Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

onik kirjoitti: 12 Marras 2019 23:24 Silloin kun itse auton tilasin, niin ohjekirja oli netissä saatavilla, ja autoa odotellessa oli hyvin aikaa perehtyä. Nykyään taitaa olla FordPassissa piilossa kunnes auton saa siihen paritettua :/
Sieltähän nykyään löytyy ja on paperiversio auton mukana ja sellanen pikaohjekkin.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Pikaoppaan olen selannut läpi, sitä raamattua en. Olen Apple-käyttäjä jotka yleensä ovat sellaisia, jotka eivät halua säätää mitään vaan hommat toimivat out of the box ja intuitiolla pärjää.

(Pieni provo mutta ei iso)
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Diesel-autojen omistajat: Onko teillä ajotietokoneessa mahdollisuus tehdä manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi?

Noin vuosi sitten kun vasta harkitsin auton tilaamista niin lueskelin netissä auton manuaalia.
Silloin manuaalissa oli pitkät tarinat hiukkassuodattimen toiminnasta ja regeneroinnista. Sekä automaattisesta, että manuaalisesta.
Omassa autossani (valmistunut syyskuussa) ei ole mahdollisuutta manuaaliseen regenerointiin ja manuaalistakin se kohta on poistunut.

Siellä lukee seuraavaa:
Jos ajatte autoa tehokkaan puhdistuksen mahdollistavalla tavalla, tietonäytössä voi näkyä viesti, joka kertoo automaattisen regeneroinnin olevan käynnissä.

Vähän typeriä tuollaiset, "voin näkyä" -systeemit.
Olisi kyllä hyvä että edes merkkivalo syttyisi niin osaisi auttaa järjestelmää ajamalla vähän reippaamman lenkin kun poltto on käynnissä.
Omassa kiesissä ei syty merkkivaloa vaikka olen huomannut regeneroinnin tapahtuneen pariin kertaan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Marras 2019 07:19 Diesel-autojen omistajat: Onko teillä ajotietokoneessa mahdollisuus tehdä manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi?
Ei ole.
Muistaakseni joissain muissa Fordin malleissa manuaalinen regenerointi on tullut mahdolliseksi vasta kun hiukkassuodatin on aivan täynnä. Tällöin auto itse ilmoittaa, että nyt kyllä tarttis tehdä jotain ja ilmoituksesta voi käynnistää regeneroinnin.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

On muuten ärsyttävää että valokatkaisija vaihtuu aina automaattisesti auto-asentoon kun auton sammuttaa ja käynnistää seuraavan kerran.
Haluaisin pitää talviaikaan täysiä ajovaloja päivälläkin, mutta sehän vaatii että pitää muistaa kääntää tuo katkaisija siihen asentoon joka kerta kun auton käynnistää.

Helvetti taas tätä nykypäivän autosuunnittelua.. :roll:

PS. Toivottavasti fordisteilla on valojen käyttö hallussa, ei voi kun ihmetellä kuskeja jotka eivät viitti sen vertaa selvittää oman autonsa toimintaa että pimeällä ajetaan pimeällä perällä..
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

HMS77 kirjoitti: 13 Marras 2019 15:50 On muuten ärsyttävää että valokatkaisija vaihtuu aina automaattisesti auto-asentoon kun auton sammuttaa ja käynnistää seuraavan kerran.
Haluaisin pitää talviaikaan täysiä ajovaloja päivälläkin, mutta sehän vaatii että pitää muistaa kääntää tuo katkaisija siihen asentoon joka kerta kun auton käynnistää.

Helvetti taas tätä nykypäivän autosuunnittelua.. :roll:

PS. Toivottavasti fordisteilla on valojen käyttö hallussa, ei voi kun ihmetellä kuskeja jotka eivät viitti sen vertaa selvittää oman autonsa toimintaa että pimeällä ajetaan pimeällä perällä..
Yleisellä tasolla olen samaa mieltä siitä, että takavalot voisivat palaa aina. Enemmän siitä hyötyä olisi kuin haittaa omasta näkökulmasta.

