Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jon_Doe
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2016 20:23

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Jon_Doe »

Joillain keleillä olen tällaista havainnut, mutta aika nopeasti umpiosta on kosteus hävinnyt. Omistajan käsikirjassa on asiasta juttua.
Focus St 170
Focus St Mk2
Focus St Mk3
Kuga Mk3 (ajossa)
Mach-E (Tulossa)
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Merkistä riippumatta koteus umpiossa sallitaan. Jos alkaa tiivistymään pisaroiksi ja vetää kunnolla märäksi, niin tällöin vaihtoon.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Jon_Doe kirjoitti: 31 Maalis 2021 22:13 Joillain keleillä olen tällaista havainnut, mutta aika nopeasti umpiosta on kosteus hävinnyt. Omistajan käsikirjassa on asiasta juttua.
Näköjään oikein ohjekirjassa huomioitu. Mutta lopullisen huojennuksen sain kun kaveri kävi 75t€:n uudella Volvollaan tänään pihassa... molemmat umpiot huurussa :lol: :lol:
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Viikkus kirjoitti: 01 Huhti 2021 20:06
Jon_Doe kirjoitti: 31 Maalis 2021 22:13 Joillain keleillä olen tällaista havainnut, mutta aika nopeasti umpiosta on kosteus hävinnyt. Omistajan käsikirjassa on asiasta juttua.
Näköjään oikein ohjekirjassa huomioitu. Mutta lopullisen huojennuksen sain kun kaveri kävi 75t€:n uudella Volvollaan tänään pihassa... molemmat umpiot huurussa :lol: :lol:
Eipä omissa Volvoissa huurtunut juuri ollenkaan, no ne olikin Viimeisiä Ford pohjaisia. KiinanVolvot sitten näköjään erikseen.

Kyllä tässä Mondeossakin lievä huuru tulee pienelle alueelle, mutta haihtuu kyllä aina pois.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eiköhän tuosta ongelmasta päästä laitetaan H polttimot takaisin. Jos lämpöä ei tule kyllä ne umpiot hurtuu. Sama homma talossa ei ilmanvaihtoa ja ei lämmitystä. Aika kosteaa on. Omassa Volvossa ei umpiot ei ole huurussa. Joskus toi uusin tekniikka ottaa takapakkia kuten tässä valojen parannus asiassa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Oli näköjään Kugaa maaliskuussa mennyt mukavasti kilpiin. 239kpl ja samalla Fordin suosituin malli. Onkohan tässä jotenkin taustalla plugareiden akkujen vaihdot. Autoja on ollut varmaan myyjien/maahantuojan pihoilla odottamassa akkujen vaihtoa ja nyt saatu lopulta kilpiin ja luovutettua. Mutta eihän tuo autona mitenkään huono ole joten varmaan maistuu monelle.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Angel IV
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Maalis 2021 21:18

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Angel IV »

xflex kirjoitti: 02 Huhti 2021 09:44 Oli näköjään Kugaa maaliskuussa mennyt mukavasti kilpiin. 239kpl ja samalla Fordin suosituin malli. Onkohan tässä jotenkin taustalla plugareiden akkujen vaihdot. Autoja on ollut varmaan myyjien/maahantuojan pihoilla odottamassa akkujen vaihtoa ja nyt saatu lopulta kilpiin ja luovutettua. Mutta eihän tuo autona mitenkään huono ole joten varmaan maistuu monelle.
Tuo ("plugareiden akkujen vaihdot") varmaankin suosion syynä - ja toisena syynä HEV-mallien tulo markkinoille..? Tähän talouteen tuli HEV, ei PHEV.
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Angel IV kirjoitti: 06 Huhti 2021 20:00
xflex kirjoitti: 02 Huhti 2021 09:44 Oli näköjään Kugaa maaliskuussa mennyt mukavasti kilpiin. 239kpl ja samalla Fordin suosituin malli. Onkohan tässä jotenkin taustalla plugareiden akkujen vaihdot. Autoja on ollut varmaan myyjien/maahantuojan pihoilla odottamassa akkujen vaihtoa ja nyt saatu lopulta kilpiin ja luovutettua. Mutta eihän tuo autona mitenkään huono ole joten varmaan maistuu monelle.
Tuo ("plugareiden akkujen vaihdot") varmaankin suosion syynä - ja toisena syynä HEV-mallien tulo markkinoille..? Tähän talouteen tuli HEV, ei PHEV.
Mitenkäs janoinen tuo HEV? Minkäläista kulutusta esim. maantie/motari ajossa ?
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Angel IV
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Maalis 2021 21:18

