Sivu 128/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 00:13
Kirjoittaja Dore
Fixu kirjoitti: 26 Heinä 2019 21:34 Mulla nykyien auto ensimmäinen jossa kamera ja meni heti listalle varusteena, josta en luovu jatkossakaan. Todellakin hintansa väärti. Ahtaissa parkkihalleissa peruuttaminen on todella sujuvaa ja turvallisen tuntuista kun tiedät ettet peruuta kenenkään päälle tai kolhi toisia autoja. Ei sillä että niin olisi käynyt aiemminkaan, mutta kamera tekee siitä vaan helpompaa :) Samoin erinomainen apu taskuparkeissa.

Edellisessä autossa uusia tuttavuuksia oli mm. Webasto ja adaptiivinen vakkari, joista en halunnut luopua uudessakaan autossa.
Mä luovuin webastosta ton etäkäynnistyksen takia. Talvea odotellessa, että teinkö oikean ratkaisun.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 00:41
Kirjoittaja Fixu
Dore kirjoitti: 27 Heinä 2019 00:13 Mä luovuin webastosta ton etäkäynnistyksen takia. Talvea odotellessa, että teinkö oikean ratkaisun.
Siis etänä kylmäkäynnistyksiä ja sitten vaan antaa käydä hetken aikaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 06:18
Kirjoittaja Dore
Fixu kirjoitti: 27 Heinä 2019 00:41 Siis etänä kylmäkäynnistyksiä ja sitten vaan antaa käydä hetken aikaa?
Juuri näin. Ainakin kesällä toimi viilennykseen hyvin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 09:57
Kirjoittaja Fixu
Dore kirjoitti: 27 Heinä 2019 06:18 Juuri näin. Ainakin kesällä toimi viilennykseen hyvin.
Voihan sen noinkin tehdä. Ei kuulosta kovin hyvältä moottorin kannalta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 11:38
Kirjoittaja Freeze
Ei se moderni ekoauto tyhjäkäynnillä hörskyttämällä talvella lämpene, ainakaan moottoriltaan. Kyllä siinä jokin lisälämppäri kannattaa olla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 11:46
Kirjoittaja HMS77
Webasto on viimeinen asia mistä luopuisin, ehkä paras asia ikinä varsinkin etäkaynnistettävänä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 12:38
Kirjoittaja Fixu
HMS77 kirjoitti: 27 Heinä 2019 11:46 Webasto on viimeinen asia mistä luopuisin, ehkä paras asia ikinä varsinkin etäkaynnistettävänä.
Sama. Etäkäynnistyksen kun saisi sille FordPassiin. Ehkä jopa ajastus FP:n kautta myös. Ajotietokoneen kautta se on epäkäytännöllinen.

Etäkäynnistys tosiaan pitää moottorin 15 min päällä. Noinkohan se mahtaa talvipakkasissa riittää mihinkään. Mitähän muuten webaston päästöt vs. auton tyhjäkäynti on?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 13:32
Kirjoittaja Trukki1
Itsellä ollut polttoainetoiminen lisälämmitin autossa jo reilusti yli 10- vuotta. Ei ole ihan ensimmäisenä listassa jos auton lisävarusteista pitäisi luopua ;). Vanhempana on tullut niin mukavuuden haluiseksikin. Ja kyllähän tuo lisälämmitin päästöjä tekee mutta kylmäkäynnistetty autokin tekee niitä myös.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 14:07
Kirjoittaja Teukkis
JOS haluaa oikeasti esilämmittää moottorin ennen liikkeellelähtöä on Webasto ihan ehdoton. Itselleni ei vielä laitettu mutta tulee varmasti ennen talvea. Webastolla säästää moottoria ja lisää mukavuutta. Tuulilasi ja ratti myös lämpiävät joten sit on talvivarusteet kunnossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 14:16
Kirjoittaja Rusakko_
Bensa-Focukseen Webasto on suht halpa. Hankintahintaan laskin ylläpitolaturin. Kätevä ja mukava järkevästi käytettynä, muttei sovellu kovinkaan pitkään ihmiselle, joka ei sen heikkouksia tiedä, välitä tai ymmärrä. Päästöistä en tiedä sanoa, mutta pakkasilla viimeistään mikä tahansa moottori kannattaisia esilämmittää. Webastoa en ehkä +5:stä käyttäisi, mutta nollassa hyvinkin.

Tyhjäkäyttämällä moottorin ja sisätilojen lämmittäminen ottaa kyllä aikaa. Jos on pakko jysäyttää esilämmittämättä moottori käytiin, niin ehkä sitä pari minuuttia tyhjäkäyttäisin, mutta ajamalla se lopulta lämpeää. Voi ajaa kuitenkin rauhallisemmin.

