1.8 duratec imuläppien poisto
1.8 duratec imuläppien poisto
aattelin kirjottaa pienen selosteen tosta imusarja operaatiosta.
elikkäs ite tein operaation näin,
1, akku irti (välttää vikakoodit mutta orggis radio menee tilaan jonka saa pois koodilla)
2, moottorin päällinen pois
3, kaikki johdot pois edestä. (eli ihan kaikki mitkä on vähänkään imusarjan edessä. merkkaa hyvin)
4 ilmanputsarin torvi irti.
5,kaasuläppä irti, 4 pulttia.
6, kaasuläpän alla on moottori mikä ohjaa läppä akselia, ota irti akselista.
7,imusarjan pultit (http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... take17.jpg)
yhtä pulttia ei ollut merkattu tohon kuvaan. pää puskurin alle niin pultin kyllä näkee selvästi.
8,imusarjassa on muutama alipaine letku kaarteen sisäpuolella, irti vaan.
9, imusarja pois.
10, imusarjan oikealla puolella on 2 torx pulttia mikä pitää läppäakselia paikallaan, ota irti.
11, vedä akseli pois imusarjasta, voi kanittaa hieman mutta tulee kyllä pois kun nitkuttelet sitä.
12, ota läppä irti runkoineen, tulee kun käännät ja nostat.
13, poista kaikki läpät rungoista.
14, varmista että imusarjan putkien välissä olevat metalliset ohjarit ei tule pois kolosta
(noin 20mm pitkä ympyrä jossa neliskanttinen sisus jonka läpi akseli menee)
15, kun läpät on pois niin paina rungot takaisin imusarjaan.
16,laita akseli takaisin. (menee paikalleen kun pyörittelet edestakaisin akselia ja työnnät paikalleen)
17, loput pitäisi saada kasaan käyttäen maalaisjärkeä
voit laittaa akselin moottorin takaisin kiinni akseliin. anturit sun muut kaapelit kiinni niin pitäisi olla kunnosa.
ja näin olet säästännyt noin 700€ jonka ford merkkikorjaamo olisi laskuttannut uuden imusarjan asennuksesta (luin jostain että maksaisi sen verran)
Imusarjaan jäänyt pultti yms sellainen VAHINGOITTAA moottoriasi.
Jokainen joka kyseisen toimenpiteen suorittaa on ITSE vastuussa tekemisestään
Itse olen ajellut viikon verran ilman imuläppiä enkä ole huomannut eroa.
toivottavasti ohjeesta on muille foordisteille apua.
kirjota jos huomasit että joku toimenpide jäi mainitsematta.
+ flektin poisto tuo huomattavasti tilaa kun poistat imusarjaa.
+ jos on aikaa seisottaa autoa niin tuki liimalla akselin reijät ja jätä koko akseli pois.
+ imusarjan tiivistettä ei tasrvi välttämättä uusia, siellä on "o-rengas"
elikkäs ite tein operaation näin,
1, akku irti (välttää vikakoodit mutta orggis radio menee tilaan jonka saa pois koodilla)
2, moottorin päällinen pois
3, kaikki johdot pois edestä. (eli ihan kaikki mitkä on vähänkään imusarjan edessä. merkkaa hyvin)
4 ilmanputsarin torvi irti.
5,kaasuläppä irti, 4 pulttia.
6, kaasuläpän alla on moottori mikä ohjaa läppä akselia, ota irti akselista.
7,imusarjan pultit (http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... take17.jpg)
yhtä pulttia ei ollut merkattu tohon kuvaan. pää puskurin alle niin pultin kyllä näkee selvästi.
8,imusarjassa on muutama alipaine letku kaarteen sisäpuolella, irti vaan.
9, imusarja pois.
10, imusarjan oikealla puolella on 2 torx pulttia mikä pitää läppäakselia paikallaan, ota irti.
11, vedä akseli pois imusarjasta, voi kanittaa hieman mutta tulee kyllä pois kun nitkuttelet sitä.
