Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Milo
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Syys 2018 08:42

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Milo »

nestori2 kirjoitti:Kun katsoo esim. ABS-jarrutusta niin jäällä kuin lumellakin, niin kulunut nastarengas häviää vastaavasti kuluneelle kitkarenkaalle kummassakin ominaisuudessa. Ja jos on suomessa autot vanhoja, niin on renkaatkin, renkaat ajetaan loppuun ja 4-5000 km/talvi ajomäärällä talvirenkailla ajaa kymmenkunta vuotta, jos vain tuijottaa urasyvyyteen. Jos nastan kantit on pyöristyneet, niiden pito on käytännössä 0 ja oikeastaan vain lisäävät silloin renkaiden liukkautta.
En nyt tiedä miten kuluneista renkaista puhutaan, mutta emännän Mondeossa on alla 3 talvea vanhat Contin nastat ja minun Mondeossa 4 vuotta vanhat Contin kitkat - kilometrejä niissä on suurinpiirtein saman verran. Kyllähän noiden nastojen pito on edelleen aivan ylivertaista jos puhutaan vähänkään jäisestä tiestä. Missään noiden kitkojen pito ei ole ainakaan merkittävästi parempi, vähän hiljaisemmat ne on mutta se on toissijainen juttu. Tähän aikaan vuodesta kitkat on toki kivat kun ei tartte sääliä rengasta kuivilla isommilla teillä. Varsinkin kun ne vaihtuvat ensi syksynä uusiin nastarenkaisiin, mahdollisesti Contin kuminasta-kolmosiin. Kitkarengas ei ole minulle vaihtoehto - safety first.
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06

Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja calculus »

Mulla ei ole ollut ihan 1:1 vertailumahdollisuutta kitkojen/nastojen välillä, mutta omissa henkilöautoissa on ollut aina kitkat ja edellisessä duunissa pakuissa, joilla ajoin joka päivä, nastat.

Todennäköisesti ääriolosuhteissa, joissa on märkää, sileää jäätä ja jyrkkiä mäkiä, niin nasta pitää paremmin ja saattaa jopa olla se ratkaiseva tekijä peltikolarin ja läheltä piti- tilanteen välillä.

Itse olen kuitenkin pitänyt siitä ennakkovaroituksesta, jonka kitkat antavat perstuntumassa pidon heikentymisestä. Nastoilla pito katoaa huomattavasti jyrkemmin, ja keliolosuhteiden ennakointi on sen takia mun mielestä vaikeampaa.

Nämä ovat kuitenkin makuasioita ja myöskin riippuvat vahvasti ajotyylistä. Kitkoillakin pärjää ääriolosuhteissa yllättävän hyvin, kunhan vain valitsee ajolinjansa pidon riittävyys mielessä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Vootrson
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Maalis 2019 13:05

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Vootrson »

Tällainen jokakeväinen ja -syksyinen klikkijournalismi nasta vs. kitka -aiheesta kyllä herättää tunteita ja paljon. Tässäkin keskustelussa suurimmalla osalla pääargumentti on verrata kitkarengasta kuluneeseen, vanhaan nastarenkaaseen joka ainakin minulla herättää kysymyksen, että eikös liikenneturvan kannalta olisi selvästi paras vaihtoehto että vaihdettaisiin uudet nastat alle kaikkiin autoihin 2-3 vuoden välein. Täälläkin esitetty fakta kuitenkin on että ääriolosuhteissa (olkoonkin että sellaisia etelämmässä on vain 5-30 vrk vuodessa) nastarengas on turvallisempi kohtalaisen selkeällä erolla parhaaseen kitkarenkaaseen.

Ilmanlaatu ym. argumentointi tosin pitää paikkansa uudella ja vanhalla nastarenkaalla.
:ford: :it
Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Vootrson kirjoitti:Tällainen jokakeväinen ja -syksyinen klikkijournalismi nasta vs. kitka -aiheesta kyllä herättää tunteita ja paljon. Tässäkin keskustelussa suurimmalla osalla pääargumentti on verrata kitkarengasta kuluneeseen, vanhaan nastarenkaaseen joka ainakin minulla herättää kysymyksen, että eikös liikenneturvan kannalta olisi selvästi paras vaihtoehto että vaihdettaisiin uudet nastat alle kaikkiin autoihin 2-3 vuoden välein. Täälläkin esitetty fakta kuitenkin on että ääriolosuhteissa (olkoonkin että sellaisia etelämmässä on vain 5-30 vrk vuodessa) nastarengas on turvallisempi kohtalaisen selkeällä erolla parhaaseen kitkarenkaaseen.