Mutta, nyt +30 C, joten... 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 14:30
Kirjoittaja HMS77
Fixu kirjoitti: 27 Heinä 2019 12:38 Sama. Etäkäynnistyksen kun saisi sille FordPassiin. Ehkä jopa ajastus FP:n kautta myös. Ajotietokoneen kautta se on epäkäytännöllinen.

Etäkäynnistys tosiaan pitää moottorin 15 min päällä. Noinkohan se mahtaa talvipakkasissa riittää mihinkään. Mitähän muuten webaston päästöt vs. auton tyhjäkäynti on?
Enpä ole Webben ajastuksia pahemmin tarvinnu ton kaukosäätimen ansiosta, vartti ennen lähtöä painaa nappia ja sit voikin hypätä lämpimään autoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 14:36
Kirjoittaja Fixu
HMS77 kirjoitti: 27 Heinä 2019 14:30 Enpä ole Webben ajastuksia pahemmin tarvinnu ton kaukosäätimen ansiosta, vartti ennen lähtöä painaa nappia ja sit voikin hypätä lämpimään autoon.
En itsekään kotona kun auto tossa näköetäisyydellä mutta toimistolta on sen just sen verran matkaa ja taloja edessä, ettei kake riitä. Skodassa ajastus oli tehty nopeeksi siitä multimedianäytöltä, mutta Focuksessa pitää lärätä valikoita ja päivämääräkään ei ole valmiiksi nykyhetkessä, joka on vähän hassua kun ajastusta menneisyyteen ei tarvitse. Eipä silti, parempi tuo valikkorallikin on kuin kylmä auto :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 18:03
Kirjoittaja focst
Teukkis kirjoitti: 27 Heinä 2019 14:07 JOS haluaa oikeasti esilämmittää moottorin ennen liikkeellelähtöä on Webasto ihan ehdoton. Itselleni ei vielä laitettu mutta tulee varmasti ennen talvea. Webastolla säästää moottoria ja lisää mukavuutta. Tuulilasi ja ratti myös lämpiävät joten sit on talvivarusteet kunnossa.
Et ottanut tehdasvarusteena? Se on huomattavasti kalliimpi laittaa jälkikäteen.. :shock:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 19:09
Kirjoittaja Teukkis
Älä huoli mun ostohinnasta :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 21:28
Kirjoittaja Focus_2.0
Voihan sen sinne jälkeenpäinkin asentaa. Itse en edelliseen viitsinyt kun tehdasasenteinen oli alle tonnin veroineen.. Ainut mitä kaipasin oli puhelinkäynnistys.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 21:37
Kirjoittaja focst
Focus_2.0 kirjoitti: 27 Heinä 2019 21:28 Voihan sen sinne jälkeenpäinkin asentaa. Itse en edelliseen viitsinyt kun tehdasasenteinen oli alle tonnin veroineen.. Ainut mitä kaipasin oli puhelinkäynnistys.
Joo voi toki asentaa mutta jos tehdasasenteisen sai veroineen 850e niin se pitää tosiaan itse asentaa.. Asennettuna hinnat pyörii 2000e kieppeillä riipuen autosta ja mitä mukaan haluaa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 22:19
Kirjoittaja mjasa
Rusakko_ kirjoitti: 22 Heinä 2019 20:49 Vartan EFB 70 Ah mullaki.

Vielä tämän päiväiseen aiheeseeni. Istuin auton vieressä toista tuntia ja tein havaintoja. Niksuu ja naksuu ja umpioita tuulettaa noin 1-2 min välein 15-20 sekuntia. Välillä menee 5-10 min ja taas sama jatkuu. Välillä vaan niksuu ja naksuu, muttei tuuleta. Sitten välillä tuuletta, muttei naksu. Kun ajovaloja käyttää päällä, niin jotenkin rauhoittuu hetkeksi. Ovien aukominenkin sekoittaa sykliä.

