Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Teukkis
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Heinä 2019 09:37

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Teukkis »

Uutena Ford kuskina piti rekisteröityä myös tänne. VAG-foorumit ovat olleet aiemmin tutuiksi.

Olen nyt ajellut työsuhdeautoksi valikoituneella St-line wagon 1.5 185hp manuaalilla 2000km johon ruksittiin välttävimmät varusteet ja vieläkin tuntuvat riittäviltä. Olen myös seuraillut tätä ketjua mutta muutama asia jäänyt epäselväksi ja ajattelin kysellä kokemuksia.

1. Kulutus mielestäni varsin maltillinen. Ajotapa, ympäristö tai profiili ei juuri vaikuta ja keskikulutus 6,2L.
Mielestäni monella menee 1.0L isommalla kulutuksella. Hiukan erikoista.
2. Kuten yleensä, auto ehdottaa isompaa vaihdetta, siksi valitsin manuaalin koska olen automaatteihin aivan kypsä. Minä päätän vaihteen.
Eikä liian isolla vaihteella jyrisyttämisessä ole mitään järkeä. Nyrkkisääntönä, pykälää piempi kuin ehdottaa.
3. Onko jonkun Focuksessa automaattinen keskuslukitus? Eli kun lähtee liikkeelle, ovat napsahtavat lukkoon? Mielestäni koeajoautossani oli se toiminto. Edit: aktivoitu tänään diagnostiikasta Ford-liikkeessä.
4. Yksi vika on ollut ja se on sähköisessä takaluukussa. Ei tule mistään napista alas ennen kuin hiukan nykäisee alas ja sitten painaa nappia. Tämä oli päällä jo luovutuksen yhteydessä ja autoa tutkitaan parhaillaan.Edit: ohjainlaite päivitetty ja moottorit kalibroitu, nyt toimii. Lisäys kohtaan 1. Sijaisautona 1.0L Ecosport automaatti jonka kulutus on 6,5L.
Että silleen.
5. Autoon olen tyytyväinen, riittävän hiljainen jopa 18" tarvikevanteilla. Näyttää hyvältä ja tilaa riittävästi. Urheilullisempikin ajo onnistuu vaikka en mikään Vatanen olekaan.
6. Adaptiivinen vakkari pysyy ainakin tässä manuaalissa päällä vaikka vaihdetta vaihtaa. Hiukan täytyy ennakoida käytön kanssa mutta muuten ei mitään ongelmaa
Viimeksi muokannut Teukkis, 25 Heinä 2019 21:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Focus wagon 2019 ST-line 1.5 Ecoboost 182hp manuaali
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Jep, joskus pakilla liikkeelle lähtö on hieman nykäisevän hyökkäävä, mutta laitan sen tuon momenttilaatikon ominaisuuksiin, koska edellinen Mondeo teki ihan samaa.
Ite olen alkanu käyttämään tuota auto-holdia koska se on esim ruuhkassa eri kätevä kun ei tartte jarrua polkea.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

Onko kukaan selvittänyt onko näissä Sync 3-radioissa DAB:ia?

Ei näyttänyt olevan ainakaan ei-B&O-mallissa, koska sieltä löytyi vain AM ja FM.

Esitteissä tai hinnastossa ei myöskään näy mainintaa DAB:sta. Lienee varmaan turha sanoa, että Saksan esitteessä toki mainitaan. Voisiko olla että Sync 3:ssa DAB on jokin erillinen "laatikko", joka voidaan helposti jättää kustannussyistä pois?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

fordever kirjoitti: 25 Heinä 2019 11:15 Onko kukaan selvittänyt onko näissä Sync 3-radioissa DAB:ia?

Ei näyttänyt olevan ainakaan ei-B&O-mallissa, koska sieltä löytyi vain AM ja FM.

Esitteissä tai hinnastossa ei myöskään näy mainintaa DAB:sta. Lienee varmaan turha sanoa, että Saksan esitteessä toki mainitaan. Voisiko olla että Sync 3:ssa DAB on jokin erillinen "laatikko", joka voidaan helposti jättää kustannussyistä pois?
Ei ole DAB:a. Saksassa tosiaan saa DAB:n, mutta sielläkin se on aina lisävaruste (kts. Hinnasto sivu 34 https://www.ford.de/content/dam/guxeu/d ... _focus.pdf ).
Suomessa ei edes myynnissä johtuen varmaan siitä, että Suomessa ei juuri taida edes olla DAB-asemia.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Rusakko_ kirjoitti: 24 Heinä 2019 23:57 Kerran huomannut terävän - joskaan ei kovin voimakas - jarrutuksen maantievauhdissa. Auto hidasti n 5 km/h.

