Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
njietro
Viestit: 827
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja njietro »

MK3/MK4 Escort + Silvertop Zetec olemassa olevan CVH-moottorin tilalle.

Esipuhe


Aika on mennyt ohi kahdeksanventtiilisistä vanhanaikaisista ja huonoista moottoreista. Kahdeksanventtiilisistä ja hyvistä moottoreista aika ei ole vielä mennyt ohi, mutta CVH:sta, OHC:stä, Kentistä, HCS:stä ja Valenciasta on. Joissain poikkeustapauksissa(*) jokin em. moottoreista on vielä perusteltu valinta, mutta tyhjästä lähtiessä minun nähdäkseni ei. Ei kannata edes miettiä miten voi virittää jotain vapaastihengittävää CVH:ta tai miten saa HCS:stä lisää tehoa halvalla.

Sairastuttuani Ford Escort mk4 –nimiseen heikosti tarttuvaan, mutta kiusalliseen autofanaattisuuteen, päätin aikoinaan kesällä 2010 sovittaa vuoden 1989 Ford Escort 1,6 Laser –autooni 105hp 1,8 litraisen Zetec-moottorin vuoden 1996 Ford Escortista. Nyt noin kuuden mk4-auton ja neljän silvertop-zetecin myötä olen saanut osakseni lukuisia tiedusteluja ja kyselyitä ja lähestymisiä siitä, mitenkä tuollainen Zetec oikein tuollaiseen vanhaan Escortiin solahtaa. Kaikille kymmenille kysyjille nopeasti jotain ohimennen vastaamisen sijaan päätin nyt Atrian broilerin siipiä syödessäni motivoitua avaamaan tuota kryptistä tekniikanvaihtoa hieman tarkemmin.

(*) Kilpasarjojen luokitukset, valmiiksi halvalla löytyvät OHC:n osat tai puhdas ymmärtämättömyys nykyaikaisemman moottorin paremmuudesta.

Motivointi

On yleisesti tunnettu tosiasia, että 80-luvun Ford Escort on yksi automaailman potentiaalisimpia ja kauneimpia automalleja. Mk4 Escortin tapauksessa sangen maltillinen 880kg omamassa, ajattoman kaunis muotoilu ja kohtuullinen 2,2L & 158hp suurin sallittu iskutilavuus ja moottoriteho avaavat ovet puhtaalle voittamattomuudelle, eikä mk3 jää näistä kovin kauaksi.
Motivointikuva1
Motivointikuva2
Motivointikuva3
Motivointikuva4
Motivointikuva5

Tekniikkana 80-luvun kaasutinkäyttöiset CVH-moottorit ovat kamalia, ja suosittelen kaikkia ja kaikissa tilanteissa miettimään vakavasti tuon huonon moottorin korvaamista paremmalla. Olen omistanut noin 6kpl 80-luvun CVH-koneisia, ajokilometrejä niillä on tullut ehkä vajaa 80tkm, ja väitänkin olevani Suomen pahiten näihin laitteisiin sekaantunut 90-luvulla syntynyt tekn. yo.

Vastuukysymykset

En vastaa mistään kenellekään tapahtuvasta taloudellisesta, henkisestä tai fyysisestä haitasta tahi kärsimyksestä liittyen mahdollisesti jo valittuun matkaanne luoda 80-luvun Escortista potentiaalinen urheiluauto. En käyttänyt tämän kirjoittamiseen lähteitä, vaan kaikki teksti ja informaatio perustuu oppimiini käsityksiin ja muistelemiini havaintoihin vuosien varrelta. Kaikista mahdollisista epäkohdista tai virheistä tai epäselvyyksistä saa ja pitää ilmoittaa.

Aihiovalinta

Nettiautossa mk3 ja mk4 Escortien (ja erityisesti Orionien) tarjonta on vähentynyt oleellisesti lähivuosina, eihän tollasilla rysillä enää kovin moni viitti ajaa, ja valtaosa autoista onkin jo paalattu. Jos kuitenkin päädät ryhtyä tällaiseen projektiin, kannattaa valita aihioksi hyväkuntoinen ja siistikorinen ja asiallisesti pidetty Escort (tai Orion). En ymmärrä minkä takia moni rakentaa jotain täysin mätää ja kamalaa raatoo puoli vuotta hitsillä ja pellilapuilla kasaan parsien ja lopulta koko laitteen leikkimökissä telalla maalaten, kun muutamalla satasella saa priimakorisen ja kaikin puolin siistinkin yksilön. Eri asia jos kohteena on joku 037 Lancia, mutta 25v vanha Escortti.

