Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joo ton halvemalla et saa hyviä sulkia mistään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Renee kirjoitti: 22 Kesä 2021 11:23 Joo ton halvemalla et saa hyviä sulkia mistään.
Näinpä,vielä tuosta ilmastoinnin huollosta...oliko se 2018--> eteenpäin kun muuttui toi aine järjestelmään mikä on kallista,ei saa enää 49€ huoltoa viilennykseen.N. 25-50cent/g+itse huolto

Harri

P.S. olen nyt käyttänyt 11v samaa Ford-huoltoa,toki se oli ennen Vaunula,nyt Raskone...tutut hemmot asiakaspalvelussa ja asentajat

Paljon on arvosteltu varsinkin ent. Vaunulaa mutta se lojaalisuus toimii kumminkin puolin,kokemusta on alalta n8v.
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

fasteST kirjoitti: 20 Kesä 2021 13:17 Semmonen pieni yksityiskohta josta voi olla muilleki hyötyä, nimittäin Fiestan alla oli siis orkkis 205 Pilotsport 4 renkaat, joista oikea takarengas on paikattu viime kesänä, on siis ihan kunnon paikkalappu eikä mikään räkäpaikka, sen jälkeen tehty mm. mökkireissu Tahkolle pääkaupunkiseudulta, nyt Kymiringin reissu ja radalla 200 km/h huiput, hyvin kestää paikattu rengas, kiitokset Euromasterille :thumbup:

Ens viikolla alle vaihtuu 225 / 35 / 18", niitä kun on ennestään pari kipaletta varastossa niin hyvä tilaisuus käyttää nekin pois. Taitaa renkaan halkaisija/ympärysmitta jäädä hieman alle tuon nykyisen, mutta ei viitsis 225 / 40 sarjalaista laittaa kun se taas lisää ympärysmittaa niin tulee vielä maastoauto Fiestasta...Talvirenkaat on 17" vanteilla ja pienemmät kuin nuo 35 sarjalaiset, niin eiköhän niihin silmä totu, auto madaltuu kunnolla sitten kun saa alustan vaihdettua.

Eteen katsoin jo uutta jarrulaikkaa mikä toimis paremmin, sellanen uritettu, se jäänee jarrujen osalta ainoaksi parannukseksi tältä erää, isommat jarrut maksaa hunajaa ja asennuskin pitäis ehkä teettää niin antaa olla, radalle kun ei tule kovin usein mentyä eikä parempia jarruja katuajossa tarvitse niin hukkaan menis investointi, alustan parannus taas hyödyttää myös katuajoa, FSD iskarit ei ole omaan makuun edes kadulla, eivät toimineet Opelissa eivätkä toimi tässä.
Kiitos :thumbup:

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
50984045
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:47

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja 50984045 »

Käytin tänään ensimmäisen kerran ja tarjoileepa Fiestan navigaattori surkeaa suomen kieltä.
Ford Fiesta ST -21
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Oletteko huomannut joskus sen metallisen hajun ilmastointia käytettäessä?

Edellisissä ja vanhemmissa kiuluissa se tuntui nenään...enää ei ole niitä ongelmia ollut..

Tuli vaan mieleen

Harri
Viimeksi muokannut hapelo, 02 Heinä 2021 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

hapelo kirjoitti: 02 Heinä 2021 14:12 Moro!

Oletteko huomannut joskus sen metallisen hajun imastointia käytettäessä?

Edellisissä ja vanhemmissa kiuluissa se tuntui nenään...enää ei ole niitä ongelmia ollut..

Tuli vaan mieleen

Harri
Just kävin vetäsemässä melkein 200km lenkin. En huomannut hajuja ilmastoinnissa. Jumakauta vetäsee nopeesti 200 tauluun kun 60 vauhdista alkaa kiihdyttää :lol: Ainut mikä hais ni se että auto otti vähän tossua :D
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Nipa kirjoitti: 02 Heinä 2021 19:09
hapelo kirjoitti: 02 Heinä 2021 14:12 Moro!

Oletteko huomannut joskus sen metallisen hajun imastointia käytettäessä?

Edellisissä ja vanhemmissa kiuluissa se tuntui nenään...enää ei ole niitä ongelmia ollut..

