Uusi Ford Puma 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

saukat kirjoitti: 05 Touko 2020 16:29
saukat kirjoitti: 25 Huhti 2020 20:29


Ens viikolla luovutus näillä näkymin, eli auto tuli nätisti Suomeen ajoissa. Ehtivät tehdä ennen tehtaan pysäyttämistä.
Viikko ja tuhat km ajettu. Näppärä peli on mondeon jälkeen. Tuntuu ku ois nelipyöräohjaus ku kääntyy niin hienosti.
Mites iskunvaimennus ? Onko auto mukava ajaa Suomen karkeilla ja kuoppaisilla teillä ilman että käy iskunvaimennuksen jäykkyys häiritsemään ?
Itse mietin että uskaltaako st-lineä ostaa vai meneekö mukavuuden takia jossain välissä Titanium versio hankintaan.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja focst »

Uusi Puma käyty testaamassa 125hv titanium..oli oikein mukava kokemus rengas äänet kuuluvat ei häiritsevät oli 18" renkaat. Digi mittaristo selkeä ja selkeä hyppy tälle vuosituhannelle..miksi fokus niin köyhällä mittaristolla? Kaikki varusteet toimi niin kun pitää..selkeästi valmiinpi kokonaisuus kun focus. Ainoa miinus virrankeruu moottori jarrulla vaatii tottumista jarruttaa melko voimakkaasti jos päästää keruu tilaan mutta sitä pystyy hyvin kontrolloimaan kaasulla. Otin tarjouksen 155hv st- linestä ois hyvät edut jos nyt ottais.. :lol:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja toasti »

focst kirjoitti: 15 Touko 2020 23:11 Digi mittaristo selkeä ja selkeä hyppy tälle vuosituhannelle..miksi fokus niin köyhällä mittaristolla?
Focukseen tulee myös digimittaristo MY2021 (edit: tai onko se sitten 2020.5 tai 2020.75, no samapa tuo). Löytyy jo Saksan hinnastosta.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Puma oli tänään ilmestyneessä TM:ssä ryhmätestissä, malli oli 125 hp. Neljä tähteä tuli ja kakkossiija Skoda Kamiqin jälkeen, pisteet Skoda 8,5, Puma 8,4. Oli ryhmän polttoainetaloudellisin, kiitos hybridisysteemin. Myös ääritilanteissa oli joukon paras, siinä Skoda oli joukon heikoin. Puma oli ainoa käsivaihteinen ja Hybridi, oli myös hinnaltaan edullisin, esim. Skoda oli viisitonnia kalliimpi.
Muut mukana olleet olivat Renault Captur, Peugeot 2008 ja Nissan Juke.
Kävin eilen autohuollossa ja katselin tuota Pumaa. Koelauta suoraan Fiestasta, mutta auto muuten näyttää paljon suuremalta. Viedessä oli normaali Fiesta, ei siinä autojen korkeudessa ole kovin paljon eroa.
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

toasti kirjoitti: 17 Touko 2020 19:57
focst kirjoitti: 15 Touko 2020 23:11 Digi mittaristo selkeä ja selkeä hyppy tälle vuosituhannelle..miksi fokus niin köyhällä mittaristolla?
Focukseen tulee myös digimittaristo MY2021 (edit: tai onko se sitten 2020.5 tai 2020.75, no samapa tuo). Löytyy jo Saksan hinnastosta.
Tuo digimittaristo on sitten vähän niin ja näin...aluksi se on "ihan kiva" mutta ero perinteiseen aika mitätön. Nyt kun tähän on taas tottunut niin ihan jees. Edellisessä MB:ssä oli kaksi 10.25 diginäyttöä ja olihan ne kivat. Focuksen "Syncin" 8" näyttö grafiikoineen taas kaipaisi minusta kipeästi päivitystä...tuo se vasta vanhanaikaisen näköinen ja oloinen on. Pitäisivät mielummin sitten vaikka nykyisen mittariston ja olisivat päivittäneet tuon keskinäytön tälle vuosituhannelle kooltaan ja ilmeeltään. Johan tuo tuntuu 10-vuotta vanhalta.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Ishvan kirjoitti: 20 Touko 2020 16:07
toasti kirjoitti: 17 Touko 2020 19:57

