Pikku pikku ruostevaurio

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Dinitrol on Kouvolan Automaalista ostettu ruosteen neutraloimisaine jossa on jokin "lisäkomponentti" verrattuna "tavallisiin" ruostestoppereihin. Dinitrol ei ole maalimaista vaan täysin kirkasta sumua, ja näyttää hiuslakalle sekä haisee asetonimaiselle. Ruosteiset kohdat mustuvat välittömästi. Dinitrolin lisäksi ei tarvitse kuulema muuta pohjamaalia mutta toki sitä voi laittaa.

Se nyt lähinnä kiinnostaa että jos vedän tuota Dinitrolia alle, niin toimiiko sinkkimaali enää kuten paljaalle metallipinnalle suihkutettuna? Miten on muiden ruosteenestoaineiden ja sinkkimaalin suhteen? Onko tuo Dinitrol "epäselvissä" tapauksissa varmempi keino kuin sinkkimaali?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Tuossa purkki...

Kuva

Kyljessä lukee että ruosteenmuuntoaine joka muuntaa pinnan ruosteen vakaaksi raudaksi eikä sisällä sinkkiä tai kromia. Päällemaalauskelpoinen. Jos tarvitaan useampia kerroksia odotettava 6 tuntia kerrosten välillä.

Tunteeko kuka tuotetta?
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Näin maallikon kommenttina ruostuminen johtuu siitä, että metalli pääsee tekemisiin veden ja ilman hapen kanssa ja jos näitä ei ole, metallin pinta siis peitetty pysyvästi millä tahansa suoja-aineella, ruostuminen loppuu siihen, siis jo alkanutkin ruostuminen pysähtyy... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

tursas kirjoitti:Näin maallikon kommenttina ruostuminen johtuu siitä, että metalli pääsee tekemisiin veden ja ilman hapen kanssa ja jos näitä ei ole, metallin pinta siis peitetty pysyvästi millä tahansa suoja-aineella, ruostuminen loppuu siihen, siis jo alkanutkin ruostuminen pysähtyy... 8)

Muuten kyllä totta, mutta tietääkseni ilmatiivistä maalia ei ole mun tietääkseni keksitty, joten mikäli maalin alle jää hitunenkin ruostetta, se reagoi ilman kanssa ja jatkaa ruostumista.
Heinämies kirjoitti:Kyljessä lukee että ruosteenmuuntoaine joka muuntaa pinnan ruosteen vakaaksi raudaksi eikä sisällä sinkkiä tai kromia. Päällemaalauskelpoinen. Jos tarvitaan useampia kerroksia odotettava 6 tuntia kerrosten välillä.
Muistin oikein, tuo dinitrol on siis valmistajan nimi, aivan kuin motox tms. Tuossa lukee päällemaalauskelpoinen, joten kyllä siihen sitä sinkkimaalia voi laittaa päälle.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Asiahan on näin että, ruostetta ei pysäytä mikään muu kuin rälläkkä ja hitsi. Uuden ruostumisen voi estää tosiaan aiemmin puidulla sinkkimaalilla ja massalla, mutta vanha mätä täytyy saada yksinkertaisesti pois :wink: Itse teen niin, jos ei ole mahdollista leikata täysin pois ruostunutta peltiä, niin hion kohdan kiiltäväksi ja hitsaan saumat kauemmas kovaan peltiin. Sitten teen vasta ruostekäsittelyt. Suotta ruostetta "neutralisoimaan", koska ei se ruoste takaisin pelliksi enää muutu...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Apparin jalkatilaan vedin pohjaan Dinitrolit, huomenna toinen kerros ja lopuksi sinkkimaali. Sen jälkeen tunkilla niin ylös kun saa ja varmuuden vuoksi saumakohtiin kemiallista metallia vaikka ei silmämääräisesti eikä sormikopelolla rakoja löytynytkään. Pelaan kuitenkin varman päälle. Sain myös laitettua alapuolelle vähän saumaa kohtaan joka oli hankala saada kunnolla yläpuolelta. Nyt siis niissä tietyissä kohdissa on sauma kummallakin puolella.