Tuli vaan mieleen

Harri
Just kävin vetäsemässä melkein 200km lenkin. En huomannut hajuja ilmastoinnissa. Jumakauta vetäsee nopeesti 200 tauluun kun 60 vauhdista alkaa kiihdyttää :lol: Ainut mikä hais ni se että auto otti vähän tossua :D
:thumbup: :ford: :D
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 21 Kesä 2021 20:16 Sääli että ei enää originaalia typellä täytettyä PS1 205/40/18 tarjolla renkaaksi,toki se 4 on hyvä

Harri
Harri Harri Harri, nyt osuit asian ytimeen :lol: Meinaan nimittäin haukkua ne neloset alimpaan helvettiin, ei kestä käyttöä jne...

Hetki pidelty helteitä, taas vauhdissa.

Okei, tänään vihdoin saatiin Fiestaan uudet tassut alle. Nyt siis 7.5 tuumasilla orkkisvanteilla pyörii 205 misukoiden sijaan 225 / 35 r18 Continental ContiSport ja mikä ero heti auton käyttäytymisessä.

Vaikka niitä Pilot Sporteja on jossain kehuttu, niin olihan ne ihan paskat renkaat ainakin tossa orkkiskoossa, auto oli todella rauhaton tiukoissa kurveissa jo ennen Kymiringiä, mutta Kymiringin jälkeen auto oli todella surkea ajettava.

Jopa auton vakioalusta tuntuu nyt todella paljon jämäkämmältä kun Continentalit pyörii alla, rengas ei muljua yhtään.

Taas kerran löytyi sellainen parannus, jonka jo tehdas olisi voinut tehdä, ne 205 leveet alkuperäset on täysin väärät renkaat tohon autoon. Ehkä ne menee jos ajaa vain nättiä rauhallista ajoa, mutta sellaiseen ei tälläistä autoa tarvitse. Tehdas säästi pitkän pennin kun ei laittanut yhtään leveempiä renkaita.

Mitä tulee Pilot Sportin ratakestävyyteen, niin eivät kestäneet edes yhtä kovavauhtista kierrosta Kymiringillä, ajoin silloin n. 15 kierrosta kaikkiaan, jätin kuudesta ajosessiosta puolet ajamatta kun renkaat ei pitäneet yhtään ja piti varmistaa että pääsee radalta kotiin ajamalla. Tuolla kadulla renkaat ei myöskään enää pitäneet kunnolla edes kuivalla asfaltilla, ei ollu esim. Continentalien kanssa ongelmia kun niillä ajoin radalla reippaasti rajumpaa kyytiä Nyrre Corsalla kun sen alusta mahdollisti, Corsassa oli samat renkaat mitkä tuli nyt Fiestaan. Suosittelen.

Ja tosiaan rengas istuu tosi nätisti 7.5 tuumaselle vanteelle, missään tapauksessa ei kannata tähän laittaa esim. 225 / 40 r18 rengasta, sillä se nostaa autoa yli sentin ja saattaa muljuta kuten misukat, noi 35 sarjalaiset laskee autoa 3 mm, joten eroa ei edes huomaa ja on oikeaan suuntaan.

Seuraavaksi alkaa alustan rakentelu, Mk7:aan on tarjolla Bilstein B8 Sprint, se laskee ST alustaa vielä 15 mm ja on siis valmiiksi lyhennetty madallusjousia varten, tutkin just meneekö suoraan Mk8:iin, näyttäisin menevän heittämällä, siihen madallusjouset ja vot. En siis aio mistään säädettävästä alustasta maksella kahta tonnia kun tuon saa alle puoleen hintaan ja on varmasti säädöissä. Heikosti vaan löytyy infoa aiheesta, sitä säädettävää ne tyrkyttää joka paikassa, vaan mihin tarvitset säädettävän alustan katukäytössä? Lissä liikkuvia ja rikkoutuvia osia siinä kyllä piisaa.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Ja tässä vielä kuva uusista renkaista, hyvin istuu 225 rengas orkkisvanteella ja on kyllä hyvä ajaa, jopa hidastetöyssyt menee nätimmin nyt, samoin rengasmelu laski selvästi, kyllä Continental tekee renkaat.

tassut
https://www.dropbox.com/s/uxkk0vxcyli3z ... t.jpg?dl=0

Ja mikäli tarvetta vertailla Mk7 ja Mk8 iskareiden kiinnityksiä alustanvaihtoon niin tossa kuva, en näe mitään ratkaisevavaa eroa tai syytä miksei Mk7 alustasarjat kävisi tähänkin, takapään osalta ihan sama tilanne. Korin sisämitat ja kiinnityspisteet on siis pitkälti samat kuin edeltäjässä, joten monet osat menee heittämällä kiinni.

