Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

A8-laatikko ja SS, mites kun pysäyttää auton että laittaa pakin päälle, sammuuko moottori myös tässä välissä?
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

revote kirjoitti:A8-laatikko ja SS, mites kun pysäyttää auton että laittaa pakin päälle, sammuuko moottori myös tässä välissä?
Jos ei ole tarpeeksi nopea vaihteen vaihdossa niin kyllä, siinä on pari-kolme sekuntia aikaa. Pakilla ei s/s ole päällä.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

onik kirjoitti: 24 Loka 2019 22:37 Jos ei ole tarpeeksi nopea vaihteen vaihdossa niin kyllä, siinä on pari-kolme sekuntia aikaa. Pakilla ei s/s ole päällä.
Pakille saa kyllä vaihteenvalitsimesta komennon nopeasti, mutta vaihteen kytkeytyminen on kyllä käytännössä hitaanlainen. Olen havainnut, että oikeen hätäisen D:ltä R:lle komennon ja välittömästi jarrunpolkimen hölläämisen perään auto ehtii hitusen liikahtamaan eteenpäin ja heti perään lähtee taaksepäin.

Mutta tästä SS:stä suunnaan vaihdon yhteydessä. Sen lisäksi, että SS ei tunnu toimivan monellakaan käytännössä (mikä on kyllä pelkästään hyvä) voi SSn toimintaan vaikuttaa helposti jarrupolkimen voimaa säännöstelemällä.

Tässä vähän aikaa sitten kun joku mainitsi Volvon, niin kokemuksesta voin sanoa että ekoissa S90 D3 ja vielä 2019 D4 SS on kyllä tosi aktiivinen. Rasittavan nykivää menoa, eikä kyllä sovi auton arvoon mitenkään.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Quattra
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Heinä 2017 16:02

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Quattra »

Itsellä tuo S/S on toiminut ongelmitta. Logiikka on vastaava kuin MK3.5 eli tosiaan jarrupolkimella pystyy kyllä vaikuttamaan yllättävän hyvin esim. tilanteissa jossa auton ei halua sammuvan.
Ajossa: Ford Focus Vignale Wagon A 1.5 182hv -19

Menneet autot: Ford Focus HB 1.6 -99, Ford Focus Wagon 1.6 -06, Ford Mondeo Wagon 1.8D -09, Ford Focus Wagon A 1.5D -17
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Älkää ottako Focustanne 205/60/16 talvirenkailla.
Tulee vähän semmonen liian herkkä, sormenpäillä ajettava. Pitkään mietin, että olisko pitäny kuitenkin ottaa 17" tai sitten ehkä 215/55/16 vois olla just sopivasti tukevampi. Mutta kai tuohonkin tottuu ja joku toisen merkkinen rengas vois olla sopivampi kuin Hkpl9.

Sitten tuo takaoven ikkunalinjan pyöreä muoto, joka tulee muuta ovea pitemmälle...
Sillä kopsii aina kylkeen jos on vähänkin ahtaampi paikka.
Edit: Siis omaan kylkeen.. 😁

Autona siis 1.5ecoboost HB ST-Line.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

@rsk@ kirjoitti: 25 Loka 2019 06:27 Älkää ottako Focustanne 205/60/16 talvirenkailla.
Tulee vähän semmonen liian herkkä, sormenpäillä ajettava.
Onko tuo sitten ensiasennusrengas?
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Kesärenkaissa on 215/50/17.
En tiedä onko tuo ST-Line alusta enemmän suunniteltu isommille rengaskoolle. Tietysti makuasia myös.
Tänään taitaa tulla tuulinen päivä, saas nähdä miten siinä käyttäytyy noilla renkailla..🤔
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

@rsk@ kirjoitti: 25 Loka 2019 06:27 Älkää ottako Focustanne 205/60/16 talvirenkailla.
Tulee vähän semmonen liian herkkä, sormenpäillä ajettava. Pitkään mietin, että olisko pitäny kuitenkin ottaa 17" tai sitten ehkä 215/55/16 vois olla just sopivasti tukevampi. Mutta kai tuohonkin tottuu ja joku toisen merkkinen rengas vois olla sopivampi kuin Hkpl9.
Mulla on yleisesti tuollaisia huonoja kokemuksia hakkapeliitoista, aivan tajuttoman löysät ja huonot ajaa. Samassa koossa itsellä farkun alla Continentalin nastat eikä ne nyt omasta mielestä erityisen pahalta tunnu. Ulkonäkö tosin on aika traktorimainen.
Mutta subjektiivisia juttujahan nämä osittain on, yhdelle sopii ja toiselle ei.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Oikein mukavat ajella 205/60/16 Hakka 9:t.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
kurjo
Viestit: 53
Liittynyt: 14 Marras 2018 15:09
Paikkakunta: Loimaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja kurjo »