Lisäksi 3-4 kertaa tullut 7000 km matkalla ihan puskasta ilmoitus että ajoneuvo hidastaa tms. Ilmoitus tullut maantievauhdissa, mutta mitään ei ole tapahtunut.

Niin ja Kehä 1:llä uudessa tunnelissa Keilaniemessä heitti vilkkuvan infon ruutuun törmäysvaarasta monena aamuna peräkkäin. Jarrutti vähän, mutta ei muuta. Pudotin törmäysvaroittimen herkkyyttä asetuksista. Toimi.
Korjataanpa tuota omaakin ilmoitusta muistin kaivelun jälkeen, että se taisi olla minullakin suunnilleen sen 5 km/h pudotus. No, hyvä etten ole ainoa. :mrgreen:
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Rusakko_ kirjoitti: 24 Heinä 2019 23:57
Lisäksi 3-4 kertaa tullut 7000 km matkalla ihan puskasta ilmoitus että ajoneuvo hidastaa tms. Ilmoitus tullut maantievauhdissa, mutta mitään ei ole tapahtunut.
Onko ollut kaistakeskitin päällä ja ajettu hyvin kevyellä kosketuksella? Veikkaan, että tuo on kaistakeskittimen hälyjä, tai ainakin se antaa samanlaisen, jos ei itse ohjaa siihen johonkin noin 20 sekuntiin. Ajotietokone ilmoittaa ensin, että pidä kädet ohjauspyörässä ilman merkkiääntä. Jos et tee ohjausliikettä pian sen jälkeen, niin tämän jälkeen tulee ajoneuvo hidastaa -ilmoitus äänimerkin kera, joka poistuu itsestään välittömästi kun rattia liikauttaa.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

toasti kirjoitti: 25 Heinä 2019 11:42 Ei ole DAB:a. Saksassa tosiaan saa DAB:n, mutta sielläkin se on aina lisävaruste (kts. Hinnasto sivu 34 https://www.ford.de/content/dam/guxeu/d ... _focus.pdf ).
Suomessa ei edes myynnissä johtuen varmaan siitä, että Suomessa ei juuri taida edes olla DAB-asemia.
Jäi tuo Saksan hinnasto tarkistamatta. Totta tosiaan on lisävaruste tuo DAB. Ja mitäpä sitä suomalaisille edes tarjoamaan, on joku viisas ajatellut. Jää sitten autobahnilla muutama hyvä asema kuulumatta, mutta kuka sitä nyt ulkomailla autoilisi, on tuo sama viisas miettinyt.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

toasti kirjoitti: 25 Heinä 2019 14:12 Onko ollut kaistakeskitin päällä ja ajettu hyvin kevyellä kosketuksella? Veikkaan, että tuo on kaistakeskittimen hälyjä, tai ainakin se antaa samanlaisen, jos ei itse ohjaa siihen johonkin noin 20 sekuntiin. Ajotietokone ilmoittaa ensin, että pidä kädet ohjauspyörässä ilman merkkiääntä. Jos et tee ohjausliikettä pian sen jälkeen, niin tämän jälkeen tulee ajoneuvo hidastaa -ilmoitus äänimerkin kera, joka poistuu itsestään välittömästi kun rattia liikauttaa.
Jaa, no voipa hyvinki liittyä tuohon.

Aika paljon annan auton ajaa ja itse vaan pitelen kevyesti ohjaupyörän kehältä - yleensä sylistä. Näin jos tie hyvä, eikä uria. Urissa en ajata, enkä aja. Välillä menee 10 km auton ohjastamana, välillä koko ajan herjaa, että räpylät rattiin. Noiden avustimien herkkyyttä muuttamalla löydän mukavan tuntuman autonomisen ja oman ohjastamisen välillä. Vakiopenkkiä lukuunottamatta mukava matkavaunu 😊
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Tuon kädet rattiin-muistutuksen voisi helposti kuitata esim nippusiteellä.. ;)
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

HMS77 kirjoitti: 25 Heinä 2019 17:22 Tuon kädet rattiin-muistutuksen voisi helposti kuitata esim nippusiteellä.. ;)
En kyllä tiedä miten tuossa onnistuu?

Ratissa ei ole mitään kosketusanturia vaan siihen pitää kohdistaa voimaa. Joko siis kääntää rattia tai sitten vain pitää kiinni, jolloin luontaisesti tulee hieman laitettua vastaan automaatille, sillä ihminen ei kerkiä millään reagoimaan niin nopeasti kuin auton anturit kerää dataa.