12, ota läppä irti runkoineen, tulee kun käännät ja nostat.
13, poista kaikki läpät rungoista.
14, varmista että imusarjan putkien välissä olevat metalliset ohjarit ei tule pois kolosta
(noin 20mm pitkä ympyrä jossa neliskanttinen sisus jonka läpi akseli menee)
15, kun läpät on pois niin paina rungot takaisin imusarjaan.
16,laita akseli takaisin. (menee paikalleen kun pyörittelet edestakaisin akselia ja työnnät paikalleen)
17, loput pitäisi saada kasaan käyttäen maalaisjärkeä
voit laittaa akselin moottorin takaisin kiinni akseliin. anturit sun muut kaapelit kiinni niin pitäisi olla kunnosa.
ja näin olet säästännyt noin 700€ jonka ford merkkikorjaamo olisi laskuttannut uuden imusarjan asennuksesta (luin jostain että maksaisi sen verran)
Imusarjaan jäänyt pultti yms sellainen VAHINGOITTAA moottoriasi.
Jokainen joka kyseisen toimenpiteen suorittaa on ITSE vastuussa tekemisestään
Itse olen ajellut viikon verran ilman imuläppiä enkä ole huomannut eroa.
toivottavasti ohjeesta on muille foordisteille apua.
kirjota jos huomasit että joku toimenpide jäi mainitsematta.
+ flektin poisto tuo huomattavasti tilaa kun poistat imusarjaa.
+ jos on aikaa seisottaa autoa niin tuki liimalla akselin reijät ja jätä koko akseli pois.
+ imusarjan tiivistettä ei tasrvi välttämättä uusia, siellä on "o-rengas"
Viimeksi muokannut makzy, 19 Kesä 2012 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ford mondeo mk3 1.8 duratec -02
Yamaha yzf-600r thundercat -02
Yamaha yzf-600r thundercat -02
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Hienoa että joku viitsi kirjoitella yksityiskohtaiset ohjeet.
Helmikuusta asti on ollut tarkoiutus purkaa mondeosta imuläpät pois. Eilen irroitin moottorin suojamuovin ja tarkoitus oli purkaa läpät pois. Mutta motivaatio / rohkeus ei riittänyt kun katselin ja laskeskelin että 3 ruuvia näkyy heti loput on muualla piilossa.
Jospa tässä joku viikonloppu motivoituisi tutkimaan.
Helmikuusta asti on ollut tarkoiutus purkaa mondeosta imuläpät pois. Eilen irroitin moottorin suojamuovin ja tarkoitus oli purkaa läpät pois. Mutta motivaatio / rohkeus ei riittänyt kun katselin ja laskeskelin että 3 ruuvia näkyy heti loput on muualla piilossa.
Jospa tässä joku viikonloppu motivoituisi tutkimaan.
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
laitahan viestiä oliko tarpeeks yksityskotaiset yms.Makee... kirjoitti:Hienoa että joku viitsi kirjoitella yksityiskohtaiset ohjeet.
Helmikuusta asti on ollut tarkoiutus purkaa mondeosta imuläpät pois. Eilen irroitin moottorin suojamuovin ja tarkoitus oli purkaa läpät pois. Mutta motivaatio / rohkeus ei riittänyt kun katselin ja laskeskelin että 3 ruuvia näkyy heti loput on muualla piilossa.
Jospa tässä joku viikonloppu motivoituisi tutkimaan.
ei ole ydinfysiikkaa tuo läppien poisto.

ford mondeo mk3 1.8 duratec -02
Yamaha yzf-600r thundercat -02
Yamaha yzf-600r thundercat -02
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Raportoidaan kun tulee ajankohtaiseksi. Menee heinäkuun puoleenväliin ennenkuin menen sellaiseen paikkaan jossa viitsii alkaa purkamaan. Itse asustelen kerrostalossa ja pihalla ei viitsi tehdä muutakuin lisätä lasolia
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Tämä pitää laittaa tekniikkaosioon stickyksi. Huikkaan jollekkin modelle asiasta.