Tuo naksuminen tulee ainakin omassani mitä ilmeisemmin jarrutehostimesta. Näissä uusissahan ei ole perinteistä alipaineella toimivaa jarrutehostinta vaan elektroninen jarrutehostin ilmeisesti juuri näiden törmäyksenesto yms. järjestelmien takia ja selvästi tuo pumppu jotain puuhastelee tuon naksumisen aikana kun sitä kädellä kokeilee. En tiedä mitä se tekee, mutta kun avaa oven niin selvästi silloin alkaa tekemään jotain. En tiedä onko siinä sitten jotain ajatusta, että valmistelee jarruja ajoonlähtöä ajatellen kun oven avaa tms

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 22:57
Kirjoittaja Rusakko_
mjasa kirjoitti: 27 Heinä 2019 22:19 Tuo naksuminen tulee ainakin omassani mitä ilmeisemmin jarrutehostimesta. Näissä uusissahan ei ole perinteistä alipaineella toimivaa jarrutehostinta vaan elektroninen jarrutehostin ilmeisesti juuri näiden törmäyksenesto yms. järjestelmien takia ja selvästi tuo pumppu jotain puuhastelee tuon naksumisen aikana kun sitä kädellä kokeilee. En tiedä mitä se tekee, mutta kun avaa oven niin selvästi silloin alkaa tekemään jotain. En tiedä onko siinä sitten jotain ajatusta, että valmistelee jarruja ajoonlähtöä ajatellen kun oven avaa tms
Joo, huomasin tuon kun laitoin tehostajan kylkeen käden, mutta ajattelin että ei se se voi olla. Resonoi vaan. Mutta ehkä onkin...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Heinä 2019 23:40
Kirjoittaja mjasa
Rusakko_ kirjoitti: 27 Heinä 2019 22:57 Joo, huomasin tuon kun laitoin tehostajan kylkeen käden, mutta ajattelin että ei se se voi olla. Resonoi vaan. Mutta ehkä onkin...
Juu näin mä epäilisin. Samainen toiminta tuntuu jarrupolkimessa jos pistää jalan polkimelle ennen starttia. Itselläni on pari kertaa tehnyt saman mitä aiemminkin ketjussa mainittu, että poljin on ollut kivikova käynnistyksen jälkeen eli sitä ei ole käytännössä pystynyt normaalisti painamaan ja kun vapauttanut polkimen niin tuon naksunnan jälkeen poljintuntuma normaali. Joku softaan liittyvä asia varmaankin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Heinä 2019 20:50
Kirjoittaja Jokken
Moi, tässä uuden Focuksen omistaja ja todella tyytyväinen autoon joka on 2.0 Diesel Titanium. Noin 1300km olen ehtinyt ajaa ja hieman kummastuttaa vakionopeudensäädin joka lukee liikennemerkkejä sekä karttadatasta sekä itse liikennemerkeistä.

Ajoin tuossa Nousiaisen kohdalla, jossa normaalisti 100kmh mutta tietyön johdosta 30kmh. Jaksoi se ajaa rajoituksen mukaan noin 2km kunnes ilmoitti että nyt on 100kmh ja kiihdytti aika hätäisesti. Edellisellä sivulla taisi olla lisätietoa Ford huoltoon kuinka se karttadatasta lukeminen otetaan pois mutta kertokaa kokemuksia jotka sen ovat poistaneet. Miten on toimivuus parantunut vai onko ja mitä muuta huomioitavaa on havainnut poistamisen jälkeen.

T. Jokke

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Heinä 2019 21:47
Kirjoittaja Frnz
Nyt se on täälläkin saatu uusi Focus 1.0 alle ja ensimmäiset 500 km ajettu. Auto tuli täysin sovitussa ajassa tehdastilauksena (noin 2kk) ja kaikki toimii moitteetta.

Vaikea kommentoida mitään kun parhaalla ajaa :ford: :thumbup: mutta jos jotain pitäisi keksiä niin tasanopeudella (esim 100 km/h 6-vaihteella tasaisella) auto hieman jyristää. Olisikohan tuo se sylinterien lepuutustoiminto, koska sitä ei ollut edellisessä 2014-mallisessa 1.0:ssa. Tuosta parhaiten näyttää pääsevän eroon valitsemalla sport-moodin päälle tai antamalla hieman kaasua. Auto myös ehdottaa liian aikaisin isomman vaihteen laittamista. Saisikohan tuon vaihteenvaihdon ilmoituksen jostain otettua pois päältä..?

Jossain tuolla aikaisemmin oli keskustelua liikennemerkkien tunnistamisesta tai sen ongelmista. Tämän kohdalla ainakin kaikki merkit tunnistettiin juuri oikein, ja esim edellä ajava hidas ajoneuvo jossa takaikkunassa 80-lätkä jäi huomioimatta. Melko huojentavaa näillä kameravalvotuilla teillä kun auto osaa kertoa oliko se nopeus esim 80 vai 100. Tästä iso plussa ainakin tässä vaiheessa. Vähän jäin miettimään tuleeko nämä navin kartalta vai lukeeko kamera merkit (toisaalta aikaisemmin vuokra-autona Ranskassa ajamani yksilö luki kaikki esim pienet työmaan merkit joita tuskin oli kartassa myös).

