Kaasuttimen painelaatikko

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Eli kun tarkoitus olisi laittaa kaasutin OHC koneeseen turbo niin toimisiko se vakio-ilmanputsari laatikko painelaatikkona, elikkä putken vetäisi vaan suoraan ahtimelta laatikon imuputkeen? Kyseessä on ensimmäinen isompi projektini joten pahoittelen tietämättömyyttä.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ei se oikein toimi, ja onhan sulla paineistettu kaasari, ja sopiva ahtopaineohjattu polttoaineen paineensäädin?
Suosittelen tekemään painekotelon esim pätkästä huonekaluprofiilia joku 100x50mm on ollut ihan sopiva ja toimiva. Sellainen mobil1 1l tölkin muotoinen about on ihan passeli ja toimivaksi havaittu aikoinaan.
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Ei oo paineistettua kaasaria mut pajalla sanottii että tällänen painelaatikko oikeintehtynä korvais sen, tuo bensanpaineen säädin on kyl ostoslistalla mut projekti on toistaseks vielä suunnitteluvaiheessa, vakiokaasarin tiivisteiden ja kalujen pitäs varmaan kestää ne 0.5 paineet?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mikä malli kaasaria?
Ainakin läppäakselit pitäisi tiivistää samoin ryypyn läpivienti jos sellainen on.
On sitä tehdyllä kaasarilla ajettu joskus kilon paineilla mutta siitä on aikaa, siirryin ruiskuihin jo -90 luvun lopussa.
Miksi edes teet kaasarilla?
Speeduino ja siihen kilkkeet ei paljoa maksa ja saa niin paljon enemmän ajettavuutta sekä käytettävyyttä.
Helpompi säätää ja luotettavampi käynti, seosten valvonta ym kivaa.
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Weber DGV ja joo kyllähän se ruisku olis parempi mutta kun ny sattuu oleen toi kaasari niin ajattelin että rakentaa siihen
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No sitten sillä mennään, tuosta täytyy tosiaan heittää ryyppy mäkeen ja täyttää se vivun läpivienti kemiallisella metallilla, sit suositeltavaa laitaa läppäakseleille O-renkaat, muuten se itkee sieltä paineen mukana bensaa.

Ilmanpursarin pinnapultit mäkeen ja pitkillä ruuveilla painekotelo kiinni kotelon läpi, kun tekee painekotelon huonekaluputkesta se on tarpeeksi jäykkä että ei mene lyttyyn kun kiristää paikoilleen.
Jos haluaa matalan kotelon niin huikkatornin voi sahata mäkeen, sitä kun ei kuitenkaan pysty käyttämään.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Varmaan kannattaa avata oma osia proktista tuonne kiinostuneiden helppo seurata sitä. Jos kysynyksiä niin nekin onnistuu.
viewforum.php?f=10
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Juu avaan vaikka sit kun on osat kasassa ja valmis alottaan
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Ei tuo lanka oikein auta mun ongelmien kanssa kun tossa käytettiin ruiskua, mulla kysymykset liittyen lähinnä kaasariin, itellä riittää se 150-180hv nii luulis vakiomotin kestävän ilman kiertokankien ja mäntien yms. uusimista.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Missä kunnossa se moottori on paljon ajettu tiivis motti ei kuluta öljyä. Jos 50% tehoa tulee lisää jossain se kummiskin vaikuttaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Ei se öljyä ainakaan syö, en oo sitä sen enempää uskaltanut purkaa kun tarvinnu jokapäiväisessä ajossa, nyt sen sijaa vaikka se posahtais niin eipä mailma siihen kaadu, muutenkin pitäisi kohta lava-autoa hommata. Eipä tästä ruoskasta vaihdossa paljoa saisi, koriltaan sen verran huono.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Vakio lelut kestää ohc motissa ihan hyvin vetää kilon paineilla kunhan männänrengas katkos väli on tarpeeksi iso. Jonku 0.4-0.5mm ja päät ei kosketa niin männät pysyy ehjänä.
Ekana hajoaa veivi ennen kuin mäntä kun välykset on oikein.
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Ok sellanen päivitys että kaasutin onkin Weberin DFTH toisinkuin mitä aijemmin sanoin, vaikeuttaako vai helpottaako tämä asiaa, ja mitä pitää tästä kaasuttimesta muuttaa että sen saa toimimaan paineellisena?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

About samat kuin edellisestäkin, huikka mäkeen läpi tukkoon, olikohan toi alipaineella toisio? Jos on niin pitää muuttaa mekaaniseksi muuten ei aukea ahdoilla kuin toinen läppä.

Kait, en jaksa muistaa dft taisi joskus olla fiestassa 1100 kentin kanssa kun sellainen piti ykköskoppaiseen fiaskoon ängetä.
Kaasari ajoista on jo kakskytä vuotta.
Pitäiskös kuiten harkita sitä ruiskua?
Toi on vähän itsensä kiusaamista noiden vanhojen kakskurkkuisten kanssa.
Forosters
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Tammi 2021 18:44

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Forosters »

Ok kiitos, ja joo ruisku varmaan tulee sitkun totean ettei tästä tule mitään :D mutta koitetaan nyt tätä ensin
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kannattaa sitten laajakaista lambda ostaa heti ennen kuin alkaa enempi ajelemaan.
Tieto on valtaa ja seoksia joutuu säätämään takuulla suuttimia vaihtelemalla.
Oikean ennakon näkee tulpista ja seoksen jos jaksaa edes takas tulppia ruuvata.
Sivuelektrodi kun on puhdas melkein runkoon asti on ennakko about sopiva. Olettaen että seos on oikein.
Jos kärjet pyöristyy alkaa olemaan liikaa ennakkoa ja jos karsta kiipeää elektrodia pitkin on ennakkoa ujosti.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 23 Kesä 2021 10:05 Kannattaa sitten laajakaista lambda ostaa heti ennen kuin alkaa enempi ajelemaan.
Tieto on valtaa ja seoksia joutuu säätämään takuulla suuttimia vaihtelemalla.
Oikean ennakon näkee tulpista ja seoksen jos jaksaa edes takas tulppia ruuvata.
Sivuelektrodi kun on puhdas melkein runkoon asti on ennakko about sopiva. Olettaen että seos on oikein.
Jos kärjet pyöristyy alkaa olemaan liikaa ennakkoa ja jos karsta kiipeää elektrodia pitkin on ennakkoa ujosti.
Ennakonsäätämisessä on hyvä ottaa ennakkoa siihen turvallisempaa suuntaan kun männät/lohko halkeaa melko nopeasti liian suuresta sytytysennakosta.

Remmiahdetuissa V-8 koneissa maksimiennakot olivat luokkaa 28° - 30° kun vaparina 36° - 38°. Keskipakoennakko ainakin (jos sellainen on) niin, että maksimiennakot noin 2600rpm -> ja perusennakko maltillinen.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kaasuttimen painelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

OHC:n ammepalotila vaatii ennakkoa aika rajulla kädellä jos voimaa haluaa saada, 32-36 astetta on aika normaalia ollut ahdetuissa. Alle tuon se ei tee just mitään voimaa.
No nää on vanhoja horinoita parinkymmenen vuoden takaa. Ja jokainen voi tietty itse kokeilla millä rokkaa, pitää vaan muistaa että liian ujoilla ennakoilla saa pakolämmöt äkkiä todella korkealle.
Vastaa Viestiin