Sierra -93 2.3 16v DOHC

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
Vastaa Viestiin
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Sierra -93 DOHC

Eli syksyllä hankittu riesa kyseessä.

Kuva

Auton kilometrimäärästä ei varmuutta mutta korin ja pohjan kunnosta päätellen 210tkm ajettu, lähes täysin ruosteeton ja muutenkin perus siisti CLS-varustetason (lue: hinnat alkaen -malli).

No, viikko sitten ilta viiden ruuhkan aikaan keskustan tuntumassa etupyöriltä karkasi peilijäisellä mutkalla pidot ja ruuhka-aikana lopputulosta ei tarvitse arvailla...

Kuva

E46 korinen bemarihan siinä olikin omalla kaistallaan kuskinpuolen etukulma vastassa.
Sierrasta meni lukkopelti, syyläri, flektit, etu-umpiot, kuskin puolen etuvilkku, puskuri, maski, muovilista puskurin ja umpioitten välistä sekä konepelti.

Tulevien viikkojen aikana olis tarkotus saada sierra takas ajoon uusien palikoitten kanssa.

Kuva

Kuva

Suht pahan näköiset vauriot paljastuikin tarkemmalla tutkimisella yllättävänkin vähäisiksi.
Revin tänään työpaikalla syylärin, flektit sekä umpion jäänteet irti ja koitettiin oikaista lukkopeltiä ja etupalkkia muotoonsa. Lukkopeltihän oli lähtötilanteessa kiinni virranjakajassa ja poikittaispalkki edessä taittunut niin, että molemmat pitkittäispalkit olivat huomattavan paljon taittuneena sisäänpäin. Tarkempaa kuvaa tuosta en hoksannut ottaa.

Mutta parempi siitä jo tulikin.

Kuva

Kuva


Pahoittelut huonolaatuisista kuvista. :oops:
Viimeksi muokannut Crome, 28 Elo 2017 22:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tursas
Viestit: 3527
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ohhoh, Mattia ja Teppoa lainaten; Mä en periksi anna, vielä paaliin ei panna, niin sitä pitää... :thumbup:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti

Viesti Kirjoittaja Crome »

Joo ei tuota kehtaa paaliin laittaa kun nuonki hyvän kuntonen muuten. Joku työnjohdolle oli jo tuosta soitellu ku työpaikan parkkiksella makas, että olisko myitävänä. Eipä siitä mitää olis saanu ku kuulemma johonki jokkikseen olis menny. :roll:

Jonkulainen suunnitelma oli, et kattelisin tuohon cossun puskurin ja maskin, kun puskurin hankinta muutenkin edessä ja kun cossun spoikkakin jo löytyy maalausta ja asentamista odottamassa... 8-)

Mites on, saako noita lokasuojan "kiinnityspeltejä" jostain vielä uutena? Umpion jäänteitä ja vaurioita tutkaillessa tuli tuokin huomattua, että molemmin puolin ruostunut nämä pellit pois.

Jos jollain olis tiedos etelä-pohjanmaan alueelta tai miksei kauempaakin kohtuuhintaisia cossunosia, (tai muitakin tähän meneviä palikoita) niin saa tarinoida tänne tai paiskata vakka yyveellä. :ford:
duckworth
Viestit: 2521
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Crome kirjoitti: Mites on, saako noita lokasuojan "kiinnityspeltejä" jostain vielä uutena? Umpion jäänteitä ja vaurioita tutkaillessa tuli tuokin huomattua, että molemmin puolin ruostunut nämä pellit pois.
Saattaa olla valmiit korjauspellit kiven alla tuohon kohtaan, ihan Suomen ulkopuolellakin, mutta mä ainakin askartelisin itse pellistä, vaikka tuleehan siitä vähän väkisin palapeli.

Alla alkaen 27.3 päivtyksestä joknin sortin stoori ruostuneen etunurkan korjaamisesta ja kuvia:

http://www.borehammer.net/aryhma_sierra5.htm

Mulla oli ruostunu myös lukkopelti, mutta pienellä tuumailuilla ja mittailulla sain kaikki pellit korjailtua, jonka jälkeen oli sitten mukava asennella/hitsata uusi loksu paikalleen :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti

Viesti Kirjoittaja Crome »

Photobucketin pelleilyn myötä kuvien lisäily ja sen mukana päivittely vähän jäi, nyt uudella innolla ja kuvapalvelulla kuvat pelaa taas.

