Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

Syttyykö se lisälämmittimen merkkivalo kojetauluun jos lämmitin menee ajossa päälle? Ainakaan se ei jää palamaan jos auton käynnistää lämmityksen aikana eikä paina ok:ta kun pyytää lopettamaan lämmityksen painamalla ok. Olen olettanut että webaston sammuu kun auton käynnistää koska se merkkivalo sammuu samantien.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Fixu kirjoitti:Syttyykö se lisälämmittimen merkkivalo kojetauluun jos lämmitin menee ajossa päälle? Ainakaan se ei jää palamaan jos auton käynnistää lämmityksen aikana eikä paina ok:ta kun pyytää lopettamaan lämmityksen painamalla ok. Olen olettanut että webaston sammuu kun auton käynnistää koska se merkkivalo sammuu samantien.
Ei syty jos auto käynnissä. Se merkkivalo on vain pysäköintilämmitykselle.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Fixu kirjoitti:Syttyykö se lisälämmittimen merkkivalo kojetauluun jos lämmitin menee ajossa päälle? Ainakaan se ei jää palamaan jos auton käynnistää lämmityksen aikana eikä paina ok:ta kun pyytää lopettamaan lämmityksen painamalla ok. Olen olettanut että webaston sammuu kun auton käynnistää koska se merkkivalo sammuu samantien.
Merkkivalo sammuu mutta webasto pysyy kyllä päällä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

toasti kirjoitti: Melko huonosti. Kaupunkiajossa aika toivotonta, jos pakkasta on vähänkin. Aiemmin omistin Mk 3.5 Focuksen samalla 1.5 TDCi:llä, joka kyllä lämpeni huomattavasti paremmin. Toki jotain muutoksia koneeseen on tehty, mutta silti mielestäni outoa. Uusi lämpenee lähes yhtä huonosti kuin vanha silloin kun siitä oli eberi rikki.

Edit; lisätään vielä että lisälämmitintoiminto on käytössä, jolloin webaston pitäisi ajonaikana lämmitellä tarpeen mukaan.
Tätä samaa minäkin olen pähkäillyt, että onko minulla maanantaiversio Webastosta mutta ilmeisesti ei sitten. Liityn kerhoon. Yli -5C pakkasilla varsinkin jos lähdet ilman esilämmitystä liikkeelle tuntuu, että saa ajaa 30 km että moottori on täyslämmössä. Olen jo tottunut siihen, että himmaan puhaltimen tehoja alemmas ja lämpötila-asetusta 21C kohdalle alussa, että jotain lämpöä menee moottorillekin.

Autossa kyllä tarkenee, mutta usein moottorin lämpötila vaeltaa mittarin mukaan 75-90C välillä, toisinaan normaalissa. Miten muilla?
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Tätä samaa minäkin olen pähkäillyt, että onko minulla maanantaiversio Webastosta mutta ilmeisesti ei sitten. Liityn kerhoon. Yli -5C pakkasilla varsinkin jos lähdet ilman esilämmitystä liikkeelle tuntuu, että saa ajaa 30 km että moottori on täyslämmössä.
Lienee kaikkien nykyaikaisten dieseleitten ominaisuus, hukkalämmön tuotto on todella pieni. Litrainen bensaturbo vaatii sellaisen ehkä 7-8 km:n ajon, että kone on käyntilämmössä. Juuri mitään eroa ei ole, onko ollut öljypohjagrilli käytössä vai ei.
Kaizer
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Syys 2018 13:33

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Kaizer »

Itsellä kyllä lämpenee 1.5TDCi nopeasti, päivisin pikkupakkasilla usemman tunnin paikallaanolon jälkeen ja myös ilman esilämmitystä. Ja lämpöä riittää kyllä.
-Maantiellä yli -15 asteen pakkasilla ei koneen lämpö pysy 90:ssä asteessa vaan on jotain 70-75 astetta
-Sama ongelma (ominaisuus) on ollut aiemmissakin Vw konsernin pikku diiseleissä, liikeestä sai mallikohtaisen irroitettavan suojan keulaan joka kyllä auttoi.
Tiedä sitten onko Focukseen tällaista saatavissa, pitänee kysellä
Focus 1,5 TDCi 120hv M6 Wagon mk4 2018
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

focst kirjoitti: Merkkivalo sammuu mutta webasto pysyy kyllä päällä.
Ok, hyvä tietää. Voisi kyllä se valo palaa aina kun webasto päällä niin tietää mitä autossa tapahtuu. Sama lämmitin kuitenkin oli se pysäköidessä tai ajon aikana lisänä.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Foccarilla on aktiivikaihdin (active grill shutter) siellä maskissa, joka on normaalisti kiinni ja aukeaa vasta, kun moottori tarvii jäähdytystä.

