Sivu 357/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 10:59
Kirjoittaja Fixu
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 10:40
Teppu kirjoitti: 15 Syys 2021 08:03 Onko muilla Focuksen käyttäjillä näkynyt vihreä Auto hold teksti polttoainemittarin alapuolella digitaalimittaristossa? Minä en ole sitä ennen huomannut mutta tänä aamuna huomasin kyseisen ominaisuuden. Auto myös ennen kysyi että laitetaanko käsijarru päälle pysäköidessä, mutta nyt se laittaa sen päälle automaattisesti.
Käsijarrun napin vieressä autohold nappi siitä saa pois jos häiritsee. Mulla on aina päällä kun on manuaali. Automaatissa aika turha.
Mikä siitä tekee turhan automaatin kanssa? Samalla tavalla se pitää jarrua sun puolesta pysähdyksissä oli autossa manuaali tai automaatti. Itse pidän tuosta ja ollut alusta asti käytössä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 12:27
Kirjoittaja toasti
Fixu kirjoitti: 15 Syys 2021 10:59
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 10:40

Käsijarrun napin vieressä autohold nappi siitä saa pois jos häiritsee. Mulla on aina päällä kun on manuaali. Automaatissa aika turha.
Mikä siitä tekee turhan automaatin kanssa? Samalla tavalla se pitää jarrua sun puolesta pysähdyksissä oli autossa manuaali tai automaatti. Itse pidän tuosta ja ollut alusta asti käytössä.
Samaa ihmettelen. Mukavaahan se on ettei auto itsestään valu tai ryömi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 15:21
Kirjoittaja focst
toasti kirjoitti: 15 Syys 2021 12:27
Fixu kirjoitti: 15 Syys 2021 10:59

Mikä siitä tekee turhan automaatin kanssa? Samalla tavalla se pitää jarrua sun puolesta pysähdyksissä oli autossa manuaali tai automaatti. Itse pidän tuosta ja ollut alusta asti käytössä.
Samaa ihmettelen. Mukavaahan se on ettei auto itsestään valu tai ryömi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.
Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 15:28
Kirjoittaja EeroH
En käytä ikinä, ärsyttää kun auto ei ryömi. Muutenkin A8 huono ryömimään, hiukankin ylämäkeä niin pitää painaa kaasua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 15:36
Kirjoittaja toasti
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 15:21
toasti kirjoitti: 15 Syys 2021 12:27

Samaa ihmettelen. Mukavaahan se on ettei auto itsestään valu tai ryömi esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.
Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
No enpä kyllä ole itse havainnut, että haluaisi turhaan pitää jarruja kiinni liikkeellelähdössä. Sähköinen käsijarru on kyllä hidas tuossa suhteessa, mutta autoholdi vapauttaa saman tien kun vähääkään koskee kaasuun. Ehkä osittain ohjelmistoversiot voivat vaikuttaa asiaan. Itse olen valittanut merkkarille tuhannesta ja yhdestä ongelmasta ja sen seurauksena kaikki ohjelmistot on uusimmat, niin pcm, tcm kuin abs, jotka kaikki voivat osaltaan vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 16:29
Kirjoittaja Fixu
toasti kirjoitti: 15 Syys 2021 15:36
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 15:21

Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
No enpä kyllä ole itse havainnut, että haluaisi turhaan pitää jarruja kiinni liikkeellelähdössä. Sähköinen käsijarru on kyllä hidas tuossa suhteessa, mutta autoholdi vapauttaa saman tien kun vähääkään koskee kaasuun. Ehkä osittain ohjelmistoversiot voivat vaikuttaa asiaan. Itse olen valittanut merkkarille tuhannesta ja yhdestä ongelmasta ja sen seurauksena kaikki ohjelmistot on uusimmat, niin pcm, tcm kuin abs, jotka kaikki voivat osaltaan vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen.
Alussa muistan, että tarrautui aika tiukkaan peruutuksen jälkeen, jonka jälkeen tuntui että sai runtata että vapautti jarrun ja pääsi eteenpäin. En tosin muista että oliko Auto Hold vai tuleeko sama efekti ilmankin, koska edellisen kämpän parkkiruutu vietti aika paljon alamäkeen ja siinä saattoi Hill Hold tulla kuvioihin (?). Valoista lähdettäessä ei mitään ongelmaa, vähän kutittelee kaasupoljinta niin kyllä se jarru siitä vapautuu. Mulle on myös ABS päivitetty kahteen kertaan ja voimansiirtoakin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Syys 2021 19:16
Kirjoittaja _JPA
focst kirjoitti: 15 Syys 2021 15:21 Kaikkeen tottuu. Automaatissa joutuu aika reippaasti painamaan kaasua että vapautuu. Manuaalissa en ole huomannut että koskaan jäisi päälle. Tätä lähinnä tarkoitin ja moni on asiaa moittinut.
Omassa autossa ei ole merkitystä kuinka syvään kaasua painaa. Jarrut kyllä vapautuvat hyvin minimaalisella kaasupolkimen liikkeellä, mutta kiusallisen hitaasti. Täytyy vaan kärsivällisesti odottaa, että veto kytkeytyy päälle. Sitten voi annostella kaasua lisää, mutta harvinaisen hankala oikein liukkaalla päästä ylämäkeen sutimatta liikkeelle auto holdin kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 09:55
Kirjoittaja fordmagnetic
Itellä auto-hold käytössä ja mieleinen etenkin liikennevaloissa. Talveksi ehkäpä pois päältä, jotta saa pehmeämpiä liikkeellelähtöjä. Saattaahan noissa olla eroja bensa ja diesel mallien välillä ja sekä manuaalin ja automaatin välillä, pelkkä olettamus vain kun en ole päässyt itse kokeilemaan auto-holdin mahdollisia eroavaisuuksia käytännössä.

Muutoin tuo A8 laatikko on mielestäni hidas ja tökerö. Kestävyyttä on kyllä kehuttu ja perus hitaissa kiihdytyksissä ihan ok. Täyskaasulla jää kierrokset huutamaan korkealle todella pitkällä viiveellä ennen kuin vaihtaa isommalle. Klonksahtaako muilla A8 laatikko kun rullaa loivaa alamäkeä ja antaa varovasti lisää kaasua? Mulla tekee välillä niin eikä terveeltä kuulosta omaan korvaan, ominaisuus kaiketi? 2.0 tdci A8

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 14:10
Kirjoittaja _JPA
fordmagnetic kirjoitti: 16 Syys 2021 09:55 Muutoin tuo A8 laatikko on mielestäni hidas ja tökerö. Kestävyyttä on kyllä kehuttu ja perus hitaissa kiihdytyksissä ihan ok. Täyskaasulla jää kierrokset huutamaan korkealle todella pitkällä viiveellä ennen kuin vaihtaa isommalle. Klonksahtaako muilla A8 laatikko kun rullaa loivaa alamäkeä ja antaa varovasti lisää kaasua? Mulla tekee välillä niin eikä terveeltä kuulosta omaan korvaan, ominaisuus kaiketi? 2.0 tdci A8
Samallalailla kolahtaa/nykäisee bensakoneellakin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 15:10
Kirjoittaja EeroH
Netissä ei enää Diesel hinnastoa, loppukohan kokonaan :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 15:40
Kirjoittaja Freeze
Mitä uutisointia netistä löysin, niin diesel ei ole katoamassa. Esim. täällä:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... e-overhaul
The Focus, unlike its Fiesta sibling, remains available with a choice of EcoBlue diesel powertrains: a 1.5-litre turbocharged four-cylinder and a larger 2.0-litre unit.
Liekö hinnanviilaus menossa, tilaukset täynnä tai komponenteista vajetta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 16:29
Kirjoittaja EeroH
Niin tai loppuu maahantuojan valikoimasta kuten st.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 17:24
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: 16 Syys 2021 16:29 Niin tai loppuu maahantuojan valikoimasta kuten st.
Komponentti pula vaivaa..eiköhän ne molemmat palaa. St viimeistään faceliftin mukana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 17:44
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: 16 Syys 2021 17:24
EeroH kirjoitti: 16 Syys 2021 16:29 Niin tai loppuu maahantuojan valikoimasta kuten st.
Komponentti pula vaivaa..eiköhän ne molemmat palaa. St viimeistään faceliftin mukana.
Toivottavasti, maahantuojan mukaan st ei vaan kauppa käynyt ja liian isot päästöt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Syys 2021 18:09
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: 16 Syys 2021 17:44
focst kirjoitti: 16 Syys 2021 17:24