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Automaattilaatikon kanssa kannattaa harkita ehjää imusarjaa. Ainakin kolmella ihmisellä on vaihdot muuttuneet oudoiksi ja pykäliäkin jääny välistä kun läpät ei ole olleet toiminnassa.
2003-> ja myöhäisissä 2002 mallisissa on uudempaa mallia imusarja jossa ei läppävikaa kuuleman mukaan ole ollu yhtä paljon. Mallin näkee huohottimen letkusta. Vanha on 13mm päältä ja uusi 19mm. Tuolla ohjeet
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... ffected.3F
2003-> ja myöhäisissä 2002 mallisissa on uudempaa mallia imusarja jossa ei läppävikaa kuuleman mukaan ole ollu yhtä paljon. Mallin näkee huohottimen letkusta. Vanha on 13mm päältä ja uusi 19mm. Tuolla ohjeet
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... ffected.3F
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
ford mondeo mk3 1.8 duratec -02
Yamaha yzf-600r thundercat -02
Yamaha yzf-600r thundercat -02
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Mondeosta pitäisi purkaa imusarjan läpät pois. Homma on ollut suunnitteilla jo helmikuusta asti
Mutta kun taas katselin konehuoneeseen totesin että ei kiinnosta yhtään ruveta purkamaan.
Samalla jotenkin "pelkään" että kun otan akselit pois niin liimaus ei onnistukaan vaan liima klöntti sitten irtoaakin ja tuhoaa moottorin. Tai että jokin holkki irtoaa ja päätyy moottoriin.
Olisiko itä / keskisuomen alueella ketään kerholaista joka ottaisi tästä projektin (sopivaa korvausta vastaan tietenkin) ja purkaisi läpät pois...

Samalla jotenkin "pelkään" että kun otan akselit pois niin liimaus ei onnistukaan vaan liima klöntti sitten irtoaakin ja tuhoaa moottorin. Tai että jokin holkki irtoaa ja päätyy moottoriin.
Olisiko itä / keskisuomen alueella ketään kerholaista joka ottaisi tästä projektin (sopivaa korvausta vastaan tietenkin) ja purkaisi läpät pois...
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Jotain epätasaista naputusta munkin 2.0 Mondeon keulalta kuuluu. Tein tuon testin että otin sen letkun pois, ei vaikuta ääneen yhtään. Ei siis varmaan ole noi imuläpät? Ääni on suht vaimea ja häviää kun kierrokset kasvaa.
Taitaa tulla mahdollisesti hieman väljästä hihnapyörästä jakopäästä.
Taitaa tulla mahdollisesti hieman väljästä hihnapyörästä jakopäästä.
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Noissa durateceissa ketju on käytännössä ikuinen. 480tkm ajettu 1.8 bensa ei rallattanut jakopäästä edes kylmäkäynnistyksissä
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Vanhaa topikkia ylös, tänään tuli todettua tossa -02 1.8 mondeossa (250tkm) läppäongelma. Toisin sanoen nyt sain aikaseksi kokeilla nypätä letkun irti ja loppu rallatus. Mutta se kysymys, nyppäänkö hilut vaan pois vai pitäiskö läppien aukot lyödä jollain umpeen? Omasta autosta (cdi kone) läpät aikoinaan heitin mäkeen ja pultti/moottorisilikoni yhdistelmällä imusarja tukkoon. Ja mites tilapäisratkasuna, jos ton letkun jättää pois ja tukkii imusarjan ja letkun, mihin vaikuttaa?
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Ei tarvitse tukkia...ei ajossa huomaa mitään eroa vaan ääni katoaa..eikä tule moottori vaurioita kun poistaa ajoissa!!
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Taitaa huomisen ohjelma sitten olla selvä, parempi purkaa ennenku hajoo. Auto ostettiin liikkeestä reilu 2kk sitten, vähä epäilen etteivät kovin pienellä vaivalla suostu maksamaan uutta imusarjaa.
