fiestan lohkon tunnistus.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
veli
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2007 00:19
Paikkakunta: vsa

fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja veli »

no niin....tuli ostettua tollanen fiesta mk1 vm.82.entisen omistajan mukaan konehuoneeseen olisi vaihdettu 1.1l koneen tilalle 1.3l kentti.nyt rupes kuitenki epäilyttämään et onkohan se oikeasti 1.3l kone.......näyttää kyllä epäilyttävästi 1.1l valencialta ykskurkkuisine kaasareineen...

oon ettiny täältä foorumeilta viestejä...mut ei oikeen selvää vastausta oo tullu tosta lohkon tunnistamisesta.

oon ettiny koko päivän nyt lohkon merkintää ja alkaa oleen jo käämit palanu ku ei meinaa merkintää löytyä... :evil:

siis missä on tämä lohkon merkintä??tarvisin todella tarkan sijainnin.onko se kaiverrettu vai kohokirjaimilla?....siis valensian lohkon tunnistus.JOS tossa on 1.3l lohko niin onko siinä samas paikas merkintä vai jossain muualla kuin 1.0/1.1l koneis?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

1.0 ja 1.1 Valencioissa vaihdelaatikon yläreunan ja sylinterikannen alareunan väli on muutamia milli.
1.3 Valencian lohko on sen verran korkeampi että vaihdelaatikon yläreunan ja sylinterikannen alareunan väli on sentin luokkaa, ehkä vähän päällekin.

Eli ei tarvii etsiä koodeja, selviää hyvin pikaisella vilkaisulla.

Niin. Ja jos sinne on ihan oikeasti vaihdettu 1.3 *KENTTI*, niin sen huomaa kyllä patenttiratkaisutyylilsestä etupään kannatuksesta koska KENTTI on viitisen senttiä pitempi kuin Fiestassa alunperin oleva Valencia moottori eikä näinollen mene ihan heittämällä, saati sitten alkuperäisiä osia käyttäen. Todennäköisesti siellä on kuitenkin 1.3 Valencia joka on kotoisin 86-88 Escortista ja tunnistetietoni perustuvat siihen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
veli
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Maalis 2007 00:19
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja veli »

joo kyllä se 1.3l valencia tuntuu olevan ku tuli tarkastettua :) ....tota onko kenelläkään tietoa..minkälaisia kaasari+imusarja ratkaisuja tohon sais pienessä piristämis mieles kiinni tai mahdollisesti löytyis muista foordeista?..mahdollisesti joku foordin vakio kakskurkkunen ja imusarja?...toi vakio ykskurkkunen mehumaija näyttää aika onnettomalta......toisaalta tutulta sattuis löytymään imusarja yhdelle dellortton dhla 40 vaakatuplalle...kylläkin kent koneeseen.....mahtaako kenttiin tarkoitetut imusarjat ylipäätänsä mennä tohon valenciaan?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Siihen ei käy mikään muu kuin Valencian (etuvetoinen työntötankokone, sytytys virranjakajalla) imusarja. 2 kurkkuisen sarjan löytäminen tohon koneeseen on samaa luokkaa kuin se kuuluisa neula heinäsuovasta -juttu.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
kovakallo2
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Maalis 2007 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kovakallo2 »

Onko siinä alkuperäinen 1.0 tai 1.1-koneen vakiokurkkuinen eli Ford 1V tai Weber 1V kaasutin vai onko edes Fordin muuttuvakurkkuinen VV ?
Onhan niitä Fiestoissa vuosien varrella ollut myös kakskurkkuisia Weber 2V ja Weber DFTM, mutta en tiedä mitkä imusarjat ja mitkä motit menee tässä palapelissä läpi. Sen arvaan kyllä, että tuo Ford 1V aiheuttaa hengenahdistusta 1,3-koneeseen.

Toinen ongelma, jos vaihteisto on entinen 4-vaihteinen ja 1.0/1.1-koneen välityksillä, niin moottori huutaa, voimaa on, muttei nopeutta.
Ykköskoppaisen ja kakkoskoppaisen niinsanottuja perävälityksiä 3,58 3,84 tai 4,06. Etsi tuo 5-vaihteinen v.86-89 1.3 tai 1.4-moottorin laatikko.
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja laserorion »

Terve
Kysymykseni koskee myöskin tuota Ford VV kaasutinta. Olis tarkoitus tilata tuohon huoltosarja kun alkaa meno tökkimään heikon vedon takia. Ongelma on etten löydä kaasuttimesta mitään sarjanumeroa minkä avulla saisin osat siihen. Ainoastaan imusarjassa on joku numero mutta onko se sama kuin kaasuttimella?

Auto on Ford Orion vm 1988 ja moottorina on 1.3 litran Valencia.

Enkä vaihda tuohon mitään korvauskaasutinta

Kiitos etukäteen vastaajille.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No Fordin VV kaasutin on Fordin VV kaasutin, ei siihen sen kummempia numeroita ole. Jos nyt meinaat jotain DFTM, DGV tai 1250 tyylisiä koodeja mitä muiden kaasareiden kohdalla aina käytetään niin mitään sellasta ei ole. Se on vain Ford VV kaasari ja huoltosarjoja myyvät tahot tietää kyllä mitä siihen tarvitaan.

On ne muuten paskoja noi VV:t, toikin on pelannut vain reilun 20 vuotta :P
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja j-k »

Nostetaas kissaa pöydälle.

Mulla toi tonninen fiasko olis muuten kuosissaan joten onko miten paha rasti heittää tuohon 1.3 valenssikone ja loota jos ne ottaa Orionista/Escosta?

Onko valenciassa ja kentissä erilaiset kannet vai käykö lohkoihin ristiin?
(en ole yli 20v nähnyt kumpaakaan pataa avoimena niin en muista :wink: )
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Mulla on tossa Ka:sta hommattu 1.3 kone... Lohkossa olevat kiinnitys paikat näyttäisi olevan yks yhteen ton vanhan valencian kanssa :) Tarkotus oliskin jossain välissä rempata se ja laittaa ton 1.1 koneen tilalle. Eikös tuo moottori kehtitys mee Valencia :arrow: HCS :arrow: Endura-E ?

Edit: Löytyy tossa 94 vuotisen fiestan 1.1 kone ja näyttää samalta päälle päin ku toi KA:n 1.3
Erona että 1.1 on 1p ruisku ja 1.3 nelipiste...
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja j-k »

Jogiin kirjoitti:Edit: Löytyy tossa 94 vuotisen fiestan 1.1 kone ja näyttää samalta päälle päin ku toi KA:n 1.3
Erona että 1.1 on 1p ruisku ja 1.3 nelipiste...
Siis sulla on joutavana 1.1 fiestan ruuttakone? Joka passaa esmes meikän pirssiin? Myytävänä? Hintaa? Kuvia? :mrgreen:
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja Krisse »

j-k kirjoitti:Mulla toi tonninen fiasko olis muuten kuosissaan joten onko miten paha rasti heittää tuohon 1.3 valenssikone ja loota jos ne ottaa Orionista/Escosta?
No se on ihan plug & play jos kyseessä on 86-87 kone (=sytytys perinteisellä virranjakajalla) mut siitä hommasta ei ole kyllä yhtään mitään hyötyä, on kokemusta.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Kustomer
Viestit: 109
Liittynyt: 23 Maalis 2013 21:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja Kustomer »

Laitetaanpas tähän perään niin ei tarvitse uutta topikkia tehdä..

Eli mielessä pyörähti ajatus moottorinvaihdosta tuohon projektina olevaan Mk1 Fiestaan.
Onko mitään itua "haaveilla" tuollaisesta Endura-E (ruisku-valencia?) -moottorista ykkösen pellin alle?

Näyttäisi irtoavan sellaisen moottorin omaava koko auto melko huokeasti, verraten varaosahaun tuloksiin pelkästä moottorista.
( esim http://www.nettiauto.com/ford/fiesta/5503661 )

Eikös tuollainen moottori menisi aikalailla bolt-on tuonne paikoilleen poislukien tietenkin kaikki ruiskuun liittyvät asiat..?
Fiesta Mk1 GX & Volvo S70
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niimpä Kentistä ja Valenciasta ei käy osat ristiin eikä sitten näy käyvän siitä perus Valenciasta ja HCS moottoristakaan osat ristiin.
Eikä se Kentti sinne oikein meniskään koska on tehty takavetosiin,eipä ole koneen tuenta sama.
Ehkä kummiskin kannattaa vaihtaa uudempaa mottia tilalle jos vaan löytyy,tietty jos ilmasiksi on saanu toimivan koneen ja intoa riittää niin miksikäs ei sinne vois laittaa mitä vaan??
Aika erikoista oli tuo moottori kirjo tuohon aikaan,empä tiedä miksi?
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: fiestan lohkon tunnistus.

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Kustomer kirjoitti:Laitetaanpas tähän perään niin ei tarvitse uutta topikkia tehdä..

Eli mielessä pyörähti ajatus moottorinvaihdosta tuohon projektina olevaan Mk1 Fiestaan.
Onko mitään itua "haaveilla" tuollaisesta Endura-E (ruisku-valencia?) -moottorista ykkösen pellin alle?

Näyttäisi irtoavan sellaisen moottorin omaava koko auto melko huokeasti, verraten varaosahaun tuloksiin pelkästä moottorista.
( esim http://www.nettiauto.com/ford/fiesta/5503661 )

Eikös tuollainen moottori menisi aikalailla bolt-on tuonne paikoilleen poislukien tietenkin kaikki ruiskuun liittyvät asiat..?
En nää mitään syytä miksei onnistuis. Vakio vaihteisto käy kiinni. ja koneenki pitäs käydä kiinnikeisiinsä :) Tätähän olin itsekkin tekemässä mutta koneesta oli nokka entinen ja siihen se idis sit jäi :roll:
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re:

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Krisse kirjoitti:Siihen ei käy mikään muu kuin Valencian (etuvetoinen työntötankokone, sytytys virranjakajalla) imusarja. 2 kurkkuisen sarjan löytäminen tohon koneeseen on samaa luokkaa kuin se kuuluisa neula heinäsuovasta -juttu.
Nyt kun tän satuin näkemään niin kyllähän tuohon pikku muokkauksilla sopii hcs koneen imusarja :D

Väliin peltilevy millä saa kannen vesikanavan tukittua:
Kuva
Kuva
Sitten imusarjaan pikku lovet mistä pultit menee kanteen:
Kuva
Puolikkaita prikkoja sopivasti väliin niin kiristyykin:
Kuva
ja sitten se suurin ongelma. virranjakaja, tilaa saatiin leikkaamaalla imusarjan vesikanava veks jolla ei tehdä muutenkaan tässä mitään:
Kuva
Ja tältä se näyttää:
Kuva
Kuva
Kannen mahtuminen oli vähän ongelma. siihenkin ratkaisuks taitaa käydä kansi missä lähdöt sivuille.
Ja vesikierto lämppärille tehtiin termarin jälkeisen letkuun:
Kuva
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Vastaa Viestiin