Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
TwentySeven
Viestit: 115
Liittynyt: 26 Elo 2006 16:58

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja TwentySeven »

duckworth kirjoitti:
13 Syys 2019 10:04
Ei siellä nyt tosin mitään isompaa ollut, takajarrut vähän heikot, vaihdan varmaan rummut ja kengät molemmin puolin. Alapallo oli apparin puoleltä väljä, sekin aika helppo vaihtaa, mutta pitikös Focuksessa säätää kulmat uudelleen kun ton nivelen vaihto? Eli onko ne kiinnitysreiät siellä tukivarressa epäkeskeiset (muuttuva camber) niinku esim. volkkareissa?
sulla on takapäässä vain automaattisäädöt jumissa, ei tarvi mitää rumpuja alkaa osteleen, laakeria tai abs kehää on haasteellinen saada vanhoista pois ehjänä.

alapallot on oletettavasti niittaamalla kiinni vielä, eli joudut poraileen niitit pois ja laittaan pultit tilalle
Cosworthi Fordi Tuo Pohjolan Skyline.

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok. Kaipppa tuota voisi käyttää rummut irti ja putsailla mekanismit :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Availin rumpua apparinpuolelta (joka teholtaan heikompi), itse rumpu oli sisäpinnalta ok, ei epämääräisiä uraumia/tasainen, automaattisäädössä oli hampaat tallella ja liikku ihan sormivoimin, mutta taemmasta kengästä oli kulunut pinta puoleen ja etummaisessa siis vielä reippaasti pintaa... Sylinterit liikku sisään sormivoimin, joten nekin ok. Tilaan kyllä suosiolla jo uudet kengät tohon. ABS anturin johto meni poikki, yritän huomenna juottaa takas yhteen ja vähän kutistesukkaa päälle.. :roll: Äkkiseltään tutkittuna Focuksessa toi automaattikehintä ei voi koskaan työntää kenkiä loputtomiin, vaan kun hihnat ottaa rumpuun mekanismi toppaa, kun esim. E Carinassa (jos laittaa liian ohuet prikat tiettyihin kohtiin) niin kehii loputtumiin saakka niin kauan siis että jarrut menee totaalisen jumiin :lol:

Takanahan oli siis heittoa vas./oik. 32% minkä takia tuli leimalta hylky, ja kuten todettua oikealla heikompi teho.


EDIT: Katoin autodocin kuvastoja (Iisalmen autoalalta tosin aion osat oikeesti tilata) ja kuvassa näyttäisi että uudessakin taaemmassa kengässä hihnan paksuus puolet etummaisen hihan paksuudesta, mitä helvet... onko nyt jotain menny multa ohi?!? :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo tosiaan uusissakin eripaksuset hihnat etu- ja takakengissä. Vaihdoin nyt molemmin puolin uudet kengät ja jouset. Säätömekanismit liikku ihan sormivoimin myös kuskin puolella. Ehti vaan pimeä yllättää, niin en päässyt vielä testamaan että kehiikö ollenkaan kenkiä rummun tuntumaan vai ei :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pitiköhän se käyttää vielä nelipyöräsuuntauksessa auto, ei puolla mihinkään kyllä, mutta pitkässä juoksussa uudet renkaat tulee kalliimmiksi jos tuolla onkin sitten muutoksia tullu kulmiin :roll: No ompahan siis leimaa kuitenkin vuodeksi eteenpäin! :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

corttiina san petso
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Kannattaa, kulmat muuttuu, syö renkaat muutamassa tuhannessa, kerran uudet renkaat pilannu.

