Sivu 151/391

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 11:48
Kirjoittaja PNEs
Yksi asia mikä huonontaa öljyä on pakokaasujen takaisin kierrätys. Ja sitä tarvitaan runsaasti pikku dieselissä, koska ei ole AdBlueta käytössä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 16:20
Kirjoittaja Rusakko_
Jos dieselmoottorissa ei ole sensoria (kuten pari viestiä taaksepäin kerrotaan) öljyn laadulle, niin mistä se sitten tietää hälyttää öljynvaihdolle jo 5000 km paikkeilla? Olisko vaan bitti poikittain ja riittää kun ölpät vaihtaa esim 15 tkm välein. Vai oliko joku fakta, että öljy on oikeasti vaihtokunnossa jo 5000 km kohdalla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 16:37
Kirjoittaja toasti
Rusakko_ kirjoitti: 12 Syys 2019 16:20 Jos dieselmoottorissa ei ole sensoria (kuten pari viestiä taaksepäin kerrotaan) öljyn laadulle, niin mistä se sitten tietää hälyttää öljynvaihdolle jo 5000 km paikkeilla? Olisko vaan bitti poikittain ja riittää kun ölpät vaihtaa esim 15 tkm välein. Vai oliko joku fakta, että öljy on oikeasti vaihtokunnossa jo 5000 km kohdalla?
Kuten todettu, laskennallisesti päättänyt öljyn olevan huonoa. (En itse ole täysin varma asiasta, mutta useammasta lähteestä näin nähnyt väitettävän, että sensoria ei ole)
Ford vaatii, että öljyt vaihdetaan kun ilmoitus tulee. Ford maksaa vaihdon, jos öljyillä päästy < 10 tkm. Tuskin maksaisi, jos olisi vain bitti poikittain.
Lisäksi öljypohjamuutoskin nyt jo kertoo siitä, että ei ole vain bitti poikittain.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 16:45
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: 12 Syys 2019 11:42 Dieselmoottorissa ei ole sensoria öljyn laadulle. Öljyn laadun määritys perustuu puhtaasti laskennallisen arvoon. Tähän vaikuttavat esimerkiksi kylmäkäynnistysten määrä, dpf-polttojen määrä, ajokilometrit yms.
En nyt väitä etteikö tämä pitäisi paikkaansa kun ei parempaakaan tietoa ole mutta oudolta se tuntuu.
Jos kerran öljy ei oikeasti todeta pilaantuvan vaan tietokone vain olettaa sen pilaantuneen edellämainittujen lähtötietojen perusteella niin alkuperäinen arvio öljynvaihtotarpeesta on mennyt pahasti metsään.

Jos öljynvaihtovälin on ilmoitettu olevan 20000km niin tämä ajosuoritteen pitäisi ilmeisesti tapahtua suunnilleen yhdellä vedolla moottoritiellä autoa juuri välillä sammuttelematta jos kerran todellisuudessa sama laskennallinen öljyä sotkeva vaikutus saadaankin aikaan 5000km ajoilla.

Ja jos kysymyksessä olisi vain tarve muuttaa laskentaparametrejä niin miksi maahantuoja keskeytti moneksi kuukaudeksi ko. moottorilla varustettujen autojen myynnin. Ei kuulosta uskottavalta.

Öljypohjamuutos on järkeenkäypä. Isompaan öljymäärään mahtuu enemmän moskaa ennen kuin se on pilalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 16:52
Kirjoittaja toasti
PiuhaPoikki kirjoitti: 12 Syys 2019 16:45 En nyt väitä etteikö tämä pitäisi paikkaansa kun ei parempaakaan tietoa ole mutta oudolta se tuntuu.
Jos kerran öljy ei oikeasti todeta pilaantuvan vaan tietokone vain olettaa sen pilaantuneen edellämainittujen lähtötietojen perusteella niin alkuperäinen arvio öljynvaihtotarpeesta on mennyt pahasti metsään.

Jos öljynvaihtovälin on ilmoitettu olevan 20000km niin tämä ajosuoritteen pitäisi ilmeisesti tapahtua suunnilleen yhdellä vedolla moottoritiellä autoa juuri välillä sammuttelematta jos kerran todellisuudessa sama laskennallinen öljyä sotkeva vaikutus saadaankin aikaan 5000km ajoilla.
Ei mullakaan varmaa tietoa ole, mutta useammasta lähteestä näin olen kuullut. Ja se, että mittaristossa ei dieselmoottoreissa näytetä öljyn laatua voisi hyvinkin liittyä juuri tähän asiaan. Bensamoottoreissa sen sijaan tämä on nähtävissä.

