Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Onkos joku jo tilannut?

Ensimmäiset yksilöt saapuvat suomen teille ilmeisesti huhtikuun lopussa...

Tuo PHEV kovasti kiinnostaisi, vaan uskaltaako sellaista ostaa, kun fordilla ei aiemmin tuollaisia lataushybridejä ole valikoimastaan ollut. Mikä se väite tekniikan sukulaisuudesta RAV4:n kanssa olikaan? Akkujen takuu oli vissiin 8v/100000km. Olisi siis mielenkiintoista tietää, onko phev -järjestelmä fordin itse kehittämä vai onko tekniikka ostettu joltain, joka tietää missä mennään?!
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Frnz »

kaali81 kirjoitti: 09 Helmi 2020 23:36 Onkos joku jo tilannut?

Ensimmäiset yksilöt saapuvat suomen teille ilmeisesti huhtikuun lopussa...

Tuo PHEV kovasti kiinnostaisi, vaan uskaltaako sellaista ostaa, kun fordilla ei aiemmin tuollaisia lataushybridejä ole valikoimastaan ollut. Mikä se väite tekniikan sukulaisuudesta RAV4:n kanssa olikaan? Akkujen takuu oli vissiin 8v/100000km. Olisi siis mielenkiintoista tietää, onko phev -järjestelmä fordin itse kehittämä vai onko tekniikka ostettu joltain, joka tietää missä mennään?!
Käsittääkseni missään ei ole faktaa että tuo olisi sukua Toyotan tekniikalle. Ainoa että se "näyttää" sellaiselta koska on 2,5 litrainen vapari ja cvt vaihteisto. Joku Lexus tms tulee helposti mieleen. Jos jollain on linkki laittaa parempaan tietoon (paino sanalla tieto) niin itse olisin ainakin kiinnostunut.

Omalta osaltani juuri tuo bensamoottorin ja vaihteiston "antiikkisuus" on tekijä jonka takia en ole kiinnostunut Kugasta vaan ajelen arkiajot toisen merkkisellä hybridillä. Vaikea kuvitella että Kuga olisi kovin taloudellinen tuolla kokoonpanolla erityisesti sähkön loputtua akuista. Olisin toivonut että Kugaan olisi tullut polttomoottori joka noudattelee nykyistä mallistoa ja suuntausta. Esimerkiksi 1.5 Ecoboost ja lisäksi sitten se sähkömoottori. Ehkä tässä painaa se, että auto on suunnattu myös Jenkkilään nimellä Escape ja auto on tehty sen mukaiseksi.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Mon85
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Marras 2019 09:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mon85 »

Kyllä Fordilla on kokemusta lataushybrideista useamman vuoden ajalta. Fusion (eli vastaava kuin Mondeo) on ollut pitkään myynnissä Jenkeissä lataushybridi versiona. Mutta tehtaan kokemuksesta huolimatta cvt laatikko vaparikoneen kyljessä ei kuulosta kovin houkuttelevalta.
Focus Active wagon, 182hp Ecoboost A8
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Noniin, otin riskin ja laitoin nimen paperiin mustasta titanium äxsästä. Suunniteltu valmistuspäivä 12.3. ja Suomessa pitäisi olla toukokuun alussa! Laskin, että pärjään 75% ajoista pelkällä sähköllä, jotta ajetaan sitten kuminauhalla se 5000km vuodessa. Lapinreissut voi taittaa Volvolla! Todella mielenkiinnolla odotan tätä pakettia saapuvaksi!

Kugasta ainakin yksi kysymys on vielä vailla vastausta, onko autossa 10,3kWh vai 14,4kWh akusto? Molempia vaihtoehtoja löytyy myös fordin julkaisuista... Mene ja tiedä, kunhan kulkee sen min 55km yhdellä latauksella!
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
furien
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Huhti 2012 06:23
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja furien »

Tämä on itselläkin ollut tapetilla. 14.4kwh se akku taitaa olla, mitä Saksan ja Uk n papereita luin. Yllätys taas, että täällä pölhölässä ei autosta ole kuin pikaisesti kyhätty a4 hinnoista.

Eniten mietityttää auton väännöt, ja todellinen kulutus maantieajossa tuolla atkinson vaparilla kun päivittäinen matka on 60km suuntaansa (vaikkakin molemmissa päissä latausmahdollisuus).

Pohdinnassa tuo st-x, mutta lisäksi mietityttää, että onkohan digimittaristosta ja st-jousista sen suurempaa etua vs n. 1500e.
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Vanha kugani on st line ja siinä on ihan turhan paljon maalattua muovia joka lapsiperheessä on aika naarmuuntumisaltista, en siis halunnut enää maksaa siitä, vaikka se paljon paremman näköinen onkin!

Mitenköhän nuo väännöt ja tehot menee käytännössä? Bensakone on jonkin sivun mukaan 209hp/210nm ja sähkömoottori 118hp/175nm, mutta mahtaako tuo atkinson muka vääntää 210nm?!?!?? Yli 9 sekunnin kiihtyvyys 0-100kmh on aika kankea jos kokonaisteho kuitenkin on 225hp...
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Frnz »

kaali81 kirjoitti: 12 Helmi 2020 12:43 Vanha kugani on st line ja siinä on ihan turhan paljon maalattua muovia joka lapsiperheessä on aika naarmuuntumisaltista, en siis halunnut enää maksaa siitä, vaikka se paljon paremman näköinen onkin!

Mitenköhän nuo väännöt ja tehot menee käytännössä? Bensakone on jonkin sivun mukaan 209hp/210nm ja sähkömoottori 118hp/175nm, mutta mahtaako tuo atkinson muka vääntää 210nm?!?!?? Yli 9 sekunnin kiihtyvyys 0-100kmh on aika kankea jos kokonaisteho kuitenkin on 225hp...
Uudesta Kugasta on tosiaan aika nihkeästi tietoa julki, etenkin suomeksi. Siellä Fordilla on vain se pdf-hinnasto mutta ei esitettä. Olisivat pistäneet tietoja ulos aikaisemmin niin täällä olisi nyt toinen joka innokkaana odotaisi autoa saapuvaksi maahan (kyselin Kugasta jo pks-seudun liikkeissä loppukesästä mutta olivat tosi nihkeitä sanomaan mitään).

Mitenköhän 209+118 hp moottoreilla on saatu 225 hp yhteisteho? :D Voisikohan tuo 9 sekunnin kiihtyvyyden selittää että se on vain tuolle 2,5 litraiselle atkinson-cvt:lle? Ainakaan silloin ei voi Fordia syyttää liian optimistisista lukemista. Mitenköhän kulutuksen kanssa..?

Offtopiccina mietin vaan kun itsellä on nyt yllä mainitusta syystä alla BMW:n tekniikalla oleva 224 hv yhteisteholla oleva hybridi-Mini, ja sen kiihtyvyys on muistaakseni 6.8 vaikka bensakone on kolmipyttyinen 1.5 litrainen ja sähkömoottorikin pienempi (Kugassa siis kaikki isompaa). Ainakin sillä sähkön riittäessä kiihtyvyys on vähintäänkin riittävä. Siksi tuo Fordin kuvaus moottorista ihmetyttää.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
furien
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Huhti 2012 06:23
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja furien »

Niin en tiedä kyllä, ja täytyy asiasta kysellä. Tämä saattaa nyt jotenkin peilautua noihin EV- ajomoodeihin? Oletan toki, että jos laittaa laatan pohjaan niin kaikki käytössä bensa + sähkö?? Muuten sitten ajomoodin mukaisesti. Vai siihenkö tuo erikoinen laskentakaava 209+118 = 225hp perustuu, että se on mitä on maksimissaan käytössä EV-auto -moodissa? Ev now modessa pelkästään tuo 118 jne.

Sen nyt sain varmistettua, että sähköllä pääsee oliko 135km/h tjsp eli sähkö ei onneksi maantienopeuksissa ole heti poissa pelissä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Muistakaa sitten näitten autojen toimintamatkojen laskukaava pelkällä sähköllä. Se kun lasketaan 60km/h tasanopeus kesäkeli ja tasaisella ilman mäkiä ja kiihdytyksiä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja toasti »

Renee kirjoitti: 13 Helmi 2020 10:13 Muistakaa sitten näitten autojen toimintamatkojen laskukaava pelkällä sähköllä. Se kun lasketaan 60km/h tasanopeus kesäkeli ja tasaisella ilman mäkiä ja kiihdytyksiä.
Ei pidä paikkaansa. Ilmoitettu EV-range on WLTP-testisyklin mukainen.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mitähän tämä testisykli pitää sisällää.
Mutta jos sanotaan että ne kilometrit pystyy pelkällä akulla ajamaan 30 asteen pakkasessa . Jos ei pysty edessä varmaan kaupan purku .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Frnz »

Renee kirjoitti: 13 Helmi 2020 10:27 Mitähän tämä testisykli pitää sisällää.
Mutta jos sanotaan että ne kilometrit pystyy pelkällä akulla ajamaan 30 asteen pakkasessa . Jos ei pysty edessä varmaan kaupan purku .
Omaan ja tuttavapiirin kokemuksiin vedoten väittäisin että sähkön range on noin puolet luvatusta pakkasella. Lisäksi ainakin minulla (huom ei Kuga) auto ei suostu lähtemään pelkällä sähköllä liikkeelle jos olosuhteet ja akun lämpö ei ole optimaalinen.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja toasti »

Renee kirjoitti: 13 Helmi 2020 10:27 Mitähän tämä testisykli pitää sisällää.
Lyhyesti: eri nopeuksia, erilaisia kiihdytyksiä, pysähdyksiä jne.
https://www.wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/
Renee kirjoitti: 13 Helmi 2020 10:27 Mutta jos sanotaan että ne kilometrit pystyy pelkällä akulla ajamaan 30 asteen pakkasessa . Jos ei pysty edessä varmaan kaupan purku .
Onko tällaista joku valmistaja jossain luvannut?
Vaikka arvot on WLTP:n mukaisia niin ei se tietenkään kaikilla pidä paikkansa. Ajotyylejä ja olosuhteita kun on niin erilaisia. Väistämättä pakkasessa ja isoilla nopeuksilla range on yläkanttiin.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Justiinsa tätä tarkoitin että porukka tietää eli ajotyylien ja lämpötilojen vaikutuksen ajomatkaan. Ajomatka akuilla 80km lukee esitteessä tietää että se on optimaalinen luku joka testissä saatiin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Mitä nyt vasemmalla kädellä olen hybridi asiaan rivien välistä perehtynyt, päästään tuolla atkinson vaparilla pienempään maantiekulutukseen kuin vastaavan tehoisella turbokoneella (siinä vaiheessa kun sähkö on loppu), jotta olisiko tämä ihan suunniteltu valinta kugan koneeksi, vaikka ecoboosti olisikin mediaseksikkäämpi vaihtoehto... Hybridin valitsevalla kulutus kuitenkin lienee tärkeämpi kuin reipas kiihtyvyys?!

Korjatkaa jos olen väärässä.
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
MickeRnau
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Helmi 2020 09:58

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja MickeRnau »

Mulla on tilauksessa Laakkoselta ST-line X Plug-in Hybriidi (Launch Edition). Marraskuussa tilattu, mutta ei tietoa milloin saan kärryn. Onko joku jo saanut tietoa koska näitä rupeaa tulemaan maahan?
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

MickeRnau kirjoitti: 25 Helmi 2020 10:02Marraskuussa tilattu, mutta ei tietoa milloin saan kärryn. Onko joku jo saanut tietoa koska näitä rupeaa tulemaan maahan?
Toukokuun alussa tosiaan luvattu toimitus mun Kugalle, jotta eiköhän niitä tosiaan niihin aikoihin sitten rupea ilmestymään...
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
MickeRnau
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Helmi 2020 09:58

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja MickeRnau »

Nyt pamahti Laakkoselta mailia, että pääsiäisen jälkeen alustavasti luovutus.

Tavalliseen pistorasiaan sopiva laturi tulee auton mukana, mutta siitä toisesta piuhasta myyjällä ei ollut tietoa (puuttuu vakiovaruste listalta). Tietääkö joku tuleeko sellainen auton mukana?
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Frnz kirjoitti: 12 Helmi 2020 15:58
Mitenköhän 209+118 hp moottoreilla on saatu 225 hp yhteisteho?
Tuossa siis polttomoottorin ja sähkömoottorin tehot erikseen. Yhteisteho 225hp on se teho mikä on maksimissaan yhdellä hetkellä käytettävissä. Polttomottorin ja sähkömoottorin HUIPPUtehot osuvat eri kierroksille - eivät ole koskaan käytettävissä samaan aikaan. Oletan nyt että tässä etuvetoratkaisussa sähkömoottorin on polttomoottorin jatkeena? en tiedä- silloin niiden kierrosluvut liittyvät toisiinsa. Varmastikin sähkömoottorin välitys on thety niin että se on parhaalla alueellaan tavallisessa ajossa eikä revittelyssä - paikaten näin parhaiten polttomoottoria joka saa huipputehonsa vasta korkeilla kierroksilla.

Atkinson-moottoreita ihan järjestään on näissä hybrideissä ja plugareissa - ainakin jos tavoitteena on taloudellisuus eikä huipputeho. Atkinson-työkierrossa voidaan efektiivistä puristussuhdetta kasvattaa pienentämällä sylinterin täytöstä - taloudellisuus paranee mutta ominaisteho kärsii - siksi Atkinson-moottoreita harvoin on ei-hybrideissä. Jos valittaisiin vaikka 2L ahdettu pata plugin-voimalinjaan ei tavoite varmaankaan olisi ensisijaisesti taloudelisuus vaan isot tehot ja pienet kiihdytysajat paperilla. Mitähän hybridin turbokone tykkää kun sen pitäisi herätä ahtamaan ollessaan suht viileä ja sitten kuumahkona sammua kun ajetaankin sähköllä. Esim Volvon T8-vomalinjalla taitaa taloudellisuus olla aika kaukaista sitten kun sähkö loppuu maantiellä. Lisäksi polttomottoria pitää käyttää lämmitäkseen. Varmasti kugan patakin tulee tosin näin tekemään talvipakkasella.

Sama taloudellisuusajattelu varmaan myös CVT:n taustalla - sehän on tunnettu taloudellisuudesta - ei parhaasta suorituskyvystä. Toivittavasti siis käytännön ajokulutukset pysyvät kohtuullisina tällä voimalinjalla. Jostain syystä TM:n testissä Mondeo 2L Atk + CVT - hybridi kulutti selvästi Camrya enemmän, jossa 2.5L Atk +cvt.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Jokos näitä pääsee koeajamaan suomessa,ovatko siis liikkeet jo saaneet näitä?
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Sr59
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2020 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Sr59 »

Koeajettu eilen Oulussa ST-line luultavasti X versio. Kulki 37 km loskassa pelkällä akulla jossa oli 89% varausta lähdössä. Menee tilaukseen vaikka ei laadullisesti pärjää nykyiselle 3008lle. Kulutus moottoritiellä ja kaupungissa 6 l/100km ja kulki välillä pelkällä sähköllä vaikka akun lataus näytti nollaa.
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Frnz »

Sr59 kirjoitti: 13 Maalis 2020 19:16 Koeajettu eilen Oulussa ST-line luultavasti X versio. Kulki 37 km loskassa pelkällä akulla jossa oli 89% varausta lähdössä. Menee tilaukseen vaikka ei laadullisesti pärjää nykyiselle 3008lle. Kulutus moottoritiellä ja kaupungissa 6 l/100km ja kulki välillä pelkällä sähköllä vaikka akun lataus näytti nollaa.
Aika kohtuulliset lukemat sähköajolle. Pääsen samoihin Minin hybridillä vain jos on kesäkeli ja akku täynnä lähteissä. Kaikkihan on tietysti kiinni akun koosta jne...

Pääsitkö kokeilemaan miten se kulkee bensalla jos akku on loppu? Eli että miten se 2,5 litranen vapari cvt:llä toimii ilman sähkön apua. Itsellä on tullut joskus yllätyksenä esimerkiksi pitkällä matkalla tilanne jossa akku on tyhjentynyt ja pitäisi esim ohittaa. Normaalisti auto lähtee kun raketti sähkön avustuksella, mutta kun vain bensa on käytössä niin ohituksista tuleekin odottamattoman kesyjä (ja tuossa mun kulkineessa on sentään turbo apuna).
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Frnz kirjoitti: 13 Maalis 2020 20:11
Sr59 kirjoitti: 13 Maalis 2020 19:16 Koeajettu eilen Oulussa ST-line luultavasti X versio. Kulki 37 km loskassa pelkällä akulla jossa oli 89% varausta lähdössä. Menee tilaukseen vaikka ei laadullisesti pärjää nykyiselle 3008lle. Kulutus moottoritiellä ja kaupungissa 6 l/100km ja kulki välillä pelkällä sähköllä vaikka akun lataus näytti nollaa.
Aika kohtuulliset lukemat sähköajolle. Pääsen samoihin Minin hybridillä vain jos on kesäkeli ja akku täynnä lähteissä. Kaikkihan on tietysti kiinni akun koosta jne...

Pääsitkö kokeilemaan miten se kulkee bensalla jos akku on loppu? Eli että miten se 2,5 litranen vapari cvt:llä toimii ilman sähkön apua. Itsellä on tullut joskus yllätyksenä esimerkiksi pitkällä matkalla tilanne jossa akku on tyhjentynyt ja pitäisi esim ohittaa. Normaalisti auto lähtee kun raketti sähkön avustuksella, mutta kun vain bensa on käytössä niin ohituksista tuleekin odottamattoman kesyjä (ja tuossa mun kulkineessa on sentään turbo apuna).
Eikös muka nämä nyky töpselihybridit pidä akussa aina sen verran varausta, että paukkuja on aina tarjolla esim. ohituksiin ? Saako noita ajettua nykyään edes tyhjäksi edes pelkällä "ev-modella". Olen ymmärtänyt että monessa pidetään aina se 10-15% varausta minimissään.

Ainakin nämä töpselittömät hybridit mm. Toyota pitävät aina varausta akussa juuri tämän takia, että aina tarjolla sähköapua.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Frnz »

Ishvan kirjoitti: 14 Maalis 2020 10:07
Eikös muka nämä nyky töpselihybridit pidä akussa aina sen verran varausta, että paukkuja on aina tarjolla esim. ohituksiin ? Saako noita ajettua nykyään edes tyhjäksi edes pelkällä "ev-modella". Olen ymmärtänyt että monessa pidetään aina se 10-15% varausta minimissään.
Ei anna ajaa aivan loppuun ev-modella, vaan pistää bensan käyntiin ajoissa. Tosin range silloin on jo näyttänyt jonkin aikaa 0 km mutta akkumittarissa silti jotain jäljellä pohjalla. Tuolloin on ainakin minun autossani puhtaasti tuurista kiinni antaako se sähköllä lisäapua kiihdytyksissä. Voi olla että esim ensimmäisestä autosta ampaistaan ohi sähköllä lujasti, mutta sitten akku onkin tyhjä seuraavan kohdalla ja meno on kesympää. Tosin kulkeehan se silti kuten normaaliauto pienellä bensakoneella ja turbolla. Ero vaan on merkittävä siihen mitä on tottunut autosta saamaan irti. Tuo ei ole ongelma silloin kun asian tiedostaa eikä ole ajanut akusta kaikkia mehuja pois esim ev-moden käytöllä.

Näissähän voi olla autokohtaisia eroja ja mielenkiinnolla odotan miten Kugassa asia on ratkaistu. Sitten vielä näissä sekoittaa asiaa se, että erikseen voi valita sähköajon, automaattisen tai sähkön säästön/latauksen moodin. Sen lisäksi sitten on ne perinteiset normaali, eco, sport ja mahdolliset muut moodit. Jos ja kun näiden kaikkien yhdistelmän sovittaa ajoonsa niin homma toimii hyvin, mutta satunnaiselle käyttäjälle tai ei-niin-kovin-suunnitellulle matkalle tässä on oma pähkinänsä purtavaksi, jos asiasta jaksaa välittää. Ai niin, ja sitten vielä se jos navin laittaa päälle, niin se ainakin omalla perstuntumallani näyttää vaikuttavan siihen miten auto käyttää sähköä tai bensaa.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Sr59
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2020 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Sr59 »

Vaikka Kuga ilmoitti rangeksi 0 niin se kuitenkin kulki välillä pelkällä sähköllä eli ei se kuluttanut akkua loppuun. En päässyt ohituskiihtyvyyksiä testailemaan kun keli oli sen verran huono. Mikähän tuon bensakoneen teho on, kun brittien esitteessä sanotaan 115 HP + 110 HP ja samasta koneesta otetaan hybridiversiossa 200 HP jonkun sivuston mukaan?
Vastaa Viestiin