auraus vai haritus?? (escort mk4)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

auraus vai haritus?? (escort mk4)

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Pitääkö tämmösen neloskoppasen vm89 Escortin (1,3l hcs) aurata vai harittaa ja mitkähän ovat mahdollisesti ne maagiset arvot??

Auttaako aurauksen laittaminen nollaan vai pahentaako se vain tilannetta?
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Pahentaa mitä tilannetta? Mun käsityksen mukaan minkään auton ei kuulu aurata eikä harittaa. Aurauskulmia säädettäessä suurimmassa osassa autoja jos heittoa on se on aurauksen puolelle. Maaginen luku on nolla, pienet heitot vihreellä suuntaan tai toiseen
Sierra 2.0i DOHC -90
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Etuvetoisen auton kuuluu harittaa.
Jos arvot on aivan nollassa auton keula hakee koko ajan jonnekkin...
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Joka päivä oppii jotain uutta :)
Sierra 2.0i DOHC -90
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Täällä sitä haritusasiaa on taas pyöritelty Haynesin englanniksi....
= Toe setting
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-10.pdf
ainakin viimesellä sivulla ja muuallakin...
ja täältä voi sitten ladata loputkin manuaalit Escoon
http://www.fordfans.cz/download_man.htm
... :roll:

...jos mä nyt yhtään ymmärrän englantia niin noi arvot ainakin näissä vuosimalleissa olisi:
May 1983 models onward:
Checking tolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm toe-in to 5.5 mm toe-out
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out
...elikkäs ne pyörät siis voi joko aurata tai harittaa...kunhan ovat mahdollisimman suorassa eteenpäin...merkillistä...en ymmärrä...
..ei kun siis pitää vähän ainakin näissä malleissa harittaa (toe out):roll:
Viimeksi muokannut tursas, 21 Marras 2006 15:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

ainakin mk5 eskon pitää AURATA, vaikka etuvetoinen onkin... :!:

itellä kun oli lipsahtanu harituksen puolelle (ei edes paljoa), niin heti rupes syömään renkaita sisäreunasta.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

Mataz kirjoitti:ainakin mk5 eskon pitää AURATA, vaikka etuvetoinen onkin... :!:

itellä kun oli lipsahtanu harituksen puolelle (ei edes paljoa), niin heti rupes syömään renkaita sisäreunasta.
itelläkin söi ihan pirusti renkaiden sisälaitoja kun oli haritusta, myös veteli ihan pirusti :x aurauksen säädön jälkeen oli kuin ihan eri auto ajaa, alkuun tuntu ihan pirun oudolta :D parani siis huomattavasti.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Ajattelin vain kysellä että mikä ois sellanen optimi säätö tuohon neloskoppaseen escorttiin kun siitäkin on erilaisia mielipiteitä liikenteessä.. :roll:

Oppaiden mukaanko neloskoppasen escortin pitäisi harittaa??
Kukaan kokeillut kääntää aurauksen puolelle tai nollaan ja mitkä ovat mahdolliset vaikutukset?? vetelyä, puskemista jne??
:roll:
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Autodata ainakin kertoo että pitää harittaa...pistäs autos tarkka malli, ja onko farmari,3 ovinen vai 5 ovinen jne. saa tarkat tiedot katottua
FORD saa öljyn maistumaan ja remmin luistamaan...
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

No toi Haynes suosittelee, että sen pitäis harittaa:
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out

Elikkä jos ymmärrän oikein, ja toi on siis haritus yhteensä, niin kumpikin pyörä osottaa about 1-1,5 mm ulospäin keskilinjastaan ja harittaa siis -83 Escoissa ja siitä uudemmissa......ja Sierroissa on samat luvut mutta aurauksen puolella....

