käyntihäiriöt
käyntihäiriöt
Terve kaikille!
Omistan escovainaan vm-98 1.8 farkku. Nyt hiljattain on ilmennyt sellainen vika, kun olen ajanut autolla hetken aikaa (5min) ja sen jälkeen annan auton käydä vapaalla, niin silloin käynti sahaa n.700-1800rpm/min väliä. kun moottori lämpiää lisää, niin käynti on taas tasaista. Ja vielä kun kylmänä kiihdyttää reippaammin, niin tuntuu, että kone tukehtuu. Olisko joku pakoputken lämpötilan haistelija katilta menossa vai ehkä massa-anturi?
Itse olen huono tietämään mitään autoista, mutta jos täältä sais jotain infoa ks. viasta niin olis ainakin mukavampi korjaamolla kertoa/antaa infoa viasta.
Omistan escovainaan vm-98 1.8 farkku. Nyt hiljattain on ilmennyt sellainen vika, kun olen ajanut autolla hetken aikaa (5min) ja sen jälkeen annan auton käydä vapaalla, niin silloin käynti sahaa n.700-1800rpm/min väliä. kun moottori lämpiää lisää, niin käynti on taas tasaista. Ja vielä kun kylmänä kiihdyttää reippaammin, niin tuntuu, että kone tukehtuu. Olisko joku pakoputken lämpötilan haistelija katilta menossa vai ehkä massa-anturi?
Itse olen huono tietämään mitään autoista, mutta jos täältä sais jotain infoa ks. viasta niin olis ainakin mukavampi korjaamolla kertoa/antaa infoa viasta.
Re: käyntihäiriöt
Tuohon probleemaan en itse osaa sanoa mitään. Mutta itselläni on -96 1.8i escortissa sellainen ongelma, että kun lyön kytkimen pohjaan niin kierrokset eivät laske vaan rupeavat nousemaan 3000 asti. Vauhdissa taas, kun höllään kaasun niin kierrokset eivätlähde aina laskemaan vaan pysyvät tietyssä kierrosnopeudessa ja lähtevät laskemaan todella hitaasti. Mikä vikana?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: käyntihäiriöt
Kojootin kannattaisi aluksi tarkistaa motin ja imuilman lämpöanturit.
Oippa vois kokeilla tyhjäkäyntivenan vaihtoa. 8)
Oippa vois kokeilla tyhjäkäyntivenan vaihtoa. 8)
Re: käyntihäiriöt
Tuohon probleemaan en itse osaa sanoa mitään. Mutta itselläni on -96 1.8i escortissa sellainen ongelma, että kun lyön kytkimen pohjaan niin kierrokset eivät laske vaan rupeavat nousemaan 3000 asti. Vauhdissa taas, kun höllään kaasun niin kierrokset eivätlähde aina laskemaan vaan pysyvät tietyssä kierrosnopeudessa ja lähtevät laskemaan todella hitaasti. Mikä vikana?
Itselläni on Focus 2l -99 ja tekee kans silleen et kun kiihdyttää ja kierokset nousee 4 tonniin ja painaa sit kytkimen alas niin kierrokset nousee hitusen ja jäävät siihen väks aikaan eli pitää odottaa vähän ennen kuin vaihtaa muuten nykäsee kuin automaatilla.
Itselläni on Focus 2l -99 ja tekee kans silleen et kun kiihdyttää ja kierokset nousee 4 tonniin ja painaa sit kytkimen alas niin kierrokset nousee hitusen ja jäävät siihen väks aikaan eli pitää odottaa vähän ennen kuin vaihtaa muuten nykäsee kuin automaatilla.

