Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

EeroH kirjoitti: 16 Kesä 2019 09:02 Ajoin uutta Focusta radalla, bensa automaatti. Oli todella ponneton ja ajattelin sen olevan litranen. Järkytys oli suuri kun rek.otteessa luki teho 133kw. Syökö tuo automaatti kaiken vedon koneesta, vai miten noin laiska? Mulla oli ennen vanha V40 T4 volvo 5v aut, tehoa paperilla 18hv enemmän ja se sentää suti kaasusta ja muutenkin veti iloisesti.
Samanlainen kuminauhamainen fiilis mullakin tuli kun uutta 182hv farkkua kokeilin,sukkanauhaturbo...varmaan olis väkisinvaidettavalla ripeämpi?

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Kesä 2019 20:16 Lueskelin uuden focuksen teknologian ylistystä ja bongasin sieltä seuraavan lauseen:

Jopa jarruarkkitehtuuri on suunniteltu tukemaan polttoainetaloudellisuutta: sähköisen jarrutehostimen (Electric Brake Booster) nopeampi reagointi saa aikaan enemmän ilmatilaa jarrupalojen ja -levyjen väliin ja pienentää vastusta.

Saadaankohan tällä tekniikalla aikaiseksi myös se, että hiekka ja muu moska mahtuu paremmin palojen ja levjen väliin....

Lähde: https://autotoday.fi/uusi-ford-focus-on ... utuudesta/
Ja lisäksi minulle sanottiin että etulevyt ovat niin tehokkaat että takajarrut eivät tee töitä :o . Ellei jarruta hyvin kovaa. Pitäisi siis "työnjohdon" mielestä jarruttaa kovaa...Miksi jarruttaa kovaa kun ei ole mitään syytä :?:
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Niimpä. Itse olen niitä wanhanliiton automiehiä, jotka jarruttaa moottorilla ja vasta lopullinen pysäytys jarrulla.
Nykyisessä fokuksessa on 210000km mittarissa ja alkuperäiset jarrupalat. Pintaa vähintäin puolet jäljellä.

Työjuhtaan eli 2004 connectiin jouduin vaihtamaan jarrulevyt eteen viimekesänä kun ruostuivat pilalle. Kilometrejä siinäkin pikkuisen päälle 200000km ja alkuperäiset jarrupalat levyjen vaihtoon asti.

EI taida uudella fokkerilla päästä samoihin lukemiin :thumbup: :ford:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

hapelo kirjoitti: 18 Kesä 2019 21:20 Samanlainen kuminauhamainen fiilis mullakin tuli kun uutta 182hv farkkua kokeilin,sukkanauhaturbo...varmaan olis väkisinvaidettavalla ripeämpi?

Harri
Samaa on kehuttu uudesta Edgestä. Tehoa on paperilla reilusti mutta ei vaan kulje muihin verrokkeihin verrattuna.

Volvon T4 on mielestäni vähän huono vertaus uuteen Focukseen. Pikemminkin verrata ST:hen. Volvossa sentään oli kunnon ahdettu kakslitranen kone ja teho/painosuhde parempi. Menee OTksi mutta manuaalinakin löi helposti tyhjää vielä kakkosella kun dtsc oli pois.. Aika kuultaa muistot 20v takaa..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Kesä 2019 22:14 Niimpä. Itse olen niitä wanhanliiton automiehiä, jotka jarruttaa moottorilla ja vasta lopullinen pysäytys jarrulla.
Nykyisessä fokuksessa on 210000km mittarissa ja alkuperäiset jarrupalat. Pintaa vähintäin puolet jäljellä.

Työjuhtaan eli 2004 connectiin jouduin vaihtamaan jarrulevyt eteen viimekesänä kun ruostuivat pilalle. Kilometrejä siinäkin pikkuisen päälle 200000km ja alkuperäiset jarrupalat levyjen vaihtoon asti.

