Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

🤔 Mistäs ne tulikaan nuo 1.5ecoboostit? Oliko ne Intiassa tehty.. 😁
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

@rsk@ kirjoitti: 15 Helmi 2020 19:01 🤔 Mistäs ne tulikaan nuo 1.5ecoboostit? Oliko ne Intiassa tehty.. 😁
Ei ole intiasta vaan englannista..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Hode
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Helmi 2020 22:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hode »

Tuli rouvalle tilattua 1.5 ecoboost 150hp titanium wagon, manuaali ilman webastoa (lohkolämmitin ja sisätilalämmitin jälleenmyyjä asentaa ne), toimitus huhtikuun loppupuolella eli rapiat 2 kuukautta menee tilauksesta että auto luovutettu.

Kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia polttoaineen kulutuksesta tällä 1.5 bensa farmari manuaalilla?

Rouva ajelee lähinnä kaupunki&taajaama ajoa, nykyinen vm. 2012 1.6 vapaasti hengittävä foordi ajotietokone näyttää noin 8l/100km keskikulutusta&keskinopeus luokkaa 40km/h, toiveissa olisi että tämä uusi kulkisi vähemmällä löpöllä.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Hode kirjoitti: 15 Helmi 2020 23:12 Tuli rouvalle tilattua 1.5 ecoboost 150hp titanium wagon (...) Kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia polttoaineen kulutuksesta tällä 1.5 bensa farmari manuaalilla?
Tuolta nipsaistu, Focus 150 hv bensamanuaalit: SpritMonitor

Kuva
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Hode kirjoitti: 15 Helmi 2020 23:12 Tuli rouvalle tilattua 1.5 ecoboost 150hp titanium wagon, manuaali ilman webastoa (lohkolämmitin ja sisätilalämmitin jälleenmyyjä asentaa ne), toimitus huhtikuun loppupuolella eli rapiat 2 kuukautta menee tilauksesta että auto luovutettu.

Kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia polttoaineen kulutuksesta tällä 1.5 bensa farmari manuaalilla?

Rouva ajelee lähinnä kaupunki&taajaama ajoa, nykyinen vm. 2012 1.6 vapaasti hengittävä foordi ajotietokone näyttää noin 8l/100km keskikulutusta&keskinopeus luokkaa 40km/h, toiveissa olisi että tämä uusi kulkisi vähemmällä löpöllä.
Tuolla allekirjoituksen mukasella autolla pääasiassa 13km työmatkaa, josta taajamaa/kaupunkia noin 6km ja loput motarirykäisy.
Ja 4-8km sekalaista kaupunkiajoa tulee aika paljon myös. Viime tankilla laskettu oli 7.7L/100 keskinopeus 30km/h. Keskinopeus pääsääntöisesti 35-40km/h ja 7-7.3L, välillä jotain desejä alle 7L. Riippuu miten antaa kenkää. Auto opastaa ajamaan siellä 1500rpm tuntumassa, mutta itse on tullut näissä taajamissakin pidettyä kierrokset lähempänä siellä 2000rpm nurkilla ja sport asetuksella, että tuo typerä startt/stoppi ja sylinterin lepuutus jää pois. Varmaan jos ajelisi noilla pienemmillä kierroksilla opastimen mukaan ja nuo lepuutukset yms. olis käytössä, kulutuksesta lähtis pois "jotain". 🤷‍♂️

Edit: Pitempää matka-ajoa ei ole tullut vielä testattua.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Käytiin viikonloppureissu, mittariin tuli 730km josta 720km matka-ajoa. Pienet siivut moottoritietä ja muita 100km/h alueita. 95% varmaan kuitenkin 80km/h alueita. Tietokone näyttää keskikulutukseksi 6.0l/100km.

Ison osan ajasta ärsytti Focuksen ohjaus, se hakee koko ajan joten ohjausta saa koko ajan myös olla korjaamassa. Suoralla tiellä myös. Pahimmillaan tie vietti loivasti vasempaan mutta pienten urien takia rattia piti kääntää oikealle, ja silti auto meni tien mukaisesti.

Huolto sanoi asiasta: Auto testattu, ei vikaa. Eivät tosiaan edes pyöränkulmia mitanneet. Käytin autoa Euromasterilla, löysivät jotain säädettävää mutta ohjaus ei muuttunut siitä yhtään. Nyt on epäilyksenä nuo X-Ice North 4 -nastarenkaat. Jos ne on noin paskat sulalla asfaltilla.

