Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Mitä nyt olen tätä palstaa lukenut jo monta vuotta niin Fordin softaviat on ollut melko pieniä ja niitä on ollut vähän verrattuna esim tuohon uuteen Skoda Octaviaan jossa on tosiaan vag foorumin mukaan ollut vaikka minkälaista softaongelmaa osalla omistajista. Näin tulevaisuudessa ehkä uuden Focuksen ostajana minua on eniten häirinnyt se, että tuota virranhallintaongelmaa ei ole saatu korjattua kuin ehkä vasta nyt. Kuten tässä aikaisemmin mainittiin se voi kyllä kertoa resurssien puutteesta, mikä on paska juttu kun tuo on aika häiritsevä ongelma. Varsinkin jos on autoonsa Webaston hankkinut ja haluaisi sitä käyttää. Ilmeisesti myös muitakin asioita kuin Webasto menee pois päältä jos auto menee virransäästötilaan asti.

Jotain positiivista tähän: katsoin äsken YouTubesta POV videon Focus St-line 155hv Ecoboostin koeajosta ja vaikuttaa kyllä videon perusteella todella hyvältä ajettavalta. Tuossa ei siis ollut mitään puhetta vaan vain reipasta ajoa :)
Vootrson
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Maalis 2019 13:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Vootrson »

PiuhaPoikki kirjoitti: 15 Tammi 2021 13:55 On vähän hämmentävää lukea valitusta siitä kuinka mikään ei korjaannu ja softat ei toimi.
Siis hämmentävää siksi, kun oma kokemus ei ihan täsmää luettuun.

Omassa autossa oli muutamia softaan liittyviä vikoja uutena mutta ne ovat kaikki korjaantuneet taustapäivityksinä jo aikaa sitten.
Ainoa poikkeus on kuuluisa virranhallintavika, joka sekin näyttäisi nyt olevan kunnossa. Varauksin tosin, koska poikkeaviakin kokemuksia palstalla on kerrottu.
Mutta en parhaalla tahdollakaan voi niin umpisurkeaa kuvaa vikojen korjaamisesta antaa kuin viimeisissä komenteissa on annettu.
Pikemminkin niin päin, että tuo virranhallintavian luvattoman pitkään jatkunut vatvominen on ikävä poikkeus muuten ihan kelvollisesti hoituneissa takuuasioissa. Täytyy huomioida sekin, että kaikki muut viat ovat korjaantuneet ilman huoltokäyntiä. Ohjelmistot ovat siis päivittyneet omia aikojaan.
Täytyy muistaa, että näille forumeille ei tulla jakamaan positiivisia kokemuksia vaan hakemaan vertaistukea. Mä olen välttynyt kaikilta virranhallintaongelmilta (kuten käsittääkseni valtaosa Focusta kuljettavista) mutta ymmärrä sen turhautumisen, mitä sellainen aiheuttaa kun ei saada korjattua. Olisin varmaan itsekin laittanut koneen kiertoon jos olis omalle kohdalle sattunut arpaonni virranhallinnan kanssa.

Mulla vaihtuu merkki nykyisen jälkeen vain siksi koska tuotannossa tiputettiin monivarsituenta 5-ovisista vaikka tilattaessa esitteessä ja spekseissä se oli erikseen mainittu. Olen näitä ”mua voi kusettaa vaan kerran” -ihmisiä :D Muuten pääosin ollut tyytyväinen autoon psl. A8-laatikon suunnanvaihto.
:ford: :it
Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Jeipii kirjoitti: 15 Tammi 2021 17:31 Näin tulevaisuudessa ehkä uuden Focuksen ostajana minua on eniten häirinnyt se, että tuota virranhallintaongelmaa ei ole saatu korjattua kuin ehkä vasta nyt.
Esim. mulla tuo ”korjaus” ei auttanut, kuin n.2viikkoa. Sen jälkeen bms järjestelmä entistä enemmän sekaisin. Ennen järjestelmä saattoi päästä hajulle akun todellisesta varaustilasta ja s/s yms palautui toimintaan. Enään ei ollenkaan vaikka kuinka latailee.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Reilu viikko takana niin uskaltaa jotain jo mainita.
Auto siis 1.5tdci a8 wagon active. Active en juuri koskaan ole pitänyt minään, mutta jotenkin sain pohjoisen reissulla ahaa elämyksen st-line kanssa että maavaraa kun olisi hieman enemmän ja isommat renkaat niin selviäisi paremmin. Muutamat koeajot vahvisti, että iso pyöräinen maastomalli sopii Suomen huonoille teille. Mhev oli myös vaihtoehtona, mutta ei saanut webastoa eikä agr penkkiä repsikalle niin otin tupaöljyn. 2.0tdci olisi ollut 3ke kalliimpi,sitä pitkään vatvoin mutta sillä rahalla sai kellon jolla parempi jälleenmyyntiarvo kuin isommalla koneella.
Lisävarusteeksi otin Agr penkit, takakontin verhon, jatkotakuun, vetokoukun esiasennussarjan, lämpöratti+lasi, B&O ja valkoinen väri. Talvirenkaat ja mattoja, n.33,3ke koko hoito. Lisäksi laittoivat luovutushuollossa Lazerin ledipaneelin keulaan.