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Angel IV »

69dude kirjoitti: 07 Huhti 2021 18:19
Angel IV kirjoitti: 06 Huhti 2021 20:00

Tuo ("plugareiden akkujen vaihdot") varmaankin suosion syynä - ja toisena syynä HEV-mallien tulo markkinoille..? Tähän talouteen tuli HEV, ei PHEV.
Mitenkäs janoinen tuo HEV? Minkäläista kulutusta esim. maantie/motari ajossa ?
Eka tankillisella (54 litrainen on HEV:in tankki) total range 980 km: puolet tankista tuli ajettua viikon verran arkiajoa pks-seudulla ja puolikkaalla lähdettyä pääsiäiseksi pohjoiseen. (Jyväskylästä Viitasaarelle meni talvirajoituksilla 4,8 litran kulutuksella; siellähän on ne Tikkakosken kohdan hitaat ajot). Toinen tankkaus Viitasaarella 834 ajokilokilometrin kohdalla, trippimittarin mukaan olisi ajanut vielä 148 km pohjoisemmaksikin (eikä bensavalokaan palanut vielä; n. 7 litraa olisi ollut bensaa vielä tankissa; siitä tuo yllä mainittu total range). Viitasaarelta pohjoiseen Ouluun (reilu 230 km) asti meni 5,2 litran keskikulutuksella trippimittarin mukaan. Kauppareissuja ja sekalaista ajoa Oulun seudulla. Paluumatkalla tankkaus taas Vaajakoskella (ei sen tarkempia lukemia).

Summa summarum: itselleni positiivinen yllätys - menee parempiin lukemiin kuin entinen diesel (ja ilman käyttövoimaveroa). Ja neliveto löytyy!
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Angel IV kirjoitti: 07 Huhti 2021 23:40
69dude kirjoitti: 07 Huhti 2021 18:19

Mitenkäs janoinen tuo HEV? Minkäläista kulutusta esim. maantie/motari ajossa ?
Eka tankillisella (54 litrainen on HEV:in tankki) total range 980 km: puolet tankista tuli ajettua viikon verran arkiajoa pks-seudulla ja puolikkaalla lähdettyä pääsiäiseksi pohjoiseen. (Jyväskylästä Viitasaarelle meni talvirajoituksilla 4,8 litran kulutuksella; siellähän on ne Tikkakosken kohdan hitaat ajot). Toinen tankkaus Viitasaarella 834 ajokilokilometrin kohdalla, trippimittarin mukaan olisi ajanut vielä 148 km pohjoisemmaksikin (eikä bensavalokaan palanut vielä; n. 7 litraa olisi ollut bensaa vielä tankissa; siitä tuo yllä mainittu total range). Viitasaarelta pohjoiseen Ouluun (reilu 230 km) asti meni 5,2 litran keskikulutuksella trippimittarin mukaan. Kauppareissuja ja sekalaista ajoa Oulun seudulla. Paluumatkalla tankkaus taas Vaajakoskella (ei sen tarkempia lukemia).

Summa summarum: itselleni positiivinen yllätys - menee parempiin lukemiin kuin entinen diesel (ja ilman käyttövoimaveroa). Ja neliveto löytyy!
:) Onpas aika kivan alhaisia lukuja,kun ottaa huomioon mikä mötikkä kyseessä ja vielä nelivetona.Tuossahan oikeasti rupeaa omiin ajoihin käymään plugari turhaksi,koska siinä kovempi hankinta hinta ;) Tosin kesänopeuksilla tuo kulutus varmasti tuosta vähän nousee,mutta silti.
Pistäkäähän muutkin hevin/phevin omistaja kulutuslukuja tulemaan.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

