Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

_otj_ kirjoitti: 28 Huhti 2021 06:17 Ei näytä kilowatteina, mutta näyttää prosentteina. Olen Ctekin laturilla (Njord GO) tuota logannut ja myöskin sukolaturilla jossa ollut välissä Bilteman kWh-mittari. Joka kerta lopputulos tyhjästä täyteen ilman lämmitystä on ollut 11,9 kWh. Akun nettokapasiteetti vaikuttaa olevan 10,5 kWh.
Tuota, lienen vähän yksinkertainen mutta eikö akun nettokapasiteetti ole 11,9kWh jos sen verran saat akkuun menemään mittarin mukaan? Bruttokapa näyttäisi olevan 14,4 kWh. Vai olenko aivan kujalla näistä jutuista? :?:
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Anteeksi, täsmennän hieman. 11,9 kWh menee tosiaan akkuun, mutta sisältää myös lataushäviön. Latauksen kustannuksia laskiessa tuo on tietenkin otettava huomioon. 14,4 kWh on tosiaan ilmoitettu brutto. Tien päällä ovat käyttäjät arvioineet laskennallisesti tuota 10,5 kWh kapasiteettia ajetun matkan ja ajotietokoneen näyttämän keskikulutuksen perusteella.

Autostadiumilla kun yksi Kuga-kuski ajoi 85 km yhdellä latauksella, kulutus matkalle oli 12 kWh/100 km ja siitä tulee 10,2 kWh. Toki sähkönkulutuksessa Kuga ei näytä desimaaleja, eli saattoi olla vaikka 12,4 kWh tuo kulutus ja silloin kapasiteetti olisi juurikin tuo 10,5 kWh.

Eli 14,4 kWh brutto, 11,9 kWh akun latauksen viemä energia lataushäviöineen ja 10,5 kWh tuosta loppujen lopuksi on akussa käytössä. Eli jopa n. 4 kWh on siellä akun ala- ja yläpäässä suojana, ettei akku ole koskaan aivan tyhjä tai aivan täysi, joka sitten lisää käyttöikää. Alapäässä on todennäköisesti hieman enemmän (2,5-3 kWh?) , koska kyllähän auto akku tyhjänäkin kulkee HEVin tavoin melko pitkiäkin matkoja sähköllä kaupungissa ja sähkö tulee rinnalle aina, kun painetaan lappu lattiaan ja tarvitaan suorituskykyä.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Lämpötila vaikuttaa Kugassa kyllä paljon rangeen. Tänään tuli ajeltua mökille +1 C lämpötilassa 143 km, josta ladatulla sähköllä meni 43 km. Keskikulutukseksi muotoutui 75 km/h keskinopedella 3,8 l/100 km. Maantieajoa rajoituksilla 60-80-100, pääosa 80 km/h. Vastaavissa olosuhteissa meni tässä lämpimämpien kelien aikaan (+16 C) 54 km samoilla nopeuksilla. Toisaalta talvella pääsin tämän alimmillaan 3,6 l/100 km, kun ei ollut satasen pätkiä.