EI taida uudella fokkerilla päästä samoihin lukemiin :thumbup: :ford:
Oman kokemuksen mukaan nykyautoissa tahtoo olla vaan niin tehoton moottorijarru et pakko käyttää jarruja.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ratakuskeilta kysyisin millainen vääntö autossa oli. Ja tärkein paljon saitte kelattua mittariin yli 2markkaa menikö reilusti yli .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Luin juuri ulkonailta, että F8 -karttaa ei julkaista Focus 2018/19(?) -mallille ollenkaan teknusten yhteensopivuusongelmien vuoksi, vaan saadaan idottaa ensi vuoteen ja F9 -julkaisuun saakka.

Nohhhhhh ... eihän nuo nykyiset kartat ole kuulema vasra kuin puolitoista vuotta vanhat. Kiirekös tässä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Trukki1 kirjoitti: 18 Kesä 2019 22:00 Ja lisäksi minulle sanottiin että etulevyt ovat niin tehokkaat että takajarrut eivät tee töitä
En tiedä kuka sulle noin on sanonu, mutta kaikkea käsittämätöntä ihmiset sitten suoltaa. Yhdessäkään nykyaikaisessa autossa ei tasan satavarmasti jarruta pelkästään etujarrut, kyllä ne jarruttaa ihan joka nurkasta.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

HMS77 kirjoitti: 19 Kesä 2019 20:33 En tiedä kuka sulle noin on sanonu, mutta kaikkea käsittämätöntä ihmiset sitten suoltaa. Yhdessäkään nykyaikaisessa autossa ei tasan satavarmasti jarruta pelkästään etujarrut, kyllä ne jarruttaa ihan joka nurkasta.
Viisas päällikkö FORD- merkkiliikkeessä länsirannikolla. :thumbup:
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Freeze kirjoitti: 19 Kesä 2019 18:27 Luin juuri ulkonailta, että F8 -karttaa ei julkaista Focus 2018/19(?) -mallille ollenkaan teknusten yhteensopivuusongelmien vuoksi, vaan saadaan idottaa ensi vuoteen ja F9 -julkaisuun saakka.

Nohhhhhh ... eihän nuo nykyiset kartat ole kuulema vasra kuin puolitoista vuotta vanhat. Kiirekös tässä.
Joo, saman löysin itsekin, olikohan sama lähde?

https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=771475

Täällä ainakin ”älykäs” vakkari on ihan floppi kun karttapohjassa on väärät rajoitukset. Mitähän myyjä sanoo kun ennen kauppaa lupasi alkuvuodelle 2019 karttapäivityksen kun huomasin jo koeajossa paskan kartan?
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus_2.0 kirjoitti: 19 Kesä 2019 12:44 Oman kokemuksen mukaan nykyautoissa tahtoo olla vaan niin tehoton moottorijarru et pakko käyttää jarruja.
Tottahan se on, että nämä ovat vähän sellaisia tulpattomia Tuntureita mutta ennakoivalla ajotavalla pääsee jo pitkälle.

Tämä jarrutapaus on taas yksi esimerkki liian pitkälle viedystä energianpihistelystä.
Ei tuolla konstilla nyt montaakaan promillea voida säästää mutta aiheutetaan jälleen kerran liuta muita ongelmia.
Kulutus putoaa 10ml/100km ja jarrulaikat pitää siitä hyvästä vaihtaa kahden vuoden välein. :thumbup:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

onik kirjoitti: 19 Kesä 2019 23:11 Joo, saman löysin itsekin, olikohan sama lähde?

https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ent=771475

Täällä ainakin ”älykäs” vakkari on ihan floppi kun karttapohjassa on väärät rajoitukset. Mitähän myyjä sanoo kun ennen kauppaa lupasi alkuvuodelle 2019 karttapäivityksen kun huomasin jo koeajossa paskan kartan?
Juu, sama paikka.

Eikä ne sitä karttapohjan nopeusdataa minulla varmasti saaneet päältä, vaikka muuta väittivätkin. Edelleen tulee.mitäsattuu -nopeusrajoituksia vakkariin.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Freeze kirjoitti: 20 Kesä 2019 08:08

Juu, sama paikka.

Eikä ne sitä karttapohjan nopeusdataa minulla varmasti saaneet päältä, vaikka muuta väittivätkin. Edelleen tulee.mitäsattuu -nopeusrajoituksia vakkariin.
No nyt se on Suomen Fordiltakin puhelimitse vahvistettu: uudet kartat ensi vuonna, ja ei ole näillä näkymin tulossa tuota karttapohjan nopeusdatan poiskytkemismahdollisuutta. Tein jo reklamaation oman auton vioista, katsotaan miten käy.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Peksi.
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Joulu 2018 14:04

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Peksi. »

Uutta karttaa kaipaisin itsekkin. Niin paljon risteysalueet muuttuu että vuoden vanha on vaan liian vanha. Karttapohjan nopeusrajoitukset on kyllä kummallisia, tarjoaa 120km/h alueelle jossa ko. rajoitus ollut voimassa ehkä 10 vuotta sitten. Todellisuudessa liikennemerkein tilapäinen rajoitus 60km/h. :roll:
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18

Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
Mastaj
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Marras 2018 17:12

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Mastaj »

onik kirjoitti: 20 Kesä 2019 09:44 No nyt se on Suomen Fordiltakin puhelimitse vahvistettu: uudet kartat ensi vuonna, ja ei ole näillä näkymin tulossa tuota karttapohjan nopeusdatan poiskytkemismahdollisuutta. Tein jo reklamaation oman auton vioista, katsotaan miten käy.
Ainakin omasta poistettiin tämä huollossa. Nyt toimii kuten pitää, eli kamera ottaa nopeudet liikennemerkeistä.

Hyvin toimii.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Freeze kirjoitti: 19 Kesä 2019 18:27 Luin juuri ulkonailta, että F8 -karttaa ei julkaista Focus 2018/19(?) -mallille ollenkaan teknusten yhteensopivuusongelmien vuoksi, vaan saadaan idottaa ensi vuoteen ja F9 -julkaisuun saakka.

Nohhhhhh ... eihän nuo nykyiset kartat ole kuulema vasra kuin puolitoista vuotta vanhat. Kiirekös tässä.
Mulla näkyy olevan F8-kartat -19 autossa, niin eikö ne sitten ole julkaistu (bugeineen tai ilman)? Vai liittykö tuohon vuosimallikikkailu, että 2018 malleihin ei julkaista?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Mastaj kirjoitti: 20 Kesä 2019 15:03 Ainakin omasta poistettiin tämä huollossa. Nyt toimii kuten pitää, eli kamera ottaa nopeudet liikennemerkeistä.

Hyvin toimii.
Minä kans kovasti kyselin tuon karttadatan hyödyntämisen poistamisesta älyvakkarin käytön yhteydessä ja vastaus oli, että ei onnistu.

Ristiriitoja en ole huomannut liikennemerkkien luvun ja karttadatan välillä ainakaan niin, että ei olisi ensisijaisesti aina noudattanut liikennemerkkien lukua. Kartta datan nopeusrajoitustiedoista ei minusta ole mitään hyötyä muutenkaan, kun auto lukee tosi luotettavasti merkit. Saa nähdä miten syys pimeällä, sateella tai lumipyryssä toimii...

Liikennemerkkien luku on hyvä, kun näyttää vallitsevan nopeusrajoituksen näytöstä. Siihen ei karttadatan mahdolliset vanhentuneet tiedot saa puuttua tai sitten menee luotto siiihen.

On muuten vanha kunnon TomTom-tuoreine kartta- ja etenkin valvontatolppa päivityksineen Focuksen tuulilasin kulmassa! Luotto tolppahälyihin 98 % ja hyvä, niin koska ilman en osaa olla, eikä Focuksen "Varo"-ilmotus ole riittävän selkeä. TomTomista seuraan myös gps nopeuden. Toisaalta, TomTomissa on toki se ongelma, että siinä on karttadata näyttämässä nopeusrajoitukset, mihin ei voi luottaa.

