Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
xflex
Viestit: 150
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex »

Samoin ekoja farkkuja tämä, syyskuussa 18 tehty. Taitaa olla sellainen artesaaniyksilö kun kaikki on pelannut hienosti.

Piti oikein töistä lähtiessä kyylata miten tuon kelloprobleeman saa esiin. Tässäpä testiceissi...

Sync 3.4 build 20136 F7 kartat, kello oikeassa ajassa
1. Auto parkissa hallissa tai tallissa, GPS katveessa
2. Auto käyntiin, kello oikeassa ajassa
3. Auto ulos hallista ja takaisin GPS:n ‘kuuluville’, noin minuutin kuluttua kello siirtyy itsekseen +1h
4. Kello pysyy väärässä ajassa kotiin asti
5. Auto jää ulos parkkiin ja lukkoon
6. Vartin päästä takaisin autolle ja liikkeelle. Kello edelleen väärässä ajassa +1h
7. Noin minuutin kuluttua kello siirtyy itsestään oikeaan aikaan

Joltain bugiltahan tuo haisee - laitan pajalle tästä viestiä mutta taitaa olla sama vaikka menisi nevalle sahaa soittamaan ja uutta riliisiä odottelemaan.

Mutta en nyt enempää tästä täällä haastele - tauti todettu mutta lääke hakusessa.
Focus Wagon 2.0 TDCi EcoBlue A8 Titanium -18 ja Focus HB 1.0 M6 Titanium -17
Sanpool
Viestit: 66
Liittynyt: 11 Kesä 2012 22:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Sanpool »

Hessu81 kirjoitti: 16 Marras 2020 17:38
Sanpool kirjoitti: 16 Marras 2020 13:30 Sama kuin muutamalla muullakin. Ei tipu karttoja,F7 edelleen.
En jaksa tämän kanssa tapella.
Kahdesta pk-seudun huoltolafkastakin tuli asiaa kyseltyä mutta minkäänlaista apua ei sieltä tullut.Olkoon, iphonessa on kartat.
:ford: ja softaosaaminen :thumbup:
Meillä ihan ensimmäisiä mk4 farmareita. Webasto ja muut sähköt toimii, mutta kartat F7) ja sync ei päivity sitten millään. Tai no ainakaan päivityksiä hakemalla auton näytön kautta. Ja on jaettu yhteys puhelimesta
Omani Lokakuussa 18 rekisteröity,alkupään yksilöitä siis myöskin.
Sync päivittyi muttei kartat.
Muista sähköistä, S/S ongelmia on ollut ja toisinaan vieläkin.
Jotain hämärää tuossa virranhallinnassa on, syyt lienee niitä mitä täällä käyty läpi.
Viime viikolla auto seisoi 3 päivää ja sen jälkeen oli virrat todella vähissä.Tai jos radio on vaikka puoli tuntia päällä auto herjaa virran vähyydestä.Saa nähdä pääseekö tällaisista joskus eroon vai ehtiikö auto vaihtua sitä ennen.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A8 Titanium -18
kakadu
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015 14:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja kakadu »

@rsk@ kirjoitti: 13 Marras 2020 09:11
kakadu kirjoitti: 12 Marras 2020 18:04
On Fordin omat mukana tulleet vanteet ja renkaat. Olin jo yhteydessä myyjäliikkeeseen ja kehotti käyttämään lähimmässä Ford huollossa. En nyt sit tiedä mitä tuolle on tehtävissä muuta kuin renkaiden uudelleen tasapainotus. Vaikka rengasliikkeen asentaja kävi koeajamassa auton ja sanoi, ettei se enää johdu tasapainotuksesta, vaan ehkä enemmän juuri itse renkaasta, pintakuviosta, nastoista, koko, paineet, kaikki yhdessä.. Jos tasapainotus ei auta niin sit kai on vaan totuttava. Toivottavasti se on vain ominaisuus eikä vika.. Onhan se vähän puuduttavaa lähteä pitemmälle reissulle, tosin eipä talvella tule yli 120 kmh ajettua kuitenkaan...
Ei muuta kuin merkkiliikkeelle vaan liukkaasti selvittämään asiaa, niinkauan kun auton myynyt liikekkin on sitä mieltä.
Auto kävi nyt Porvoon Laakkosella. Koeajolla huomasivat jyristävän. Renkaissa ja vanteissa ei vikaa, eikä myöskään tasapainotus ongelmaa. Lopputulema oli, että johtuu renkaasta, on tuon renkaan pintakuvioinnin ominaisuus. Tätä samaa se rengasasentajakin tuumasi. Ei kait sille sitten mitään voi. Sanoivat, että siellä on joku toinenkin käynyt saman asian takia! Parempi näin kuin että olisi ollut jotain vikaa.
Mon85
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Marras 2019 09:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Mon85 »