Sillä tota letkun irrottamista tilapäisratkasuna mietin, joku 60€ uudet läpät mutta ei tolla viitti ajella sitä aikaa mikä rahdissa kestää.
Sillä tota letkun irrottamista tilapäisratkasuna mietin, joku 60€ uudet läpät mutta ei tolla viitti ajella sitä aikaa mikä rahdissa kestää.
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto

nyt sitten vähän ollu harkinnassa että kannattaako alkaa ees purkaa niitä pois sieltä.. kun on jo ajoissa otettu tanko irti? toisaalta saa itelleen mielen rauhan nyppii ne läpät hevo kuuseen sieltä ja akselin.
muuten en voisi sanoa että olisi ollut mitää kakosteluja autossa, tai tuntunu sille että olisi matalilla kierroksilla laiska. ihan normille on tuntunu tuo mondeo kun ottaa painon huomioon ja 1.8 motin tilavuuden.
eikä pelaa peräkontinluukun aukasu sisältä/luukun mikrokytkimestä.. ja iskari/jarru jumppaa tossa ol alkuun (joku nero laittanu ihan käymättömät jouset taakse.. ja oli nuo iskarit melko lopussa jo kun alkuperäset. mut löyty purkaamolta taydelliset tolpat taakse kohtuu hintaan


lopuksi kai tuosta voi sanoa että öljyä taitanee viiä vajaan 1l/1000km eli taivas paikka taattu tällä mondeo ostoksella


Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Nyt imusarjan irroitus vaiheessa. Miten jarrutehostimen alipaineletkun saa irti imusarjasta rikkomatta sitä?
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Putken läpivienti holkkia painetaan sisään päin samalla kun vedetään putkea pois..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Sehän lähti ehjänä irti!
Kiitoksia Focst!
Kiitoksia Focst!
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Ite oon akselin jättänyt pois. Työnpuolesta paljon poistanu noita.. yhdessä tapauksessa oli läpät aikaisemmin poistettu ja akseli jätetty paikalleen. Oli kulunut lähes poikki
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Mikä parasta liimaa tuohon... Loctiten tiivistesilikonia löytyy....
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Onko normaalia öljyisyyttä 260tkm ajetussa..?
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Voisiko joku vielä kerran vääntää asian tyhmälle rautalangasta?
Eli kun omassa mondeossa tuli nyt todettua sen letkun irroituksella, että läpät ne tosiaan siellä säksättää.
Voiko siis tuon letkuliittimen/letkun tukkia ja näin ollen asia olisi kunnossa ilman mitään haittavaikutuksia?
Vai onko vaan suosiolla alettava purkamaan (jos uskallan) imusarjaa?
Eli kun omassa mondeossa tuli nyt todettua sen letkun irroituksella, että läpät ne tosiaan siellä säksättää.
Voiko siis tuon letkuliittimen/letkun tukkia ja näin ollen asia olisi kunnossa ilman mitään haittavaikutuksia?
Vai onko vaan suosiolla alettava purkamaan (jos uskallan) imusarjaa?
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Vesa_H kirjoitti:Voisiko joku vielä kerran vääntää asian tyhmälle rautalangasta?
Eli kun omassa mondeossa tuli nyt todettua sen letkun irroituksella, että läpät ne tosiaan siellä säksättää.
Voiko siis tuon letkuliittimen/letkun tukkia ja näin ollen asia olisi kunnossa ilman mitään haittavaikutuksia?
Vai onko vaan suosiolla alettava purkamaan (jos uskallan) imusarjaa?
Ne heikentyneet läpät/akseli ovat edelleen siellä imusarjassa joten vaihtoehtoina on:
a) Uusi imusarja, joka maksaa noin 400€ muistaakseni. Kertakustannus jota ei tarvitse tehdä koskaan uudestaan.
b) Poistaa läpät ja tukkii akselin reiät jotta alipaine ei karkaa imusarjasta. Toimii mutta heikentää alavääntöä hieman.
