Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
belsebuubi
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2020 19:16

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja belsebuubi »

Laitetaas oma päivitys jakohihna hommiin. Oma -14 :ford: Focus 1.0 ecoboost. Mittarissa 133tkm ja säännöllisesti merkkihuollettu ilman että yksikään huolto on venynyt. 140tkm/ vuosihuoltoa tehtäessä kysyin huoltomieheltä, että liekö mahdollista tsekata onko hihna missä kunnossa. Otettiin venttiilikoppa pois ja huomattiin että hihna oli päältä päin katsottuna murtunut useista kohtaa. Paikoittain ihan hihnan koko leveydeltään. Tänään sitten tötterön purku ja uusi jako- ja öljypumpunhihna paikoilleen, öljysihdin puhdistus sekä öljypohjan pesu. Vanha jakohihna oli murtunut hammasväleiltään niin, että oli vain ajan kysymys milloin joko hihna olisi katkennut, tai hampaita olisi mahdollisesti irronnut tukkimaan öljysihdin. Öljypumpun hihna oli hyvässä kunnossa. Öljypohjassa sekä sihdissä oli jonkin verran sellaista kumimössöä mutta eniten öljypohjassa. Sihti oli suht siisti. On muuten ihan tolkuton homma tehdä tuo remppa ja ymmärrän hyvin sen että öljypumpunhihnoineen se kustantaa sen pitkälti yli tuhat euroa. Jos mahdollista ja kiinnostaa, niin suosittelen että tsekkaatte hihnan tai vaihdatte vaan suoraan hyvissä ajoin ennen tolkuttoman pitkää 210tkm/10v vaihtoväliä
Viimeksi muokannut belsebuubi, 18 Huhti 2021 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Toi hihnan vaihtoväli varmaan pitäsi puolittaa. Jos oikeilla öljyillä ajettu ja kaavion mukaan vaihdeltu
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Huonoa suunnittelua ja toteustusta.

Parempi kun ei osta mitään, jossa jakohihna ui öljyssä.
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Fiestalla kirjoitti: 18 Huhti 2021 13:51 Huonoa suunnittelua ja toteustusta.

Parempi kun ei osta mitään, jossa jakohihna ui öljyssä.
Tonniviissatasessa onneksi taas ketju,toki vuosien varrella ollut lukemattomia rakkineita hihnalla,ketjulla ja tahtipuikoilla...aina pärjätty.

Tänä päivänä vaan ei kyllä tienpäällä vaihdeta juuri mitään,aikoinaan vaihdettiin kannentiiviste matkalla(Datsun 180B -74)Silloin kulki takaluukussa kunnolla varaosia😃👍

Ei tiedetty mistään "Ekopuustista" no joo,aika kultaa muistot :lol:

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
belsebuubi
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2020 19:16

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja belsebuubi »

belsebuubi kirjoitti: 17 Huhti 2021 22:45 Laitetaas oma päivitys jakohihna hommiin. Oma -14 :ford: Focus 1.0 ecoboost. Mittarissa 133tkm ja säännöllisesti merkkihuollettu ilman että yksikään huolto on venynyt. 140tkm/ vuosihuoltoa tehtäessä kysyin huoltomieheltä, että liekö mahdollista tsekata onko hihna missä kunnossa. Otettiin venttiilikoppa pois ja huomattiin että hihna oli päältä päin katsottuna murtunut useista kohtaa. Paikoittain ihan hihnan koko leveydeltään. Tänään sitten tötterön purku ja uusi jako- ja öljypumpunhihna paikoilleen, öljysihdin puhdistus sekä öljypohjan pesu. Vanha jakohihna oli murtunut hammasväleiltään niin, että oli vain ajan kysymys milloin joko hihna olisi katkennut, tai hampaita olisi mahdollisesti irronnut tukkimaan öljysihdin. Öljypumpun hihna oli hyvässä kunnossa. Öljypohjassa sekä sihdissä oli jonkin verran sellaista kumimössöä mutta eniten öljypohjassa. Sihti oli suht siisti. On muuten ihan tolkuton homma tehdä tuo remppa ja ymmärrän hyvin sen että öljypumpunhihnoineen se kustantaa sen pitkälti yli tuhat euroa. Jos mahdollista ja kiinnostaa, niin suosittelen että tsekkaatte hihnan tai vaihdatte vaan suoraan hyvissä ajoin ennen tolkuttoman pitkää 210tkm/10v vaihtoväliä
Muokkasin tekstiä. Laitoin virheelliset kilsat. 133tkm on siis ajettu☝️

