Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
back-2-95
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Elo 2009 21:11

Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja back-2-95 »

Morjens (lopussa autoni tiedot),

Olen tässä yrittänyt saada selkoa huolto-oppaasta, jotta saisin selville tuon jakohihnan vaihtovälin.
Tälläkin foorumilla on aiheesta ollut paljon keskustelua aiempina vuosina.

Ensinnäkin, onko tuo oppaissa mainittu "nokka-akselin käyttöhihna" saman asian virallinen nimi?

Paras veikkaus tällä hetkellä taitaa olla 150 000km / 10 vuotta.
Tosin välillä on sanottu että 160 000 km.

Oppaassa oli vaihtoehtoisen kilometrit jos tuolla käyttöhihnalla on automaattinen kiristin. Mitäköhän tuo tarkoittaa ja miten tiedän kumpi omassa autossa on?

Ja lopuksi klassinen kysymys: paljon se maksaa näin herran vuonna 2009?
Hintahaitari taitaa olla 200e > 800e ..? Ja olisiko edullisempaa ostaa osat itse
ja raahata ne sukulaiselle jolla on autokorjaamo (=sukulaisalennus) ?

Jos näihin olisi viisaammilta tietoa, niin olisin kovasti kiitollinen!

Auton tiedot:
Ford Focus 5D Trend Wagon Limited STW 2001 1.6l Farmari
Bensakone, ajettu 152 000 km


t. Marko
Hannu
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Marras 2006 16:39

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Ei oo sitten tullut mieleen kysyä siltä sukulaiselta paljonko se ottaa siitä hommasta??? :roll:
back-2-95
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Elo 2009 21:11

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja back-2-95 »

On tullut mieleen, kiitoksia tästä.

On tullut sen verran häirittyä kaiken maailman kyselyillä setääni viime aikoina, niin ajattelin tässä hetken selvitellä itse asiaa ennen kuin taas kysyn neuvoja :? .

t. Make
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja nestori »

back-2-95 kirjoitti:Morjens (lopussa autoni tiedot),

Olen tässä yrittänyt saada selkoa huolto-oppaasta, jotta saisin selville tuon jakohihnan vaihtovälin.
Tälläkin foorumilla on aiheesta ollut paljon keskustelua aiempina vuosina.

Ensinnäkin, onko tuo oppaissa mainittu "nokka-akselin käyttöhihna" saman asian virallinen nimi?
Kyllä on.

Paras veikkaus tällä hetkellä taitaa olla 150 000km / 10 vuotta.
Tosin välillä on sanottu että 160 000 km.
Oman -00 1.6 bensa Focuksen huolto-oppaassa mainittu 160tkm vaihtoväli. Samaa sanottu Joensuun EH-Auton huoltotiskillä.
Oppaassa oli vaihtoehtoisen kilometrit jos tuolla käyttöhihnalla on automaattinen kiristin. Mitäköhän tuo tarkoittaa ja miten tiedän kumpi omassa autossa on?


Ja lopuksi klassinen kysymys: paljon se maksaa näin herran vuonna 2009?
Hintahaitari taitaa olla 200e > 800e ..? Ja olisiko edullisempaa ostaa osat itse
ja raahata ne sukulaiselle jolla on autokorjaamo (=sukulaisalennus) ?

Jos näihin olisi viisaammilta tietoa, niin olisin kovasti kiitollinen!

Auton tiedot:
Ford Focus 5D Trend Wagon Limited STW 2001 1.6l Farmari
Bensakone, ajettu 152 000 km
t. Marko
En muista kumpi ko. autossa on, mutta ei sillä oikeastaan ole tässä tapauksessa väliä. Jos autosi on ajettu 150tkm, niin vaihdon aika on jo. Jos ajelet itse sillä vielä yli 100tkm lisää niin voit alkaa siinä vaiheessa pohtimaan uutta vaihtoa, tuo 150-160tkm on kuulemma ollut turhan pitkä vaihtoväli ja joko rulla(t) taikka hihna on antaunut jo pienemmillä kilometreillä. Ja eiköhän se ole halvempaa ostaa osat ite ja vaihdattaa tutulla. Hatusta vedettynä nyrkkipaja hinnoista joku 400-600€ hintahaarukka osineen on mielestäni hyväksyttävissä, merkkiliikkeessä en lähtisi vaihdattamaan.
Kuga PHEV
back-2-95
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Elo 2009 21:11

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja back-2-95 »

Kiitoksia,

Eli nyt vaihtoon tässä syksyllä ja sitten vaihtaa seuraavan kerran 100 000km jälkeen ettei tule yllätyksiä...

Vielä kun saisi selville sen kiristimen, että onko se automaattinen vai ei. Niin sitten osaisi katsoa noita vara-osiakin...

No mutta eiköhän se tästä.

t. Marko
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja Billie »

Ei muutaku avaat sen jakopään kopan ja katot mimmonen se kiristin on. Melkein uskalla kuitenkin väittää että kyl siel ny luulis jo automaattikiristin olla.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Eipä niitä osia ostaessa tarvitsee tietää minkälainen kiristin siellä on. Moottorin tiedot riittää ja merkkiliikkeessä rekisteritunnuksen perusteella pitäis tulla varmasti oikeat osat. Itse hain vähän aikaa sitten kyseiset osat merkkiliikkeestä, hintaa oli 110 euroa. Hihnan ja kiristimen lisäksi täytyy ostaa uusi pultti kampiakselin päähän (vanhaa ei saa käyttää toista kertaa).

Semmonen hommahan toi hihnan vaihto on että muutama "erikoistyökalu" siinä tarvitaan, joten kannattanee kysyä sukulaiselta, löytyykö sellaiset työkalut vai ei. Nehän pystyy toki helpohkosti itsekin "valmistamaan", mutta harvemmin varmaan ammattimies viitsii ruveta sellaisten askarteluun.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Vielä hinnoista. Jos merkkiliikkeeseen viitsit autosi viedä niin niissä koko homman keskihinta näyttää olevan 400-450 euroa. Tosin esim. tässä on vähän halvempi vaihtoehto (280€): http://www.fordhuolto.com/hinnasto.htm

Itse olen saanut merkkihuolloista (monesta) sellaisia kokemuksia, että mieluummin vaihdan bussiin tai polkupyörään ennen kuin menen niiden kusetettavaksi.
back-2-95
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Elo 2009 21:11

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja back-2-95 »

Hei,

Tuli joo tuo Seinäjoen huollon hinnasto vastaan mullekin Googlettaessa.
Huolto pitäisi löytää linjalla Lohja-Espoo-Helsinki.

Aika paljon löytyi noita kommentteja merkkihuollon ylihinnoittelusta.

Jossain oli tosin mainintaa, että merkkihuollolla olisi takuu työlle ja osille.
Mites pienemmillä pajoilla on takuun laita?

t. Marko
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Se kuuluisa jakohihna ja Focus 1.6 farmari vm-2001

Viesti Kirjoittaja svart »

no periaatteessa kaikki viralliset pajat joutuvat antamaan takuun tekemälleen työlle.
Itse vaihdatin hihnan fordilla koska ajattelin että joku tumpelo voi murjoa sen sinne joko yli kireälle tai löysälle tai töpeksii jotain muuta jos siellä tulee ottaa jotain huomioon mitä ei tavan tallaaja tulisi ottaneeksi huomioon. Tietysti voihan ne töpeksiä fordillakin mutta ovat ainakin vaihdelleet niitä aika paljon enempi joten ainakin loogisesti ajatellen niiden virhe mahdollisuus olis pienempi.

Viime talvena teetin 120tkm huollon + jakopään hihna + kiristin + vesipumppu, niin koko lysti maksoi muistaakseni n. 650eur paikkeilla Joensuussa. Jos en aivan väärin muista.
Ford #11
Vastaa Viestiin