Tammikuu-kesäkuu tapahtumia kuvina:..

Kuva

Kyllä, keula oli tuon verran kierossa (etulokarin ja kuskinoven väli kiinni)

Kuva

Syylärin reijät molemmin puolin

Kuva

Kuva

Ihme kyllä, ei vaikuttanu käyntiin mitenkään vaikka virranjakajankansi tuossa kunnossa :lol:

Kuva

Syytä en vielä tänä päivänäkään oo tälle keksiny, mut puhaltimen propellit meni samassa rytäkässä

Kuva

Löysin uuden etupuskurin josta oli toinen takanurkka paskana, otin vanhasta palan ja hitsasin kiinni :D

Kuva

Kuva

Uusien palikoitten sovittelua ja motivaation keräilyä

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen muutti ammattikoululle koripuolelle, missä oikaistiin keula penkissä, hitsattiin uusi poikkirunkopalkki, lukkopelti ja lokarit kiinni.
Muutama kuukausi myöhemmin...

Sain sierran vihdoin ja viimein amikselta ja kasalin amiksen pihassa ajokuntoon

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavana oli vuorossa maalaukseen valmistelu

Kuva

Uusi konepelti oli odotettua huonompi ja pohjien kanssa meinas tulla itku. Ruiskukittiä ja pakkelia paksu kerros joka puolella ja lommoja sielätäälä...

Kuva

Kuva

Keula maalattuna ja vesihiottuna 8-)

Kuva

Kuva

Jatkuu...
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 DOHC // Päivitys!

Viesti Kirjoittaja Crome »

Noin vain meni kolme vuotta viime päivityksestä :lol:

Armeijassa tuli käytyä ihmettelemässä rekkakorttien ajoa vuoden verran, ja opiskelutkin ovat jatkuneet jo jonkin aikaa.

MUTTA asiaan! Jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin.

Elettiin kesäkuuta 2017. Keula tuli maalailtua ja auto pääsi reilun puolen vuoden operoinnin jälkeen takaisin tien päälle.
Keulan maalauksen yhteydessä maalailtiin Cosworthin takaspoileri, ja ruuvailtiin paikalleen ennen pajalta lähtöä.

Kuva

Kuva

Kyllä se hävyttömän korkea olikin :oops:

Pian tämän jälkeen posti toi laatikollisen Powerflex -puslia, jotka pian pitikin asennella etupäähän.

Kuva

Samassa läjässä tuli siis kaikki pyöräntuennan puslat uretaanisina etutolppien yläpäänkumeja myöten, joten käytännössä mitään kumipuslaa ei alustaan jäänyt. Pelkän etupään käsittelyn jälkeen ajetavuus muuttui merkittävästi. :shock:

Kuva

Kuva

Vanhat vakaaja etupuslat olivat tosiaankin parhaat päivänsä nähneet :lol:

Kuva

Kuva

Samalla vaihtui alatukivarret eteen uusien kumipuslien helpomman poistamisen toivossa. Nämä kun eivät hinnan kirouksessa ole. :lol:

Näillä mentiin loppuvuosi. Talvi tuli, ja kivaa oli :D

Kuva

Kuva

Armeija-ajan lähestyessä 2017 lopussa, alkoi lämppärinkennosta jo pitemmän aikaa kuulunut pulputus jännittää. Sen enempää ihmettelemättä hain uuden ehjän kasitappikannen ja vaihdoin tämän parin illan aikana.

Kuva

Kuva

Kansivian oireet lakkasivat ja vuosi 2018 sai alkaa.
Viimeksi muokannut Crome, 22 Marras 2020 04:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 DOHC // Päivitys!

Viesti Kirjoittaja Crome »

Tämän jälkeen alkoi kuitenkin tämä vakioalustan löysä tuntuma tympimään, joten sumujen saarilta lähti keväällä 2018 tilaukseen GAZin säädettävä coilisarja.

Parin viikon kuluttua paketti oli ovella:

Kuva

Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata, että kuvan tolppasarja on tarkoitettu nelivetomalliin. Tämän huomasin vasta asennusta aloittaessani, ja hetken mittailun ja ihmettelemisen jälkeen totesin tilanneenikin nelivetomallin tolpat, jonka etuiskunvaimentimien alapäät ovat muutaman millin paksummat. :evil:

Vaihtoehtoina oli joko etsiä jostain scorpion/4wd Sierran olkavarret, koneistaa alkuperäisistä reijistä suuremmat tai lähettää paketti takaisin ja ottaa oikeat tilalle. Hetken tuumailtuani päädyin vaihtoehdoista jälkimmäiseen, ja muutaman viikon kuluttua oikeat tolpat olikin jo käsissäni. Propsit tästä menee Burton Powerin asiakaspalvelulle. :thumbup:

Nyt traktorifiilikset olivat takanapäin ja ajettavuus koheni melkoisesti :twisted:

Kuva

Ja ettei tekeminen olisi loppunut kesken, sai seuraavaksi vuoronsa taka-akseliston päivitys. Elettiin kevättä 2019, kun löysin 4wd Cosworthin täydellisen ja jopa kohtuukuntoisen taka-akseliston jarruineen. Nyt vakiorummut saivat väistyä 275mm jäähdytettyjen takalevyjen tieltä ja samassa takapää sai kallistuksenvakaajan.

Ensimmäisenä hiekkapuhallus:

Kuva

Taka-apurunkoon tein camper- ja aurauksensäädöt käyttäen Mondeon aurauksensäätöpultteja. Pultin prikkaa paikallaan pitämään veistin latasta pätkät ja hitsasin paikoilleen. Tästä ratkaisusta ei ikävä kyllä kuvaa löytynyt.

Kuva

Kuva

Maalauksen kautta tottakai. Pari vuotta odottaneet uretaanipuslatkin pääsivät takapäähänkin paikalleen.

Kuva

7" viskolukkoperä vetareineen tuli myös hankintalistalle

Perä sai lasikuulapuhalluksen ja lakan päälleen, ja vetoakselit+perän kannatin maalit.

Kuva

Kuva

Peränkannakeen jäykistämiseksi edes jollain tasolla, leivoin kumien välit lasiliimalla umpeen.

Kuva

Posti kuljetti RallyRacelta teräspunosjarruletkut. Päädyin näihin, koska vanhat letkut joka nurkassa oli parhaat päivänsä nähneet, ja Motonetin hinnoilla koko kierros ei olisi jäänyt kustannuksiltaan kauhean kauas tästä sarjasta.

Kuva

Nyt oli aika pudottaa vanha akselisto pois ja nostaa uusi tilaansa 8-)

Kuva

Kuva

Kuva

Akseliston mukana tulleet takajarrusatulat olivat sen verran heikossa hapessa, ettei niistä enää pelkällä tiivistesarjalla olisi hyviä saanut. Satulat ostin uudet, ja nämä kannattimineen saivat päälleen hyllystä löytyneen helmiäisoranssin värin :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Näiden muutosten jälkeen ajotuntuma muuttui entisestään, nyt tämä liki museoikäinen kampe kulki suoraan ja taittui kaarteisiinkin hienosti.

Tämä johtui luonnollisesti vanhoista löysistä kumipuslista, joiden parasta ennen -päiväys taisi olla mennyt jo aikaa sitten. :lol:
Tessu200
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti autoilijan

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Nuo Sierran kumipuslat onkin yksi sen pahimmista ongelmista alumperin kun aika veteliä ovat ja autolla kuitenkin kokoa,kokemusta on vaikkei ole itellä sen kummosempi kun 1,6
duckworth
Viestit: 2521
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti autoilijan

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Asiallinen ratkaisu käyttää noita Mondeon epäkeskopultteja camber -säätöihin :)

Itse päädyin vielä enemmän työläismallinratkaisuun... eli omat tukivarrenpultit, kantikasprikka (3mm teräslevystä), tässähän tulee siis just se ongelma että joka camber-arvolle täytyy tehdä oma sarja prikkoja, nyt mulla on paikallaan mahd.minimaalinen neg. camber setti :D Tuolla epäkeskopultillahan tältä kikkailulta olisi välttynyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitä jäin miettimään kun teit nuo soikeat reiät/säädöt sisempiin kiinnityksiin, että etkö joutunut tekemään tilaa "laatikkoon" apurungossa, omien mittailujen perusteella 7mm on maksimi minkä verran tota reikää voi korottaa, sitten joko rälläköi katon pois ja vahvistaa sivuilta tai jatkaa laatikkoa ylöspäin, kuten mä tein, toki jossain kohtaa tulee lattiapelti vastaan :D , mutta ainakin 5mm pysty korottamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 DOHC // Talvi yllätti autoilijan

Viesti Kirjoittaja Crome »

Tessu200 kirjoitti: 22 Marras 2020 05:37 Nuo Sierran kumipuslat onkin yksi sen pahimmista ongelmista alumperin kun aika veteliä ovat ja autolla kuitenkin kokoa,kokemusta on vaikkei ole itellä sen kummosempi kun 1,6
Jep, loppuvaiheessahan ennen takapään päivitystä auto kulki kuin ajokoira, kun suoralla tielläkin sai jatkuvasti ohjata :lol:
duckworth kirjoitti: 22 Marras 2020 10:42 Sitä jäin miettimään kun teit nuo soikeat reiät/säädöt sisempiin kiinnityksiin, että etkö joutunut tekemään tilaa "laatikkoon" apurungossa, omien mittailujen perusteella 7mm on maksimi minkä verran tota reikää voi korottaa, sitten joko rälläköi katon pois ja vahvistaa sivuilta tai jatkaa laatikkoa ylöspäin, kuten mä tein, toki jossain kohtaa tulee lattiapelti vastaan :D , mutta ainakin 5mm pysty korottamaan.
Muistaakseni tuossa Mondeon pultissa oli säätövarat keskikohdasta sen verran pienet, että tila riitti tukivarrelle säädön päästä päähän :) Ihan suoraanhan noillakaan ei campereita saa, mutta alusta melko matalana saa molemmin puolin säädettyä tasaiseen -2,5° camperiin 8-)
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Kesä 2019 menikin auton puolesta mukavasti. Alusta toimi hyvin, ja auto oli jokapäiväisessä ajossa. Heitin jopa pari Keski-Suomen reissuakin ilman ongelmia.

Olin jo pitkään haaveillut päivittäväni moottoripuolta pirteämmäksi. Tähtäimessä oli ollut 16-venttiilinen Scorpion 2.3 litrainen versio ketjudokista, ja tätä muutostyötä olin tutkinut muutaman kuukauden odottaen sopivaa hetkeä aloittaa.

Tämän operaation aloitusajankohta tulikin eteen odottamatta :cry:

Loppukesä 2019

Kuva

Kuva

Jakohan sieltä pyörähti täydestä laukasta, muutamaa kilometriä ennen Lapuan keskustaa Länsitielle :mrgreen:
Ennen hinurille soittoa nostin venttiilikopan pois ja asia varmistui: nokat ei pyörineet startatessa.
Kampiakselin pultti oli päässyt löystymään, ja kammen ketjupyörä hakkaamaan lukituksensa poikki. Tämän koneen osalta peli oli selvä :lol:

Hinurilla auto takaisin Seinäjoelle työpaikan pihaan.

Kuva

Ensimmäisenä oli vuorossa tämän pitkään haaveillun moottorin pikainen hankinta. Tämä löytyikin jo parin päivän päästä naapurikunnasta.

Kuva

Kuva

Kone pukille, ja venakoppa auki. Venttiilikoneisto näytti lähes uudelta, joten heräsi kiinnostus moottorilla ajetuista kilometreistä; mikäli koneella olisi vain kohtuulliset kilometrimäärät, sitä ei olisi mitään järkeä avata enempää tarkastusmielessä.

Kone oli purettu aikanaan jo 10 vuotta sitten peräänajetusta Scorpiosta, jonka hylsy makasi edelleen Kauhajokisella purkaamolta. Täältä sain korin valmistenumeron, ja pienen selvittelyn jälkeen olinkin jo ottamassa puhelua auton viimeiselle omistajalle.

Puhelun toisessa päässä ollut kaveri vaikutti yllättyneeltä asiastani, mutta muisti hyvin, että autossa oli n.130tkm mittarissa kolarin aikaan. Kone oli automaattilaatikollisesta vuoden -97 Scorpiosta, joka kuuleman mukaan oli aikanaan ollut erään lentoyhtiön edustuskäytössä.

Näiden inffojen pohjalta tulin tulokseen, että konetta ei tarvitse lähteä aukomaan :lol:

Kuva

Kevyt hiekkapuhallus,ja lohkoon uudet maalit.

Kuva

Kuva

Myös öljypohja ja kansi sai lasikuulapuhalluksen, ja lopuksi koko keksintö lakan päälleen. Lohkon väri haettiin mahdollisimman lähelle Fordin ovaalin sinistä.

Kuva

Tässä välissä nostin vanhan padan keulalta pois.

Kuva

Samalla purin kaiken konetilasta pois.

Kuva

Tämän jälkeen vielä huolellinen konetilan pesu, ja matka kohti seuraavaa etappia sai alkaa trailerin päällä.

Kuva

Ihan ensimmäisenä oli vuorossa konetilan maalaus. Auto ylimaalataan joka tapauksessa jossain vaiheessa, joten paras mahdollinen aika maalata konetila jo valmiiksi oli nyt, kaikki mahdollinen purettuna.

Kuva

Kuva

Konetilan - ja myöhemmin koko auton väriksi valikoitui Fordin ST -malleistakin tuttu Performance Blue :ford:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Aijje 8-)
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Konetilan maalailujen jälkeen olikin aika nostaa moottoria paikalleen.

Sen verra jäi aikaisemmin kertomatta, että moottoria avasin sen verran, että sain öljypumpun käteen. Dokille tyypillinen ongelma oli päällä eli proppu öljypumpun kyljessä oli pyörinyt auki päin lohkon seinämää vasten. Kierrelukitteen kanssa proppu takaisin kiinni ja öljypumppu paikalleen.

Tässä vaiheessa käyttöön tuli vielä 2.3l motin vakio öljypohja tasapainoakseleineen, joten alumiinisen öljypohjan vahvikeripoja täytyi hieman muotoilla hammastangon tehostimenputkien tieltä. Rälläkällä ja lamellilaikalla tottakai, viivojen osoittamasta paikasta :lol:

Kuva

Ja sitten moottorin sovitteluun.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja näin uusi pata oli laskeutunut tilaansa 8-)

Kuva

Nostolaitteena toimi jokaiseen tarkoitukseen hyväksi havaittu isoisäni 90-luvun alussa itse tekemä pieni pyöräkuormaaja, varustettuna vanhakoppaescortin akseleilla ja Escortin dieselmoottorilla :D

Moottorin apulaitteet kaikessa kokonaisuudessaan tulivat suoraan auton alkuperäisestä moottorista. Moottorinkorvakkeet ja kumityynyt puolestaan Scorpiosta.

Vauhtipyörä, kytkin ja vaihdelaatikko pysyi vakioina, tosin kytkimen väännönkesto epäilytti. Näihin muutoksia luvassa myöhemmin.

Seuraavana oli vuorossa moottorinohjauspuoli. Protopartsilta Ilmajoelta tarttui tyhjän lompakon lisäksi mukaan Microsquirt V3 ecu, 3bar mappi, sytkäpääte, johtosarja-aihio ecun liittimellä ja kasa liittimiä.

Moottorinohjaukseen olisi varmasti ollut parempiakin vaihtoehtoja, mutta opiskelijabudjetilla mentiin, eikä tästä megaruutan purkista ainakaan vielä mitään moitittavaa ole löytynyt :)

Kuva

Ensimmäinen vaihe sähkötöissä oli alkuperäisen moottorinohjauksen sähköjen purku, kuitenkin jättäen tarpeelliset johdotukset paikoilleen. (mittariston lämpöanturi, ö-paine, laturin heräte yms.)

Kuva

Lopulta usean tunnin sähkökaavioiden tutkimisen ja turhien johtojen pois raksimisen jälkeen alkoi uuden johtosarjan rakentaminen. Tämä sujui ensikertalaiselta jopa kohtuullisen hyvin :mrgreen: Kaikki anturointi ja sähköistys sopi suoraan moottorin alkuperäisillä komponenteilla, lukuunottamatta map- ja IAT -anturia, jotka Protopartsin laatikosta löytyi.

Jatketaas tarinointia huomenna :)
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Niiin, tosiaan jossain tässä välissä saapui Lapuan lasikuidulta tilattu Cosworthin korisarja odottamaan paikalleen pääsyä 8-)

Kuva

Johtosarjan rakentelu jatkui:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Samalla löytyi varaston perältä Scorpion sähköhydraulinen jarrutehostin-pääsylinterihässäkkä, joka ruuvattiin myös kiinni.

Kuva

Tehostin sähköistettu homemade johtosarjalla releytettynä alkuperäistä kytkentää mukaillen.

Pakosarja muotoutui samankoneisen Galaxyn pakosarjasta

Kuva

Kuva

Kuva

Eli alkuperäinen valurautasarja sai paikkansa romukuormasta. Galaxyn pakosarjassa olleet lisäilmajärjestelmän putket saivat myös lähteä.

Nyt konehuone alkoi näyttää jo siltä, että käynnistyksestä voisi alkaa haaveilemaan.

Käynnistelyt saivat kuitenkin vielä jäädä, kun seuraavana estradille asteli etujarrut :lol:

Kuva

Nämä kiekot saivat lähteä. Jo katsastuksen kannalta näillä ei olisi leimaa tälle tekniikalle saanut. Tilalle löytyi arkistojen kätköistä saaduilla informaatioilla mk3 korisen Mondeon jarrusatulat ja ST170 mallisen Focuksen 300mm jarrulevyt. Ja reijitettynä, tottakai 8-)

Kuva

Etusatulat ja kannakkeet hiekkapuhalluksen jälkeen samaan sävyyn aikaisemmin maalattujen takasatuloiden kanssa.

Kuva

Olkavarsien satulankannakkeen reijät täytyi porata 10->12mm, ja väliin 15,5mm holkit oikean offsetin aikaansaamiseksi. Tässä vaiheessa saikin laittaa koko paketin nippuun, uusilla teräspunosletkuilla 8-)

Kuva

Kuva

Tämän, ja monen monen muun hipostelun ja ihmettelyn jälkeen auto oli lopulta käyntikunnossa. Kone kävi huonosti joillain internetin syövereistä imetyillä kartoilla, mutta kävi kuitenkin. :D Seuraavaksi olikin vuorossa säätöpäivä Protopartsin penkissä.

Kuva

Tehtaan antamat lukemat vakiomoottorille ovat 145hp ja 202nm. Penkissä saatiin laskennalliseksi huipputehoksi 165,5hp ja väännöiksi 241nm. Tulokset yllättivät positiivisesti, sillä ainoat muutokset vakiokokoonpanoon olivat ecu, ei-niin-oikeaoppisesti kyhätty 4-2-1 pakosarja ja vapaavirtaussuodatin.

Kuva

Tulokset yllättivät positiivisesti, sillä ainoat muutokset vakiokokoonpanoon olivat ecu, ei-niin-oikeaoppisesti kyhätty 4-2-1 pakosarja ja vapaavirtaussuodatin.
Möhkö
Viestit: 273
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Hienoa!, Auto nähnyt elämää mutta olet aina korjannu ja parannellut!
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Sitähän se on tehnyt :lol:

Auton kanssa on koitettu mennä tekniikkapuoli edellä, opiskelijabudjetin sallimissa rajoissa ja rakenneltu alkuperäisiä ratkaisuja mukaillen. Ajettavuutta oon koittanu pääasias bolt-on osilla parannella, ja tällä setillä se on Sierraksi ihan käteensopiva :D