Moottorivalinta

Tekniikanluovuttajaksi kannattaa valita 90-luvun Escort/Orion 16V hopeakantisella Zetec-moottorilla. Moottoreista 1,6 90hp on vähän häviäjämalli, 1,8 105hp / 115hp huomattavasti fiksumpi vaihtoehto, sillä voimaa on olennaisesti paremmin ja asentamisessa on ihan samanlainen vaiva ja kustannus. 1,8 130hp XR3i-Escortin tekniikka, samoin kuin kaikki 90-luvun Mondeoiden Zetec-tekniikat, käyttävät vakiona MTX-vaihteistoa ja 240mm kytkintä, joten tuollaiseen koneeseen vauhtipyörä ja kytkin on saatava jostain muusta, käytännössä 90-luvun Zetec-Escortista, tai Efi-ruiskullisesta CVH-Escortista. Efi-ruiskullisesta siks, että siinä on kampiakselin asentotunnistimelle triggauskehä. CVH:n vauhtipyörän pitäis sopia Zeteciin pultinreikiä isontamalla (muistaakseni 10,5mm -> 11mm tms.).
Lisäksi ainakin Mondeoiden koneissa (XR3i:sta ei tietoa) myös öljypohja ja öljyn imusihti on vaihdettava Escort-koneisesta Zetecistä, öljypohjan patti on kuulemma hassussa kohtaa eikä oikein istu vanhan Escortiin.
Escorttien ja Orionien vanhemmissa (karkeesti ’91-’95) perusversioissa on vaihteistona käytännössä samanlainen BC-vaihteisto kun mk3/mk4 Escorteissa, joten kytkin ja vauhtipyörä sopii suoraan vanhemman Escortin voimansiirtoon. Karkeasti 90-luvun puolivälin jälkeen Escorteissa käytettiin IB5-vaihteistoa (BC-vaihteiston päivitetty versio, tunnistaa siitä että startti on imusarjan alla, BC-vaihteistossa pakosarjan alla), ja myös noita autoja voi käyttää tekniikanluovuttajana, joko projektiauton alkuperäistä 80-luvun vaihdelaatikkoa käyttäen (sopii suoraan, tarvii vaan koneen ja laatikon välisen sovitepellin jostain BC-laatikon ja Zetecin yhdistelmästä, voi myös leikata ja liimata CVH:n vanhasta pellistä jos jaksaa) tai IB5-vaihteistolla.

Mondeon 2,0 Zetec on tietysti pikkuveljiään huomattavasti suorituskykyisempi, mutta vaatii Escortin/Orionin moottorista öljypohjan, öljyn imusihdin, vauhtipyörän, kytkimen ja vesipumpun (pyörii väärään suuntaan), mahdollisesti myös laturin (sijoittelu hieman hassu). Samoin on myös pienempien Mondeon moottorien kanssa.

Käytännön toteutus

Kun vanha CVH-jätemylly on irrotettu ja myyty jollekin hölmölle, voi alkaa sovittaan kuningas-Zeteciä oman autonsa keulalle. Zetec istahtaa CVH:n tilalle melko kivasti: laatikon päähän sopii kaikki suoraan, CVH:n vanhaa starttia ja vaihteistoa voidaan käyttää ongelmitta. Moottorin ainoa kiinnityskorvake jakopään vieressä tarvii pientä muokkausta: yksi nurkka rälläkällä pois, yhden reijän poraus ja oman innostuksen mukaan vähän jäykistettä rälläköityjen osien tilalle. Aika helppo homma huomata mistä on kyse kun koittaa pultata sen CVH:n korvakkeen kiinni Zetecin lohkoon. Tämän modailun jälkeen voikin asentaa moottorin paikalleen.

Vesiletkut voi tehdä kuinka kukin parhaaksi näkee. Ebayn maailma tarjoaa valmiita Zetec to mk4 –silikoniletkusettejä kaikissa sateenkaaren väreissä, mutta näppärä seppä voi kyhätä Zetecin ja CVH:n letkuista jonkunlaista toimivaa ja halpaa kombinaatioo. Itse käytin alavesiletkuna Zetecin alavesiletkua, jonka paisuntasäiliölle menevään haaraan tein jatkon ja supisteen ja otin samasta kohdasta myös lämppärin kierrolle haaran. Alavesiletkun syylärinpuoleista päätä lyhentelin fiiliksen mukaan sopivaksi. Ylävesiletkun saa CVH:n ylävesiletkusta, keskeltä poikki ja metalliputkea väliin ja voi kääntää letkunpäät oikeaan asentoon. Itse pistin samaan putkeen myös flektin anturin ja auton orggis lämpömittarin anturin, toki Zetecin antureita voi myös käyttää.