Seuraava lainaus suoraan käyttöohjekirjasta "Kun järjestelmä on käytössä ja se ei havaitse ohjaustoimintaa tietyn ajan kuluessa, järjestelmä antaa hälytyksen siitä, että kädet tulisi laittaa ohjauspyörään"
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Quattra
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Heinä 2017 16:02

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Quattra »

fordever kirjoitti: 25 Heinä 2019 15:19 Jäi tuo Saksan hinnasto tarkistamatta. Totta tosiaan on lisävaruste tuo DAB. Ja mitäpä sitä suomalaisille edes tarjoamaan, on joku viisas ajatellut. Jää sitten autobahnilla muutama hyvä asema kuulumatta, mutta kuka sitä nyt ulkomailla autoilisi, on tuo sama viisas miettinyt.
Tämmönen löytyy: https://www.ford-lisaevarusteet.fi/viih ... &year=2018
Ajossa: Ford Focus Vignale Wagon A 1.5 182hv -19

Menneet autot: Ford Focus HB 1.6 -99, Ford Focus Wagon 1.6 -06, Ford Mondeo Wagon 1.8D -09, Ford Focus Wagon A 1.5D -17
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

Quattra kirjoitti: 25 Heinä 2019 20:21 Tämmönen löytyy: https://www.ford-lisaevarusteet.fi/viih ... &year=2018
Kiitos tiedosta! Tuosta on varmasti apua innokkaimmille Euroopassa matkaileville. Silti olen sitä mieltä, että jos tehtaalta saa DAB:n asennettuna, niin voisi sen Suomen hinnastoon ottaa mukaan.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Jiippe
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Maalis 2018 07:35

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jiippe »

Freeze kirjoitti: 24 Heinä 2019 23:03 Onkos kellään – itse veikkaisin törmäyksenestojärjestelmä – tehnyt maantienopeudessa yllätysjarrutusta ilman mitään selkeää syytä? Itsellä on tullut kevään -- nyt välillä 3 kertaa, jolloin auto on 80-100 km/h nopeudesta adaptiivisella vakkarilla ajaessa yllättäen hidastanut voimakkaasti, ja sitten jättänyt auton rullaamaan. Vauhti hidastuu ehkä 5 km/h tänä aikana. Ei sellaista jarrutusta kuin muuttuvalle nopeusmerkille tultaessa vaan agressiivisempi.

Mitään en ole tiellä nähnyt, eikä törmäysvaroitin ole ilmoittanut mitään. Jos softabugi jätetään pois, niin itse olen spekuloinut jotain poikkeavaa tienmuotoa tai liikennemerkkiä, joka esim. heijastaa valoa jollain tavalla, joka saa anturit reagoimaan. Kaikki kolme pikajarrutusta ovat tapahtuneet samalla ~2 km pätkällä kotini lähellä.

Edit: tarkennettu
Itsellä menee adaptiivnen vakkari uusiksi. On kuulemma keulassa vääränmallinen mötikkä. Toivottavasti tämä mötikän uusiminen auttaisi myös noihin liikennemerkkeihin. 100km alueella vaihtaa nopeuden 120km/h. Tietyö, jossa on 50 tipauttaa kyllä nopeuden siihen, mutta merkin jälkeen kiihdyttää 80km/h nopeuteen, vaikka tiellä on normaalisti 70km/h oleva osuus. Välillä tekee myös noita voimakkaita jarrutuksia.Nyt en ole ajellut adaptiisvisella vakkarilla vähään aikaan.
Releen naksutuksista pitää sanoa viellä liikkeeseen. Auto elää omaa elämäänsä pihalla. Naksuu välillä toista tuntia.

Pari kertaa näyttö mennyt pimeäksi, mutta ääni jäänyt kuulumaan. Helsinki-Pori osuudella meni navigointi jumiin. Ei toiminut mikään, ei kosketunäyttö, eikä auton omat ohjaimet.
Minkälaisia rengaspaineta muut käyttää 18"renkaissa? Itsellä on tällä hetkellä 2.9bar
Ja kaikki lähti Ford Ka:sta...

