puolustelemassa enään kauan aikaa Fordien kimpussa. Tieto vain uupuu suurelta yleisöltä sen mahdollisuuksista.

Vuosien varrella joku viritteli jopa V12 moottoriin mokoman "orggis" ohjauksen erään noissa piireissä tunnetun henkilön avustuksella.


..
Suosittuhan on tuo Zetec-SE 1,6l kun se kiertää ja saa jopa 210bhp ulos jopa ahtaamattomana Shawspeedin kautta. Kehitystä kehitystä... :mrgreen: *Lähde tietoa
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

On niitä jo markka aikaan koitettu tuplilla hengittää kaiken muun ohella mutta ei sieltä saatu yli 170 isollakaan rahalla 2L koneesta puristettua.
Tuon takia ei ole innostunut 8 tappista edes jälkeen päin koittamaan itse ahtamaan. Joten miksi hakata päätä kiveen,kun helpompiakin vaihtoehtoja on tullut tilalle.
Sellaisena ajatuksena että onko 2L 8tappista konetta tehty rallipoluille tai muuhun kilpakäyttöön? Jos olisi viritys ystävällinen niin luulisi olevan uudempana koneena jo siirtynyt korvaamaan vanhat tekniikat :roll:
16v onkin sitten ihan eri asia. Fordin väki veti tiettävästi päälle 275hv rs:stä vaparina f2:ssa, ja 2,3L koneista on puristettu kohtuu muutoksilla tuo 170.
Vanhasta ohc:stä ennemmin tekee koneen kuin 8tappisesta vaparina.
Mutta kukin tyylillään, helpoimmalla pääsee kun 16v version ottaa aihioksi kuitenkin.
gti golo palloilija
FoRdSierra92
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021 21:54

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja FoRdSierra92 »

Tessu kirjoitti: 02 Huhti 2015 16:06 Kai sinne joku päästöraja kuitenkin jää?
Ite käytin mittareissa 1,6 ykspisteruiskua ja JUURI se -91 malli siihen tuo sitten vaikuttais? ei vaan saanu lappua kun jostain vetää seoksen sekaan happea,liikaa.
Voortia ei kyllä enää taloon tule
Löytykö syytä mistä veti happea sekaan?
Itellä ois sama ongelma eessä.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: sierraan zetecciä

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei ole syytä löytynyt aina on pitäny kikkailulla saada päästölappu sehän tässä harmittaakin kun autolla vähän ajettu niin ei viittis paalatakkaan,voi joskus tulla jollekkin hyvä rakenteluaihio tästäkin kun itsellä ei siihen aihetta.
Vastaa Viestiin