Omassa ensimmäisessä kehitysversiossani käytin pakoputkistossa Zetec-koneisen Escortin ensimmäistä pätkää ja katalysaattoria, CVH-koneisen mk4 Escortin väliosaa noin 30cm lyhennettynä (laipat sopii suoraan), ja mk4 Escortin takapönttöä. Jos vähän viittii sovitella ton etuosan ja väliosan asentoo, tuosta voi tulla ihan järkeväkin asennus. Mun versiossa maavara jäi vähän pieneks.

Bensapuoli vaatii arvatenkin myös pientä huomiota samalla kun tekniikka päivittyy vähän tuoreemmaksi. Mk4-korimalleihin saa Motonetistä uutta ruiskumallin tankkia alle 70e hintaan, eli sellainen on syytä laittaa hankintalistalle. Ruiskumallin tankissa on sisällä loiskelevyt ja ruiskupumpulle lähtö tankin takaseinässä. Tankin jatkeeks sitten joku tankin ulkoinen ruiskupumppu, Biltema myy aika halvalla Boschin -044 kopioo ja Motonet Wallbron pumppuja. Omastani löytyy Wallbron 190lph pumppu varapyöräkotelon pohjaan asennettuna ja Nissan 200SX:n (oikeesti Micran) ruiskusuodatin konehuoneeseen laitettuna. Bensalinjoina omassani oon käyttänyt kaasarikoneisen linjoja onnistuneesti, ei tuntunu ainakan vielä 235hp etanolitehoissa haittaavan mitään. Mk3-mallien tankkiratkaisuja voi joutua miettimään hieman enemmän, niihin ruiskumallin tankkeja ei tahdo olla niin helposti saatavilla. Jonkinlainen siirtopumppu ja kerääjäsäiliö ennen ruiskupumppua voi olla sangen toimiva ratkaisu. Voi myös olla, että tuo mk4 tankki on helposti sovitettavissa sinne.

Imusarjana voidaan käyttää ainakin tuota 105hp alumiinista versiota (toki myös 130hp XR3i:n huomattavasti parempaa alumiinista imusarjaa, jos nyt jostain sellainen löytyy), joka tuo kaasuläpän venttiilikopan päälle. Muovinen imusarja 115hp (ja 2.0) koneissa ei joidenkin mukaan sovi (kaasuläppä jää pystyyn kannen taakse), mutta ongelma taitaa olla vain väärältä puolelta ajettavissa autoissa, kun jarrujen käyttötangot kulkevat hiukan hassusti konehuoneen poikki. Omakohtaista kokemusta muovisen imusarjan sovituksesta ei ole.

Apulaitteina voidaan käyttää CVH:n vanhaa starttimoottoria, mikäli käytetään BC-vaihteistoa. IB5-vaihteiston kaveriksi kuuluu siihen alunperin tehty startti. Vesipumppuna toimii Escortista/Orionista peräisin olevan Zetecin vakio, samoin laturina. Ohjaustehostimellisessa Zetecissä voidaan ohjaustehostimen pumppu purkaa pois, ja käyttää alkuperäisen moniurahihnan tilalla lyhyempää hihnaa, joka siis oikaisee ot-pumpun paikan ohi. Tällöin hihnan kiristys on moniurahihnan automaattikiristimellä. Ilman ohjaustehostimen pumppua olevasta Zetec-moottorista moniurahihnan kiristys onnistuu laturin kiinnitysraudasta.

Sähköt teettävät hieman työtä. Fordien 90-luvun sähkökaaviot moottorin sähköistä on joissain tapauksissa hieman konstikkaita, mutta ehkä sähköt tällaiseen projektiin on vielä jotenkin tehtävissä. Käytännössä Zetecin johtosarja lyödään koneeseen kiinni, jonka jälkeen aletaan pohtia moottorin johtosarjasta luovuttaja-auton sulakerasialle tulleen 12-napaisen liittimen kytkentöjä. Joissain sovelluksissa on käytetty luovuttaja-auton sulakerasiaa tai osaa siitä, ja tuotu vain sinne tarvittavat virrat ja virtalukon piuhat. Lisäksi tarvitaan yksi rele moottorinohjaukselle ja toinen rele bensapumpulle.

Omassa ensimmäisessä versiossani käytin ylimääräistä sulakerasiaa, johon nuo tarvittavat muutamat sulakkeet laitoimme nimimerkin Wecomanni ystävällisellä avustuksella ja konsultaatiolla. Ilman tuota apua ei autoni olisi ollut 2010 syksyllä ajossa. Kunnon kytkentäkaaviota ei ole tuosta versiosta enää tallella, ja eri vuosimallien Zeteceissä on kuitenkin kytkennöissä joitain eroja, joten pientä miettimistä sähköjen veto vaatii. Jos vaihtoehtoina on tässä vaiheessa polttaa muuten valmis auto (ja ainakin moottorinohjaus) tai vaihtoehtoisesti pyytää osaavalta kaverilta apua, kannattaa pyytää apua.

Lopputulos/välitulos

Pienempi kulutus, kauniimpi moottori, parempi käyntiääni, huomattavasti paremmat moottorin käyttöominaisuudet, parempi suorituskyky, käsiin räjähtäneen projektikustannukset ja muutamaan kertaan palaneet hermot.
1,6 90hp CVH:lla 0-100km/h +11sek, 1,8 105hp Zetecillä 0-100km/h 9,5sek. Nimellinen tehonkasvu 15hp.

Seuraava askel

Ahdin.



edit1: Yleisön pyynnöstä lisätty maininta 2.0 Zetecistä, sekä aiheesta laturi.
Viimeksi muokannut njietro, 10 Helmi 2017 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
janzade
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Maalis 2013 14:08

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja janzade »

Kiitos nijetro! Se on vaa ku tuol pihal makaava vm 97 zetec esko, kone on jotenki paskana, tyhjäkäyntiventtiili vaihdol sain tyhjäkäynni korjattuu mut kenguru bensaa jäi tankiin. En tiä voisko olla joku moottori lämpötila anturi paskana et ois aina ryyppy pääl tjn? ; 0 ei oo ny jaksanu asiaan paremmi perehtyy ku taunus projekti loppu suoralla js toistaseks zetecci myynnis mut ei taida kukaa haluu sitä muutaku kahvipakettii vastaan :D
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mulla oli muovisella imusarjalla varustettu 1998 GT-escortin kone siinä XR3i -avossa, eli sellainenkin sopii vasemmalta ohjattavaan autoon ihan täydellisesti, ja samasta osaluovuttajasta ilmanputsarikotelo mahtuu vasemman ajovalon taakse, kun paisuntasäiliö muuttaa oikealle puolelle..
Mitähän vielä tuli mieleen.. Niin juu, tossa 1998 GT:ssähän oli kaikki ilmastoinnit sun muut, jotka tietenkin jäi pois, kuten ohjaustehostimen pumppukin, siitä alkuperäisestä alumiinisesta apulaitekehdosta vaan rälläkällä turha osuus pois, ja mittaamalla sopiva moniurahihan pituus.
Mulla tuli siis koko paketti laatikkoineen päivineen 98 GT:stä, jossa oli siis kanssa IB5, mk4:n vetoakselit kävi ihan suoraan tohon laatikkoon, ja laatikon kannakeraudan otin vaan vanhasta laatikosta. Koneen korvan tein netistä löytyvien ohjeiden mukaan cvh:n kannakkeesta, ja siihen vaan uus kumi kun ne on aina rikki. Teknisesti todella helppo asennus kuten njietrokin kuvaa, sähköt sitten vaikeammat. Mutta vallankin EFI-koneella jo alunperin olleeseen autoon helppoa, kun on ruiskutankit ja polttoaineen suodattimet, linjat sun muut jo valmiina, ja myöskin sähköissä on jo paljon valmista suoraan.

Kyllä vaan muuttaa tollasen escortin ihan ahtamattomanakin melkoiseksi ohjukseksi, ainakin tosta omasta tuli todella ripeän oloinen 8)
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Mä viellä häviäjämallin näytän...
Tässä kärjellisellä sytytyksellä varustettu Zetec, jos joku hakee inspiraatiota :mrgreen:

Ja tässä kuvat jos haluaa tunnistaa vaihelaatikon vilkaisemalla konepellin alle BC5 & MTX-75 ja IB5.


