Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelma
Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelma
Moi En ole aiemmin vieraillut tällä palstalla ja esittämäni ongelma on voinut olla aiemminkin esillä.
Nimittäin Mondeoni nykii ajettaessa tasakaasulla. Nykäys on hyvin pehmeä ja tuntuu siltä kuin
ilman kaasupoljinta erikseen painamatta turbo yhtäkkiä olisi sekunnin murto-osan ajan päällä.
Nykiminen on siis pehmeää ja toistuu tasaisesti koko ajon ajan. Onko muilla Mondeo-kuskeilla kokemusta miten
vian saisi korjattua.
Nimittäin Mondeoni nykii ajettaessa tasakaasulla. Nykäys on hyvin pehmeä ja tuntuu siltä kuin
ilman kaasupoljinta erikseen painamatta turbo yhtäkkiä olisi sekunnin murto-osan ajan päällä.
Nykiminen on siis pehmeää ja toistuu tasaisesti koko ajon ajan. Onko muilla Mondeo-kuskeilla kokemusta miten
vian saisi korjattua.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
onkos eroo jos otat ilmastoinnin pois päältä
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
EGR-venttiilin tai kaasuläppäyksikön takertelu voisivat tehdä tuollaista.
EGR:n voit varmentaa ottamalla venttiilin pistokkeen irti ja koeajamalla. Sillä tod.näköisesti voi ajaa päivän pari ennen kuin vikavalo syttyy.
EGR:n voit varmentaa ottamalla venttiilin pistokkeen irti ja koeajamalla. Sillä tod.näköisesti voi ajaa päivän pari ennen kuin vikavalo syttyy.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Mitä tarkoitat tuolla kaasuläppäkotelolla? Mistä sellainen löytyy dieselistä?
Mulla kun samanlainen nyhtämisongelma omassa 96kW TDCI:ssä ja mikään ei tunnu auttavan. EGR vaihdettu ja imusarja kiiltävän puhtaaksi putsattu. Ei muuta ku juuri tuollai samalla lailla nykii tasakaasulla 1500-1800 rpm. Muuten vetää normisti , savuttaa tosin täyskaasukiihdytyksissä voimakkaasti. Liekkö sitten kuitenki suutinvikaa...ei polta vikavaloa.
Vinkit otetaan ilolla vastaan, jos joku osaisi neuvoa esim jonkin anturin jonka voisi kokeilla vaihtaa. Ilmamäärämittarikin on puhdistettu.
Mulla kun samanlainen nyhtämisongelma omassa 96kW TDCI:ssä ja mikään ei tunnu auttavan. EGR vaihdettu ja imusarja kiiltävän puhtaaksi putsattu. Ei muuta ku juuri tuollai samalla lailla nykii tasakaasulla 1500-1800 rpm. Muuten vetää normisti , savuttaa tosin täyskaasukiihdytyksissä voimakkaasti. Liekkö sitten kuitenki suutinvikaa...ei polta vikavaloa.
Vinkit otetaan ilolla vastaan, jos joku osaisi neuvoa esim jonkin anturin jonka voisi kokeilla vaihtaa. Ilmamäärämittarikin on puhdistettu.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Nykydieseleissä on kaasuläppäyksikkö juuri ennen imusarjaa. Katso kohtaa, johon EGR-putki tulee koneen etupuolelle.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Onko puhuja nyt aivan varma ? Ei tuossa kyllä ole yhtään mitään imusarjan ja EGR:n välissä.--EGR suoraan kii kahdella pultilla muovisessa imusarjassa. Ja sen EGR:lle tulevan kumiletkun toisessa päässä on välijäähdytin, josta sormella seuraten koneen alitse törmätäänkin jo turboon. Turbon pakopesästä edetessä tulee MAF ja ja sitten ollaanki jo ilmansuodattimessa ja kohta ulkona raittiissa ilmassa.
Turbossa on kyllä kyljessä joku härrävärkki joka aukeaa ja sulkee metallivarrella jotain kun auton starttaa ja sammuttaa mutta oon kuvitellu että se liittyy niihin turbon siipien säätämiseen?
Oiskohan se mk4 tdci sitten erilainen ja siitä löytyis jotain mitä tuossa ei oo.