Noin 500 km reitin, josta noin 300 km moottoritietä, keskikulutus täyskuormalla ja reippaalla ajotyylillä oli 6,2 l/100 ajotietokoneen mukaan. Ei hassumpi tulos. Jotenkin tuntui että auto jaksoi ylipäätään vetää paremmin kuin tuo edellinen 2014-malli vaikka molemmat olivat 125 heppasella koneella.

Mielestäni auton on myös hiljaisempi ajaa kuin tuo edellisen sukupolven Focus. Renkailla voi olla jotain vaikutusta. Tämä näytti tulevan tehtaalta Hankookeilla. Aina ennen minulle Fordit on tulleet Continentaleilla (vrt lista allekirjoituksessa). Oliskohan niillä säästökuuri menossa? No, hyvin ne näyttivät toimivan ja Fordin maine hyvissä ajo-ominaisuuksissa varmistui jälleen kerran.

Jäin miettimään sitä auton integroidun 4g wifi-hotspotin aktivoimista... Olisiko siitä mitään lisähyötyä ja tietääkö kukaan miten se on hinnoiteltu koejakson jälkeen?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Heinä 2019 23:23
Kirjoittaja onik
Pistetäänpä tännekin pieni avautuminen: mulla on ollut akun kanssa ongelmia alusta asti, näkyy mm. startstopin toimimattomuuteen ja FordPass menee horrokseen liian nopeasti. Myyjän kanssa tästä on keskusteltu ja myyjä laittoi huoltoon pyynnön akun vaihdosta, mutta huolto on vain kahdesti mitannut testerillä ja sanonut että kaikki ok. Startstopin puutteen takia kaupunkikulutus nousee yli kymppiin ja sille ei kuulemma voi mitään.

Toinen isompi vika on älykkäässä vakkarissa, joka ei toimi millään osa-alueella niinkuin pitäisi. Nopeudet karttadatassa päin honkia ja huolto ei saa karttadataa pois päältä, ajolinja-avustin antaa auton ajelehtia pois kaistalta eikä pidä mutkissa omalla kaistalla, ja matalissa nopeuksissa kahdesti ”unohtanut” että edessä on auto ja kiihdyttänyt suoraan perään. Huollon mukaan kaikki toimii kuten pitääkin ja pysähdyksiin asti toimivaa vakkaria ei ole suunniteltu käytettäväksi hitaissa nopeuksissa tai kaupungissa (tai oikeastaan missään muualla kuin suoralla moottoritiellä missä ei ole moottoripyöriä, ohjekirjan mukaan), joten sen toimimattomuus on ihan normaalia.

Laitoin täydellisen vikalistan maahantuojalle ja annoin korjausmahdollisuuden, ja mitään vikaa ei havaittu tai viat olikin ominaisuuksia, huollossa sanoivat sanoivat että mun pitää todistaa että vika esiintyy (eli ajella gopro otsassa jatkuvasti odotellen että jotain menee pieleen). Myyjä selvittää maahantuojan tekniikan kanssa tällä viikolla voiko muuta tehdä.

Kyllähän tuolla on hyvä ajella mutta ärsyttää kun lisävarusteista on maksanut ja sit niiden toimimattomuus ja vaarallisuus onkin normaalia. :evil:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Heinä 2019 23:39
Kirjoittaja 69dude
onik kirjoitti: 28 Heinä 2019 23:23 Pistetäänpä tännekin pieni avautuminen: mulla on ollut akun kanssa ongelmia alusta asti, näkyy mm. startstopin toimimattomuuteen ja FordPass menee horrokseen liian nopeasti. Myyjän kanssa tästä on keskusteltu ja myyjä laittoi huoltoon pyynnön akun vaihdosta, mutta huolto on vain kahdesti mitannut testerillä ja sanonut että kaikki ok. Startstopin puutteen takia kaupunkikulutus nousee yli kymppiin ja sille ei kuulemma voi mitään.

Toinen isompi vika on älykkäässä vakkarissa, joka ei toimi millään osa-alueella niinkuin pitäisi. Nopeudet karttadatassa päin honkia ja huolto ei saa karttadataa pois päältä, ajolinja-avustin antaa auton ajelehtia pois kaistalta eikä pidä mutkissa omalla kaistalla, ja matalissa nopeuksissa kahdesti ”unohtanut” että edessä on auto ja kiihdyttänyt suoraan perään. Huollon mukaan kaikki toimii kuten pitääkin ja pysähdyksiin asti toimivaa vakkaria ei ole suunniteltu käytettäväksi hitaissa nopeuksissa tai kaupungissa (tai oikeastaan missään muualla kuin suoralla moottoritiellä missä ei ole moottoripyöriä, ohjekirjan mukaan), joten sen toimimattomuus on ihan normaalia.

