Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

tässä kuvia ja vinkkejä 1.6 bensafocuksen termostaatin ja pakkasnesteiden vaihtoon, neuvojen oikeellisuudesta en mene takuuseen, mutta näin minä sen tein ja hyvin näyttäis toimivan...

Ekaksi jäähdytinnesteen korkki auki. Sitten etsitään jäähdyttimen kulmasta, kuskinpuoleisesta reunasta, puskurin sisäpuolella oleva isohko ristipäällä oleva muovipultti ja ruuvataan se auki. Kannattaa olla iso taltta tms, tavallisella ristipääruuvarilla ei kannata yrittää, korkkaa kanta turhaan. Kuvaa tästä ei ole, auton alla oli aika pimeetä kännykuvaamiseen :lol:

Kannattaa tehdä kone jäähtyneenä ettei kuumaa nestettä roisku päälle, ekat ruiskaukset tulee aikamoisessa kaaressa. Valutusastia alle, pultti auki ja nesteet ulos. Kaiken ulos tultua pultti kiinni tietty.

Tämän jälkeen laitoin nesteen täyttöaukosta koneeseen pelkkää vettä, valuttelin hitaasti hissukseen ja puristelin vesiletkuja ettei tulis ilmakuplia. Järjestelmän täytyttyä heitin pikkuisen lenkin autolla, tarkoituksena siis huuhdella vanhat nesteet edes jossain määrin pois koneesta.

Sitten sama juttu kun alussa, auton jäähdyttyä korkit ja pultit auki, vanhat nesteet ulos, pultti kiinni.

Seuraavaksi termostaatin kimppuun.

Irroita laturin hihna kiristysrullaa löysäämällä, joko alakautta tai nosta ohjaustehostimen säiliö pois tieltä (irtoaa ihan nostamalla) ja ohkaisilla kätösillä ja 17mm lenkkiavaimella löysäät kiristinrullaa (työnnetään tuulilasin suuntaan) ja toisella kädellä tai kaverin avulla hihna pois rullilta.

Tässä mallissa laturi oli tiellä, irroita kuvassa näkyvä mutteri (tais olla 10mm) ja sähköliitin ja taittele ne johonkin sivuun ettei roiku tiellä.
Kuva

sitten nämä 2 vierekkäistä vasen tais olla pultti ja oikea mutteri, 15mm kooltaan
Kuva

laturin rullan alta löytyy vielä yksi 15mm pultti.
Kuva

Laturi pysyy oikeanpuolimmaisen pinnapultin avulla paikallaan, joten ei tarvi pelätä sen putoamista pulttien irroitusvaiheessa, nostat vaan nätisti mötikän pois kun pultit ja mutskut on irti.

Sitten paljastuu termostaattikotelo (?). musta mötikkä missä on 2 letkulähtöä. Irroita letkuklemmarit ja vedä letkut irti. Nestettä varmaankin valuu taas vähäsen joten varaudu siihen. Itse kotelo on neljällä 8mm pultilla kiinni, 2kpl ylhäällä (kiinnityskohdat näkyy kuvassa) ja 2kpl alhaalla, aika näkymättömässä paikassa eli joutuu käsikopelolla sokkona avaamaan.
Kuva

Vanhan termarin pitäisi olla edellisen kuvan vasemmassa reijässä, nyppäät sen irti ja asennat uuden. Muista laittaa ilmausreikä "helmi" vai mikäseoli yläpuolelle klo 12 kohdalle. Kun ostat termostaattia, OSTA TERMARIIN UUSI TIIVISTE JA MYÖSKIN TUOHON VIEREISEEN REIKÄÄN UUSI TIIVISTE, PUTSAA LIITÄNTÄPINNAT KUNNOLLA KAIKESTA YLIMÄÄRÄSESTÄ TUUBASTA SEKÄ HANKI KAHTEEN IRROITTAMAASI LETKUUN UUDET KLEMMARIT, NIIN SÄÄSTYT PALJOLTA VAIVALTA. Ne maksaa yhteensä Fordilla alle 15e, säästät uudelleenpurkamisen ja kasaamisen vaivan kun lopulta huomaat että nesteet pukkaa pihalle, nimim. "kokemusta on."

Eli uus termari ja tiivisteet paikalleen, koppa kiinni, kiristä ne 4 pulttia ristiin. Itse vedin aika tiukalle, muttei niin tiukalle että katkeasisivat :wink:

Letkut kiinni koppaan, uudet klemmarit paikalleen. Laturi takas kiinni, hihna paikalleen ja laturin piuhat kiinni.

Sitten päästään jäähdytysnesteen täyttöön.
Tästä löytyy parempiakin ohjeita hakua käyttämällä, joissa neuvotaan avaamaan virranjakajan alla oleva letku ja täyttämään ekaks sieltä jne. Mutta olin niin laiska etten jaksanut purkaa sitä kun klemmari oli niin vittumaisessa paikassa. Ohjeita ilmaukseen:


-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.