Ja rohkaisuna, paikat ovat melko ahtaat mutta homma on lopulta paljon helpompi mitä voisi kuvitella. Pieni hylsysarja (3/8" tai 1/4") sopivilla jatkoilla käy hommaan hyvin.
Itse tein 3/8" hylsysarjalla koska muistaakseni imusarjan pulttien kanta on 10mm ja kierre M8 joten pikkuinen 1/4" sarja menee äärirajoille.
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Täytyy melkein sitten vaan jossain vaiheessa uskaltaa yrittää.Ja rohkaisuna, paikat ovat melko ahtaat mutta homma on lopulta paljon helpompi mitä voisi kuvitella. Pieni hylsysarja (3/8" tai 1/4") sopivilla jatkoilla käy hommaan hyvin.
Itse tein 3/8" hylsysarjalla koska muistaakseni imusarjan pulttien kanta on 10mm ja kierre M8 joten pikkuinen 1/4" sarja menee äärirajoille.
Kumma, kun olen lukenut, että uudemmissa Mondeoissa harvemmin tuota ongelmaa esiintyy, mutta kyllä tuo siltä vaikuttaa. Aluksi meinasin, että venttiilit säksättää, mutta luettuani imuläpistä epäilyt kohdistui siihen.
Auto on siis Mondeo 2006, 2.0 ja kilometrejä takana 270tkm.
Ei tuo säksätys ainakaan omaan korvaan normaalilta kuulosta: https://photos.app.goo.gl/BVzNvASAjP8AE7eN2
Jos videossa ei äänet jostain syytä toimi, niin suurenna koko ruudulle, niin näyttäisi toimivan.
Re: 1.8 duratec imuläppien poisto
Kyllä sinun havaintosi on aivan oikea ja selkeästi kuultavissa videolta. Ilman räpätystä Duratec HE on äärimmäisen hiljainen ja siististi käyvä moottori.Vesa_H kirjoitti: Täytyy melkein sitten vaan jossain vaiheessa uskaltaa yrittää.
Kumma, kun olen lukenut, että uudemmissa Mondeoissa harvemmin tuota ongelmaa esiintyy, mutta kyllä tuo siltä vaikuttaa. Aluksi meinasin, että venttiilit säksättää, mutta luettuani imuläpistä epäilyt kohdistui siihen.
Auto on siis Mondeo 2006, 2.0 ja kilometrejä takana 270tkm.
Ei tuo säksätys ainakaan omaan korvaan normaalilta kuulosta: https://photos.app.goo.gl/BVzNvASAjP8AE7eN2
Jos videossa ei äänet jostain syytä toimi, niin suurenna koko ruudulle, niin näyttäisi toimivan.
Meillä oli Mondeo 2.0 mk3 2004 Duratec HE- moottorilla ja päivitetyllä uudemmalla imusarjalla ja siihen oli jo aiempi omistaja siitä huolimatta tehnyt läppien poiston auton meille tullessa (220 tkm).
Sitä ennen oli 2002 Mondeo 2.0 automatic johon vaihdoin vähän ajetun uudemman imusarja paksummalla huohotinletkulla. Siinäkin oli jo alkavaa räpätystä mutta paljon hiljaisempi kuin alkuperäinen jolla oli ajettu 215tkm.
Ennen imusarjan irroitusta on hyvä puhdistaa kaikki kolot ja poterot imusarjasta esim. jarrupuhdistajalla tai paineilmalla tai molemmilla niin että valuu oikein kunnolla jotta kaikki irtonainen lika ja hiekanmurut poistuvat etteivät ne irroitusvaiheessa joudu imukanaviin.
Ainoa hankala asia asennuksessa on muutama imusarjan pultti jotka pitää laittaa sormituntumalla mutta ne lähtevät hyvin vetämään kierteelle. Imusarjan huohotinletku on melko helppo laittaa paikalleen.