antsa kirjoitti:Itse olen koittanut säästää kaksoismassaa varomalla ajamasta liian isolla vaihteella. En tiedä onko tuosta mitään apua, mutta tuskin dieselin jyristely hyvääkään tekee.
Ergo kirjoitti:Uskon tuosta liian isolla vaihteella ajamisen välttämisestä olevan hyötyä kaksoismassavauhtipyörän kestoiän osalta. Näin olen itsekin toiminut.
Kiinnostaisi tietää miten te käytännössä toteutatte pienemmällä vaihteella ajoa? Olen pyrkinyt pitämään kierrokset 1800 ... 2200 välillä etenkin suurimmilla vaihteilla ja erityisesti välttäen 1500 rpm käyttöä, koska moottori tuntuu ravistavan sillä rpm-alueella kun paikallaan antaa kierroksia. Haittana on toki hienoinen polttoaineenkulutuksen nousu, mutta sen sietää jos on aikomus saada kallista kytkinremppaa viivästettyä
Sen perusteella mitä itse tekniikasta tiedän, niin pienemmän vaihteen käyttäminen on hyödyllistä kaksoismassavauhtipyörän (DMF) eliniän kannalta. DMF:n kulumiseen vaikuttaa muun muassa siirretyn väännön määrä, tyhjäkäyntiaika, peräkärryn veto ja jos moottori sammutetaan vaihteella (tukehtuu).
Siirrettyä vääntöä voidaan pienentää käyttämällä pienempää vaihdetta, jolloin tuotettu teho on sama, mutta saavutetaan korkeammalla kierrosnopeudella ja hieman alhaisemmalla vääntömomentilla (Teho = Vääntö x Kierrosnopeus). Loput on enemmän kiinni ajoympäristöstä, tarviiko vedellä kärryä tai onko kokemattomampia kuljettajia että saattavat sammuttaa auton risteykseen usein tms.