Hyvät ja mukavat nokia 9 kitkat alla ,hyvin menee niillä
kurjo
Viestit: 53
Liittynyt: 14 Marras 2018 15:09
Paikkakunta: Loimaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja kurjo »

mulla keskikulutus 15000 tuhatta nyt 6,7 l/100 km
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

ST-Line penkit jännitti vähän, mutta kyllä niillä pystyy istumaan näköjään pitempäänkin. Sivuttaistukea sais olla enemmän. Pieni ratkaiseva ero tullut Mk4 Focuksen eduksi 3-3.5 verrattuna penkin pituussäädössä. Nyt saa kaasujalan luontevaan asentoon. M3-3.5 oli ihan hiukan vajaa, mutta nyt ok.
195cm pituus alkaa olla ylärajalla siis tuohonkin autoon.
B-pilarihan on vähän enemmän edessä sisään-ulos kulkiessa nyt kuin mitä aikaisemmissa malleissa oli. Sen huomasin jo koeajoissa ja tämä siis kun kuskin penkki on täysin takana.
Rengaspaineet tällä hetkellä noilla 205/60/16 hakkapeliitoilla 2.5bar edessä ja 2.3 takana ja tämä liikkeen jäljiltä. En tiedä miten alkas noita muuttamaan. Takaa vois nostaa samaan mitä edessä ainakin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ennen oli niin että 0.2 baaria koekeammat paineet takana kuin edessä.Paljon se suositus on noille eturenkaille kun vertaa kesä/talvi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Osittain makuasioita ja tottumiskysymyksiä. Mulla on nyt alla Nokian 205/60/16 Hakka R3 -kitkat, ja ovat kyllä mukavat ja hiljaiset. Paineita 2,8 bar edessä ja takana. Verrattuna taas 235/40/18 kesärenkaisiin... nuo ovat kaksi täysin eri maailmaa.

Muutan kyllä ajotapaani varsinkin kadunkulmissa, liikenneympyröissä ja kiihdytyksissä selvästi leppoisampaan suuntaan, kun alla on kitkat. Meidän Focus pyrkii sutimaan kitkoilla kakkosvaihteella paljaalla asvaltilla, jos painaa kaasun pohjaan esim. 30 km/h nopeudessa. 8-) Eli rauhallisempi asenne ajamiseen, jos haluaa renkaiden kestävän useamman talven. Rullaavat myös todella paljon paremmin kuin kesärenkaat, mikä tiputtaa keskikulutusta 2-3 desiä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Puuttumatta juuri tähän tapaukseen, eräs rengasjannu kertoi renkaan kulumisen keskeltä johtuvan liian pienistä paineista. Nykymalliset renkaat eivät ole ryhdissä liian matalilla paineilla, eli menevät keskeltä pullukoiksi. Kuluvat sitten väärin. Riittävä paine tekee renkaan muodon "kulmikkaaksi", joka kuluu tasaisesti reunoja myöten. Totuus kiinnostaisi, legendaa?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Nykyään menee päinvastoin kuin aikaisemmin eli kyllä. Nykyrenkaissa käytetään korkeampia paineita kuin ennen.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Renee kirjoitti: 25 Loka 2019 17:32 Ennen oli niin että 0.2 baaria koekeammat paineet takana kuin edessä.Paljon se suositus on noille eturenkaille kun vertaa kesä/talvi.
Foordipässistä katoin, niin 2,6/2,6bar oli painesuositus ja täysi kuorma 2,6/3,1bar.
Eli täytyy kokeilla eteen 2,6bar ja taakse samat.
Taka-akselilla pienet poikkeamat vaikuttaa yllättävän paljon.

Edit: 2.8bar ei ole varmaan taakse paha. Täytyy myös tietysti kelien mukaan seurailla jos pakastuu reilummin.
Peksi.
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Joulu 2018 14:04

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Peksi. »

@rsk@ kirjoitti: 25 Loka 2019 20:46 Foordipässistä katoin, niin 2,6/2,6bar oli painesuositus ja täysi kuorma 2,6/3,1bar.
Eli täytyy kokeilla eteen 2,6bar ja taakse samat.
Taka-akselilla pienet poikkeamat vaikuttaa yllättävän paljon.

Edit: 2.8bar ei ole varmaan taakse paha. Täytyy myös tietysti kelien mukaan seurailla jos pakastuu reilummin.
Mistä tuo Ford pass nuo paineet keksii? Mulle tarjoaa eteen 2.05 ja taakse 1.8 bar.. Käyttöohjeen mukaan 2.3 molempiin.
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18

Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

2.6 talvella ja 2.8 kesällä.

Kesäkoko 215/50/17.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Itse kyllä katson auton suosituksen sieltä sen ovikarmin leimasta, antaa FordPassin puhua omiaan.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Kyllä se näin menee. Aikasemmin on 16" talvirenkaissa ollu 2.5-2.6 ja 17" kesärenkaisiin min. se 2.5bar.
Muistellakseni Mk3 ja Mk3.5 ST Focukset ovat ronkelimpia oikeille paineille renkaan kulumisen suhteen.
Eli 2.6bar nyt joka nurkkaan ensin noissa 205/60/16 talvirenkaissa ja sitten kesälle alottaa jostain noista samoista ja nostaa tarpeen mukaan. Sama noissa talvirenkaissa, jos tulee pitempiä pakkasia, niin sitten lisäilee painetta. Olis pitänyt se 215/55/16 talvirengaskoko kuitenkin valita...🤔😡
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

@rsk@ kirjoitti: 26 Loka 2019 10:01 Kyllä se näin menee. Aikasemmin on 16" talvirenkaissa ollu 2.5-2.6 ja 17" kesärenkaisiin min. se 2.5bar.
Muistellakseni Mk3 ja Mk3.5 ST Focukset ovat ronkelimpia oikeille paineille renkaan kulumisen suhteen.
Eli 2.6bar nyt joka nurkkaan ensin noissa 205/60/16 talvirenkaissa ja sitten kesälle alottaa jostain noista samoista ja nostaa tarpeen mukaan. Sama noissa talvirenkaissa, jos tulee pitempiä pakkasia, niin sitten lisäilee painetta. Olis pitänyt se 215/55/16 talvirengaskoko kuitenkin valita...🤔😡
Kesärenkailla oli ok ajaa? Ei noiden renkaiden profiilit niin isosti eroa että ois suuremmin vaikutusta. Suuntauksen tarkastus kannattaa tehdä, mulla oli ainakin kulmissa korjattavaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

focst kirjoitti: 26 Loka 2019 11:15 Kesärenkailla oli ok ajaa? Ei noiden renkaiden profiilit niin isosti eroa että ois suuremmin vaikutusta. Suuntauksen tarkastus kannattaa tehdä, mulla oli ainakin kulmissa korjattavaa.
15-16mm on kumiosan korkeudessa eroa plus pehmeämmät lamellit kuviossa. Vaikuttaa ohjaustuntoon ja tukevuuteen.
Se oli jo kyllä mielessä, että kulmat täytyy kattoo joka tapauksessa viimestään keväällä.
No, ainakin sohjossa ja muuten pöperölumella menee paremmin. 😁
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos joku lukee tätä ja tilailemassa uutta Fordia.
Niin siihen kauppakirjaan laitetaa että autolle suoritetaan nelipyöräsuuntaus ennen luovutusta. Kun se auto taivaltaa tehtaalta aika pitkän matkan ennen kun on siinä autoliikkeessä luovutettavaksi. Kauppa ei jää kiinni tästä jutusta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Kävin vaihdattamassa kitkat alle rengashotellilla jo pari viikkoa sitten, ja tuli juteltua asentajan kanssa kaikenlaista renkaisiin liittyvää.

Hän oli vahvasti sitä mieltä, että nykyään ainakin merkkirenkailla kannattaa pitää mieluummin pientä ylipainetta verrattuna autonvalmistajan (minimi)suosituksiin. Laadukkailla renkailla lievä ylipaine ei tee sellaista pallon muotoa kulutuspintaan, joka kuluttaisi renkaan nopeasti keskeltä. Ääritilanteissa napakampi rengas on yleensä turvallisempi, ja kulutus on pienempi, kun rengas muuttaa vähemmän muotoaan rullatessa. Rengas myös kuluu silloin hitaammin ja tasaisemmin.

Viime kesänä tuli ajettua kesärenkailla (Sport Pilot 4) n. 9000 km ja urasyvyyttä jäi 5,8-6 mm. Pidin koko ajan 2,8-3,0 bar paineet, vaikka 2/3 matkasta ajoin yksin työmatkoja. Rengasmelua oli varmaan vähän enemmän, mutta toisaalta 235 leveät renkaat vetelivät urissa yllättävän vähän.

Sellainenkin havainto oli rengashotellilla tehty, että ainakin espoolaisilla autoilijoilla oikean puolen renkaat kuluvat keskimäärin vasenta puolta nopeammin. Syyksi arveltiin liikenneympyröiden runsasta määrää ja reipasta ajotyyliä niissä. :)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Vastaa Viestiin