Sivu 124/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Heinä 2019 22:10
Kirjoittaja focst
hapelo kirjoitti: 19 Heinä 2019 21:53 Samoin aikoinaan ensimmäisen Fiestan 1,25(2010) myyjä totesi että ei huolta,on siellä ne varoitusvalot :roll:

Joo sitten kun öljynpaineen valo vilkahtaa on aika lisätä öljyä :shock:

Eipä taida ainakaan Fiestassa ole öljyntason varoitusvaloa???
vai onko jotain mennyt ohi?

Harri
Joo ei ole ja kun painevalo rupeaa vilkkumaan on jo liian myöhäistä.. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Heinä 2019 22:46
Kirjoittaja hapelo
focst kirjoitti: 19 Heinä 2019 22:10 Joo ei ole ja kun painevalo rupeaa vilkkumaan on jo liian myöhäistä.. :roll:
Niinpä,mua vaan ihmetyttää miksi samanlaiset...esim. 1,5EB joillakin vie joillakin ei?Se että kysyin että mihin hukkaatte moottoriöljynne ei ollut kettuilua vaan ihmetystä :)

Kaikissa Fiestoissa mitä olen omistanut,tai rahoitusyhtiö ei ole ollut mitään ongelmia...jokaiseen öljynvaihtoon(n.10.000-15.000km)kulutus yli 3/4 öljyistä jäljellä,toki mustaa..


Itseasiassa en enää puutu tähän asiaan,enkä renkaiden kokoon ja niiden paremmuuten...alkaa ahdistaa,ajan ja pidän ajokkini tikissä...desi öljyä sinne tänne,hei siinä on jo kaksi desiä :thumbup:

Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2019 12:44
Kirjoittaja HMS77
Täälläkin varailtiin aika 15tkm huoltoon, kustannus huollolle noin 250 euroa eli sisältää jotain muutakin kuin pelkän öljynvaihdon.
Samalla tutkitaan noita ovipahveja kun natisevat ja rutisevat kun niistä painaa, tuohonhan oli oletettavasti joku toimenpide tiedossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2019 13:27
Kirjoittaja Fixu
Omasta kärrystä alkanut kuulumaan tyhjäkäynnillä räminää takapäästä. Liekö joku pakoputken kiinnitys löysällä, kun kuulostaa sellaiselta metalliselta ääneltä ja tulee perän alta. Huomasin myös että takapaksin oikeanpuoleinen penkin vapautusvipu vetää tyhjää. Vasemmanpuoleinen jo korjattiin ja samalla vaihtoivat penkin verhoilun koska irronnut vaijeri tms. oli repinyt verhoilua. Hienoa taas viedä ties monennen kerran ihmeteltäväksi. FordPass näyttää ölpän kunnoksi reilu 30% 15 tkm kilsoilla. Jospa teettäisi tuon ensimmäisen öljynvaihdon/määräaikaishuollon samalla kertaa niin saisi kaiken hoidettua kerralla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2019 13:46
Kirjoittaja toasti
HMS77 kirjoitti: 21 Heinä 2019 12:44 Täälläkin varailtiin aika 15tkm huoltoon, kustannus huollolle noin 250 euroa eli sisältää jotain muutakin kuin pelkän öljynvaihdon.
Samalla tutkitaan noita ovipahveja kun natisevat ja rutisevat kun niistä painaa, tuohonhan oli oletettavasti joku toimenpide tiedossa.
Ei siihen juuri muuta kuulu kuin valohoitoa öljyn vaihdon lisäksi. Öljyt, tarvikkeet ja jätemaksu 125 € ja työkokonaisuus 99 € oli omassa huollossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2019 18:00
Kirjoittaja HMS77
toasti kirjoitti: 21 Heinä 2019 13:46 Ei siihen juuri muuta kuulu kuin valohoitoa öljyn vaihdon lisäksi. Öljyt, tarvikkeet ja jätemaksu 125 € ja työkokonaisuus 99 € oli omassa huollossa.
Raitisilmasuodattimen vaihto tuskin on valohoitoa. Tuo ainakin nimittäin vaihdetaan sanoi RS-Huollon aspa.
Toki, kallis on huolto siihen nähden mitä siellä todennäköisesti ei tehdä, mutta en jaksa natista pikkurahoista kun on kerran pistäny autoon kiinni 30te.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2019 18:08
Kirjoittaja toasti
HMS77 kirjoitti: 21 Heinä 2019 18:00 Raitisilmasuodattimen vaihto tuskin on valohoitoa. Tuo ainakin nimittäin vaihdetaan sanoi RS-Huollon aspa.
Toki, kallis on huolto siihen nähden mitä siellä todennäköisesti ei tehdä, mutta en jaksa natista pikkurahoista kun on kerran pistäny autoon kiinni 30te.
Raitisilmasuodattimen vaihto ei kuulu virallisesti tuohon huoltoon, mutta voihan sen toki vaihtaa. Voit vaikka tarkastaa FordPassista kun sieltä nykyään näkee tämänkin auton kohdalla huolto-ohjelman.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2019 18:54
Kirjoittaja Fixu
toasti kirjoitti: 21 Heinä 2019 18:08 Raitisilmasuodattimen vaihto ei kuulu virallisesti tuohon huoltoon, mutta voihan sen toki vaihtaa. Voit vaikka tarkastaa FordPassista kun sieltä nykyään näkee tämänkin auton kohdalla huolto-ohjelman.
Ensimmäinen huolto 2v/30tkm FordPassin mukaan ja siihen kuuluu raitisilmasuodattimen vaihto.

EDIT: mulla auto tosin eri koneella, eli unohtakaa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 01:57
Kirjoittaja jesseson94
jesseson94 kirjoitti: 18 Heinä 2019 13:43 Hei.
Onko muilla diesel mallin omistajilla valikosta kun menee katsomaan öljyn”laatua” niin se ruutu tyhjänä? Tänään huollossa vastasivat ettei diesel malleissa ole sitä prosenttia siel näkyvis 😳

Toinen kysymus ledien omistajille. Näyttääkö lyhyet valot teilläkin hyvin sivuille mutta keskelle jää tumma alua?

Kiitos jos joku viitsii vastata 👌
Ketään joka voisi katsoa omasta autosta kyseisiä juttuja?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 06:38
Kirjoittaja Vaakku
Ei näy 1,5L dieselissä öljyn käyttöikää prosentteina.

Onko ledit adaptiiviset vai perusledit? Ainakaan omassa olevilla adaptiivisilla ledeillä ei jää minkäänlaista tummaa aluetta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 11:35
Kirjoittaja Rusakko_
Vajaa 7000 km ajettu ja alusta asti seurannut auton releiden(?) naksuttelua ja ajovaloumpioiden suunnalta (perus ledit, ei adaptiiviset) kuuluvaa n. 10 s kestävää hurinaa. Normaalina pitäisin sitä, että tätä tapahtuisi vain ajon jälkeen, mutta naksuttelua kuuluu yötä päivää ja hurinaakin silloin tällöin ja siis koskematta autoon mitenkään.

Naksuttelujen myötä jotain vempainta auto käyttää. Kuuluu sähköistä vinkunaa ja parin päivän seisonnan jälkeen akun jännite laskee 12,15-> 12,03 volttiin. Sähköinen takaluukku muuten laskee avautuessaan voltteja saman verran. Umpioiden hurina selvästi jonkin tuulettimen aiheuttamaa.

Olen koittanut eliminoida aiheuttajia:
-purin defa flexin johdot akusta (oma asennus)
-ovet lukossa avaimen kaukosäädöllä
-tom tom irti tupakansytyttimestä
-kaikki usb johdot ja tikut irti
-molemmat auton avaimet, webaston kaukosäädin ja kännykkä (FordPass sovellus käytössä) 100 m päässä tai kauempana autosta
-sähköinen käsijarru päällä ja pois, ei vaikutusta
-akun navat ja maajohtoa tukevasti kiinni

Sama naksuttelu jatkuu. Aiemmin lievempinä keinoina uskoin naksuttelujen ja hurinoiden päättyvän sillä että lukitsin auton aina (maalla ovia ei tule lukittua), saattovalot pois toiminnasta (auto hurisuttelee umpiota muuten vaikkei saattovalot syttyiskään), paiskoin kiinni ettei sisävalot jää palamaan ja tom tomin nykäisin irti tupakansytyttimestä, mutta eipähä nuo mitään auta.

Nyt auto ilmoittelee medianäytössä jotain, että järjestelmä pois käytöstä akun säästämiseksi, mutta hyvin lähti moottori käyntiin, eikä naksuttelut ja hurinat mihinkään lakanneet. Nyt laitoin Defan lataamaan.

Voisin lyödä vetoa, että oireet olleet uudesta asti, mutta en ole asiaan edes älynnyt kiinnittää huomiota.

Jotain virranhallinnan päivityksiä saatavilla? Tuleeko muuta mieleen? ...Kuusakoski? 😊

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 12:17
Kirjoittaja Freeze
@Rusakko:

Samaa releiden napsuttelua sekä kimeää vinkunaa kuuluu omankin moottoritilasta ja etukabiinista, mutta se releiden naksuttelu loppuu jossain 10-15 minuutin jälkeen, ja moottoritilasta kuuluva vinkunakin myös - koskaan ei ole ollut nokkapelti auki niin kauaa että tietäisin, miten kauan se ininä konetilasta kuuluu.

Samansuuntaisen ilmoituksen sain kerran itsekin kesäkuussa, kun yritin lyödä etänä viileänä aamuna Webastoa tulille. Auto ilmoitti, että lämmitin oli sammutettu liian alhaisen akkujännitteen vuoksi. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 12:57
Kirjoittaja toasti
Noita naksutuksia kuuluu tosiaan ovien lukitsemisen jälkeen pitkäänkin. Ainakin noin tunnin verran huomasin pihatöitä tehdessä auton naksuttelevan. Naksuttelun tiheys muuttuu kyllä ajan kuluessa koko ajan harvemmaksi. Tästä oli aiemminkin juttua ja taitaa olla niin, että kaikkien autot naksuttelee, joten tuskin siitä kannattaa stressata tai olettaa autossa olevan mitään vikaa. Varmaan aika harvalla kuitenkaan on tietoa mitä kaikkea auto tekee sammuttamisen jälkeen. Esimerkiksi FordPassista voi pyytää sijainnin päivitystä noin 20 min sammuttamisen jälkeen, mutta joskus yli tunnin jälkeen ei enää onnistu vaan sijainnin päivitysaikana näkyy vanhempi aikaleima.

Myös tuo ininä on tuttu ääni, kuului myös aiemmassa focuksessa. Eiköhän sekin siis ole ihan normaalia.

Akkujännite oli omassa mk 3.5 focuksessakin ongelma. Siinä ei eberiä saanut ikinä käyntiin ajotietokoneen kautta, koska virrat päälle laittamalla jännite notkahti liikaa. Ajastimella kyllä toimi luotettavasti. Onneksi tässä uudessa on webastoon kaukosäädin vakiona, niin ei ole vielä ainakaan akkujännitteestä valittanut (Paitsi heti auton luovutuksen jälkeen kun koitin käynnistää ajotietokoneesta)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 13:48
Kirjoittaja Rusakko_
Ymmärtäisin hyvin naksuttelut ja ajovalojen tuuletukset ajon jälkeen tai kun saattovalot/päivävaloviirut ovat olleet päällä esim ovien aukomisen myötä, mutta miksi useiden tuntien, jopa 12 h, jälkeenkin sama jatkuu? Jotain naksetta ja ininää on autoissani aiemminkin kuulunut 10-15 min ajon jälkeen, mutta ei ikinä sen jälkeen. Enkä osaa kuvitella miksi tarvetta olisi myöskään Focuksella.

Sykli naksutuksille on ehkä 2-15 min välein, samalla kuuluu jotain ininää ja vinkunaa suunnilleen jostain moottorin ja tulipellin suunnalta sekä silloin tällöin tuulettimen ääntä molempien umpioiden läheltä.

Stressiä ei sentään vielä, mutta ihmettelempä vaan. Kuunnelkaapa omia Focuksianne, että mitä sieltä kuuluu. Omat äänihavainnot ovat niin selviä, että kuulee kuurokin, kunhan nyt ei aivan motarille pysähdy kuulostelemaan

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 15:09
Kirjoittaja Trukki1
Ihan samaa releiden naksuttelua tulee omasta autostanikin. Ja jonkinmoista hurinaa/vinkunaa. Ja ei se tosiaan lopu ihan heti. En ole jaksanut odotella koska tuo loppuu mutta mielestäni se kestää ja jatkuu aina vaan. Saattaa väli harventua ajan myötä mutta en tiedä koska tuo loppuisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 16:10
Kirjoittaja Rusakko_
Äsken latasin täyteen akun. Seurasin latausta n 30 min välein ja kaikkiaan lataus kesti n. 4 h. Nimellisesti laturi kykenee 10 A/h, joten akkuun meni teoriassa 40 Ah virtaa. Tuo latausvirta saavutettaneen akun keskivaiheilla, kun lähempänä loppua lataus hidastuu ja alkukin hitaampi. Akku muistaakseni 70 vai 75 Ah, joten akussa ollut latinkia ehkä alle puolet ennen latausta.

Siispä, jos auton laturi ajossa lataa foorumin juttujen perusteella(?) vain 80-90% asti, niin tapauksessani kahden päivän aikana akun kapasiteetti laskenut jostain n. 60-65 Ah:sta 20-25 Ah: iin. Ei saa***na, lähen hakkaamaan halkoja ja juomaan kaljaa 🤔

En halua väheksyä kommenttejanne, mutta joku ei nyt natsaa tässä. Arvostaisin kovasti havaintojanne Focuksistanne tämän suhteen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 16:26
Kirjoittaja toasti
Rusakko_ kirjoitti: 22 Heinä 2019 16:10 Äsken latasin täyteen akun. Seurasin latausta n 30 min välein ja kaikkiaan lataus kesti n. 4 h. Nimellisesti laturi kykenee 10 A/h, joten akkuun meni teoriassa 40 Ah virtaa. Tuo latausvirta saavutettaneen akun keskivaiheilla, kun lähempänä loppua lataus hidastuu ja alkukin hitaampi. Akku muistaakseni 70 vai 75 Ah, joten akussa ollut latinkia ehkä alle puolet ennen latausta.

Siispä, jos auton laturi ajossa lataa foorumin juttujen perusteella(?) vain 80-90% asti, niin tapauksessani kahden päivän aikana akun kapasiteetti laskenut jostain n. 60-65 Ah:sta 20-25 Ah: iin. Ei saa***na, lähen hakkaamaan halkoja ja juomaan kaljaa 🤔

En halua väheksyä kommenttejanne, mutta joku ei nyt natsaa tässä. Arvostaisin kovasti havaintojanne Focuksistanne tämän suhteen.
Toi sun laskelmasi on todennäköisesti aivan täysin pielessä, sillä latausvirta ei ole todennäköisesti lähelläkään 10 A. Jos haluat oikeasti tietää paljonko laturi latasi akkua niin laita coulomb-mittari väliin ja katso paljonko autoon oikeasti siirtyi varausta. Lisäksi ainakin aiemman focuksen kohdalla oli juttua, että laturin kytkeminen herättää jotain virtapiirejä autossa, joka lisää virrankulutusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 16:36
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Rusakko_ kirjoitti: 22 Heinä 2019 16:10 Äsken latasin täyteen akun. Seurasin latausta n 30 min välein ja kaikkiaan lataus kesti n. 4 h. Nimellisesti laturi kykenee 10 A/h, joten akkuun meni teoriassa 40 Ah virtaa. Tuo latausvirta saavutettaneen akun keskivaiheilla, kun lähempänä loppua lataus hidastuu ja alkukin hitaampi. Akku muistaakseni 70 vai 75 Ah, joten akussa ollut latinkia ehkä alle puolet ennen latausta.

Siispä, jos auton laturi ajossa lataa foorumin juttujen perusteella(?) vain 80-90% asti, niin tapauksessani kahden päivän aikana akun kapasiteetti laskenut jostain n. 60-65 Ah:sta 20-25 Ah: iin. Ei saa***na, lähen hakkaamaan halkoja ja juomaan kaljaa 🤔

En halua väheksyä kommenttejanne, mutta joku ei nyt natsaa tässä. Arvostaisin kovasti havaintojanne Focuksistanne tämän suhteen.
Ihan noin suoraviivaisesti ei kyllä voi päätellä paljonko akussa oli ja paljonko sinne meni energiaa.
Jäljellä olevan energian selvittämiseksi pitäisi ennen latausta tehdä akun hallittu purku. Eli ajetaan vaikka 10A virtaa vastukseen ja kellotetaan kauanko kestää ennen kuin jännite on kyseiselle akulle ilmoitetussa alarajassa.

Samaten latauksessa siirretty energiamäärä pitäisi laskea ihan konkreettisesti mitattu virta x aika. Mutta koska osa energiasta hukkuu häviöihin eli akun lämmittämiseen ja toisekseen latausvirta muuttuu koko prosessin ajan niin sekään laskenta ei ole ihan helppoa. Ainoa mitä voi varmasti sanoa on se, että latausvirta x aika EI ole yhtä suuri kuin akkuun varastointunut ampeerituntimäärä.
Varsinkin kun nykyisissä älylatureissa on herättely- ja ylläpitotoiminnot varsinaisen latauksen lisäksi niin latausajasta on hankala vetää kovin tarkkoja johtopäätöksiä.

Yksi konsti akun purkautumisen selvittämiseksi on laittaa milliampeeritarkkuudella mittaava pihtimittari akkukaapelin ympärille ja kytätä sitä silmä kovana muutama tunti. Mittauksen tulosten perusteella voisi sitten jotain jo laskeakin.
Samaa menetelmää voi tietysti käyttää latauksen analysointiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 16:37
Kirjoittaja Rusakko_
toasti kirjoitti: 22 Heinä 2019 16:26 Toi sun laskelmasi on todennäköisesti aivan täysin pielessä, sillä latausvirta ei ole todennäköisesti lähelläkään 10 A. Jos haluat oikeasti tietää paljonko laturi latasi akkua niin laita coulomb-mittari väliin ja katso paljonko autoon oikeasti siirtyi varausta. Lisäksi ainakin aiemman focuksen kohdalla oli juttua, että laturin kytkeminen herättää jotain virtapiirejä autossa, joka lisää virrankulutusta.
No laskelmani oli kyllä aivan eri kuin sähkö- (saati autosähkö) alan insinöörin tekemä, mutta ajatukset kuitenkin paperilla. Sekin jotain :? Mutta kyllä kiinnostais mitä ja miksi auto moista tekee ja tekeekö muillakin...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 16:47
Kirjoittaja Freeze
toasti kirjoitti: 22 Heinä 2019 16:26Lisäksi ainakin aiemman focuksen kohdalla oli juttua, että laturin kytkeminen herättää jotain virtapiirejä autossa, joka lisää virrankulutusta.
Uusissa foccareissa pitää käyttää sitä korkeampaa AGM -akuille tarkoitettua latausjännitettä joka on omassa Defassani 14,7V. Matalampi jännite tosiaan ihan huoltotiskiltä kerrottuna vain rassaa auton piiaivoja, eikä latausta tapahdu ollenkaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 17:09
Kirjoittaja Rusakko_
Defa 1210: ylläpitolataus 13,7 V, lataus 14,7 V
Defa 1210 Flex(korvannut edellisen mallin): ylläpitolataus 13,8 V, lataus 14,4 V
Pikku Ctecitkin taitaa ladata 14,4 V

Mikähän se huoltotiskin kertoma matalampi jännite on?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 17:32
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Mun mökkilaturissa (Benton) on erikseen lyijyakku ja AGM-toiminnot. Ensin mainittu nostaa jännitteen 14,4v ja AGM-toiminto 14,7 volttiin

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 17:35
Kirjoittaja Freeze
Jaa'a, tiski tietää, minä en :) Tärkeintä ladata 14,7v AGM-asetuksella, jos se on olemassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 17:42
Kirjoittaja Rusakko_
Uudempi Defa Flex ei sitte 14,4 voltillaan ees sovellu AGMlle, vanhempi sopii ku on 14,7 v. Flexejä kuites asennettu Focuksiinkin, myös myyntilliikkeet. Jännitettä noissa ei kai voi muuttaa. Kohta joku heittää, että eihän noissa ees oo AGM-akkuja ;)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 22 Heinä 2019 18:07
Kirjoittaja xflex
Rusakko_ kirjoitti: 22 Heinä 2019 17:42 Uudempi Defa Flex ei sitte 14,4 voltillaan ees sovellu AGMlle, vanhempi sopii ku on 14,7 v. Flexejä kuites asennettu Focuksiinkin, myös myyntilliikkeet. Jännitettä noissa ei kai voi muuttaa. Kohta joku heittää, että eihän noissa ees oo AGM-akkuja ;)
Jo vain - ainakaan 2.0 fiikuksessa ei ole AGM-akkua vaan EFB-akku. EFB 70Ah, made by Varta. Laturina mulla 1210 Flex. Hyvin rokkaa. Niin ja konehuoneessa tosiaan naksuu ja vinkuu hetken kun ovia avaa.