Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Ford13
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Loka 2008 14:10

Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Ford13 »

Päivää. Olen hankkimassa 01 - 07 vuosimallin automaatti mondeota. Mitä kannattaa tarkistaa autosta ennen ostoa? Onko mitään tyyppivikoja kannattaa tsekata? Kuulin että ovien helmoja oisi korjailtu koritakuuseen ruosteen takia ja parhaissa on jouduttu vaihtamaan koko ovet. Onko tuossa perää koko jutussa? Kiitos jo kaikille etukäteen...
Tänään on se huomen, mitä eilen niin pelkäsin...
Avatar
Tuksu
Viestit: 78
Liittynyt: 05 Helmi 2005 08:02
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Tuksu »

Joo ovien ja luukkujen saumathan noissa tuppaa ruostumaan väärän korikitin vuoksi. Ei pitäisi olla ongelmia korjautuksen kanssa, jos huollot tehty foordilla huolto-ohjelman mukaisesti. Lisää juttua löytyy kyllä tältäkin foorumilta noista, jos vähän etsii.

Sitten omia kokemuksia (vikoja...) tuosta omasta -01 mondeosta, 2.0 bensa sportback. Ostin 134tkm ajettuna, nyt ajettu 149tkm.

-oikean etuvalon korkeudensäätömoottori vaihdettu
-akku vaihdettu
-kuskin puolen penkinlämmitin ei toimi
-mittaristosta about 1/3 taustavaloista pimeänä
-radion sammuilu kylmillä keleillä, kun käyttää vilkkua... :evil:
-lukot reistailee pakkaskelillä ja joskus satunnaisesti kesälläkin
-virtalukko ja muut lukot vaihdettu, kun virtalukko jumitti ja rattilukko jäi päälle
-käsijarru ei pidä (tyyppivikoja)
-helmat pintaruosteessa, sen jälkeen joku vetässy jonkun ohuen massan pintaan --> hyvin on ruosteessa
-takapyörän laakeri alkanut pitää ääntä
-molemmat vetarit väljät (tyyppivika)
-taka-apurungon puslat entiset

Jos nyt jotain hyvää sit, nii kai siinä tilaa on ja kone vetää ihan ok, tosin ihan liian isossa korissa sekin noihin tehoihin nähden. Ajettavuus ok.

Tää auto ei enää mulla kovin kauaa vanhene. Kaikenlaista pientä ollu, tuntuu että merkki vaihtuu kyllä tämän jälkeen...harrasteautot sit erikseen.
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

Mulla on ollut uudesta lähtien tavis taunusturnier eli 2005 mondeo S ambientiente w. Style Pac. 110 cid 110 hv eli 1,8. MTX75 eli manuaali.

Listasin joskus "viat":

Akku vaihdettu takuuseen
Peruutusvalokytkin vaihdettu
GEM-moduli vaihdettu
Mittariston valot vaihdettu kaikki kun yksi pimeni

Nyt mittarissa 108800 eikä harmita koko ostos yhtään. 47vee nuorelle sopivan leppoisa auto. Olen kyllä paaponut sitä: öljynvaihdot 10000 välein ja vaihteistoöljytkin vaihdoin 100000 kohdalla. Ruostesuojautin eka kesänä.

Ei mitään ruosteita eikä vetarimörkökään ole vielä tullut kylään.

Jos automaatin ostat, osta vähän ajettu. Sillä Suomessa ei automaatteja juuri hoideta ja muutama sata tuhatta samoilla tomaattiöljyillä viimeistelee laatikon.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Moro,
Mulla on nyt 287tkm ajettu 2,0i ghia automaatti, vuosimallia 2004. Tässä vikoja mitä on vuosien varrella ollut:

Automaattilaatikko 97tkm
Akku
puslia ja niveliä alustaan
koiranluita
vesipumppu 250tkm
hammastanko 270tkm
pyöränlaakeri etu 270tkm
pyöränlaakeri etu 287tkm
takajarrusatulat ym. kaikki jarruosat taakse 285tkm

Lisäksi hämmennystä on aiheuttanut imusarjan läppiä kääntävän solenoidin irronnut käyttövipu, aiheutti nykimistä. Uutta vipua ei saa erikseen, toimitetaan imusarjan kanssa. Tämä korjattiin vippaskonstilla. jarrupaloja toi auto syö mun mielestä aika reippaasti, samoin kuin polttoainetta. Muuten erittäin kiva auto, ja ainakin mun mielestä kilometreihin nähden erittäin vähän on ollut laittoa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

Edellisen puhujan kommentti "jarrupaloja toi auto syö mun mielestä aika reippaasti, samoin kuin polttoainetta." lienee "automaattivetoinen" ilmiö. Manuaalilla voi moottorijarruttaa paremmin tai ainakin eri lailla.

Mulla taunusturnierissa on vielä alkuperäiset jarrupalat ja levyt. Jarrut olen pariin kertaan purkanut ja putsannut. Autoa on säännöllisesti huollettu Fordhuollossa saatesanoilla "vaihtakaa jarruosat, jos tarvii". Ei ole vielä tarvinnut. Tosin jarrupalojen päät olen viistonnut, sillä suora reuna aiheutti tärinää jarrutettaessa. Vika ilmeni 40000 km ja 90000 km kohdalla.

Bensankulutuksesta en osaa sanoa mikä on paljon, kun olen sitä sukupolvea, jolle alle 10 litraa sataselle on vähän. Mulla kuluu seka-ajossa turun seudulla 7-8 litraa satasella, leppoisa Porvoonreissu menee sitten koirat kyydissä ja boxi katolla talvellakin alle 7 litraa sadalle. Työreissut Vantaalle kesäaikaan vie yli 7, kun silloin on kiire kotia ja Turun moottoritiellä on kiva katsoa, kuinka lujaa tdi-volkkarit ja tojota-anjovikset kulkee.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joo, se voi todellakin olla, että jarrupalojen kesto johtuu juurikin automaattivaihteistosta. Tosin auto on pelkästään emännän käytössä, eikä se edelliselläkään keppivaihteisella kyllä moottorijarrutellut. Polttoaineen kulutus taas johtuu ihan pelkästään lyhyehköstä ajosta ja automaattivaihteista, keksikulutus on ajotietokoneen näytön mukaan 11litraa/100km. Tosin en ole maantieläkään päässyt alle 8,5 litran kulutukseen.

Ai niin, yksi perustavaa laatua oleva vika muistui mieleen, auto aei ole koskaan saanut tankattua ihan täyteen, vaan on aina ruvennut pätkimään pistoolia jo 40 litran kohdalla, vaikk atankki on ollut aivan tyhjä. Merkkiliikkeestä joskus kyselin ongelmaan ratkaisua, niin ainoa ratkaisu olisi poistaa polttoaineen tankkausputkessa oleva läppä, joka estää polttoaineen ulosvalumisen auton ollessa katollaan. Vika vaivaa vissin aika montaa farkkumondeota, ainakin liikkeessä olivat hyvin tietoisia ongelmasta.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Ittellä -02 3.0 Mondeo, mittarissa 90tkm.
Eipä mitään suurempia vikoja ole ollu.
Oviin on vedetty uusi saumamössö.
Käsijarrun vaijerit vaihdettu vuosi sitten.
CD-soittimen vaihtaja on hiukan temppuillu.
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
lare
Viestit: 51
Liittynyt: 15 Elo 2006 23:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja lare »

Mulla tuli '03 St220 3.0 V6 vikaa, laturi piti vaihtaa. Ja siitä tulikin oma episodinsa, kun ajattelin "säästää" - alkup osa Automaasta 550eur ja Motonetistä 279eur. Valitsin jälkimmäisen, joka Autoasi-korjaamolla ei sitten Mondeooni sopinutkaan. Valeon alkuperäislaturia sitten tilaamaan Autoasilta hintaan 585euroa ja sitä kiinni. Motonettiin ilmestyi palautukseni jälkeen tarkennus, että laturi sopii 05/2005 St220-malleja edeltäviin ainoastaan.
Lisäksi 2,5v sitten ohjaustehostimen pieni letkunpätkä vaihdettiin myyjän piikkiin. Muita vikoja ei ole ollut.
Kaikenkaikkiaan olen ollut älyttömän tyytyväinen autoon. Eka kiesi joka tuntuu vielä 2,5v jälkeenkin muikealta, aiemmin oli Audi A4 alla joka alkoi hajoilussaan kyrpimään vuoden jälkeen.
ST220 '03
vote7

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja vote7 »

Omistan 2.0 Zetec bensa sedan Mondeon käsivaihteilla,-97, aikanaan omistin Fiat Tipon
-92 ja noiduin sitä, kun auto piti ensin purkaa kokonaan ennen kuin jonkun kohdan
pystyi korjaamaan(kallista tai aikaavievää). No nyt Fordi Mondeossa on saavuttanut
Tipon tässä hienossa ominaisuudessa, tämä ominaisuus on siis tyyppikohtainen,
esim Fiat Punto on hyvin helppo korjata ja yllättävän kestävä tässä porukassa.
Ostin Mondeon 168000 mittarissa vuonna 2004 ja nyt sillä on ajettu 226000,
aika vähän koska taloudessa on koko ajan ollut kaksi autoa, Fordin ostin
siksi koska niitä on ollut aina ja ne olivat ennen helppo huoltaa, jopa kuutos
koneet, Fordin laatu on pysynyt samana 60-luvulta lähtien, paitsi nyt Mondeota
ei pysty järkevästi enään korjaamaan, jos auto tehdään näin pitäisi laadun
parantua jottei kalliita remontteja ois tuon tuostakin.

Vikalista, Lämpömittari ei ole toiminut koko aikana.
Airbagin merkkivalo alkoi palamaan, korjattu.
Kuskinoven lukko hajosi pakkasella, korjattu, oma patentti.
Ovet ei mene kiinni yli 20 pakkasella, ei ollut vanhoissa fordeissa tätä tiivisteen kovettumista
kylmässä.
Helmat ja takakaaret pahassa pintaruosteessa, tämä vika oli jo 20m taunuksessa -67.
Pissapojan säiliö alkoi vuotaan letkuliitoksesta, vaikea korjata tämäkin.
Molemmat raidetangon nivelet vaihdettu.
Pakoputki vaihdettu.
Akku vaihdettu.
Moottori nykii tasaisella, vika välillä poistunut, kun ilmamääräanturin langat puhdistettu.
Moottori nykii tosi voimakkaasti ilmastointi päällä, joten sitä ei tuu juuri käytettyä.
Maavara jopa kaupunkiin liian pieni, pohjaa hidasteissa.
Nyt meni sitten kiertokangen laakeri, purin kolme päivää ennen kuin sain moottorin irti yläkautta!,
kytkin oli myös lähes niiteillä ja vetoakselin sisempi suojakumi rikki ja ohjaustehostimen
pumppu vuotaa jo pahasti stefasta, kaikki nuo korjaukset olisi kalliita jo vaikean purkamisen takia.
siis kilometrejä 226000 nyt.
Kulutus ei ole sitten pudonnut 60-luvun? 8litraa maantiellä ja sekaajossa 10 litraa.
Edellinen 2,0 ruisku Sierra kulki vähemmällä, oli myös helpompi huoltaa, muuten samaa
laatua.
Jotain hyvää, auto on jopa kaunis koriltaan ainakin oikean värisenä, vaimo tykkää ilmastoinnista
ja kyyti on taksikyydin veroinen. Keskiverto auto joka tulee kalliiksi ylläpitää jos ei osaa tehdä mitään, tuo uudempi Mondeo ei juuri poikkea tekniikaltaan edukseen.
Seuraava auto ei ole Mondeo.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

Eilen iski sitte eka tyyppivika '05 taunusturnieriin, autoon, jota edelleen pidän elämäni toiseksi hienoimpana autona (hienoin oli dodgeramvan) ja järkiostoksena ns. hyvä auto. Konepellin lukko toimi huonommin kuin Ahti Karjalaisen vilkku (toimii-eitoimi-toimii) eli ei auennut kuin 15. yrittämällä. Poistin koko lukkopesän ja taas toimii hyvin, ruuvarilla. Sen jarruhomman tein taas toissapäivänä, autossa edelleen alkuperäiset jarrulevyt ja jarrupalat, mittarissa 123000.

Edelliselle puhujalle: vote7, ei juuri tarvi listata 12 vee vanhan auton "vikoja", autot kuluu. Topikkikin koski mk-kolmosta, ei kakkosta.

Mutta ei minunkaan seuraava auto ole mondeo, mieluiten 50-luvun lopun De Soto 8)
Viimeksi muokannut KajS, 23 Maalis 2014 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
vote7

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja vote7 »

Kyllähän nuo viat kannattaa listata vaikka ikää olisi 12 vuotta, kilometrejä kuitenkin
vain hiukan yli kaksisataa tuhatta, iällä ei nyt ole muuta merkitystä kuin ruoste
ja kumiosien kovettuminen jota ei vielä suuremmin ole havaittavissa, ovien tiivisteet
oli alusta asti kovat pakkasella ja silloin auto oli vielä kuin pakasta vedetyn oloinen
ja näköinen ja ikäinen seitsämän vuotias.
Tuostahan näkee mitä Mondeoon on noin oletettavissa tulevia vikoja.

Kaverilla ollut uudesta asti 2004 eli tämä uudempi mondeo, vikoja sillä on
ollut enempi kuin tuossa mun yksilössä, lähinnä turbo ahdetussa dieselissä
ne viat, laakereita niveliä mennyt alustasta samoin jarrut uusittu.
Ei ole myöskään tyytyväinen Mondeoon, kun on korjaamolle jo hinattu kolme
kertaa ihmeellisen vian takia moottorissa, jota eivät tuntuneet löytävän
millään merkkikorjaamolla, laskua kertyi uskomaton määrä kun autoon
vaihdettiin ruiskutus suuttimia ja muita osia aivan turhaan, vika oli
sitten kuitenkin joku pieni juttu joka sammutti motin ja esti matkan jatkumisen.
Tarkemmin en tapausta muista, muttei vakuuta Fordin kehitys.
Tällä hetkellä on toisena autona 2000-luvun Fiat Punto, eikä voi
muuta kuin hymyillä pienelle bensankulutukselle, alle 6 litraa sekaajossa
raskaalla kaasujalalla, eikä tuo 60 heppanen ole edes laiska vaan
yllättävän pirteä ja vääntävä moottori kun auto on kevyt.
Vikoja ei ole vielä ollut ja mitä lukenut näistä 2000-luvun puntoista,
niin vikalista jää Mondeota lyhyemmäksi.
jiipeevee
Viestit: 23
Liittynyt: 12 Syys 2008 09:29

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja jiipeevee »