:ford: Focus St-Line wagon A8 150 2019
:ford: Fiesta 2018
:ford: Transit custom 2018

Ex: Ford Ka 99 2016-2018, Ford Transit 07 2018-2018
Dore
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Heinä 2019 07:49

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Dore »

Dore kirjoitti: 25 Heinä 2019 08:07 :thumbup: Nyt kun suurin osa tämän threadin viesteistä luettu, uskallaudun esittelemään itseni.
Oma focus ostettu 17.7 päädyin ottamaan valmiiksi Suomessa olevan version. 1.0 Titanium A8 Wagon.
Vähän jäi harmittamaan, kun ei aivan löytynyt niillä varusteilla mitä oisin halunnut. Parking pack ja B&O jäi uupumaan. Rintajouppi pelotteli 6kk toimitusajalla, kun Fordintehdas kiinni elokuun. Suomessa olevan auton 3vk toimitusaika tuntui paljon houkuttelevammalta.
Koeajolla en tuntenut alustassa paljoa ero omaan '13 vw golfiin. Oikein kotoisa oli tunnelma ratin takana.

Mitenhän onnistuisi kameran asennus jälkiasennuksena?
Entä onko forscannin hommaaminen järkevää? Golfia ainakin tykkäsin räplätä samalaisilla leluilla :D
Tämän kun sain kirjoitettua, ni soitti myyjä rintajoupilta ja kertoi että, tänään klo 16 saa noutaa auton.. Ei meinaa housut pysyä jalassa 😁😁
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Itteä harmitti myös alkuun parking packin puuttuminen mutta realistisesti ja jälkeenpäin ajatellen, olis ollu aika turha. Vedän itse taskuparkkiin paljon nopeammin kuin tuo automatiikka. :)
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Teukkis
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Heinä 2019 09:37

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Teukkis »

HMS77 kirjoitti: 26 Heinä 2019 10:30 Itteä harmitti myös alkuun parking packin puuttuminen mutta realistisesti ja jälkeenpäin ajatellen, olis ollu aika turha. Vedän itse taskuparkkiin paljon nopeammin kuin tuo automatiikka. :)
Mua ei yhtään. Oon sen verran nihkee kaveri että hoidan nuo perushommat mielummin itse. Peruutuskamera kyllä oli pakollinen.
En käytä mitään muitakaan avustimia paitsi vakkaria.
Focus wagon 2019 ST-line 1.5 Ecoboost 182hp manuaali
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Teukkis kirjoitti: 26 Heinä 2019 12:00En käytä mitään muitakaan avustimia paitsi vakkaria.
Mites ne ESC ja ABS? ;)
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Jiippe kirjoitti: 25 Heinä 2019 21:30 Minkälaisia rengaspaineta muut käyttää 18"renkaissa? Itsellä on tällä hetkellä 2.9bar
Mulla on saman verran. Ei pahasti vetele urissa, mutta on mukavampi kuin rengasliikkeen alunperin laittamat 3.2 bar. Jotakin lisä-äänenvaimennusta täytyy kyllä hankkia ainakin takapäähän, sen verran kovaa on rengasmelu. Toisaalta, talvella on 16" kitkat, ja silloin rengasmelu ei juuri häiritse.🤔
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Peruutuskamera jäi ruksimatta. Se vähän käpättää :( Pysäköintiavustaja hidas, eikä osu ruutuun. Näin koeajolla joskus aikoinaa
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Ecoshift
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2014 10:06
Paikkakunta: Tuusula

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Ecoshift »

Jiippe kirjoitti: 25 Heinä 2019 21:30 Itsellä menee adaptiivnen vakkari uusiksi. On kuulemma keulassa vääränmallinen mötikkä. Toivottavasti tämä mötikän uusiminen auttaisi myös noihin liikennemerkkeihin. 100km alueella vaihtaa nopeuden 120km/h. Tietyö, jossa on 50 tipauttaa kyllä nopeuden siihen, mutta merkin jälkeen kiihdyttää 80km/h nopeuteen, vaikka tiellä on normaalisti 70km/h oleva osuus. Välillä tekee myös noita voimakkaita jarrutuksia.Nyt en ole ajellut adaptiisvisella vakkarilla vähään aikaan.
Releen naksutuksista pitää sanoa viellä liikkeeseen. Auto elää omaa elämäänsä pihalla. Naksuu välillä toista tuntia.