Ilmanlaatu ym. argumentointi tosin pitää paikkansa uudella ja vanhalla nastarenkaalla.
Ilman muuta olisi parempi kun ihmiset ajelisivat maksimissaan 2-3v vanhoilla renkailla. Millä tuota valvoisit ja mistä rahoitus :D
Ei ne Jetliin kiinankumin nastat autuaaksi tee, kun parhaimmat kitkat on jäätesteissä parempia kuin huonoimmat nastarenkaat.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Suurin ero lienee siellä penkin ja ratin välissä. Kitkarenkailla ajavat sisiästävät sen, että talvella ei ole kesäkeli, ajotyyli on ennakoiva. Ei lähdetä päättömiin ohituksiin ja risteyksissä ja liikennevaloissa ei jätetä jarrutusta viimetippaan ja ei roikuta toisen takapuskurissa.. Se myös näkyy noissa rengastesteissä, että nastarengas vanhetessaan ja kuluessaan heikkenee suhteellisesti enemmän kuin kitkarengas. Että pari kolme talvea sulilla asfalteilla ajettu nastarengas on jo huonompi kuin pakasta vedetty kitkarengas. Oikealla asenteella kitkarenkaalla tulee aivan hyvin toimeen.
Vootrson
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Maalis 2019 13:05

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Vootrson »

nestori2 kirjoitti:Suurin ero lienee siellä penkin ja ratin välissä. Kitkarenkailla ajavat sisiästävät sen, että talvella ei ole kesäkeli, ajotyyli on ennakoiva. Ei lähdetä päättömiin ohituksiin ja risteyksissä ja liikennevaloissa ei jätetä jarrutusta viimetippaan ja ei roikuta toisen takapuskurissa.. Se myös näkyy noissa rengastesteissä, että nastarengas vanhetessaan ja kuluessaan heikkenee suhteellisesti enemmän kuin kitkarengas. Että pari kolme talvea sulilla asfalteilla ajettu nastarengas on jo huonompi kuin pakasta vedetty kitkarengas. Oikealla asenteella kitkarenkaalla tulee aivan hyvin toimeen.
En usko, että asenne muuttuu rengasvalinnan mukaan. On niitä jotka osaavat ajaa oli rengas mikä tahansa ja sitten ovat ne, jotka ei osaa. Tarkoittaa siis, että hyvä kuski osaa suhteuttaa ajotavan käytössä olevan kaluston mukaiseksi. Huono taas luulee itsestään ja autostaan liikoja. Oli renkaassa metallia tai ei.

Ja kyllähän se niin on, että käytetty ei pärjää uudelle. Koskee niin autoja kun renkaita tai vessapaperiakin. Se oli pointtini myös tuossa ensimmäisessä kommentissa.
:ford: :it
Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Vootrson kirjoitti:En usko, että asenne muuttuu rengasvalinnan mukaan. On niitä jotka osaavat ajaa oli rengas mikä tahansa ja sitten ovat ne, jotka ei osaa. Tarkoittaa siis, että hyvä kuski osaa suhteuttaa ajotavan käytössä olevan kaluston mukaiseksi. Huono taas luulee itsestään ja autostaan liikoja. Oli renkaassa metallia tai ei.

Ja kyllähän se niin on, että käytetty ei pärjää uudelle. Koskee niin autoja kun renkaita tai vessapaperiakin. Se oli pointtini myös tuossa ensimmäisessä kommentissa.
Omalta osaltani voisin väittää asenteen riippuvan renkaista. Tosin en ole uusilla nastoilla viime vuosina ajellut, joten en tiedä mittaisinko niiden ominaisuudet ulos enää näillä ajovuosillani. Omassa autossa on ollut kitkat alla kuusi vuotta ja firman autossa 20 vuotta. Minua miellyttää hiljaisuus etelän märillä asfalteilla. eikä tarve juuri ole mennä nopeavauhtisille metsätaipaleille varsinkaan pääkallokeleissä.