Vaihtoväli on auttamatta liian pitkä. Olen kolmas omistaja, enkä tiedä tietenkään 100% varmasti etteikö joku olisi väärää öljyä koneeseen lisännyt joskus. Huollot on tehty aina ford merkkihuollossa eikä ole itse tarvinnut vaihtovälillä lisätä öjyä, joten epäilen että olisi tarvinnut aiemminkaan. Ostin auton 100tkm ajettuna.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Luulisi että merkkihuollossa oikeita öljyjä käytetään, ainakaan siitä hihnan kuluminen ei pitäisi johtua. Toivottavasti muutkin autonomistajat käskevät ennakkoon huollossa katsoa hihnan kunnon kuten sinä teit.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Ford ilmeisesti pitää vaan kiinni ensin ilmoitetusta huoltovälistä. Jos lyhentäisi huoltoväliä, joutuisi tulemaan huoltohinnassa vastaan.
Pösöissä vastaava öljykylpyhihna lyhennetty huoltoväliä nyt 100 000km/6v ja Peugeot huollon hinnassa vastaan 27%
https://www.forum-peugeot.com/Forum/thr ... t-s.27996/
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=71816.75
Opeleissa aikanaan pudotettiin hihnan huoltoväli 120 000>60 000 , ennen vaihtovälin muutosta, jos määräaikaishuollot tehty, Opel joutui hajonneitten koneiden korjauksista maksajaksi, koska hihna ei kestänyt vaihtoväliä.
belsebuubi
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2020 19:16

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja belsebuubi »

Kysyin että tulisiko maahantuoja vastaan osien hinnoissa jos korjaa ennakoivasti, koska on selvää että vaihto kannattaa tehdä. Tai mikä on vastuu, jos hajoaa reilusti ennen kun vaihto on huolto-ohjelmassa. Vastaus oli kohtuullisen yksiselitteisesti sellainen, että jos et ole 1. Omistaja, niin eipä oikeastaan kiinnostele. En tosin mitään odottanutkaan, lähinnä sellaisella - kysyvä ei tietä eksy - ajatuksella 😁 Jälkimmäisen kysymyksen osalta vastaus oli jotenkin sen sisältöinen, että emme arvioi korvaus kysymystä ennakoivasti , koska tuote ei ole viallinen. Mutta rivienvälistä varoiteltiin että ei kannata liikaa laskea sen varaan.


Vesipumppua en vaihtanut koska se on suhteellisen iisi vaihtaa jälkeenkinpäin.

Se hihnan tarkastus ei ole varmasti ilmainen toimi huollossa ole, varsinkaan merkkihuollossa. Mutta jos on suunnitellut autoa pitävän vähänkään pidempään ja haluaa ennakoida. Mielestäni kannattava teko.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mitenkähän on vaikka 1 omistaja tulee moottoririkko. Käytetty merkkihuolossa hammashihna kuluu ja kumipurut tukkii öljykierron ja totaalinen mottorivaurio vaikka 6 vuotiaassa autossa on tosiasia.En kyllä paljon panisi rahaa tuohon veikkaukseen että maahantuoja vastaa kuluista 100%.Varmaan pitäisi tehdä parempia autoja ettei noita tarvitse vaihtaa kun takuu loppuu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Eihän se omistajanvaihdos saa vaikuttaa takuuseen.
Focus MK1:sen koritakuu oli 12 vuotta ja kolmas omistaja. Auto ostettiin kun ikää 10 v. ruostevauriot, mitkä kyllä näin ostaessa, korjattiin Fordilla takuuseen
kun kävin narisemassa niistä. Kokeilin kepillä jäätä mikä Fordin kanta on asiaan. Tuo auto on vieläkin ja ajetaan loppuun.
Nykyäänhän on vain puhkiruostumattomuustakuu.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Os ... rhevastuu/
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Taitaa olla maahantuojilla noita kortteja jota käytetään tarpeen mukaan. Siskolla osti käytetyn Toyotan huolettu säänöllisesti ja myyjänä oli ihan eriliike eli ei Toyotan merkkiliike. Turun motarilla auto rikkoitui. Huoltoon syy jakohihna katkennut totaalinen moottorituho.
Syy jakohihnan vaihtoväli puolitettu auton edellinen omistaja käyttänyt huollossa ja huoltofirma ei ollut vaihtanut kummiskaan hihnaa kun kilometrien puolesta olisi pitänyt.
Lopputulos. Toyotan maahantuoja kustansi uuden moottorin ilman mitään kuluja. Kun huollon moka oli kyseessä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
belsebuubi
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2020 19:16

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja belsebuubi »

