Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vastaa Viestiin
Oriesta
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

En löytänyt haulla suoraa vastausta siihen kuinka paha rasti on vaihtaa kytkilevy. Olen katsellut videoita juutuupista ja näyttäisi olevan helppo rasti. Minulla olisi käytettävissä autonosturi ja saisin kyllä lainaksi myös sellaisen hydraulisen moottori/vaihelaatikkonostimen/ kannattimen.

Ostin valmiiksi jo kytkilevypaketin jossa on mukana kaikki vauhtipyörää lukkunottamatta. Paketin hankinta oli episodi sekin. Paikallinen varaosaliike ei osannut sanoa mikä kytkinlevypaketti tuohon kuuluu, kiiteä vaiko sellainen kaksois joku !?. Vastaus löytyi muistaakseni täältä aiemman laturin vaihtoa koskeneen asian vastauksen linkin perusteella ja vastauksen sain myös saksan eräältä varaosatoimittajalta. Levypaketinkin tilasin saksasta. Täällä ja miksei saksassakin hintahaitari on tosi suuri. Itse maksoin paketista postikuluineen 126 euroa kotio tuotuna. Aivan merkkikamaa.

Auto toimii hyvin mutta kovalla kiihdytyksellä näyttää kytkin antavan periksi. Samoin peräkärryä vetäessä jos kaasuttaa isomalla vaihteella ylämäkeen. Km on kertynyt yli 300t km. Auton hinta on korjattunakin jo halpa ja siksi pitää koittaa homma mahdollisimman halvalla ja kytkimen vaihto ei taida juuri myyntihintaa nostaa ja toisaalta Foortti ei ole vielä mielestäni paalin täytettä? :roll:

Näyttää siltä että 300t km on jonkinlainen raja tällä yksilöllä. Nimittäin aika äskettäin jouduin laittamaan joka kulmaan jarrut siis uudet levyt ja palat eteen, taakse rummut ja kengät. Sitten yks kaksi viime talvena meni molemmat etujouset poikki pihalla kun auto seisoi ajamatta viikonverran. Vaihdoin samalla iskunvaimentajat. Sitten meni heti perään laturi ja sekin on korjattu. Nyt sitten tämän kytkin. Niin ja jäähdytykseen kylmäainettakin pitää lisäillä Että silleen tällä :ford: :lla!
tursas
Viestit: 3488
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tursas »

Helppoa kun heinänteko..
otat ensin vetoakselit pois tieltä, sitten vaihteisto alas, pääsylinteri ja työsylinteri edestä vek, sitten uudet levyt tilalle ja palat takaisin, ilmaus ja ei muuta kuin kovaa ajoa.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
810_man
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja 810_man »

En muista onko sama tekniikka, mutta vaihdatin keväällä 1.4 TDCI Ford Fusioniin kytkimen. En vaihdattanut kaksoismassavauhtipyörää. Uusi kytkin lakkasi pitämästä kuukauden päästä ovaa työajoa. Korjaamo sanoi, että olis kannattanu vaihdattaa vauhtipyöräkin, kuten he vihjasivat ennen vaihtoa. Sökö vauhtipyörä ilmeisesti syö uuden kytkinlevyn nopeasti.

Eli, jos autossasi on kaksoismassavauhtipyörä, sen kunto kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessä. Jos haluat päästä halvalla, saa niitä netin syövereistä käytettynäkin.

Alla videoita 1.4 TDCI kytkimen vaihtoon. En ole löytänyt yhtään "täydellistä" ja hyvälaatusta videota aiheesta netistä dieselmoottorisille, joten tässä olisi jollekulle kuvaustaitoiselle mekaanikolle mahdollisuus päästä kansainväliseksi YouTube-tähdeksi. Bensa-autoista löytyy toki parempilaatuisia videoita. Itse päädyin ulkosalla työskentelyn sijaan lyömään suosiolla noin 300 (+plus osat) tiskiin. Vaihdatan kytkimen vauhtipyörän kanssa uudestaan, kun talous sen sallii.

https://www.youtube.com/watch?v=3zbhKEL ... nicforcars

https://www.youtube.com/watch?v=NTHYKzy ... nicforcars

https://www.youtube.com/watch?v=EwAzCGq ... nicforcars
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Vastaa Viestiin