Firmassa oli eräänä talvena yhdessä yleisessä käytössä olleessa autossa kitkat. Ne vaihdettiin nastallisiin kesken talven, kun lainaajat eivät uskaltaneet ajaa kaupunkien välisillä valtateillä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
berex
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2019 19:05

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja berex »

Oma mielipiteeni on myös tähän-enkä halua aloittaa mitään väittelyä asiasta mutta kyllähän nastarenkaat pitäisi kieltää suomessa tai ainakin nastarenkailla ajaville pitäisi laittaa joku vuosittainen nastarengasvero. Perusteita tähän asiaan olisi vaikka kuinka paljon mutta tärkeimpinä juuri tuo turvallisuusnäkökulma, eli nykyiset kitkarenkaat ovat pidoltaan jo parempia niin jäällä kuin lumella. Lisäksi renkaista irtoavat nastat aiheuttaa rikkinäisiä tuulilaseja kanssa-autoilijoille, TURVAVÄLISTÄ RIIPPUMATTA!! Kielto olisi paras mutta niille kuskeille jotka luulevat etteivät pärjäisi kitkoilla, niin kerättävällä nastarengasverolla korvattaisiin sitten niitä irtoavien nastojen aiheuttamat kulut maksaa vakuutusyhtiö (tai itse) jolloin maksajina olemme jälleen me itse, kasvavien vakuutusmaksujen muodossa. Eikä todellakaan ole tarkoitus provosoida ketään vaan herättää keskustelua, mutta olen monesti törmännyt tilanteeseen jossa kuski LUULEE ettei pärjää kitkoilla (esim. peilijää) ja sitten huomaakin että nämähän (kitkarenkaat) pitävät nastoja paremmin niin kiihdytyksessä kuin jarrutuksessakin. Olen myöskin huomannut että monesti ihmiset perustelevat asiaa ”mutta kun (tunnettujen autolehtien nimiä) luki niin”, eivätkä ajattele itse niitä asioita. Sanon nyt ihan suoraan joissa kyseiset lehdet jatkuvasti vääristelevät todistetusti totuutta, että totuus on kuitenkin joskus tarua ihmeellisempää.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

turvallisuusnäkökulma, eli nykyiset kitkarenkaat ovat pidoltaan jo parempia niin jäällä kuin lumella.
Miten testattu ja missä ?
Sanon nyt ihan suoraan joissa kyseiset lehdet jatkuvasti vääristelevät todistetusti totuutta, että totuus on kuitenkin joskus tarua ihmeellisempää.
Tähän tarvitaan todisteita, mistä voi tarkastaa faktan ?

Itse aina talvet huristellut nastoilla mutta voisin siirtyä kitkaihin jos oikeasti olisivat parempia mutta monet testit vain kertoo että nasta on edelleen parempi...
En tarkoita halpispään renkaita vaan tykkään paremman pään renkaista siksikin että vaimo ajelee välillä autolla ja lapsetkin monesti mukana niin se turvallisuus on tärkein kaikesta.
Rikkinäisiin tuulilaseihin on ratkaisuna parin kympin vakuutus niin ei paljon tarvitse sitäkään stressata, jos nasta pitäisi kieltään sen takia että laseja hajoaa niin raskaskalusto myös kun on minulta jo 2 lasia rikkonut renkaasta tulevalla kivellä, tulee muuten isompi jälki kuin nastasta...
Mutta eikähän autoilut kohta kieletä niin tämäkin ongelma poistuu joiltakin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tervetuloa foorumille.. :D
"mutta olen monesti törmännyt tilanteeseen jossa kuski LUULEE ettei pärjää kitkoilla (esim. peilijää) ja sitten huomaakin että nämähän (kitkarenkaat) pitävät nastoja paremmin niin kiihdytyksessä kuin jarrutuksessakin."
Ketäs nämä on ? .. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
berex
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2019 19:05

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja berex »

Kiitoksia vaan. Kiva olla täällä😊 Hyvä että tällaisia foorumeita on, jos tulee jotain ongelmia (kunhan auton saan), toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin eikä tule ongelmia. Tarkoitin tuolla rengasasialla tilannetta jossa, kuten kaikki tiedetään se on ikuinen väittely nastat vs kitkat😁 kun nastauskovaiset henkilöt ovat käyneet ajamassa minun autolla (olen siis kitkauskovainen😁), takaisin tullessaan joka ikinen on ollut ihmeissään että miten kitkat voivat pitää peilijäällä paremmin kuin heidän nastarenkaansa ihan niinkuin se olisi jotain taikuutta😁, ja muitama jooa sen jälkeen siirtyneet kitkoihin. Otanta ei toki ole kuin kahden käden sormien verran ihmisiä mutta tuskin ovat tämän maan ainoat ihmiset jotka siitä yllättyvät, eikä heistä tietenkään kaikki ole kitkoihin siirtyneet. Ja kyllä minulla tuulilasivakuutus aina autoissa on mutta kyllä kaikki tietää miltä se tuntuu kun ajaa uuden auton liikkeestä ulos ja ensimmäisen 10 kilometrin jälkeen on ensimmäinen nasta jo rikkonut ikkunan. Ja älkää nyt viitsikö edes sanoa että osta autosi kesällä.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Niinpä niin, jos kaikilla olis nastarenkaat, ei tarvitsisi hiekottaa eikä suolata teitä..eikä ruostuttaa autoja..ja sitten kun nastat ei riitä laitettaisiin lumiketjut päälle..no joo.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
berex
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2019 19:05