Suurimpana puutteena lähempää tarkasteltuna havaittava rujo ulkokuori, siitä lisää tuonnempana 8-)
Tessu200
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kovasti on huonoa onnea sullakin ollu Sierran kanssa, no älä välitä niin täälläkin vaikkei ole edes mitään rakenneltu heh!
Aina on joku paikka mikä ei toimi,hatun noston paikka sinulle kun olet aina jaksanu elvyttää Sierraa,muutama viikko taakseppäin tuli peurat Sierran etu/takapäähän onneksi olin vasta kiihdyttämässä vauhtia,muuten olis se auto jo saanu mennä seuraavalle turaajalle tai paaliin,itsellä ei enää terveys/mielenkiinto anna hommia tehdä.
Harmittaa kun tää kori ei ole laho niin pitäs antaa sellaselle joka näiden päälle vielä ymmärtää...
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Aijai :cry:

Asiasta ymmärtävät ja osaavat alkaa olla harvassa, jotka viittis lähteä suurempia vaurioita fiksusti korjaamaan. Hyväkuntosia koppia on mennyt tuhottoman paljon prässiin jonkun kolhun takia, loput oijottu sinnepäin ja vedetty seuraavana talvena paalun ympärille :roll:

Mutta kyllä, tästä värkistä on tullu itselle sellanen auton ja itsensä kehityskohde :lol:
CLS -varustetasosta lähties tähän on tullut vuosien varrella mm. jenkakello, sähkölasit eteen ja IS mallin penkit. Omien mieltymyksien mukaan siis hiljalleen tehty :mrgreen:
Tessu200
Viestit: 387
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Sepä se tuossa itteäkin harmittanu kun olen nähny monia automerkkejä että on romutettu ihan suotta,ei ole saanu edes osia kukaan hyödyntää ja toiset tahallaan rikkonu/polttanu,no siksipä joistaki nsitten tulee harvinaisia ja joku vielä viitti ihmetellä hyvin pidetyn tai entisöidyn jälleenmyynti hintaa ei ihme kun ei toista löydykkään.
Hieno juttu että sinulla on säilyny kans,ite yritän aina saada harrastelaitteet myös maailmalle jos tarvis tulee,romutus se vihon viimenen tilanne! :thumbup:
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Näinhän se on. :(

Jatketaas tarinankerronnalla, vuosi 2020:

Talvi tuli, tammikuu koitti ja katsastusaika oli lähellä. Luottokonttorin alan ja kyseisten vehkeiden huippuasiantuntija naputteli syksyn aikana tehdyt tekniikan ja jarrujen muutokset rekisteriotteeseen ja puhtaan leiman paperiin :mrgreen:

Kuva

Kuva

Helmikuulla tuli vastaan sopiva laite käyttöautoksi, joten tämän myötä Sierra jäikin jokapäiväisestä ajosta täyspäiväiseksi harrasteautoksi.
Mondeo ST220 vuosimallia -02 kelkottiin trailerin päällä käyntivikaisena kotiin. Ongelmat loppuivat polttoainepumpun vaihdolla.

Kuva

Lopputalven molemmat olivatkin ajossa vuorotellen.

Tulleena kesänä Sierralle ei ollut mitään suunnitelmia. Jonkin verran pidempiä reissuja tuli heitettyä, joista yksi päätyi CRSC:n ratapäiville Ahvenistolle 8-)

Ja tottakai, tilaisuuden tullen piti mennä ottamaan tuntumaa tämän kikkareen käyttäytymisestä rata-ajossa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kiitokset tuntemattomalle kuvaajalle, joka nämä hetket ruutuunsa ikuisti. ;)

Päivä kului mukavasti rataa kiertäessä hienon kaluston keskellä. Sää oli alussa sateinen, mutta selkeni iltapäivään mentäessä ja pian rata olikin jo kuiva.