Edit. Niin ja lisäksi se, että öljynvaihtoilmoituksen voi kuitata mittaristosta eikä ilmoitus tule takaisin kilometrien ajojenkaan jälkeen. Jos siellä olisi sensori, olisi ilmoitus varmasti aika pian takaisin ruudussa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 17:01
Kirjoittaja Arski54
PiuhaPoikki kirjoitti: 12 Syys 2019 07:18 Jos jutut pitävät paikkansa niin kyllä softapäivityksen pitäisi estää öljyn huononemista ennen aikojaan.
Senhän on kerrottu säätelevän hiukkasloukun puhdistuspolttojen määrää ja ajoitusta jolloin nokea ja polttoainetta ei päätyisi öljytilaan entiseen malliin.
Päivityksen toimivuuden näkee talven tullen. Pitkäkestoista testausta kylmissä olosuhteissa tuskin on päästy tekemään ennen päivityksen julkaisua. Mutta voihan se toimiakin.
JOS se toimisi, ei uudempiin tulisi isompaa öljypohjaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 19:51
Kirjoittaja Vootrson
Sain viimein oman kärryni ajoon vajaan 8kk odottelun jälkeen. Tasan kuukausi vielä meni valmistumispäivästä siihen että auto oli luovutuskunnossa kotimaan kamatalla.

Nyt on vajaa 1000 km takana ja täytyy sanoa että tätä keskustelua seuranneena suhtauduin aavistuksen varauksella joihinkin auton ominaisuuksiin. Toistaiseksi turhaan. Kaikki on toiminut juuri kuten mielestäni pitääkin.

Liikennemerkkien tunnistus: En ottaisi karttadataa pois päältä vaikka maksettais. Korjannut rajoituksen oikeaksi taajaman rajoilla joita kamera ei ymmärrä. Ja taas tietyömailla kamera korjannut kun kartassa ei tietoa ole.

Ohjaus ja ajettavuus on juuri niin paljon parempi kuin mk 3.5:ssa mitä muistelin koeajolta. Myös mukana tulleet Contin (sport jotain..) renkaat ovat aivan eri planeetalta kuin edellisen mukana tulleen Goodyearin efficient gripit (luokattomat renkaat).

Kaistallapito, etäisyyden tunnistus, autom. ohjaus ym. pelannut erinomaisesti myös hämärällä sateella.

Avaimeton keskuslukitus ja kaikki muutkin lisävarusteet toimii virheettömästi.

FordPass toimii oikein mutta aavistuksen hitaasti ainakin iOSilla.

Moottori (1.5 eb) on huomattavasti mukavampi (lähinnä väännön ansiosta) kuin litrainen mikä edellisessä oli. Automaattilaatikko on selvästi parempi kuin edellinen 6-pykäläinen, mutta silti tuntuu että osa tehosta jää matkan varrelle verrattuna manuaaliin. Ja 150 hv:sta ei olisi varaa hukata yhtään 😉.

Katsotaan kun tulee ensimmäinen kymppitonni täyteen että onko mitään vikoja ilmennyt. Nykyisen ajosuoritteen perusteella on helppo sanoa, että mitään täällä kirjoitettua ei ole tullut vastaan.

Piti laittaa muutama positiivinen kokemus tänne jotta omaansa odottavat ei näe pelkästään ongelmia 😁

Nyt siis voi sanoa että oli odottamisen arvoinen auto.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 20:20
Kirjoittaja revote
Vootrson kirjoitti: 12 Syys 2019 19:51Nyt siis voi sanoa että oli odottamisen arvoinen auto.
Mukava kuulla. Ensimmäisten tuotantojen ongelmat on siis korjattu :)

Millaisen tilasit ja millaisilla optioilla? Kuvia? Miksi toimitus kesti noin kauan, ihan järjetön toimitusaika.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 20:23
Kirjoittaja focst
Vootrson kirjoitti: 12 Syys 2019 19:51 Sain viimein oman kärryni ajoon vajaan 8kk odottelun jälkeen. Tasan kuukausi vielä meni valmistumispäivästä siihen että auto oli luovutuskunnossa kotimaan kamatalla.

Nyt on vajaa 1000 km takana ja täytyy sanoa että tätä keskustelua seuranneena suhtauduin aavistuksen varauksella joihinkin auton ominaisuuksiin. Toistaiseksi turhaan. Kaikki on toiminut juuri kuten mielestäni pitääkin.

