kanavien porttaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

tähänkin kanavien riittävyyteen/malliin vaikuttaa moni tekiä..
halutaanko moottorista vääntävä vai kierros, vapari vai turbo..
nyt hiljenen ja jätän fiksummat tappelemaan.. :o
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Aina täällä alkaa tinka joka asiasta. :evil:
Ei mahdu mun ymmärryksen piikkiin miksi alkaa tinkaamaan asiasta mikä on ainakin mulle päivän selvä. Jos tuossa poydällä on melkee 250hummaa vaparina virtaava nimi miehen tekemä oharin kansi jossa melkein vakiot pakokanavat... niin ei jätä mulle ainakaan mitään epäilystä siitä et ne ahistas. :?

No jokainen taplaa tyylillään tai tassä ko. aiheessa porttaa.

Niin tuntuu jo itelki et on parempi hiljentyä.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Eemeli kirjoitti:Aina täällä alkaa tinka joka asiasta. :evil:
Ei mahdu mun ymmärryksen piikkiin miksi alkaa tinkaamaan asiasta mikä on ainakin mulle päivän selvä. Jos tuossa poydällä on melkee 250hummaa vaparina virtaava nimi miehen tekemä oharin kansi jossa melkein vakiot pakokanavat... niin ei jätä mulle ainakaan mitään epäilystä siitä et ne ahistas. :?

No jokainen taplaa tyylillään tai tassä ko. aiheessa porttaa.

Niin tuntuu jo itelki et on parempi hiljentyä.
Mitä olen itse noita ammattilaisen tekemiä kansia katellut, niin ei niissä kyllä pakopuolta ole juurikaan suurennettu. Lähinnä muotoa muutettu/siistitty.
Virtauksista en tiedä, mutta ralliauton kansia olivat ja hyvin tuntuu f-cupissa kerkeävän.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Niin mistä tässä nyt oikein kinataan?? Jos std oharin pakokanava virtaa vakiona alle 70% imukanavan virtauksesta, niin mun mielestäni se silloin ahistaa.
Mielenkiinnosta olis kiva tietää paljonko se nimimiehen tekemä 250hv kansi antaa käytännössä tehoa ja millä kierroksilla.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:Niin mistä tässä nyt oikein kinataan?? Jos std oharin pakokanava virtaa vakiona alle 70% imukanavan virtauksesta, niin mun mielestäni se silloin ahistaa.
Mielenkiinnosta olis kiva tietää paljonko se nimimiehen tekemä 250hv kansi antaa käytännössä tehoa ja millä kierroksilla.
No minun mielestä se ei silti kerro sitä että se reikä pitäis kairata 50milliseksi. eli ei välttämättä ole liian pieni, siellä voi olla joku liian terävä mutka jos toinenkin.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Taitaa olla jo puurot ja vellit sekaisin. Mielestäni en ole missään vaiheessa sanonut että pakokanava olisi liian pieni??
Se pullonkaula on pakoventtiilin seetistä 30mm eteenpäin. Ohjarin patista kanavan suulle ei paljon tarvi kajota.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:Taitaa olla jo puurot ja vellit sekaisin. Mielestäni en ole missään vaiheessa sanonut että pakokanava olisi liian pieni??
Se pullonkaula on pakoventtiilin seetistä 30mm eteenpäin. Ohjarin patista kanavan suulle ei paljon tarvi kajota.
No näinhän se on. Luin hieman tarkemmin :oops:
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

No panic.
make89
Viestit: 58
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:54

Viesti Kirjoittaja make89 »

Jos ei itse kehtaa nuita kanavia ruvet kairailemaan ja tastailemaan. Niin mikä yritystys tekisi RAHALLA valmiin kannen virtauksineen
Ford escort mk2 2.0 77, Taunus 1.6 ohc 79 ja lepo sorsa 85
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Moottorikoneistamot ja yksityiset "koneenrakentajat". Niitä löytyy moneen lähtöön ja monen hintaista

tuolta kannattanee kysyä http://www.ralli.net
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Kyllähän toi kanavien työstö onnistuu jos vähänkää dremel pysyy hanskassa, ja malttia riittää. :wink:

Tässä esimerkkiä näyttää eräs Clubin ylläpitäjistä:

Klikkaappa tästä
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Mites muute toi venttiilien työstö kotipajassa.Katselin tossa noit 1300cc cvh imu venoja niin istukkapinnan(vai mikä se tiivistys pintä sitten onkaan)"takana" menee sellainen terävä kohouma eli onko tarpeellinen vai voiko sille tehdä jotain?
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

late kirjoitti:Mites muute toi venttiilien työstö kotipajassa.Katselin tossa noit 1300cc cvh imu venoja niin istukkapinnan(vai mikä se tiivistys pintä sitten onkaan)"takana" menee sellainen terävä kohouma eli onko tarpeellinen vai voiko sille tehdä jotain?
Sorvissahan ne muotoillaan. TÄSSÄ esimerkki kuva.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no tuo esimerkkikuva on just tuo juttu mikä on meillä ratkaistu pylväsporakoneella ja rälläkällä hipaisemalla :) ..
jos kotikonsteista puhutaan ja sorvia ei ole.
varmasti on moniakin tapoja tehdä tuo kulma..mutta ei se nyt paljon sen kummempaa ole kun vähän vakaata kättä ja itsevarmuutta tekemiseen.
tietysti se Voi mennä pieleenkin :lol:
tähänastisissa ei kyllä ole mennyt.
ei sieltä mitään junia t...
TAPPI
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2005 16:08

Viesti Kirjoittaja TAPPI »

1.6 CVH: kannen kotiviritys kiinnostaa jos jollain tietoa. Kannen laskun ja kanavien muotoilut pystyn tekemään itse, mutta venttiilitöitä en eli tietoa puuttuu mitä kanaville pitäisi tehdä.
Jotenkin näin.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Täältä ohjeita, joiden jälkeen ei pitäisi (?) virtausten ainakaan huonontua. Tuossa siis yleisesti ymmärtääkseni.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
TAPPI
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2005 16:08

Viesti Kirjoittaja TAPPI »

Mutku mutku, onkos CVH:ssa sellaiset pyörre kanavat ja palotilat, mitenkäs sellaisessa tapaukseesa?
Jotenkin näin.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Mites muuten ku cvh:ssa ei ole yhtään ainetta siin venttiilien ohjainten ympärillä eli onko hvä vai huono?Ja tuon kohuoman voi siis ilmeisesti hioa pois?mut kertokaas nyt joku ketä on noit cvh:n kanavia kairaillut et mitä on tehnyt?
Viimeksi muokannut late, 26 Joulu 2005 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

cvh kannesta ei kannata pako puolta muuta ku siistiä.
Siitä tulee helposti "väljä"....
pienellä siistimisellä pako virtaus riittää alle 200hp vehkeisiin
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Pystyykös muuten kotipajassa mitenkään tutkimaan että miten kanavaan tehty muutos on vaikuttanut?Että menikö huonompaan vai parempaan suuntaan.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eipä juuri muuten kun romut kasaan ja kiinni sekä kokeilemaan
Kannattavaa ja helppoa ... ei
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Nyt on porttausprojekti lähtenyt sit viimeinkin käyntiin. lähinnä kiinnostas nyt tietää et kannattaako tolle pakopuolen ohjurinjuuressa olevalle patille tehdä mitään muutoksia.? kannataako sekin muotoilla pisaran muotoseks niinkun imupuolella.? ja jos sen nyt sit muotoilisi niin saako siitä isoakin hyötyä pakopuolen virtauksiin.?
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Jos ohc:stä kyse niin käsittääkseni se kuuluu tehdä pisaran muotoon mutta toiseen suuntaan kuin imupuolella.
unatco

Viesti Kirjoittaja unatco »

juu itelläkin edessä 1,6 moottorin "virittäminen"
Eli meinasin ruveta kairaamaan kanavia ja muotoilemaan venttileitä..
eli mitä kannattais tehä tohon kanteen?
Kuinka paljon laskea kantta?
ymym.. kaikki tieto on tarpeellista..
aikoinaan kairasin yhden lada1500 kannen ja hyvä siitä tuli.. =) vaikka sekin oli tehty ihan summittain suurentamalla kanavia :D eli ei kiinnostais tehä enää toho foorttii iha summittai, vaa jotai hyvii tietoi olis kiva saada..

Jos joku tekis hyvän tiivistelmän miten porttaan kannen..
Vastaa Viestiin