Re: käyntihäiriöt
Jos kone on Zetec, niin veikkaan noilla oireilla alipainevuotoa. Tyyppivikana noissa on "puolan" alapuolella piilossa oleva alipaineletkujen t-kappale. Jossain vaiheessa tuo osa murtuu, ja senjälkeen alkaa tyhjäkäynti humppaamaan...kojootti70 kirjoitti:Terve kaikille!
Omistan escovainaan vm-98 1.8 farkku. Nyt hiljattain on ilmennyt sellainen vika, kun olen ajanut autolla hetken aikaa (5min) ja sen jälkeen annan auton käydä vapaalla, niin silloin käynti sahaa n.700-1800rpm/min väliä. kun moottori lämpiää lisää, niin käynti on taas tasaista. Ja vielä kun kylmänä kiihdyttää reippaammin, niin tuntuu, että kone tukehtuu. .
tuossa on hyvä sivu vianetsintään
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html
MAF kannattaa myös jokatapauksessa putsata. Se ei ole mitenkään vaikea homma. Ilmamassamittari vaan irti, ja sitten suihkutellaan MAF:fin sisällä pienemmässä putkessa oleviin kuumalankoihin reilusti esimerkiksi jarrujenputsausspraytä. CRC:llä on jopa oma tuote joka on vartavasten ilmamassamittarin putsaamiseen.
terv. Ari
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
Re: käyntihäiriöt
Itsellä täysin samanlainen ongelma tuon noiden kierroksien kanssa tosin itsellä autona Focus -99 1.8 zetec koneella. Kytkimen kun lyö pohjaan auton rullatessa niin kierrokset lähtevät nousemaan siihen asti kunnes auto pysähtyy kokonaan (korkeimmillaan on noussut juuri 3000 asti). Tuo vika menee onneks ohi sitten kun koneen lämpötila on alkanut nousemaan, sen jälkeen toimii kuin ei olisi missään vikaa. Talvisin tosin tuo vika on hieman ärsyttävämpi kun eihän se kone lämpene niin nopeasti talvi pakkasillaOippa kirjoitti:Tuohon probleemaan en itse osaa sanoa mitään. Mutta itselläni on -96 1.8i escortissa sellainen ongelma, että kun lyön kytkimen pohjaan niin kierrokset eivät laske vaan rupeavat nousemaan 3000 asti. Vauhdissa taas, kun höllään kaasun niin kierrokset eivätlähde aina laskemaan vaan pysyvät tietyssä kierrosnopeudessa ja lähtevät laskemaan todella hitaasti. Mikä vikana?

Itse olen käyttänyt auto tuon ongelman takia kahteen otteeseen merkkihuollossa ja molemmilla kerroilla ei olla löydetty mitään vikaa. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin tyhjäkäyntiventtiili jolla ei ollut mitään vaikutusta, toisella kerralla vaihdettiin tai oikeastaan päivitettiin autosta kaikki softat -> ei mitään vaikutusta. Ilmoittele jos keksit jonkun ratkaisun tuohon....
Re: käyntihäiriöt
Sama robleema mullaki kuten viestiketjun aloittajalla. Kylmällä koneella saattaa jäädä kierrokset humppaamaan välillä 400-1000rpm..ensimmäisten minuuttien aikana moottori yleensä sammuu jos painaa kytkimen pohjaan esim risteykseen tultaessa. Hieman myöhemmin jää sitte humppaamaan ja lopulta käy hyvin jahka moottori on lämmennyt. Niin joo ja moottorihan on 2.9L V6 (eec-iv ruiskulla, map-anturilla varustettu).
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Veekuutonen
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: käyntihäiriöt
Toi kierrosten aaltoilu johtuu siitä että kone käy jostain syystä laihalla.
Re: käyntihäiriöt
Olisikohan noin sitte?country sedan kirjoitti:Toi kierrosten aaltoilu johtuu siitä että kone käy jostain syystä laihalla.
Kokeilin ottaa vikakoodeja. KOEO testillä kaikki ok, KOER testillä herjaa moottorin lämpötila-anturia.. yleismittarilla mitattuna anturi näyttää kyllä aivan oikeaa resistanssia. Omituisia juttuja nää.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Veekuutonen
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: käyntihäiriöt
Anturi voi olla OK mutta miten johdot ja liitokset?
Päkytystä aihettaa rikas ja laiha seos, eniten vaihtelu? 8)

Päkytystä aihettaa rikas ja laiha seos, eniten vaihtelu? 8)
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Re: käyntihäiriöt
Mullon zetec-e 2.0 montikka tallissa projektin alla. Alkoi viat tuollaisilla hummaamisilla. Siinä oli pakosarjan alla sellainen öljynerottimella oleva huohotin, venttiili oli mennyt tukkoon ja sen seurauksena imusarja imi huohotinletkun littuun ja alakoi mylly hummaamaan. Korjasin vian ja käynti muuttui hienon tasaiseksi. Uutena vikana myös tuo moottorin lämpötunnistin heitti koomaan, eli valehtelee moottorin lämmöt keskukselle kone pätkätteli aina käynnistäessä kunnes sotki nyt lopulta käynnin niin ettei voi ajaa lainkaan, ennenkuin saan uuden palikan vaihdettua.