RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vastaa Viestiin
dslcat
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja dslcat »

Tästä löytyy haulla eri topikki tai sivujuormua vuosien varrelta.

Ilmesti vielä vuosi aikaa hakea (päättyy 30.11.2021) 200€ muuntotukea. Auto kait saa tuoreimmillaa 2006?
https://katsastushaku.fi/tietopankki/au ... ttoiseksi/
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotuki
..vai onko tilanne toinen?

Tämän hetken tilanne muutossarjoista olis kiva kuulla ja kokemukset niistä. Ilmeisesti kyseessä "pienimuutos" eli 50-60€?https://k1katsastus.fi/palvelut_ja_hinn ... mat_hinnat

Onko omaan jalkaan ampumista kun DuratecHE 1.8 (200tkm jyystetetty) rempattu nyt toimii hyvin? Kulutus tippunut 6.5l/100km lukeemiin näillä pikkuplussa keleillä kun ajoa tulee reilu 20km kerralla. Kaupunki pätkä 7km per suunta on jo 7.9 l/100km. Kone ottaa nopeasti alle kilometrin ajolla normilämmöt. Pyöräkotelot ja konehuoneen alaosa suojallaa hyvin ummessa. MondeoX 2006 olisi aihiona.

Ei muutaku yks käytettyjen renkaiden hakia just kehu toimivuutta omassaan, jossa oli 450tkm mittarissa ja ilmeisesti pitkään ollut (auto ollut 5v).
Tässä meidän lähellä on ST1 kylmaasema, jossa RE85 myydään.

Onko hommas mitään järkeä? Tämän päivän tilanne..

eFlexFuel -sarjaan melkein muuntotuki riittää ite asentajalle. Muutoskatsastuksesta tulee tankkaussäätöillä kuittaamista..
Fiestalla
Viestit: 416
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

dslcat kirjoitti: 21 Marras 2020 18:28 Onko hommas mitään järkeä? Tämän päivän tilanne..
Järkevyyteen/kannattavuuteen vaikuttavat mm. haluatko ajaa ympäristöystävällisemmin ja tukea kotimaista polttoaineen tuotantoa.
Ja kuinka paljon tulee ajoa. Vähällä ajolla ja pätkäajolla ei paljoa tule säästämään.
Olikos se vuosirajaus sidottuna johonkin EURO päästöluokkaan.
dslcat
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja dslcat »

Fiestalla kirjoitti: 21 Marras 2020 19:20
dslcat kirjoitti: 21 Marras 2020 18:28 Onko hommas mitään järkeä? Tämän päivän tilanne..
..
Olikos se vuosirajaus sidottuna johonkin EURO päästöluokkaan.
Ilmeisesti juuri sen takia homman hinta hyppää pilviin.
Ennen 1.1.2007 käyttöönotettujen etanolimuutosten päästövaatimusten täyttymisestä riittää katsastajan päästömittauksella suorittama tarkastus
1.1.2007 alkaen käyttöönotettujen etanolimuutosten kohdalla päästövaatimusten täyttymisestä tulee olla hyväksytyn asiantuntijan (Ulkoinen linkki) tai tutkimuslaitoksen (Ulkoinen linkki)todistus.
kmtt
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja kmtt »

dslcat kirjoitti: 21 Marras 2020 18:28 Ilmesti vielä vuosi aikaa hakea (päättyy 30.11.2021) 200€ muuntotukea. Auto kait saa tuoreimmillaa 2006?
..vai onko tilanne toinen?
.
Onko hommas mitään järkeä? Tämän päivän tilanne..
Se on tuon vuosimallin osalta juurikin noin, toistaiseksi. Vuosimallirajaa ollaan jo yli vuosi sitten julkaistulla rakennemuutosmääräyksen luonnoksella kyllä nostamassa ennen. 1.9.2009 rekisteröityihin, mutta Traficom ei ole syystä tai toisesta saanut sitä varsinaista määräystä vieläkään aikaiseksi, joten toistaiseksi ennen 1.1.2007 rekisteröidyt saa muutoskatsastettua pelkällä katsastuksen aikaisella päästömittauksella.