Komponentti pula vaivaa..eiköhän ne molemmat palaa. St viimeistään faceliftin mukana.
Toivottavasti, maahantuojan mukaan st ei vaan kauppa käynyt ja liian isot päästöt.
Uudesta on ainakin kuvia näkynyt naamioituna. Saa nähdä ainakin testaavat.
https://www.google.com/amp/s/www.motor1 ... t-spy/amp/

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Syys 2021 12:46
Kirjoittaja Fjöördis
Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Syys 2021 12:52
Kirjoittaja toasti
Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Ei auta. Akku on täynnä, niin ei voi latautua enempää. Auto vain kuvittelee lataustilan liian matalaksi, jolloin estää joidenkin järjestelmien käytön, kuten esimerkiksi start/stopin ja webaston.

Esimerkiksi mulla auto väittää varaustilaksi nyt 68 %. Auto koittaa koko ajan ladata 14,5 - 14,7 V jännitteellä, mutta virtaa ei mene sisään ei sitten millään, koska akku on jo täynnä. Akun tavoitetilan muuttaminen ei siis muuta mitään, koska auto tekee jo kaikkensa ladatakseen akkua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 20 Syys 2021 21:32
Kirjoittaja AAR85
_JPA kirjoitti: 16 Syys 2021 14:10
fordmagnetic kirjoitti: 16 Syys 2021 09:55 Muutoin tuo A8 laatikko on mielestäni hidas ja tökerö. Kestävyyttä on kyllä kehuttu ja perus hitaissa kiihdytyksissä ihan ok. Täyskaasulla jää kierrokset huutamaan korkealle todella pitkällä viiveellä ennen kuin vaihtaa isommalle. Klonksahtaako muilla A8 laatikko kun rullaa loivaa alamäkeä ja antaa varovasti lisää kaasua? Mulla tekee välillä niin eikä terveeltä kuulosta omaan korvaan, ominaisuus kaiketi? 2.0 tdci A8
Samallalailla kolahtaa/nykäisee bensakoneellakin.
Mulla ei kyl oo kummassakaan A8:ssa ollut tuota ominaisuutta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Syys 2021 09:35
Kirjoittaja Rusakko_
AAR85 kirjoitti: 20 Syys 2021 21:32
_JPA kirjoitti: 16 Syys 2021 14:10
Samallalailla kolahtaa/nykäisee bensakoneellakin.
Mulla ei kyl oo kummassakaan A8:ssa ollut tuota ominaisuutta.
Joo, en minäkään tuommosta ominaisuutta tunnista autossani. Oikeasti ainoa selvä harmitus laatikossa on hidas suunnanvaihto etenkin D:ltä R:lle. Muutoin toiminut vähintään yhtä hyvin, kuin muidenkin valmistajien momenttilaatikot, paikoin jopa paremmin. Mikään Bemarin ZF tai Mersun "mikä lie" momenttilaatikko tuo ei toki ole ja kaksoiskytkyttimiin ei kannata tässä kohtaa edes mennä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Syys 2021 15:27
Kirjoittaja AAR85
Rusakko_ kirjoitti: 21 Syys 2021 09:35
AAR85 kirjoitti: 20 Syys 2021 21:32

Mulla ei kyl oo kummassakaan A8:ssa ollut tuota ominaisuutta.
Joo, en minäkään tuommosta ominaisuutta tunnista autossani. Oikeasti ainoa selvä harmitus laatikossa on hidas suunnanvaihto etenkin D:ltä R:lle. Muutoin toiminut vähintään yhtä hyvin, kuin muidenkin valmistajien momenttilaatikot, paikoin jopa paremmin. Mikään Bemarin ZF tai Mersun "mikä lie" momenttilaatikko tuo ei toki ole ja kaksoiskytkyttimiin ei kannata tässä kohtaa edes mennä.
Joo ei mullakaan suuremmin valittamista tuon 8F24 lootan toiminnasta. Ihan ok. Emännän autossa on 6-vaihteinen Aisin TF80SC joka kyllä toimii mielestäni pehmeämmin ja muutenkin mukavempi ajettava, mutta tosin tämäkin varmasti johtuu myös siitä, että siellä on yli 200nm enempi vääntöä takana joka mahdollistaa jouheamman liikkumisen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Syys 2021 22:27
Kirjoittaja Tapiiri
Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Tuo on myöhäistä siinä vaiheessa kun akku on jo vajaasta varauksesta johtuen sulfatoitunut. Minä laitoin uuden agm akun ja forscanilla tavoitteeksi 95% varauksen, toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Syys 2021 00:49
Kirjoittaja AAR85
Tapiiri kirjoitti: 21 Syys 2021 22:27
Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Tuo on myöhäistä siinä vaiheessa kun akku on jo vajaasta varauksesta johtuen sulfatoitunut. Minä laitoin uuden agm akun ja forscanilla tavoitteeksi 95% varauksen, toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.
Minkä AGM patterin laitoit?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Syys 2021 07:13
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tapiiri kirjoitti: 21 Syys 2021 22:27
Fjöördis kirjoitti: 19 Syys 2021 12:46 Onko kukaan jolla on FORSCAN koittanut tätä ratkaisua, akun matalan latauksen ongelmaan?
Eli muutetaan parametrejä niin että akku latautuu enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM
Tuo on myöhäistä siinä vaiheessa kun akku on jo vajaasta varauksesta johtuen sulfatoitunut. Minä laitoin uuden agm akun ja forscanilla tavoitteeksi 95% varauksen, toistaiseksi toiminut kuten pitääkin.
Minä en oikein usko tuohon sulfatoitumisteoriaan.
Missä välissä se ehtisi sulfatoitumaan kun koko ajan ladataan täydellä jännitteellä ja akku on todellisuudessa hyvinkin korkeassa varaustilassa?

Jos systeemi toimisi niin kuin on suunniteltu, eli pysyisi 80% alapuolella niin sitten niin ehkä kävivisi. Mutta kun se ei toimi. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Syys 2021 07:54
Kirjoittaja Tapiiri
PiuhaPoikki kirjoitti: 22 Syys 2021 07:13
Minä en oikein usko tuohon sulfatoitumisteoriaan.
Missä välissä se ehtisi sulfatoitumaan kun koko ajan ladataan täydellä jännitteellä ja akku on todellisuudessa hyvinkin korkeassa varaustilassa?

Jos systeemi toimisi niin kuin on suunniteltu, eli pysyisi 80% alapuolella niin sitten niin ehkä kävivisi. Mutta kun se ei toimi. :lol:
Oletan, että uudella akulla se muutaman kuukauden toimii kuten suunniteltu, eli on oikeasti vajaalla varauksella ja pääsee siinä sulfatoitumaan sen verran, että lepojännite laskee muutaman napsun jolloin kalibrointi näyttää aina alhaisia lukemia. Mutta jos systeemi ei uudellakaan akulla toimi, niin sittenhän tämä teoria ei päde alkuunkaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Syys 2021 08:39
Kirjoittaja Tapiiri
AAR85 kirjoitti: 22 Syys 2021 00:49 Minkä AGM patterin laitoit?
Varta E39. Vaihdoin tosiaan forscanilla myös EFB -> AGM -asetuksen ja asetin akun tyypin oikeaksi, ei kyllä hajuakaan, että vaikuttaako nuo johonkin vai ei.