Se on myöskin huomattu jo moneen kertaan, että sama reitti takaisinpäin vie aina sellaiset 0,4-0,6 l/100 km vähemmän.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Taitaa kaikille plugari/sähkö autoille tuo kylmä olla myrkkyä.Kuten myös 120kmh motari nopeudet.Kokonaisuutena tuntuu tuo Kuga Phev kuitenkin olevan aika taloudellinen peli.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Uudessa Teknikens världissä oli testattu lataushybridejä.
Kugalla pääsi sähköllä 62 km.
Sorento: 59 km
Tarraco: 51 km.
XC60: 41 km.
Vertailun voitti Tarraco pisteen erolla toiseksi tulleeseen Kugaan. Kuga oli taloudellisin ja XC60 epätaloudellisin.
Volvon tulosta ihmeteltiin kun autosta löytyy kiihtyvyyttä mutta kulutus on kuin viime vuosikymmeneltä.
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Ainakin Sorento ja xc60 huomattavasti isompia autoja kuin Kuga,joten Sorento kyllä meni pitkälle sähköllä.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Sorento on selkeästi isompi. XC60 uusi malli on isompi, mutta Kuga on about saman kokoinen kuin vanha XC60. Useamman kerran jo tullut parkkipaikalla verrattua vanha XC60 tai vanhempi Audi Q5, niin eipä Kuga paljon pienemmäksi jää. Toki Ford ei ole premiumia (eikä Kuga sitä varsinkaan sisältä missään nimessä ole), mutta kooltaan se on kummiskin aika iso, yli 4,6 m pitkä ja siitä on onnistuttu jotenkin muotoilultaan tekemään pienemmän näköinen kuin se onkaan. Kugassa on joka tapauksessa aika kivasti tilaa, ison farmarin (Insignia B) jälkeen takatilatkin ovat varsin hyvät ja konttiinkiin vaan yllättävän paljon mahtuu, kun laitoin niskatukikiinnityksellä olevan kalterin kontiin. Sellaiset 750 litraa on selkeästi lastattavaa tilaa käytössä kattoon asti mitaten.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Toisen kerran omistusaikana piti käyttää auto tankilla. Yli 1600 km meni tällä tankilla.

Viimeisen tankillisen keskikulutus 2,2 l/100 km + sähkön keskikulutus 19,11 kWh/100 km.

Viimeisellä tankillisella kustannukset bensan osalta 3,71 euroa /100 km ja sähkön 1,87 e / 100 km eli yhteensä 5,58 e /100 km.

Keskikulutus koko ajalta atk:n mukaan 2,4 l/100 km (polttoainetalous-näyttö) ja sama lukema myös tankkauksista mitaten + sähkön keskikulutus 17,92 kWh/100 km.

Tällä hetkellä polttoainekustannukset keskimäärin 4,03 e /bensa + 1,82 e /sähkö, eli 5,85 e /100 km on maksanut Kugalla ajaminen.

Taitaa plugari sopia meikäläisen ajoprofiilin aika mukavasti.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
Avatar
janti
Viestit: 464
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja janti »

_otj_ kirjoitti: 09 Touko 2021 22:19 Viimeisen tankillisen keskikulutus 2,2 l/100 km + sähkön keskikulutus 19,11 kWh/100 km.

Viimeisellä tankillisella kustannukset bensan osalta 3,71 euroa /100 km ja sähkön 1,87 e / 100 km eli yhteensä 5,58 e /100 km.
9,8 snt/kWh, oliko nuo sähkön kustannukset miten laskettu? Vain muuttuvat sähkön kustannukset ja lataukset kotona yöllä?

Vertailuksi tuolla allekirjoituksen Mondeolla olen päässyt keskimäärin noin 5,5 €/100km polttoainekustannuksilla. Diesel-vero nostaa tuon noin 7 €/100km.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ööö...miten diesel vero nostaa kulutusta?

Sehän on sama ajat sitten kuinka paljon tahansa.

Miten muuten laskette tuon sähkön keskikulutuksen? Auton ilmoittaman perusteella vai sen mitä on töpselistä elektroneja vilissyt akkuun päin?
Eli onko hyötysuhteet huomioitu?
Avatar
janti
Viestit: 464
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Touko 2021 11:13 ööö...miten diesel vero nostaa kulutusta?
Tuossa puhuttiin/vertailtiin kustannuksista (€/100 km), eipä tuota hybridiä (tai sähkistä) voi oikein muuten verrata bensaan/dieseliin. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

9,8snt/kWh on kyllä halpa. Täällä Carunan monopolin vaikutusalueella pelkkä siirto (ilman kk-maksuja) on veroineen karvan alle 7,5snt/kWh. Joten jos saa sähkön erittäin halvalla, esim. 5snt/kWh, on kilowattitunnin todellinen hinta 12,5snt/kWh. Tässä ei ole mukana perusmaksuja, ne oletettavasti joutuu muutenkin maksamaan.