Focukseen tulee myös digimittaristo MY2021 (edit: tai onko se sitten 2020.5 tai 2020.75, no samapa tuo). Löytyy jo Saksan hinnastosta.
Tuo digimittaristo on sitten vähän niin ja näin...aluksi se on "ihan kiva" mutta ero perinteiseen aika mitätön. Nyt kun tähän on taas tottunut niin ihan jees. Edellisessä MB:ssä oli kaksi 10.25 diginäyttöä ja olihan ne kivat. Focuksen "Syncin" 8" näyttö grafiikoineen taas kaipaisi minusta kipeästi päivitystä...tuo se vasta vanhanaikaisen näköinen ja oloinen on. Pitäisivät mielummin sitten vaikka nykyisen mittariston ja olisivat päivittäneet tuon keskinäytön tälle vuosituhannelle kooltaan ja ilmeeltään. Johan tuo tuntuu 10-vuotta vanhalta.
Näyttää kieltämättä Focuksessakin niinku joku vanha tabletti olis lätkästy keskelle kojelautaa pystyyn. 😁
Mutta toivottavasti kojelauta kokonaisuutena ei mene siihen niinku Golfissa ja Leonissa, että käyttö hankaloituu liikaa esim hämärässä ja pimeässä...
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Kävin parin tunnin koeajolla. Alla oli Puma ST-line launch edition, 155 hv, 18" renkaat. Tässä vähän fiiliksiä autosta:

Ajotuntuma:
Ajotuntuma on hyvä. Ratti on sopivan jäykkä kääntää ja auto tottelee ohjausta erittäin ripeästi. Auto tuntui jopa melko ketterältä ollakseen kuitenkin aika paljon esim Fiestaa korkeampi. Huolimatta hieman jäykemmistä ST-line mallin iskareista huomaa että auto niiaa jyrkissä mutkissa enemmän kuin esim oma Titanium Fiestani. Tämä ei kuitenkaan haittaa ainakaan minun mielestä. Pienissä terävissä töyssyissä huomaa ST-line iskareiden jäykkyyden, sillä auto tärähtää hieman rajummin kuin esim Titanium Fiestani. Iskareiden jäykkyys ei kuitenkaan tule esiin kovin usein, ja matalia normaaleja tienpinnan epätasaisuuksia ei tarvitse vältellä sillä ne eivät tärähdä niin paljoa.

Tehot:
Autossa jota ajoin oli 155 hv litrainen Hybridi -Ecoboosti jolla oli tosi mukava ajaa. Auto kiihtyy 40-100 aivan huomaamatta. Myöskään sillä ei ole juurikaan väliä millä vaihteella ajaa, tehoa löytyy aina joskin 5 ja 6 vaihteella kiihtyvyys ei ole mitenkään kovin rajua, joten ohitukset on tehtävä kolmos tai nelosvaihteella. Verrattuna 2014 vuoden 125 heppaiseen Ecoboost Fiestaan Puma vaikutti kiihtyvän reilusti paremmin. Lisäksi minulle jäi sellainen fiilis että vaihteisto on viritetty niin että nelosella voi ohittaa kun taas vanhassa Fiestassani ohitukset pitää hoitaa kolmosella jos haluaa että auto kiihtyy kunnolla. Hybridijärjestelmä kompensoi turbon viivettä erittäin hyvin, eli kun kaasua painaa niin ei tarvitse odottaa pitkään että tehoa on saatavilla. Auton vaihteisto on viritetty niin että jo 90 km/h vauhdissa voi ajaa kuutosvaihteella. Moottorilla ei ollut ongelmia ylämäissä eikä minusta sisätiloissa tuntunut moottorin jyrinää. Kierrokset oli n 2000 paikkeilla tällöin.

Auton 6-portainen manuaalivaihteisto on erittäin mukava käyttää. En olisi uskonut että pidän Puman vaihteistosta vielä enemmän kuin oman Fiestani, mutta tämän vaihteiston tuntuma oli huippuluokkaa. Ainoa pieni moite tulee siitä, että jos auton penkki on aivan yläasennossa, vaihdekepin nuppi on hieman alhaalla mutta minun (179cm) ei silti tarvinnut kurkottaa siihen vaikka lähellä oli ettei niin olisi käynyt.

Muita fiiliksiä:
Auto oli ST-line versio, jossa on nahkainen hieman sporttisempi vaihdekepin nuppi. Titaniumissa oli huomattavasti halvemman tuntuinen nuppi. Samoin st-linen ohjauspyörä tuntui päällystykseltään paremmalta kuin Titanium mallin ohjauspyörä.