Kuitenkin sen verran mitä nyt Fordeja ollut niin en ole näissä joutunut valokatkaisijaan juuri koskemaan. Mielestäni todella herkästi lähtevät päälle pienessäkin hämäryydessä. Monissa hyvin lyhyissä alikuluissa oman auton ajovalot lähtevät päälle, mutta takana tulevan ja edessä menevän auton ei (vaikka molemmat ovat selvästi mallia, jossa automatiikka on). Myös tihkukytkimellä pienelläkin sateella valot lähtevät päälle todella herkästi.

Niinä kertoina, kun on tarvinnut manuaalisesti puuttua, on ollut sankka sumu. Tällöin olen kytkenyt vain suoraan takasumarin, jolloin muutkin valot syttyvät.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Pajari kirjoitti: 06 Marras 2019 16:00 Laturi taitaa muuten jäädä kokonaan pimenttoon sinne umpion alle, näkyykö sen merkkivaloja mitkä osoittaa latauksen, mistään rakosesta? Vai tarvitseeko niitä nähdäkkään...
Tänään huomasin, että näkyyhän se laturin ledi sieltä.
Syylärin ja umpion välistä pilkistää.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Mahti
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Syys 2019 18:23

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Mahti »

Jokos kukaan on lisävaloja viritellyt? Kuvia?
Focus ST-Line 1.0 M6 5ov 2019
Fiesta SportVan 1.6 TDCi 2014
bawuka
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Marras 2019 23:00

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja bawuka »

Heräteostos sen verran lähellä, että kysyisin toimiiko Focuksen lisälämmittimen ohjaus / ajastus Fordin kännykkäapin kautta ? En nopeasti tietoa mistään löytänyt. Onko näissä eberi vai weba ?
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

Saako nopeusrajoitustunnistuksessa valittua sellaista vaihtoehtoa, että nopeuden automaattisen hidastamisen/nopeuttamisen sijaan auto antaa ainoastaan äänimerkin huomatessaan nopeusrajoituksen muuttuvan?

En löydä Googlella käyttöohjetta, joten tuli ihan randomisti vain tällainen ajatus mieleen. Kun kerran kamera- ja karttadataa molempia hyödynnetaan vaihtelevalla menestyksellä.
minan
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Maalis 2019 21:26

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja minan »

Motorcade kirjoitti: 14 Marras 2019 09:36 Saako nopeusrajoitustunnistuksessa valittua sellaista vaihtoehtoa, että nopeuden automaattisen hidastamisen/nopeuttamisen sijaan auto antaa ainoastaan äänimerkin huomatessaan nopeusrajoituksen muuttuvan?

En löydä Googlella käyttöohjetta, joten tuli ihan randomisti vain tällainen ajatus mieleen. Kun kerran kamera- ja karttadataa molempia hyödynnetaan vaihtelevalla menestyksellä.
Saa laitettua asetuksista niin, että varoittaa jos ylittää rajoituksen. Itse olen laittanut niin, että jos mittarissa 10km/h (raja vapaasti säädettäviss) enemmän kuin auton kuvittelema rajoitus, antaa auto lyhyen piippauksen, joka ei häiritse vaikka olisi vääräkin hälytys.

Jostain ajotietokoneesta tuon sai asetettua.
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

minan kirjoitti: 14 Marras 2019 09:49 Saa laitettua asetuksista niin, että varoittaa jos ylittää rajoituksen. Itse olen laittanut niin, että jos mittarissa 10km/h (raja vapaasti säädettäviss) enemmän kuin auton kuvittelema rajoitus, antaa auto lyhyen piippauksen, joka ei häiritse vaikka olisi vääräkin hälytys.

