Everlastin TIG-koneet?

Off-topic-keskustelu
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nonnii... Olen katsellut tuollaista TIGgiä omaan käyttöön:

http://shop.jforce.fi/product/22/everla ... -tig-250ex

Ja ne kysymykset :twisted: , tiedän kyllä koneen ominaisuudet paperilla, eli näkyy olevan etu- ja jälkikaasut, soft startit ja jälkihiivutukset, joita oon käyttäny Kemppiläisten kanssa hitsaillessa, niin ei tuu sauman loppuun kraateria jne.. mutta onko kellään käytännön kokemuksia kyseisestä koneesta? Lähinnä mietityttää onko esim, valokaaren hallinta ihan sieltä ja syvältä eli onnistuuko ns. pienen sauman teko ohkaseen matskuun vai pärskiikö valokaari niin kuin 70-luvun huoltamattomassa esabissa? :lol:

Toki kempiltä löytyisi muutamaa satasta kalliimmalla DC-tiggi pulssilla, mutta silläpä ei voi sitten alumiinia hitsata, ja useimmat nyky autot kuitenkin alkaa olla alu-ö-pohjalla, and so on, joten sille AC-puolellekin olisi varmasti käyttöä.

Tuossa everlastissä on kyllä AC ihan ookoo säädöillä ja jotkut ilmesesti ihan hyvällä menestyksellä hitsanneet, mutta mua askarruttaa siis se että hitsaako tuolla tarkkaa pientä/kapeaa saumaa just ohuisiin levyihin?

Saa jakaa kokemuksia :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ja sitten vielä samaan asiaan; nuo 10l vaihtopullot (Argon) vaikuttaa aika houkuttelvilta, vai onko parempaa ajatusta jolla kulla? Pullojahan saa toki halvemmalla vaikka mistä Indo-Kiinasta, mutta kukapa ne sitten täyttää :?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
TF_Osku
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Syys 2018 10:07

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja TF_Osku »

Asiasta kolmanteen nyt kun puhuit kaasuista niin onko Woikosken ja AGA:lle vaihtoehtoa. Leimasin viime vuonna pikku hitsi happi pullon ja leima maksoi maltaita mutta eilen vasta perseele putosin kun menn täyttämään sitä. 2kilon pikku pullo hinta 52 Euroa, nyt alkoi tulla fiilis että pitääkö happikin hakea virosta.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Olen vähän kallistumassa kunnoliseen (Minarc TIG MLP) DC-TIGgiin pulssilla, laskeskelin että jos nyt tuleekin tarve alumiina hitsata niin vaikka ostais kaveriksi halvan AC/DC vehkeen tulee edelleen halvemmaksi kuin 3500€ maksava Kempin tai Esabin AC/DC-TIG :twisted: Ja ainakaan ei tarvii arvuutella millanen sulanhallinta mustaa/rosteria hitsatessa, koska olen duunissa hitsannut tollasella Minarc 200:lla ja menee helposti huonekaluputkikin ilman pulssia, eikä pala puhki tai pärski valokaari :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
SportsVan2.2
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:14

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja SportsVan2.2 »

Vähän jälkijunassa vastaus, Mutta itellä everlastin 250A AC/DC ja saanut sillä tarvittavat tehtyä. Siinä Plasma samassa, mutta ei sillä kovin paksu nätisti mee (pelti kyllä johonki 5mm asti).
Eli TIG ihan ok (ohuin 1.5mm pelti mitä olen hitsannut) ja omaan silmään hallittavuus hyvä. Mutta enpä ole kunnon kalliilla koneella hitsannutkaan, eli en tiedä paremmasta :lol:
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

SportsVan2.2 kirjoitti: Eli TIG ihan ok (ohuin 1.5mm pelti mitä olen hitsannut) ja omaan silmään hallittavuus hyvä. Mutta enpä ole kunnon kalliilla koneella hitsannutkaan, eli en tiedä paremmasta :lol:
Pystyisitkö laittamaan kuvaa millasta saumaa tulee? :) Siis vaikka perusalapiena ("T-liitos") vaikka 2mm peltiin tms?


Tollaseen oisin jo tyytyväinen:

Kuva

(200mm pätkä 3mm peltiin, kirjottivat pätevyyden tosta ennen kun lähdin ohutlevypuljuun keväällä :shock: )
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että TIG ilman mahdollisuutta hitsata alumiinia on vähän niinku paskahuussi ilman reikää :lol: , joten laitoin tilaukseen ton 250 everlastin, kuormitussuhdekin parempi ku tossa valovirta kempissä. Laittelen keväämmällä testituloksia tähänkin ketjuun että millasta shaibaa tulee :mrgreen: Vielä pitää ratkasta toi pullo ongelmaa.............................
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
SportsVan2.2
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2018 19:14

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja SportsVan2.2 »

Kuvia ei tähän hätään nyt ole, mutta kuvan kaltainen sauma onnistuu kyllä. Pakosarjan ja yhden kuulerin sillä hitsannut (2,5mm vahvuus) ja aluvannettakin kokeillut. Aluvanteessa vaan oli jtn seosta ja haittasi hieman lopputulosta mutta piti ilmat renkaassa ;)
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Muutama hitsi yritetty vedellä, mutta koneen flekti ei pyöri lainkaan, ja näin ollen sytyttää ylikuumenemisen varoitusvalon kun muutaman palon on saanut hitsattua... Onko tuossa jotain mitä olisi voinut jäädä huomaamatta? Vai suosiolla takuuseen uusi kone?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Alkuviikosta pääsin ekaa kertaa hitsaamaan Tigillä kun Microtronikin edustaja tuli käymään TIG HITSI 200 AC/DC HP FOCUS koneen kanssa, koskaan aikaisemmin en ollut tigillä hitsannut ja hämmästyin sen helppoudesta tosin kohteena oli A1 ja A2 metallit 3-4mm paksuisina...

Jäi positiivinen kuva tuosta koneesta, en osaa verrata muihin kun olen aina Miglllä hitsannut mutta jos olisi rahaa ja paremmat tilat niin Tig olisi pakko ostos.

Kaverilla on Tig ja päässyt katsomaan sen työn jälkeä kun hyvää tahtoo ja täydellistä tulee niin huomaa että on jo saumoja vedelty jonkinverran enemmän..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu oon ihan työn ja koulutuksen puolesta hitsaillut niin MAGilla kuin TIGilläkin, joten tiedän kyllä mihin prosessista 141 on :)

Ja On-Topic: Asia ratkesi huollossa, soitin siis firmaan josta koneen hommasin, oli kuulemma flekti lopulta tosiaan mennyt, nyt tuli kone takaisin takuuhuollosta ja rokkaa 8-)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sanookapas arvon foorumilaiset jolla kokemusta näistä everlastin tigeistä, että ottaako tuo koneen elektroniikka itseensä jos sillä hitsataan viileinä päivä esim. jos lämmintä tallista on vaan +4 astetta??? :shock: Kun mulla meni takuuaikana jo toisen kerran huoltoon kone, tällä kertaa muuntaja sökö :?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Koneesta ei tietoa mutta aika paljon pitäis olla kosteutta lähinnä jo vettä muuntajassa ettei pelais,mullakin nuo entisajan akkulaturit ollu välillä pihalal autojen alla kun ei konehuoneeseen mahdu akkua ladattaessa ja on lennelly millon vettä millon räntää varmaan sisällekkin.
Outoa on kun Tig noin hajoaa,millasessa virrassa sulla Tiggi on? ettei liian suuret jänniteheitot muuntajaa riko,kesällähän tuon vois selittää salamanisku mutta nyt oikeen ei,yhdestä Migatronicin migistä kaveri sai muuntajan rikki,se hitsi tosin välillä seisoskelikin vesisateessa!
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Everlastin TIG-koneet?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jeps, kokeilin kepillä jäätä ja hitsaa täräytin waterrailin laipan tossa viikko sitten ja kone toimi moitteetta :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin