Sivu 28/40

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 11:55
Kirjoittaja Jeipii
larsibald kirjoitti: 09 Marras 2019 21:16 Seikkaperäinen ohje, mutta edelliseen malliin.

Vasemmassa ratin laidassa siis lim/can/res/set-+ -hanikat..
Jos sulla on noi napit, sulla on silloin vakkari autossasi.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 22:30
Kirjoittaja larsibald
Olispa! Vakkaria varten tarvis olla myös se nappi jolla se kytkeytyy päälle. Tällä kombolla säätyy vain nopeudenrajoitin.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 23:04
Kirjoittaja Jeipii
larsibald kirjoitti: 10 Marras 2019 22:30 Olispa! Vakkaria varten tarvis olla myös se nappi jolla se kytkeytyy päälle. Tällä kombolla säätyy vain nopeudenrajoitin.
No hitsi. Onpa hölmöä että on noin monta nappia valjastettu nopeudenrajoittamiseen :D Forscan foorumilta voi koittaa etsiä tietoa siitä, onko joku onnistunut jo aktivoimaan vakkarin uusimmassa Fiestassa.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 16 Marras 2019 12:15
Kirjoittaja larsibald
Syntyi ajatus valojen päivityksestä, hain tehokkaammat polttimot motonetistä.

Tyyppi olisi pitänyt tarkistaa itse, mulle myytiin rekkarin perusteella h7 + h1, vaikka kaukovalon olisi pitänyt olla h15.

Lisäksi en saanut umpiota irti ohjekirjan ohjeilla. Kaksi ruuvia ja verhoilunasta. ”Nosta varovasti ylöspäin”.

Ei nouse! Kenelläkään knoppeja, vai onko tässä ajettava korjaamolle :)

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 16 Marras 2019 12:57
Kirjoittaja ärräpärrä
larsibald kirjoitti: 16 Marras 2019 12:15 Syntyi ajatus valojen päivityksestä, hain tehokkaammat polttimot motonetistä.

Tyyppi olisi pitänyt tarkistaa itse, mulle myytiin rekkarin perusteella h7 + h1, vaikka kaukovalon olisi pitänyt olla h15.

Lisäksi en saanut umpiota irti ohjekirjan ohjeilla. Kaksi ruuvia ja verhoilunasta. ”Nosta varovasti ylöspäin”.

Ei nouse! Kenelläkään knoppeja, vai onko tässä ajettava korjaamolle :)
Mulle kävi Sciroccon kanssa myös noin. En saanut millään irti lampun lasia ohjekirjan ohjeilla. Vein Suomen autohuoltoon ( merkkiliike ) ottivat 5€ vaihdosta ja muistaakseni 5€ lampusta ( etuparkki ).
Ei kannata alkaa itse irrottamaan jos ei tunnu irtoavan. Jos hajoaa joutuu maksumieheksi. Jos taas rikkovat liikkeessä, ovat maksumiehiä. :D

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 16 Marras 2019 21:16
Kirjoittaja larsibald
Ajovalot vaihdettu, umpioita irroittamatta! Lähivalojenkin polttimo vaihtui aika helposti hiukan ahtaadta raosta huolimatta. Osram nightbreaker laser -lähivalopari antaa tosi mukavasti vähän valkoisemoaa valoa. Edelliset oli varmaankin alkuperäiset.

Pitkät vielä vaihtoon, kunhan joutaa käydä vaihtamassa h1:t h15:iin.

Säteilylämmittimen asennus oli öljymontun kautta tosi helppo, ja töpselin sai puskuriin poraamatta reikää alasäleikön kautta. Sisähaaralle en vielä keksinyt reikää. Pitää käydä autokaupassa konttaamassa jonkun fiestan jalkatilassa.. kaipa tuohon reiän joutuu poraamaan.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 19 Marras 2019 21:57
Kirjoittaja larsibald
Marmoritiski kertoi, että porahommiin. Reikä, defan kumi ja massaa perään molemmille puolille. Nyt on lämmitin! Tulispa talvi.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 23 Marras 2019 20:45
Kirjoittaja Luigi
Hair kirjoitti: 31 Maalis 2019 10:21 Kyllähän se väriero sumareissa on ilmiselvä kun ajovalot on led-versiot.
ST mallista en tiedä, olisiko siinä sumuvalot jo valmiiksi led valoilla?
Tuosta videonpätkästä selviää tuo valoero, itselle tulee tosin Phillipsin gen2 ledit eikä halpis-kiinalaisia..
https://youtu.be/aj5dU6c4MyI?t=549
Kuva
Hair:in ohjeilla ja vinkeillä laitettiin myös Fiestaan Philipsin Ledit tavallisten sumareiden tilalle.

Alla kuvia eri valaistuksessa asennuksen jälkeen, eipä juuri sävyeroa ole.

KuvaIMG_20191123_201139__01

KuvaIMG_20191123_201627__01

KuvaIMG_20191123_201353__01

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 27 Marras 2019 19:50
Kirjoittaja ärräpärrä
UUdet Fiestat ovat 2020 95 heppaisia 100 heppaisen sijaan.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 27 Marras 2019 21:04
Kirjoittaja Jeipii
ärräpärrä kirjoitti: 27 Marras 2019 19:50 UUdet Fiestat ovat 2020 95 heppaisia 100 heppaisen sijaan.
Laskivatkohan tahallaan tehoja päästöjen pienentämiseksi :roll:

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 27 Marras 2019 22:05
Kirjoittaja focst
Jeipii kirjoitti: 27 Marras 2019 21:04 Laskivatkohan tahallaan tehoja päästöjen pienentämiseksi :roll:
Eiköhän sinne tullut hiukkasloukku jarruksi.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 19 Tammi 2020 11:37
Kirjoittaja APS.
Automaatti-Activelle olisi tarve. Nyt speksattu:
  • Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin
  • Normaaliväri: Frozen White
  • Design pack Black: (Katon ja ovipeilien kontrastimaalaus, Shadow Black)
  • Driver assistance pack 2: (- BLIS - kuolleen kulman valvontajärjestelmä - Aktiivinen pysäköintiavustin, parkkitutka - anturit edessä ja takana, peruutuskamera, ovien reunasuojat - Älykäs/aktiivinen vakionopeudensäädin -Liikennemerkkien tunnistus, kuljettajanvireystilan valvonta, automaattiset kaukovalot,törmäyksenestoavustin)
  • Winter Pack (- Lämmitettävä ohjauspyörä - Lämmitettävä tuulilasi - Nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja vaihteenvalitsin)
  • Audio 14: (Suomenkielinen SYNC 3 tietoviihdejärjestelmä 8" kosketusnäytöllä ja ääniohjauksella, BT-handsfree, navigointi, 2 USB-porttia, 6 kaiutinta, Apple Car Play / Android Auto -tuki)
  • LED Ajovalot (sis. LED-päiväajovalot ja LED-takavalot)
  • Talvirenkaat Active 17"
  • Lämmitinpaketti
Tässä taitaa olla kaikki tarpeellinen, vai tuleeko jollekin jotain mieleen?

Tuliko muuten FordPass Connect vasta tänä vuonna? Mietin, koska projektin alussa oli mahdollisuus ottaa 2019 vuoden esittelyauto suoraan ajoon. Connectista ei silloin ollut puhetta.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 20 Tammi 2020 19:21
Kirjoittaja ärräpärrä
Tietääkö joku 100% oikean vastauksen? Olen ollut siinä uskossa, että 2018 vuosimallin Ford Fiesta 100 heppaisessa manuaali titaniumissa jossa on 3 sylinterinen 1.0 ecoboost moottori ei ole sylinterien lepuutustoimintoa.
Tuolla eräällä palstalla kerrottiin, että siinä olisi se. Itse olen sitä mieltä, että uusimissa koreissa se on vain ST:ssä. Vehon myyjäkin sanoi autoa tilattaessa, että ei ole lepuutustoimintoa.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 21 Tammi 2020 18:53
Kirjoittaja nestori2
Minulla on juuri tuo 2018 mallinen 100 heppainen ja siinä ei ole lepuutustoimintoa. Ja mielestäni ei se ole mikään puute, vähemmän on rikoutuvia osia.
Uuden Focuksen litraisessa on lepuutustoiminto, joten kai se jossain vaiheessa tulee myös Fiestaan.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 21 Tammi 2020 18:57
Kirjoittaja nestori2
APS. kirjoitti: 19 Tammi 2020 11:37 Automaatti-Activelle olisi tarve. Nyt speksattu:
  • Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin
  • Normaaliväri: Frozen White
  • Design pack Black: (Katon ja ovipeilien kontrastimaalaus, Shadow Black)
  • Driver assistance pack 2: (- BLIS - kuolleen kulman valvontajärjestelmä - Aktiivinen pysäköintiavustin, parkkitutka - anturit edessä ja takana, peruutuskamera, ovien reunasuojat - Älykäs/aktiivinen vakionopeudensäädin -Liikennemerkkien tunnistus, kuljettajanvireystilan valvonta, automaattiset kaukovalot,törmäyksenestoavustin)
  • Winter Pack (- Lämmitettävä ohjauspyörä - Lämmitettävä tuulilasi - Nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja vaihteenvalitsin)
  • Audio 14: (Suomenkielinen SYNC 3 tietoviihdejärjestelmä 8" kosketusnäytöllä ja ääniohjauksella, BT-handsfree, navigointi, 2 USB-porttia, 6 kaiutinta, Apple Car Play / Android Auto -tuki)
  • LED Ajovalot (sis. LED-päiväajovalot ja LED-takavalot)
  • Talvirenkaat Active 17"
  • Lämmitinpaketti
Tässä taitaa olla kaikki tarpeellinen, vai tuleeko jollekin jotain mieleen?

Tuliko muuten FordPass Connect vasta tänä vuonna? Mietin, koska projektin alussa oli mahdollisuus ottaa 2019 vuoden esittelyauto suoraan ajoon. Connectista ei silloin ollut puhetta.
Enpä tuota automaatilla ottaisi, samaan hintaan saa 125 HP-koneella manuaalivaihteisen. Bensaa säästyy ja tulee lisää ajamisen iloa.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 21 Tammi 2020 21:13
Kirjoittaja Frnz
nestori2 kirjoitti: 21 Tammi 2020 18:53 Minulla on juuri tuo 2018 mallinen 100 heppainen ja siinä ei ole lepuutustoimintoa. Ja mielestäni ei se ole mikään puute, vähemmän on rikoutuvia osia.
Uuden Focuksen litraisessa on lepuutustoiminto, joten kai se jossain vaiheessa tulee myös Fiestaan.
Fiestassa pitäisi olla lepuutus nyt myös. Meille tuli viikko sitten 1.0 automaatilla ja kysyin luovutuksessa tuota. Kuulemma ominaisuus löytyy. Ajossa en huomannut mitään haittaa siitä (ehkä automaatti kompensoi oireita). Manuaali-Focuksessa toiminto on lievästi ärsyttävä kun auto täristää sen takia. Sport-moodin käyttö auttaa asiaan.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 21 Tammi 2020 23:22
Kirjoittaja ärräpärrä
nestori2 kirjoitti: 21 Tammi 2020 18:53 Minulla on juuri tuo 2018 mallinen 100 heppainen ja siinä ei ole lepuutustoimintoa. Ja mielestäni ei se ole mikään puute, vähemmän on rikoutuvia osia.
Uuden Focuksen litraisessa on lepuutustoiminto, joten kai se jossain vaiheessa tulee myös Fiestaan.
Sitä mieltä minäkin olen että ei ole tuota lepuutusta onneksi. Tuolla jäljempänä jo kerrottiin, että on 2020 mallissa.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 27 Tammi 2020 09:35
Kirjoittaja APS.
nestori2 kirjoitti: 21 Tammi 2020 18:57 Enpä tuota automaatilla ottaisi, samaan hintaan saa 125 HP-koneella manuaalivaihteisen. Bensaa säästyy ja tulee lisää ajamisen iloa.
Osittain olen samaa mieltä kanssasi. PK-seudulla automaatti on vaan aika pakollinen arkiautoon.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 27 Tammi 2020 11:31
Kirjoittaja nestori2
APS. kirjoitti: 27 Tammi 2020 09:35 Osittain olen samaa mieltä kanssasi. PK-seudulla automaatti on vaan aika pakollinen arkiautoon.
Jotenkin tuo 100HP+ automaattiloota ei ole erityisen onnistunut yhdistelmä, mutta valitettavasti se on Fiestan kohdalla ainoa vaihtoehto. Kiihtyvyydessä Vs. manuaaliloota on huomattva ero, kulutusero on hämmästyttävän suuri etenkin taajamaliikenteessä ja sitten tuo automaattilootien yhteydessä nykykäytäntö, auto "jurnuttaa" isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, niin että lähes korvia särkee. Manuaalilla myös tuo "jurnutuksen" aistii ja pistää silloin vaihteen numeroa pienemmälle. Tiedä sitten, mitä moottori ajanoloon tykkää tuosta vedättämisestä.
Fordin manuaaliloota on varsin käteensopiva ja sujuvatoiminen. Aika usein koeajojen yhteydessä, koskien myös muita merkkejä, todetaan, että manuaaliloota on ehkä parempi vaihtoehto.
Kun on ajanut noin 50 vuotta manuaalilootalla, niin ehkä olen muuttunut vanhaksi jääräksi.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 28 Tammi 2020 13:10
Kirjoittaja APS.
nestori2 kirjoitti: 27 Tammi 2020 11:31

Jotenkin tuo 100HP+ automaattiloota ei ole erityisen onnistunut yhdistelmä, mutta valitettavasti se on Fiestan kohdalla ainoa vaihtoehto. Kiihtyvyydessä Vs. manuaaliloota on huomattva ero, kulutusero on hämmästyttävän suuri etenkin taajamaliikenteessä ja sitten tuo automaattilootien yhteydessä nykykäytäntö, auto "jurnuttaa" isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, niin että lähes korvia särkee. Manuaalilla myös tuo "jurnutuksen" aistii ja pistää silloin vaihteen numeroa pienemmälle. Tiedä sitten, mitä moottori ajanoloon tykkää tuosta vedättämisestä.
Fordin manuaaliloota on varsin käteensopiva ja sujuvatoiminen. Aika usein koeajojen yhteydessä, koskien myös muita merkkejä, todetaan, että manuaaliloota on ehkä parempi vaihtoehto.
Kun on ajanut noin 50 vuotta manuaalilootalla, niin ehkä olen muuttunut vanhaksi jääräksi.
Viime viikolla oli vuokra-autona 1.0 TSI DSG Octavia. Se myös tykkäsi vedettää pienillä kierroksilla isoa koria. Fiestassa en tähän niin koeajoilla kiinnittänyt huomiota.
Powershiftin kanssa usealla taisi olla ongelmia. Mk8:sissa automaatin tyyppi on internetin mukaan vaihtunut:
You can have it with either a new six-speed auto or a torque-converter automatic gearbox.
Onko tietoa, että kumpi Suomiversiossa on?

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 28 Tammi 2020 17:00
Kirjoittaja Frnz
nestori2 kirjoitti: 27 Tammi 2020 11:31 Jotenkin tuo 100HP+ automaattiloota ei ole erityisen onnistunut yhdistelmä, mutta valitettavasti se on Fiestan kohdalla ainoa vaihtoehto. Kiihtyvyydessä Vs. manuaaliloota on huomattva ero, kulutusero on hämmästyttävän suuri etenkin taajamaliikenteessä ja sitten tuo automaattilootien yhteydessä nykykäytäntö, auto "jurnuttaa" isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, niin että lähes korvia särkee.
Omasta lyhyestä parin viikon kokemuksesta 2020 vuoden 1.0 fiestalla ja automaatilla en kyllä ole huomannut tätä jurnuttamista. Makuasioita mutta mun mielestä automaatti toimii yllättävän hyvin eikä häiritse millään tavalla. Kiihtyvyys on ihan asiallinen perusfiestaan.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 30 Tammi 2020 12:22
Kirjoittaja Oltzki
Onko näillä eri tehoversioilla 100hv, 125hv ja 140hv mekaanisia eroja? vai otetaanko tehot moottorinohjauksella?

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 30 Tammi 2020 13:46
Kirjoittaja Jeipii
Oltzki kirjoitti: 30 Tammi 2020 12:22 Onko näillä eri tehoversioilla 100hv, 125hv ja 140hv mekaanisia eroja? vai otetaanko tehot moottorinohjauksella?
Uusimmasta Fiestan versiosta en tiedä, mutta ainakin aikaisemmassa eli mk7.5 versiossa on keskustelufoorumilla käytyjen juttujen perusteella joitain eroja. Jossain välissä väitettiin että 125 ja 140 heppasissa olis eri turbo, tai vähintään turbon siivekeosa olis eri metalliseosta verrattuna sataheppaseen. Lisäksi 140 heppasissa on vaihteistossa eri välityssuhteet verrattuna 100 ja 125 heppaisiin joissa samat suhteet. Tämä on mielestäni melko uskottavaa. Joku väitti myös että 140 heppasissa olis eri kannen tiiviste. Nämä on tämmösiä huhupuheita osa tosin :) Ja lieneeköhän noissa mk8 Fiestan koneissa samanlaisia eroja, sitä en tiedä.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 30 Tammi 2020 14:43
Kirjoittaja nestori2
Tuo tehoero nähtävästi perustuu eri ahtopainesiin. Turbossa on nk. hukkaportti, siis ventiili, joka tarvittaessa päästää ahtopuolelta painetta ulos, siis alentaa ahtopainetta. Mielestäni esim. 100 HP ja 125 HP on se ero, että tehokkaammassa versioiossa tapahtuu nk. yliahto ja vääntämomentti on hetkellisesti 210 Nm. Taisi olla joku 40 sekunttia, minkä tuo yliahto kestää ajallisesti.Tuo siis hoidetaan hukkaporttiventiilillä Eipä sitä käytännössä edes pidempään tarvita, kyllä tuossa ajassa ehtii auton ohittaa tai suorittaa nopean kiihdytyksen. Moottorin teho nousee suoraan ahtopaineen suhteessa. jos ahtopaine on 1,2 baaria, niin nostaa se moottorin tehoa noin 20 % veratuna vastaavaan vapaastihengittävään koneeseen.
Tractorpullingissa nuo ahtopaineet on vedetty "tappiin, ahtopaine taitaa olla lähes 10 baaria ja niin traktorin koneesta otetaan muutaman kymmenen sekunnin ajan vakiokoneeseen verrattuna 10-kertainen teho. Että turboahtimella siis koneesta voidaan ottaa tehoa uskomattomia lukemia, kun koneen kestävyys ei ole tavoiteltava ominaisuus.

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Lähetetty: 31 Tammi 2020 20:27
Kirjoittaja Kaasupoljin
nestori2 kirjoitti: 27 Tammi 2020 11:31 Jotenkin tuo 100HP+ automaattiloota ei ole erityisen onnistunut yhdistelmä, mutta valitettavasti se on Fiestan kohdalla ainoa vaihtoehto. Kiihtyvyydessä Vs. manuaaliloota on huomattva ero, kulutusero on hämmästyttävän suuri etenkin taajamaliikenteessä ja sitten tuo automaattilootien yhteydessä nykykäytäntö, auto "jurnuttaa" isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, niin että lähes korvia särkee. Manuaalilla myös tuo "jurnutuksen" aistii ja pistää silloin vaihteen numeroa pienemmälle. Tiedä sitten, mitä moottori ajanoloon tykkää tuosta vedättämisestä.
Fordin manuaaliloota on varsin käteensopiva ja sujuvatoiminen. Aika usein koeajojen yhteydessä, koskien myös muita merkkejä, todetaan, että manuaaliloota on ehkä parempi vaihtoehto.
Kun on ajanut noin 50 vuotta manuaalilootalla, niin ehkä olen muuttunut vanhaksi jääräksi.
Itsekin olisin automaatin mielummin ottanut, mutta koeajoin 100hp version automaatilla ja siinä oli havaittavissa hieman vedätystä ja ja myös tuota jurnuttamista. Myös sellaisen huomasin että kun auto vaihtoi pienemmälle se ikäänkuin hyppäsi vielä vaihteenvaihdon jälkeen eteenpäin. Päädyin sitten 125hp manuaali ST-Lineen, kun en todennut automaattia lisähinnan arvoiseksi. Vaikkei tuo mikään raketti ole, niin ihan mukavasti vie tuota koria. Ei tarvii rekkojen sun muiden ohitustilanteissa jännittää.