HEV-version yhdistetty kulutus näytti olevan 6,3 l/100km. Yllättävää jos tuo viidellä litralla kulkee. Yleensä bensa-autot eivät ilmoitettuihin lukuihin pääse.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Yllättävän pienellä sitten menee ainakin matka-ajossa - autohan ei ole mikään pääsiäismuna kooltaan ja massaltaan. Aikanaan koeajolla tykkäsin kovasti voimalinjasta (phev) mutta näköjään kulutuskin on kuosissa. Alkaa dieseli käymään turhaksi kun tarjoaa voimaakin mukavasti käytännön ajoon.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Täällä uusi fordisti ja Kugan omistaja ilmoittautuu... Monen, monen Opelin jälkeen päädyin Kugaan, kun Opelilla ei ollut oikein järkevällä tekniikalla olevaa lataushybridiä.

Olen ollut Pheviin tyytyväinen, ostin esittelyauton ja sain sen suoraan toimivalla akulla. Keskikulutus ekan 2000 km matkalla ajotietokoneen mukaan 2,4 l/100 km. Tyhjällä akulla menee 4,5-5,5 l/100 km. Toimii sitten tyhjällä akulla kuten HEV. Olen ajanut ladatulla sähköllä maantiellä 54 km. Autostadium-foorumilla yksi Kugan omistaja ajoi 85 km ja toinen 72 km pelkällä ladatulla sähköllä.

Suorituskyky on hyvä ja tilat riittävät. Auto on ihan kivan näköinen, sisusta on auton hintaluokan huomioiden vähän materiaaleiltaan valju esitys. Penkkien verhoilu on ihan jees, ST-line, eli nahka-Alcantara. Bang & Olufsenin hifit soi kivasti, mutta FM-vastaanotin on kehno. Auto on hiljainen niin kitkoilla kuin kesärenkailla. Mukava, leppoisa ajettava. Paino tuntuu mutkatiellä ajossa.

Auto on hämmästyttävän pihi ja voimalinja toimiva. En keksi isoja moitteita.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Onnea uudesta autosta ja tervetuloa palstalle! Fordismihan ei missään nimessä ole sairaus vaan diagnoosi... :D

Aika pitkiä pätkiä tuo sitten kulkee pelkällä sähköllä ja sitten loput bensalla kuten HEV:ikin. Alkaisi toimia omaankin ajoprofiilin tuo phev.

Mutta tuo on sinänsä hauska pointti kun juttelin tässä naapurustossa yhden isännän kanssa joka osti sellaisen ”itselataavan” hybridi RAV4:n nyt talvella. Hänen ajonsa hiukan tuntien tiedustelin miksi plugari ei kiinnostanut ja vastaus oli se perinteinen ”no kun tätä ei tarvitse ladata ja sitten kun siitä plugarista loppuu sähkö niin se vie bensaa tolkuttomasti”. Kyllä se lopulta valkeni, että ei se plugari painoa ja ostohintaa lukuunottamatta sen huonompi ole bensan kulutuksen suhteen. Latauskelvoton hybridi olisi parempi nimi koska plugari on ”itselataava”/hidastusenergian talteenottava aivan samoin myöskin. :roll: No kehitys ja ihminen kehittyy, ehkä.

Noh, dieseliä saapi vielä pumpulta.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

_otj_ kirjoitti: 22 Huhti 2021 22:49 Täällä uusi fordisti ja Kugan omistaja ilmoittautuu... Monen, monen Opelin jälkeen päädyin Kugaan, kun Opelilla ei ollut oikein järkevällä tekniikalla olevaa lataushybridiä.

Olen ollut Pheviin tyytyväinen, ostin esittelyauton ja sain sen suoraan toimivalla akulla. Keskikulutus ekan 2000 km matkalla ajotietokoneen mukaan 2,4 l/100 km. Tyhjällä akulla menee 4,5-5,5 l/100 km. Toimii sitten tyhjällä akulla kuten HEV. Olen ajanut ladatulla sähköllä maantiellä 54 km. Autostadium-foorumilla yksi Kugan omistaja ajoi 85 km ja toinen 72 km pelkällä ladatulla sähköllä.

Suorituskyky on hyvä ja tilat riittävät. Auto on ihan kivan näköinen, sisusta on auton hintaluokan huomioiden vähän materiaaleiltaan valju esitys. Penkkien verhoilu on ihan jees, ST-line, eli nahka-Alcantara. Bang & Olufsenin hifit soi kivasti, mutta FM-vastaanotin on kehno. Auto on hiljainen niin kitkoilla kuin kesärenkailla. Mukava, leppoisa ajettava. Paino tuntuu mutkatiellä ajossa.

Auto on hämmästyttävän pihi ja voimalinja toimiva. En keksi isoja moitteita.
Tervetuloa ja toivottavasti jaksat kirjoitella lisää kokemuksia tulevaisuudessa.
Pari kysymystä.
1.Meneekö pelkällä sähköllä 120kmh motarilla jos akuissa virtaa,vai turvautuuko polttomoottoriin?
2. Kertokaas ihmiset vielä tyhmälle miksi Kuga HEVssä pidempi kokonais toimintamatka kuin Kuga PHEVssä?Voisi luulla että juuri toisinpäin...Onko tankkien koossa eroja ,vai onko PHEV vaan niin paljon painavampi,vai jotain muita syitä ?HEV(1000KM)PHEV(748km).
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Kiitos tervetulotoivotuksista :D Jospa tänne kotiutuu, vaikka Ooppelifoorumillakin oltiin yllättävän kiinnostuneita Kugasta.

Vastauksina tuohon ^

1. Menee muistaakseni 130 km/h nopeutta sähköllä maksimissaan. Sähköinen suorituskyky on varsin hyvä, 96 kW ja lisäksi generaattori ilmeisesti tulee sähkömoottorin tueksi täyskiihdytyksissä, kun 122 kW näyttää tehonäyttö. Mutta tuossa nopeudessa range jää 30 km tuntumaan. Satasta ajellen pääsee 40 km ja 80 km/h vauhdilla 50 km.

2. HEVissä isompi tankki. PHEVissä akku pohjassa auton alla, mutta ilmeisesti vähän pienempi tässä myös bensatankki. Eipä ole paljon tankilla tullut käytyä, 1000 km tällä tankilla ajettu ja vieläkin yli puoli tankkia bensaa, rangea yli 400 km. Omalla ajoprofiililla Fordpass näyttää rangeksi yleensä 50-60 km sähköllä + 800 km bensalla kun täysi tankki. Pitkää matkaa ajellessa 700-750 km kokonaistoimintamatka lienee realismia.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

HEV:in tankki on 54l ja PHEV:in 41,9l. Näin tietää kertoa opaskirja jota voi selata Fordin sivuilla. Etuvetoisen HEV:in painoa ei tullut äkkiä vastaan mutta nelikkoon verrattuna PHEV on n. 70 kg painavampi, veikkaisin eron olevan etuvetoisen HEV:in ja PHEV:in välillä n. 100kg. Eli tankista tulee ero käytännössä.

Ajoprofiili ratkaisee. Jos pärjää ison osan ajoista sähköllä niin plugari hyvä ja silloin ei pieni tankki haittaa. Paljon pitkää matkaa niin silloin iso tankki hyvä.

Omaa Kugaa ei ole mutta viime kesän koeajolla kulki sähköllä yli 120 km/h. Silloin polttis tosin käynnistyi itsekseen kaupungissakin... Ilmeisesti softat nyt kunnossa.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Se miksi kyselen tuosta PHEVin käyttäytymisestä moottoritiellä 120kmh nopeuksilla johtuu työmatkastani.Se on n.22 km moottoritietä ja n.2km taajamaa.Teoriassa siis työmatka olisi mahdollinen sähköllä...Pitkät matkat maantiellä olisivat sitten noita muita lomareissuja ja sukulointeja keskisuomeen.Suurin osa siis auton kilsoista tulisi juuri työmatkoista.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Tuollaiseen ajoon Kuga Phevinä toimisi varmasti hyvin. Tosin talvella et todennäköisesti pääse edestakaisin sähköllä, mutta paljosta ei jää kiinni. Kesällä on ihan mahdollista. Jos töissäsi on latausmahdollisuus, niin sitten pääset sähköllä varmuudella edes taas.

