Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

nestori2 kirjoitti:- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.
Tuo Focuksen moottorivaihtoehto 1.5 L 150 Hp tuntuu jostain syystä poikkeavalta.. Ajettavuudessa on jotain pielessä, onko sitten syy moottorin painossa, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Testaajatkin ovat sitä kummastelleet, miksi on huomattava ero esim. verrattuna 1.0 125 HP koneella varustettuun. Ehkä siis kannattaa pistää hieman lisää fyrkkaa ja ottaa 182 HP versio.
Mitähän nuo lisähevosvoimat vaikuttaa auton ajettavuuteen? Käsittääkseni 182 hv bensa painaa saman kuin 150 hv malli. Dieseli painaa todennäköisesti kylläkin enemmän. Ja veikkaisin että litranen bensa vähiten.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Eivät varmaan vaikutakaan ajettavuuteen ollenkaan käytännön olosuhteissa. Käsittääkseni lisäpotku tulee vasta yli 4500 kierroksen jälkeen. En ole koeajanut nykyisen Focuksen 1.0-litraista ollenkaan, mutta mielestäni nykyinen kulkine on kuin mikroauto ajettavuudeltaan verrattuna edelliseen, 2015 Mondeoon. Kaikki on todella suhteellista.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

nestori2 kirjoitti:Kiinniitti TL:n testissä huomiota myös autojen painot, oliko niin, että Focus painaa lähemmäs 150 kg enemmän kuin esim. Skoda. Siinä valossa 0,4 l/100 km kulutuslisä tuntuu aika pieneltä. Että ei tuo mehukytkinloota todellisuudessa lisää kulutusta Vs. kaksoikytkentäloota, jos autot painavat saman verran. Mistä tuo painonlisä sitten tulee, osittain varmaankin moottorin painosta.
Saattaa momentinmuunnin kuluttaa enemmän, mutta ei kahta sanaa mukavuudessa vrt dsg. Kialla vähän paremmin toimiva kaksoiskytkinlaatikko, niin tiukempi kilpailu kumman ostaisi. Kialla tuo saattaa jopa kestää tai jos menee rikki, niin todennäköisesti saisi takuuseen
Ford
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Itseasiassa muistaakseni Koivusalo haukkui aiemmin talvella juurikin 1.5TDCi:n ajettavuuden kun taas 1.0 EB sai kehuja. Nyt sitten haukkuja sai myös tuo 1.5 EB. Eli ajettavuuden suhteen vain litrainen on "hyvä" Tuulilasin mielestä.
Melkein tekis mieli kirjottaa sinne ja kysyä jotta mitä vattua..

Kooklettakaapa huviksenne Ford Focuksen koeajoja eri medioilta ja katsokaa moniko kehuu ajettavuutta moottorista tai vaihteistosta riippumatta..

Iltalehti: https://www.is.fi/autot/art-2000005821984.html
Kauppalehti: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uude ... 99f6d55327
Moottori: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... -ecoboost/

Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori. :roll:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

HMS77 kirjoitti: Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori. :roll:
Ajettavuus... Asia mikä kuuluu luokkaan "musta tuntuu".
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ajettavuus on mielipideasia. Yhdelle istuu käteen Ford, yhdelle joku muu.
Itse pidän diesel Focusta ajettavuudeltaan paljon bensa versiota parempana. Mutta se on vain minun mielipide. Joku toinen voi olla aivan päinvastaista mieltä.
Pidän myös VW DSG laatikkoa paljon parempana ajettavuudeltaan kuin Fordin laatikko. Mutta tämä on vain yksi mielipide.
Mitä tulee Tuulilasin tai minkä muun tahansa lehden kirjoituksiin niin olen lopettanut uskomasta joulupukkiin noin 50 vuotta sitten ja näihin juttuihin noin 20-30 vuotta sitten. Ne on yksi mielipide ja usein niihin vaikuttaa joku maahantuoja. Joskus se on VW, joskus Skoda ja joskus Ford. Teksti on sitten sen mukaista.
Hot hatch
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Touko 2016 20:41

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hot hatch »

Vanhan liiton miehelle joku skoda tai kia EI ole vaihtoehtoja. Skoda on Tsekkoslovakialainen takamoottoriauto ja kia on Korealainen halpisauto. Mutta, jonnet ei tiedä tätä. :P
Tesla Model Y Performance
Hot hatch
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Touko 2016 20:41

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hot hatch »

HS on vähän eri linjoilla kian ajettavuuden kanssa ja muidenkin ominaisuuksien.
https://www.hs.fi/autot/art-2000006092576.html?ref=rss
Tesla Model Y Performance
Kaizer
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Syys 2018 13:33