Digimittaristo on erittäin selkeä ja siitä on kiva tihrustaa eri tietoja ajosta. Samoin Sync toimi hyvin poislukien koeajon loppu jossa musiikki lopetti kuulumisen vaikka biisi oli soimassa. En tiedä johtuiko tämä mistä.

St-linen penkit ovat minusta hieman paremmat kuin titanium version. Minusta st-linessä on hieman pidempi reisituki kuin Titaniumissa. En ole tästä ihan varma koska en päässyt koeajamaan molempia samana päivänä mutta näin muistelisin. Penkki on myös hieman parempi kuin vuoden 2014 mallin Fiestassani sillä siihen ikään kuin uppoutuu paremmin, eli se tukee paremmin joka suunnasta.

Adaptiivinen vakkari toimi erinomaisesti kuten myös automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus. Auto ei missään vaiheessa kaivanut jostain navigaattorin datasta nopeusrajoitusta ( tai en ainakaan huomannut että olisi tehnyt niin) vaan auto reagoi rajoituksiin aina nopeusrajoituskyltin ohituksen jälkeen. Yksi asia mikä tuossa adaptiivisessa vakkarissa hieman ärsyttää on se että minusta etäisyys edellä ajavaan autoon ei ole kauhean pitkä. Ajoin koko ajan maksimietäisyydellä, mutta silti tuntui siltä että jos edellä ajava tekisi äkkijarrutuksen minulla tulisi kiire reagoida siihen, vaikkakin uskon että auto ja minä lyötäisiin liinat kiinni about samaan aikaan koska auto ei heti jarruta täysillä.

Säädin kuljettajan istuimen maksimikorkeuteen ja sopivalle etäisyydelle kojelaudasta (olen 179 pitkä). Sain näin itselleni hyvän ajoasennon poislukien se että taustapeili oli hieman tiellä. Näillä säädöillä oma ajoasentoni oli mukava ja mahduin istumaan kuskin paikam taakse takapenkille kohtalaisesti. Jos olisi laskenut penkkiä alaspäin olisi minun pitänyt ottaa sitä hieman taaksepäin, mikä vähentäisi tilaa takapenkillä. Lapsille ja pienemmille aikuisille kuin minä takapenkin tilat ovat ihan ok. Ero Focuksen 5-oviseen malliin ei ole mikään kauhean suuri jos Pumassa on vaan etupenkkien korkeus ja etäisyys sopivasti säädetty.

Takakontti on aivan nerokas. Megaboxiin mahtuu reilusti tavaraa ja siihen säädettävän lattian allekin jää vielä 10 cm tilaa johon voi tunkea lisää tavaraa. Näin esim koira mahtuisi majoittumaan konttiin kivasti vielä sen jälkeen kun lattian alla 2 henkilön matkatavarat. Isoja matkalaukullisia tavaraa ei mahdu mutta ihan riittävästi silti.

Rengasmelu hieman häiritsi. Alla oli 18" renkaat joissa oli auton rengaspainemittarien mukaan aika kovat paineet (2,6 bar etu ja 2,4 bar taka). Hyvällä tienpinnalla rengasmelu ei ole häiritsevää mutta jos tie on karhea esim talven jäljiltä rengasmelu voi välillä hieman ärsyttää. Luulisin että pienemmillä vanteilla ja paksummalla rengasprofiililla saa rengasmelua hieman vähennettyä. Lisäksi nuo paineet oli hieman korkeat verrattuna auton suosituksiin (2,3 ja 2,1).

Aluksi Bang & Olufsenin kajarit kuulostivat huonoilta. Kuuntelin puhelimen kautta Spotifystä musaa. Kun sain säädöt kohdalleen homma rupesi toimimaan ja musiikki kuulosti hyvältä. Ei mitään tajunnan räjäyttävää, mutta 500 euron setiksi ihan hyvä. Lisäksi musa peittää mukavasti rengasmelua ja kajareista saa ihan kivasti bassoa.