Sehän tässä mua ihmetyttää ku mä oon luullu, että noissa aurauksissa ja harituksissa puhutaan yleensä senteistä, mutta noi ohjeet puhuu milleistä niin kotosalla ja mittanauhalla tuskin tollasiin tarkkuuksiin päästään... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Yleensä konsensuksen mukaan mitä enemmän mk4 escossa on haritusta, sen liukkaammin se menee radalla. Tosin käyttöautossa joku 2mm on varmaan aika maksimi.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mulla sanoo ainakin opas näin:

Escort/orion -86
1/86-7/90

Säätöarvot: -2.0mm/0.0mm tai -0.2ast./0ast.
Tarkastusarvot: -3,5mm/+1,5mm tai -0,35ast./+0,15ast.

turbomallilla omat arvot.

mk5 ekkeri näkyy juu olevan vallan aurauksen puolella.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Minun katiskahan on kaksovinen escortti, 1.3l Hcs koneella varustettu menopeli, vuosimalli on 89 paperin mukaan.. :roll:
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Ristiriitaista tietoa, mulla ohjekirja näyttää näin

Yhteenvetona vois kai todeta että kun laittaa aurauksen nollaan niin ei ainakaan kauheasti pahenna tilannetta....(..kait)
FORD saa öljyn maistumaan ja remmin luistamaan...
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Niin ja kannattaa sitten vaihtaa ne kaikki auraukseen/haritukseen vaikuttavat osat. Ei ole mitää järkeä säätää niitä jos jossain on väljää :twisted: :roll:
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ghostman_132 kirjoitti:Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
Mondeon Haynes väittää tämmöstä:
Front wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm to 3.5 mm toe-out (0°05’ to 0°35’ toe-out)
Adjustment setting (if required) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.0 mm ± 1.0 mm toe-out (0°20’ ± 0°10’ toe-out)
Rear wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required:
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm toe-in to 0.1 mm toe-out (0°38’ toe-in to 0°02’ toe-out)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.7 mm toe-in to 1.3 mm toe-out (0°27’ toe-in to 0°13’ toe-out)
Adjustment setting (if required):
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 mm ± 1.2 mm toe-in (0°18’ ± 0°12’ toe-in)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.7 mm ± 1.2 mm toe-in (0°07’ ± 0°12’ toe-in)

...eli etupyörät(front wheel) harittaa ja takapyörät(rear wheel) auraa :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

tursas kirjoitti: Mondeon Haynes väittää tämmöstä:
Front wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm to 3.5 mm toe-out (0°05’ to 0°35’ toe-out)
Adjustment setting (if required) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.0 mm ± 1.0 mm toe-out (0°20’ ± 0°10’ toe-out)
Rear wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required:
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm toe-in to 0.1 mm toe-out (0°38’ toe-in to 0°02’ toe-out)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.7 mm toe-in to 1.3 mm toe-out (0°27’ toe-in to 0°13’ toe-out)
Adjustment setting (if required):
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 mm ± 1.2 mm toe-in (0°18’ ± 0°12’ toe-in)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.7 mm ± 1.2 mm toe-in (0°07’ ± 0°12’ toe-in)

...eli etupyörät(front wheel) harittaa ja takapyörät(rear wheel) auraa :roll:
Joo kiitos :) Saas nähdä toimiiko noi säädöt myös madalletuissa... Toivotaan että käy :)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ennen tosiaan kaikki etuvetoset haritti ja takavetoset auras. Nykyään myös etuvetoset yleensä auraa, riippuu tosiaan "ripustuksen" rakenteesta! 8)
90-luvun Eskoissa kait kaikissa on aurausta jos kaikki OK? :roll:
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

ja muistakaa se että kun autoa madalletaan niin camber menee negatiiviselle(useimmissa) jolloin aurausta lisätään jotta gummit kuluu tasaisesti
Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
paha sanoa mikä kuuluisi olla auraus, on lähinnä tapauskohtainen ja AINA säädettävä sen mukaan mitä camber kulma näyttää jos autoa on madallettu(muutenkin olisi hiukan hyvä kattoa arvoja "ristiin")

mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.

ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

evolution kirjoitti:ja muistakaa se että kun autoa madalletaan niin camber menee negatiiviselle(useimmissa) jolloin aurausta lisätään jotta gummit kuluu tasaisesti
paha sanoa mikä kuuluisi olla auraus, on lähinnä tapauskohtainen ja AINA säädettävä sen mukaan mitä camber kulma näyttää jos autoa on madallettu(muutenkin olisi hiukan hyvä kattoa arvoja "ristiin")

mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.

ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.
No kysyin Vianorista kulmien säätöä, mutta sanoivat etteivät tiedä miten kulmat pitäisi olla madalletuissa. Joten en mene sinne ainakaan vielä koska ei sitä viiti 70€ hukkaan heittää :D Eikö ne siellä näe sitä camber kulmaa ja voi sen avulla säätää? Luulis nyt että ammattilaiset osais sen tehdä. Mutta mistä mie sen tietäisin. Niin ja alatukivarret on vuoden vanhat. Joten en usko niiden nyt pahemmin olevan väljiä, vaikka madalletuissa tuppaakin olemaan lyhyempi ikäisiä.

Yritin kivitilastakin kysellä kulmia madallettuun, mutta ei ollut huolto päällikkö paikalla ja sanoivat että "tuu tänne näyttään" niinkuin aina...
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Mikäli Mondeossa on sama periaate kuin Focuksessa tuon joustinjalan ja pyörännvan kiinnityksen suhteen, niin pystykallistuksen kulmaa ei pysty säätämään... Kun siihen ei ole tehty säätöä! Aurauksen kyllä voi säätää, mutta kallistumaa ei. Eli jos renkaat on madalluksen jälkeen niin kuin "harakoneen pyörät", niin ei auta valittaa... Näin ainakin madalletussa MK1 Focuksessa.

Ai niin, olen säädättänyt Iisalmen Vianorilla kulmat ja hinta on ollut 50 € jo pitkään... Ja kulmat on säädetty normaaleihin arvoihin, vaikka on madallettu.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Mihin tämä perustuu että neloskoppasessa escortissa pitäisi olla haritusta (n.2mm?)? :?

Onko auto helpompi hallita käännöksissä vai? Miten tämä haritus vähentää terävää vetelyä ja leijamaisuutta mukamas? :wink:

Kommentteja ja niille perusteluja.. kiitos!
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Euratom kirjoitti:Mihin tämä perustuu että neloskoppasessa escortissa pitäisi olla haritusta (n.2mm?)? :?

Onko auto helpompi hallita käännöksissä vai? Miten tämä haritus vähentää terävää vetelyä ja leijamaisuutta mukamas? :wink:

Kommentteja ja niille perusteluja.. kiitos!
Haritus lisää vetelyä. itse ainakin säädän aurauksen puolelle 1-2milliä, oli auto mikä hyvänsä, paljon parempi ajettava. :wink:
2.9i
Feel The Difference.
Tag
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Maalis 2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Tag »

Timppasavosta kirjoitti:Mikäli Mondeossa on sama periaate kuin Focuksessa tuon joustinjalan ja pyörännvan kiinnityksen suhteen, niin pystykallistuksen kulmaa ei pysty säätämään... Kun siihen ei ole tehty säätöä! Aurauksen kyllä voi säätää, mutta kallistumaa ei. Eli jos renkaat on madalluksen jälkeen niin kuin "harakoneen pyörät", niin ei auta valittaa... Näin ainakin madalletussa MK1 Focuksessa.
Jos näin on niin mitä osia tuonne alustaan sitten pitäis vaihtaa, kun kuskin puolelta kuluu renkaiden sisäreunat ja apparin puolelta ulkoreunat..vai olikohan toisin päin? :roll:
-93 1.8
Monteeo
Vastaa Viestiin