Aiemmalla Mk3:lla toiminnan pystyi näkemään niin, että heti auton käynnistyksen jälkeen ryntäsi auton eteen ja katsoi taskulampun kanssa auton keulamaskin aukkoihin - silloin näki miten kaihdin teki testiliikkeet auki-kiinni. Uudessa autossa en ole tätä vielä kokeillut.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Tammersuojasta saa ainakin mk3.5 keulalle ihan kunnon viimasuojan. Uuteen malliin ei välttämättä vielä, en tosin ole kysellyt.

Litraisesta ecoboostista on kokemusta kolmen auton verran ja kyllä se todella hitaasti lämpenee kovemmilla pakkasilla. Parhaillaan joutuu ajamaan kymmeniä kilometrejä maantiellä, että lämmöt nousee normaalin tuntumaan. Moottoritiellä ja raskaalla kuormalla toki nopeammin. Mutta sama ongelma kuin pikkudieseleissä, eli hukkalämpöä ei riitä sekä kabiiniin, että moottoriin kun pakkasta on kunnolla.

Kaihtimet on joo, mutta siitä huolimatta Focus lämpenee mielestäni keskivertobensa-autoa hitaammin. Sitä en sitten tiedä, onko näissä kaikissa kolmessa omassani ollut viallinen termari. Jos termari vuotaa, niin lämmöt ei taida nousta eikö pysyä kunnolla ja viallisia termareita näissä on esiintynyt.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

Toi on kyllä jännä miten ihmiset kokee erilailla ton lämpenemisen samasta mallista. Mielestäni litrainen on melkein heti lämmin jos vertaa tuohon vanhaa 1.6 bensaan mikä myös ajossa. En ole kyllä ihan varma onko ajonaikainen weba käytössä. Täytyy tutkia
Ford
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Mondeossahan weba käynnistyy aina itsestään kun käynnistät auton ja lämpötila on pudonnut +5 asteeseen,ja tätä ominaisuutta ei saa pois kytkettyä. Itseä moinen ärsyttää kovasti,turhaa löpön tuhlausta moisessa lämpötilassa.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

69dude kirjoitti:Mondeossahan weba käynnistyy aina itsestään kun käynnistät auton ja lämpötila on pudonnut +5 asteeseen,ja tätä ominaisuutta ei saa pois kytkettyä. Itseä moinen ärsyttää kovasti,turhaa löpön tuhlausta moisessa lämpötilassa.
Toi selittäisi osaltaan meilläkin mielestäni liian korkeaa kulutusta. Samassa ajossa mitä vanha 1.6 vie vaikka 7.7 keskikulutuksella, niin litrainen automaatti vie melkein 9. Ihan maantielläkin vie hiukan enemmän mitä vanha 1.6 manuaali. Ei ainakaan pienemmällä mene. Automaatti kyllä lisää omansa
Ford
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

69dude kirjoitti:Mondeossahan weba käynnistyy aina itsestään kun käynnistät auton ja lämpötila on pudonnut +5 asteeseen,ja tätä ominaisuutta ei saa pois kytkettyä. Itseä moinen ärsyttää kovasti,turhaa löpön tuhlausta moisessa lämpötilassa.
Webasto menee automaattitilaan, jos lämpötila +5 tai alle käynnistyksen jälkeen. Se ei vielä tarkoita että Webasto on päällä. Webaston päällemenemiseen vaikuttaa lisäksi mm. jäähdytinnesteen lämpötila. Webasto voi siis automaattitilassa käynnistyä ja sammua mielensä mukaan.
Focuksessa tuon automaattitilan voi itse laittaa päälle tai pois lisälämmitin-toiminnolla. Siinäkin on täsmälleen sama juttu, että vaikka toiminto on päällä, riippuu silti webaston päälläolo muista parametreista.
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

Hessu81 kirjoitti: Toi selittäisi osaltaan meilläkin mielestäni liian korkeaa kulutusta. Samassa ajossa mitä vanha 1.6 vie vaikka 7.7 keskikulutuksella, niin litrainen automaatti vie melkein 9. Ihan maantielläkin vie hiukan enemmän mitä vanha 1.6 manuaali. Ei ainakaan pienemmällä mene. Automaatti kyllä lisää omansa
7.7 näyttää meillä 1.5 litrainen automaatti. Ruotsissa 800 km lähinnä moottoritiellä 6.6 ja vauhtia 95 - 125
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Viikkus kirjoitti:Tammersuojasta saa ainakin mk3.5 keulalle ihan kunnon viimasuojan. Uuteen malliin ei välttämättä vielä, en tosin ole kysellyt.

