kanavien porttaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

kanavien porttaus

Viesti Kirjoittaja late »

Onkos tällä foorumilla moni porttaillut noita kanavia itse?millaisin tuloksin?ja mistä päin kanavaa?Alan kirjallisuuttahan löytyy lähinnä englannin kielisenä,suomen kielellä ainakin graham bellin kirjoittama uusi auto tekniikka jossa on juttu myös kanavien porttauksesta.mutta kertokaa omia kokemuksia jos on,ei pelkästään et vie se kansi alanfirmaan,toki niistäkin voi kertoa esim.hyvät firmat ja niiden hinnat.ja erityisesti chv tietous kiinnostaa.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itseäni taas kiinnostaisi noiden kenttiläisten kansien parantelu kotikonstein, jos joku tietäväinen voisi neuvoa ja kertoa teoriaa enemmän, olisin kiitollinen :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

juups,taidatkin olla mototista tuttu sultzi?
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

No ohc:n kannen porttasin ite ja ei ne tehot ainakaan tippuneet. Kanavista poistin kaikki valupurseet ja terävät kulmat. Venttiilien kurkut avarsin niin suureksi kuin venalautanen antoi myöden. Palotilat kiillottelin ja muokkasin palotiloja venalautasten ympäriltä mahdollisimman tasaiseksi...

Vakio venat muotoiltiin uusiksi "viri pajalla", jossa kantta myös laskettiin 2mm.

Kone siis 1.6ohc (taunus lohko) jossa tehoa jotain 70hv vakiona. Viritysten jälkeen koneesta penkitettiin 137hv. Toki koneeseen tehtiin muitakin muutoksia kuin kansi. ->tuplat, kireämpi nokka, peltisarja, säädettävä nokkapyörä jne..

Kuvia kannesta löytyy täältä

..niin ja kannen porttasin des hamill:n kirjoittaman how to power tune ford sohc engines opuksen mukaan. Erittäin hyvä kirja jos ohc myllyjen kanssa ropaa...
heräkulmanruhtinas
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Heinä 2005 20:43
Paikkakunta: Heräkulma

Viesti Kirjoittaja heräkulmanruhtinas »

Kenttiläisen kannen valujälki on sevverran hirveetä, että jo auttaa kun kivellä surraa isommat valunjämät kanavista pois. Ainakin tulee ihtelle parempi mieli! Tokkopa tehoakaan laskee.
Ford Thunderbird LX 302 1991
Mercury Gran Marquis Colony Park 302 1987
Ford Cortina 1600 Deluxe 1970

"Kaikkina aikoina, kaikissa paikoissa, ihmisten teot pysyvät samoina"

Heräkulman Ruhtinas
Fantasiamajuri
Näätälaivue, IV.Lentue
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Tuolla on ihan hyviä vinkkejä

http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm

Siellä on ihan Ohchen tutustuttu tarkemmin
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

late kirjoitti:juups,taidatkin olla mototista tuttu sultzi?
Sieltähän minä juu :)

Itselle kun tulee tuohon Cortinaan 1.6l kentti ja sitä sitten viritetään, niin eikös siihen olisi hyvä laittaa 1.3l kentin kansi? Mitä muuta pitäisi samalla muuttaa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Sieltähän minä juu :)

Itselle kun tulee tuohon Cortinaan 1.6l kentti ja sitä sitten viritetään, niin eikös siihen olisi hyvä laittaa 1.3l kentin kansi?
Ei.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jossain täällä näin sanottiin, että olisi parempi.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Jossain täällä näin sanottiin, että olisi parempi.
Ainut hyöty mikä vois tulla mieleen olis se jos 1.3:sessa olis palotila kannessa pienempi se nostais puristuksia. Mutta kenteissähän palotila on männässä ja kannet suoria (=ei palotilaa kannessa). Paitsi jossain vanhemmissa kenteissä on myös ollu pieni palotila kannessakin.

1.3:sen venat ovat pienemmät kuin 1.6:sessa joten en näe mitään järkeä laittaa 1.3:sen kantta 1.6:seen..
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

laita 1,3 männät 1,6 litraseen,kuulemma näin saa kenttiin helposti lisää puristeita.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

late kirjoitti:laita 1,3 männät 1,6 litraseen,kuulemma näin saa kenttiin helposti lisää puristeita.
tämä toimii kyllä :)
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No itseltä löytyy kyllä tuosta tallista tuon alkuperäinen kone, eli 1.3l kentti. Siitä jos iskisi männät uusilla rengasarjoilla? Männät tuskin ovat hirveästi osumaa ottaneet, renkaat lähinnä kuluneet?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

kanavien

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Alottasin homman silleen että jos on outo kansi niin hommaisin toisen harjoittelukanne jonka katkaisisin imu ja pako kanavien kohdalta vannesahassa.

Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.

Tarkoitushan on saada hyvä seos pyörteilemään oikealla tavalla että se täyttäisi sylinterin mahdollisimman hyvin ja nopeasti.

Pakokaasut tulisi saada poistumaan sylinteristä mahdollisimma pienellä vastuksella ja estämään takaisin virtaus. Oikein miyoitettu pakosarja ja sen oikea sovitus on mainio apu tähän.

Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

juu tarkoitus olis hommata joku paska kansi,yhellä netti sivulla oli laitettu volvon kansi tollai paloiks ku sanoitkin.ei nyt mitään kauheesti olla suurentamassa,jos ny vaik ihan aluks noita valupurseita yms.ni poistelis ja koettettas hieman jouheempi kanava saada.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuossa VesQ:n laittamassa linkissä on selvät mitoitukset kanaviin ja onhan siellä kansi halkaistukin, jotta näkee paksuudet: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Re: kanavien

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Hoppa kirjoitti:Alottasin homman silleen että jos on outo kansi niin hommaisin toisen harjoittelukanne jonka katkaisisin imu ja pako kanavien kohdalta vannesahassa.

Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.
Ei se kannen porttaus ole aina vain kanavien suurentamista. esim. ohc:ssa kanavat on jo vakionakin aika horot.
Hoppa kirjoitti: Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Mitään vituix laiteta... kerralla kuntoon :D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Sultzi kirjoitti:Tuossa VesQ:n laittamassa linkissä on selvät mitoitukset kanaviin ja onhan siellä kansi halkaistukin, jotta näkee paksuudet: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm.
Ottaen sitten huomioon että se kansi joka on halkaistu on OHCstä, kenttiläinen on taas aivan oma maailmansa
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Kenttiläisessähän on oikeasti liian pieni imukanava, pakopuoli on sinnepäin.
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

country sedan kirjoitti:
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
HÖPS!... sanon minä. On tullu pyöriteltyä useaakin eri kansiwelhon tekemää OHC kantta, jotka virranneet +200hv. Jokaisessa niissä on pakopuoli jätetty lähes alkuperäisiin mittoihinsa. Pikkusen sieltä täältä otettu tavaraa pois ja purseet poistettu.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti:Kenttiläisessähän on oikeasti liian pieni imukanava, pakopuoli on sinnepäin.
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
minä oon taas kuullut että pakokanavat on liian isot jo vakiona..
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Jaakko85 kirjoitti: minä oon taas kuullut että pakokanavat on liian isot jo vakiona..
Jep niin minäkin olen kuullut. Niin hullulta kuin se kuulostaakin tai näyttää siinä kannessa, et ovat jo alkup. liian isot. Ei se näkö/koko vaan juurikin se virtaus on mikä ratkaisee.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

kattelin et prostreet sivuilla oli myös kannen porttaukseen liittyvää juttua,kannattaa kattoo.ja jostain muistan lukeneeni et vakiopako kanava on usein hyvän kokoinen tai jopa liian iso?
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Eemeli kirjoitti: HÖPS!... sanon minä. On tullu pyöriteltyä useaakin eri kansiwelhon tekemää OHC kantta, jotka virranneet +200hv. Jokaisessa niissä on pakopuoli jätetty lähes alkuperäisiin mittoihinsa. Pikkusen sieltä täältä otettu tavaraa pois ja purseet poistettu.
Sehän on tunnettu tosiasia että imukanava oharissa riittävän, miltei liiankin iso. Pakokanva sitä ei ole. Eihän toki sitäkään millään jääkairalla tehdä.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

country sedan kirjoitti: Sehän on tunnettu tosiasia että imukanava oharissa riittävän, miltei liiankin iso. Pakokanva sitä ei ole. Eihän toki sitäkään millään jääkairalla tehdä.
Tunnut tietävän hyvin, onko perusteluita. minä en tiedä hyvin, mulla niitä perusteluita ei olekkaan :wink: (en oo käyttäny kansia penkissä ym jne jne)
Vastaa Viestiin