etutolppa
https://www.dropbox.com/s/dfskxoec01vu7 ... a.jpg?dl=0

Edit: Tossa vielä parempi vertailukuva etuiskareista (kuvalinkki alla), Mk7:ssa ollu toi hopeinen boxi minkä yli vedetty ruksi, sille on kiinnityspiste myös Mk8:ssa, muttei moista laitetta, joku resonointia poistava aparaatti mitä luin...

https://www.dropbox.com/s/8h8w8lki3fk6m ... u.jpg?dl=0

Aika tarkalleen sama tolppa, ihme on jos ei mee heittämällä Mk7 tolpat Mk8:iin...yläpäästä kiinnitys samalla tavalla kolmella pultilla jne. Tollaset pitää tilata.

Niitä Bilstein B8 iskareita on sitten kahta eri mallia, toinen on sporttiautoihin katukäyttöön ja toinen rajumpaan ratakäyttöön sopiva, Nyrre Corsassa oli se rajumpi malli ja ihan hyvin ne toimi kadulla, kaikki ei tietty tykkää kun auto on kuin kivireki, mutta eikös se Mk7 ollu kans :)
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

https://www.topgear.com/car-news/big-re ... s-mini-jcw
Top Gear testannu ST vs i20n ja mini jcw.
''The Fiesta attacks a bend on the entry with its tongue out and tail wagging, lifts its inside rear wheel at the apex, and slides out onto the straight in pure old-school delight. It’s a riot, a masterpiece of excitement at reasonable, 'let you off with a warning' speeds. Mini-roundabouts in this are as exciting as an entire lap of the Nürburgring in a GT2 RS. ''
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

bagis kirjoitti: 09 Heinä 2021 00:12 https://www.topgear.com/car-news/big-re ... s-mini-jcw
Top Gear testannu ST vs i20n ja mini jcw.
''The Fiesta attacks a bend on the entry with its tongue out and tail wagging, lifts its inside rear wheel at the apex, and slides out onto the straight in pure old-school delight. It’s a riot, a masterpiece of excitement at reasonable, 'let you off with a warning' speeds. Mini-roundabouts in this are as exciting as an entire lap of the Nürburgring in a GT2 RS. ''
Moottorilehden koeajossa todettu (kuvalinkki alla), Fiesta on 50m voittaja, eli melko pian koeajolla huomaa että on parhaan auton ratissa, näistä on täälläkin keskusteltu, mm. Yaris GR koeajolla tuli tuossa 50m matkassa todettua että Yaris on rekkamiehille tehty, myös Yariksen jälkeen Fiesta oli edelleen paras.

50m
https://www.dropbox.com/s/oxggzq2ohnyxf ... m.jpg?dl=0

Vaikka auto onkin erittäin hyvä jo vakiona, niin itse olen löytänyt muutamia parannuskohteita, mutta ne siis vain parantavat jo valmiiksi hyvää, mitään varsinaista vikaa ei Fiestassa ole edes vakiona. Ainoa edelleen häiritsevä asia on FSD iskarit, niiden filosofia ei itelle aukea, alusta tosin parantu huomattavasti kun vaihdoin nuo leveämmät matalampiprofiiliset renkaat, nyt auto on kuin unelma ajaa. Alustanvaihdolla ei mitään kiirettä, mutta jossain vaiheessa sitäkin modataan ja kalikat tilataan valmiiksi kun sopivat löytyy. Ei uskalla vielä tilata uusia Bilstein B8 iskareita, kun esim modificar.fi sivustolla ilmoittaa, että ne Mk7 iskarit ei muka kävis Mk8:iin vaikka ne näyttää ihan samalta ja jossain toisaalla esim. Mk7 Bilstein B14 alustasarja käy tähän? Kovin on salamyhkäistä ja sekavaa infoa tuon alustan kanssa, Bilstein ei itsekään mainitse että kävisi, mutta onhan se eri asia rahastaa 2000 tonnin alustasarja kuin 600 euron iskarit ja 200 euron jouset jotka on varmasti yhtä hyvät mikäli ei tarvetta alustan säätöihin.