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja berex »

Kuten sanoin, en halua tästä väittelyketjua😊 Kerroin vain OMAN mielipiteeni siitä kuinka nastarenkaista ei ole mitään hyötyä. Ja tuossa pari vastausta takaperin niistä testeistä, niin ainakin suurin osa täälläkin kirjoittelevista on kuullut kuinka niissä rengastesteissä huijataan ja kun jäädään säännöllisesti niistä kiinni niin selitykset on jo valmiiksi mietitty😊
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Renkailla ei aiheuteta kolareita aiheuttaja löytyy ratin ja penkin välistä. Tästä on turha jauhaa!
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

berex kirjoitti: 19 Touko 2019 12:28 Kuten sanoin, en halua tästä väittelyketjua😊 Kerroin vain OMAN mielipiteeni siitä kuinka nastarenkaista ei ole mitään hyötyä. Ja tuossa pari vastausta takaperin niistä testeistä, niin ainakin suurin osa täälläkin kirjoittelevista on kuullut kuinka niissä rengastesteissä huijataan ja kun jäädään säännöllisesti niistä kiinni niin selitykset on jo valmiiksi mietitty😊
Kerro nyt esimerkki.. oma mielipide on hyvä ja pitääkin olla mutta turha syylistää toista osapuolta varsinkin jos ei ole mustaa valkoisella...

Se on totta että laadukkaamanpään kitkat ovat hyviä mutta ne mitä olen itse lukenut niin ne laadukkaamat nastat ovat ollee viellä piirun verran paremmat kuin parhaat kitkat...

Mutta ihan turha väittely tämä kyllä on ei sen puolen... Itse yritän hankkia aina alle ne parhaimat koska halpa hinta elämästä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

anon1 kirjoitti: 19 Touko 2019 12:57 Renkailla ei aiheuteta kolareita aiheuttaja löytyy ratin ja penkin välistä. Tästä on turha jauhaa!
Juurikin tämä, pitää ajaa kelin mukaan mutta valitettavasti moni ei osaa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Nyt on hyvää aikaa aiheesta keskustella, kun viiden kuukauden kuluttua tulee taas uutisista "Talvi yllätti autoilijat". Nykyiset kitkat ovat ottaneet kovasti kiinni nastarenkaiden pito-ominaisuuksia. Olen firman autolla ajanut kitkoilla yli 20 vuotta ja hyvin pärjännyt. Omassa Mondeossa on kitkat olleet kuusi vuotta, eikä täpäriä tilanteita ole tullut eteen.

Silti uskon hyvien nastarenkaiden toimivan vaikeissa olosuhteissa paremmin kuin hyvien kitkojen. Liikaa vertaillaan uusia toisenlaisia kuluneisiin toisenlaisiin. Eikä mielipiteissä kerrota, missä päin pitkää Suomea ajellaan. Itsellä ei ole tarvetta poistua lounaisesta osasta maatamme ja olosuhteet ovat vain muutamina päivinä talvessa sellaiset, että pitää erityistä varovaisuutta noudattaa.

Arvostan kitkan hiljaisuutta, enkä yritä mitata sen ominaisuuksia ulos. Siis normaaliajossa, kun on muutakin liikennettä...
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
berex
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2019 19:05

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja berex »

Konkreettinen esimerkki on jo ketjun otsikossa, eli nastarenkailla aiheutetaan enemmän kuolonkolareita kuin kuin kitkarenkailla!! Joku syy siihenkin varmasti on ja tuskin kaikki nastarenkailla ajavat ovat vain huonompia kuskeja. Toinen esimerkki on vaikka tämä edesmennyt talvi, kun ei oikein edes lunta vaan melkein voisi sanoa että jopa kuivat tiet suurimman osan talvea. Toki itse asun tampereella ja pohjoisosissa suomea lunta jossain vaiheessa jopa oli, mutta jos nyt näitä rengastestejä sitten uskoo jotka jäävät kiinni melkein joka kerta siitä että testiin onkin annettu erikoisvalmistetut renkaat joita ei kukaan voi ostaa, niin lumella näissä testeissäkin kitkat pitää paremmin kuin nastat. Ja jos ette ole näistä huijausasioista kuullut niin sitten on jäänyt uutiset lukematta. Mutta edelleenkään toivon ettei kukaan pahoita mieltään näistä kirjoituksista, mutta joku nastarenkailija voisi vuorostaan selittää tämän ketjun otsikon aiheen syyn?
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Varmasti syy on se että kitkojen käyttäjät ennakoivat koska heitä on aivopesty.
Toinen iso syy se ettei kitkat varoita missä pidon raja kulkee, siksi pitää ajaa varovaisemmin.
Kummillakin siis olen ajanut paljon. Autossani olisi kitkat ellei sillä muut ajaisi.
Nastarenkaan äänestä kuulee kun alkaa olla pidon rajamailla. Hiukan luistaa mutta pito vielä riittää, tämän kuulee selvästi äänestä.
Kitkarenkaat ei varoita. Ei kuulu mitään ääntä. Pito vaan häviää. Tämän takia kitkoilla "et voi etsiä" sitä pidon rajaa. Puhun siis normaali autoilijoista. Taitava autoilija tuntee myös kitkan rajan lähestymisen.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kitkat pitäisi ehdottomasti kieltää..
VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nas ... #gs.d2tzwj
Kitkoja käyttävät ovat kokeneempia ajajia kuin nastoilla menijät, mutta he eivät huomioi keliolosuhteita riittävästi.
Ajavat ylinopeutta ja vielä kännissä, kortti pois..tilastoja on niin monia.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

tursas kirjoitti: 20 Touko 2019 12:33 Kitkat pitäisi ehdottomasti kieltää..
VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nas ... #gs.d2tzwj
Kitkoja käyttävät ovat kokeneempia ajajia kuin nastoilla menijät, mutta he eivät huomioi keliolosuhteita riittävästi.
Ajavat ylinopeutta ja vielä kännissä, kortti pois..tilastoja on niin monia.. 8-)
Miksi Tursas laitat vanhaa tietoa, kun uusintakin tutkimusta on saatavilla ;)
Kitkarenkaita käyttäjät on raitistunut tuossa 3v aikana ja nyt suurinosa onnettomuuksista sattuu nastarenkailla ajaville. Näin voi päätellä uusimmasta tutkimuksesta.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jokainen ajaa millä haluaa, syylionen onnettumuuksiin 90% ratin ja penkin välissä, 10% tekninen vika.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Hufoordi
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Heinä 2016 10:07

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Hufoordi »

Minunkin mielestäni minun valintani on paras ja turvallisin ;) Ei herneitä, mutta olen aika vakuuttunut siitä, että nastat on äärioloissa turvallisemmat, jos renkaiden eroja halutaan verrata, ja suljetaan pois kuljettajien taidot yms. Kysymys varmaan on siitäkin, että minkälainen kuljettaja valitsee minkälaiset renkaat?

Luin joskus, että ajon aikana tupakoivat joutuvat harvemmin liikenneonnettomuuksiin, kuin muut, ja ovat ajotaidoiltaan keskimääräistä parempia.

:arrow: Röökiä ja kitkat, niin on kuolematon.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Milo
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Syys 2018 08:42

Re: Nastarenkailla aiheutetaan kuolonkolareita suhteessa paljon enemmän kuin kitkoilla

Viesti Kirjoittaja Milo »

duckworth kirjoitti: 18 Syys 2019 17:26 Aiheeseen kevyesti liittyen.. :)

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... telkku.com
Harmi ettei minun kyttäämä uusi Conti 3 ollut mukana kuminastaversiona. Olis ollut kiva lukea pelaako ne ihmenastat niinkuin valmistaja kehuu vai vaihdanko seuraavaksi tollaset perinteisemmät 250 nastan misukat. Kehitystä kuitenkin selvästi tehdään ja sitä myös tapahtuu.
Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15, Mondeo STW 2.0 -06

Ex-Fordit: Mondeo 5D 2.0 TDCi -08, Mondeo STW 2.0 -03, Fiesta 1.4 -02,
Sierra 2.0 DOHC -93, Sierra 2.0 OHC -89, Sierra 1.3 OHC -83
Vastaa Viestiin