Liikennemerkkien tunnistus: En ottaisi karttadataa pois päältä vaikka maksettais. Korjannut rajoituksen oikeaksi taajaman rajoilla joita kamera ei ymmärrä. Ja taas tietyömailla kamera korjannut kun kartassa ei tietoa ole.

Ohjaus ja ajettavuus on juuri niin paljon parempi kuin mk 3.5:ssa mitä muistelin koeajolta. Myös mukana tulleet Contin (sport jotain..) renkaat ovat aivan eri planeetalta kuin edellisen mukana tulleen Goodyearin efficient gripit (luokattomat renkaat).

Kaistallapito, etäisyyden tunnistus, autom. ohjaus ym. pelannut erinomaisesti myös hämärällä sateella.

Avaimeton keskuslukitus ja kaikki muutkin lisävarusteet toimii virheettömästi.

FordPass toimii oikein mutta aavistuksen hitaasti ainakin iOSilla.

Moottori (1.5 eb) on huomattavasti mukavampi (lähinnä väännön ansiosta) kuin litrainen mikä edellisessä oli. Automaattilaatikko on selvästi parempi kuin edellinen 6-pykäläinen, mutta silti tuntuu että osa tehosta jää matkan varrelle verrattuna manuaaliin. Ja 150 hv:sta ei olisi varaa hukata yhtään 😉.

Katsotaan kun tulee ensimmäinen kymppitonni täyteen että onko mitään vikoja ilmennyt. Nykyisen ajosuoritteen perusteella on helppo sanoa, että mitään täällä kirjoitettua ei ole tullut vastaan.

Piti laittaa muutama positiivinen kokemus tänne jotta omaansa odottavat ei näe pelkästään ongelmia 😁

Nyt siis voi sanoa että oli odottamisen arvoinen auto.
Hyvä että joku kirjottaa välillä hyvääkin..onnea uudelle autolle. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 21:07
Kirjoittaja Vootrson
revote kirjoitti: 12 Syys 2019 20:20 Mukava kuulla. Ensimmäisten tuotantojen ongelmat on siis korjattu :)

Millaisen tilasit ja millaisilla optioilla? Kuvia? Miksi toimitus kesti noin kauan, ihan järjetön toimitusaika.
ST-line 1.5 150 hv A8. Ei mitään erikoisia varusteita... Tech pack 1, comfort pack, Webasto (tehdasasennettuna näyttää olevan ainakin bensassa Webaston lämppäri, ei eberi kuten joillakin) ja B&O audio.
Toimitus venyi ton 1.5 koneen tuotanto-ongelmien takia. Ovat UK:n tehtaalla leikanneet rajusti ton myllyn tuotantokapasiteettia (oletuksen ilm. että kysyntä paljon toteutunutta pienempää) ja se aiheuttaa nyt ongelmia.

Positiivisena yllätyksenä tuli että ST-lineen on myös eturoiskeläpät olemassa, jotka oli pyytämättä ja yllättäen asennettu luovutushuollossa.

Kuvia otettuna vasta pari.

Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Syys 2019 21:43
Kirjoittaja revote
Vootrson kirjoitti: 12 Syys 2019 21:07 Kuvia otettuna vasta pari.

Kuva
Hyvälle näyttää valkoinen väri 👍

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Syys 2019 12:49
Kirjoittaja calculus
Lämpimät onnittelut Vootrsonille uuden auton johdosta! :thumbup:

(Ja kaikesta muustakin uuteen autoon kuuluvasta...)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Syys 2019 13:48
Kirjoittaja THPC
Vootrson kirjoitti: 12 Syys 2019 19:51 Sain viimein oman kärryni ajoon vajaan 8kk odottelun jälkeen. Tasan kuukausi vielä meni valmistumispäivästä siihen että auto oli luovutuskunnossa kotimaan kamatalla.

Nyt on vajaa 1000 km takana ja täytyy sanoa että tätä keskustelua seuranneena suhtauduin aavistuksen varauksella joihinkin auton ominaisuuksiin. Toistaiseksi turhaan. Kaikki on toiminut juuri kuten mielestäni pitääkin.

Liikennemerkkien tunnistus: En ottaisi karttadataa pois päältä vaikka maksettais. Korjannut rajoituksen oikeaksi taajaman rajoilla joita kamera ei ymmärrä. Ja taas tietyömailla kamera korjannut kun kartassa ei tietoa ole.