Pakkasnesteeksi ostin Fordin omaa 10v vaihtovälillä olevaa nestettä, melkein kirkasta missä häivähdys punaista. Maksoi noin 6.5e litra, ostin varalta 3 purkkia josta saa siis 6 litraa valmista nestettä veteen lantraamalla. Korjausoppaan mukaan nestetilavuus olisi tässä mallissa 5 litraa, mutta itse sain menemään noin nelisen litraa.
Viimeksi muokannut tuomaz, 18 Heinä 2013 12:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 559
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tuli tämän työn teko ajankohtaiseksi ja haulla löysin tän sun ohjeen. En ole auton
omistuksen aikana vaihtanu termostaattia (enkä koskaan aikaisemmin). Viime ja
tänä talvena alkanu ihan peruspakkasilla eli -10 tai jossaki -15 kuluttamaan aivan
järkyttävästi bensaa eikä meinaa lämmetä millään kone. Kulutus ollut siis
ajotyylistä riippumatta noin 9,5l/100km. Tankillisella päässy nippa nappa 500km ennen
valon syttymistä. Moottoritiellä saa lämmöt mittarin keskelle mut riittää et höllää
vähän kaasua rampille ni alkaa heti laskemaan alas ja risteyksessä onkin jo alhaalla.

Hain marmorilta uuden termostaatin ja huomenna vaihdan itte näillä ohjeilla
sovelletusti. 1.8:ssa on helpommassa paikkaa toi termarikotelo.
Sopii toki toivoa, että ton kaiken aiheuttaa tuo termostaatti ettei jokin muu..
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

semmonen juttu tuli tässä mieleen, nyt kun pomppas aihe esiin.. eipä mulla tuo ilmaaminen mennytkään niinkuin strömsössä, alkuun toimi hyvin mut sit ku lähti pitempää siivua ajamaan, niin alkoi lämpömittari heittelehtiä. Ei auttanut muu kuin ilmata jäähdytinjärjestelmä kunnolla, tossa linkissä yksityiskohtaisemmat ohjeet...

http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... =3&t=30317
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 559
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Homma tehty ja vika korjaantui ainakin ensitestien perusteella. Viisari
ei tippunut alas enää risteyksissä ja sisälle tuli aivan toisella tavalla lämmintä.
Täytyy vielä kokeilla sillain et auto on kunnon kohmelossa et miten lämpiää.
Työ oli todella helppo tehdä 1.8 bensakoneeseen. Koneessa ollut ja tiskiltä
tarjottu termari näytti olevan 92c malli.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Suvi

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Suvi »

Hei pojat!

Mikä onkaan nimeltään (tai varaosanumeroltaan) tuo "viereiseen reikään" laitettava tiiviste?

Kiitos ja kumarrus!

Ford Focus 1.6 STW Ltd -01
yritäedes
Viestit: 1768
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Suvi kirjoitti:Mikä onkaan nimeltään (tai varaosanumeroltaan) tuo "viereiseen reikään" laitettava tiiviste?
Vastaan "poikien" puolesta, että se on termostaattikotelon tiiviste ( EI siis termostaatin tiiviste, joka tulee termostaatin kanssa vasemmanpuoleiseen aukkoon lohkossa.)
Varaosanumero on Ford 1557898.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Noi on muuten jokasella merkillä "menekkitavaraa", eli saa suoraan hyllystä. Jos ei löydy niin joku taulapää pyörittää sitä taloa. Tiiviste oli itsessään joku hassu pari euroa, mutta suosittelen vaihtamaan koko paketin uuteen. Kotelo maksaa sen ~40e ja termari ~20. Yhteensä oli reilu kuudenkympin setti. Toi termostaattikotelo on hyvin yleinen vaihto-osa näissä mk1 focuksissa ja myös aika ikävässä paikassa. Vanhan vuotavan voi saada kondikseen tiivisteen vaihdolla, mutta ei koskaan tiedä onko siinä hiusmurtuma tms. joka leviää lämmetessään ja sitten taas vuotaa. Täten ei pahan hintanen laittaa kaikki uusiks.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

Mulla on jäähdytinneste ihana alarjalla. Riitäisköhän lisääminen vai mikä noissa on vaihtoväli? Mites ne värit meni mitä saa sekoittaa?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Orkkisnesteillä oli muistaakseni sama vaihtoväli ku jakohihnallakin, eli about 10v/150tkm.
Toinen juttu sit et kannattaako vaihdella useemmin vai ei.

Tietty jos on jossain välissä vaihdeltu tilalle muut nesteet ni sit menee niiden mukaan.
Värien sopivuuksiin en ota sen enempi kantaa, mut eiks semmosia nykyään ole mitkä käy kaikkien kanssa sekaisin?

Jos neste on alarajalla kylmänä ja pysyy siinä niin en välttis lähtis edes lisäämään, turpoaahan se siitä lähemmäs yläviivaa sit kuumana. Muistaakseni se viivojen väli ei kuitenkaan kovin paljoa nestettä vaadi.

Jos haluaa askarrella tai ei ole nesteiden edellisestä vaihdosta hajua niin vaihtais sit kokonaan uudet ni ei tartte hetkeen huolehtia :D
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
heheri2
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Tammi 2016 01:43

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja heheri2 »

Tyhmä kysymys mutta kuinka päin termostaattin kuuluisi olla? :lol:
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 vm.2001 termostaatin + jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

termari menee tosiaan molemminpäin, mut elän siinä luulossa ja vakaassa uskossa että se kuuluis mennä jousipuoli koneeseenpäin.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin