Sivu 183/391

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 10:11
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kaizer kirjoitti: 09 Marras 2019 09:40 Nyt rapeat 28000 km mittarissa eli n.9000 km ajettu viimeisen "Öljyn laatuongelma" huollon jälkeen eikä ole huudellut
ölynvaihtoon eli ilmeisesti se viimeisin päivitys jotain teki, mitäs sitten niin on eri asia :)
No tuohan on hyvä uutinen, että vaikutusta on ollut.
Asia varmaankin riippuu useasta tekijästä, kuten lämpötiloista ja ajosyklistä.

Talvi ja lyhyet ajomatkat ovat sitten se varsinainen testi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 10:34
Kirjoittaja HMS77
Niin.. kunhan nyt ensin pääsee sen täyden vaihtovälin ilman herjoja niin sitten se on "hyvä uutinen". Ei ennen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 11:04
Kirjoittaja Freeze
27 tkm takana. Viime yönä joutui LUMI-INFERNOSSA ajelemaan 60 km työkeikoilla pariin otteeseen niin, että auton pohja souti lumihangessa kuin Mika Myllylä. Saa nähdä, paljonko on lunta konetilassa :mrgreen:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 11:21
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Minä vien oman kiesini huomenna korjaamolle tutkittavaksi siitä etukariviasta.
Auto on nyt ollut reilut kaksiviikkoa päivittäisessä käytössä ja muuten kaikki tuntuu toimivan mutta joka aamu liikkeelle lähdettäessä etukajarit ovat mykkänä, puhelimen äänet eivät kuulu auton järjestelmästä ja navigaattorin ääniopastus on mykkä.
Sitten jos auto seisoo 15min ja lähden uudelleen liikkeelle niin kaikki toimii. Parin tunnin seisominen palauttaa taas vian.

Saas nähdä mikä on korjaamon tuomio.
Veikkaan: EI vikakoodia, ei vikaa = :ford:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 11:37
Kirjoittaja Renee
Toivotaan että sähkärillä on mittava kokemus tälläisista vioista ja saa auton kuntoon. Monesti joko kondesaattori tai vastaava osa tekee kepposia. Tuntuu kun lämpöisenä toimii eli 15 minuutin pysähdys ,ohjaamo viellä lämmin Olisiko vain jossain kontakti vikaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 15:24
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Renee kirjoitti: 10 Marras 2019 11:37 Toivotaan että sähkärillä on mittava kokemus tälläisista vioista ja saa auton kuntoon. Monesti joko kondesaattori tai vastaava osa tekee kepposia. Tuntuu kun lämpöisenä toimii eli 15 minuutin pysähdys ,ohjaamo viellä lämmin Olisiko vain jossain kontakti vikaa.
En usko, että on kontaktivika. Jos olisi niin luulisi häiriön poistuvan sitten itsekseen kun värkit lämpiää. Tämä vaatii kuitenkin juuri tietyn mittaisen seisokin. EI lian lyhyttä mutta ei pitkääkään.
Liittynee ilmeisesti siihen miten ja missä järjestyksissä auton järjestelmät menevät päikkäreille ja onko ovet lukossa vai ei yms.