En ihmettele miksi Puma on saanut hyviä arvioita, sillä auto on kaiken kaikkiaan tosi hyvä kokonaisuus. Nyt pitäisi vielä saada Titanium-versio pidempään koeajoon, niin saisin päätettyä että minkä version tästä hankkisi loppuvuodesta.
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja saukat »

Reilu 6 tonnia ajettu ja huomaamani alkumetrien karkeus on poistunut moottorista. Oon tykänny pirusti autosta ja nimenomaan ajettavuuden takia. Ja Viron tuliaiset + koko 4 hengen perhe käytiin ilman mitään ongelmia Pärnussa. Kuvassa pakkaus ja sitten pohjalevy paikoillaan. Tuohon mahtui vielä muut tuliaiset ja matkatavaratkin mukaan. Viron tasaisilla teillä keskikulutus parhaimmillaan tolla kuormallakin 4.5l sadalla.

https://photos.app.goo.gl/cGyZkFBDZwJS52Cs7

https://photos.app.goo.gl/uczD6dZZ3xD14orK6
:ford: Mondeo Hybrid 4D
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja saukat »

Jeipii kirjoitti: 14 Touko 2020 18:01
saukat kirjoitti: 05 Touko 2020 16:29

Viikko ja tuhat km ajettu. Näppärä peli on mondeon jälkeen. Tuntuu ku ois nelipyöräohjaus ku kääntyy niin hienosti.
Mites iskunvaimennus ? Onko auto mukava ajaa Suomen karkeilla ja kuoppaisilla teillä ilman että käy iskunvaimennuksen jäykkyys häiritsemään ?
Itse mietin että uskaltaako st-lineä ostaa vai meneekö mukavuuden takia jossain välissä Titanium versio hankintaan.
Vastaus paljon myöhässä. Koeajoin titaniumin ja tossa ST-linessa on penkit selkeästi paremmat ja pidemmällä reisituella. Itseäni ei alustan jäykkyys ole häirinnyt. Huonollakin tiellä voi marssittaa aika kivaa nopeutta ilman että alusta pettää.
:ford: Mondeo Hybrid 4D
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

saukat kirjoitti: 23 Heinä 2020 19:54
Jeipii kirjoitti: 14 Touko 2020 18:01
Mites iskunvaimennus ? Onko auto mukava ajaa Suomen karkeilla ja kuoppaisilla teillä ilman että käy iskunvaimennuksen jäykkyys häiritsemään ?
Itse mietin että uskaltaako st-lineä ostaa vai meneekö mukavuuden takia jossain välissä Titanium versio hankintaan.
Vastaus paljon myöhässä. Koeajoin titaniumin ja tossa ST-linessa on penkit selkeästi paremmat ja pidemmällä reisituella. Itseäni ei alustan jäykkyys ole häirinnyt. Huonollakin tiellä voi marssittaa aika kivaa nopeutta ilman että alusta pettää.
Aika kätevältä näyttää tuo takakonttin pakkaus. Mietin itsekin että tuohon mahtuu oikein pakattuna melko paljon tavaraa valepohjan alle.
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

Minkälaiseen kulutukseen tuolla 155 versiolla pääsee ? Autobild.es testissä kerrotaan että kulutus oli 7.7L, tosin vuoristotietä.
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

HenryFord kirjoitti: 06 Syys 2020 10:56 Minkälaiseen kulutukseen tuolla 155 versiolla pääsee ? Autobild.es testissä kerrotaan että kulutus oli 7.7L, tosin vuoristotietä.
Monella Brittein saarella ajelevalla kulutus on ollut luokkaa 4,7-5,8 litraa. Itse kun koeajoin 155hp St-lineä noin 100 km verran oli kulutus siinä viiden litran tietämillä ja ajoin suurelta osin maantietä 80 tai 100 km/h. Renkaissa tosin oli aika kovat paineet. Taisi olla jopa enemmän kuin valmistaja suosittelee jos auton rengaspainemittareita on uskominen. Tuo 7,7 litran lukema vuoristotiellä on minusta todella hyvä lukema.
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

No onko varusteista tuo digimittaristo ja B&O hintansa väärtejä ? Mietin Titaniumin ja ST-linen eroja...
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Freeze »

B&O on ehdottomasti hintansa väärti.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

HenryFord kirjoitti: 07 Syys 2020 16:49 No onko varusteista tuo digimittaristo ja B&O hintansa väärtejä ? Mietin Titaniumin ja ST-linen eroja...
Digimittaristo näyttää kivalta, mutta ei siitä paljon muuta iloa ole. Normi mittaristossa on keskellä se näyttö joka näyttää käytännössä samat asiat kuin digimittaristokin. Auton navigaattorinäkymä ei myöskään ole kovin erikoinen sillä mittaristossa ei mitään kunnon karttaa näy, vaan pelkästään ohjeet kääntymiselle jne eli ne nuolet. Ihan sama onko digimittaristo vai ei. Lisäksi tuo Fordin navi on vissiin aika paska, ja kartat on vanhoja ja päivittyvät hitaasti jos edes päivittyvät.