Toxox kirjoitti: 19 Huhti 2021 10:50 Eihän se omistajanvaihdos saa vaikuttaa takuuseen.
Focus MK1:sen koritakuu oli 12 vuotta ja kolmas omistaja. Auto ostettiin kun ikää 10 v. ruostevauriot, mitkä kyllä näin ostaessa, korjattiin Fordilla takuuseen
kun kävin narisemassa niistä. Kokeilin kepillä jäätä mikä Fordin kanta on asiaan. Tuo auto on vieläkin ja ajetaan loppuun.
Nykyäänhän on vain puhkiruostumattomuustakuu.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Os ... rhevastuu/
Takuutahan tuossa omassa Focuksessa ei ole, kun on jo 7v käyttöönotosta ja se mainitsemani 133tkm mittarissa.
En asiasta alkanut vääntämään, mutta ymmärtääkseni se ei ole ihan yksinkertainen vääntö. Kai lähtökohtaisesti myyjäliike josta ostin käytettynä olisi ensisijainen reklamointipaikka. Komsii komsaa, kaara nyt kunnossa siltäosin ja onneksi kävi tsägä että kesti. Kiitos tälle foorumille ja alle laittamalleni linkille, että aloin asiasta edes kiinnostumaan! Hienoa että asioista keskustellaan eri foorumeilla. Pitää foorumi juttujakin suodattaa, mutta paljon siellä on asiaakin :D

https://luiginpaja.fi/ecoboost/
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Monesti ensimmäisellä omistajalla on ongelmatilanteissa paremmat ”edut”.

Mulla on vastaavia kokemuksia mk1 Focuksen jakopäästä jonka vaihdatin 8v ja 80tkm kohdalla koska rullat ja kiristimet olivat loppu. Ei olis kestänyt vaihtoväliä. Silloin kysyin mitä jos jakopää hajoaa ennen vaihtoväliä ja kuka korvaa niin vastaus oli että artisti maksaa (=omistaja). En jäänyt arpomaan vaan vaihdatin ajoissa. Sillon ei montaa satasta maksanu.

Kuullut myös huhuja, että vetävät merkkiliikkeessä pitkää tikkua kuka saa vaihtaa litraseen jakohihnan. Kuulemma vaikea saada tiiviiksi kun kerran avaa.. Tiedä onko legendaa vai tosi.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
belsebuubi
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2020 19:16

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja belsebuubi »

Focus_2.0 kirjoitti: 19 Huhti 2021 20:01
Kuullut myös huhuja, että vetävät merkkiliikkeessä pitkää tikkua kuka saa vaihtaa litraseen jakohihnan. Kuulemma vaikea saada tiiviiksi kun kerran avaa.. Tiedä onko legendaa vai tosi.
Siellähän ei tule tiivistettä vaan sellainen tiivistemassa/liima sinne jakopäänkopan väliin, joten lienee mahdollista :lol: mutta samalla massalla se öljypohjakin tulee kiinni, niin kai siinä myös tekemisen huolellisuudellakin on joku osa.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

belsebuubi kirjoitti: 19 Huhti 2021 21:25
Focus_2.0 kirjoitti: 19 Huhti 2021 20:01
Kuullut myös huhuja, että vetävät merkkiliikkeessä pitkää tikkua kuka saa vaihtaa litraseen jakohihnan. Kuulemma vaikea saada tiiviiksi kun kerran avaa.. Tiedä onko legendaa vai tosi.
Siellähän ei tule tiivistettä vaan sellainen tiivistemassa/liima sinne jakopäänkopan väliin, joten lienee mahdollista :lol: mutta samalla massalla se öljypohjakin tulee kiinni, niin kai siinä myös tekemisen huolellisuudellakin on joku osa.
Periaatteessa tuo tiivistemassa on täydellisen tiivis. Mutta käytännössä ei ole koska avaamisen jälkeen sieltä moottorista tihkuu ja ryömii öljyä puhdistettuun tiivistepintaan jolloin uusi massa ei vaan tartu.

Liitoskohdat muihin tiivistepintoihin usein vuotavat kun niitä on erittäin vaikeaa saada korjaamolosuhteissa (=laiskoja ja huolimattomia hätähousuasentajia) puhtaaksi. Mutta ei mahdotonta.
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

tsun-tee kirjoitti: 15 Maalis 2021 11:36 Lisätäänpä vaikka tähän ketjuun omat kokemukset ecobuubenista.