Vaihdossa meni 2016 litranen manu. Vielä on toisena 2017 2.0tdci manu.

Heti alkuu teippasin passenger airbag ON valon piiloon ja poistin active merkit sekä F O C U S kirjaimet. Myös diilerin kilvenalunen roskiin.

Huomioita uudesta:
Penkinlämmittimet todella hyvät, ratinlämmitin heikko vrt MK3.5.
Ruutuun tulee ärsyttäviä ilmoituksia jotka pitää kuitata pois.
Ajotietokone näyttää 5,5l, todellinen 6,5l. Ei ilmeisesti ota webaston kulutusta huomioon. Adblueta kuluu reilusti.
AGR penkit hyvät
Sportilla mittaristo olisi paras, mutta laatikko jää liian pienelle vaihteelle.

Ihan ok peli lotkotella menemään. Kun tarpeeksi aukoo ovia niin parkkitutkien ääni siirtyy mittaristoon. Muuten on webasto toiminut pätkäajosta huolimatta.

Katsotaan onko yhtä hyvä kuin entinen oli, 143tkm ja 5v ilman murheita, jopa alkuperäisillä pyyhkijän sulilla :thumbup:
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

EeroH kirjoitti: 15 Tammi 2021 21:25 Reilu viikko takana niin uskaltaa jotain jo mainita.
Auto siis 1.5tdci a8 wagon active. Active en juuri koskaan ole pitänyt minään, mutta jotenkin sain pohjoisen reissulla ahaa elämyksen st-line kanssa että maavaraa kun olisi hieman enemmän ja isommat renkaat niin selviäisi paremmin. Muutamat koeajot vahvisti, että iso pyöräinen maastomalli sopii Suomen huonoille teille. Mhev oli myös vaihtoehtona, mutta ei saanut webastoa eikä agr penkkiä repsikalle niin otin tupaöljyn. 2.0tdci olisi ollut 3ke kalliimpi,sitä pitkään vatvoin mutta sillä rahalla sai kellon jolla parempi jälleenmyyntiarvo kuin isommalla koneella.
Lisävarusteeksi otin Agr penkit, takakontin verhon, jatkotakuun, vetokoukun esiasennussarjan, lämpöratti+lasi, B&O ja valkoinen väri. Talvirenkaat ja mattoja, n.33,3ke koko hoito. Lisäksi laittoivat luovutushuollossa Lazerin ledipaneelin keulaan.

Vaihdossa meni 2016 litranen manu. Vielä on toisena 2017 2.0tdci manu.

Heti alkuu teippasin passenger airbag ON valon piiloon ja poistin active merkit sekä F O C U S kirjaimet. Myös diilerin kilvenalunen roskiin.

Huomioita uudesta:
Penkinlämmittimet todella hyvät, ratinlämmitin heikko vrt MK3.5.
Ruutuun tulee ärsyttäviä ilmoituksia jotka pitää kuitata pois.
Ajotietokone näyttää 5,5l, todellinen 6,5l. Ei ilmeisesti ota webaston kulutusta huomioon. Adblueta kuluu reilusti.
AGR penkit hyvät
Sportilla mittaristo olisi paras, mutta laatikko jää liian pienelle vaihteelle.

Ihan ok peli lotkotella menemään. Kun tarpeeksi aukoo ovia niin parkkitutkien ääni siirtyy mittaristoon. Muuten on webasto toiminut pätkäajosta huolimatta.