Jos hybridi vie sähköä 19,11kWh satasella, tulee sähkölle Carunan alueella hintaa vähintään 2,4€/100km. Siihen päälle bensakulut 4€/100km Ja ollaan kokonaiskulussa 6,4€/100km. Tämä vastaa tasan 4l/100km bensaa, polttoaineen maksaessa 1,6€/l.

Mun bensa-Kuga vie sekalaisessa ajossa 6,7l/100km, eli 10,7€/100km samalla bensahinnalla. Sanotaan reiluuden nimissä, että Kuga vie vaikka 7l/100km. Eroa hybridin hyväksi tulee silloin 4,8€/100km. 10.000km ajavalle vuodessa säästöä 480€ ja niin edelleen.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Edullista on ajo jos kotona saa ladattua kokonaishinnaltaan noinkin halpaa sähköä.

Suomessa kun eletään niin toivokaamme, että edullisuus säilyy. Täällä kun tuppaa monesti valtiovalta laittamaan veron liian edulliselle ajamiselle. Näinhän kävi kaasuautoille kun alkoivat yleistymään.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko tuo teitin sähköauton KWh kulutus siis se mitä auto väittää sen olevan vai onko se töpselistä mitattu latausenergia?

Jos haluaa oikeen eco autoilua niin ostaa aurinkopaneelit talon katolle...täysin ilmaista energiaa...silloin latailla 8-)

Diesel veroa ei oikeen voi laskea per 100km koska se riippuu paljolti siitä tuleeko noita 100km pätkiä vuodessa 50 vai 500...
eihän sähköautossakaan akun hintaa lisätä kilsoihin vaikka sillä on elinikä ja kovahko hinta.
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

janti kirjoitti: 10 Touko 2021 10:06
9,8 snt/kWh, oliko nuo sähkön kustannukset miten laskettu? Vain muuttuvat sähkön kustannukset ja lataukset kotona yöllä?
Kotona sähkö maksaa siirtomaksu + itse sähkö 10,6 snt/kWh, lisäksi tuossa on muutama ilmainen lataus mukana. Sähkönkulutukseen en jyvitä perusmaksuja, koska nehän joutuu joka tapauksessa maksamaan, sähköliitttymä on talossa oltava.

Sen sijaan dieselvero tulee laskea kulutukseen, koska dieselvero on myös käyttövoimasta johtuva valinta, eikä se tule kaikille ajoneuvoille automaattisesti. Edellinen autoni Insignia B söi dieseliä 6,3 l/100 km ja tästä laskien dieselin hinnalla 1,5 €/l, ajaminen maksoi 9,5 € /100 km. Dieselveron ja käyttömaksun erotus kun jaetaan vuotuisille ajokilometreille, Kugan tapauksessa on 500 euroa vuotuinen käyttömaksu vähemmän (Opelissa oli reilun 600 euroa, Kugassa vain satasen) ja ajan vuodessa n. 30000 km = 1,7 € /100 km. Eli Insignialla maksoi 100 km 11,2 euroa.

Säästö Kugalla näin ollen 5,35 €/100 km. Vuodessa 30000 km:n ajomäärällä 1600 euroa. Toki on todennäköistä, että kulutus tulee nousemaan tuolta 2,4 l/100 km lukemasta, kun syksyllä tulee työreissuja ja kesällä mahdollisesti pidempiä lomareissuja ym. Mutta uskoisin, että tuolla jossain 3,5 litran pinnassa keskimäärin pysyy siltikin.
Taunusautomaatti kirjoitti:
Miten muuten laskette tuon sähkön keskikulutuksen? Auton ilmoittaman perusteella vai sen mitä on töpselistä elektroneja vilissyt akkuun päin?
Eli onko hyötysuhteet huomioitu?
Lasken kulutuksen CTEK Njord GO latausaseman loggausten perusteella, sieltä saa suoraan exceliin logitiedot. Lisäksi käytän schuko-latauksissa energiamittaria välissä. Eli mitatun energian mukaan, jossa on mukana myös lataushäviöt ja mahdolliset sähkölämmitykset (kesällä viilennykset).

Auto ei ilmoita ladatun sähkön määrää, muuta kuin prosentteina. Kuitenkin kun tiedän, että n. 12 kWh menee akkuun häviöineen tyhjästä täyteen, saa prosenttiluvuista laskettua suhtkoht tarkat luvut, jos ei ole tullut logattua muutoin.

Sähköllä ajamisen mukavuudelle ja vaivattomuudelle ei voi laskea hintaa. Se on vaan alle 60 km/h nopeuksissa niin miellyttävää, sen yli sitten toki muu melu jo peittää polttomoottorin äänen, eikä Kugassakaan polttiksen toimintaa havaitse kuin mittaristoa tuijottamalla tai oikein kovissa kiihdytyksissä. Tämän muutaman viikon kokemuksella jo uskallan sanoa, että seuraava auto on täyssähköinen. Latausasemiakin tulee lähivuosina kovaa vauhtia mm. ABC-asemille ja sitten pidemmätkin matkat onnistuvat nopein latauksin.
Focus_2.0 kirjoitti:
Suomessa kun eletään niin toivokaamme, että edullisuus säilyy. Täällä kun tuppaa monesti valtiovalta laittamaan veron liian edulliselle ajamiselle.
Se on aivan varma asia, että verottaja ottaa omansa tavalla tai toisella. Kun sähköautoilusta tulee valtavirtaa ja vaikka se olisi miten puhdasta tahansa, on olemassa miljoona muuta syytä vastustaa yksityisautoilua ja verottaa sitä. Akkujen tuotanto ja käytetyt akut on ympäristöriski jne. Joku kilometripohjainen verotussysteemi tai kamerapohjainen valvonta (moottoritiemaksut) varmasti tulee jossain kohtaa. Valtio alkaa jo tällä ladattavien määrällä olla liemessä verotulojen tippuessa, liikenne kun tuottaa moninkertaisesti tuloja kuin mitä siihen investoidaan. Vaikka maksan vaikka palkkatuloistani ihan mielellään veroja, kieltämättä plugaria ostaessa myös tuo alhainen verotusaste oli yksi miellyttävä tekijä.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kunnei vaan kävisi sähköautoille kuten petrooliautoille aikanaan...kunhan niitä on tarpeeksi niin verokarhu iskee... ;)

Tässä tietoa

https://www.youtube.com/watch?v=DqR_VvOmQmU

Sinällään ei käy kiistäminen että sähköllä on hieno ajella. Kunhan sitä on saatavilla.
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Touko 2021 21:26 kunnei vaan kävisi sähköautoille kuten petrooliautoille aikanaan...kunhan niitä on tarpeeksi niin verokarhu iskee... ;)

Tässä tietoa

https://www.youtube.com/watch?v=DqR_VvOmQmU

Sinällään ei käy kiistäminen että sähköllä on hieno ajella. Kunhan sitä on saatavilla.
Ei tarvitse pitkään odotella. Tänään julkistettavassa työryhmän raportissa kerrotaan lisää vähentyneideni päästöjen vaikutuksesta valtion verokertymään.

Lainaus Iltalehden artikkelista: "Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan." https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4 ... dbca95918e
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Aivan varmasti keksivät veron myös sähköautoilulle, jostain ne rahat on saatava auto- ja polttoaineverojen tilalle. Liikenne on lypsylehmä. Samaan aikaan LVM kuitenkin haluaa edesauttaa siirtymää ladattaviin autoihin. Jos jäljelle jäävien polttomoottoriautoilijoiden polttoaineveroja korotetaan, se iskee pahiten pienituloisiin, joilla ei ole varaa uuteen autoon. Sähkön kanssa sama homma, korotus iskisi koviten heikoimmassa asemassa oleviin.

Gps- tai kamerapohjaiset tiemaksut olisi suhteellisen kallis järjestelmä rakentaa ja sen maksaisivat tietysti autoilijat. Helpointa olisi vaan vuosittain luetuttaa mittarilukema katsastuskonttorilla ja sen perusteella maksu. Tiedän, mittareita voi näpelöidä, mutta kuinka moni sellaiseen ihan oikeasti lähtisi ja valvonta vaan kuntoon ja kovat sakot pajoille, jotka tuollaista tekisivät. Sehän olisi selkeästi rikollista toimintaa, on toki sitä jo nyt. Tuolla ei toki voisi katsoa km-hintaa tien kalleusluokan mukaan, kuten GPSillä.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Menee nyt vähän aiheesta sivuun mutta koska tämä otsikon mukainen suvisämpyläkin kulkee sähköllä niin menköön. :D

Sitten kun aika on kypsä ja sato valmis korjattavaksi (liikkellä tarpeeksi sähköautoja) niin EU-tasolta valmistajat pakotetaan jakamaan autojen liiketiedot sekä autoihin ladatun sähkön määrät, Suomessa Trafille joka sitten huolehtii datan pohjalta sopivan ”kompensaation” pyytämisestä auton omistajalta. Sitten vaan päättää halutaanko kupata kilometrien mukaan eri alueilla ajamisesta vai otetaanko kwh-lukeman pohjalta verot.

Noh, ehkäpä nyt spekuloin mutta teknisesti tämä on tehtävissä koska käytännössä kaikki uudet ladattavat vekottimet tuuppaavat jo nyt paljon dataa valmistajille. Tietosuojan ja politiikan puolella tietysti grilli ja aihe on tulikuuma…
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Mielestäni autoilijoiden edun mukaista on nyt vähän jarrutella sähköautojen hankintoja. Poliitikkojen ja virkamiesten lausunnoista näkee aivan selvästi, että kun sähköautoja vaan tulee tarpeeksi, niin verot kyllä nousevat silläkin puolella. Sähköautojen tekniikkakin on vielä monelta osin lapsen kengissä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

EI ole vielä enempiä huudeltu akku tuotannon ympäristöongelmista...

Ja mikä onkaan 8v vanhan sähköauton arvo kun akku on vaihtokunnossa... 8t eur investointi tulossa...

35t eur autoon se ei ole paha...mutta 10k eur autoon aika paha...
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

En keksi yhtään perustetta, miksi PHEV-Kugan voimalinja olisi jotenkin lapsenkengissä. Tekniikka on koeteltua jo kymmenien vuosien takaisesta Fordin ja Toyotan yhteiskehitystyöstä. Auto kulkee puolet halvemmalla kuin sama auto polttiksella. Tehoa on tarvittaessa tarjolla 225 hv ja hyvin liikkuu, kun pedaalin survaisee kohti lattiaa. Kesän tullen pääsee 50-60 km sähköllä vaihtelevassa ajossa kummemmin yrittämättä. Ajoakku voisi olla isompi ja ilmalämpöpumppu olisi plussaa. Mutta tämä on nykyplugareista varmasti yksi parhaista teknisesti.

Täyssähköautotkin kehittyy ja merkittävin este Suomessa on vielä harva latausverkosto pääväylillä. Se kun saadaan kuntoon, en jää polttiksia kaipaamaan. Esim. Skoda Enyaq on aidosti hieno auto ja myös ilahduttivan paljon normaalin auton näköinen.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

_otj_ kirjoitti: 19 Touko 2021 20:57 En keksi yhtään perustetta, miksi PHEV-Kugan voimalinja olisi jotenkin lapsenkengissä. Tekniikka on koeteltua jo kymmenien vuosien takaisesta Fordin ja Toyotan yhteiskehitystyöstä. Auto kulkee puolet halvemmalla kuin sama auto polttiksella. Tehoa on tarvittaessa tarjolla 225 hv ja hyvin liikkuu, kun pedaalin survaisee kohti lattiaa. Kesän tullen pääsee 50-60 km sähköllä vaihtelevassa ajossa kummemmin yrittämättä. Ajoakku voisi olla isompi ja ilmalämpöpumppu olisi plussaa. Mutta tämä on nykyplugareista varmasti yksi parhaista teknisesti.
Tästä olen aivan samaa mieltä. Jotenkin alkanut tämä Kuga kuitenkin kiinnostamaan ja piti oikein perehtyä tekniikkaan. Voimalinja toimii kyllä tosi hienosti ja kuten sanoit, tuota on harjoiteltu yhdessä Toyotan kanssa pitkään. Jenkkilässä samaa perustekniikkaa ollut liikkeellä yli 15 vuotta ja maileja on kertynyt paljon. Ajokokemus on kokonaisuutena varsin sähköautomainen myös polttiksella ajaessa. Luulin ensin vaihteistoa joksikin CVT-remmihässäkäksi mutta siinähän on varsin nerokkaasti toteutettu sähkömoottorilla säädettävä välitys polttomoottoria varten. Planeettapyörästö siis kyseessä eikä mikään hihnaviritys kuten luulin. Kun vähän perehtyy niin tämä on Toitsan kanssa markkinoiden taloudellisen/kehittynein/yksinkertaisin hybridivoimalinja. Onhan tämä suvisämpylä omaan silmään ihan ok mutta sisustus on vaan joiltakin osin vähän eldorado-laatua viimeistelyn suhteen.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
_otj_
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Huhti 2021 22:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _otj_ »

Sisustan materiaalit on auton heikoin lenkki. Plugarina ST Line X:nä tai Vignalena puhutaan kuitenkin viidenkympin autosta ja siihen nähden löytyy sisustasta aika halpaa muovia. Mutta ajossa auto tuntuu laadukkaalta ja aika äkkiä noihin muoveihin vaan on tottunut, ei ne häirinneet kauaa. Ratti istuu hyvin käteen, digimittaristo on hieno, penkit on mukavat ja laadukkaat ja niiden nahka-Alcantara verhoilu näyttää ja tuntuu hyvältä. Kunhan ei varsinkaan takaovien muoveja mene katselemaan niin kyllä tuon kanssa pärjää.

Se mikä vähän harmittaa, niin Brittifoorumeilla on kerrottu Kugaan 2021 alkuvuonna tehdyistä varustehuononnuksista, kuten karsittu pois 230 V pistoke keskikonsolista, takaluukun valo poistettu, B&O kaiutinmerkkejä poistettu ja metalliset kynnyslistat poistettu. Eli entisestään heikennetty sisustaa muutaman euron säästön tähden. Tietysti ei välttämättä ole näin kaikkien maiden malleissa, mutta tapahtuuhan tuota monella merkillä. Auto esitellään tietynlaisena, aletaan karsia varusteita matkan varrella ja sitten taas faceliftissä palautellaan.
:ford: Kuga ST-Line X PHEV 2020
Kuva
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Ei minulla mitään Kugaa vastaan ole, kävin itsekin sellaista vilkaisemassa mutta petyin juuri tuohon sisustukseen, joka toi mieleen jotkut korealaiset autot.

Täyssähköautojen kohdalla tullaan näkemään isoja parannuksia niin akkutekniikan kuin latausverkostonkin suhteen. Eihän noilla autoilla tänä päivänä pääse talvioloissa kuin parisataa kilometria - eli kalliita kauppakasseja. Itse en ainakaan aio tässä vaiheessa mennä mukaan mihinkään poliitikkojen vedätyksiin.
Vastaa Viestiin