Hienosti laadittu teksti!
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja emax »

Xanthe_ kirjoitti:Mä viellä häviäjämallin näytän...
Tässä kärjellisellä sytytyksellä varustettu Zetec, jos joku hakee inspiraatiota :mrgreen:
:lol:

Sitten kun tämän vielä joku naulais ylös. Joko tänne tai tekniikka osioon.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja emax »

Naulataan nyt sitten itse, kun siihen on valtuudet suotu. Vaikka vähän zetec-mielistä propakandaakin seassa on :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Aika on menny myöskin ohi näistä mk 3 ja 4 Escoistakin,ainakin ihan jokapäivä työkulkimina jos on pitkät etäisyydet.
Ite en ainakaan alkais rakentamaan omaan Escoon mitään muuta konetta jos en halua jotain muutakin siihen tehdä,pikku ajot hoituu ihan 1,3 Valenciallakin kun on hoitunu jo 28v.
Se mikä bensan kulutuksessa säästää toisella motilla niin kaikki se työ ja moottorin hintakin kun laskee niin ei palkoille pääse,itte olen senverta vanha sälli että ikä tulee vastaan jo eikä rakentelu kannata,jätän sen suosiolla nuoremmille jotka haluaa vielä kokeilla mitenkä vanhoja autoja voi päivittää,toivonkin pitkää ikää ja hyvää terveyttä,muuten ei tuu onnistuu.
Ei vanhat moottorit huonoja ole,ehkä nykyliikenteessä ja nyky bensoilla ei ole vaan kovin taloudellisia,paremmuuksia onkin sitten paha vertailla koska on erilaisia käyttäjiäkin
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Mara »

Mitenkäs muuten on toteutettu kytkimen ja vaihteensiirron käyttöliittymä Escortin tekniikkapäivityksessä, kun Mondeon MTX-vaihteisto on nestekytkimellä ja vaihteensiirto on vaijerilla?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Mara kirjoitti:Mitenkäs muuten on toteutettu kytkimen ja vaihteensiirron käyttöliittymä Escortin tekniikkapäivityksessä, kun Mondeon MTX-vaihteisto on nestekytkimellä ja vaihteensiirto on vaijerilla?
Alkupään mondeoissa on tangoilla ja vaijeri mittaristolla.
gti golo palloilija
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Mara »

No voi video. Enpä tullut edes ajatelleeksi, että tässä lootassa olisi sähköinen mittarikin. :lol:
Ilmeisesti lootapäivitys on tullut MK2 malliin. Täytynee etsiä vanhakoppaisen osia sitten.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Mara kirjoitti:No voi video. Enpä tullut edes ajatelleeksi, että tässä lootassa olisi sähköinen mittarikin. :lol:
Ilmeisesti lootapäivitys on tullut MK2 malliin. Täytynee etsiä vanhakoppaisen osia sitten.
-95 mallissa on jo ainakin sähköinen mittaristo. Keppiä ei tullut katsottua kumpi siellä olisi.
gti golo palloilija
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Multa löytyis xr3i mtx75 aski tangolla ja normikytkimellä. Hiukan tihkuu kyllä öljyä kun on kolhastu johonkin. Ja siihen sopiva kytkin, asetelma ja vauhtis.

Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
GynZi
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Joulu 2005 18:49

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja GynZi »

njietro kirjoitti:Karkeasti 90-luvun puolivälin jälkeen Escorteissa käytettiin IB5-vaihteistoa (BC-vaihteiston päivitetty versio, tunnistaa siitä että startti on imusarjan alla, BC-vaihteistossa pakosarjan alla), ja myös noita autoja voi käyttää tekniikanluovuttajana, joko projektiauton alkuperäistä 80-luvun vaihdelaatikkoa käyttäen (sopii suoraan, tarvii vaan koneen ja laatikon välisen sovitepellin jostain BC-laatikon ja Zetecin yhdistelmästä, voi myös leikata ja liimata CVH:n vanhasta pellistä jos jaksaa).
Jäikö tää lause kesken? :lol: Joko alkuperäistä laatikkoa käyttäen TAI mitä? :D Saako ton IB5 sopimaan mk4?
Avatar
njietro
Viestit: 827
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja njietro »

saa. mk6 ib5 menee melkein suoraan kii. vetarit ja vaihteensiirtomekanismi ja nopeusmittarin vaijeri ja takapuolen kannakkeet sopii suoraan, etupuolelle sitte joku yks reikä lisää tms.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Niko•
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Huhti 2017 10:03