Jostain ajotietokoneesta tuon sai asetettua.
Hyvä idea! Tämä tosiaan kuulostaa paljon paremmalta vaihtoehdolta kuin yllättävät jarrutukset ja kiihdytykset.
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Jaa, enpäs ole tuotakaan hokannu aiemmin. :D
Mutta vaikuttaako tuo sitten muuten adaptiivisen vakkarin toimintaan?
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
minan
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Maalis 2019 21:26

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja minan »

HMS77 kirjoitti: 14 Marras 2019 10:33 Jaa, enpäs ole tuotakaan hokannu aiemmin. :D
Mutta vaikuttaako tuo sitten muuten adaptiivisen vakkarin toimintaan?
Ei vaikuta adaptiivisee mitenkään itsellä. ”Älykkäästä” en voi varmasti mennä sanomaan, mutta ei muistaakseni vaikutusta.
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Havaintoja smartchargesta, akkujänitteestä ja start/stopista

Yleensä painan S/S:n pois päältä jo liikkeellelähdössä mutta joskus se unohtuu.
Viimepäivinä olen huomannut, että auto ei sammu liikennevaloissa vaikka S/S on unohtunut päälle. Mittaristoon ilmestyy symboli, joka kertoo, että autoa ei sammutella.
Eipä siinä, akku on varmaan puolityhjä...

Motonetissä poiketessa tarttui mukaan tupakinsytyttimeen kytkettävä jännitemittari. Ajattelin seurailla sillä lataujännitteen käyttäytymistä ajon aikana.

Tulokset ovat hieman hämmentäviä:
Muutaman tunnin seisomisen jälkeen virrat päälle: jännite odotusten mukaisesti 12,2V
Heti auton käynnistyttyä: 14,6V. Lasin ja penkinlämmittimet eivät pudota jännitettä. ??
Ensimmäisen kilometrin ainana jännite nousee > 15.0V ja putoaa kohta takaisin 14,5 - 14,7V.
Sitten se hämmästyttävä osio: Jännite pysyy tässä 14,6V huitteilla riippumatta siitä ajetaanko moottoritiellä, kaupungissa vai seistäänkö liikennevaloissa. Ihan kuin smartcharge ei lopettaisikaan lataamista tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä.

Sammutuksen jälkeen jännite taas odotetusti 12,8V

Eihän tuo mittari varmaan ole ihan desimaalin tarkka eikä pelkästä jännitteestä voi vetää liian suoria johtopäätöksiä mutta tämän perusteella olisin sitä mieltä, että kyseisessä autoyksilössä smartcharge lataa akkua mainettaan paremmin.

Sitten se toinen hämentävä yksityiskohta: Miksei S/S toimi vaikka akussa on sähköä ja moottori on normaalilämpöinen?
Olkoon mun puolesta toimimatta, ei sillä. Mutta ihmettelen vaan mikä muu parametri sitä säätelee.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
minan
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Maalis 2019 21:26

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja minan »

En usko, että smart chargessa on mitään vikaa. Ainakaan omassa autossani. En tiedä miten auto mittaa akun jännitteen, mutta jossain siellä se syy on miksi ei s/s toimi, vaikka ajoa olisi runsaasti.

Eräs jännimpiä kokemuksia s/s liittyen:
Päivä 1 auto käyntiin ajoa kaupunki, maantie, moottoritie (pääosin) reilu 200km. Perillä ollessa s/s ei toimi, koska ”akun lataaminen”
Päivä 2. (Välissä ei latausta yöllä) Webasto päälle reilu 20min. Liikkeelle lähtö, ajo reilu 500m ja s/s toimii ekoissa valoissa.