Onko hommassa järkeä... se on enemmänkin siitä kiinni, että mitä sillä haluaa saavuttaa. Vapaastihengittävän osalta siitä ei juurikaan teho-/vääntöhyötyä saa, polttoaineen kulutus nousee karkeasti ottaen 30% ja kylmällä ilmalla todennäköisesti enemmän tai vähemmän vaikeutuu kylmäkäynnistykset. Vielä jos bensiinillä kulutus on kohtuullinen, niin sekin syö sitä rahallisen säästön potentiaalia. Ja tähän vielä etanolikäytössä öljynvaihdot maks. 10 tkm välein. Joten kustannusmielessä tuon kertomasi perusteella sanoisin, että ei kannata. Jos jotain säästöä tulisikin, niin se on niin pientä, että parin kymppitonnin vuotuisella ajolla saat ainakin pari vuotta ajella ennen kuin olet edes omillasi. Ja toisaalta millään 50/50 seoksilla ei ainakaan kannata ajella, kun se tulee yhtä kalliiksi kuin pelkällä bensalla ajaminen.

Ympäristönäkökulmasta taas ilman muuta. Vaikka putkesta tulevat päästöt ei paljon muuksi muutukaan, niin kierrätetään ainakin sitten niitä hiilidioksipäästöjä, jotka on maapallolla jo muutenkin kierrossa, eikä tuoteta niitä uusia tuolta maan uumenista.

Jos kohteena on ahdettu moottori, niin sitten tilanne saattaa olla hieman toinen. Itsellä yksi turboahdetuista autoista (ei Ford) on eFlexFuelille muutoskatsatettu, ja moottorin käytös E85:llä on sen verran havaittavasti sulavampaa, vetää yläkierroksilla herkemmin ja tehoa/vääntöä selkeästi enemmän, että mielummin kyllä sillä ajelen etanolit tankissa. Pari muuta perheen autoa on liian tuoreita etanolille, mutta en välttämättä kyllä ihan heti ainakaan sitä ainoata vapaastihengittävää etanolille muuttaisi, kun se potentiaalinen teho-/vääntöhyötykin jää aika minimaaliseksi. Ympäristösyistä ehkä voisi, jos takaisinmaksuaika olisi hieman lyhyempi.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Fiestalla
Viestit: 416
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

No niin.. eli hyöty tulee siitä, paljonko ajoa on. Ja mitä se RE85 maksaa. Jos se kylän pumppu on ainoa lähialueella, siinä lienee keskimääräistä
korkeampi hinta.
Se olisi kiva tietää, mistä tulee tuo tiheämpi öljynvaihtoväli.
dslcat
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja dslcat »

Etanolia kait päätyy herkemmin palamattomana öljyn joukkoon..

Täällä pk-seudulla kait näitä yhdellä kanta-asiakaskortilla eniten https://www.st1.fi/asemahaku/?gclid=Cj0 ... CjEALw_wcB
kmtt
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Fiestalla kirjoitti: 21 Marras 2020 20:45 Se olisi kiva tietää, mistä tulee tuo tiheämpi öljynvaihtoväli.
Tuossa edellä jo yksi syy annettiinkin, eli etanolin ominaisuudet kun poikkeaa monelta osin bensiinistä, eli sillä on korkeampi leimahduspiste ja höyrystymislämpö, ja toisaalta matalampi höyrynpaine, niin ihan kylmällä moottorilla startatessa etanoli helposti enemmänkin pyrkii pisaroitumaan sylinterin seinämille, kuin bensan tavoin höyrystymään helpommin syttyväksi. Ja varsinkin kylmäkäynnistyksissä sitä etanolia täytyy syöttää aika paljon runsaammin kuin bensiiniä. Sen takia sitä ohipuhallustakin tapahtuu bensiiniä enemmän, eli sitä etanolia päätyy väkisinkin öljyn sekaan. Etanolilla on kuitenkin aika alhainen kiehumispiste, jonkin verran alle 80 astetta, niin pitemmässä ajossa se kyllä höyrystyy sieltä öljyn seasta pois. Mutta jos paljon on lyhyttä ajoa, niin sinnehän sitä jää sitten helpommin öljyn sekaan ja vaikuttaa jo viskositeettiinkin. Samoin vielä kun etanolilla on melko tehokkaasti puhdistava vaikutus, niin sitä karstaa, nokea, kaiken maailman muuta sontaa päätyy sitten samalla kierrolla bensiiniä helpommin sinne öljyn sekaan. Joten ainakin noista syistä sitä öljynvaihtoväliä on syytä tihentää, jos sillä viinalla meinaa enimmäkseen ajella.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Fiestalla
Viestit: 416
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

