Nokat ja venttiilit (ohc moottori)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Nokat ja venttiilit (ohc moottori)

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

eikös tuo sano nosto noissa ohc koneilla vähän johda harhaan koska siinähän periaatteessa pitäis olla lasku..
ja kuinkas isot venttiilit saa 2.0l ohc koneeseen?
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

niin ja minkäs laisia nokkia ootte laittanu nouihin koneisii
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

voi se olla jollekkin "harhaan johtava" käsite mutta kun nokka akseli tarkastellaan esim. paperilla niin...
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

niin mutta kuintenkin :D
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

mikä pyörien nousee niin se myös laskee :lol:
juontaisko sivuventtiili vehkeistä se termi.
300 40/80 80/40 sopii moneen käyttöön ja on helppo ajoittaa
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

missäs hinnoissa noin nokka sarjat pyörii ja löytyykö jostain muusta auto merkistä sopivat venat valmiiks
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

eiköhän 2.0 pärjää aika pitkälle vakio venttiilellä, tietenki työstetyt vähän auttaa.
katoppa vauhtiputkien sivuilta hintoja.
ana78
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Helmi 2005 14:55
Paikkakunta: Ristiina

Re: Nokat ja venttiilit

Viesti Kirjoittaja ana78 »

Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:eikös tuo sano nosto noissa ohc koneilla vähän johda harhaan koska siinähän periaatteessa pitäis olla lasku..
ja kuinkas isot venttiilit saa 2.0l ohc koneeseen?
45.7 imu ja 38.1 pakovena suurimmat.. Jotkut on laitattanu siitäki isommat, mut vaatii jo venttiilin kulmien muutoksia, saattaapi olla kallista, mut elämä on!
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

Itellä ihan vakiokansi vakioventtiileillä. Kent Camsin nokka (FR34, 263astetta, imunosto 12,62mm, pakonosto 12,31mm). Seuraajat ja jäykemmät jouset Kent Camsilta. Ja hyvin rokkaa :)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Elikkäs se on NOSTO siksi koska sillä tarkoitetaan paljonko akselissa oleva nokka nousee nolla kohdastaan, eli nokan alapuolta ylemmäksi.

Nokan nosto ei merkkaa sitä paljonko venttiili aukeaa, koska siihen vaikuttaa ratkaisevasti seuraajien vipusuhde ja asento( Esim. OHC).

Jos nokka painaisi suoraan venttiili varren päähän silloin se aukeaisi noston verran.

Menipa vaikeaksi selittää. :wink:

Venttiileistä nuo 45,7/38.1 venttiilit on suurimmat jotka sinne saa suoraan paikalleen ilman kulmien muutoksia. Maksavat n. 20€/kpl

Nokka-akseleita on tusinoittain erilaisia OHC koneeseen. Nokan valinta riippuu paljolti mihin käyttöön kone tulee ja mitä muuta koneessa on. Esim. Ruisku vai kaasari.

Kannattaa katsoa:

http://www.burtonpower.com
http://www.enem.se
http://www.pipercams.com
http://www.catcams.com
http://www.kentcams.com

Vai olikos toi Kentcamssi ja Catcamssi nyt sitten loppupeleis sama valmistaja.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Todellinen nosto mitataan kyllä suoraan venttiilistä.
Ja jotakin osviittaa saa 1.6 kertaa nokan ja perusympyrän erotus. Tällä kerrannaisella mulla piti tulla yli 12mm, mutta todellisuudessa se jäi alle. Venttiilien pituudella voidaan hakea suurta nousua kestävyyden kustannuksella ja toisinpäin.

Mulla Gt-motorin hioma gt7tb. Imu 294ast 7.5mm nokalta. Pako 294 ast 7.5mm nokalta.

Todellinen: Imu 288ast 11.45 venttiililtä (periaatteessa olisin voinut ottaa hieman varresta poies ja saada 12mm). Pako 292ast 10.8mm venttiililtä. Pakopuolelle asensin jatkopalat pienentääkseni nousua (voisi olla yli12mm).

Ajoitus 33-75 70-42 Koneen kyljessä on puhallin.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

millä/mistä kohti oot mitannu noin "todelliset" asteet ja aukeemiset?? nollasta? jos oikein ymmärsin niin venttiilistä mitannu/katsonut?? vai?? :shock:

nokan muoto vaikuttaa asteisiin helvetisti... kun niitä mittaa siis..

EDIT: hittoako mä sekoilen.. no voihan sen tietenki keinuvivustakin mitata... :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Eemeli kirjoitti:
Vai olikos toi Kentcamssi ja Catcamssi nyt sitten loppupeleis sama valmistaja.
Tuosta en oo varma, mutta Ainakin Cat Cams on nykyään Crane Camsin tytäryhtiö, joka valmistaa euroautoihin Euro-Crane merkkisiä nenäkeppejä.
make89
Viestit: 58
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:54

Viesti Kirjoittaja make89 »

Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:missäs hinnoissa noin nokka sarjat pyörii ja löytyykö jostain muusta auto merkistä sopivat venat valmiiks

Autoracing:lla kent cams: nokkasarja semmonen 500€
Ford escort mk2 2.0 77, Taunus 1.6 ohc 79 ja lepo sorsa 85
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

make89 kirjoitti:
Autoracing:lla kent cams: nokkasarja semmonen 500€
no joo.. autoracingillä maksaa kaikki paljon..

no ei oo ilmasta rallyrace:ssakaan
nokkasarjat 265€-519€...

Elämä on. ;)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Nuo on nollista eli mainosasteita. Mittasin noston retainerin laelta ja jousialusesta mauserilla vaan. Välyksillä imu 20 pako 25. Venanvarrenkumien takia rajoitin noston.


Esimerkiksi: Venttiili kiinni mitta olisi 37mm. Venttiili auki 25.5. Nousu on 37-25.5mm = 11.5mm...
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Nokan hionta muistaakseni 83e ja uudet seuraajat 60 e, vai oliko peräti 40e. Jatkopalat 80e (8kpl) joista tarvi 4, eli 4 jäi ylimääräiseksi.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

ZyaS kirjoitti: no joo.. autoracingillä maksaa kaikki paljon..

no ei oo ilmasta rallyrace:ssakaan
nokkasarjat 265€-519€...

Elämä on. ;)
Just tilasin nokkasarjan rallyrace:sta. Eihän noi viritysosat missään halpoja ole mutta kun on "pakko" virittää :D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

s.o.h.c kirjoitti: Just tilasin nokkasarjan rallyrace:sta. Eihän noi viritysosat missään halpoja ole mutta kun on "pakko" virittää :D
meillä onkin kallis harrastus.. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

/\ tohon ekkeriiskös pistit kalliilla nokan ? :D :lol:
Viimeksi muokannut Jaakko85, 22 Huhti 2005 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

lalli69 kirjoitti: Tuosta en oo varma, mutta Ainakin Cat Cams on nykyään Crane Camsin tytäryhtiö, joka valmistaa euroautoihin Euro-Crane merkkisiä nenäkeppejä.
Niinpäs olikin... muistelin väärin. Kaveri tilas Cranen nokan ja nokka tuli Catcamsin laatikos.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Vastaa Viestiin