Itse ostan varmaan Titaniumin pehmeämmän alustan takia. Ajomukavuus on hieman parempi huonolla tiellä kuin st-linellä. En maksa tonnia digimittaristosta ja karvalakkiledivaloista (heijastinumpio) vaan käytän sen mieluummin vaikka driver assistance packiin.
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

Jeipii kirjoitti: 07 Syys 2020 18:51
HenryFord kirjoitti: 07 Syys 2020 16:49 No onko varusteista tuo digimittaristo ja B&O hintansa väärtejä ? Mietin Titaniumin ja ST-linen eroja...
Digimittaristo näyttää kivalta, mutta ei siitä paljon muuta iloa ole. Normi mittaristossa on keskellä se näyttö joka näyttää käytännössä samat asiat kuin digimittaristokin. Auton navigaattorinäkymä ei myöskään ole kovin erikoinen sillä mittaristossa ei mitään kunnon karttaa näy, vaan pelkästään ohjeet kääntymiselle jne eli ne nuolet. Ihan sama onko digimittaristo vai ei. Lisäksi tuo Fordin navi on vissiin aika paska, ja kartat on vanhoja ja päivittyvät hitaasti jos edes päivittyvät.

Itse ostan varmaan Titaniumin pehmeämmän alustan takia. Ajomukavuus on hieman parempi huonolla tiellä kuin st-linellä. En maksa tonnia digimittaristosta ja karvalakkiledivaloista (heijastinumpio) vaan käytän sen mieluummin vaikka driver assistance packiin.
Samoilla linjoilla mennään täälläkin, Titaniumia puoltaa mukavampi alusta ja 17" vakiorenkaat. Mittaristossa kun on tottunut digitaalisen nopeusmittaristoon, niin analoginen tuntuu karvalakille :cry:

ST linessa olisi kai paremmat penkit, ihan hyviltä ne vaikutti, vaikka vertailupohjaa Titaniumiin ei olekaan.
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

HenryFord kirjoitti: 07 Syys 2020 22:45
Jeipii kirjoitti: 07 Syys 2020 18:51
Digimittaristo näyttää kivalta, mutta ei siitä paljon muuta iloa ole. Normi mittaristossa on keskellä se näyttö joka näyttää käytännössä samat asiat kuin digimittaristokin. Auton navigaattorinäkymä ei myöskään ole kovin erikoinen sillä mittaristossa ei mitään kunnon karttaa näy, vaan pelkästään ohjeet kääntymiselle jne eli ne nuolet. Ihan sama onko digimittaristo vai ei. Lisäksi tuo Fordin navi on vissiin aika paska, ja kartat on vanhoja ja päivittyvät hitaasti jos edes päivittyvät.

Itse ostan varmaan Titaniumin pehmeämmän alustan takia. Ajomukavuus on hieman parempi huonolla tiellä kuin st-linellä. En maksa tonnia digimittaristosta ja karvalakkiledivaloista (heijastinumpio) vaan käytän sen mieluummin vaikka driver assistance packiin.
Samoilla linjoilla mennään täälläkin, Titaniumia puoltaa mukavampi alusta ja 17" vakiorenkaat. Mittaristossa kun on tottunut digitaalisen nopeusmittaristoon, niin analoginen tuntuu karvalakille :cry:

ST linessa olisi kai paremmat penkit, ihan hyviltä ne vaikutti, vaikka vertailupohjaa Titaniumiin ei olekaan.
Foordin navipäivitykset laahaa vuosikausia jäljessä.
Waze ja/tai kunnon erillinen navi on hyvä ratkaisu.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Viikko takana 125 heppasella Titaniumilla, ei ole vielä kaduttanut! Todella hauska vehje ajaa ja mukavan pienellä pääsee kun vähän tsemppaa. Ainoat miinukset tähän saakka yli-innokas "vaihtovalo" eli hieman liian pienillä kiekoilla pyytää vaihtamaan isommalle 40-70kmh aluilla. Ei tarvitse kummoinen mäki olla, että alkaa moottori jurisemaan kuorman alla. No, joka tapauksessa vähän opetuttaa vaihtamaan eri malliin kun on ensimmäinen 6-lovinen automaatti ja auto tykkää pienistä kierroksista, ei ihan korvakuulolla osaa vaihtaa.