Laitoin täydellisen vikalistan maahantuojalle ja annoin korjausmahdollisuuden, ja mitään vikaa ei havaittu tai viat olikin ominaisuuksia, huollossa sanoivat sanoivat että mun pitää todistaa että vika esiintyy (eli ajella gopro otsassa jatkuvasti odotellen että jotain menee pieleen). Myyjä selvittää maahantuojan tekniikan kanssa tällä viikolla voiko muuta tehdä.

Kyllähän tuolla on hyvä ajella mutta ärsyttää kun lisävarusteista on maksanut ja sit niiden toimimattomuus ja vaarallisuus onkin normaalia. :evil:
Normi asenne Fordin huollossa.Ei sais olla,mutta kun on :(

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Heinä 2019 09:07
Kirjoittaja Rusakko_
Frnz kirjoitti: 28 Heinä 2019 21:47.

Mielestäni auton on myös hiljaisempi ajaa kuin tuo edellisen sukupolven Focus. Renkailla voi olla jotain vaikutusta. Tämä näytti tulevan tehtaalta Hankookeilla. Aina ennen minulle Fordit on tulleet Continentaleilla (vrt lista allekirjoituksessa). Oliskohan niillä säästökuuri menossa? No, hyvin ne näyttivät toimivan ja Fordin maine hyvissä ajo-ominaisuuksissa varmistui jälleen kerran.
Melun osalta uusi (vai onko se vieläkin uusi?) Focus on selvästi hiljaisempi ja Activen korkeampi rengasprofiili edes auttaa sitä entisestään. Hankookit mullakin, eikä valittamista. Tyytyväisyys selviää lopulta kun tiedän niiden kulutuskestävyyden. Ei kyllä hajua mitä pitäisi kestää... ehkä 30-40 tkm

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Heinä 2019 09:09
Kirjoittaja focst
onik kirjoitti: 28 Heinä 2019 23:23 Pistetäänpä tännekin pieni avautuminen: mulla on ollut akun kanssa ongelmia alusta asti, näkyy mm. startstopin toimimattomuuteen ja FordPass menee horrokseen liian nopeasti. Myyjän kanssa tästä on keskusteltu ja myyjä laittoi huoltoon pyynnön akun vaihdosta, mutta huolto on vain kahdesti mitannut testerillä ja sanonut että kaikki ok. Startstopin puutteen takia kaupunkikulutus nousee yli kymppiin ja sille ei kuulemma voi mitään.

Toinen isompi vika on älykkäässä vakkarissa, joka ei toimi millään osa-alueella niinkuin pitäisi. Nopeudet karttadatassa päin honkia ja huolto ei saa karttadataa pois päältä, ajolinja-avustin antaa auton ajelehtia pois kaistalta eikä pidä mutkissa omalla kaistalla, ja matalissa nopeuksissa kahdesti ”unohtanut” että edessä on auto ja kiihdyttänyt suoraan perään. Huollon mukaan kaikki toimii kuten pitääkin ja pysähdyksiin asti toimivaa vakkaria ei ole suunniteltu käytettäväksi hitaissa nopeuksissa tai kaupungissa (tai oikeastaan missään muualla kuin suoralla moottoritiellä missä ei ole moottoripyöriä, ohjekirjan mukaan), joten sen toimimattomuus on ihan normaalia.

Laitoin täydellisen vikalistan maahantuojalle ja annoin korjausmahdollisuuden, ja mitään vikaa ei havaittu tai viat olikin ominaisuuksia, huollossa sanoivat sanoivat että mun pitää todistaa että vika esiintyy (eli ajella gopro otsassa jatkuvasti odotellen että jotain menee pieleen). Myyjä selvittää maahantuojan tekniikan kanssa tällä viikolla voiko muuta tehdä.

Kyllähän tuolla on hyvä ajella mutta ärsyttää kun lisävarusteista on maksanut ja sit niiden toimimattomuus ja vaarallisuus onkin normaalia. :evil:
Ei tolla vakkarilla voi ajaa niin että käyttäis rajoitustietoa nopeuden säätöön..ei ainakaan uskalla luottaa että nopeus ois oikea. Pitää olla itse hyvin tietoinen mikä rajoitus on koska liikennemerkki tunnistus toimii miten sattuu jos ei onnistu löytämään merkkiä tienlaidasta ottaa sen karttadatasta ja se ei oleensä ole oikea..esim. 50km/h rajoitus ehdottaa 120...