Appiukko kommentoi että mie yritän tehdä tästä liian hyvän :lol: .

Tuossa takajalkatila apparin puolelta sinkkimaali päällä ja toisessa kemiallinen metalli alapuolella.

Kuva Kuva

Tässä apparin etujalkatila päältä ja vähän alapuolellekin vedettyä saumaa Dinitrolilla käsiteltynä.

Kuva Kuva
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kiitettävästi oot kyllä kuvia laittanut. Varmasti apua monille muille vastaavan kanssa kamppaileville.

Ihan hyvältä jälkikin näyttää, ensikertalaiseksi :wink: Meinaatko jättää saumat tuollaisiksi vai hiotko rälläkällä tasaiseksi?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

En taida hioa, vaan peitän saumat kemiallisella metallilla samalla kun tiivistän ne kohdat alapuolelta mihin en vetänyt saumaa. Takajalkatila meni vielä sen verran haparoiden että oli varminta vetää koko paikkuualue peittoon kemiallisella metallilla, etenkin kun paikka-alue oli vain reilun sentin levyinen. Tuo apparin etujalkatilan paikan leveys onkin jo viitisen senttiä ja pituuttakin piisaa, mutta sain tehtyä paljon parempaa jälkeä eli laitan kemiallista metallia vain saumakohtiin varmistamaan tiiviyden.

Kuskin jalkatila on koskematta vielä kokonaan, mutta menee varmaan peilikuvana. Samat alueet eli pohjapellin saumakohdat lähtee samalla leveydellä. Polkimet saattaa vähän olla tiellä.

Edellisessä viestissä tuo takajalkatilan kuvan vasen reuna... siinä näkyy sisähelman paikkaus. En siis ole sitä laittanut kiinni kuin tuollein paikoitellen yläreunasta, alhaalta toki täysi sauma. Kolme tuollaista pitää vielä tehdä, eli onko ok noin laitettuna?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tursas kirjoitti:Mä putsasin tulppien ympäristön ja ostin uudet tiukat kumitulpat Etolasta (20 senttiä kipale) helmat molemmin puolin peltiä, rasvaa väliin, pääasia, että pohja pysyy kuivana sisältä..., toiset tilkkii silikonilla ne kumien saumat...., alapuolellehan voi sutata alustamassaa...
Löytyi, mutta hinta oli 1,77 € per kipale!

Tarvitseeko rasvaa käyttää vaikka tulppa menee paikoilleen ilman sitäkin?
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Oho, Etolasta vai, se on tää inflaatio... :D , oisko ollu sitten niin, pääasia, että sopivat löyty. Rasvaa pistin, että on kivempi käsitellä ja vähän tiivistää. Mä en niitä tulppia oo massannu mitenkään, kun aika-ajoin oon repiny niitä irti tuuletuksen takia, kun lattiat on ollu märät sisältä..., toisethan siis hitsaa ne reijät kokonaan umpeen, koska niiden alkuperäinen tarkoitus olisi ollut, että tehtaalla valuu niistä ylimääräinen maali ulos :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tursas kirjoitti:aika-ajoin oon repiny niitä irti tuuletuksen takia, kun lattiat on ollu märät sisältä
Ahaa... eli sie olet survonut tulpat pohjan kautta eikö vain? Voihan ne tietysti painaa pois sisäpuolellekin, mutta onko ne silloin liian hankalaa saada painetuksi takaisin? Ja tietenkin jos on se bitumilevy sisäpuolen pohjaa niin ei edes onnistu.
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tulpat otan irti ja takaisin alakautta...ja, ku kerran on raapinu sisältä lattiasta bitumit veke, niin en oo sinne mitään kiinteetä bitumimattoa laittanu. Pohjamaalattu ja massattu alapuolelta. Sisällä hitsisaumojen päällä lasikuitupakkeli ja pohjamaali, verka ja kumimatto, mutta mulla sinne lattioille tulee jostain vettä, ku oikein sataa, niin oon pitäny verhoilun kevyenä ja ilmavana, että pysyis lattia ja ikkunat kuivana sisäpuolelta.
Jos sinne haluaisin jotain äänieristettä tai pehmikettä, niin ottaisin jostain ylimääräisen eteisen lattiamaton, semmosen mitä noi lindströmmin tms. vuoramatot ja kuramatot on, niitä myydään rullissa halpahalleissa ja leikkaisin palat sinne veran alle, ei muuta, koska ennemmin tai myöhemmin sieltä jotain kohtaa pitää taas laittaa.... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Riittääkö sisäpuolelle pelkkä Dinitrol/sinkkimaali ja päällimmäiseksi valkoinen pohjamaali ilman bitumilevyjä tai alustamassaa?