Toinen on käynnistäessä nag-screenit, eka turvavyöinfot mittariston keskellä ja sitten se "järjestelmä vain neuvoo, kuskilla silti vastuu" vastuuvapautuslause Syncin ruudulla. Joku keksinyt millä saisi pysyvästi pois?
Kuga PHEV
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

nestori kirjoitti: 10 Syys 2020 23:27 Viikko takana 125 heppasella Titaniumilla, ei ole vielä kaduttanut! Todella hauska vehje ajaa ja mukavan pienellä pääsee kun vähän tsemppaa. Ainoat miinukset tähän saakka yli-innokas "vaihtovalo" eli hieman liian pienillä kiekoilla pyytää vaihtamaan isommalle 40-70kmh aluilla. Ei tarvitse kummoinen mäki olla, että alkaa moottori jurisemaan kuorman alla. No, joka tapauksessa vähän opetuttaa vaihtamaan eri malliin kun on ensimmäinen 6-lovinen automaatti ja auto tykkää pienistä kierroksista, ei ihan korvakuulolla osaa vaihtaa.

Toinen on käynnistäessä nag-screenit, eka turvavyöinfot mittariston keskellä ja sitten se "järjestelmä vain neuvoo, kuskilla silti vastuu" vastuuvapautuslause Syncin ruudulla. Joku keksinyt millä saisi pysyvästi pois?
Eikös se sähkömoottori hieman auta siihen että kone jaksaa vääntää ylämäkeen aika pienilläkin kierroksilla ilman että rupeaa tärisemään? Ainakin sellainen fiilis jäi kun koeajoin 155hv versiota ja ajelin muistaakseni kutosella 80-90 km/h mittarinopeutta.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Varmaan auttaa, mutta sähkö ei tule peliin ihan aina kun itsestä järkevältä tuntuisi, tai riittävällä voimalla, en tiedä. Voi olla että jurina olisi kovempi ilman sähköä, mutta joka tapauksessa jurisee, esim. vitosella kuuttakymppiä, joka on auton mielestä hyvä vaihde tälle nopeudelle, pieni mäki - > jurisee. Eikä ihme, koska kierrokset on melko matalat silloin, taitaa olla reilusti alle 2000rpm. Aika herkästi kyllä ohjaa myös vaihtamaan takaisin pienemmälle, mikä tietty hyvä. Automaatti olisi tosi kiva. Vaikka tuohon vanhaan mondeoon verrattuna, mikä on välityksiltään varsin korkeilla kierroksilla toimiva kokonaisuus, tarvitsee Pumaa vatkata ihan eri malliin jos tottelee auton ohjeita. Tottumiskysymys lopulta. Kokonaisuutena huippu paketti ja tosi kiva ajaa mutkaista tietä vähän lujemminkin.
Kuga PHEV
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

nestori kirjoitti: 13 Syys 2020 11:02 Varmaan auttaa, mutta sähkö ei tule peliin ihan aina kun itsestä järkevältä tuntuisi, tai riittävällä voimalla, en tiedä. Voi olla että jurina olisi kovempi ilman sähköä, mutta joka tapauksessa jurisee, esim. vitosella kuuttakymppiä, joka on auton mielestä hyvä vaihde tälle nopeudelle, pieni mäki - > jurisee. Eikä ihme, koska kierrokset on melko matalat silloin, taitaa olla reilusti alle 2000rpm. Aika herkästi kyllä ohjaa myös vaihtamaan takaisin pienemmälle, mikä tietty hyvä. Automaatti olisi tosi kiva. Vaikka tuohon vanhaan mondeoon verrattuna, mikä on välityksiltään varsin korkeilla kierroksilla toimiva kokonaisuus, tarvitsee Pumaa vatkata ihan eri malliin jos tottelee auton ohjeita. Tottumiskysymys lopulta. Kokonaisuutena huippu paketti ja tosi kiva ajaa mutkaista tietä vähän lujemminkin.
Jos meet etis.ford.com ja syötät oman Puman tiedot, niin näkyykö sulle takaisinkutsua siellä ? Briteissä on parikin eri takaisinkutsua osalla Puman omistajista. Ei kaikilla tosin. Toinen oli battery connector torque ja toinen joku etuoveen liittyvä.
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Puma ST:n hinnat julkaistu. Alkaen 39ke.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja saukat »