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Niko• »

Itse alan kehittämään samalaista projektia mutta isompana 2.0i zetecciä korjaan edellisen virkkeen (132hv)*versiota mk4 eskorttiin. En tiedä onko ketään toteuttanut sitä aikaisemmin mutta pitää yrittää :D
Rakenteelliset muutokset ja kokoonpano ongelmitta ovat suurin ongelma. Mutta kuitenkin olisko mahdotonta toteuttaa idea ja leimata se?
Viimeksi muokannut Niko•, 23 Huhti 2017 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
njietro
Viestit: 827
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja njietro »

tossa ylhäällä on vähä semmosia juttuja listailtu.

115hp 2,0 zetec, mistä semmone o?
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
kimi
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Maalis 2005 10:09
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja kimi »

Moi

Osaisko joku neuvoa et mikä laatikko nyt kävis tuohon mun escorttiin helposti.
Eli itellä 94vuoden capriolet 1,6 zetec moottorilla ja laatikko hajos. Ostin siihen uuden ja korjaamolta ilmotettiin et väärän olen ostanut!
Eli nykysessä startti etupuolella ja vaihdelaatikon koodi on 87tt-7f096-ab vIII/4.
Se uusi minkä ostin on ehkä uudemmasta? En muista koodia mut startti oli takapuolella.

Jostain luin et kannakkkeet vanhasta ja menis suoraa et starttikin mahtuu olemaan. Mut pitääkö paikkaansa?

Jos etsin uutta mistä tiedän minkä ostan? Käykö kaikista cvh koneistakin jos vain tuo 1,6l moottori?

Valmis myös ostaman järkihintaisen sopivan laatinon jos jollain tässä helsinki tampere akselilla esim olis. Tai riihimäesä siis tämä auto.

Kim
näin se kai meni?
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Mikäs lootasta hajos? vai se perinteinen vetopyörästön laakerit?
Aika hyvin nuo vissiin ristiin käy,ainakin kaveri aikoinaan sano että välillä muuttuu vaan palkki ja taas käy kun niitä muuttelee ristiin...ulkoa en enää muista
norrback
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Kesä 2020 21:47

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja norrback »

nijetro, onko sulla olemassa paperit fordilta missä lukee eri moottorivaihtoehdot ja korieroja mk4 escorteissa? että sais muutoskatsastukseen tietoja.

Tuli vastaan sellainen hieno mk4 niin pitäis laittaa zeteci sinne talvella huvikseen.

/André
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Mitä tarkoitat korierolla? ei kai MK4 ole tehty kuin yhdenlaisella korilla,siis konehuoneesta katsoen ainakaan normi malleja
Jamppari
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2021 04:55

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Jamppari »

Xanthe_ kirjoitti: 09 Maalis 2014 00:59 Mä viellä häviäjämallin näytän...
Tässä kärjellisellä sytytyksellä varustettu Zetec, jos joku hakee inspiraatiota :mrgreen:

Ja tässä kuvat jos haluaa tunnistaa vaihelaatikon vilkaisemalla konepellin alle BC5 & MTX-75 ja IB5.


Hienosti laadittu teksti!
Onko tietoa mitä
tuosta koneesta noilla Webereillä irtoaa tehoja?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Riippuen nokista ja säädöistä, 150-200+hv lähtee tuplilla zetecistä.
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Perkeleen Terot...
PSSE
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Elo 2022 21:56

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja PSSE »

Aika paljon löytyy tietoa Zetecin vaihdosta mk3/4 Escorttiin ja jarrujenkin päivityksestä löytyy ihan hyvin tietoa. Itselle ei ole osunut silmiin että mitä katsastussetä vaatii alustalta? Näitä Zetec-konversioita on aika paljonkin katsastettu Suomessa, löytyykö kokemuksia? Pitääkö olla esim. takana vakaaja? Periaatehan on ykeensä että alustan pitää vastata mallisarjan tehokkainta versiota jos haluaa katsastaa esim. 2.0 Zetecin nokalle.
slaissi_
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Heinä 2023 11:38

Re: Zetecin asennus mk3/mk4 Escortiin

Viesti Kirjoittaja slaissi_ »

Mites tälläisen 105hp 1,8l zetecin muutoskatsastus jos sattuu olemaan avoversio 1,3l mk3 ekkeristä?
Ford Escort MK3 Cabriolet
Vastaa Viestiin