Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Voorttiheppu
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Heinä 2020 11:20

Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Viesti Kirjoittaja Voorttiheppu »

Onkohan kellään faktatietoa tai varmoja kuulopuheita noiden awd mallien toiminnasta ja vioista? Uskaltaakohan lähteä koekaniiniksi kyseisille malleille? 😅
Avatar
Whitewill
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Joulu 2014 13:27

Re: Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Viesti Kirjoittaja Whitewill »

Oman kokemuksen (2.0 D + 6v. man. 150 hv AWD Mondeo vm. 15) ja isäukon kokemuksen (2.0 D + 6 PWS 180 hv AWD Mondeo vm. 16) mukaan uskallan sanoa että hyvin toimii ainakin ekat 100 tkm. Sen jälkeen mennään tuurilla. En ole kuullut tai lukenut mistään kauhutarinoista liittyen AWD mallien kestävyyteen, sähköinen järjestelmähän toimii vain liikkeelle lähdöissä ja kun pito heikentyy tulee takapyörät mukaan. Talvella huomaa etenkin että AWD parantaa kyllä kulkua, mutta ei ole mikään Quattro (Torsen) jos sellaista fiilistä kaipaa (itsellä ollut kaksi A7 Quattroa). Huollot kannattaa tehdä ja peräpään öljyt vaihtaa ainakin 100 tkm välein. Jos sähköosat kestää niin hyvin ajelee. Kehotan tietenkin ostamaan mahd. vähän ajetun AWD mallin, niin riskit pienemmät (ehkä). Ford on aina Ford.
Mondeo Vignale 4D -15 2.0 D 210
Ex
Mondeo T.B. 5D -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. Wagon AWD -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. 5D -15 1.6 D 115
Focus ST HB Mountune -14 2.0 B 275
Focus ST Wagon -12 2.0 B 250
Mondeo T.B. Wagon -11 2.0 D 140
Mondeo T.B. 4D -11 2.0 D 140
kte-921
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Marras 2020 11:00

Re: Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Viesti Kirjoittaja kte-921 »

Ei ole kokemusta Mondeosta, mutta samaa tekniikkaa taitaa olla S-Maxissa josta voin sen verran sanoa, että omasta AWS S-Maxista (2016) kardaanin takalaakeri tuli tiensä päähän 122tkm kohdalla. Kardaani vaihdettiin Ford Protectin piikkiin, joka oli vielä onneksi voimassa.

Peräpään öljyjen vaihto ei taida kuulua Fordin huolto-ohjelmaan, mutta ehkä ne olisi tosiaan hyvä vaihtaa. Suostuuko Ford liikkeet niitä vaihtamaan, onko jollain kokemusta? Aiemmassa nelivedossa, Suzuki Grand Vitarassa, öljyt kuuluivat huoltohjelmaan ja ne vaihdettiin 45tkm välein. Suzukin toteutus oli kiinteä neliveto.
TeroL
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Syys 2020 09:51

Re: Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Täällä 170tkm ajettu AWD. Vaihteisto vaihdettu edellisen omistajan aikana noin 150tkm. Kumpiko sitten hajonnut vaihteisto, vai sen yhteydessä oleva jakokytkin. Mutta se siitä. Nelivedon toiminta on aika hidasta. Perus D-asennossa ajaessa tuntuu nykäys, kun neliveto kytkeytyy. Toimii paremmin S-asennossa ja manuaalisesti vaihteisto valittuna. Perus Torsen on mennyt jo, kun Mondeo kytkee vielä nelikkoa päälle. Kun hyväksyy ajatuksen, että tämä nelikko on vain avustava niin saa mielenrauhan.
JyrkiHauta
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2021 23:41

Re: Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Viesti Kirjoittaja JyrkiHauta »

Hyvää Iltaa ja Huomenta,
Minulla on 2016 mallinen Mondeo Titanium AWD 180 heppaisella dieselmoottorilla. Ostin sen uutena Auto Oy Vesa Matista. Olen ajanut autolla runsaat 147 000 km. Tämä on minun ensimmäinen Fordini ja olen positiivisesti yllättynyt auton toimivuudesta. Ainoa takuuna korjattu vika autossa on ollut sähköisesti toimivan vetokytkimen toiminta. Vetokytkimen pistorasiassa oleva mikrokytkin juuttuu ja järjestelmä luulee, että perävaunun pistorasia on kiinni ja järjestelmä ei anna vetokytkimelle mennä piiloon puskurin alle. Takuuna autoon vaidettiin noin 45 euron pätkä vetokoukun johtosarjaa runsaan vuoden ikäisenä. Sen jälkeen sähköinen vetokoukku on toiminuyt normaalisti.
Joku AWD:n omistaja kertoi, että auto nykäisee kun 4-veto kytkeytyy päälle. Tätä ei ainakaan minun autossani huomaa, mutta toki jollakin voi olla paremmalla tunnolla varustetut "peräpukamat". Todettava on, että usea kyydissä olija on todennut, että AWD vaihtaa todella pehmeästi, jopa huomaamattomasti.
Sen verran tyytyväinen olen, että olen tehnyt kaupat uudesta Vignalesta, jonka saan käyttööni helmikuun alkupäivinä. Autot ovat aina jossain määrin yksilöitä. Toivottavaa olisi, että tämä uusi yksilö toimisi yhtä hyvin kuin tämä nykyinen. Se on toiminut 100% hyvin, etten sanoisi loistavasti.
Omien kokemuksieni perusteella voin suositella AWD Mondeota. Se on hyvä ajettava ja luotettava kulkuneuvo.
Runsas viikko sitten tulin autojunalla Tampereelta Rovaniemelle. Tampereella oli pakkasta noin -18 astetta kun auto lastattiin junaan. Noin 12 tuntia myöhemmin Rovaniemellä elohopea oli laskenut jo -32 asteeseen. Mondeo lähti käyntiin kuin"palmun alta". Hyväähän tuollainen käynnistäminen ei moottorille tee, mutta Suomen talvessa moisia käynnistyksiä pitää joskus tehdä.
TeroL
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Syys 2020 09:51

Re: Ford Mondeo mk5 Neliveto kokemuksia tai faktatietoja laadusta??

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Tänään tuli testattua miten neliveto toimii, kun auto on mahastaan lumessa kiinni. Eipä paljon vakuuttanut. Ainoastaan etupyörät veti. Taakse ei välittynyt vetoa yhtään. Kokeilin luistonestolla ja ilman, sekä jarrua vasten myös. Oli täysin kaksivetoinen. Sitten kun kaivoi lunta alta ja etupyörät sai vähän pitoa, alkoi myös takapää tulla mukaan. Ei jatkoon.
Vastaa Viestiin