Jeipii kirjoitti: 07 Syys 2020 18:51
HenryFord kirjoitti: 07 Syys 2020 16:49 No onko varusteista tuo digimittaristo ja B&O hintansa väärtejä ? Mietin Titaniumin ja ST-linen eroja...
Digimittaristo näyttää kivalta, mutta ei siitä paljon muuta iloa ole. Normi mittaristossa on keskellä se näyttö joka näyttää käytännössä samat asiat kuin digimittaristokin. Auton navigaattorinäkymä ei myöskään ole kovin erikoinen sillä mittaristossa ei mitään kunnon karttaa näy, vaan pelkästään ohjeet kääntymiselle jne eli ne nuolet. Ihan sama onko digimittaristo vai ei. Lisäksi tuo Fordin navi on vissiin aika paska, ja kartat on vanhoja ja päivittyvät hitaasti jos edes päivittyvät.

Itse ostan varmaan Titaniumin pehmeämmän alustan takia. Ajomukavuus on hieman parempi huonolla tiellä kuin st-linellä. En maksa tonnia digimittaristosta ja karvalakkiledivaloista (heijastinumpio) vaan käytän sen mieluummin vaikka driver assistance packiin.
Koeajoin titaniumin yli yön kevät talvella. Siinähän oli LED lyhyet ja Halogen pitkät, liikaa kontrastieroa, ihan ku olis valot sammutettu pitkille vaihtaessa. Ei ole kaduttanut että maksoin 750€ täysledeistä. Erittäin hyvät valot lyhyillä sekä pitkillä. Paljon paremmat kun esim. mondeon dynamic ledit.
:ford: Mondeo Hybrid 4D
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

saukat kirjoitti: 09 Loka 2020 06:42
Jeipii kirjoitti: 07 Syys 2020 18:51
Digimittaristo näyttää kivalta, mutta ei siitä paljon muuta iloa ole. Normi mittaristossa on keskellä se näyttö joka näyttää käytännössä samat asiat kuin digimittaristokin. Auton navigaattorinäkymä ei myöskään ole kovin erikoinen sillä mittaristossa ei mitään kunnon karttaa näy, vaan pelkästään ohjeet kääntymiselle jne eli ne nuolet. Ihan sama onko digimittaristo vai ei. Lisäksi tuo Fordin navi on vissiin aika paska, ja kartat on vanhoja ja päivittyvät hitaasti jos edes päivittyvät.

Itse ostan varmaan Titaniumin pehmeämmän alustan takia. Ajomukavuus on hieman parempi huonolla tiellä kuin st-linellä. En maksa tonnia digimittaristosta ja karvalakkiledivaloista (heijastinumpio) vaan käytän sen mieluummin vaikka driver assistance packiin.
Koeajoin titaniumin yli yön kevät talvella. Siinähän oli LED lyhyet ja Halogen pitkät, liikaa kontrastieroa, ihan ku olis valot sammutettu pitkille vaihtaessa. Ei ole kaduttanut että maksoin 750€ täysledeistä. Erittäin hyvät valot lyhyillä sekä pitkillä. Paljon paremmat kun esim. mondeon dynamic ledit.
Tuo ero valojen värissä ja tehossa on kyllä hyvä pointti. Tosin ne halogeenit mitä valmistajat noihin laittaa on varmaan jotain halpoja polttimoita. Pitäisi verrata vaikka Philipsin racingvision halogeenejä niihin ledeihin. Mutta ihan mahdollista että tosiaan ledit pesee halogeenin siitä huolimatta.
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Uusi Ford Puma 2020

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

Puma ST Line 155 ajettu nyt ~3500km. Joitain huomioita alla.

+ kohtuullinen kulutus vs suorituskyky
+ ajettavuus: ohjaus, kytkin, vaihteisto
+ varusteet toimii pääsääntöisesti ihan hyvin (miinuksissa tarkennus tähän)

- pysäköintikamera ei kytkeydy aina peruuttaessa
- vaimea räminä kojelaudasta apukuskin puolelta kun ajaa pitemmän matkaa (sisätilat lämpiää?)
- ovien alalaidat likaantuu herkästi (suunnitteluvika)
Vastaa Viestiin