Alusta toimi hienosti, auto pysyi ehjänä eikä moottorinlämpöjen nousua lukuunottamatta erikoisempia ongelmia ilmennyt. Suurin ongelma rata-ajoa ajatellen tässä vaiheessa taisi olla kiinalaiset katurenkaat, joiden pito oli melko rajallista. Seuraava hankinta ennen seuraavia ratapäiviä taitaakin olla jotkin budjettiluokan semi-slicksit. :D

Syksy koitti, ja oli tullut aika päästää auto elämänsä ensimmäisille talviunille.

Kuva

Tämän talven aikana itse autolle ei siis ole luvassa muutoksia.

Sen sijaan muuta mukavaa on. Tästä kirjoittelen pian lisää. :mrgreen:
duckworth
Viestit: 2521
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Minkälainen homma on nykyään tuo muutoskatsastus esim. noille 300mm etujaruille (itsellä sama konversio)? Kun aikanaan katsastin kutosen jarruille ja takapään levyille 10 vuotta sitten, niin konttorilla tuli ongelmaksi etteivät tienneet mistä autosta jarrut ovat :roll: Piti maahantuojalta hakea todistus ensin. Eli mitä papereita ne sulta vaati leimalla? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

En tiedä kuinka raju selvitys tarvitaan, jos asiasta tietämätön katsuri alkaa näitä kirjan mukaan tutkimaan. Alan harrastajana pitkälti tunnettu katsastussetä tiesi kyllä heti mitkä jarrut sielä pyörii, eikä mitään todistuksia tarvittu.

Mondeo mk3:n etujarruthan on joka mallissa samat 300mm 1.8 kuratekistä aina 3l ST:n 220hp moottoriin asti. Myös nelivetocossun takalevyt on valmistajan mukaan samoihin teholukemiin riittävät.

Esimerkiksi näillä tiedoilla voit konttorille mennä ainakin kokeilemaan. Jos arvelluttaa, niin vahvat suositukset Kurikan Konttorin palveluille. ;)
Avatar
njietro
Viestit: 737
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja njietro »

300mm etujarrujen huono puoli on ettei valtaosa 15" vanteista sovi. 16" on semeissä vähä välimalli ja 17" renkaat maksaa jo aika paljon (sekä on painavat ja muutenki isot).

Sierraanki vois olla aika herkulline ratarengastus joku 205/50R15 semi :P Pienellä kehällä sais välitystäki vähä lyhyemmäks. Ja on halpa koko! 15x7 tai 15x7,5 vanne kaveriks ni on hyvä.

Noihi mondeon satuloihinkin saa kyllä 15" vanteita, mutta aika vähän niitä on. Satuloita tarvii vähä niistää rälläkällä.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Crome
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -93 2.3 16v DOHC

Viesti Kirjoittaja Crome »

Tuo on totta. 15" talvipyörät sai edellistalveksi vaihtaa 16" pyöriin etujarrujen takia :lol:

Seuraava pakka tulee kuitenkin olemaan 17-tuumainen. Jo nykyisellä setillä pyörät jäävät ainakin omaan silmään liian pieneksi auton alla, ja sopivan kaaren ja renkaan välisen korkeuden saamiseksi pohja (homemade putkisto) alkaa paikka paikoin jo raapia maata.

Tällä 4x108 jaolla vannevalikoima alkaa käytettyjen osalta olla melkolailla suppea etenkin 16-tuumaisista isommaksi mentäessä. Vaihtoehtona olisi toki vaihtaa Scorpion 5x112 navat, jolloin tästä ongelmasta pääsisi.
JapanRacingin tinat on ainakin tähän mennessä todettu melko toimivaksi ratkaisuksi hinta-laatusuhteeltaan uusia hankkiessa, ainakaan vielä neljän kesän jälkeen nykyisissä ei näy mitään merkkiä kieroudesta tai hakeamista. 5-puolainen JR3 voisi mahdollisesti olla tuleva vanteen malli. :twisted:

Nankangin NS-2R jää hinnaltaan 100-140€ luokkaan renkaalta. Tästä ainakin löytyy paljon kokovaihtoehtoja, mutta onko tästä pyörästä todellisuudessa mihinkään ja onko jotain vaihtoehtoa joka toimisi tässä kompelksissa vielä paremmin? :lol:
Vastaa Viestiin