Edellisessä autossa oli hakkapeliitta 8 ja ne oli rungoltaan tukevat ja suuntavakaat. Nykyisessä on Contin Icecontact 3 kuminastoilla ja tuntuma on noiden hakkojen ja kitkarenkaiden välimaastosta. Varsinkin kevään lämpimillä oli todella vetelät mutta kylmemmällä kelillä (alle +5) ihan hyvät ajella
Focus Active wagon, 182hp Ecoboost A8
fordever
Viestit: 384
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

kakadu kirjoitti: 17 Marras 2020 12:02
@rsk@ kirjoitti: 13 Marras 2020 09:11

Ei muuta kuin merkkiliikkeelle vaan liukkaasti selvittämään asiaa, niinkauan kun auton myynyt liikekkin on sitä mieltä.
Auto kävi nyt Porvoon Laakkosella. Koeajolla huomasivat jyristävän. Renkaissa ja vanteissa ei vikaa, eikä myöskään tasapainotus ongelmaa. Lopputulema oli, että johtuu renkaasta, on tuon renkaan pintakuvioinnin ominaisuus. Tätä samaa se rengasasentajakin tuumasi. Ei kait sille sitten mitään voi. Sanoivat, että siellä on joku toinenkin käynyt saman asian takia! Parempi näin kuin että olisi ollut jotain vikaa.
Mk4 Focus taitaa olla siinä mielessä herkkä sekä renkaille että tienpinnan laadulle, että ainakin äänimaailma riippuu kovinkin paljon em. tekijöistä. Itse väittäisin, että suurin osa äänistä ja sitä myötä muista tuntemuksista tulee ns. rungon kautta eikä ehkä niinkään suoraan äänenä tienpinnan ja renkaan välistä.

Saattaa olla niin, että näistä vakio-Focuksista ST-Line on kaikkein herkin, koska alusta on "tiukin"?

Silloin kun "tähdet ovat kohdillaan", Focus on ihan kohtuullisen hiljainen, mutta on myös hetkiä jolloin äänimaailma raastaa. Lausunnon perusteena 215/50R17 koossa olevat Michelin Primacy 4-kesärenkaat ja Continental ContiIceContact 2-nastarenkaat.

Jossakin sadussa kerrotaan prinsessasta, joka aisti herneen kahdeksan patjan läpi. Vähän samalla tavalla Focus kyllä löytää renkaista ja tienpinnasta aika tavalla kaiken ääntä ja kenties muitakin tuntemuksia aiheuttavan.

Jos vaikka nastojen ja renkaiden hioutuminen (kuluminen) vähän tasaisi menoa muutaman sadan kilometrin jälkeen?
Ford Focus 1.5 EcoBoost 182hp M6 ST-Line Wagon 2020
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

Talvirenkaat pitäisi vaihtaa. Jää epäselväksi, mihin kohtaan tunkki pitäisi tällätä, koska käyttöohjekirjan kuva on epäselvä enkä näe autossakaan mitään merkkejä (kuulemma "pienet nuolenmuotoiset merkit näyttävät paikat"). Youtubestakaan en löytänyt videoita. Vinkkejä? (Ensimmäinen kerta, kun tuli vanhaa Puntoa ikävä, haha.)
PiuhaPoikki
Viestit: 772
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Motorcade kirjoitti: 18 Marras 2020 10:07 Talvirenkaat pitäisi vaihtaa. Jää epäselväksi, mihin kohtaan tunkki pitäisi tällätä, koska käyttöohjekirjan kuva on epäselvä enkä näe autossakaan mitään merkkejä (kuulemma "pienet nuolenmuotoiset merkit näyttävät paikat"). Youtubestakaan en löytänyt videoita. Vinkkejä? (Ensimmäinen kerta, kun tuli vanhaa Puntoa ikävä, haha.)
On mulla ainakin helmassa sellaiset syvennykset edessä ja takana. Erottyy kyllä kun kurkkii helman alle.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Marras 2020 10:14 On mulla ainakin helmassa sellaiset syvennykset edessä ja takana. Erottyy kyllä kun kurkkii helman alle.
Kurkin sinne juu, mutta en näe mitään nuolia. Ainoastaan sellainen ehkä vajaan 10 cm:n levyinen alue, jonka kohdalta helma (musta) "katkeaa" ja näkyvissä on vain auton pellin väriä (minun tapauksessani siis valkoista). Tästä valkoisesta kohdasta siis ilmeisesti tunkataan, ts. pääasia ettei helmaan tunkilla kosketa?

Neuvoista kiittäen - huomenna sataa ja perjantaina tuleekin jo lunta. :P
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Marras 2020 10:14 On mulla ainakin helmassa sellaiset syvennykset edessä ja takana. Erottyy kyllä kun kurkkii helman alle.
Tarkoitat syvennyksellä varmaan siis sitä kohtaa/lovea, missä helma "katkeaa" jokusen sentin matkalta?
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

Eli tunkki linkin kuvassa ympyröityyn kohtaan (kuva etuvasemmalta)?

https://photos.google.com/album/AF1QipN ... CdiCvJYAey
PiuhaPoikki
Viestit: 772
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Motorcade kirjoitti: 18 Marras 2020 11:34 Eli tunkki linkin kuvassa ympyröityyn kohtaan (kuva etuvasemmalta)?

https://photos.google.com/album/AF1QipN ... CdiCvJYAey
Kuva ei aukea mutta muovihelman ketkeamasta olen tunkannut hallitunkilla. Kumitassu vaan väliin ettei suostesuojaukset vaurioiu.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Motorcade
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Elo 2018 07:57

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Motorcade »

PiuhaPoikki kirjoitti: 18 Marras 2020 12:26 Kuva ei aukea mutta muovihelman ketkeamasta olen tunkannut hallitunkilla. Kumitassu vaan väliin ettei suostesuojaukset vaurioiu.
Jees, kiitos vinkeistä. Oudon kapea/terävä se kohta, josta nostetaan, mutta kumin suojaamana kun pumppasi, niin hyvin onnistui, ehe ehe.

Talkoisiin "vahingossa" eksynyt isäukko oli heti nostamassa ihan väärästä paikasta. Olisi varmaan muovit komiasti paukkunut. :shock:

Puntossa kun ei mitään muovihelmoja ollut, niin ei ollut niin millipeliä, mihin tunkin tyrkkää. Mutta en valita, koska siihen ne Punton "paremmat" puolet sitten jäävätkin. :lol: (Nimim. Toukokuusta ajeltu 125 hv bensa-Titaniumilla ilman ensimmäistäkään probleemaa)
AAR85
Viestit: 411
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Vaikuttaako sisätilan lämpötilan säätö webaston lämmitystehoon? Oli yöllä tullut sentti lunta ja lämpötila just ja just pakkasen puolella. Webasto ajastettuna ja tuulilasista oli sulanu 2 nyrkin kokosta aluetta ja etusivuista 1/3. Autos sisälämpötila lähdettäessä 10astetta. Sisälämpötilan säätö 22. Mietin vaan, että onko 5kw webasto noin tehoton vai teenkö jotain väärin? Tuttava vinkkasi, että hänen opelissa lämpötilan säätö vaikuttaisi webastoon? Että tarttis laittaa ns lämmöt täysille?
Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Vootrson
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Maalis 2019 13:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Vootrson »

AAR85 kirjoitti: 20 Marras 2020 05:54 Vaikuttaako sisätilan lämpötilan säätö webaston lämmitystehoon? Oli yöllä tullut sentti lunta ja lämpötila just ja just pakkasen puolella. Webasto ajastettuna ja tuulilasista oli sulanu 2 nyrkin kokosta aluetta ja etusivuista 1/3. Autos sisälämpötila lähdettäessä 10astetta. Sisälämpötilan säätö 22. Mietin vaan, että onko 5kw webasto noin tehoton vai teenkö jotain väärin? Tuttava vinkkasi, että hänen opelissa lämpötilan säätö vaikuttaisi webastoon? Että tarttis laittaa ns lämmöt täysille?
Seikkailin juuri alkuviikosta auton valikoissa ja siellä oli muistaakseni kohta, mistä pääsi valitsemaan, onko sisätilassa Webaston default-asetus (mikä tuntuu vähän hengettömältä) vai itse asetettu sisätilan puhaltimen asento & lämpötila.
:ford: :it
Nyt: Focus ST-line 5-ov, 1,5 ecoboost A8 -19
Ex: Focus ST-line wagon, 1,0 ecoboost A6 -17
Ex: Focus Trend 5-ov, 1,0 ecoboost M6 -15
Ex: Focus wagon, 1,6 tdci M5 -09
PiuhaPoikki
Viestit: 772
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

EI ne säädöt ymmärtääkseni itse webaston tehoon vaikuta. Sillä 5kw teholla se posottaa kunnes tietty jäähdytysnesteen lämpötila on saavutettu. Sitten pudottaa tehoa.
Pitää ottaa huomioo se, että webasto lämittää ja kierrättää jäähdytysnstettä ja se ottaa aikansa ennen kuin se ämpärillinen vettä on lämmittty.

Mutta vähän hengetön se sisälämmitys on verrattuna esimerkiksi MK2 focuksn eberiin. Olen itse tullut siihen tulokseen että parhaan lopputuloksen saa aikaiseksi pitämällä lämmityslaitteen auto-asennossa.

Vanhassa connectissa kun laittoi illalla puhaltimen III-asentoon ja puhalluksen kokonaan tuulilasille niin lasi oli aamulla eberin käynnistyttyä hetkessä sula. Tässä MK4 fokkerissa sama taktiikka ei tunnu toimivan ja aikaa kuluu kolminkertaisesti.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 411
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Vootrson kirjoitti: 20 Marras 2020 06:31Seikkailin juuri alkuviikosta auton valikoissa ja siellä oli muistaakseni kohta, mistä pääsi valitsemaan, onko sisätilassa Webaston default-asetus (mikä tuntuu vähän hengettömältä) vai itse asetettu sisätilan puhaltimen asento & lämpötila.
Eikö tää asetus ollut siihen, että miten se puhaltaa silloin, kun auto käynnistetään etänä?
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Marras 2020 07:06 EI ne säädöt ymmärtääkseni itse webaston tehoon vaikuta. Sillä 5kw teholla se posottaa kunnes tietty jäähdytysnesteen lämpötila on saavutettu. Sitten pudottaa tehoa.
Pitää ottaa huomioo se, että webasto lämittää ja kierrättää jäähdytysnstettä ja se ottaa aikansa ennen kuin se ämpärillinen vettä on lämmittty.

Mutta vähän hengetön se sisälämmitys on verrattuna esimerkiksi MK2 focuksn eberiin. Olen itse tullut siihen tulokseen että parhaan lopputuloksen saa aikaiseksi pitämällä lämmityslaitteen auto-asennossa.

Vanhassa connectissa kun laittoi illalla puhaltimen III-asentoon ja puhalluksen kokonaan tuulilasille niin lasi oli aamulla eberin käynnistyttyä hetkessä sula. Tässä MK4 fokkerissa sama taktiikka ei tunnu toimivan ja aikaa kuluu kolminkertaisesti.
Okei. Kiitos. Kyllä tuo tosiaan on aika hengetön. Käytännössä nollakeli ja hieman vetistä lunta ei pysty sulattamaan.. Ruksasin webaston sen takia, kun oli muutaman kympin liikkeen lämpöpakettia (lohko+lämppäri) halvempi. Emännän edellisessä ’12 V50:ssä oli todella paljon tehokkaampi se eberi.
Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Avatar
Rusakko_
Viestit: 260
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Ainakin jälkiasenteisissa polttoainelämmitinasennuksissa usein kytketään ilmastoinnin ohjaus siten, että se pohottaa tuulilasiin ja suht kovalla puhallinnopeudella ja näin oli omassanikin aikoinaan. 4,7 kW "pikku"Eberi sulatti tuulilasin suht nopeasti, vaikka kone oli parin litran dieselfarkku. Siinä keskityttiin oikeasti tuulilasin sulattamiseen. NykyFocus lämpeää 5kW:n Webastolla "hitaammin", mutta minusta tuntuu, että sitä puhallusta ohjataan jalkatilaankin, mikä näkyy tietenkin siinä että tuulilasi sulaa hitaammin. Mulla on oikeastaan aina ilmanvaihto AUTO-asennossa ja pienimmällä puhallinnopeudella ajossa. Ja joo, rauhallisempi tuo on lämpeämään, mutta lämpeää tasaisemmin. Eikä tuokaan mikään hidas ole. Nollakelillä 10 min, pakkasilla max 20 min. Tulipalopakkasia en ole kokenutkaan Focuksella.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Joonas111
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Kesä 2020 12:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Joonas111 »