Eli mukamas 500m ajo riitti lataamaan akun sen jälkeen kun s/s varten oli liian vähän varausta ja webastoa käytettiin n. 20min. Ainakin tällä kerralla ollut jotain hämärää auton tavassa mitata akun varausta. Saman suuntaisia kokemuksia on muitakin joskaan ei yhtä radikaaleja esimerkkejä.
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Täällä on ollut mainintoja, että webasto tai s/s ei ole toiminut "sen ja sen" syyn takia.
Näkeekö ne virheilmoitukset jostain?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
minan
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Maalis 2019 21:26

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja minan »

PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Marras 2019 17:46 Täällä on ollut mainintoja, että webasto tai s/s ei ole toiminut "sen ja sen" syyn takia.
Näkeekö ne virheilmoitukset jostain?
Ajotietokoneesta auton kuvasta tietoja->auto start/stop. Silloin, kun et ole napista painanut sitä pois niin kertoo mikä on toiminnan tila. Pysähdyksissä kertoo syyn miksi moottori käy, jos sitä ei automaattisesti sammuteta.
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

minan kirjoitti: 14 Marras 2019 17:40 En usko, että smart chargessa on mitään vikaa. Ainakaan omassa autossani. En tiedä miten auto mittaa akun jännitteen, mutta jossain siellä se syy on miksi ei s/s toimi, vaikka ajoa olisi runsaasti.

Eräs jännimpiä kokemuksia s/s liittyen:
Päivä 1 auto käyntiin ajoa kaupunki, maantie, moottoritie (pääosin) reilu 200km. Perillä ollessa s/s ei toimi, koska ”akun lataaminen”
Päivä 2. (Välissä ei latausta yöllä) Webasto päälle reilu 20min. Liikkeelle lähtö, ajo reilu 500m ja s/s toimii ekoissa valoissa.

Eli mukamas 500m ajo riitti lataamaan akun sen jälkeen kun s/s varten oli liian vähän varausta ja webastoa käytettiin n. 20min. Ainakin tällä kerralla ollut jotain hämärää auton tavassa mitata akun varausta. Saman suuntaisia kokemuksia on muitakin joskaan ei yhtä radikaaleja esimerkkejä.
Jos se systeemi hoksaa vasta sammuttamisen jälkeen, että täällähän onkin tarpeeksi virtaa webastoa ja s/s käyttöä varten.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Onko ihan uuden auton kulutus isompaa kuin mitä se on sitten, kun on ajanut 1-2tkm esim?

Mulla vähän kyllä oudoksuttaa oman kulkineen korkea kulutus, tällä hetkellä näyttää 10,5. Samoilla ajoilla T2 Volvo vei alta kasin.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja mjasa »

toasti kirjoitti: 13 Marras 2019 16:13 Yleisellä tasolla olen samaa mieltä siitä, että takavalot voisivat palaa aina. Enemmän siitä hyötyä olisi kuin haittaa omasta näkökulmasta.

Kuitenkin sen verran mitä nyt Fordeja ollut niin en ole näissä joutunut valokatkaisijaan juuri koskemaan. Mielestäni todella herkästi lähtevät päälle pienessäkin hämäryydessä. Monissa hyvin lyhyissä alikuluissa oman auton ajovalot lähtevät päälle, mutta takana tulevan ja edessä menevän auton ei (vaikka molemmat ovat selvästi mallia, jossa automatiikka on). Myös tihkukytkimellä pienelläkin sateella valot lähtevät päälle todella herkästi.

Niinä kertoina, kun on tarvinnut manuaalisesti puuttua, on ollut sankka sumu. Tällöin olen kytkenyt vain suoraan takasumarin, jolloin muutkin valot syttyvät.
Monilla ne ei pala ihan sen takia noissa alikuluissa jne. koska valokatkaisija on yksinkertaisesti nolla asennossa. Kyllä Fordissakin on valitettavastii varsinkin talvella samat vaivat kuin muissakin merkeissä. Kirkas päivä, mutta näkyvyys esim. lumisateen jne takia huono niin niinpä toi systeemi vaan päiväajovaloja pitää ja perse pimeenä ajetaan jos ei muista valoja kääntää päälle.
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

revote kirjoitti:Onko ihan uuden auton kulutus isompaa kuin mitä se on sitten, kun on ajanut 1-2tkm esim?

Mulla vähän kyllä oudoksuttaa oman kulkineen korkea kulutus, tällä hetkellä näyttää 10,5. Samoilla ajoilla T2 Volvo vei alta kasin.
Kuulemma ihan normaalia ja pitäisi asettua viiden tonnin jälkeen. Tossa alla mun kulutuksia, jotka on vieläkin kaupungissa käsittämättömän korkeita mutta kuulemma ihan tyypillisiä.