Jos taas olisi kyse softabugista niin luulisi tätä olevan muillakin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 15:45
Kirjoittaja Renee
Onkohan maahantuojaa informoitu jos muillakin tälläistä vikaa esintyy. Toivotaan että äänet palaa ohjaamoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 21:51
Kirjoittaja Hessu81
Meillä on viime aikoina ollut jatkuvasti hätäpuhelujärjestelmän vikaa. Siinä menee etukaiuttimet mykäksi ja esim. parkkitutkan äänet kuulostaa omituisilta ja katossa sos-nappi palaa kirkkaasti. Tähän ei huollon mukaan vielä ole tehtaalta korjausta. Tämä vika on ollut autoissa jo uudesta lähtöisin ja siihen on nähtävästi/ huollon lupailujen mukaan ollut jo päivitys, mutta nyt kertoivat vian tulleen edellisen päivityksen tuliaisena. Menee niinku ihan just hermo siihen vikaan. Saattaa olla päivän pois ja taas monta päivää päällä. Tai jonkun käynnistyksen jälkeen ok ja seuraavat 10 ei ok.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Marras 2019 23:22
Kirjoittaja minan
Hessu81 kirjoitti: 10 Marras 2019 21:51 Meillä on viime aikoina ollut jatkuvasti hätäpuhelujärjestelmän vikaa. Siinä menee etukaiuttimet mykäksi ja esim. parkkitutkan äänet kuulostaa omituisilta ja katossa sos-nappi palaa kirkkaasti. Tähän ei huollon mukaan vielä ole tehtaalta korjausta. Tämä vika on ollut autoissa jo uudesta lähtöisin ja siihen on nähtävästi/ huollon lupailujen mukaan ollut jo päivitys, mutta nyt kertoivat vian tulleen edellisen päivityksen tuliaisena. Menee niinku ihan just hermo siihen vikaan. Saattaa olla päivän pois ja taas monta päivää päällä. Tai jonkun käynnistyksen jälkeen ok ja seuraavat 10 ei ok.
Tuossa taitaakin olla se syy miksei päivityksiä jaeta jokaiseen autoon vaan ainoastaan ohjelmistoltaan viallisiin. Aivan normaalia toimintaa nykyajan tietokoneohjelmilla, että päivitys tuo vain uuden vian esiin (tai vanhan takaisin). Ärsyttäväähän tää laitteen omistajalle on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 07:26
Kirjoittaja -Kj-
Soittelin huollon jossa sain erittäin avointa ja auttavaa palvelua. Selvisi muutama asia:
Hätäpuhelujärjestelmän vika, mykät etukaiuttimet, särisevät äänet, virrankulutus - kaikki ovat samaa vikaa, eli telematiikkayksikön ohjelmisto - TCU. focst mainitsikin että tämä päivittyy automaattisesti OTA jos liittää auton kännykällä verkkoon. Päivitystä on lupailtu kuulemma jo pitkän aikaa tehtaalta, mutta ei vielä ole tullut. Moduuli saattaa kuulemma heräillä itsekseen auton ollessa sammuneena, aiheuttaen virrankulutusta. Huollon kokemuksen mukaan akun irrottamisesta ja siten nollaamisesta on ollut apua tähän TCU-ongelmaan jos jossain autossa pahaksi äityy. Itse tehtäväksi ei tietty huolto voi sitä suositella, riskien vuoksi.

Omalla kohdallani akun varaustiloista kerrottuani epäili myös akun kuntoa, aikoivat testata. Huollon mukaan moottorijarruttelun pitäisi vaikuttaa latausvirtaan mutta itse en siis virtoja lukiessani ole tätä kertaakaan havainnut.

Laturin käytön jälkeen auton tulee olla kytkemättä laturiin noin tunti virrat pois ennen kuin varaustaso haistellaan oikeaksi. Tämän voin vahvistaa, laturista lähdettyäni vasta seuraavalla käynnistyksellä akku on osoittanut täyttä (edelleen maksimi minulla ollut 82%)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 10:00
Kirjoittaja AAR85
-Kj- kirjoitti: 11 Marras 2019 07:26 Laturin käytön jälkeen auton tulee olla kytkemättä laturiin noin tunti virrat pois ennen kuin varaustaso haistellaan oikeaksi. Tämän voin vahvistaa, laturista lähdettyäni vasta seuraavalla käynnistyksellä akku on osoittanut täyttä (edelleen maksimi minulla ollut 82%)
Hienoja nämä laitteet. Ei kovinkaan monella tule tämäkään toteutumaan. Jos esim työpaikalla lataa tolpan kautta ja ottaa irti töistä lähtiessä tai kotona jättää yöksi lataukseen ja ottaa aamulla irti, kun lähtee töihin. Eikä tästäkään ole mitään mainintaa ohjekirjassa.

Asiasta toiseen. Mainitsin tuossa aikaisemmin, että MY2020 tulee ne uudet hinnat alkaen valot joissa lyhkäset led tekniikalla ja pitkät halogeenina. Liikkeessä tästä tosiaan oli vain tieto (ja on päivittynyt hinnastoon), mutta itse valoista ei ole vielä mitään kuvaa olemassa. Kyselin viikko sitten Ford Suomelta kuvaa näistä valoista. Lupasivat laittaa viestiä eteenpäin ja palaavat asiaan, kun saavat vastauksen. Tänään kyselin vielä jos on asia unohtunut, mutta odottelevat vieläkin vastausta :) Valot ovat olleet tuotannossa pari-kolme viikkoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 12:40
Kirjoittaja revote
Kuinka paljon pitää ajaa uudella autolla, että FordPass näyttää polttoaineraportin? Mulla on mittarissa noin 280km ja herjaa että ajoja liian vähän.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 13:32
Kirjoittaja -Kj-
AAR85 kirjoitti: 11 Marras 2019 10:00 Hienoja nämä laitteet. Ei kovinkaan monella tule tämäkään toteutumaan. Jos esim työpaikalla lataa tolpan kautta ja ottaa irti töistä lähtiessä tai kotona jättää yöksi lataukseen ja ottaa aamulla irti, kun lähtee töihin. Eikä tästäkään ole mitään mainintaa ohjekirjassa.
Tästähän ei haittaa ole paitsi sellaisessa erikoistapauksessa että lähdet lataamaan akkua joka on niin tyhjä että s/s ja weba ei toimi, ne eivät silloin välttämättä heti aktivoidu. Kyllä se varaus on muutaman yksikön noussut siinä latauksen aikana jo, mutta olen huomannut että sitten lyhyen matkan ja parkkeerauksen jälkeen kotvan päästä uudelleen lähdettäessä tulee 'hyppy' varaustilan. Mutta jos silloin tällöin latailee eikä taso pääse paljoa tippumaan, ei tuolla ole merkitystä.
Edelleen jännä olisi tietää miten auto 'haistelee' oikein jos laturi onkin suoraan - navassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 13:50
Kirjoittaja Motorcade
-Kj- kirjoitti: 11 Marras 2019 07:26 Laturin käytön jälkeen auton tulee olla kytkemättä laturiin noin tunti virrat pois ennen kuin varaustaso haistellaan oikeaksi. Tämän voin vahvistaa, laturista lähdettyäni vasta seuraavalla käynnistyksellä akku on osoittanut täyttä (edelleen maksimi minulla ollut 82%)
Siis jos laitan auton illalla lataukseen (Defa 10A) ja aamulla 12 tunnin jälkeen yritän käynnistää Webastolla esilämmityksen auton ollessa edelleen laturiin kytkettynä, auto "lukee" akun varaustason edellisillan tilanteen mukaan arpoessaan, riittääkö varaus Webaston käynnistymiseen? :o

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 13:52
Kirjoittaja AAR85
-Kj- kirjoitti: 11 Marras 2019 13:32 Tästähän ei haittaa ole paitsi sellaisessa erikoistapauksessa että lähdet lataamaan akkua joka on niin tyhjä että s/s ja weba ei toimi, ne eivät silloin välttämättä heti aktivoidu. Kyllä se varaus on muutaman yksikön noussut siinä latauksen aikana jo, mutta olen huomannut että sitten lyhyen matkan ja parkkeerauksen jälkeen kotvan päästä uudelleen lähdettäessä tulee 'hyppy' varaustilan. Mutta jos silloin tällöin latailee eikä taso pääse paljoa tippumaan, ei tuolla ole merkitystä.
Edelleen jännä olisi tietää miten auto 'haistelee' oikein jos laturi onkin suoraan - navassa.
Nykyistä latailin aluksi tietämättäni väärin suoraan akun napoihin. S/s alkoi silloinkin toiminaan välittömästi. Niinkuin nyttenkin, kun olen lataillut oikein akun plussaan ja auton runkoon kiinnitettynä. Mitään tarkempaa dataa ei ole.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 15:33
Kirjoittaja focst
revote kirjoitti: 11 Marras 2019 12:40 Kuinka paljon pitää ajaa uudella autolla, että FordPass näyttää polttoaineraportin? Mulla on mittarissa noin 280km ja herjaa että ajoja liian vähän.
1kk välein yhteenveto.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 16:33
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 11 Marras 2019 15:33 1kk välein yhteenveto.
Samaa on tullut ihmeteltyä mutta tässähän se vastaus tulikin.

Nyt omalla ajettu 1000km ja tänään laskettu kulutus 5,4l/100 kun ajotietokone sanoi 5,5l/100.
Parempi näinpäin. Ajo on ollut 70% moottoritietä ja loput kaupunkia. Webasto pöhissyt aamuin illoin.
En pidä pahana lukemana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 19:10
Kirjoittaja larsibald
Vuoden vanha Focus kävi 30 tkm huollossa viime viikolla. Auto on toiminut mainiosti, viime talvena tuli pari hiukkaspönttöhälytystä, mutta pätkäajosta huolimatta vähällä päästiin.

Mukautuvat ledit on jees, älyvakkari samoin. Koko autosta varsin hyvä fiilis. Bensaa voisi toki syödä vähemmän, koko ajan ka ajotietokoneesta 6,8 l/100 km. Auto siis 125 ecoboost A8.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 21:29
Kirjoittaja PiuhaPoikki
PiuhaPoikki kirjoitti: 10 Marras 2019 11:21 Minä vien oman kiesini huomenna korjaamolle tutkittavaksi siitä etukariviasta.
Auto on nyt ollut reilut kaksiviikkoa päivittäisessä käytössä ja muuten kaikki tuntuu toimivan mutta joka aamu liikkeelle lähdettäessä etukajarit ovat mykkänä, puhelimen äänet eivät kuulu auton järjestelmästä ja navigaattorin ääniopastus on mykkä.
Sitten jos auto seisoo 15min ja lähden uudelleen liikkeelle niin kaikki toimii. Parin tunnin seisominen palauttaa taas vian.

Saas nähdä mikä on korjaamon tuomio.
Veikkaan: EI vikakoodia, ei vikaa = :ford:
Jäämme odottamaan softapäivitystä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Marras 2019 22:18
Kirjoittaja Motorcade
Frnz kirjoitti: 18 Touko 2019 08:54 Lisäksi tuon Active mallin muhkeammat ulkomuodot toi mukaan jotain sellaista mikä sai mielenkiinnon heräämään. Minun silmääni perus Titanium kromisine etumaskeineen vaikuttaa vähän pappamallilta (pyydän anteeksi kaikilta jotka tästä kommentista loukkaantuvat) ja vaatisi vaikka selvästi isommat vanteet, jonkun aggressiivisen värin, tai jotain sen suuntaista joka tehostaisi ulkonäköä. :D
Makuja on monia, ja onneksi Focusta on tarjolla erilaisilla ilmeillä.

Minä tykkään Titaniumin vanteista ja pienestä rengaskoosta ja ylipäätään sirommasta/vähemmän aggressiivisesta ilmeestä. Focuksen korissa saisi olla vähän maltillisemmin pokkauksia, mutta Titanium perusvalkoisena on aika selkeä ja tyylikäs. Pappa-autoltakin se saattaa näyttää, ainakin farkkuna ilman tummia takalaseja. Jotain automaustani toisaalta kertoo, että uusin Renault Twingo on mielestäni yksi hienoimmista tavallisen kansan pirsseistä tällä hetkellä. ST tai Active ei vaan sytytä, Vignalea taas "vastustan" puhtaasti rahasyistä. :mrgreen:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Marras 2019 00:02
Kirjoittaja Sanpool
Automaattivaihteiston softapäivitys, sellainen on saatavilla jos oikein käsitin?
Miten muuttaa vaihteiston toimintaa? Kulutukseen vaikutusta? Hieman olen pettynyt 1.0 A8 wagon kulutuslukemiin,lähentelee 8l/100km nyt kun ilmat kylmenneet,enkä ihan nurkissa pyöri koko aikaa. :shock:

Noista ”säröäänistä”...tänään havaitsin omassa focuksessa äänen säröytymistä ekaa kertaa,peruutustutkan ääntely ja varoitusääni kun sulkee sähköisen takaluukun oli tyystin erilainen kuin normaalisti.
Ei mielestäni tullut kaiuttimista .Tilanne normalisoitui kun auto oli jonkin aikaa parkissa ja lähti taas ajelemaan.B&O ihmeellisyyksiä :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Marras 2019 01:00
Kirjoittaja @rsk@
Motorcade kirjoitti: 11 Marras 2019 22:18 Makuja on monia, ja onneksi Focusta on tarjolla erilaisilla ilmeillä.