Paikkojen saumat voisi tasata sisäpuolelta kemiallisella metallilla koska sitä kuitenkin on nyt reilusti. Sitten äänieristysmatto takaisin ja lopuksi mäntysuovalla puhtaaksi ja raikkaaksi pesty ja huolellisesti kuivattu verhoilumatto.

En tiedä pääseekö tuonne vettä mistään mutta verhoilun pitäminen "kevyenä" ja helposti kuivattavana voisi olla ihan fiksua. Tulevaa ajatellen ei tarvitsisi myöskään rapsutella bitumeja pois sisäpuolelta jos jotain laitettavaa tulee. Ensi kesänä voisi tehdä tarkastuksen ja ottaa taas kaikki pois. Näkisi miten on työn jälki kestänyt kuosissaan ja onko lähtenyt uudestaan ruostumaan.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kuskin jalkatila näyttääkin olevan haasteellisin laitettava. Tuota kardaanikotelon kohtaa en ole rälläköinyt valmiiksi kun laikat loppui kesken :? . Tarkoitus olisi saada huomisen ja sunnuntain aikana tuo tehtyä. Sit on mädät pois ja kolot tilkitty 8)

Kuva

No, tavoite onkin että kun maanantai on eka virallinen lomapäivä, niin tuo olisi sisustan kokoamista vaille valmis. Verhoilun matto pestiin mattolaiturilla tänään.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kardaanikotelo on rälläköity ja uudet palat saatu erittäin hyvin hitsattua paikoilleen. Jalkatilan laajat paikat on vielä tekemättä.

Sää sotki vähän suunnitelmia. Nyt sataa, joten alan ottamaan juhannukselta yli jääneitä kaljoja. Se tarkoittaa sitä että rälläkkään ja hitsiin ei tänään enää kosketa :wink:
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Billie »

Miten voiki olla tuo kuskin jalkatilan noin mätä. Ymmärtäisin sen että jos se olis helman puolelta noin 10cm kaistale....mutte että noin paha....
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ei se suinkaan mätä ollut, mutta poistin kaiken vähänkin "arveluttavan" pellin. Lopputulos on tuo määrä. Eritoten peltien saumakohdat olivat alkavassa ruosteessa kauttaaltaan, joten pois vaan.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Urakka ohi! Tuossa kuvasatoa, kuskin jalkatila haastavimpana ensin.

Viimeisen kuvan punainen penkinkannake on aiemmin tehty korjaamolla.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Jäi arveluttamaan tuo kolmannen kuvan apumiehen puoleinen penkinkannake. Kestääkö millinen pelti jos matkustaja kyydissä ja on töyssyjä ja pomppuja tiessä vai pitäisikö joko vahvistaa tai tehdä kokonaan uudestaan vähän vahvemmasta pellistä? Jos vahvistaminen riittää niin miten se tehdään?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Niin... tarvitseeko kannake ehkä vahvistusta vai voiko paketin pistää kasaan noine hyvineen?