Litraisesta ecoboostista on kokemusta kolmen auton verran ja kyllä se todella hitaasti lämpenee kovemmilla pakkasilla. Parhaillaan joutuu ajamaan kymmeniä kilometrejä maantiellä, että lämmöt nousee normaalin tuntumaan. Moottoritiellä ja raskaalla kuormalla toki nopeammin. Mutta sama ongelma kuin pikkudieseleissä, eli hukkalämpöä ei riitä sekä kabiiniin, että moottoriin kun pakkasta on kunnolla.

Kaihtimet on joo, mutta siitä huolimatta Focus lämpenee mielestäni keskivertobensa-autoa hitaammin. Sitä en sitten tiedä, onko näissä kaikissa kolmessa omassani ollut viallinen termari. Jos termari vuotaa, niin lämmöt ei taida nousta eikö pysyä kunnolla ja viallisia termareita näissä on esiintynyt.
Kaikissa viallinen termostaatti jos noin huonosti lämpenee. Meillä ainakin puhaltaa todella kuumaa ja konekkin lämpenee.
PNEs
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Elo 2018 18:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PNEs »

Omalla Focuksella ajettu nyt reilu 5tkm.
"Isoin" ongelma oli jouluna syttynyt moottorin vikavalo. Tuolloin oli autolla ajettu 4tkm. Auton PCM ja ABS päivitettiin huollossa. Päivityksen jälkeen vikavalo ei enään ole syttynyt uudelleen vaikka Webaa käytetty. Lisäksi auton lämpiäminen parani mielestäni päivityksen jälkeen.
ABS pävitettiin, koska jarrupoljin tuntui todella raskaalle heti ajoon lähdön jälkeen muutaman kerran. Tuokaan ongelma ei ole esiintynyt uudelleen päivityksen jälkeen.
Eilen kotiin ajellessa ilmeni adaptiivisten valojen kanssa pientä ongelmaa. Keli oli pimeä ja sumuinen. Valojen automatiikka tippui pois käytöstä ja tuli ilmoituksia ettei kamera näe kunnolla. Lasi oli puhdas joten haittaako sumu tuon kameran toimintaa? Kun kamerasta tulee herjaa niin adaptiiviset valot myös lopettavat toimintansa.
Pääosin olen kuitenkin tyytyväinen hankintaani.
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja 69dude »

toasti kirjoitti: Webasto menee automaattitilaan, jos lämpötila +5 tai alle käynnistyksen jälkeen. Se ei vielä tarkoita että Webasto on päällä. Webaston päällemenemiseen vaikuttaa lisäksi mm. jäähdytinnesteen lämpötila. Webasto voi siis automaattitilassa käynnistyä ja sammua mielensä mukaan.
Focuksessa tuon automaattitilan voi itse laittaa päälle tai pois lisälämmitin-toiminnolla. Siinäkin on täsmälleen sama juttu, että vaikka toiminto on päällä, riippuu silti webaston päälläolo muista parametreista.
Mondeossa käynnistyy AINA +5,eikä saa mistään valikoista kytketty pois.Ja kyllä se oikeasti AINA käynnistyy,ei voi sen mekkalasta erehtyä.Sen takia ilmeisesti tekee näin että pysyy ilmoitetuissa päästörajoissa.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja janti »

69dude kirjoitti: Mondeossa käynnistyy AINA +5,eikä saa mistään valikoista kytketty pois.Ja kyllä se oikeasti AINA käynnistyy,ei voi sen mekkalasta erehtyä.Sen takia ilmeisesti tekee näin että pysyy ilmoitetuissa päästörajoissa.
Sulake irti niin ei turhaan käynnistele. Kovemmille pakkasille sulake paikalleen. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