kmtt kirjoitti: 21 Marras 2020 21:06
Fiestalla kirjoitti: 21 Marras 2020 20:45 Se olisi kiva tietää, mistä tulee tuo tiheämpi öljynvaihtoväli.
Tuossa edellä jo yksi syy annettiinkin, eli etanolin ominaisuudet kun poikkeaa monelta osin bensiinistä, eli sillä on korkeampi leimahduspiste ja höyrystymislämpö, ja toisaalta matalampi höyrynpaine, niin ihan kylmällä moottorilla startatessa etanoli helposti enemmänkin pyrkii pisaroitumaan sylinterin seinämille, kuin bensan tavoin höyrystymään helpommin syttyväksi. Ja varsinkin kylmäkäynnistyksissä sitä etanolia täytyy syöttää aika paljon runsaammin kuin bensiiniä. Sen takia sitä ohipuhallustakin tapahtuu bensiiniä enemmän, eli sitä etanolia päätyy väkisinkin öljyn sekaan. Etanolilla on kuitenkin aika alhainen kiehumispiste, jonkin verran alle 80 astetta, niin pitemmässä ajossa se kyllä höyrystyy sieltä öljyn seasta pois. Mutta jos paljon on lyhyttä ajoa, niin sinnehän sitä jää sitten helpommin öljyn sekaan ja vaikuttaa jo viskositeettiinkin. Samoin vielä kun etanolilla on melko tehokkaasti puhdistava vaikutus, niin sitä karstaa, nokea, kaiken maailman muuta sontaa päätyy sitten samalla kierrolla bensiiniä helpommin sinne öljyn sekaan. Joten ainakin noista syistä sitä öljynvaihtoväliä on syytä tihentää, jos sillä viinalla meinaa enimmäkseen ajella.
Eli tuo 10tkm vaihtoväli on jotain niin kuin paras arvaus, eikä oikein perustu mihinkään.

Jos on hyvin karstainen moottori, voi olla alkuun perusteltua ajaa lyhyempää vaihtoväliä, mutta entä sitten?

Jos ajat moottorin riittävän usein lämpimäksi, niin kuin useimmat tekee ja öljyn määrä ei kasva, vaan jopa vähenee,
niin miten silloin on perusteltua vaihtaa 10tkm välein, eikä vaikka 15tkm välein, jos näin on bensalle määritelty?
kmtt
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Fiestalla kirjoitti: 21 Marras 2020 23:53 Eli tuo 10tkm vaihtoväli on jotain niin kuin paras arvaus, eikä oikein perustu mihinkään.
No eipä yksittäisen moottorin öljynvaihdon tarve muutenkaan mihinkään eksaktiin dataan perustu, kun mitenkään sitä öljyn laatua ei käytännössä analysoida, ja riippuu joka tapauksessa aika vahvasti käyttöolosuhteista ja öljyn laadustakin, että miten missäkin moottorissa se öljy ominaisuuksiaan muuttaa tai menettää. Lähinnä varmemmalla pohjalla menee, kun ei etanolin kanssa yhtä pitkillä vaihtoväleillä mene kuin bensan kanssa. Mutta jokainenhan niitä öljyjä vaihtelee mutenkin oman mielensä mukaan; joku 5tkm välein, joku 30 tkm, joku 1v. välein, joku 2v. välein, joku sitten kun huoltomuistutin niin sanoo. Ja niitäkin on, jotka ei vaihda niitä öljyjä ikinä.

Esim. eFlexFuel muunnossarjan valmistaja on ilmoitellut näin: "Laajamittaisten empiiristen havaintojen perusteella turvallinen huoltoväli etanolilla on 10 000 kilometriä. Jos autossa on käytetty longlife-huoltoväliä, on suositeltava huoltoväli tällöin 15 000 kilometriä."
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
juhe
Viestit: 103
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja juhe »

Toisissa vapaastihengittävissä hyötysuhde paranee ja tehot kasvaa huimat 2% :) Omassa Duratec HE 1.8:ssa taitaa kulutuksen lisäys olla 25% verrattuna 95E10:iin. Lisäys on vähemmän kuin "normi" 30%. Keskikulutus menee 9 litran/100km tietämiin, joskin keskikulutuksessa näkyy kylmäkäynnistykset selvästi. Näillä viileemmillä keleillä saa 10s pidempään käyttää tyhjäkäyntiä kuin bensalla, kun ei tehot löydy kylmällä koneella ilman kierroksia. Hyötysuhteen näkökulmasta veikkaan tässä koneen etanoli ja EGR toimii hyvin yhteen.

Jos käyttää öljyinä API SN luokitettua öljyä, niin on sitten etanolin ominaisuuksia otettu huomioon. Tarkoittaa, että itse olen käyttänyt Castrol Magnatec 5W-30:stä. Jos nyt öljyn kulu on 40e/10tkm, niin ei paljon tunnu jos siitä 5e saa säästettyä :) 290 tkm ajettu auto kyseessä ja nykyisellään 10 tkm välillä ei tarvitse öljyä lisätä tai on puolilitraa se lisäys (4 litran kanisteri maksaa 35e eli 40e riittää + suodatin).

E85 asemia saa hiukan enemmän katsoa missä on ja tankkaa kun osuu reitin varrelle eli pientä harrastuneisuutta etanolin käyttö vaatii.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Fiestalla
Viestit: 416
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

kmtt kirjoitti: 22 Marras 2020 00:18 Esim. eFlexFuel muunnossarjan valmistaja on ilmoitellut näin: "Laajamittaisten empiiristen havaintojen perusteella turvallinen huoltoväli
etanolilla on 10 000 kilometriä. Jos autossa on käytetty longlife-huoltoväliä, on suositeltava huoltoväli tällöin 15 000 kilometriä."
Olisi kiva tietää, mitä nämä laajamittaiset empiiriset havainnot ovat. :)
Miten long-life öljynvaihtoväli saa öljyn kestämään etanolia paremmin?
Ameriikois saa oikean öljyanalyysin 20-30 dollarilla(?)
kmtt
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Fiestalla kirjoitti: 24 Marras 2020 01:15 Miten long-life öljynvaihtoväli saa öljyn kestämään etanolia paremmin?
Ameriikois saa oikean öljyanalyysin 20-30 dollarilla(?)
No yhtä hyvin voi kysyä, että miten se longlife-öljy "kestää" ihan bensiinilläkin kiertää siellä koneessa pitempään kuin ei-longlife? Tuskin se etanolin kestävyys tai kestämättömyys sinänsä tässä se ainoa vaikuttava asia on, aika monta muutakin muuttujaa siinä yhtälössä.

Sen verran pitkään tuota etanolia jo eri maissa käytetty ja kokemuksia öljynvaihdoista tullut, että tunnettu tosiasia se kuitenkin on, että etanolilla öljynvaihtoväliä on syytä tihentää. Mutta kuten todettua, ei oo pakko hei, saa ajaa samoilla öljyillä ihan niin pitkään kun haluaa, jos se öljynvaihto niin iso ongelma on. Ja ainahan sitä voi vaikka lähetellä sitä öljynäytettä sillä öljynvaihdon hinnalla ympäri maapalloa, jos haluaa.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
dslcat
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: RE85 muunnossarja Duratec -koneeseen

Viesti Kirjoittaja dslcat »

No, jos valmistajan (konversio kitin) ohjeisiin uskotaan öljynvaihdossa..

Minkälaisia kokemuksia minkäkin merkkisistä?
Mihin kohtaan olette asentaneet polttoainelinjaan sen anturin (DuratecHE 1.8/2.0)?

Mitä eroa, kokemukset?
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ... c0f6e12fe/

https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ... ec7dc4990/

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500930 ... vitys-EV-6 (tätä ehdottaa rekkarin perusteella)

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500933 ... vitys-EV-1

tai puolta halvemmalla maailmalta, esim.
https://www.autoethanol.eu/carethanol/E ... 4-2-d2.htm
Vastaa Viestiin