Transit 2007 tyyppivika kysymys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
partsu
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Maalis 2014 17:58

Transit 2007 tyyppivika kysymys

Viesti Kirjoittaja partsu »

Hyvää päivää,

Tuli ostettua viime marraskuussa tuollainen 2007 Transitti 2.2L TDCi 130hp värkki. Autossa havaittiin muussa yhteydessä joulun välipäivinä Veholla että oli ns. esivikakoodina P0234, engine overboost condition vika. Tällöin annettiin olla koska ei ollut aiheuttanut mitään vikaa. Hetken kuluttua alkoi vika kummittelemaan siten että sytytti MIL valoa ja saattoi palaa päiviä mutta sammua sitten pois. Ajoon ei vaikuttanut mitenkään. Viimein vein tutkittavaksi n. kuukausi sitten auton Veholle jossa todettiin että koodin aiheuttaa ruiskusuutin ja testerillä tutkittaessa myös toinen suutin on vaihtorajassa. 1700€ ja kaksi uutta suutinta, nyt on kunnossa. Se mikä suuttimet oli rikkonut oli mysteeri.

Seuraavana päivänä n. 100km ajon jälkeen (auto toimi ihan normaalisti) yhden äkin moottoritien rampilta nousin ja lähdin kiihdyttämään niin meno hyytyi, kunnes tehot tuli heti takaisin ja kierrokset hyppäsi tappiin. Ei tuntunut vastaavan kaasupolkimen asentoon mitenkään niin meinasin hätäpäissäni että sammuu se kun tempasee virrat pois. Ei sammunut vaan sama ralli jatkui vaikka mulla oli auton avaimet pois virtalukosta. No sain jotenkuten auton pysähtymään tienvarteen hallitusti ja kiekat pyöri välillä täysillä välillä laskien, kunnes tumppasi. Hyppäsin ulos autosta että mitähän helvettiä tässä tapahtui, auton takana oli sellainen savu ettei läpi nähnyt. Hinautin Transun takasin Vehon pihalle.

Seuraavaksi selvisi: Ruiskupumppu oli poikinut jotain metallihilettä naftan mukana suuttimiin, kaikki suuttimet oli menneet rikki, toisesta löytyi metallitöhkää ja toisesta puuttui kärki kokonaan, eli suutin oli jäänyt jatkuvasti auki. Tämä oli saanut aikaan sen että naftaa oli lirinyt öljyn sekaan, kunnes oli öljyn taso noussut niin että oli ilmeisesti huohottimen kautta imaissut öljy-naftalientä imupuolelle ja kone kävi siis tällä seoksella vaikka virrat oli poissa. Ensiksi näytti siltä että kone ei olisi kärsinyt vaurioita mutta väärä oli luulo. Kun kone tarpeeksi lämpeni, lämpöleikkasi se kiinni. Ai perkele.

kustannukset:

ruiskupumppu, 4 ruiskusuutinta, vaihtokone ja työt päälle yli 11000€. Tässä katastrofissa pelastaa ainoastaan vähäsen se että tuli ostettua vaihtoautotakuu kärrylle joka on lupautunut korvaamaan 5000€ joka on heidän korvauskatto. Mutta onhan tuo 6000€ joka tuosta jää itselleen maksettavaksi mun mielestä vähän liikaa remontista joka tuli autoon jolla on ajettu vasta 108000km.

Luin Transitin tyyppiviosta tuolta oikotien autot osastolta että ruiskupumppu on tyyppivika. Onko kellään muulla sattunut kenties samanlaisia ruiskupumpun hajoamisia, täytyisi saada ehkä jotain aseita millä voisi näyttää myyjäliikkeelle/foordille että näin on käynyt muillekin. Vehon kanta asiaan on että ruiskupumppu on aiheuttanut koko vahinkojen sarjan. Vai onkohan ihan turha edes yrittää saada korvausta esim. foordilta? Joo, olis helppo painella myyjäliikkeen pakeille jos olisin ostanut pelin yksityisenähenkilönä mutta kun ostin firmalle niin kuluttajansuoja ei päde yritysten välisessä kaupassa... Sekin vielä.

-partsu