Turbossa on kyllä kyljessä joku härrävärkki joka aukeaa ja sulkee metallivarrella jotain kun auton starttaa ja sammuttaa mutta oon kuvitellu että se liittyy niihin turbon siipien säätämiseen?
Oiskohan se mk4 tdci sitten erilainen ja siitä löytyis jotain mitä tuossa ei oo.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Tuota nykimistä en ole itellä huomannut, mutta kaikki muut jutut samat, varsinkin tuo savutus, josta viime katsastuksessa pomppas. Suuttimetkin silloin uusittiin ja silti savutti turhan paljon, mutta leima saatiin ku polkasi rauhallisemmin kaasua. Eli EGR/EGR-välijäähyn ilmaletku/kaikki suuttimet uusittu ja imusarja/MAF/MAP -anturit putsattu. Savua vain tulee. Minua kans kiinnostaisi tietää voiko joku anturi vikoilla hieman ilman vikakoodeja, mutta aiheuttaa turhan paljon syöttöä kiihdytyksessä? Jotenkin epäilisin että tuo savutus ja nämä nykimiset voisivat viitata samaan vikapaikkaan... ehkä.. kait.. ?czr96 kirjoitti:EGR vaihdettu ja imusarja kiiltävän puhtaaksi putsattu. Muuten vetää normisti , savuttaa tosin täyskaasukiihdytyksissä voimakkaasti.
Vinkit otetaan ilolla vastaan, jos joku osaisi neuvoa esim jonkin anturin jonka voisi kokeilla vaihtaa. Ilmamäärämittarikin on puhdistettu
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
kas kas , meitä on siis kaksi samanlaista savustajaa Oulussa
Kerroppa jos löydät vian joskus. Ei tuo mullakaan vielä viime talvena häiritsevästi savunnut, nyt pahentunut kevään mittaan ja pikkuhiljaa jo alkaa hävettään ajella
Ootko tarkistanut sitä putkea joka tulee turbolta välijäähdyttimelle?

Kerroppa jos löydät vian joskus. Ei tuo mullakaan vielä viime talvena häiritsevästi savunnut, nyt pahentunut kevään mittaan ja pikkuhiljaa jo alkaa hävettään ajella

Ootko tarkistanut sitä putkea joka tulee turbolta välijäähdyttimelle?
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Jep, jep, eipähän tarvi yksin savustaa 8)
No sitäkin linjaa kattelin kun vaihdoin välijäähyltä EGR:lle menvän letkun silikooniseen. Se yks haitariletku oli samallain kostean pölyn peitossa, kuin vaihdettukin ja uusi silikoniversio odottaakin nyt tallissa inspiraatiota vaihtoon. Tosin en löytänyt kyllä tosta egr:lle menevästä letkustakaan mitään vikaa, mutta nuo pari erottui muista kun muut letkut siinä linjassa vaikuttivat kuivilta/puhtailta ulospäin. Tokikaan en tiedä mistä niihin se moska tulee...
Nyt tuossa innostuin vielä katteleen Ebaystä noita ilmamassa (MAF) ja -paine(MAP)antureita, niin ne maksaa n. 50e/kpl uudet tarvikeosat, jos jossain vaiheessa alkaa arvaukset menemään noiden suuntaan.
No sitäkin linjaa kattelin kun vaihdoin välijäähyltä EGR:lle menvän letkun silikooniseen. Se yks haitariletku oli samallain kostean pölyn peitossa, kuin vaihdettukin ja uusi silikoniversio odottaakin nyt tallissa inspiraatiota vaihtoon. Tosin en löytänyt kyllä tosta egr:lle menevästä letkustakaan mitään vikaa, mutta nuo pari erottui muista kun muut letkut siinä linjassa vaikuttivat kuivilta/puhtailta ulospäin. Tokikaan en tiedä mistä niihin se moska tulee...
Nyt tuossa innostuin vielä katteleen Ebaystä noita ilmamassa (MAF) ja -paine(MAP)antureita, niin ne maksaa n. 50e/kpl uudet tarvikeosat, jos jossain vaiheessa alkaa arvaukset menemään noiden suuntaan.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Moi. Kuulin jostain että EGR systeemin tukkiminen lopettaisi nykimisen kerralla.
Onko muilla kokemuksia jotka vahvistaisi tämän.