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

corttiina san petso kirjoitti:
05 Loka 2019 09:43
Kannattaa, kulmat muuttuu, syö renkaat muutamassa tuhannessa, kerran uudet renkaat pilannu.
En tiedä sitten luitko linkistä mitä olen autolle tehnyt(?), mutta joo tiedän kyllä että pielessä olevat pyöräkulmat syö renkaat epätasaisesti. Vaikka kysymyshän ei ollut tosin: "täytyykö kulmien muuttuessa pyöränkulmat säätää uudelleen" :roll:


Mutta asiaan; vianorilla säädätin opelin, ja tuli hyvä ajaa, mutta 89e on tietysti vähän suolainen hinta, joten siksi aina vähän kyselen mielipiteitä ennakkoon :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta5.htm

Ompas ollut hauskoja remonttihetkiä tämänkin kanssa... Aurauskulmat kävin säädättämässä hyvissä ajoin, ja auto tuntuu siltä kuin foccerin kuuluukin, etuvedoksi suht. "pointy" ajoltaan. Tietysti perushuoltojakin joutunut tuolla hangessa tekemään, öljynvaihtoa ja etujarrupalaa.

Kuva

Heh heh, Ismo Leikolakin tykkää :D

Jottei mullekin tule kohta jotain etuveto-sankarin-leimaa otsaan, niin:

http://www.borehammer.net/omegab2_prokkis.htm

Kuva

:mrgreen:

Tuohonkin osaa tulossa. On vielä ainakin pariviikkoo ja viikonloppu ihan täyteen buukattu kalenteri ettei ehdi paljo omia autoja laitella, mutta jospa alkuvuodesta sais taas ompun liikkeelle :)

Ja mainitaan nyt poikeuksellisesti tässä topicissa, niin ei njietrolta mene puurot ja vellit sekaisin, että kilpuriakin koskevia ongelmia ratkottu, kun löysin burtonin katoloogeista käypäisen limpun ohjausakseliin, jonka tilailen piahkoin.

Hyvää joulun odotusta Fordisteille, zau :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pakko alkaa taikomaan tätäkin parempaan kuntoon, kun otan ompun pois ajosta huhtikuuksi, jotta saan siitä kaiken olennaisen korjattua, pakosarja/putkisto, etujarrut, termari jne.. Focushan on vienyt bensaa normaalia enemmän, joten aloittelin helpoimmasta, ja vaihdoin uuden ilmanputsarin:

Kuva

Aika tukossahan tuo olikin. Samalla kertaa uudet platinakärkiset tulpat (pidempi vaihtoväli), vaikka ihme ja kumma ei ne nykysetkään ollu pahasti karstoittunu. Sitten auto käymään! Heti virtoja kytkiessä kuuli kuinka b-linjoissa on ilmaa, mutta seuraavaksi tuoksahti tuore gasoliini, ja autohan vuoti aivan norona menovettä tankin läheltä... Kaikki epäilykset kohdistu bensansuodattimeen, ja olipahan työ irrottaa se tuossa jäisellä pihalla :?

Kuva

Kuten näkyykin ehkä, on pannan vieressä pieni reikä. Uusi suodatin paikalleen ja taas alko pelittää :)

Jakohihnaremppa alkaa muuten oleman ajankohtainen, menny 3 vuotta ja 100tkm jo... :roll:


tällasia "pienen levyseppähitsaajan kusipään" touhuja nääs 8-)
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nonniii nyt ois sitten päältä 400km ajoa takana remppailujen jälkeen :) Tosiaan jakopäätä lähdin itse tekemään ajatuksena tehdä homma huolella niin purkaessa kun kasatessakin, toki aika paljon hommaa hankaloittivat olosuhteet jossa piti roplata, mutta jääpähän sitten aikaa muille mielenkiintosemmille projekteille kevään edetessä ;)

Kuva

Auton keulan nostelin turvallisesti ylös, että uskaltaa tuonne allakin mennä. Ajoitustyökalut hommasinkin tähän eikä niistä ollut epäselvyyttä, jännää että kun kyselin lukitustyökalusta vastaavasti, niin ei oikeastaan tällä hetkellä ole foorumilla tietoa aiheesta, mutta mä en tykkää panttaamisesta niin kerrottakoon että uudempiin Fordeihin tarkotettu lukitustyökalu käy myös Mk1 Focceriin.