Minä tykkään Titaniumin vanteista ja pienestä rengaskoosta ja ylipäätään sirommasta/vähemmän aggressiivisesta ilmeestä. Focuksen korissa saisi olla vähän maltillisemmin pokkauksia, mutta Titanium perusvalkoisena on aika selkeä ja tyylikäs. Pappa-autoltakin se saattaa näyttää, ainakin farkkuna ilman tummia takalaseja. Jotain automaustani toisaalta kertoo, että uusin Renault Twingo on mielestäni yksi hienoimmista tavallisen kansan pirsseistä tällä hetkellä. ST tai Active ei vaan sytytä, Vignalea taas "vastustan" puhtaasti rahasyistä. :mrgreen:
Juurikin tuo korimuotoilu ja vannekoko. Itselläni ST-Line ja talvirenkaissa 16" Titanium perusvanteet joissa ne 5x3 puolaa. Ne näyttää vähän alamittaiselta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Marras 2019 15:14
Kirjoittaja esawesa
-Kj- kirjoitti: 11 Marras 2019 07:26 Soittelin huollon jossa sain erittäin avointa ja auttavaa palvelua. Selvisi muutama asia:
Hätäpuhelujärjestelmän vika, mykät etukaiuttimet, särisevät äänet, virrankulutus - kaikki ovat samaa vikaa, eli telematiikkayksikön ohjelmisto - TCU. focst mainitsikin että tämä päivittyy automaattisesti OTA jos liittää auton kännykällä verkkoon. Päivitystä on lupailtu kuulemma jo pitkän aikaa tehtaalta, mutta ei vielä ole tullut.

Sama ongelma minullakin oli pidemmän aikaa. Varasin huoltoon ajan tuota varten, jossa ei sitten tehty mitään. Sanottiin vain, että päivitys on tulossa, ja sen voi itse ladata/asentaa. Tämä siis jo heinäkuussa 2019. Eipä sitä koskaan tullut. Ajanvaraus toiseen huoltoliikkeeseen jossa se tehtiin. Ongelmat sen jälkeen olleet poissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Marras 2019 15:46
Kirjoittaja PiuhaPoikki
esawesa kirjoitti: 12 Marras 2019 15:14Sama ongelma minullakin oli pidemmän aikaa. Varasin huoltoon ajan tuota varten, jossa ei sitten tehty mitään. Sanottiin vain, että päivitys on tulossa, ja sen voi itse ladata/asentaa. Tämä siis jo heinäkuussa 2019. Eipä sitä koskaan tullut. Ajanvaraus toiseen huoltoliikkeeseen jossa se tehtiin. Ongelmat sen jälkeen olleet poissa.
Ylös
Koska tämä päivitys tapahtui?
Minulle sanottiin eilen ympäripyöreästi, että päivitystä odotellaan loppuvuoden aikana, ehkä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Marras 2019 15:56
Kirjoittaja toasti
TCU-moduliin on tullut matkan varrella useita päivityksiä.
Itselle tuli hätäpuhelujärjestelmän vika aivan alkuvuodesta, mutta siinä en havainnut muita oireita kuin tuon ilmoituksen. Ongelma korjattiin hyvinkin pian ohjelmistopäivityksellä.
Lisäksi TCU-moduli on kerran päivittynyt OTA:na. Olisiko ollut elokuussa tai syyskuussa kun omaan autoon se oli latautunut.

Pointtina lähinnä se, että tässä saatetaan puhua eri ohjelmistopäivityksistä. Voi olla, että uudempien autojen TCU-modulien HW-konfiguraatio on esimerkiksi muuttunut sen verran, että uusi ohjelmistopäivitys tarvitaan niille.