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Kaizer »

Arski54 kirjoitti:Ajettavuus... Asia mikä kuuluu luokkaan "musta tuntuu".
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ajettavuus on mielipideasia. Yhdelle istuu käteen Ford, yhdelle joku muu.
Itse pidän diesel Focusta ajettavuudeltaan paljon bensa versiota parempana. Mutta se on vain minun mielipide. Joku toinen voi olla aivan päinvastaista mieltä.
Pidän myös VW DSG laatikkoa paljon parempana ajettavuudeltaan kuin Fordin laatikko. Mutta tämä on vain yksi mielipide.
Mitä tulee Tuulilasin tai minkä muun tahansa lehden kirjoituksiin niin olen lopettanut uskomasta joulupukkiin noin 50 vuotta sitten ja näihin juttuihin noin 20-30 vuotta sitten. Ne on yksi mielipide ja usein niihin vaikuttaa joku maahantuoja. Joskus se on VW, joskus Skoda ja joskus Ford. Teksti on sitten sen mukaista.
Itsellä ollu 1.0 sekä automaattina että manuaalina huollonajan sijaisautona, eipä paljoa vakuuta. Ehkä menee kaupunkiajossa mutta maantiellä aika onneton. Tosin tuo 1.5 diesel mikään tykki ole mutta mukavampi ainakin maantiellä & ohituksissa.
Focus 1,5 TDCi 120hv M6 Wagon mk4 2018
Fjöördis
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Tammi 2019 14:40

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fjöördis »

Nyt tuli erikoinen ongelma omaan Focukseen, itselläni siis 1.5l automaatti.
Moottorilla jarruttaessa kierrokset laskevat "pykälittäin". Eli tulee sellaisia n. 100rpm tiputuksia ja moottorijarrutus on siis melko nykivää. Pitänee käydä vielä maantiellä koittamassa isommilla kierroksilla että miten silloin käyttäytyy. Ongelma on myös manuaalimoodissa, eli kyse ei siis ole siltä että tiputtelisi pienemmille vaihteille vaikka kierroslukumittarin mukaan hieman siltä näyttää.

Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin.. :roll:
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Fjöördis kirjoitti: ...

Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin.. :roll:

Sehän on pelkästään hyvä jos S/S ei toimi :)
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

HMS77 kirjoitti:Noih, öljynvaihdossa käyty taas. Vielä ei ole olemassa mitään korjaavaa toimenpidettä tuolle tiheälle öljyn likaantumiselle, ei edes softapäivityksiä, vaan öljyjä vaihdellaan nyt sitten niin kauan kun auto sitä haluaa, takuuseen toki. Sillon tammikuussa 5000km sitten kun vaihdettiin "sisäänajoöljyt" pois niin eivät ollu nollannu huoltoväli-ilmaisinta, joten 8000km pääsi siis ennenkuin ilmaisin alkoi huutelemaan.
Laittoivat RS-Huollolta raporttia asiasta tehtaalle ja sanoi että siellä ollaan tosiaan tietoisia asiasta.
Jäädään odottelemaan..
Eli kuinka toi takuu öljynvaihto tarkoittaa kun auto menee huoltoon herjaa likaisia öljyjä ja vaihdosta vasta 5000km kumpi maksaa -Ilmeisesti liian pieni öljytilavuus(paljon) ja supodatin alamitoitettu kun se tehtävä ottaa epäpuhtaudet talteen. Kun ei se softa sentään öljyjä kirkasta
Korjaus varmaakin yksin kertanien öljytailavuuss jotain 5.6 litraa ja suodatin tätä luokkaa.
Kuva
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Renee kirjoitti:Eli kuinka toi takuu öljynvaihto tarkoittaa kun auto menee huoltoon herjaa likaisia öljyjä ja vaihdosta vasta 5000km kumpi maksaa -Ilmeisesti liian pieni öljytilavuus(paljon) ja supodatin alamitoitettu kun se tehtävä ottaa epäpuhtaudet talteen. Kun ei se softa sentään öljyjä kirkasta
Korjaus varmaakin yksin kertanien öljytailavuuss jotain 5.6 litraa ja suodatin tätä luokkaa.
Kuva
3.9l suodattimen kanssa. Ford maksaa toistaiseksi.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
janti
Viestit: 465
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja janti »

focst kirjoitti:3.9l suodattimen kanssa. Ford maksaa toistaiseksi.
Mondeo mk5 1.6 (ja 1.5) TDCi öljytilavuus suodattimen kanssa 3,8 l (3,5 l ilman suodattimen vaihtoa). 20 tkm vaihtoväleillä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Mitähän tarkoittaa käyttöohjeessa oleva "Moottoriöljyn lisäysmäärät 1,6 l"
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

janti kirjoitti:Mondeo mk5 1.6 (ja 1.5) TDCi öljytilavuus suodattimen kanssa 3,8 l (3,5 l ilman suodattimen vaihtoa). 20 tkm vaihtoväleillä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Mitähän tarkoittaa käyttöohjeessa oleva "Moottoriöljyn lisäysmäärät 1,6 l"
Jos tarkkoja ollaan niin 3.85l suodattimen kanssa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Ei ole suodattimen koosta nyt ilmeisesti kiinni vaan öljypohjan tilavuudesta. Jokuhan täällä tiesi jo kertoa jokunen viikko takaperin että 1.5TDCi-moottoreihin olisi tulossa jokin öljypohjauudistus. Mitä ne sitten keksii näille alkupään autoille ratkaisuksi on kyllä suuri arvoitus, koska tuskin näihin aletaan öljypohjaa vaihtamaan..
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

HMS77 kirjoitti:Ei ole suodattimen koosta nyt ilmeisesti kiinni vaan öljypohjan tilavuudesta. Jokuhan täällä tiesi jo kertoa jokunen viikko takaperin että 1.5TDCi-moottoreihin olisi tulossa jokin öljypohjauudistus. Mitä ne sitten keksii näille alkupään autoille ratkaisuksi on kyllä suuri arvoitus, koska tuskin näihin aletaan öljypohjaa vaihtamaan..
Eiköhän se öljypohja muutos tule juuri alkupään autoihin ja adblue käyttöön uudempiin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

focst kirjoitti:Eiköhän se öljypohja muutos tule juuri alkupään autoihin ja adblue käyttöön uudempiin..
Epäilen suuresti että lyövät Adbluen jatkossa myös pikkudieselin kaveriksi..
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

HMS77 kirjoitti:Epäilen suuresti että lyövät Adbluen jatkossa myös pikkudieselin kaveriksi..
Varsinkin kun uudessa Connectin 1,5 dieselissä se hinnaston tietojen mukaan jo on.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

PiuhaPoikki kirjoitti:Varsinkin kun uudessa Connectin 1,5 dieselissä se hinnaston tietojen mukaan jo on.
Kappas keppanaa. Niinpäs on. :shock:

Nyt menee mielenkiintoiseksi..
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Avatar
janti
Viestit: 465
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja janti »

focst kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan niin 3.85l suodattimen kanssa.
Mondeon käyttöohjeessa sivulla 296 on 3,8 l. Mondeon 1.5 TDCi kone ei olekaan ns. "Ecoblue"
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 201410.pdf

Uudessa Focuksessa määrä on kerrottu konehuoneen lätkässä
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... Market=FIN
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Tässä on muutaman päivän auto ilmotellut tuulilasin pesunesteen olevan vähissä. No nyt sitten on FordPassissa 7 auton kuntovaroitusta tämän takia. Ei kyllä talvella siitä loukkuvaroituksesta tullut passiin ainuttakaan kuntovaroitusta :lol: Noh, asiat tärkeysjärjestykseen :lol:
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

AAR85 kirjoitti:Tässä on muutaman päivän auto ilmotellut tuulilasin pesunesteen olevan vähissä. No nyt sitten on FordPassissa 7 auton kuntovaroitusta tämän takia. Ei kyllä talvella siitä loukkuvaroituksesta tullut passiin ainuttakaan kuntovaroitusta :lol: Noh, asiat tärkeysjärjestykseen :lol:
Varo vaan, kohta menee ajonesto päälle kun pesuneste loppuu :roll:
Kramer
Viestit: 28
Liittynyt: 23 Huhti 2019 13:31

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Kramer »

Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

Kramer kirjoitti: 06 Touko 2019 18:01 Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Jarrut eivät ole itsellä missään vaiheessa vinkuneet (eivätkä rahisseet). Eli ei kai pitäisi vinkua. Onko tuo automaatti. Toppuutteletko parkkiin ajettaessa jarrun kanssa ja sitten vinkuu?
Viimeksi muokannut Trukki1, 06 Touko 2019 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

Kramer kirjoitti: 06 Touko 2019 18:01 Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Mulla ulvoo jarrut silloin tällöin parkkiruudusta peruuttaessa hetken paikalla seisonnan jälkeen. Meteli on melkoinen. Ei siis korkea vinkuna vaan kunnon metallinen ääni.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Vastaa Viestiin