Kuva

Tällainen aparaatti, joka siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ruuvataan startin tilalle, ja sillä lukitaan vauhtipyörä, jolloin kampiakselinpultin saa auki turvallisesti ja myös kirittyä oikein. Hintaa oli huimat 25e :D

Kuva

Sielläpäs ois uusi pumppu, hihna ja kiristin menossa paikalleen, sitten vaan sokka irti, aah ahh :roll: :lol: Moottorin tuin tunkilla alapuolelta, tosin jouduin koneenkorvaa myöhemmin jumppaamaan edes takaisin kun hoksasin että nokkapyörät pitää löysätä, PITÄÄ.

Kuva

Keli yllätti vikoja kasauksia (venakoppa, startti, laturi, ym.) tehdessä.

Kuva

Ja sepäs on taas kasassa ja käy! Jäähdytyssysteemiä ilmaillessa panin merkille että kennovuotaa vähän, mutta vaihdellaan syyläri tuonnempana, eipä näkyny hirveesti ulkomailla edes maksavan :) Öljyt vaihtelen tulevalla viikolla jahka suodatin, propun tiiviste ja Fordin 5l öljy-pönikkä saapuu.

Kuva

8-)


Tuolta lisää:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta5.htm
:thumbup: :ford:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

...tulipahan ne öljytki vaihdettua ihan Fordin (5W30) ölpät ja kokeeksi OEM-suodatinkin kun hintaa 2 euroaa tarvikkeeseen verrattuna, niin ei korkeelta putoo :roll: Vanhojen öljyjen pois saamiseksi näin aiempaa enemmän vaivaa; ajoin koko 20km matkan maantietä tallille raskaalla kaasujalalla, pihaan tullessa flekti lähti heti päälle +6 asteen helteessä :D , auto kiirellä ylös ja roppu auki, tuli kaikki paskanen öljy pihalle että lirinä kävi :) Jospa tällä nyt ekoille helteille selviäisi, niin ehtii ooppelin tuunata kuntoon :shock: :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Päivitelläänpäs tätä, kun pitää kuitenki ensi viikolla uskaltautua leimalle... :D Syylärihän tässä vuoti, ja sen vaihdossa tuli problematiikkaa, kun tämä facelift on tehtaalla niin nerokkaalla systeemillä että syyläri ja AC-lauhdutin ovat yhtä puuta, tästähän korjausopaskin varoittaa 2002 ja uudemmat, eli kun syyläri vuotaa täytyy AC-kennon liitännätkin avata, ja remontille kertyy ylimääräisiä kustannuksia :roll:

Kuva

Kuva

Tossa "todisteeksi" kuvia vanhasta kennosta, kun puhettahan ei kukaan usko :mrgreen:


Taakse vaihdoin uuden ABS-anturin, joka muuten kannatti tilata Autodocilta! Siellä maksi 20e ja suomessa halvin olis ollu 60e (motonet), ja kivijalkakaupasta uskalla edes kysyäkään :x Anyways, uudella anturilla sammu mittariston valot ja ABSit rokkaa taas :) Toki tuo typerästi toeteuttu TC:kin on sitten mukana :? Tässähän luistonesto ei sammu kokonaan napista, vaan sutimisen esto jää silti päälle, voi tulla vaikka koeajamalla kokeilemaan jos arveluttaa tämä tieto. Nooh, ainahan toi absien ja teeceen sulake voi "pompata" pois paikaltaan :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2484
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pesin vielä eilen vaihdelaatikon, johon meni purkki jarrukliineriä, jotta sain öljytahrat pois siitä. Käsijarrukin alkoi ottamaan kun kävin eräällä tieosuuskunnan omistamalla sorapätkällä nykimässä käppäriä, jokunen raita sinne jäi, mutta eipähän tuon tien hoito mene omasta pussista :D Tänään sitten konttorille ja leima tuli!

Saa nähdä joutuuko tämän laittamaan myyntiin, kun ei aika ja tilat välttämättä riitä tulevaisuudessa mahd. huoltoihin, ja nykyinen käyttis kuitenkin aika maukas ;) Toki en ihan alta tonnin tästä luovu, ottaen huomioon aika kattavan huoltohistorian.
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

Vastaa Viestiin