Tällä tripillä tuli myös testattua kaista-avustinta. Pääsääntöisesti ihan ok toimii mutta myös pelottavia piirteitä siinä oli. Jos jommalta kummalta puolelta häviää kaistamerkinnät niin auto saattaa ohjata äkisti vasemmalle. Siis yllättävän äkisti. Miksi just vasemmalle? Säikäyttää kunnolla jos on vastaantulevaa liikennettä ja auto yht äkkiä hyökkää vasemmalle.

Huomasin myös, että jos tietä on paikattu, ja paikka on tummempaa kuin vanha asfaltti niin auto tunnistaa ne paikat "kaistaviivoiksi" ja ohjaus alkaa melkoisesti venkoilemaan kun se vissiin seuraa niitä asfalttipaikkoja.

Kaista-avustin on nimensä mukaisesti avustin, kuskilla on vastuu. Silti. En varauksetta suosittele Focuksen kaista-avustinta, ainakin omaan makuun vaarallisen käyttäytymisen takia.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Hode
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Helmi 2020 22:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hode »

Kiitos vastauksista. Vaikuttaa että ei isoa säästöä ole bensankulutuksessa siis luvassa, tuulenvastus focuksessa varmaan pienempi kuin grand c- maxissa se varmaan merkittävin ero joka vaikuttaa kulutuksen pienenemiseen, ehkä se yksi pytty vähemmän + turbo vähän myös.
Toki tuo 1.5 150hp focus liikkuu vähän rivakammin kuin 125hp grand, saas nähdä miten rouva sitten kaasua säätelee, mielenkiinnolla odotan miltä lukemat alkaa näyttämään.

Kuulostaapa tuo kaistavahti hieman pelottavalta, yksi syy päivittää uuteen oli nimenomaan noi turvavarusteet, no pitää testailla ja ottaa pois käytöstä koko ominaisuus jos se noin käyttäytyy (ilmeisesti kaistavahdin saa myös moodiin jossa se vain täristää rattia mutta ei käännä sitä, pitää perehtyä jahka auto pihassa).
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Kyllä se auto tiellä pysyy vaikka kaistavahti olisikin täysavustavassa tilassa, kunhan ei unohda ratista kiinni pitämistä. Jos se kampeaa pidät vain otteen rauhassa vakaana, niin hetken päästä mittarinäytöllä on orassi ratinkuva tekstillä CANCELLED (tai PERUUTETTU, en muista kumpi) ja avustustoiminto loppuu seuraaviin reunaviivoihin saakka.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Tässähän on kaistavahti ja kaistallapitoavustin erikseen. Kaistavahdin saa vilkkuviiksen päästä päälle/pois ja ajotietokoneesta voi säätää että täristääkö vai kääntääkö myös rattia jos auto on menossa kaistaviivan yli. Kaistallapitoavustin taas toimii vain vakkarin kanssa, yrittää aktiivisesti pitää auton kaistaviivojen välissä ja on koko ajan ”ratissa kiinni”.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Freeze kirjoitti: 16 Helmi 2020 18:46 ...hetken päästä mittarinäytöllä on orassi ratinkuva tekstillä CANCELLED (tai PERUUTETTU, en muista kumpi) ja avustustoiminto loppuu seuraaviin reunaviivoihin saakka.
Peruutettu tulee tosiaan tauluun jos se kadottaa viivat.

---

Ja tosiaan tuota kaistallapitoavustinta tarkoitin.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

revote kirjoitti: 16 Helmi 2020 17:25
Huolto sanoi asiasta: Auto testattu, ei vikaa. Eivät tosiaan edes pyöränkulmia mitanneet. Käytin autoa Euromasterilla, löysivät jotain säädettävää mutta ohjaus ei muuttunut siitä yhtään. Nyt on epäilyksenä nuo X-Ice North 4 -nastarenkaat. Jos ne on noin paskat sulalla asfaltilla.
Itsellä hkpl 9 ja niillä on todella aggressiivinen tuo alusta. Jos mentäs jotain kiverää mutkapätkää koko ajan lumella ja jäällä, olis yhtä juhlaa. Asfaltilla tulee näitä muljahduksia ja on niinku jollain Type-R:llä ajelis urissa ja kuopissa. Paineita ei auta pitää liikaa 2.5bar ok.