Eli Focus kertoo nopeusrajoitukset ja TomTom ajonopeuden ja piippaa tolpat! :thumbup:
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Rusakko_ kirjoitti: 20 Kesä 2019 17:33 TomTomista seuraan myös gps nopeuden
Eli vaikka autossa on oma gps niin siitä ei saa nopeuslukemaa vaan se katsotaan perinteisestä vauhtimittarista, joka on viritetty näyttämään vähän liikaa?
Ja minä kun luulin siirtyväni tietokoneaikaan. :roll:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Jepat
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Kesä 2019 10:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jepat »

Näitä juttuja lukiessa alkaa vahvasti epäillä Focuksen hankinnan järkevyyttä. Ei jaksaisi beta testata toiminnallisuuksia. :shock:
ReijoM
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Helmi 2016 20:07

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja ReijoM »

PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Kesä 2019 18:06 Eli vaikka autossa on oma gps niin siitä ei saa nopeuslukemaa vaan se katsotaan perinteisestä vauhtimittarista, joka on viritetty näyttämään vähän liikaa?
Ja minä kun luulin siirtyväni tietokoneaikaan. :roll:
Ei taida auton valmistajan omat navigoinnit monellakaan merkillä näyttää gps nopeutta ... vaan nopeusmittarin nopeutta. Tai ei ole tullut ainakaan sellaista vielä vastaan.
Audi A6 quattro - Kuva

Toyota Corolla Touring 1,2 T - Kuva
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Rusakko_ kirjoitti: 20 Kesä 2019 17:16 Mulla näkyy olevan F8-kartat -19 autossa, niin eikö ne sitten ole julkaistu (bugeineen tai ilman)? Vai liittykö tuohon vuosimallikikkailu, että 2018 malleihin ei julkaista?
Ainakin -18 mallin kohdalla on kuulema tekninen yhteensopivuusongelma Syncin kanssa. Luin tarkan kuvauksenkin jostain, mutten muista enää miten se meni.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

Noi karttapäivitykset olisi kyllä tarpeelliset. Muuten riittäisi pelkkä liikennemerkin tunnistus, mutta se ei taida tunnistaa taajamamerkkiä yms. Itse olen pariin kertaan tarkastanut mittarivirheen ja en koe tarpeelliseksi sitä kokoajan ihmetellä. Kesärenkailla näyttää 2km/h liian vähän
Ford
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Rusakko_ kirjoitti: 20 Kesä 2019 17:16 Mulla näkyy olevan F8-kartat -19 autossa, niin eikö ne sitten ole julkaistu (bugeineen tai ilman)? Vai liittykö tuohon vuosimallikikkailu, että 2018 malleihin ei julkaista?
Enemmän taitaa vaikuttaa Syncin versio, olikohan niin että 3.2 ja 3.3 ei päivity, mutta 3.0 päivittyy. Näissä on muisti osioitu eri tavalla, niin voisiko olla että sun autoon on jo huomattu että ”hitto, tämä ei toimikaan” ja palattu vanhaan systeemiin?

Mullakin siis -19 malli mutta Sync 3.2.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

onik kirjoitti: 20 Kesä 2019 22:31 Enemmän taitaa vaikuttaa Syncin versio, olikohan niin että 3.2 ja 3.3 ei päivity, mutta 3.0 päivittyy. Näissä on muisti osioitu eri tavalla, niin voisiko olla että sun autoon on jo huomattu että ”hitto, tämä ei toimikaan” ja palattu vanhaan systeemiin?

Mullakin siis -19 malli mutta Sync 3.2.
Mulla on Sync 3, ohj. versio 3.3.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Defa 1210 Flex asennettu mökkiolosuhteissa. Seurana olemattomat työkalut ja aivan tajuttomasti mäkäräisiä ja muutama hyttynen. Lähtökohta, että reikiä ja muuta auton raiskausta mahdollisimman vähän. Haasteita oli kaapelin reitityksessä. Reittiä oli vaikea löytää ja kun se löytyi, niin kaapelin pujottamisessa piti konstien loputtua ottaa keinot käyttöön. Lopulta reitti löytyi ja kaapeli riitti juuri ja juuri laturille, nippusiteitä meni reilusti, autoa ei raiskattu ja akkuun kytkentäkin meni muuten kivasti, mutta hetken löysä kontakti plus-navassa kytkennän yhteydessä aiheutti vähän "sekoiluja" sähköissä. Ovet lukkoon ja hetken päästä auki ja avot! Laturi lataa ja elämä hymyilee.

Kuva

Kuva
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Vastaa Viestiin