Ja kuten jo aiemmin kesäkuussa tuli mainittua, niin yksi omassa autossa parannettu asia on tulpat jotka vaihdettu softauksen jälkeen, silloin kesäkuussa laitoin Motonetista löytyneet ITV22 Densot kun ei alkanu kuulumaan aiemmin kesäkuussa Hollannista tilattuja NGK:n vastaavia tulppia ja radalle piti päästä. No eilen FedEx vihdoin toi ne NGK:t ja tänään aamulla vaihdoin Densojen tilalle. Hieman vaikea vertailla tuliko mitään eroa, koska aamulla oli useamman asteen viileempää kuin mitä viime aikoina ollut päivällä ja autossa tuntu taas olevan tehoja, mutta nätisti motti kävi NGK tulpilla myös, sellainen ero havaittu, että tuossa aiemmin häirinnyt tyhjäkäynnin tärinä kun ilmastointi on päällä, katosi kokonaan, johtuiko viileämmästä säästä niin se selviää myöhemmin. Nyt moottorissa siis ne tulpat joita Mountune myös suositteli softattuun, pykälän vakiota kylmemmät.

Vielä kun noi helteet hellittäis niin jaksais alkaa askarrella Kymiring videoita...joku tuolla muuten mainosti seuraavaa Kymiring ratapäivää katuautoille joka on viikon päästä, suosittelen mikäli radalle mielii, ite en viitti uusia renkaita lähtee tuonne tuhoomaan, mutta ens kesänä taas...siihen mennessä on alustakin toivottavasti vaihtunut.
Viimeksi muokannut fasteST, 10 Heinä 2021 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

tupla
deezer
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja deezer »

Olen tässä suunnitellut pari kolme vuotta vanhan Fiesta ST:n hankintaa. Uutta en raaski ostaa, koska se eka naarmu tai kolo harmittaisi kuitenkin niin vietävästi.. Parempi että sekin homma on jo hoidettu jonkun muun toimesta. Heh.

Varmaan tässä ketjussa on jo tätäkin aihetta käsitelty, mutta kysyisin kuitenkin: Miten tämä uusin Fiestan korimalli vertautuu edelliseen kuljetuskapasiteetin osalta? Mielellään kun ei saisi tulla takapakkia nykyiseen vuoden 2014 Fiestaani verrattuna.

Nykyinen Fiestani on siis Ecoboost 125 hp -versio. Mitenkähän tuo ST toimisi ympärivuotisena käyttiksenä jos ko. autoja vertaa keskenään? Kesäpyörät ovat siis 18" ? Entä talvipyörät? Nykyinen Fiestani on mallia Titanium X, eli siinä on 17" kesäpyörät 40 rengasprofiililla. Kuinkahan paljon eroa olisi mm. rengasmelussa ja uraherkkyydessä? Entä onko näitä myyty usemmalla eri vannetyypillä, vai onko se kulmikas musta-hopea ainoa malli? Saksalaisilla käytettyjen autojen myyntisivustoilla kun ST:eissä näkyy toistakin vannetyyppiä aika paljon.

Käytettyjen markkinoilla on ilmeisesti enempi tarjolla 3-ovisia yksilöitä. Roinan roudausta ja lastausta ajatellen kuitenkin 5 ovea olisi melko hyvä ominaisuus, ja parkkipaikoilla olisi kätevämpää jos ovet olisivat kapeammat. Näin ollen olen katsellut myöskin Saksan tarjontaa. Onko autoveron suuruus esim. 15000 € maksavan vuoden 2018 ST:n kohdalla jossakin 2500 € paikkeilla, onko tuo arvio ns. tontilla? Päästöt lienevät 136 g/km WLTP.
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

deezer kirjoitti: 10 Heinä 2021 13:48 Olen tässä suunnitellut pari kolme vuotta vanhan Fiesta ST:n hankintaa. Uutta en raaski ostaa, koska se eka naarmu tai kolo harmittaisi kuitenkin niin vietävästi.. Parempi että sekin homma on jo hoidettu jonkun muun toimesta. Heh.

Varmaan tässä ketjussa on jo tätäkin aihetta käsitelty, mutta kysyisin kuitenkin: Miten tämä uusin Fiestan korimalli vertautuu edelliseen kuljetuskapasiteetin osalta? Mielellään kun ei saisi tulla takapakkia nykyiseen vuoden 2014 Fiestaani verrattuna.