Edit: ehkä auttaisi jos caster kulma olis hitusen enemmän positiiviseen suuntaan, mutta se ei auta noihin renkaan varassa nuljahduksiin...
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

Minkä kokoisia nuo edellä mainitut epäilyksen alaiset nastarenkaat ovat?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

205/60/16
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

@rsk@ kirjoitti: 16 Helmi 2020 22:37205/60/16
ST-Line tulee tehtaalta 17-tuumaisten 215/50R17 renkaiden kanssa. Onkohan ST-Linen alusta tavallista herkempi rengaskoolle? Minkä kokoiset nastarenkaat revotella Vignalessaan on?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Tää revoten kommentti ohjauksen hakemisesta hämmentää itseäkin. Mulla on nyt ollut 2 mk4 focusta. Ensimmäinen oli 215/50-17 Continental VikingContact7 kitkoilla ja 235/40-18 Toyo Proxes Sport kesärenkailla. Näillä tuli yhteensä 15tkm ajettua ja auto meni, kuin juna. Tämä nykyinen 2000km menty H&R -40/-35 madalluksen kera 215/60-16 Michelin X-Ice North4 nastoilla ja samat kokemukset. Auto menee vieläkin, kuin juna.

EDIT: ensimmäinen vakio alustalla eikä pyöränkulmia katottu. Nykyisestä pyöränkulmat katottu jousien vaihdon jälkeen.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Pariin kertaan jo arvellutkin tuossa, että olis pitänyt pykälää leveämpi talvirengas ottaa. 215 olis se kompromissi ollut. Tai sitten tosiaan joku 17" koko.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

235/40 18 hankook nastat eikä ongelmia menee niin kun juna. ;) ja suuntaukset korjattu uutena.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

focst kirjoitti: 17 Helmi 2020 07:24 235/40 18 hankook nastat eikä ongelmia menee niin kun juna. ;) ja suuntaukset korjattu uutena.
Onko vielä muistissa mitkä arvot olivat pielessä kun suunnattiin? Se on erityisen kiinnostavaa, että tehtaalta kuljetusten jälkeen tulleessa uudessa autossa on tosiaan säädettävää alustan osalta. No, itsekin siis tuohon ilmiöön törmännyt. Revoten kannattaa kyllä vaihtaa huoltoa, jos auton kulkua valitelleen asiakkaan autoa ei käytetä nelipyöräsuuntauksessa. Ei voi ymmärtää.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

fordever kirjoitti: 16 Helmi 2020 22:52Minkä kokoiset nastarenkaat revotella Vignalessaan on?
205/60/16 ja nämä siis Michelin X-Ice North 4:t. Jos kerran muilla vastaavilla renkailla ajettavuus on ok niin eikai siinä jää vaihtoehtoa kuin että mulla on renkaisssa jotain probleemaa.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Outoa kyllä. Kai se täytyy alottaa kuitenkin ensin pyörien suuntauksesta kokeeksi ennenkuin alkaa uusimaan renkaita.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

@rsk@ kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:07 Outoa kyllä. Kai se täytyy alottaa kuitenkin ensin pyörien suuntauksesta kokeeksi ennenkuin alkaa uusimaan renkaita.
Lahden FordStore ei tosiaan tutkinut pyöränkulmia, eivätkä ottaneet siihen edes kantaa kun auton hain pois ja meriselityksiä kuuntelin. Vein myöhemmin rengasliikkeeseen ja he siellä jotain säätivät jo. Vaikutusta tällä ei kuitenkaan ollut mihinkään.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Muistelen, että jossain vaiheessa 3sarjan bemari oli tarkka renkaista ja asfaltilla kaistaviivojen yms maalaukset jo ohjasi autoa. 🤔
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Eikö siellä asetuksissa ole vaihtoehto, että ainoastaan täristää rattia, kun alkaa mennä kaistaviivan yli? Minulla ainakin Fiestassa on tuo asetus päällä ja hyvin riittää. Kaistavahdin saa myös pois päältä helposti, painamaalla viiksen päästä. Eräs tuttavani kertoi ajaneensa satunnaisesti Volvolla ja meinasi joutua panikkiin, kun yllättäen käänsi kaistavahti väärään suuntaan ja siellä viedeisellä kaistalla sattui kohdalla olemaan iso rekka. Että ei noihin hienoihin systeemeihin ole luottamista.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

nestori2 kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:31 Eikö siellä asetuksissa ole vaihtoehto, että ainoastaan täristää rattia, kun alkaa mennä kaistaviivan yli?
Tottakai siellä sellainen on.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

revote kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:13 Lahden FordStore ei tosiaan tutkinut pyöränkulmia, eivätkä ottaneet siihen edes kantaa kun auton hain pois ja meriselityksiä kuuntelin. Vein myöhemmin rengasliikkeeseen ja he siellä jotain säätivät jo. Vaikutusta tällä ei kuitenkaan ollut mihinkään.
Ok. No kokeilen tosiaan vielä nuo suuntaukset. Pieni hinta vielä jos vaikka jotain on pielessä.
Vastaa Viestiin