Uusi Focus 2008

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
ärceeii
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Maalis 2011 16:14

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja ärceeii »

Tervehdys, täällä uusi jäsen tervehtii konkareita. Itsellä on 2008 mallin 1,8 TdCi ja olen mielenkiinnolla lukenut kokemuksianne autosta. Täällä on myös yksi nykivä diisseli, ohjelmiston päivityksen jälkeen, mutta katosipa risteyksissä sammuilu. Kyselin 2v. huollossa viime syksynä, että saisiko tuulilasin- ja takalasin lämmittimistä pois sen autom. päällekytkeytymisen +4 asteessa. Väittivät ettei ole mahdollista (Turku Automaa). Täältä foorumilta löytyy kuitenkin jo kauan sitten tehtyjä joten uudelleen kyselin ja sanoivat, että nyt onnistuu ja hinta on 60 euroa. Onkohan kukaan teistä saanut passivointia veloituksetta ? Tuntuu tyhmältä kun ajaa auton ulos lämpimästä tallista ja lämmittimet kytkeytyy aina. Vielä kun sais eberiin kaukosäätimen......
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

En maksanut mitään aikoinaan. Voi olla että jos pelkästään sen takia varaat ajan niin saattavat velottaakkin jotain. Muun huollon yhteydessä pyydä tekemään toi niin ei pitäis maksaa mitään, tai sitten ovat aika ahneita yhestä entterin lisälyönnistä.
Ford #11
EERAHO
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Elo 2008 10:49
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja EERAHO »

Samassa liikkeessä aikoinaan otettu kyseinen toiminto pois. Huollon yhteydessä tehtiin, mutta kyllä siitä muistaakseni jokin pieni veloitus tuli.
Ford Focus TDCI Wagon '08
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Mitenkäs Svartin nakutus ongelma edistyy?

Laitoin tuohon meidän 1.8 kiisseliin ProMoTechin viritys boksin joka auttoi tuohon puuttuneeseen alavääntöön todella hyvin, ei ole kertaakaan enään meinannut sammua lähdettäessä. Tuolla boksilla saadut tehot ovat valmistajan mukaan 138hv/290Nm ja kyllähän se nyt kulkeekin! Kulutus vaikuttaisi myös laskeneen, mutta en vielä näiden kolmen ajetun päivän perusteella uskalla sanoa, että kuinka paljon, palataan siihen myöhemmin! Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan tuo nakutusvikainen mylly toimii tehopäivityksen jälkeen joka ei todellakaan ainakaan ole nakutusta vähentänyt!

Seuraavaksi täytyy päivittää tuo 1.6 litrainen kiisseli...
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

joo, nakuttelee edelleen nyt vaihtavat sen viimeisenkin suuttimen sinne nelospytyyn kunhan saavat osat. Eikä olis tapahtunut sitäkään varmaan jos en olis ollut yhteydessä itse suoraan maahantuojaan.
En tiedä, suutin vikaa ovat sanoneet muuallakin näppituntuman perusteella, mutta jos nakuttelee vielä tuonkin viimeisen suuttimen jälkeen niin en tiedä mitä tehdä.
Olis muutakin ajankulua itellä kuin olla aina ruikuttamassa ja valittamassa tuolla huollossa että mitäs seuraavaksi tehdään?
Ford #11
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Vihdoinkin nyt ei enää nakuttele, toi vihon viimeisenkin suuttimen vaihto lopulta auttoi, nyt kosla käy kuten ennekin.
Ford #11
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Kiitos kun raportoit! Paljonko sulla 'svart' on vokuksessa kilometrejä? Mulla on nyt 112tkm mittarissa... Täytyykin alkaa soitella veholle ja saada sama rumba käyntiin... Toi nakuttaminen on meinaan todella häiritsevää, en sitten tiedä onko se vain ääni, vai hajottaako se lopulta jotain koneesta jos sitä ei korjaa...

Ja tuosta teholastusta vähän raporttia, nyt on kulutus pysynyt koko ajan (25% kaupunki ja 75% maantieajoa) alle 6 litran ja webastoakin on käytetty säännöllisesti ainakin kerran päivässä! Viimeinen mittaus välillä turku - hanko maantietä 90km/h ja moottoritietä 110km/h oli ajotietokoneen mukaan 4.2L/100km eli todellisuus varmaan hieman reilu 4.5 litraa... Mutta seurailen tilannetta kun saa kesärenkaat alle, jos vaikka tippuisi vielä hiukan... Tähänastisen perusteella kone kannattaa lastuttaa ihan taloudellisessakin mielessä...
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

nyt on reilu 72tkm mittarissa. pitää miettiä itekkin tota "lastutusta"
Ford #11
probie24

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja probie24 »

Moro!