Nykyinen Fiestani on siis Ecoboost 125 hp -versio. Mitenkähän tuo ST toimisi ympärivuotisena käyttiksenä jos ko. autoja vertaa keskenään? Kesäpyörät ovat siis 18" ? Entä talvipyörät? Nykyinen Fiestani on mallia Titanium X, eli siinä on 17" kesäpyörät 40 rengasprofiililla. Kuinkahan paljon eroa olisi mm. rengasmelussa ja uraherkkyydessä? Entä onko näitä myyty usemmalla eri vannetyypillä, vai onko se kulmikas musta-hopea ainoa malli? Saksalaisilla käytettyjen autojen myyntisivustoilla kun ST:eissä näkyy toistakin vannetyyppiä aika paljon.

Käytettyjen markkinoilla on ilmeisesti enempi tarjolla 3-ovisia yksilöitä. Roinan roudausta ja lastausta ajatellen kuitenkin 5 ovea olisi melko hyvä ominaisuus, ja parkkipaikoilla olisi kätevämpää jos ovet olisivat kapeammat. Näin ollen olen katsellut myöskin Saksan tarjontaa. Onko autoveron suuruus esim. 15000 € maksavan vuoden 2018 ST:n kohdalla jossakin 2500 € paikkeilla, onko tuo arvio ns. tontilla? Päästöt lienevät 136 g/km WLTP.
Moro

Ensimmäisenä en kyllä ajattelisi kuljetuskapasiteettia jos ST:tä haikailet...ympärivuotiseen käyttöön kyllä hyvillä renkailla.

Ainoat ja originaalit vanteet ovat ne sorvatut(runko valettu)18",toki löytyy paljon jopa Ford:ilta vanteita...toki jokainen saa valita mutta noilla koneistetuilla kurrilla auto tuli tehtaalta.Talvipyörät yleensä ST-linen 17"...205/40/18 on kyllä uraherkkä,no jostain on tingittävä....uusi mutkainen asfaltti,nam😃👍

Ovia monta,hmm...itse itsekkäästi sitä mieltä että sporttiin sopii vain kaksi ovea,jokainen tyylillään

Noihin kustannuksiin en kommentoi,johonkin se raha kumminkin menee🤣

Kerran se kirpaisee mutta leveämpi hymy kun rattiin pääsee :thumbup: :ford:

P.S. itselleni seuraavaksi alle noi 225/18/35...fasteST näemmä testannut eikä hinkkaa mistään..
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Portti »

deezer kirjoitti: 10 Heinä 2021 13:48 ...Käytettyjen markkinoilla on ilmeisesti enempi tarjolla 3-ovisia yksilöitä. Roinan roudausta ja lastausta ajatellen kuitenkin 5 ovea olisi melko hyvä ominaisuus, ja parkkipaikoilla olisi kätevämpää jos ovet olisivat kapeammat. Näin ollen olen katsellut myöskin Saksan tarjontaa. Onko autoveron suuruus esim. 15000 € maksavan vuoden 2018 ST:n kohdalla jossakin 2500 € paikkeilla, onko tuo arvio ns. tontilla? Päästöt lienevät 136 g/km WLTP.
Ulkomailta Fiesta ST:tä hankkiessa kannattaa huomioida se, että viime vuosina Fordin ST-malleja on yleensä valmistettu kolmella varustelutasolla Euroopan markkinoille eli ST-1, ST-2 ja ST-3, ja Suomeen on pääsääntöisesti tuotu ainoastaan korkeimmin varusteltua ST-3-versiota. Näin myös nykypolven Fiesta ST:n osalta. Mikäli oikein muistan, niin Fiesta ST:n osalta ST-2-versiota sai ensi alkuun nykymallina, mutta sen valmistus on muistaakseni lopetettu.

Saksassa mallinimet ovat hiukan erilaisia. ST-1 = ST mit Styling Paket. ST-3 = ST mit Leder-Exklusiv-Paket. ST-2:n Saksan mallinimeä en nyt muista. ST-1:ssä ja ST-2:ssä on mm. 17-tuuman vanteet vakiona. Siksi noita näkee tuon kokoisilla vanteilla muilla markkinoilla tarjolla. Suomeen virallisen maahantuojan kautta tuoduissa versioissa on ollut 18-tuuman vanteet.

Tuossa linkki Saksan tämän hetkiseen hinnastoon:
https://www.ford.de/content/dam/guxeu/d ... sta-st.pdf
Sieltä voi tavailla varusteroja, hintoja yms. jos saksa taipuu edes vähäsen.