Katsotaan onko yhtä hyvä kuin entinen oli, 143tkm ja 5v ilman murheita, jopa alkuperäisillä pyyhkijän sulilla :thumbup:
Hyvältä vaikuttaa, kun on suurinpiirtein auto toiminut sinulla!
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Vootrson kirjoitti: 15 Tammi 2021 20:55 Mä olen välttynyt kaikilta virranhallintaongelmilta (kuten käsittääkseni valtaosa Focusta kuljettavista) mutta ymmärrä sen turhautumisen, mitä sellainen aiheuttaa kun ei saada korjattua.a vaan kerran” -ihmisiä :D Muuten pääosin ollut tyytyväinen autoon psl. A8-laatikon suunnanvaihto.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka isoa osaa autoista tämä vika vaivaa ja toisaalta kuinka moni on sen noteerannut vaikka se olisikin olemassa.
Webastottomat eivät välttämättä huomaa sitä ollenkaan ja joku webaston omistajakin pitää vain normaalina sitä että se ei toimi kun akku on vajaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Hjesko
Viestit: 46
Liittynyt: 17 Maalis 2019 09:09

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hjesko »

Oma kokemus autosta on positiivinen. Ei ole aiempaa kokemusta uudesta autosta, mutta eipä nuo kaksi viimeistä ole olleet kuin pari vuotta vanhoja ostettaessa ja niissä oli kyllä vikoja korjattavaksi.

Mitä virranhallintaan tulee, toimi webasto hienosti viime talvena (ne hassut kerrat kun sitä etelässä tarvitsi). Nyt alkutalvesta ei enää lähtenyt käyntiin riippumatta edellisen päivän ajeluista. Eli järjestelmä oli sekaisin. Päivityksen jälkeen ei ole ollut ongelmia webaston kanssa ja on aina lähtenyt käyntiin.

Itsellä olisi tarve isommalle autolle ja niitä tulee säännöllisesti katseltua, mutta aina kun focuksella lähtee liikkeelle muistaa miksi tähän autoon pari vuotta sitten alunperin päätyi. Ei tee ollenkaan mieli hypätä isomman, tunnottoman, auton rattiin.
Nyk.: Ford Focus wagon ST-Line 1.5 A8 182hp
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14
2019EB
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Loka 2018 19:58

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja 2019EB »

Mulla toimi edellisen Focuksen webasto ekan talven moitteitta. Tänä talvena (toinen talvi) ei enää käynnistynyt virran vähyyden vuoksi. En viitsinyt asiaa selvittää, kun uusi auto oli tulossa. Muuten edellisessä autossa ei juuri merkittäviä vikoja ollut.

Uudessa autossa tuli heti ensimmäisellä ajoreissulla hätäpuhelujärjestelmän vikailmoitus, mutta uudelleenkäynnistämisen jälkeen on pysynyt poissa.

Activessa ei voi enää itse vaihtaa vaihteita, se oli pieni yllätys (rattiläpyskät ovat poistuneet).
Focus 1.5 182hv A8 Active Wagon 2021
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Olis muuten kivaa jos Focuksen omistajat kirjoittaisi tänne myös positiivisia kokemuksia autosta ja vaikka niistä asioista mitkä on hyviä. Esim ajotuntuma, erilaisten lisälaitteiden toiminta kuten mukautuvat valot, mukautuva vakkari jne. Sais vähän vastapainoa sille ongelmista keskustelemiselle.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex »

Jeipii kirjoitti: 16 Tammi 2021 10:16 Olis muuten kivaa jos Focuksen omistajat kirjoittaisi tänne myös positiivisia kokemuksia autosta ja vaikka niistä asioista mitkä on hyviä. Esim ajotuntuma, erilaisten lisälaitteiden toiminta kuten mukautuvat valot, mukautuva vakkari jne. Sais vähän vastapainoa sille ongelmista keskustelemiselle.
Kyllä meitä autoonsa tyytyväisiä on täällä vaikka kuinka paljon. Nyt on menossa kolmas talvi tällä 9/2018 valmistuneella yksilöllä. Muutama kampanja on tehtynä mutta siinä kaikki. Aina hymyilyttää ajellessa ja kehitys edellisestä mallista on selvää. Otin autoon melkein kaikki varusteet paitsi lasikaton ja HUD:in. Niin tyytyväinen olen jotta ajatellut tilata toisen samanlaisen dieselin kun alkaa satku olla mittarissa. Uudesta on jotain juttuja poistettu mutta varustelu on taas muuten parantunut.

Autopalstoilla tahtoo suomalaisuus näkyä ja usein asiat katsellaan negatiivien kautta. Näin kun on ikää kertynyt ja kokenut elämässä kaikkea oikeasti ikävääkin niin kaikki nämä autoilumurheet asettuu ns. oikeaan perspektiiviin. Jos on ongelmia niin menen tiskille juttelemaan rakentavassa hengessä ja asiat on aina laitettu kuntoon. Mutta kukin tavallaan ja hyvä se on kokemuksia jakaa. :thumbup:
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

2019EB kirjoitti: 16 Tammi 2021 09:05

Activessa ei voi enää itse vaihtaa vaihteita, se oli pieni yllätys (rattiläpyskät ovat poistuneet).
Jep ja rullan keskellä L asento, eli ei mitään hajua millä vaihteella milloinkin ajetaan.

Tilaa takapenkillä mukavasti :thumbup:

2018 ostin uuden Astran. Siinä ei ollut vikoja, vain ominaisuuksia joita ei edes yritetty korjata. Webasto "toimi" aina mutta oli toiminnaltaan susi. 20kk vihasin joka päivä sitä autoa kunnes vaihdoin Mk3.5 Focukseen. Astraan verrattuna uuden Focuksen kanssa yhtä juhlaa.
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja 6007 »

ajettavuus mielestäni on kyllä aina mukavaa vaikka olisi millainen keli joten se on kai se Fordin juttu mikä aina ilahduttaa.
autossani ei ole webastoa joten virta ongelmia en ole huomannut, aina on käynnistynyt vaikka ollisi nämä nykyisetkin pakkaset.
B&O :sta olen pitänyt sekä AGR-penkeistä ja tavaratila on riittävä.
auto on toiminut hyvin ja pian on 30 000 huolto.
minullakin auto on tehty 9/18
kyselin tarjouksia vastaavaan Active -malliin, saa nähdä tuottaako tulosta ?
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Hode
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Helmi 2020 22:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hode »

Täällä ollaan tyytyväisiä farmari 1.5 ecoboost manuaali titanium 150hp vm.2020, 15tkm nyt mittarissa, 4/2020 auto luovutettiin.
Ei ole vikoja ilmennyt, oma jumppansa oli päivittää sync ja kartat uuteen versioon mutta loppupeleissä wifi kautta ne latautui.
Kerran audiot meni jotenkin sekaisin siten että takakaiuttimista ei kuulunut mitään mutta se ongelma katosi itsestään yön aikana.

Ford pass sovellus toimi alkuun hyvin&nopsaan, välillä oli pidempi kausi että todella hitaasti ilmaantui auton tiedot ym ja nyt taas toimii OK, tosin sovelluksella ei juuri käyttöä ole ollut, joskus sieltä bensatilanteen ja rengaspaineet tsekannu.

Auto on hyvä ajaa, tehoa ihan riittävästi arkiajoon, sport asennossa jopa ihan pirteältä tuntuu meno, peräkontissa tilaa hyvin, blis ja vakkari ym. Ylinopeusvaroitin ne mukavia varusteita, toki myös avaimeton ovien toiminta ja startti, ja sähköinen peräkontinluukku.
Mielestäni hintaan nähden hyvä paketti, viiden vuoden takuu aika näyttää onko miten tarvetta ja miten takuu toimii.
Bling blingiä autossa ei juuri ole, jotain ambient valaistusta on (jalkatilat edessä, kahvat ym) mutta ei ledivalorantuja sisällä, eikä digimittaristoa vielä ollut näissä 2020 malleissa mutta eipä ole noita kaivattu, ja onpahan sitten jotain upgradea seuraavassa autossa lun tämän uusii...
Vootrson
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Maalis 2019 13:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Vootrson »

Jeipii kirjoitti: 16 Tammi 2021 10:16 Olis muuten kivaa jos Focuksen omistajat kirjoittaisi tänne myös positiivisia kokemuksia autosta ja vaikka niistä asioista mitkä on hyviä. Esim ajotuntuma, erilaisten lisälaitteiden toiminta kuten mukautuvat valot, mukautuva vakkari jne. Sais vähän vastapainoa sille ongelmista keskustelemiselle.
Näillä palstoilla tosin ongelmista jauhaminenkin on tärkeää ettei tunne olevansa yksin tappelemassa tuulimyllyjä vastaan. Monestihan se menee niin, että kun ollaan forumissa, missä on eri merkkisiä autoja niin kehutaan omaa maasta taivaisiin, mutta kun ollaan yhteisössä, missä kaikilla on enemmän tai vähemmän sama rassi alla niin ei tarvi keulia oman kuljettimen erinomaisuudella vaan voi keskittyä siihen, mikä ei toimi. Ja jos jonkun vian korjaamiseen menee vuosia niin eihän se ole hyväksyttävääkään.

Mut niistä positiivisista puolista päällimmäisenä:
- Mukautuva vakkari toimii ku junan vessa. Älykästä en juuri käytä. Mukautuvalla kun menee ruuhkassa niin pitää matelemallakin sopivan välin ja pysähtyy fiksun etäisyyden päähän kun edellä ajava pysäyttää
- Ohjattavuus on mun mittareilla eri planeetalta kun muissa alle 40K FWD-autoissa mitä olen kokeillut (lähinnä VW, Kia, MB, Volvo). Sportilla ajaessa mutkatiellä ”dynaamisesti”, saa auton yliohjautumaan helposti ilman vasemman jalan jarrua.
- Laatuvaikutelma on merkittävästi parempi kuin MK3:ssa
- Pakoputken äänimaailma on jopa sporttinen. Varsinkin kylmänä.
- Webasto toimii aina kun tarvii (ei v**tuilua niille, joilla on se susi softa omassa autossa)
- B&O:n ääni on paljon hintaansa parempi.
- Kaistallapitoavustinta (ei siis sitä vilkkuviiksen päästä aktivoitavaa hälytintä vaan ratista päälle laitettava) vois melkein kutsua autopilotiksi kesällä kun kaistaviivat näkyy.
- 1.5 moottorin luonne on ainakin omaan makuun hyvä
- Etäohjaus on kiva lisä mutta Ford Pass -sovellus on paska ;) Tosin aina esim. Etäkäynnistys on toiminut aina jos jaksaa käynnistää sovelluksen uudelleen kun se monesti kaatuu.
- Avaimeton kulku ja käynnistys toiminut joka kerta.

Mutta pakko sanoa, että yleisellä tasolla en ole tähän niin tyytyväinen kuin edelliseen MK3.5. Ehkä odotukset oli liian korkeat kokonaan alusta asti tehdylle versiolla.
:ford: :it
Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Vootrson kirjoitti: 16 Tammi 2021 21:28 [
- Laatuvaikutelma on merkittävästi parempi kuin MK3:ssa
-
Mk3.5 verrattuna laatuvaikutelma on huonompi. Ratti on jotain kuttaperkkaa eikä oikeaa nahkaa kuten 3.5ssa. Aut ilmast säätimet on uudessa halvan oloiset, pyöreiden rullien keskellä pikkunäytöt tuo mieleen vanhan lcd kellon. Samoin puhallinnopeuden neliöledit muistuttaa 80 luvun cd soitinta. Kojelaudan päälle tökätty tabletti huokuu halpaa itämaista desingia... tai takakontinverho, 3.5ssa se on todella hyvä ja toimiva. Miksi sekin piti halpuuttaa tuommoiseksi rimpulaksi.

No monta asiaa on hyvin mutta monessa menty taaksepäin.
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

EeroH kirjoitti: 16 Tammi 2021 21:45
Vootrson kirjoitti: 16 Tammi 2021 21:28 [
- Laatuvaikutelma on merkittävästi parempi kuin MK3:ssa
-
Mk3.5 verrattuna laatuvaikutelma on huonompi. Ratti on jotain kuttaperkkaa eikä oikeaa nahkaa kuten 3.5ssa. Aut ilmast säätimet on uudessa halvan oloiset, pyöreiden rullien keskellä pikkunäytöt tuo mieleen vanhan lcd kellon. Samoin puhallinnopeuden neliöledit muistuttaa 80 luvun cd soitinta. Kojelaudan päälle tökätty tabletti huokuu halpaa itämaista desingia... tai takakontinverho, 3.5ssa se on todella hyvä ja toimiva. Miksi sekin piti halpuuttaa tuommoiseksi rimpulaksi.

No monta asiaa on hyvin mutta monessa menty taaksepäin.
Tuo keskinäyttötabletti vois olla semmonen, että se painuu sisään kun auton sammuttaa, mutta ei varmaan toimis kovin kauan...🤭
Vootrson
Viestit: 89
Liittynyt: 08 Maalis 2019 13:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Vootrson »

EeroH kirjoitti: 16 Tammi 2021 21:45
Vootrson kirjoitti: 16 Tammi 2021 21:28 [
- Laatuvaikutelma on merkittävästi parempi kuin MK3:ssa
-
Mk3.5 verrattuna laatuvaikutelma on huonompi. Ratti on jotain kuttaperkkaa eikä oikeaa nahkaa kuten 3.5ssa. Aut ilmast säätimet on uudessa halvan oloiset, pyöreiden rullien keskellä pikkunäytöt tuo mieleen vanhan lcd kellon. Samoin puhallinnopeuden neliöledit muistuttaa 80 luvun cd soitinta. Kojelaudan päälle tökätty tabletti huokuu halpaa itämaista desingia... tai takakontinverho, 3.5ssa se on todella hyvä ja toimiva. Miksi sekin piti halpuuttaa tuommoiseksi rimpulaksi.

No monta asiaa on hyvin mutta monessa menty taaksepäin.
Eikös 3.5:ssakin ollut samantyylistä Casio-designia komentosillalla vai onko jo aika mullannut mun muistot...
Ratin materiaali on kyllä huonompi, mut muotoilu hyvä.
Lähinnä se nitinä ja natina loistaa nykyään poissaolollaan ja kovaa muovia on paljon vähemmän. Ja onhan tämä selvästi hiljaisempi.
Näytön sijoittelu taas omaan makuun paljon parempi ku edellisessä.
Mutta kuten kaikki, mitä ei voi numeroilla mitata; makuasioita.
:ford: :it
Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

FordPass kannattaa vaihtaa FordPass Pro -versioon, siinä on parempi toimivuus ja myös öljyn kuluneisuusasteen näyttö.
Ainakin itsellä kulutuslaskuri ottaa huomioon Webaston, mutta saattaa silti valehdella maksimissaan 0,5 l/100 km.
Minullakin 2018 syksyllä tehty auto, B&O, ja iloisesti rämisee kuljettajan ovessa välillä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Freeze kirjoitti: 17 Tammi 2021 11:05 FordPass kannattaa vaihtaa FordPass Pro -versioon, siinä on parempi toimivuus ja myös öljyn kuluneisuusasteen näyttö.
Ainakin itsellä kulutuslaskuri ottaa huomioon Webaston, mutta saattaa silti valehdella maksimissaan 0,5 l/100 km.
Minullakin 2018 syksyllä tehty auto, B&O, ja iloisesti rämisee kuljettajan ovessa välillä.
Kyllä molemmat Passit näyttää öljyprosentit.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

@rsk@ kirjoitti: 17 Tammi 2021 12:50
Freeze kirjoitti: 17 Tammi 2021 11:05 FordPass kannattaa vaihtaa FordPass Pro -versioon, siinä on parempi toimivuus ja myös öljyn kuluneisuusasteen näyttö.
Ainakin itsellä kulutuslaskuri ottaa huomioon Webaston, mutta saattaa silti valehdella maksimissaan 0,5 l/100 km.
Minullakin 2018 syksyllä tehty auto, B&O, ja iloisesti rämisee kuljettajan ovessa välillä.
Kyllä molemmat Passit näyttää öljyprosentit.
Dieselilläkin? Aiemmin peruspassi ei näyttänyt sitä dieselillä, vaihdoin siitä Prohon enkä ole palannut perusversioon takaisin.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Jeipii kirjoitti: 16 Tammi 2021 10:16 Olis muuten kivaa jos Focuksen omistajat kirjoittaisi tänne myös positiivisia kokemuksia autosta ja vaikka niistä asioista mitkä on hyviä. Esim ajotuntuma, erilaisten lisälaitteiden toiminta kuten mukautuvat valot, mukautuva vakkari jne. Sais vähän vastapainoa sille ongelmista keskustelemiselle.
Mulla oli pari vuotta mk4 Focus joka kävi kerran tai pari tuona aikana pajalla hiukkaspömpeliherjojen takia. Tämä oli heti ekana talvena. Tykkäsin autosta erittäin paljon. Kyseessä oli loppuvuodesta 2018 valmistettu st-line farkku. Mä en keksi mitään parempaa siinä edellisessä mk3.5 mallissa. Ehkä st-linen vakiovanteet oli mk3.5:ssa hienommat :lol:

Latailun varuiksi akkua aina välillä, mutta 4kk ennen auton vaihtoa lopetin sen, eikä koskaan ollut mitään havaittavaa ongelmaa virran kanssa. Sen kyllä huomasin, että mk4 Focuksella saattoi ajaa 600km putkeen ja sen jälkeen kun laittoi laturin kiinni, se teki töitä 3h... eli jotain outoa vikaa siinä oli. Nyt pari viikkoa uuden Kugan kanssa, käytännössä kaikki sähkölaitteet/-lämmittimet päällä aina ja lyhyttä ajoa. Tänään tyrkkäsin laturiin ja akku oli täynnä. :o Olin suorastaan yllättynyt, oletin laturin raksuttavan samana 3h, mutta ei.

Anyway mun kohdalle sattunut mk4 Focus oli erittäin hyvä auto hintaansa nähden. Suht hiljainen, erittäin tarkka ajettava, tilava ja varusteita riittävästi.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
birkku
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Touko 2020 13:37

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja birkku »

Täälläkin on moitteetonta menoa kohta 20,000 km edestä. Edes nyt pakkasilla ei ole auto nitissyt eikä resonoinut, toisin kuin X3 ja 320 farkku. Joulukuussa asennutin lohkolämmittimen asennuksen yhteydessä laturin, niin virranhallintaongelmia tuskin on odotettavissa jatkossakaan.

Myös molemmat FordPass sovellukset toimii hienosti. Etäkäynnistystä tulee käytettyä paljon. Pro versiosta en ole löytänyt huoltohistoriaa.
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

birkku kirjoitti: 17 Tammi 2021 17:43 Täälläkin on moitteetonta menoa kohta 20,000 km edestä. Edes nyt pakkasilla ei ole auto nitissyt eikä resonoinut, toisin kuin X3 ja 320 farkku. Joulukuussa asennutin lohkolämmittimen asennuksen yhteydessä laturin, niin virranhallintaongelmia tuskin on odotettavissa jatkossakaan.

Myös molemmat FordPass sovellukset toimii hienosti. Etäkäynnistystä tulee käytettyä paljon. Pro versiosta en ole löytänyt huoltohistoriaa.
Pro versio taitaa olla enemmän yrityskäyttöön. Useampi "tallipaikkaa" löytyy..
X3 ja 320 kuitenkin jo lähdössä eri hintaluokan vehkeitä. 🤔
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Nyt kun on oikea talvi ja lunta tiellä ja tien vieressä, niin kaukovaloautomatiikka toimii surkeasti. Vaihtaa lähivaloille milloin sattuu ilman mitää logiikkaa. Vaikka ajaa korvessa tiellä, missä ei ole muuta liikennettä, niin ei vaihda takaisin pitkille kun on kerran sattunut vaihtamaan lähivaloille.
Jos kääntää katkaisijasta ns. tavalliset valot päälle hetkeksi, niin sitten automaattiasennossa pitkät syttyy parin minuutin viiveellä. Tai sitten ei.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

_JPA kirjoitti: 17 Tammi 2021 22:01 Nyt kun on oikea talvi ja lunta tiellä ja tien vieressä, niin kaukovaloautomatiikka toimii surkeasti. Vaihtaa lähivaloille milloin sattuu ilman mitää logiikkaa. Vaikka ajaa korvessa tiellä, missä ei ole muuta liikennettä, niin ei vaihda takaisin pitkille kun on kerran sattunut vaihtamaan lähivaloille.
Jos kääntää katkaisijasta ns. tavalliset valot päälle hetkeksi, niin sitten automaattiasennossa pitkät syttyy parin minuutin viiveellä. Tai sitten ei.
Sama vika. 2vuotta odottanut että tulis korjausta softaan 3 päivitystä tullut ei apua.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Vastaa Viestiin