Ensimmäinen vuosi on mennyt käytetyn Mondeon (-02) omistajana. Yllättävän halvaksi on ajaminen tullut. Keskikulutus on ollut 23 tkm:n matkalla 7.3 l/100 km ja huoltoihin ja korjaukseen on kulunut yhteensä 65 euroa. Huoltoja on tosin on tehty vain yksi öljynvaihto ja korjauksina vaihdettu yksi "koiranluu" omatoimisesti taakse. Muuten on ollut huoleton ja toimintavarma peli, vaikka hieman arvellen ensin suhtauduin koko Fordiin, ajettuani sitä ennen lähes 11 vuotta Nissan Primeroilla.
Tänään katsastutin auton, ja läpi meni ilman huomautuksia.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tuosta konepllin lukosta täytyy myös hieman avautua, on kyllä ainakin suomen ja pohjolan oloihin todella idioottimainen keksintö, miksi ihmeessä se ei voinut olla vivulla sisältä avattava. Sitä on tosiaan rasvattava pari kertaa vuodessa, jos meinaa saada auki, ensin puhdistussprayta sisään reilusti, sitten paineilmaa ja rasvaa, taas toimii.

Alkaa ihan näillä näppäimillä olemaan 300tkm bensamondeon mittarissa, eikä vieläkään syö yhtään öljyä, ei naputa venttiilit eikä mikään muukaan. Olen edelleen todella tyytyväinen autoon, vaikka jarrujen kanssa on saanutkin jumpata, eikä hammastangonkaan jumiutuminen ollut kiva juttu..

Laadukas auto!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kaivoin esiin tämän vanhan topiikin kun täällä mielellään puhutaan käytettyjen ja jumalanhylkäämien autojen "vioista". Meillä tuli 21.3.2014 yhdeksän vuotta täyteen etuvetotaunusturnierin eli mk3 mondeon kanssa. Ostettu siis uutena Kallelta Stockmann-Autosta Turusta.

Vikalista on edelleen sama kuin 4.11. 2008:

Akku vaihdettu takuuseen
Peruutusvalokytkin vaihdettu
GEM-moduli vaihdettu
Mittariston valot vaihdettu kaikki takuuseen joulunaikaan 2005 kun yksi pimeni

Kuluvia osia on sitten mennyt:

Koiranluut on kertaallen vaihdettu, edessä on toiset jarrulevyt (rei'itetyt RS:t) ja takana kolmannet ja jarrusatulat on vaihdettu taakse kerran. Käsijarruvaijeri vaihdettiin pari vuotta sitten. Alkuperäisen alustan ikääntyminen kuitattiin Vogtland Gewindefahrwerkillä kesällä 2011. Oikean takapyörän laakeri vaihdettiin 2010 kevättalvella. Tuulilaseja menee: nyt on kolmas lämmitetty menossa. Mittariston valot vaihdoin viime kesänä, huvikseni, tutkiessani sitä mittariston viisarit laidasta laitaan ilmiötä. Termostaatin vaihdoin runsas vuosi sitten (kiitos hluukkoselle, kun keksin tuota ruveta tutkimaan), samalla vaihtui jäähdytysneste. Huolloissa on huolto-ohjelman mukaan vaihdettu tulpat ja suodattimet. Lisäksi jarruneste on pyritty vaihdatuttamaan kahden vuoden välein; kerran ei oikeassa Fordhuollossa suostuttu vaihtamaan, seurauksena ne kytkinvaivat. Autossa edelleen alkuperäinen apulaitehihna ja kiristin; ei vingu ja vikise.

Ja sitten ne viat moottorissa ja voimansiirrossa ja sähköissä: ???????? mitkä viat???

Ei nyi eikä pauku, kulkee suoraan ja menee edelleen vähällä bensalla: seka-ajossa maaseutu-turku noin 8 l sadalle.

Joten teoriani "Jokainen rikkoo autonsa itse" pitänee paikkansa. Kun huoltaa ja huollattaa säännöllisesti, puolittaa moottorin öljynvaihtovälin ja vaihtaa ne vaihteistoöljyt (ja seuraa öljytasoa) niin jo toimii.

Voi olla raadin mielestä omakehua mutta olkoon, paljon paremmin tuo on palvellut kun monien muiden käytettynä ostamat mondeot.

Tämä auto on ollut kerrassaan mainio ostos. Nyt mittarissa noin 221000 km. Joka katsastuksesta huomautuksitta läpi.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

KajS kirjoitti:Kaivoin esiin tämän vanhan topiikin kun täällä mielellään puhutaan käytettyjen ja jumalanhylkäämien autojen "vioista". Meillä tuli 21.3.2014 yhdeksän vuotta täyteen etuvetotaunusturnierin eli mk3 mondeon kanssa. Ostettu siis uutena Kallelta Stockmann-Autosta Turusta.

Vikalista on edelleen sama kuin 4.11. 2008:

Akku vaihdettu takuuseen
Peruutusvalokytkin vaihdettu
GEM-moduli vaihdettu
Mittariston valot vaihdettu kaikki takuuseen joulunaikaan 2005 kun yksi pimeni

Kuluvia osia on sitten mennyt:

Koiranluut on kertaallen vaihdettu, edessä on toiset jarrulevyt (rei'itetyt RS:t) ja takana kolmannet ja jarrusatulat on vaihdettu taakse kerran. Käsijarruvaijeri vaihdettiin pari vuotta sitten. Alkuperäisen alustan ikääntyminen kuitattiin Vogtland Gewindefahrwerkillä kesällä 2011. Oikean takapyörän laakeri vaihdettiin 2010 kevättalvella. Tuulilaseja menee: nyt on kolmas lämmitetty menossa. Mittariston valot vaihdoin viime kesänä, huvikseni, tutkiessani sitä mittariston viisarit laidasta laitaan ilmiötä. Termostaatin vaihdoin runsas vuosi sitten (kiitos hluukkoselle, kun keksin tuota ruveta tutkimaan), samalla vaihtui jäähdytysneste. Huolloissa on huolto-ohjelman mukaan vaihdettu tulpat ja suodattimet. Lisäksi jarruneste on pyritty vaihdatuttamaan kahden vuoden välein; kerran ei oikeassa Fordhuollossa suostuttu vaihtamaan, seurauksena ne kytkinvaivat. Autossa edelleen alkuperäinen apulaitehihna ja kiristin; ei vingu ja vikise.

Ja sitten ne viat moottorissa ja voimansiirrossa ja sähköissä: ???????? mitkä viat???

Ei nyi eikä pauku, kulkee suoraan ja menee edelleen vähällä bensalla: seka-ajossa maaseutu-turku noin 8 l sadalle.

Joten teoriani "Jokainen rikkoo autonsa itse" pitänee paikkansa. Kun huoltaa ja huollattaa säännöllisesti, puolittaa moottorin öljynvaihtovälin ja vaihtaa ne vaihteistoöljyt (ja seuraa öljytasoa) niin jo toimii.

Voi olla raadin mielestä omakehua mutta olkoon, paljon paremmin tuo on palvellut kun monien muiden käytettynä ostamat mondeot.

Tämä auto on ollut kerrassaan mainio ostos. Nyt mittarissa noin 221000 km. Joka katsastuksesta huomautuksitta läpi.



Samoilla linjoilla mennään, 190tkm oli ajettu kun ostin vajaa 3v sitten, nyt ajettu 237tkm...

Vaihdettu:

- Termostaatti + nesteet
- Jarrut, eteen levyt +palat, taakse vaijerit, palat, levyt + satulat ja letkut
- takapyörän laakeri (toinen oli juuri vaihdettu)
- koiranluut eteen ja taakse
- apumiehen puolen vetari + tukilaakeri ja vaihdelaatikon öljyt (redline)
- ohjaustehostimen öljyt (redline)
- jarrunesteet
- mittarivaloja

Öljyt vaihdettu 10tkm välein + suodatin, tulpat pari kertaa mun aikana.

Auto on ollut leasigauto uudesta aina 190tkm asti jolloin sen ostin eli olen toinen omistaja, autossa on täydellinen merkkihuollon huoltokirja ja huolettu aikanaan 2x vuodessa kun kilometrejä tullut niin paljon, huoltokirjasta on jopa leiman paikat jo loppu! :shock:

Ennakoivaa huoltoa pyrin tekemään mahdollisimman paljon ja esimerkiksi kun kesärenkaat vaihtanu alle niin jarrut puretaan, putsataan ja laitetaan uudet rasvat. Mikään noista korjauksista ei mun mielestä ole muuta kuin normaalia kulutusosaa ja esimerkiksi kaikki alustan osat (alapallot, puslat ym.) on alkuperäisiä, toki huomaahan sen että sillä on ajettu 237tkm, mutta leimasta meni läpi kehujen. Apulaitehihna, vesipumppu, rullat kiristäjä kaikki alkuperäisiä kuin myöskin kytkin ja kun moottori on ketjulla niin eipä tarvitse siitäkään murehtia (toisin kuin volkkarissa! :lol: ).

Oma on vm.2005 ja facelift ja tuossa ei ole mitään ongelmia luukkujen ruostumisen kanssa ja pohjaaki olen tutkinut ja mistään en ole ruostetta löytänyt ja kaikki "arat" paikat olen pyrkinyt suojaamaan alustamassalla, helmat kaipais hiomista ja maalausta kun ovat aivan matat mutta ei sielläkään mitään ruostetta ole.

Auto on aivan naurettavan iso kun ajan 99% yksin, mutta enpä ole koskaan joutunut mitään tavaraa jättämään kyydistä pois koska ei ole mahtunut mukaan ja koirat arvostaa isoa takakonttia. Matka-autona oikein mukava ja 200€ sijoituksella (vaimennus) saa autosta jopa hiljasen, vakuutukset halpoja, vero nyt melko korkea koska "vanha" tekniikka ja korkea CO2 arvo, mutta eipä tuo polttoainettakaan hirveästi syö. Tehoa saisi olla enemmän, mutta ei se 2.0l ja 145hv onnelliseksi tee ja ST220 oikeastaan ainoa joka on suorituskyvyltään 10+, mutta sitten kasvaa kaikki kulut sen +50% ja autoilu nytkin jo aivan tarpeeksi kallista niin turhaa rahan haaskausta.

Kyllä mä nauran kavereille kun ajavat audilla, bemarilla tms. "laatuautolla" ja kiroavat kun huollossa palaa rahaa vähintään se touhutonni ja toinen menee helposti muihin pikku remontteihin vuoden aikana, oisko mulla mennyt tähän autoon se 2000€ johon sisältyy kahdet uudet renkaat (kesä + talvi) eli ei mitään!

Toki jos autoa ei huolla ja antaa vikojen kerääntyä niin varmasti saadaan paska auto kun kaikki koko ajan rempallaan ja vielä ei ole autoa keksitty mitä ei tarvitse huoltaa ja mikä ei kulu kun sillä ajetaan, joten huoltakaa niitä autoja ja lopettakaa se valittaminen mukamas paskasta laadusta, volkkarin TSI koneiden ketjuvika ja DSG laatikkoviat on tyyppivikoja ja pahoja, Fordin kanssa pääsee aika helpolla ja kun vähän ennakoi ja vaihtaa sinne laatikkookin öljyjä niin ei pääse tulemaan niitä kallita vikoja kun koko laatikko hajoaa! 8)
tepi73
Viestit: 23
Liittynyt: 20 Huhti 2014 08:06

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja tepi73 »

Meillä ostettaessa (6/2012) aj. 265tkm. -02 1.8 125hv Trend Sportback

Vaihdettuja osia, huoltoa

-Koiranluut 4kpl - 100e
-Bensapumppu - 350e
-Tuulilasi - 160e (vakuutus)
-Termostaatti - 30e
-Öljyt x 3. (viimeinen vaihto 19.4.2014 305tkm.

Takajarruja herkistetty mutta taas vaatis toimenpiteitä (käsijarru) :oops:
Nyt havaittavissa pientä öljynkulutusta (ohjarinkumet tai m-renkaat) :shock:

Ed. omistaja vaihtanut ainakin imusarjan, puolan, takapyöränlaakerit, etujouset, akun,ym.

Huoletonta ajoa ollut n. 2-v ja nyt pitäis päivittää uudempaan :mrgreen:
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

tepi73 kirjoitti:Meillä ostettaessa (6/2012) aj. 265tkm. -02 1.8 125hv Trend Sportback

Vaihdettuja osia, huoltoa

-Koiranluut 4kpl - 100e
-Bensapumppu - 350e
-Tuulilasi - 160e (vakuutus)
-Termostaatti - 30e
-Öljyt x 3. (viimeinen vaihto 19.4.2014 305tkm.

Takajarruja herkistetty mutta taas vaatis toimenpiteitä (käsijarru) :oops:
Nyt havaittavissa pientä öljynkulutusta (ohjarinkumet tai m-renkaat) :shock:

Ed. omistaja vaihtanut ainakin imusarjan, puolan, takapyöränlaakerit, etujouset, akun,ym.

Huoletonta ajoa ollut n. 2-v ja nyt pitäis päivittää uudempaan :mrgreen:
Mulla oli myös pientä öljynkulutusta, mutta STP MotorFlush lopetti sen, eli suosittelen kokeilemaan...

Olethan tietoinen että moottori on todella kranttu väärälle öljylle ja jos joskus on ajettu paljon väärillä öljyillä on vahinko jo tapahtunut, 5w-40 ei tuohon koneeseen saa laittaa!
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja jyha »

Tdci koneella suutinremontti 250Mm kohdalla.
Konepellin lukon irroitus/ korjaussarja.
Vuosituhannen alkupään malleissa automaattisesti säätyvä käsijarrukahva on paholaisen keksintö.
Takaluukun mikrokytkimet/ kaapelointi.
Tdci:n vesipumpun akselista pettää poorit ajan kanssa ja loppuu pumpun pyöriminen. Helppo vaihtaa.
Mondeo 130 tdci -02
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja Simprider »

takajarruletkut alkavilla murtumilla
Ekoja faceliftejä ja mittarissa 106tkm
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

Nyt tuli eka vika 9 vuoteen: tavaratilan kattovalo lakkas toimimasta. Mihin soitetaan? Mitkä vikakoodit pitäs lukea? Pitääkö uusi lamppu muutoskatsastaa, kun alkuperäinen oli Osram ja nyt on Würth?

Asiaan: vetarimörkö iski. Vasemmalta on tullut ne mustat mömmöt ulos ja pieni parkkipaikkakolina voimistuu, pientä päittäisvälystä havaittavissa. "Huono" auto :lol: , vasta alle 228000 km mittarissa. Opelkadetissa vetonivelet kesti kauemmin kun auto itse: 273000 km alkuperäisillä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja bluri »

KajS kirjoitti:Nyt tuli eka vika 9 vuoteen: tavaratilan kattovalo lakkas toimimasta. Mihin soitetaan? Mitkä vikakoodit pitäs lukea? Pitääkö uusi lamppu muutoskatsastaa, kun alkuperäinen oli Osram ja nyt on Würth?

Asiaan: vetarimörkö iski. Vasemmalta on tullut ne mustat mömmöt ulos ja pieni parkkipaikkakolina voimistuu, pientä päittäisvälystä havaittavissa. "Huono" auto :lol: , vasta alle 228000 km mittarissa. Opelkadetissa vetonivelet kesti kauemmin kun auto itse: 273000 km alkuperäisillä.
Aivan paska kuten minunkin, vaihdoin eilen molemmat takalaakerit jotka oli valmistettu 04/03, eli aika 99% todennäköisyydellä alkuperäiset. 249100 niillä oli ajettu, vasaralla sai lyödä napaan ihan kunnolla ennen kuin irtosivat. Rahisihan ne vähän, mutta kyllä niillä olisi moni ajanut vielä pitkään varmaankin.
SKF - Made by TRW Italy :D
Uudet identtiset SKF:t sinne meni tilalle, näissä uusissa ei vaan lukenut mitään valmistajaa muualla kuin navan reunassa johon pinnapultit tulee kiinni, SKF:n paketti ja Made in Italy.

J&R:ltä ebaysta saat uuden vetarin kotiintuotuna 45€, itte vaihdoin apukuskin puolelle ja toiminut nyt parikytätuhatta hyvin. Eikä ole ongelmia irtoavien kumien kanssa kun on urat kumien reunoissa.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Kävin muutama aika takaperin lävitse oman mk3 Mondeon (vm. 2001, farkku, 2.0 bensa, automaatti, 180tkm) vikahistoriaa uudesta tähän päivään, joten voisin laittaa sen tähän jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Kaikki ao. viat eivät tietenkään ole tyyppivikoja, ja toisaalta lista ei varmastikaan ole ihan täydellinen, koska kaikkea ei millään pysty muistamaan 13v ajalta.

- bensatankin läpän avausmekanismin toimimattomuuden takia 2 kertaa korjaamolla (onneksi riitti bensat korjaamolle molemmilla kerroilla)
- lasinpesunestesäiliön mittatikku katkesi ja putosi pesunestesäiliöön
- takaisinkutsuja pari kappaletta (toinen liittyi aut.vaihteistoon, toinen vakionopeudensäätimeen)
- repsikan istuimen pehmusteet pahkuraiset (istuimen alaosa uusittiin takuuseen)
- kuljettajan istuimen ristiseläntuensäätö hajosi
- vislaava ääni kovissa nopeuksissa (sivuikkunan tiiviste huonosti viimeistelty)
- voimakas "klapina" kuoppaisilla teillä (muoviosat hakkasivat auton pohjaan)
- käynnistysongelmia
- akku zippasi alle 2v iässä
- mittariston taustavalon kirkkaudensäätösysteemi hajosi
- ilmastointilaitteen vuoto (käsittääkseni jonkin sortin tyyppivika, artisti kuitenkin maksoi korjauksen)
- parkkitutka hajosi kaksi kertaa (toisen jälkeen ei enää korjattu, tulisi halvemmaksi vaikka kolaroida silloin tällöin)
- termostaatti hajosi
- takajarrut jumiutuilee säännöllisesti
- takaluukun rekisterikilven valot ruostevalumissa jo lähes uutena
- automaatti-ilmastointi hukkaillut ohjelmansa useampaan otteeseen vuosien varrella
- vetonivelen rasvavuoto (korjauksena liimaus)
- voimakas vinkuminen kovalla pakkasella yli 80km/h nopeuksissa (syytä ei tiedetä vielä tänäkään päivänä)
- hanskalokeron hidastuspumppu hajosi
- takaspoileri irtosi liimauksistaan
- automaattivaihteiston öljyvuoto moottorin ja vaihteiston välistä (kallis remontti)
- etujousi poikki (120tkm)
- kaikkien ovien, konepellin ja takaluukun kittisaumat uusittu (onneksi takuuseen)
- takaluukun avauskytkin ei toimi pakkasella
- takajarrut jäätyilleet talvella pariin otteeseen
- keskuslukon kauko-ohjaus reistailee säännöllisesti
- nykiminen 80-90 nopeuksissa pintakaasulla (imusarjan läppiä käyttävän alipainekellon alipaineletku murtunut)
- takajarruletkut murtuneet (jo 6v kohdalla)
- koiranluut vaihdettu sekä eteen että taakse kaksi kertaa
- imusarjan läppämekanismi antautui
- lasinpesunestevuoto lasinpesurin pumpun lähtöliitännästä
- hanskalokeron avausmekanismi hajosi
- mittaristo hajosi
- etujousi poikki (175tkm)
- taka-alatukivarret mädäntyneet (hylättiin katsastuksessa)
- kuljettajan turvavyö rispaantunut (hylättiin katsastuksessa)

Orastavia vikoja:
- polttoainepumppu ei pidä paineita
- ilmastoinnin kompressori vuotaa öljyä
- konepellin lukko
- automaatti-ilmastointi vaikuttaisi olevan sekoamassa lopullisesti
- surullisenkuuluisa käsijarrun automaattinen kiristin (pitää vielä jotenkuten)

Auto on hyvin pidetty ja huollettu, mm. moottoriöljyt+suodatin vaihdettu 10tkm välein, automaattiöljyt 40-60tkm välein. Tosi hyvä ja mukava auto aina kun pelaa. Useimmiten kyllä pelaakin mutta onhan siinä niin paljon vikaa ollut, että tyytyväinen ei voi olla. Lisäksi varaosien hinnat Fordilla (usein) täysin järjettömiä.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

KajS kirjoitti:Nyt tuli eka vika 9 vuoteen: tavaratilan kattovalo lakkas toimimasta. Mihin soitetaan? Mitkä vikakoodit pitäs lukea? Pitääkö uusi lamppu muutoskatsastaa, kun alkuperäinen oli Osram ja nyt on Würth?

Asiaan: vetarimörkö iski. Vasemmalta on tullut ne mustat mömmöt ulos ja pieni parkkipaikkakolina voimistuu, pientä päittäisvälystä havaittavissa. "Huono" auto :lol: , vasta alle 228000 km mittarissa. Opelkadetissa vetonivelet kesti kauemmin kun auto itse: 273000 km alkuperäisillä.
Lainaan itseäni, sillä olen syyllistynyt vetarihössötykseen. Ostin sitte ne uudet vetarit ja sen tukilaakerin ja vein auton korjaamolle vetareiden ja sen tukilaakerin vaihtoon. Mukavaa, asiallista palvelua. Onneksi en vaihtanut itse, siitä ei olisi saanut kuittia.

Odotin varmaan liikoja, sillä edelleen auto pitää vasemmalta edestä sellaista dong-dong-ääntä liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi ykkösella ja kakkosella täristää vaikka pyörät olisi suoraan, enemmän kuin ennen remonttia.

Eli näissä nykyautoissa ei kaiketi kannata ruveta vaihtamaan osia varmuuden vuoksi vaan ajaa loppuun ja paalata. Voi olla, ettei troubleshooting-kykyni ole enää parhaat mahdolliset, mutta oletin, että pikku tärinöistä päästään vetarisulkeisilla.

Mietityttää, mikä sen tärinän tekee? Ehkä ne Falken Wannabedriftingrenkaat tai sitten stance. Lienee nämä "Forditkin" *) aika volkkareita tuon alustan korkeuden suhteen.

*) Ford lainausmerkeissä, sillä nuo vetaritkin käy Vivaroon. Eli kuten tiedämme, kyseessä on badge-engineering: Ford equipped with Mazda-engine and Renault drivetrain and suspension parts (etuiskareiden yläpään laakeri on sama kuin Lagunassa).

Ehkä tää ois kuulunut Avautumis-Threadiin. Mutta nyt muistan, mikä oli transitissa ja dodgessa kivaa: takaveto. Vaihtaisko joku '65 dodge dartin mun mondeoon?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tänään sitten testasin ja laitoin talvirenkaat eteen. Dong-dong-äänet on tallella, mutta ehkä se tärinä oli vähäisempää, eli niiden 18" Falkeneiden piikkiin menee osa obskyyriä ajokäytöstä. Mutta jotain hyvääkin: älysin vaihtaa etujarrupalat siinä touhutessani oikeiden autoharrastajien tallin pihassa. Laitoin ne aikoja sitten ostamani Bosch-palat vanhojen tilalle. Hienot vehkeet: viistottu päistä ja istuvuus satulaan on tarkka, vaikkei kitinävaimennuslevyjä olekaan. Autoon on kiva laittaa osia, jotka on hiukka parempia eikä ihan budjettiversioita.

Ja sitten pisteet ranskalaisille: ne jarrusatuloiden liukutapit, jotka käy myös Citroen Cviitoseen on tosi hyvät. Pultit irtoaa kohtuullisella voimalla ja tapit liukuu. Tietty voitelin uudestaan ne tapit jarruvaseliinilla, joissa on se turpoava kumi/muovihylsy.

Kiva saada etuvetotaunusta ehostettua, mutta edelleen ostoslistalla on 1960-luvun amerikkalainen pickup merkkiin katsomatta, kunhan on suoralla kuutosella ja manuaalilla :lol:. Edelleen, mondeon tyyppivika nro 1 on etuveto. Olisivat älynneet tehdä tuosta takavetoisen.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Viesti Kirjoittaja KajS »

21.3.2015 tuli kymmenen vuotta yhteiseloa täyteen '05 mondeofarmarin kanssa- 236000 km mittarissa ja vikalista on edelleen tuo edellämainittu: Ois takaveto... :lol:

Oikeasti vikalista on aika nolla. Jokainen rikkoo autonsa itse ja alusta asti säännöllisesti huollettu ja hoidettu näyttää toimivan.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Vastaa Viestiin