Fiesta ST:n WLTP-päästöt olivat jossain vaiheessa 158 g/km, tämä on myös oman 03/2019 valmistuneen ST:n päästölukema. Tällä hetkellä Suomen hinnaston mukaan päästöt ovat 150 g/km WLTP ja Saksan hinnaston mukaan 145-153 g/km.

Mikäli ostohinta Saksassa olisi 15.000 eur ja päästöt 158 g/km WLTP, niin suoraan ostohinnasta laskettu autovero olisi luokkaa 3.300 eur. Todellisuudessahan autovero lasketaan vastaavaksi katsotun suomalaisen yksilön perusteella, jolloin vero voi olla jotain ihan muutakin. Pikaisen Nettiauto-katsauksen perusteella noita ensimmäisiä nykypolven ST:tä myydään n- 24 teur hintaluokassa. Jos tuon mukaisen pyyntihinnan ottaa autoveron laskennan pohjaksi, niin veroksi tulisi n. 4.300 eur.
Fiesta ST 2019
deezer
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja deezer »

Kiitokset infosta. Eli ne sakemannit joissa on 17" hopeanväriset vanteet ovat "karvalakkimalleja" joita ei Suomessa ole kaupan.

Saattaisi verojen vuoksi olla taloudelliset hyödyt aika pienet jos hakisi ST:n Saksasta. Saksalaisissa ei varmaankaan ole moottorin kyljessä säteilylämmittimiäkään eikä piuhasarjoja lämpötolppaa varten, eli nekin pitäisi itse asennuttaa. Lämmitettävää tuulilasiakaan ei näytä huokeimmissa yksilöissä olevan, ja siitä en kyllä ole valmis luopumaan, vaikka ihan kaikkia muita lisäherkkuja tuskin kaipaisinkaan.

Uudemman koppaisen Fiestan takaluukun tilavuus on ilmeisesti 311 litraa ja vanhemman 290 litraa. Eli hiukan enemmän tilaa uudessa. Ei kai ST poikkea tuosta, eli samat speksit pätevät?

Pitää siis vielä miettiä asiaa. Mitään vikaa nykyisessä Fiestassani ei ole, joten sikäli ei ole hoppua...
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

MK8 Fiesta ST Owners ryhmässä huhua että faceliftiin? tulossa uudet Ford Performance penkit Recarojen tilalle. Sportti nappi rattiin ja sama vihreä väri saataville kuin Puma ST:ssä. Saa nähdä muuttuuko muu.
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

bagis kirjoitti: 16 Heinä 2021 19:25 MK8 Fiesta ST Owners ryhmässä huhua että faceliftiin? tulossa uudet Ford Performance penkit Recarojen tilalle. Sportti nappi rattiin ja sama vihreä väri saataville kuin Puma ST:ssä. Saa nähdä muuttuuko muu.
Itse olisin ainakin ottanut jollain räväkällä värillä jos vaan olisi saanut. Oli kyllä todella pliisut vaihtoehdot väreissä. Ainoastaan englannin myyntiin meni ne erikoisversiotkin missä väreinä oranssi ja se baby blue.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Marko-05
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Tammi 2021 11:24

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Marko-05 »

Milloin on arvioitu että tämmönen facelift olisi tulossa...? luulisi jo koko korimallin vaihtuvan kun on kuitenkin ollut nykyinen jo vuodesta 2017 (loppuvuodesta) saatavilla.
Ford Fiesta mk8 ST-line 140hp (deep impact blue) :ford:
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

Nipa kirjoitti: 16 Heinä 2021 23:46
bagis kirjoitti: 16 Heinä 2021 19:25 MK8 Fiesta ST Owners ryhmässä huhua että faceliftiin? tulossa uudet Ford Performance penkit Recarojen tilalle. Sportti nappi rattiin ja sama vihreä väri saataville kuin Puma ST:ssä. Saa nähdä muuttuuko muu.
Itse olisin ainakin ottanut jollain räväkällä värillä jos vaan olisi saanut. Oli kyllä todella pliisut vaihtoehdot väreissä. Ainoastaan englannin myyntiin meni ne erikoisversiotkin missä väreinä oranssi ja se baby blue.
Sama homma. Nyrre Corsassa mulla oli Grasshopper Green ja se oli kyllä makee. Azura Blue editionia muuallekkin eurooppaan tullut mutta ei yllätys Suomeen. Mobile.de muutamia Saksassa myynnissä.
bagis
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2020 20:41