Pari kertaa näyttö mennyt pimeäksi, mutta ääni jäänyt kuulumaan. Helsinki-Pori osuudella meni navigointi jumiin. Ei toiminut mikään, ei kosketunäyttö, eikä auton omat ohjaimet.
Minkälaisia rengaspaineta muut käyttää 18"renkaissa? Itsellä on tällä hetkellä 2.9bar
2.8 bar. Ensin oli 2.6 bar, mutta nyt on parempi.
Ford Focus 1.0 Ecoboost 125hv M6 ST-line 2018
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

En halua todellakaan kääntää veistä haavassa tuon peruutuskameran suhteen, mutta... Kun on tottunut siihen, että työkalussa=jäteautossa on takakamera päällä koko ajan (todellinen henkien ja omaisuuden pelastaja :!: ) ja edellisestä Mondeosta lähtien myös omassa autossa on ollut peruutuskamera, niin onhan se ihan huikea apuväline. Siitä näkee todella havainnollisesti, että onko auto menossa suoraan ruutuun ja paljonko on vielä matkaa jäljellä. Ja jos vetäisi säännöllisesti kärryä, niin ei olisi ongelmaa peruuttaa aivan vetoaisaan kiinni ilman, että kuitenkaan osuu.

Bonuksena vielä se, että tietokone piirtää näytölle ääriviivat, miten auto kulkee ratin käännön mukaan. Tiukassa taskuparkissa ei silloin naarmuta turhaan vanteita reunakiveen. :thumbup: Tosin... naarmutin apparin puolen etuvanteen melko pahasti reunakiveen viikko sitten, kun tammenlehväsukupolven edustajalla meni kauppakeskuksen alueella mutka leveäksi ja jouduin väistämään rajusti oikealle. :cry:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

calculus kirjoitti: 26 Heinä 2019 18:10 En halua todellakaan kääntää veistä haavassa tuon peruutuskameran suhteen, mutta... Kun on tottunut siihen, että työkalussa=jäteautossa on takakamera päällä koko ajan (todellinen henkien ja omaisuuden pelastaja :!: ) ja edellisestä Mondeosta lähtien myös omassa autossa on ollut peruutuskamera, niin onhan se ihan huikea apuväline. Siitä näkee todella havainnollisesti, että onko auto menossa suoraan ruutuun ja paljonko on vielä matkaa jäljellä. Ja jos vetäisi säännöllisesti kärryä, niin ei olisi ongelmaa peruuttaa aivan vetoaisaan kiinni ilman, että kuitenkaan osuu.

Bonuksena vielä se, että tietokone piirtää näytölle ääriviivat, miten auto kulkee ratin käännön mukaan. Tiukassa taskuparkissa ei silloin naarmuta turhaan vanteita reunakiveen. :thumbup: Tosin... naarmutin apparin puolen etuvanteen melko pahasti reunakiveen viikko sitten, kun tammenlehväsukupolven edustajalla meni kauppakeskuksen alueella mutka leveäksi ja jouduin väistämään rajusti oikealle. :cry:
Sain isälle myytyä peruutuskameran samoilla perusteilla..ei yleensä juuri varusteita ruksaa mut sain kiinnostumaan.. ;)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

focst kirjoitti: 26 Heinä 2019 19:37 Sain isälle myytyä peruutuskameran samoilla perusteilla..ei yleensä juuri varusteita ruksaa mut sain kiinnostumaan.. ;)
Kameraa puoltaa sekin, että Focuksen sivupeilit on aika pienet ja optisesti haastava ahtaissa väleissä ja peruutuksissa etäisyyksiä arvioitaessa. Kyllä etu- ja takatutkillakin pärjää, mutta kamera on hyvä!
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Henkilöautojen pienet sivupeilit ahdistavat varsinkin, jos on tottunut paketti- ja kuorma-autojen sivupeileihin, jotka näyttävät oikein säädettyinä sekä maahan auton perän viereen että katonrajan tilanteen. Sen takia mun mielestä on paljon rennompaa peruutella 26-tonnisella kuorma-autolla kuin alle 1,5-tonnisella Focuksella. :)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

Rusakko_ kirjoitti: 26 Heinä 2019 20:19 Kameraa puoltaa sekin, että Focuksen sivupeilit on aika pienet ja optisesti haastava ahtaissa väleissä ja peruutuksissa etäisyyksiä arvioitaessa. Kyllä etu- ja takatutkillakin pärjää, mutta kamera on hyvä!
Mulla nykyien auto ensimmäinen jossa kamera ja meni heti listalle varusteena, josta en luovu jatkossakaan. Todellakin hintansa väärti. Ahtaissa parkkihalleissa peruuttaminen on todella sujuvaa ja turvallisen tuntuista kun tiedät ettet peruuta kenenkään päälle tai kolhi toisia autoja. Ei sillä että niin olisi käynyt aiemminkaan, mutta kamera tekee siitä vaan helpompaa :) Samoin erinomainen apu taskuparkeissa.

Edellisessä autossa uusia tuttavuuksia oli mm. Webasto ja adaptiivinen vakkari, joista en halunnut luopua uudessakaan autossa.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Vastaa Viestiin