Focusta miettiville. ST-line Focuksella, jossa on litranen manuaali tekniikka on nyt takana 37tkm. Viimeaikoina olen käynyt koeajamassa uutta A3 ja Golfia, miettien vaihtoa. Täytyy kyllä sanoa, että ajettavuudessa Focus pesee nämä molemmat. Ohjauksen tuntuma, alustan jäykkyys ja ohjauksen nopeus ovat Focuksen valtteja. Lisäksi minusta Focuksessa, ainakin tuntumaltaan istutaan matalammalla. Golf ja A3 vetävät taas hieman pidemmän korren laatuvaikutelmassa ja erikoispenkeillä (sportit ja ergot) ajoasennossa näin pitkälle +185 senttiselle on parempi.

Ainoa negatiivinen asia autossa on Autokeskuksen toiminta. Se voi henkilöityä joihinkin ei-asiakaspalvelualttiisiin. Summa summarum, voisin ehkä harkita Fordia myös uudelleen.
Joonas111
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Kesä 2020 12:05

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Joonas111 »

fordever kirjoitti: 17 Marras 2020 15:00
kakadu kirjoitti: 17 Marras 2020 12:02

Auto kävi nyt Porvoon Laakkosella. Koeajolla huomasivat jyristävän. Renkaissa ja vanteissa ei vikaa, eikä myöskään tasapainotus ongelmaa. Lopputulema oli, että johtuu renkaasta, on tuon renkaan pintakuvioinnin ominaisuus. Tätä samaa se rengasasentajakin tuumasi. Ei kait sille sitten mitään voi. Sanoivat, että siellä on joku toinenkin käynyt saman asian takia! Parempi näin kuin että olisi ollut jotain vikaa.
Mk4 Focus taitaa olla siinä mielessä herkkä sekä renkaille että tienpinnan laadulle, että ainakin äänimaailma riippuu kovinkin paljon em. tekijöistä. Itse väittäisin, että suurin osa äänistä ja sitä myötä muista tuntemuksista tulee ns. rungon kautta eikä ehkä niinkään suoraan äänenä tienpinnan ja renkaan välistä.

Saattaa olla niin, että näistä vakio-Focuksista ST-Line on kaikkein herkin, koska alusta on "tiukin"?

Silloin kun "tähdet ovat kohdillaan", Focus on ihan kohtuullisen hiljainen, mutta on myös hetkiä jolloin äänimaailma raastaa. Lausunnon perusteena 215/50R17 koossa olevat Michelin Primacy 4-kesärenkaat ja Continental ContiIceContact 2-nastarenkaat.

Jossakin sadussa kerrotaan prinsessasta, joka aisti herneen kahdeksan patjan läpi. Vähän samalla tavalla Focus kyllä löytää renkaista ja tienpinnasta aika tavalla kaiken ääntä ja kenties muitakin tuntemuksia aiheuttavan.

Jos vaikka nastojen ja renkaiden hioutuminen (kuluminen) vähän tasaisi menoa muutaman sadan kilometrin jälkeen?
Jep. ST-line täällä ja kun vaihtoi alkuperäiset kesätassut kitkoille, niin mukavuus koheni heitolla. Kesätassut taitaa olla aika jäykkää luokkaa, joten välittää erinomaisesti värinät kabiiniin. Rengasvalinnalla voi vaikuttaa melkoisesti.
AAR85
Viestit: 411
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Rusakko_ kirjoitti: 20 Marras 2020 14:23 Ainakin jälkiasenteisissa polttoainelämmitinasennuksissa usein kytketään ilmastoinnin ohjaus siten, että se pohottaa tuulilasiin ja suht kovalla puhallinnopeudella ja näin oli omassanikin aikoinaan. 4,7 kW "pikku"Eberi sulatti tuulilasin suht nopeasti, vaikka kone oli parin litran dieselfarkku. Siinä keskityttiin oikeasti tuulilasin sulattamiseen. NykyFocus lämpeää 5kW:n Webastolla "hitaammin", mutta minusta tuntuu, että sitä puhallusta ohjataan jalkatilaankin, mikä näkyy tietenkin siinä että tuulilasi sulaa hitaammin. Mulla on oikeastaan aina ilmanvaihto AUTO-asennossa ja pienimmällä puhallinnopeudella ajossa. Ja joo, rauhallisempi tuo on lämpeämään, mutta lämpeää tasaisemmin. Eikä tuokaan mikään hidas ole. Nollakelillä 10 min, pakkasilla max 20 min. Tulipalopakkasia en ole kokenutkaan Focuksella.
Mulla oli auto2 asennossa tuo puhallus. Kyllä mua huolestuttaa jos -0,5 ”pakkasessa” jää n. sentin vetinen lumikerros sulamatta. 40 minuuttiahan tuo webasto pöhisee maksimissaan ajastettuna. Sitä en osaa sanoa tarkkaan, että miten kauan se on pöhissyt, mutta herättyäni kävin kuuntelemassa ja täysi pöhinä oli päällä. Heräämisestä lähtöön oli 25min. Sen kumminkin tiedän, että edellinen mk4 focus calixin lämppärillä olisi ollut jokanen ikkuna sulana.

linkki kuvaan

Ps. Meidän 2. saksantuonti v60:een asennettiin jälkiasennuksena sama evo5 weba ja se on ihan yhtä tehoton. Edellinen kakkonen ’12 V50 eberi oli sitten taas sitä luokkaa, että -20 pakkasessa lasit sulana ajastettuna. Myös lumisateella.
Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
EeroH
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

AAR85 kirjoitti: 21 Marras 2020 00:1240 minuuttiahan tuo webasto pöhisee maksimissaan ajastettuna. Sitä en osaa sanoa tarkkaan, että miten kauan se on pöhissyt, mutta herättyäni kävin kuuntelemassa ja täysi pöhinä oli päällä. Heräämisestä lähtöön oli 25min.
Eikö se säädä lämmitysajan itse ulkolämpötilan mukaan?
Avatar
Rusakko_
Viestit: 260
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

AAR85 kirjoitti: 21 Marras 2020 00:12
Rusakko_ kirjoitti: 20 Marras 2020 14:23 Ainakin jälkiasenteisissa polttoainelämmitinasennuksissa usein kytketään ilmastoinnin ohjaus siten, että se pohottaa tuulilasiin ja suht kovalla puhallinnopeudella ja näin oli omassanikin aikoinaan. 4,7 kW "pikku"Eberi sulatti tuulilasin suht nopeasti, vaikka kone oli parin litran dieselfarkku. Siinä keskityttiin oikeasti tuulilasin sulattamiseen. NykyFocus lämpeää 5kW:n Webastolla "hitaammin", mutta minusta tuntuu, että sitä puhallusta ohjataan jalkatilaankin, mikä näkyy tietenkin siinä että tuulilasi sulaa hitaammin. Mulla on oikeastaan aina ilmanvaihto AUTO-asennossa ja pienimmällä puhallinnopeudella ajossa. Ja joo, rauhallisempi tuo on lämpeämään, mutta lämpeää tasaisemmin. Eikä tuokaan mikään hidas ole. Nollakelillä 10 min, pakkasilla max 20 min. Tulipalopakkasia en ole kokenutkaan Focuksella.
Mulla oli auto2 asennossa tuo puhallus. Kyllä mua huolestuttaa jos -0,5 ”pakkasessa” jää n. sentin vetinen lumikerros sulamatta. 40 minuuttiahan tuo webasto pöhisee maksimissaan ajastettuna. Sitä en osaa sanoa tarkkaan, että miten kauan se on pöhissyt, mutta herättyäni kävin kuuntelemassa ja täysi pöhinä oli päällä. Heräämisestä lähtöön oli 25min. Sen kumminkin tiedän, että edellinen mk4 focus calixin lämppärillä olisi ollut jokanen ikkuna sulana.

linkki kuvaan

Ps. Meidän 2. saksantuonti v60:een asennettiin jälkiasennuksena sama evo5 weba ja se on ihan yhtä tehoton. Edellinen kakkonen ’12 V50 eberi oli sitten taas sitä luokkaa, että -20 pakkasessa lasit sulana ajastettuna. Myös lumisateella.
Kun muistais, niin täytyis kokeilla laittaa vaikka Auto3:lle ja ohjaus tuulilasille ennen sammutusta. Muutamana aamuna olen mennyt autoon seuraamaan auton lämmitystä. Sen kuulee selvästi, kun sisätilapuhallus käynnistyy ja se tapahtuu pikkupakkasilla ehkäpä vajaassa 10 minuutissa. Ilmeisesti lämpöä on jo verran kehittynyt , koska tuulilasiin pian sulat kohdat ilmestyvät. Puhallus on kyllä vaimea ja olenkin ajatellut, että lämpöä puhalletaan muistakin räppänöistä samaan aikaan. Pikkupakkasilla 20 min päästä auto on kyllä jo hyvinkin lämmin ja ikkunat sulat.

Olisko polttoainelämppäreihinkin iskenyt jotain päästörajoituksia tms, niin että eivät ole ilmoitetusta tehostaan huolimatta niin tehokkaita. Tai niiden toimintaa karsoittumisen vuoksi muutettu tms...

Hankala arvioida kovin tieteellisesti laitteiden lämmitystehoa, kun pitäisi olla mittauslaitteita ym, että saadaan aistinvaraiset seikat eliminoitua, kuten "musta tuntuu" ja "mun mielestä", mitkä on olosuhteet (lämpötila, tuuli...), kuinka paljon lämmitetään moottoria ennen sisätiloja, mikä on oikeasti lämpötila mistä puhutaan (kabiinissa +15, +20, 25, moottorissa +30, 40, 50...) ja auton omat asetukset muun muassa puhallusvoimakkuudelle ja suuntaukselle. Loppupeleissähän polttoainelämppärit on kuitenkin suht nopeita ja erot jää herkästi tosi pieniksi.

Tuosta aiemmin mainitsemastani autosta poistin sisäpuhalluksen kokonaan. Moottori lämpesi tosi nopeasti ja kuumaksi, minkä jälkeen kun auton starttasi, niin lämpöä tuli tosi voimakkaasti sisään. Toki lämmöt laski silminnähden moottorista, mutta ei viisari toki tappiin asti laskenut. Vaarana nopeasta puhalluksesta on toki, että tuulilasi halkeaa nopeasta lämpötilaerosta (olisko tätä varjeltu myös Focuksessa?), vaikka näin ei koskaan käynyt. Itse asiassa, keksikonsolista nousi lämpöä tuulilasille ilman puhallustakin, mutta lämpöä ei auton takaosiin tietenkään kovin paljoa siirtynyt.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
EeroH
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Miten pääsee mittariston test valikkoon josta näkyy tarkka moottorin lämpö?

EDIT: Löytykin jo https://www.youtube.com/watch?v=NOZckis ... Ford-Focus
@rsk@
Viestit: 515
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Torquella onnistuu myös jäähdytysnesteen- ja öljynlämpötilan seuraaminen yhtäaikaa.
Harri_
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Marras 2020 19:10

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Harri_ »

Moi,
Iloisen amatöörin ensimmäinen viesti tälle foorumille. Ostin heinäkuussa saksasta tuodun 1.0 bensa ecoboostin. Nyt ajettu noin 41000 km, josta minun omistuksessa noin 6000. Pikkuvikoja on ollut, mutta olen ollut ihan tyytyväinen autoon.

Tänään vein auton lohkolämmittimen asennukseen (tarjouspyyntö Auto-Jerryn kautta, valitsin tunnetun brändin huoltamon). Ihmettelin, kun eivät soittaneet eivätkä vastanneet puhelimeen, lopulta menin sinne noin 10 min ennen sulkemisaikaa. Kävi sitten ilmi, että huollon aikana akun varoitusvalo oli syttynyt, eikä akku enää suostunut lataaman. Eivät osanneet antaa mitään syytä, vakuuttivat vain, että ei ainakaan liittynyt lohkolämmittimeen. Ohjeistivat ajamaan suoraan läheisen Laakkosen pihaan, jotta he ottaisivat auton tarkempaan syyniin. Kun lähdin liikkeelle, punainen akkuvalo syttyi melkein heti, käskyllä "aja suoraan huoltoon" tai jotain sinnepäin. Osaisiko joku arvata mistä tällainen voisi johtua? Löysin keskustelusta aiempia akkujärjestelmän ongelmia, mutta en ihan tämäntapaisia...

Auto siis nyt Laakkosen pihassa odottamassa korjausta.
Vastaa Viestiin