Uutena ostettu Fiesta Active, 2018, automaat.
Huollot 19, 29, 57, 87tkm.
Mittarissa 92 200km kun pakkasaamuna startissa "moottorin öljynpaine alhainen".
Toki pakkasta -26, ja lyhyt lämmitys. Häly kuittaantui hetimiten ja mitään poikkeavaa ei kuulu. Öljyä on , lämpimänä ja puolilämp. Ei ongelmaa.

Pari päivää menee ihan ok kun lämmitykseen saa, mutta sitten neljä tuntia -17 sama ilmoitus, öljynpainetta ei startissa. :thumbup:

Tässä vaiheessa auto parkkiin ja Nissani alle. Huoltoon aika seur viikolle.

Huoltoon vienti, ....plusasteita useampi päivä ja startissa pimpelipom. Sammutin heti.
Reilut 5tkm ajetut öljyt mustat ko prsse.
Lämmitykseen tunniksi, ->ei ongelmia startissa, kanteen vaikutti öljy nousevan ja käyntiääni hyvä, niin hissuksiin huoltoon kymmenen kilsaa. :mrgreen:

Lopputulos oli se mitä epäilin, jakohihna/öljypumpun hihna silputtuna öljysihtiin. :ford:

Vaihdettu takuuseen uudet hihnat ja putsattu. Kuulemma ei vaurioita. Ihmettelivät miten noin vähillä kilsoilla ja alle 3v ....
Ilmeisesti on laskettu kesto siten että takuu ehtisi umpeutua.
Toki meillä on 150 asti ostettu jatko.

Taas toimii, mutta muille myös tiedoksi että se hihna kannattaa vaihdattaa jos öljyt mustenee, ja pakkasella yhtään piippailee. ;)

...toki miten kauan öljynpaine ollut alhaisempi? Varoitusraja vs normipaineet?
Laakerien kunto? Tuleeko ongelmat vasta kun takuu ummessa?

No, en jää odottamaan, :arrow: uusi Puma tilattu...

Siinähän onkin jo ketju, mutta eiköhän saada sekin loppuun ennen takuun loppumista.

Nyt saatiin se eberspächerkin , Fiestaan kun sitä ei saatu. Voi jatkaa ikää kun ei kylmänä tarvi töissä starttailla.

...ja jatkossa öljynvaihdot AINA 15tkm.

J
Ja sitte 98800km se kesti. :thumbup: :ford:

Leikkasi kiinni alamäkeen viimeviikolla ja lavetilla liikkeeseen.

Ei muuten varoitellut kuin että ylämäkiin alkoi vaihtaa parin viikon aikana pienempää vaihdetta. Aattelin että leipoo vissiin lootakin. :mrgreen:

Ei varoitusvaloja, kulutus suht sama ku aieminkin.

Sitten alamäkeen sammui, pysähdyksissä rumppasi vain että "paina jarrua käynnistääksesi", lopuksi antoi ilmoituksen että "latausjärjestelmän vika, huollata auto" tai jtn sinnepäin.

No tänään soittivat että öljynpainetta ei ole ja sylintereissä kiinnileikkaantumisen jälkiä. Sihti täynnä hihnanmujua. :shock:

Auto EI siis antanut varoitusta missään vaiheessa öljynpaineesta ennen sammumistaan.

No, kuulemma ei ole ensimmäinen missä sihti tukossa, ensimmäinen kyllä vähälle aikaa että ilman varoitusta leikkaa kiinni.

Uusi moottori tulee seuraavalle käyttäjälle, mulla on tiistaina toivottavasti uusi Puuma alla. ;)

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

hapelo kirjoitti: 18 Huhti 2021 14:27
Fiestalla kirjoitti: 18 Huhti 2021 13:51 Huonoa suunnittelua ja toteustusta.

Parempi kun ei osta mitään, jossa jakohihna ui öljyssä.
Tonniviissatasessa onneksi taas ketju,toki vuosien varrella ollut lukemattomia rakkineita hihnalla,ketjulla ja tahtipuikoilla...aina pärjätty.

Tänä päivänä vaan ei kyllä tienpäällä vaihdeta juuri mitään,aikoinaan vaihdettiin kannentiiviste matkalla(Datsun 180B -74)Silloin kulki takaluukussa kunnolla varaosia😃👍

Ei tiedetty mistään "Ekopuustista" no joo,aika kultaa muistot :lol:

Harri
Datsunit onkin eri pelejä, nimim. kokemusta on...vuodesta 1995. :thumbup:

-J
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Renee »

Herää kysymys jos järjestelmä huuhdeltiin ensi remotissa niin taasen sihti tukossa ja moottori leikkasi kiinni?. Oikeat öljyt sisässä ja moottori vain laukeaa . Ei ymmärrä . Toivottavasti tämä uusin on sellainen että kestää käytössä.
Ps 100A 1973 kytkin remppa kahvia odotellessa .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Datsun kestää. :)
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ellei ruoste syö sitä kokonaan pois.