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja bagis »

Marko-05 kirjoitti: 17 Heinä 2021 11:02 Milloin on arvioitu että tämmönen facelift olisi tulossa...? luulisi jo koko korimallin vaihtuvan kun on kuitenkin ollut nykyinen jo vuodesta 2017 (loppuvuodesta) saatavilla.
Ilmeisesti loppuvuodesta.
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Tietysti teippaamalla saa minkä värin haluaa :lol:
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Pientä päivitystä

Laitoin taas yhden virityspalikan kiinni, Airtec Turbo Induction Elbow, oheisesta linkistä löytyy kyseinen osa, suomenkielistä nimeä en tiedä. Olisin toki ostanut Mountunen tekeleen mutta se on Out of stock.

https://www.all-stars-motorsport.com/en ... 86644.html

Toi linkin Firma on Portugalissa, alle viikossa tuli osa ilman tulleja ja alveja. Mutta mutta,

Muuten asennus simppeli, mutta putken alla oleva ahtoletku pistää jonkin verran kampoihin, lähtee irti nitkuttamalla. Uusi menee helpommin.

Toinen ongelma oli isompi, varoituksen sana tästä Airtecin Elbowsta, alipaineletkun (tai mikä lie letku) tappi oli ainakin mulla 0,1 mm liian paksu, ei menny ilman viilaa siihen alkuperäseen liittimeen, ei siis kannata tota ostaa vaan mieluummin esim. Mountunen tai jonkun muun, kandee jopa kysyä etukäteen sopivuus, voihan tosta Airtecista toki laittaa kyselyä ennen tilaamista, voi olla eroja vuosimallien välillä. Samoin mukana ei ollu uusia tiivisteitä, vain tuo osa. Alkuperäset tiivisteet sopii suoraan, yks nystyrä piti leikata pois kun tässä ei ole OEM osaa vastaavaa holea.

Tulokset:
- taas kerran aivan uskomaton vaikutus auton tehoon, jos isompi välijäähdytin jo avasi röörit niin tämä teki sitä varmaan ihan yhtä paljon, se alkuperäinen osa on ihan selkeä kuristin, leikkaa tehoista ja varsinkin väännöstä paljon pois, nyt on taas kuin eri auto. Onko jossain ollu että jopa 30Nm sais vääntöä lisää pelkästään tolla, ei varmaan kaukana ole niin kevyesti lähti ST ja vastas kaasuun tooodella herkästi. Näillähän ei sinänsä moottorin nimellisteho kasva, mutta sitä saa paremmin käyttöön kun ei ahdista. Uskoisin, että softan tekijöillä on Demo autoissa nää kaikki mahdolliset kikkareet ja ilman niitä ei saa kaikkea luvattua ulos.

Vielä olis yksi pullonkaula poistettavana, mutta se putki on auton alla, täytyy laittaa jossain vaiheessa kun saa auton ilmaan. Motin alla siis kulkee ahtoputki jonka pystyy vaihtaa 10 mm avarampaan ja taas mennään, ilmanvirtaus paranee 62 % ja se on paljon. En tiedä auttaako nuo vakioihin, mutta softan kanssa alkuperäset selkeesti ahdistaa, ovat näitä mittailleet ja muutos on suuri.

Suosittelen. Näitä on muuten hyvä laittaa erikseen eikä kaikkia samalla kertaa, silleen ainakin havaitsee yksittäisen osan vaikutukset.

Alko kuumottaa oikealla F1 autolla ajaminen, sen sijaan että lähtis katsomaan kisoja paikan päälle niin halvemmalla pääsis ite ajaa F1 autoa, onko hinta liian rasvanen niin täytyy vielä miettiä, olis se varmaan kokemisen arvoinen juttu...uus alusta nyt heti vai F1 kokemus, siinäpä pulma :thumbup:
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Olisit kysässy vesamatilta porista sitä elbowta. Oman tilasin sieltä ku oli kanssa mountunen sivuilta loppu.

Tää oli laadultaan hyvä. Se ahtoletku saattaa olla ikävän tiukassa pois ottaessa. Hetken jo mietin vanhalla elbowlla että onko se fuusioitunut sen kanssa kun ei meinaa irrota 😀
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Mikäköhä se vinkuu kun kuskin oven aukasee?

Aina kun avaan kuskinpuoleisen oven, niin auton takaa kuuluu vinkuna.
Vastaa Viestiin