Onko noita huohotinongelmia esiintynyt uudemmissa 1.8 kiisseleissä? Esim. 2008 --->. Vai onko tuota 1.8l tehty edes -08 jälkeen? Eli onko ongelmat olemassa kaiken ikäisissä 1.8l koneissa? Onko noista tullut jotain suurempaa takaisinkutsua ja ongelmaa saatu kuntoon nyttemmin. Ei oo tässä topicissa ollu asiasta pitkään aikaan mitään.
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

kyllä ongelma vaivaa focus 2 malleja, focus 1 mallissa sama peruskone, mutta siinä erillainen huohotus järjestelmä.. siinä ei putkisto ole koneen etupuolella viimalle alttiina eikä taida huohotin öljy palautua takasin öljypohjaan, kuten näissä uusimmissa.. Toisinsanoen huohotin järjestelmällä pilattu hyvä kone, syynä on päästöarvojen pienentäminen, kierrättämällä huohotin kaasut takaisin koneeseen.. Niihin tuli takaisinkutsu takuukorjaukseen, joka oli mitäänsanomaton eristepatentti putkiston ympärille, joka ei poista itse ongelmaa, veden kertymistä öljypohjaan. Pitkässäjuoksussa odotettavissa laakereiden kiinnileikkautumista! Viimeisimpiä focus 2 ei ole 1,8 konetta vaan saatavilla vain 1,6 ja 2,0 diesel. Kaikki 1,8 koneet kärsivät siis ko. ongelmasta!
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Viikus »

Kuinkas tämä huohotus-asia on edennyt?
Koneita laukeaa edelleen???

Meillä olisi Focuksen päivitys alkamassa... '00 TD pitäisi vaihtaa uudempaan/selkeästi vähemmän ajettuun (250k).
Varsin hyvin on tuo palvellut, normi kuluvilla osilla päästy eteenpäin, ja siltä pohjalta uudempi Focus voisi tulla kyseeseen.
On vain alkanut askarruttamaan aika paljon tuo huohotusputken jäätyminen ja siitä aiheutuneet ongelmat.
Vag autoissa, tutulla, samanlaista oiretta... suurin syy tuossa oli nuo long life öljyt.
Niiden ominaisuuteen taitaa kuulua se, että niitä ei voi käyttää pakkasilla... Ainakin Golffista hävisi ko ongelma käyttämällä "normi" öljyjä ja vaihtamalla ne silloin kun öljy on oikeasti "vanhaa", eli n 15k välein.
No, huoltovälejä kun koetetaan venyttää kulujen minimoimiseksi maksimiin, että näin ei monikaan ole tehnyt/halua tehdä.
Jostakin syystä long life vaahtoutuu (veden sitomiskyky?) jo aiemmin -> vaahto jäätyy kylmään putkeen
Harmi, se kun kostautuu yleistyneinä konerikkoina, mutta ns. seuraava omistajahan sen maksaa...

Onko edes '09 mallit yhtään luotettavampia? Edellinen kommentti mainitsee vian koskevan kaikkia. Näinkö on?
Liekö parempi unohtaa koko moottorivaihtoehto?
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Viikus »

...ja kukaan ei uskalla tunnustaa... :shock:
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Tuleva talvi näyttää, miten käy kun on pakkasta... Nimittäin tuli laitettua itselle 2007-mallinen 1.8 TDCi-Focus, minusta tuossa huohottimessa ei ole mitään eroa esim. 2009-mallisen Mondeon huohottimeen tuolla samaisella koneella. Ja ei ainakaan sen kanssa ollut mitään hätää pakkastalvina, kummankaan minulla olleen yksilön kanssa.

Miten muuten on, onko kukaan tutkinut että miten helposti vanhemmasta Endura-koneesta saisi tuon huohottimen käymään näihin nuorempiin, niissä koneissa ei ollut tai en ainakaan ole kuullut kenenkään valittavan huohotinongelmista. Samanlainen lohkohan näissä koneissa on, joten...
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja taky »

Timppasavosta kirjoitti:Tuleva talvi näyttää, miten käy kun on pakkasta... Nimittäin tuli laitettua itselle 2007-mallinen 1.8 TDCi-Focus,...
Samanlaisella, vm.2008:lla menin aikoinaan kaksi talvea - 120 000 km ilman mitään huohotin ongelmia ihan vakio koneen + huohottimen kokoonpanolla.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Viikus »

Oliko longlifet?
Hiwayman
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2012 19:54

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Hiwayman »

Moro. Tuli sitten vaihdettua autoo ja käyttöön tuli 2010, 1.6 diisseli. Elämäni ensimmäinen Foordi. Pari sataa kilsaa tullu nyt ajettua ja ainakin toistaiseksi kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Toivottavasti asiat jatkuvat samalla mallilla. Eihän tuo raketti ole, mutta ei sillä kuuhun ollakkaan menossa. Perheen liikutteluun ja työmatkoihin vaikuttaa sopivalta.

Yksi ihmetys on kyllä herännyt. Kojetaulussa ei ole ollenkaan hehkun merkkivaloa. Onko tuo normaalia? Ohjekirjassa valosta on kyllä maininta.
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Hiwayman kirjoitti:
Yksi ihmetys on kyllä herännyt. Kojetaulussa ei ole ollenkaan hehkun merkkivaloa. Onko tuo normaalia? Ohjekirjassa valosta on kyllä maininta.
On siellä mutta ei se näillä keleillä kun vilahda jos sitäkään, pikahehku tai jotain :?:
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
jonppa1

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja jonppa1 »

Ajattelin nyt täällä aikaisemmin lukemieni suositusten mukaan vaihdattaa ennen pakkasien tuloa polttoainesuodattimen -08 1.6 TDi Focukseeni. Kyseltyäni korjaamoilta niin osineen ja töineen maksaa korjaamoilla 150-160€ vaihto (Tampereen alue). Kovin kalliilta kuulostaa, eikä nyt ihan tuohon hintaan rupea joka syksy polttoainesuodattimia vaihtelemaan. :)

Lisäksi nyt kun ensimmäinen talvi kyseisellä autolla kyseessä, niin huomasin että ilmojen kylmennettyä tyhjäkäynnillä moottori hieman täristää, kierrokset kuitenkin pysyvät tasaisesti normaaleissa lukemissa. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia vai liekkö kyse vaan kesälaatuisesta dieselistä?
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

1.8 TDCi:n huohotin ongelmaa olen tässä jo 2 talvea miettinyt/pelännyt, mutta eipä ole ongelmia näkynyt. Eli mene ja tiedä. Autolla alkamassa 4:s talvi ja mittarissa on vajaa 170tkm. Enemmän noita VAG -konsernin autoja näyttää laukeavan jatkuvasti ton huohotinputken jäätymisen takia... Eivätpä ole muutenkaan kovin kummoisia tekeleitä, mutta sehän on vaan Ford-miehen mielipide! :twisted:

1.6 TDCi:n polttoaineen suodatin kannattaa vaihtaa sen 60tkm:n välein, mitä sitä turhaan vaihtamaan etukäteen... Kyllä suomessa myytävä Kiisseli on siinämäärin laadukasta, että taitaisi mennä samalla suodattimella vaikka 100tkm... Eihän siinä ole muuta kuin että se auto sammuu kun suodatin menee tukkoon ja kun nykyään lähes joka kaskoon kuuluu hinauspalvelu ja keskeytysturva, niin eiköhän sen voi sitten hinauttaa ilmaiseksi ilman omavastuuta korjaamolle jos suodatin sattuisi menemään tukkeeseen ennenkuin sen vaihtoväli 60tkm on täynnä...
Voihan siis myöskin tietysti olla niin, että ajat vaikka 120tkm/vuosi, silloin on varmastikin järkevintä vaihtaa se suodatin juurikin joka syksy!
Suodatin kyseiseen autoon maksaa Motonet -kaupassa (http://www.motonet.fi) 65€ joten eiköhän joku pienempi paikallinen korjaamo vaihtaisi sen vaikka satasella?! :mrgreen:

Mitä kylmän kelin tärinään tulee (1.6TDCi), voit olla varma, että sen käyntiääni kovalla pakkasella muuttuu jopa traktoriakin pahemmaksi kilinäksi... Mutta se on normaalia, kun kesä koittaa niin elämä jo taas voittaa! Eli ei syytä huoleen, se on ihan normaalia!

Ja jos "Svart" sattuu lukemaan tätä, niin mulla on nyt 168tkm mittarissa tossa yks.kasissa, eikä nakutus ole pahentunut/muuttunut mihinkään, joten taisin vain kuvitella. Myös keskikulutus maantieajossa on lastutuksen jälkeen laskenut entisestään (Tämä ProMoTech on ilmeisesti semmoinen oppiva/itsesäätyvä malli), nyt pystyy ihan normaalissa maantieajossa ajamaan alle 4,5l/100km... Eli suosittelen kyllä ProMoTechin lastua kaikille joilla on tuo 1.8 TDCi moottori! Ei se ehkä itseään takaisin maksa, mutta eipä se kaukanakaan ole ja ajaminen on hauskempaa kun tulee mustaa putkesta! http://www.promotech.se 8)
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Nelson
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Tammi 2013 11:38

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Nelson »

Ensimmäinen kirjoitus tänne.
Itsellä on ollut käytössä parisin vuotta Focus 1,8tdci. Ajoa tullut 50tkm ja mittarissa 180tkm. Ei ole ollut ongelmia huohotinputkien jäätymisen kanssa. Jäätymisen ehkäisemiksi olen:
- tukkinut keulan ala-osan kun lämpötila alle 0C
- tukkinut koko keulan kun lämpötila alle -5C (lämpöisellä kelillä nostaa lämpöjä)
- vaihtanut öljyt joka syksy
- polttoainekäyttöinen lisälämmitin jatkuvassa käytössä
Ajo/auton käyttö on juuri sellaista että jäätymisen vaara olisi. Kuitenkaan öljyn laadussa en ole havainnut heikkenemistä.

Eräs huomio oli että auto oli erittäin voimaton alakierroksilla, luulin tätä ominaisuudeksi. Mainitsin asiasta huollossa ja huomasivat ilmanpuhdistimen olevan aivan tukossa. Tämä perusjuttu kuuluu tietenkin huolto-ohjelmaan, en tiedä milloin ilmanpuhdistin oli vaihdettu... nyt auto on täysin erilainen, jaksaa vetää hyvin myös pienillä kierroksia, vaikka tätä moottoria on moitittu tästä aiheesta.

Ainut ongelma on tällä hetkellä savutus. Päästöjen mukaan meni juuri ja juuri läpi katsastuksesta, katsastaja joutui kauan kaasuttelemaan. Eli kerää herkästi mustaa rauhallisessa ajossa, ja kun polkaisee niin näkyy iso musta pilvi. Osaisiko joku neuvoa? Ilmanpuhdistin on vaihdettu, polttoainejärjestelmä puhdistettu.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Normaalia tuntuu nyky diiseleillä olevan päästömittauksessa. Runtua vaan reilusti ennen katsastusta ja pikku siivu maantietä pienellä vaihteella välillä lämä tiskissä spurtteja tehden punarajan tuntumaan jos sukkasillaan ajoa harrastaa muuten.
Ford #11
Nelson
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Tammi 2013 11:38

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Nelson »

Miten kauan tulisi kaasutella tai mikä olisi tehokkain tapa saada mustat liikkeelle? Kävin juuri testailemassa mitä auton perästä tulee. Sopivasti piirtelin parkkipaikalle mustia palloja. Ensimmäinen ja viimeinen jälki olivat selvästi erilaisia eli varmasti hieman puhdistui. Kuitenkin epäilen että tässä on jotain muutakin vikaa, sillä ajotyylini ei ole rauhallisemmasta päästä. Kuitenkin maantieajossa auto vie dieseliä noin 4,3l/100km (ajotietokone 4,1) ja muutenkaan mitään muita oireita ei mielestäni ole päästöilyn lisäksi. Ainut huomio on tullut huollossa että kampiakselin etutiiviste on joskus ruikannut öljyä pihalle, olisiko oire huohotinputkien jäätymisestä.. niin tai näin asialle ei ole tehty mitään ja ajoa on tullut sen jälkeen 45tkm ja öljyä ei ole vienyt yhtään (mittatikulla aina sama taso). Voisiko tästä jotenkin aiheutua liika savutus, öljy päässyt sotkemaan vääriä paikkoja? Arvailua vaan, mutta keväällä täytyy aloittaa jonkinlainen korjaustutkimus, tässä vaiheessa ei ole tullut muuta mieleen kuin Forte-käsittelyt niin polttoainejärjestelmään- kuin moottoriin itsessään. Onko kellään kokemuksia päästöistä tarkemmin tai muita vinkkejä ko. asian tiimoila?
jokiset

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja jokiset »

No niin. Nyt se moottori sitten hajosi kaikista putkien päällisistä huolimatta. Ensimmäinen kerta oli n 30 tkm ajettuna ensiomistajalla ja nyt minä kolmantena 140 tkm (moottori 110 tkm). Eka meni takuuseen mutta nyt ( 2008 kevään malli) kieltäytyvät kaikesta kun satuin ostamaan autoni yksityiseltä. Heidän mukaansa asia olisi toisin, jos olisin ostanut liikkeestä ja varmaan toisin jos olisin ensimmäinen omistaja.

Että silleen. Katsotaan mitä kuluttaja-asiamies asialle mahtaa.

Kaitsu
jonppa1

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja jonppa1 »

Eilen oli tarkoitus vaihtaa renkaiden vaihdon yhteydessä matkustamon sisäilmansuodatin itse, mutta eihän sen paikkaa löytynyt sitten mistään.

Osaako joku neuvoa mistä tuon ilmansuodattimen paikka oikein on?

Kiitos jo etukäteen!
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Keskikonsolissa kaasupolkimen vieressä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Vastaa Viestiin