Ohjaus ja ajettavuus on juuri niin paljon parempi kuin mk 3.5:ssa mitä muistelin koeajolta. Myös mukana tulleet Contin (sport jotain..) renkaat ovat aivan eri planeetalta kuin edellisen mukana tulleen Goodyearin efficient gripit (luokattomat renkaat).

Kaistallapito, etäisyyden tunnistus, autom. ohjaus ym. pelannut erinomaisesti myös hämärällä sateella.

Avaimeton keskuslukitus ja kaikki muutkin lisävarusteet toimii virheettömästi.

FordPass toimii oikein mutta aavistuksen hitaasti ainakin iOSilla.

Moottori (1.5 eb) on huomattavasti mukavampi (lähinnä väännön ansiosta) kuin litrainen mikä edellisessä oli. Automaattilaatikko on selvästi parempi kuin edellinen 6-pykäläinen, mutta silti tuntuu että osa tehosta jää matkan varrelle verrattuna manuaaliin. Ja 150 hv:sta ei olisi varaa hukata yhtään 😉.

Katsotaan kun tulee ensimmäinen kymppitonni täyteen että onko mitään vikoja ilmennyt. Nykyisen ajosuoritteen perusteella on helppo sanoa, että mitään täällä kirjoitettua ei ole tullut vastaan.

Piti laittaa muutama positiivinen kokemus tänne jotta omaansa odottavat ei näe pelkästään ongelmia 😁

Nyt siis voi sanoa että oli odottamisen arvoinen auto.
Minäkin olen ollut tyytyväinen omaani näin viikon kokemuksella. Tuota 1.5 ecoboost -moottoria täytyy kyllä kehua, on mukavan sitkeä kone. Lisäksi manuaalivaihteisto ja kytkin ansaitsevat kehut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Syys 2019 23:58
Kirjoittaja @rsk@
Vootrson kirjoitti: 12 Syys 2019 21:07 ST-line 1.5 150 hv A8. Ei mitään erikoisia varusteita... Tech pack 1, comfort pack, Webasto (tehdasasennettuna näyttää olevan ainakin bensassa Webaston lämppäri, ei eberi kuten joillakin) ja B&O audio.
Toimitus venyi ton 1.5 koneen tuotanto-ongelmien takia. Ovat UK:n tehtaalla leikanneet rajusti ton myllyn tuotantokapasiteettia (oletuksen ilm. että kysyntä paljon toteutunutta pienempää) ja se aiheuttaa nyt ongelmia.

Positiivisena yllätyksenä tuli että ST-lineen on myös eturoiskeläpät olemassa, jotka oli pyytämättä ja yllättäen asennettu luovutushuollossa.

Kuvia otettuna vasta pari.

Kuva
Mistä sait roiskeläpät st-lineen? Täytyy omaan kottoseen myös pyytää laittamaan jos sellasia on saatavilla. Meinaan joka tapauksessa oli meininki ostaa etuläpät jotka passaa näihin Titaniumeihin jne. ja siitä modata niinku moni on tehny.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 00:02
Kirjoittaja @rsk@
Minkälainen vastakappale on tunkissa, joka tulee helmaan nostokohtaan mk4 focuksessa?
Onko jossain mittoja, syvyys jne. Täytyy odotellessa jo suunnitella miten autoa nostellaan...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 08:22
Kirjoittaja focst
@rsk@ kirjoitti: 13 Syys 2019 23:58 Mistä sait roiskeläpät st-lineen? Täytyy omaan kottoseen myös pyytää laittamaan jos sellasia on saatavilla. Meinaan joka tapauksessa oli meininki ostaa etuläpät jotka passaa näihin Titaniumeihin jne. ja siitä modata niinku moni on tehny.
Kävin eilen kysymässä ei ole vieläkään St-lineen läppiä. Ne titaniumin läpät passaa luulema melko hyvin. Pitää niistä itellekin sovitella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 11:08
Kirjoittaja HMS77
@rsk@ kirjoitti: 14 Syys 2019 00:02 Minkälainen vastakappale on tunkissa, joka tulee helmaan nostokohtaan mk4 focuksessa?
Onko jossain mittoja, syvyys jne. Täytyy odotellessa jo suunnitella miten autoa nostellaan...
Hallitunkki jonka nostokohdassa kumipehmuste, voi nostaa melkein mistä vaan. Auton omalla tunkilla ei toivottavasti tartte nostaa koskaan mitään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 12:12
Kirjoittaja Vootrson
@rsk@ kirjoitti: 13 Syys 2019 23:58 Mistä sait roiskeläpät st-lineen? Täytyy omaan kottoseen myös pyytää laittamaan jos sellasia on saatavilla. Meinaan joka tapauksessa oli meininki ostaa etuläpät jotka passaa näihin Titaniumeihin jne. ja siitä modata niinku moni on tehny.
Levorannan autoliikkeestä löytyi. Ja istuu tohon sivuhelmaan sen verran hyvin että luulisi, että on just ST-lineen tehty.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 15:03
Kirjoittaja nestori2
HMS77 kirjoitti: 14 Syys 2019 11:08 Hallitunkki jonka nostokohdassa kumipehmuste, voi nostaa melkein mistä vaan. Auton omalla tunkilla ei toivottavasti tartte nostaa koskaan mitään.
Nämä auton omat tunkit ovat sellaisia virityksiä, että niitä voi käyttää vain äärimmäsessä hädässä, jos ei mitään muuta keinoa ole. Jos siis itse suorittaa rengasvaihdot, niin kannattaa hankkia kunnon hallitunkki.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 18:31
Kirjoittaja Mahti
Vaatiiko uudet TPM-anturit jonkinlaista aktivointia/paritusta -vai tunnistaako auto ne automaattisesti?