Onko muilla kokemuksia jotka vahvistaisi tämän.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Tuohan selviää sillä että nykäisee egr:stä alipaineletkun pois kokeilun ajaksi, jolloin egr ei toimi. Vikavalo syttyy heti tai viimeistään muutaman sadan kilometrin jälkeen, muuten valolla ei vaikutusta auton toimintaan. Yleensä...
Minä en tuota nykimistä ole huomannut aiemminkaan mutta nykyään egr on osittain tulpattu levyllä, jossa 12mm reikä, eikä vikavalo syty vaikka pakokaasua vähemmän meneekin egr:n läpi
Minä en tuota nykimistä ole huomannut aiemminkaan mutta nykyään egr on osittain tulpattu levyllä, jossa 12mm reikä, eikä vikavalo syty vaikka pakokaasua vähemmän meneekin egr:n läpi
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Sama mulla, EGR vaihdettu ja vielä viikko sitten lisäksi tulpattu 12mm reiällä ja nykiiiii + savuaa. Just tulin tallista ja tutkin ja putsasin sen egr-välijäähy välisen letkun + sen kuskin puolella keulan suuntaisen haitariletkun jossa metalli renksuja.. ehyet oli. En käyny koeajolla mutta aamulla se totuus paljastuu.
Ens viikolla aika SAH:lle Ouluun josko ne näkis jotain lisäinfoa diagnostiikan kautta. Tuskin näkee, mutta kaikkea kai tässä pikkuhiljaa haluttaa jo kokeilla.
Ens viikolla aika SAH:lle Ouluun josko ne näkis jotain lisäinfoa diagnostiikan kautta. Tuskin näkee, mutta kaikkea kai tässä pikkuhiljaa haluttaa jo kokeilla.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Okay - luulin ajokkisi olevan MK4czr96 kirjoitti:Onko puhuja nyt aivan varma ? Ei tuossa kyllä ole yhtään mitään imusarjan ja EGR:n välissä.--EGR suoraan kii kahdella pultilla muovisessa imusarjassa. Ja sen EGR:lle tulevan kumiletkun toisessa päässä on välijäähdytin, josta sormella seuraten koneen alitse törmätäänkin jo turboon. Turbon pakopesästä edetessä tulee MAF ja ja sitten ollaanki jo ilmansuodattimessa ja kohta ulkona raittiissa ilmassa.
Turbossa on kyllä kyljessä joku härrävärkki joka aukeaa ja sulkee metallivarrella jotain kun auton starttaa ja sammuttaa mutta oon kuvitellu että se liittyy niihin turbon siipien säätämiseen?
Oiskohan se mk4 tdci sitten erilainen ja siitä löytyis jotain mitä tuossa ei oo.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Moi. Nykimisen ja savuttamisen lopettamiseksi on tällä palstalla
ja muissa lähteissä esitetty EGR systeemin tukkimista. Olisi mukava saada
tietää, johtaako tukkiminen todella ongelman pysyvään poistumiseen.
Kun itse ei ymmärrä tekniikasta mitään, niin tieto siitä missä korjaamossa tällaisen
tulppaamisen voisi Tampereen seudulla toteuttaa olisi paikallaan.
ja muissa lähteissä esitetty EGR systeemin tukkimista. Olisi mukava saada
tietää, johtaako tukkiminen todella ongelman pysyvään poistumiseen.
Kun itse ei ymmärrä tekniikasta mitään, niin tieto siitä missä korjaamossa tällaisen
tulppaamisen voisi Tampereen seudulla toteuttaa olisi paikallaan.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Asia menee pikkusen ohi, mutta..pakko sanoo näin ex.Carisman omistajana että tuo egr on kyllä murheen kryyni..samaa tulppaamista harrastetaan mitsussakin.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Tilaat tuolta -> http://www.ebay.com/itm/EGR-valve-restr ... 19d28efc3d9999 kirjoitti:Moi. Nykimisen ja savuttamisen lopettamiseksi on tällä palstalla
ja muissa lähteissä esitetty EGR systeemin tukkimista. Olisi mukava saada
tietää, johtaako tukkiminen todella ongelman pysyvään poistumiseen.
Kun itse ei ymmärrä tekniikasta mitään, niin tieto siitä missä korjaamossa tällaisen
tulppaamisen voisi Tampereen seudulla toteuttaa olisi paikallaan.
autoosi sopivan lätkän ja laitat itse paikalleen tai käyt jossain sopivalla huoltamolla laitattamassa. HUOM! linkkaamani malli ei välttämättä sovellu autoosi valitse myyjältä omaan autoosi sopiva malli.
Saapuu parissa päivässä kotiin.
Ideaparkissa käynnin yhteydessä siinä kauppakeskuksen "takana" on ad korjaamo jossa pitäisi em toimenpide onnistua odottaessa.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Nykivä MK4 mondeo korjaantui EGR:n tulppaamisella. Itse tehty peltilevy välissä ilman reikää.. Ei vikakoodeja 30tkm:n aikana.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Tulppaaminen poisti ongelman myös minun Mondeoni kohdalla.
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Mielenkiintoista jos MK4:sista voi egr:n tulpata ilman että häiriövalo syttyy tai vikaakoodia pukkaa, mutta vanhemmat MK3:set sytyttää vikakoodin melko piankin päällensä... Kuitenkin päästötasojenhan pitäis olla uudemmissa aina vaan tiukemmat ja niitä vastaan tuo vekotin on näihin keksitty laittaa haitaksi.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
Minä tulppasin 2008 Kugan egr:n ja ajanut nyt 500 km ilman ongelmia.
Auto nyki kylmänä ja oli tehoton, eli tahtoi sammua liikkeelle lähdettäessä, mutta nyt toimii hyvin.
2.0L Duratorq-TDCi (136PS) - DW10
Vaihteisto: 6-v. käsivaihteisto - MMT6
Päästöt: Vaihe IV + CDPF-päästöt
Auto nyki kylmänä ja oli tehoton, eli tahtoi sammua liikkeelle lähdettäessä, mutta nyt toimii hyvin.
2.0L Duratorq-TDCi (136PS) - DW10
Vaihteisto: 6-v. käsivaihteisto - MMT6
Päästöt: Vaihe IV + CDPF-päästöt
Re: Mondeov 2007 diesel/turbo tuotu saksasta/nykimisongelm
unohtui laittaa infoa, mikä mun autossa oli loppujen lopuksi vikana... Eli siitä tutkittiin ruiskujen ohivuodot yms jutut ja kaikki oli kuin uudessa autossa, silti nyki jatkuvasti ja homma vain paheni ja hermot oli kuskilla jo täysin riekaleina. Vakionopeussäätimellä ajaessa ei nykinyt. Vikana oli kaasunasennon tunnistin, siellä on polkimessa kaks tai vissiin jopa kolme anturia, jotka valvoo missä asennossa poljin milloinki on. Nyt on paikoillaan Jaguar X-typen poljin ja nykiminen on tipotiessään. Tilasin Germaaniasta purkuosan, hinta oli 13 euroa + postimaksu. Eli se siitä nykimisjutusta,halpa korjata ja helppokin hommana. Ei kyllä kannata kärsiä tuon takia, uusi kaasupoljin maksaa SAH:lla 150 euroa ja Wetterillä ~190 euroa. Mää aattelin taas säästää ja ostin tuon käytetyn 150 tkm ajetun Jagen pedaalin
Savutuksesta... ihan hävettää sanoa, mutta mulla savutus loppui kun vaihdoin ilmansuodattimen
Eräänä iltana päätin ottaa vanhan suodattimen kokonaan pois ja koejolla ei putkesta tullut oikeastaan yhtään mustaa vaikka kuinka provosoin autoparkaa. Tarvikkeesta uusi suodatin 11 egeä ja nyt savutus on apaut samaa luokkaa kuin tuossa toisessa pihassa olevassa VAGina konsernin autossa. Näyttäis olevan tämä voortin kone tarkka tuolle suodattimelle.. Liekkö näihin saatavilla sitten jotain lippalakki-tuningpoikien vapaavirtaussuodattimia? Semmosta vois harkita ihan seuraavaa katsastusta silmällä pitäen...
Eli nyt Mondeo pelaa taas kuin Buickki !

Savutuksesta... ihan hävettää sanoa, mutta mulla savutus loppui kun vaihdoin ilmansuodattimen

Eli nyt Mondeo pelaa taas kuin Buickki !
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11