Kuva
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
bawuka
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Marras 2019 23:00

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja bawuka »

Morjesta vaan, huomenna olisi tiedossa hyppy tuntemattomaan, eli pitäisi mennä laittamaan eka Ford itselle tilaukseen. Versioksi valikoitui tutustumisen perusteella seuraavanlainen paketti:

Ford Focus Wagon Vignale 1.5 Ecoboost 182 A8
+Audio49 B&O
+Panoraama lasikatto
+Murtohälytin
+Handsfree takaluukku
+Polttoainetoiminen lämmitin
+Langatan lataus
+Kuolleen kulman valvonta
+Desgin Pack 5
+Parking Pack
+Technology Pack
+Winter Pack
+Tavatatilan verkko

Väri vielä auki, mutta valkoinen ollut mielessä se kun omaan makuun iskee mukavasti. Viimevuodet ajellut lähinnä Japseilla, Volvoilla ja parasta aikaa MB:llä. Saas nährä kuinka äijän käy :).
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

mjasa kirjoitti: 14 Marras 2019 18:46 Monilla ne ei pala ihan sen takia noissa alikuluissa jne. koska valokatkaisija on yksinkertaisesti nolla asennossa. Kyllä Fordissakin on valitettavastii varsinkin talvella samat vaivat kuin muissakin merkeissä. Kirkas päivä, mutta näkyvyys esim. lumisateen jne takia huono niin niinpä toi systeemi vaan päiväajovaloja pitää ja perse pimeenä ajetaan jos ei muista valoja kääntää päälle.
Itse ne usko tuohon selitykseen, että olisi nolla-asennossa. En tunne ketään, joka pitäisi automaattivaloilla varustettua autossa valoja pois päältä asennossa. Päällä kyllä osa pitää jatkuvasti.

Tottakai lumi ja sumu on ongelma Fordissakin, mutta siihen riittää sen takasumarin päälle laitto niin syttyy muutkin valot. Pointti oli, että en itse koe tarpeelliseksi väännellä valokytkimestä valoja päälle. Siinä kaiken lisäksi menettää mukautuvat valot.

Edit. Ja esimerkiksi itse olen kokenut, että ajamani VAG-konsernin autot sytyttävät valot paljon maltillisemmin
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja mjasa »

toasti kirjoitti: 14 Marras 2019 19:36 Itse ne usko tuohon selitykseen, että olisi nolla-asennossa. En tunne ketään, joka pitäisi automaattivaloilla varustettua autossa valoja pois päältä asennossa. Päällä kyllä osa pitää jatkuvasti.

Tottakai lumi ja sumu on ongelma Fordissakin, mutta siihen riittää sen takasumarin päälle laitto niin syttyy muutkin valot. Pointti oli, että en itse koe tarpeelliseksi väännellä valokytkimestä valoja päälle. Siinä kaiken lisäksi menettää mukautuvat valot.

Edit. Ja esimerkiksi itse olen kokenut, että esimerkiksi ajaman VAG-konsernin autot sytyttävät valot paljon maltillisemmin
Itse olen tullut tähän tulokseen ihan sen takia, että valitettavan usein näkee täällä pk seudulla ainakin ihan iltasellakin pimeällä autoja missä palaa pelkät ledituikut edessä. Ja se ei kyllä selity millään muulla kun sillä, että valot on fyysisesti käännetty nollille. Ainakin omassa uudessa Focuksessa ei ne päivänäöllä kovin herkästi päälle mene ellei joudu tietysti pyyhkijöitä käyttämään. Mun mielestä takavalot pitäisi ihan ehdottomasti palaa myös pilvisellä harmaalla kelillä ja sitä ei Foordikaan reagoi ellei sitten tosiaan ole jo hämärää.
Vastaa Viestiin