69dude kirjoitti:Mondeossa käynnistyy AINA +5,eikä saa mistään valikoista kytketty pois.Ja kyllä se oikeasti AINA käynnistyy,ei voi sen mekkalasta erehtyä.Sen takia ilmeisesti tekee näin että pysyy ilmoitetuissa päästörajoissa.
Sitten kannattaa tutkittaa auto koska noin sen ei kuulu toimia jos jäähdytinnestekin on lämmin ja ulkolämpötila plussalla. Päästöistä ei voi olla kiinni, koska oma vanha Focus oli samalla koneella ja samalla päästöluokituksella ja siinä ei toimi noin vaikka lisälämmitin on päällä, eli käytännössä sama kuin Mondeon automaattitila. Tämä nyt kyllä menee jo offtopiciksi.
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

Tavallisesti n. 6 kw polttoaineella toimiva moottorin lisälämmitin vie maksimiteholla noin 0.5 l/h. Siitä kaiketi voisi päätellä kuinka paljon se voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Enkä usko että se edes käy maksimiteholla koko aikaa.
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Trukki1 kirjoitti:Tavallisesti n. 6 kw polttoaineella toimiva moottorin lisälämmitin vie maksimiteholla noin 0.5 l/h. Siitä kaiketi voisi päätellä kuinka paljon se voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Enkä usko että se edes käy maksimiteholla koko aikaa.
Riippuu ajomatkasta. Jos aamulla lämmittää puoltuntia syö liki puol litraa, käynnistyessään vie enemmän kuin tasaisessa poltossa. Ajaa töihin 25km ja takaisin tullessa sama lämmitys. 2 päivää 100km ja 4 lämmitystä, eli 100km kulutus nousee kahdella litralla.

Jos se vielä pöhisee ajossakin niin lisää nousua, lyhyellä kauppareissulla lämmittää vähän ettei tarvitse kylmään autoon mennä niin äkkiä saa talvella menemään 3-4l enemmän kuin kesällä.
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

Tietysti jos ajaa esim. 10 km suuntaansa ja lämmittää aina lisälämmittimellä sen puoli tuntia niin saa siinä keskikulutuksen nousemaan helposti yli 10 l/100km...
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

EeroH kirjoitti: Riippuu ajomatkasta. Jos aamulla lämmittää puoltuntia syö liki puol litraa, käynnistyessään vie enemmän kuin tasaisessa poltossa. Ajaa töihin 25km ja takaisin tullessa sama lämmitys. 2 päivää 100km ja 4 lämmitystä, eli 100km kulutus nousee kahdella litralla.

Jos se vielä pöhisee ajossakin niin lisää nousua, lyhyellä kauppareissulla lämmittää vähän ettei tarvitse kylmään autoon mennä niin äkkiä saa talvella menemään 3-4l enemmän kuin kesällä.
Meillä on melkein noin. Lämmitystä 20-30min ma-pe aina 2 kertaa päivässä ja ajoa vähintääm 70km päivässä. Vkl lämmitystä tarpeen mukaan
Ford
Peksi.
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Joulu 2018 14:04

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Peksi. »

Tehottoman oloinen on tuo Webasto esilämmityksessä. Puoli tuntia saa aina tohottaa kovemmalla pakkasella eikä siltikään välttämättä ikkuna sulana. Ajon aikana tosiaan lämpiää aika hitaasti, puoliväliin mittaria lämmöt ei 80 nopeudella nouse. Kokeilin ilman lisälämmitintä kun plussan puolella oli, niin ei lämmennyt minkään vertaa. Toki sisälle antoi lämmintä,mutta hukkalämmön määrä tossa koneessa on todella vähäinen.
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18

Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Peksi. kirjoitti:Tehottoman oloinen on tuo Webasto esilämmityksessä. Puoli tuntia saa aina tohottaa kovemmalla pakkasella eikä siltikään välttämättä ikkuna sulana. Ajon aikana tosiaan lämpiää aika hitaasti, puoliväliin mittaria lämmöt ei 80 nopeudella nouse. Kokeilin ilman lisälämmitintä kun plussan puolella oli, niin ei lämmennyt minkään vertaa. Toki sisälle antoi lämmintä,mutta hukkalämmön määrä tossa koneessa on todella vähäinen.
Miten tuo webasto puhaltaa yms? Automaatilla vai niillä asetuksilla mitkä olleet viimeksi käytössä? Mitkä asetukset aut ilmastoissa weban käytön jälkeen on?
Vastaa Viestiin