Appiukko esitti yhtenä vaihtoehtona sellaisen aika vahvan (2 mm.) rakentamisessa käytettävän kulmaraudan rälläköimistä sopivaan kokoon ja tuohon sisäpuolelle muutamalla "tikillä" kiinni vahvistamaan.

Onko siis väliä katsastuksen suhteen jos alapuolella ei ole mitään vahvikekannaketta näkyvissä?
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eikös se penkki ole kiinni vähän taenpaa kiskoilla ja läpi pohjan, katsuria ei asia kiinnosta, kun se kattelee asioita alapuolelta..., sitten siirrytään niihin tukirakenteisiin, jos muija on semmonen 150/50 kg, niin ei tarvii mitään tukirakenteita, mutta jos on 180/100, niinkuin mulla, niin sitten vetäisin sinne alle pari 10 mm harjaterästä... :D , vitsi, vitsi, ällistyttävän hienoa jälkee oot saanu aikaan...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Oiskohan tuo sellaiset 154/60, mutta ahteri jakaa painon tasaisesti koko istuimen alueelle :roll: :lol:

Sen kannakesysteeminhän voisi laittaa sisäpuolelle ilman mitään hitsaussaumaakaan vähän "aluslevyn" periaatteella.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Noissa kuvissa näkyvät ritiläntapaiset tukin kemiallisella metallilla eli nyt ei pitäisi sitä kautta päästä vettä ja rapaa sisään.

Apparin jalkatilan pohjanpuoleinen kohta lähellä helmaa on hitsisauman kohdalta kauttaaltaan pintaruosteessa siitä huolimatta että laitoin siihen kerroksen Dinitrolia heti hitsauksen jälkeen. Kyseessä siis noin 10 cm:n pikku pätkä ja ihan vaan röpelöisen hitsisauman kohdalta, ei mistään muualta. Siihen mihin sauma päättyy, päättyy myös pintaruosteinen kohta.

Tuohon pitänee vetää pienen hionnan jälkeen useampi kerros sitä Dinitrolia, vai voisiko vika ollakin siinä että en ole tuonne laittanut Dinitrolin päälle sinkkimaalia?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Laittele se sinkkimaali heti paljaan pellin päälle, niin ei ruostu enään.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Laittele se sinkkimaali heti paljaan pellin päälle, niin ei ruostu enään.
Näin teinkin niissä kohdissa mitkä sain kerralla valmiiksi. Ne kohdat jotka oli laajoja ja jouduin jättämään homman jatkamisen seuraavaan päivään, olivatkin yön aikana kasteen vaikutuksesta saaneet "ruosteharson". Koska sinkkimaali ei neutraloi jo olemassaolevaa ruostetta, vedin tuonne varmuuden vuoksi Dinitrolin ruosteenmuuntajaa joka siis käy myös pohjamaalista.

Hain Dinitrolia lisää ja maaliliikkeessä sanottiin, että saumojen ruoste johtuu todennäköisesti siitä että ainetta on liian ohut kerros. Tuo saumakohta pitää siis ottaa vaikka teräsharjalla ja uusi Dinitrolikerros päälle. Sen jälkeen 6 tunnin jälkeen ainakin toinen, ehkä vielä kolmaskin kerros. Sitten sinkkimaali ja alustamassa.

Auto on läjässä ja ajossa, pohjan puoli pitää huomenna käydä katsomassa läpi.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Homma valmis ja pohja massattukin :D

Kertokaas miten spray-alustamassan tiplat saa pois naamasta. Ei meinaan auta pesu, ei asetoni, ei raaputtaminen. Pärstässä on ja pysyy, onneksi sentään on loma eikä tarvi lähtee ihmisten ilmoille jos ei taho :oops:
Vastaa Viestiin