Phev on pidemmällekin matkalle hyvä, ladattu sähkö tasaa kulutusta vaikkapa 200 km matkalla vielä ihan merkittävästi, kun 50 km siitä mennään sähköllä. Jossain 500 km matkalla ladattu sähkö alkaa menettää toki merkitystään. Mutta harva jatkuvasti niin pitkiä matkoja ajelee.

Esimerkkinä tuosta Phevin maantiekulutuksesta, ajoin pääsiäisenä maantiepainotteisen mökkireissun, johon sisältyi muutama kaupassa käynti pelkällä sähköllä. Latausmahdollisuus siis myös mökillä. Koko 375 km:n reissu meni keskikulutuksella 3,0 l/100 km.

En oikein keksi HEViin päättymisessä muuta perustetta, kuin jos haluaa nelivedon.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Mikäli HEV:iin päätyy niin syynä saattaa olla nelivedon lisäksi se ettei ole kotona tai työpaikalla latausmahdollisuutta. Myös n. 3 tonnin ero hintalapussa (etuvetojen välillä) saattaa houkuttaa koska sillä rahalla ostaa menovedet n. 30 tkm ajoihin. Toki phev varmaan käytettynäkin arvokkaampi... Ja ehkä hieman korkeampi maavara kiinnostaa, plugarissa vaikuttaa olevan akut aika alhaalla. Kun taas sitten plugarissa reilusti alemmat verot.

No samapa se, muuttujia on monta mutta itselle plugari toimisi hyvin myöskin nykyisin kun ajot vähentyneet. Parin vuoden päästä pitäisi vaihtaa ja pitää kyllä testata silloin uusiksi. Tuosta paletista löytyy kyllä melko monelle sopiva voimalinja tilanteen ja tarpeen mukaan. :thumbup:
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Totta, ilman latausmahdollisuutta kotona tai töissä ei plugarista hyötyä saa. Plugarissa on akut pohjassa ja maavara 160 mm.

Bensaa ostaa tietty melkoisesti noiden hintaerolla, mutta kun useimmat ostavat autonsa jonkinlaisella rahoituksella, niin kk-erän ero polttoainekustannukset huomioiden, voikin plugarin suuremmasta kk-erästä huolimatta polttoainekuluissa säästää erotuksen ja enemmänkin.

Mutta jokainen ostaa omien tarpeiden mukaan ja vaikkapa tuo latausmahdollisuus ratkaisee paljon, saako plugarista mitään hyötyä HEViin nähden.

Sähköajon koukuttavuus on kyllä ihan oma juttunsa ja varsinkin kaupungissa aivan huippumukava tapa liikkua. Minäkin vaihdoin dieselistä plugariin, kun työajot koronan myötä loppuivat liki kokonaan. Verrattuna edelliseen autooni (Insignia B 1.6 CDTI Sports Tourer automaatti 2018) Kuga menee nelisen litraa pienemmällä annoksella ja sähkönkin hinnan + toisaalta dieselin veron huomioiden tällä ajaminen on puolet halvempaa kuin dieselillä. Insignia oli hieno ja hyvä auto, jopa siinä määrin, että Kugaan vaihto tuntui hieman downgreidaukselta, alkaen tilojen pienenemisestä, lähinnä kontin osalta. Mutta toisaalta Kugassa on moni asia paljon paremmin ja oikein odottaa, että pääsee sillä ajelemaan. Kaupungissa sitä pyörittelee paljon mieluummin ja korkeammalta näkee liikenteen hyvin.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

_otj_ kirjoitti: 24 Huhti 2021 21:50 Totta, ilman latausmahdollisuutta kotona tai töissä ei plugarista hyötyä saa. Plugarissa on akut pohjassa ja maavara 160 mm.

Bensaa ostaa tietty melkoisesti noiden hintaerolla, mutta kun useimmat ostavat autonsa jonkinlaisella rahoituksella, niin kk-erän ero polttoainekustannukset huomioiden, voikin plugarin suuremmasta kk-erästä huolimatta polttoainekuluissa säästää erotuksen ja enemmänkin.