Kiinnostaisi myös onko joku saanut siististi asennettua lisävaloja, kun puskuriin ei oikein perinteistä kilpitelinettä saa ruuvattua kiinni.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 19:19
Kirjoittaja @rsk@
nestori2 kirjoitti: 14 Syys 2019 15:03 Nämä auton omat tunkit ovat sellaisia virityksiä, että niitä voi käyttää vain äärimmäsessä hädässä, jos ei mitään muuta keinoa ole. Jos siis itse suorittaa rengasvaihdot, niin kannattaa hankkia kunnon hallitunkki.
Näinhän se on. Tuossa kyselin siksi että minkä muotoinen on tunkin nostokohdan paikka ja onko yhtään syvennystä, niin voi hallitunkkiin tehdä sopivan välikappaleen.
Mutta se on kyllä sitten nopee tehdä ja mittailla kun saa auton.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 20:50
Kirjoittaja pajatso
Moro,

Uuden Focuksen tunkki on kyllä parhaasta päästä, mitä olen nähnyt. Sillä mennään.

Edellisessä Renussa tunkki oli huikee viritys, ja plussana sai nostaa puol metrii että rengas irtos maapallosta.

P

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 22:01
Kirjoittaja EeroH
toasti kirjoitti: 08 Syys 2019 15:48 Huhtikuu 2019 jälkeen ei ole missään versiossa takaovissa sensoreita.
Tää oli viimeinen naula arkkuun. Että vituttaa kun meidän Astrassa ei ole takaovissa antureita (Alkupään tuotannossa oli mutta kappas kun auto tuli ne puuttuikin) kun on tottunut toisen (MK3 Focus) auton kanssa että on. Joka päivä kiroan Astraa ja olen koeajanut usemman uuden Focuksen ja aina ihaillut että Focuksessa sentään on vieläkin takaovissa avaus. No se siitä sitten, ostan kaksi ovisen auton seuraavaksi...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 22:42
Kirjoittaja Vootrson
Onko täällä kenelläkään 5-ovista mk4 Focusta 1.5 bensakoneella jossa on palkkituettu (yhdystuki lienee oikee termi?) takajousitus? Olen ollut käsityksessä että ainakin 1.5 koneen yhteydessä on aina monivarsituenta ja farmareissa ja activeissa kaikissa moottorivaihtoehdoissa... Huomasin että omassani on yhdystuki-rakenne vaikka (Focuksen esitteen ja kaiken muun saatavilla olevan tiedon mukaan) pitäisi olla multi link...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Syys 2019 23:30
Kirjoittaja @rsk@
Vootrson kirjoitti: 14 Syys 2019 22:42 Onko täällä kenelläkään 5-ovista mk4 Focusta 1.5 bensakoneella jossa on palkkituettu (yhdystuki lienee oikee termi?) takajousitus? Olen ollut käsityksessä että ainakin 1.5 koneen yhteydessä on aina monivarsituenta ja farmareissa ja activeissa kaikissa moottorivaihtoehdoissa... Huomasin että omassani on yhdystuki-rakenne vaikka (Focuksen esitteen ja kaiken muun saatavilla olevan tiedon mukaan) pitäisi olla multi link...
Reklamaation paikka.