Itellä oli Cherry 80, etupuskurista kun nosteli niin lokasuoja pullisteli, ruostunut irti rungosta...
Sillon sillä oli ikää 10v ja joka puolella ruostereikiä...hitsaus oli vaikeeta...pelti niin ohutta ettei meinanut tulla ammattimiehellä ja ammattikoneillakaan mitään.

Aina kyllä lähti käyntiin mutta savu oli jäätävää... :D
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Touko 2021 08:06 Ellei ruoste syö sitä kokonaan pois.

Itellä oli Cherry 80, etupuskurista kun nosteli niin lokasuoja pullisteli, ruostunut irti rungosta...
Sillon sillä oli ikää 10v ja joka puolella ruostereikiä...hitsaus oli vaikeeta...pelti niin ohutta ettei meinanut tulla ammattimiehellä ja ammattikoneillakaan mitään.
OT. Kuka muistaakin, niin takavuosina hyvin moni auto oli jo 10 vuotiaana aika ruostepaikkainen, jotkut rumastikin. Vaikka jatkuvasti kehutaan autokannan vanhenevan, niin hyvin vähän enää näkyy sellaisia kammotuksia mitä vielä 80-luvulla. Silloin oli vahvat maalit peittämässä paljasta peltiä, joka sitten maalin alla muhi kuplia täyteen. Kokeillessa meni sormi siitä kuplasta läpi.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Toxox »

ynjevi kirjoitti: 07 Touko 2021 09:34
Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Touko 2021 08:06 Ellei ruoste syö sitä kokonaan pois.

Itellä oli Cherry 80, etupuskurista kun nosteli niin lokasuoja pullisteli, ruostunut irti rungosta...
Sillon sillä oli ikää 10v ja joka puolella ruostereikiä...hitsaus oli vaikeeta...pelti niin ohutta ettei meinanut tulla ammattimiehellä ja ammattikoneillakaan mitään.
OT. Kuka muistaakin, niin takavuosina hyvin moni auto oli jo 10 vuotiaana aika ruostepaikkainen, jotkut rumastikin. Vaikka jatkuvasti kehutaan autokannan vanhenevan, niin hyvin vähän enää näkyy sellaisia kammotuksia mitä vielä 80-luvulla. Silloin oli vahvat maalit peittämässä paljasta peltiä, joka sitten maalin alla muhi kuplia täyteen. Kokeillessa meni sormi siitä kuplasta läpi.
Jossain palattu näköjään vanhaan, kun moottorit ei joissakin autoissa kestä kuin 100 tkm. Ennen ne usein yksinkertaisesti vaan kulu loppuun noilla kilsoilla.
Öljyt on kehittynyt, yms. Öljynvaihtovälitkin oli ennen muutama tuhat kilsaa. Uusimmissa autoissa on kyllä niin paljon elektroniikkaa, että tuskin ajetaan kymmeniä vuosia. Aika näyttää, mutta korjauskulut voi mennä kohtuuttomaksi ikääntyessään. Toinen on kun yhä pienemmästä moottorista otetaan ulos yhä suurempia tehoja. T-Fordin 2,9 litrainen moottori tuotti 20 hevosvoimaa. Nyt Ecoboost litrainen moottori 140 hevosvoimaa.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Kuva


OT. Jotkut asiat eivät muutu. :lol:
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

hapelo kirjoitti: 18 Huhti 2021 14:27
Fiestalla kirjoitti: 18 Huhti 2021 13:51 Huonoa suunnittelua ja toteustusta.

Parempi kun ei osta mitään, jossa jakohihna ui öljyssä.
Tonniviissatasessa onneksi taas ketju,toki vuosien varrella ollut lukemattomia rakkineita hihnalla,ketjulla ja tahtipuikoilla...aina pärjätty.

Tänä päivänä vaan ei kyllä tienpäällä vaihdeta juuri mitään,aikoinaan vaihdettiin kannentiiviste matkalla(Datsun 180B -74)Silloin kulki takaluukussa kunnolla varaosia😃👍

Ei tiedetty mistään "Ekopuustista" no joo,aika kultaa muistot :lol:

Harri
1.5Ecoboostissa muuttuu öljypumppu 2020 malleihin hihnavetoiseksi ja eikös se siellä öljyssä uiskentele.
Eli loppuvuodesta 2019 kesälomien jälkeen tehtaan vuosimalli kun muuttuu.
Vastaa Viestiin