Mutta jokainen ostaa omien tarpeiden mukaan ja vaikkapa tuo latausmahdollisuus ratkaisee paljon, saako plugarista mitään hyötyä HEViin nähden.

Sähköajon koukuttavuus on kyllä ihan oma juttunsa ja varsinkin kaupungissa aivan huippumukava tapa liikkua. Minäkin vaihdoin dieselistä plugariin, kun työajot koronan myötä loppuivat liki kokonaan. Verrattuna edelliseen autooni (Insignia B 1.6 CDTI Sports Tourer automaatti 2018) Kuga menee nelisen litraa pienemmällä annoksella ja sähkönkin hinnan + toisaalta dieselin veron huomioiden tällä ajaminen on puolet halvempaa kuin dieselillä. Insignia oli hieno ja hyvä auto, jopa siinä määrin, että Kugaan vaihto tuntui hieman downgreidaukselta, alkaen tilojen pienenemisestä, lähinnä kontin osalta. Mutta toisaalta Kugassa on moni asia paljon paremmin ja oikein odottaa, että pääsee sillä ajelemaan. Kaupungissa sitä pyörittelee paljon mieluummin ja korkeammalta näkee liikenteen hyvin.
Jos saa vielä kysyä,niin miksi päädyit Kugaan Opel miehenä Grandland Phevin sijaan?
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Vaikka on ollut monta Opelia, en nyt erityisesti miellä olevani "Opel-mies". Ihan kaipasin vaihteluakin, jo Insigniaa ostaessa olin todella lähellä päätyä Passatiin tai Superbiin. Nytkin kovin vastus Kugalle oli GTE Passat, katselin käytettyä uudenkarheaa autoa. Kävin niitä useamman koeajamassakin ja uuteenkin pyysin tarjouksen.

Grandlandin hybriditekniikka ei ole niin kehittynyttä kuin Fordilla. Millään muulla merkillä itseasiassa kuin Fordilla ja Toyotalla, jotka jakavat yhteisen kehitystaustan, ei ole yhtä taloudellista hybriditekniikkaa tarjolla. Grandland on myös jo ranskalainen tekele, joka ei kauheasti napannut. Opel-foorumin mukaan hybrideissäkin on ollut monenlaisia ongelmia. Grandland on meluisampi ja tiloiltaan pienempi. Passat taas jäi kauppaan, kun niissä on ollut isoja ongelmia etäkäyttösoftien kanssa. Ruotsin tuonteina oli hyviä yksilöitä, mutta monessa oli joku varustepuute joka häiritsi. No eihän tässä Kugassakaan ole kaikkia varusteita, jotka olisin tehdasuuteen ruksinut, mutta toisaalta sain tässä ekan vuoden arvonpudotuksen kuitattua ostamalla essarin. Uuteen olisin ottanut sähköpenkit, adaptiiviset valot ja Hudin, kun niihin oli tottunut.

Mulla on ollut kolme valkoista farkkua peräkkäin (Astra J,. Astra K ja Insignia B), oli myös kriteeri ettei ainakaan valkoista ja mielellään joku muu kuin farkku.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja timok »

Näyttääkös Kugan (PHEV) ajotietokone tai FordPass sovellus latauksien kWh määriä?
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Ei näytä kilowatteina, mutta näyttää prosentteina. Olen Ctekin laturilla (Njord GO) tuota logannut ja myöskin sukolaturilla jossa ollut välissä Bilteman kWh-mittari. Joka kerta lopputulos tyhjästä täyteen ilman lämmitystä on ollut 11,9 kWh. Akun nettokapasiteetti vaikuttaa olevan 10,5 kWh.

Seuraan ja tilastoin sähkönkulutuksia Spritmonitoriin siten, että aina tankkausvälin sähkönkulutukset sitten lasken sinne. Sellaiset lataukset, joita en ole muuten logannut, lasken noista Fordpassin prosenteista * 11,9 kWh. Itsepetostahan se olisi plugarissa jättää noita sähkönkulutuksia ottamatta huomioon, vaikka sähköllä ajaminen ei maksakaan kuin neljänneksen siitä mitä bensalla.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
Vastaa Viestiin