Sivu 2/2

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 19 Tammi 2010 15:04
Kirjoittaja sekepeke
Omalla kohdallani ainakin johdot olivat poikki ennen termostaatti "napukkaa", eli ei vastuksen puolella... Käsin koittamalla tunsin kohdan josta johdot olivat poikki (noin 5 cm päästä vastuksesta, mulla johdot oli jostain syystä kääritty mustaan eristysteippiin). Sen verran itsekkin vain revin vastusmattoa, että pääsin käsiksi termostaattiin toiselta puolelta...

Niin ja jos johdot ovat ehjät niin kai se sitten tarkottaa sitä, että jompikumpi vastus on palanut poikki. Virta selän vastukselle kulkee istuimen vastuksen kautta, eli riittää että toinen on palanut niin kumpikaan ei toimi...
Eipä tästä taida hirveästi apua olla.

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 20 Tammi 2010 09:47
Kirjoittaja Tonza1984
Kaikista vastauksista on jotain apua :)

Missä tämä penkin vastus sitten sijaitsee ja pääseekö siihen helposti käsiksi? Ajattelin vain, että jos ne ovat ihan perinteisiä vastuskomponentteja, niin niitähän saa ihan elektroniikkakaupoistakin ostettua irtotavarana eikä paljoa maksa. Olettaen nyt, että itse vastuslanka on ehjä (mustunut tosin), kuten itselläni taitaa olla.

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 20 Tammi 2010 18:00
Kirjoittaja tuomaz
Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin eihän siellä penkissä ole kuin se lämmitysmatto ja termostaatti? Ei ainakaan mulla mitään erillistä resistoria ollut...

Mullakin lämmittimen elementin johdot oli ehjän näköiset mutta mustuneet, eli vika oli siinä tapauksessa siinä.

Kannattaa reippaasti ottaa se istuinosan verhoilu kokonaan pois, helpottaa hommaa todella paljon eikä ole pelkoa ettei se menis takaisin. On sen verran paksua kangasta että menee ongelmitta takas paikoilleen kunhan ei riko kiinnityskoukkuja...

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 06 Helmi 2010 20:34
Kirjoittaja grizzly
Uskaltaako sitä penkkiä irrottaa ja ruveta sähköjä sorkkimaan kun penkin sisällä on turvatyyny? Ja penkin sisälle kolme johtoa, yksi keskelle, ja yksi molemmille sivuille. Meneekö vasemmanpuolinen johto (kuskinpenkki kyseessä siis) turvatyynylle, keskimmäinen johto penkin vastukselle, ja oikeanpuolinen johto selkänojan vastukselle?

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 11 Helmi 2010 11:56
Kirjoittaja sekepeke
edit. Jotta välttää airbag valon syttymisen niin kannattaa varoiksi irrottaa se akun kenkä. Turvavyön kiristin siellä myös on, mutta kyllä sekin vissiin sen melkeen 12 volttia vaatii ennen kuin posahtaa. Itse otin vain avaimet pois virtalukolta, ei mitään ongelmia.

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 14 Helmi 2010 10:49
Kirjoittaja grizzly
sekepeke kirjoitti:Eikai siellä penkin sisällä sentään turvatyynyä ole. Turvavyön kiristin siellä tosin on, mutta kyllä sekin vissiin sen melkeen 12 volttia vaatii ennen kuin posahtaa. Eli ei mielestäni mitään pelkoa. Varmuuten vuoksi virrat kannattaa vääntää avaimesta pois ;)
Käsikirjan mukaan on, ja penkin selkänojan kyljessä lukee airbag...joten tiedä sitten. Merkit nyt vaan viittaisi siihen että semmonen on. Ja mitä ihmettä turvavyön kiristin tekisi selkänojassa menosuuntaa nähden vasemmalla puolella?

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 15 Helmi 2010 15:54
Kirjoittaja sekepeke
juu, taidat olla oikeassa. Sivuturvatyynyt taitavat olla lisävarusteita ja sijaitsevat selkänojissa... Varovaisuutta varmaan saa käyttää jos sitä selkänojaakin, siis koko penkkiä alkaa irroittamaan. Mutta mielestäni se turvatyynykin kaipaa myös melko paljon jännitettä ennenkuin paukattaa (vrt. sähkönalli). On niitä tyynyjä sen puoleen täysin itsestäänkin posahtanut.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että suurin osa penkilämmitin ongelmista ja kuten omalla kohdallanikin ratkeaa pelkän istuinosan irrottamisella ja tutkimisella (mikä siis varsin helppo homma).

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 13 Marras 2011 21:37
Kirjoittaja Zoni
Itekki käytin penkin istuinosan auki ja johdot oli poikki niinku muillakin n,5cm päästä ennen vastuksia. ei oo epäilystäkään mikä ne katkaisee! se metallimuotti johon se penkin pehmuste upotetaan nii johto menee sen peltimuotin läpi reiästä jossa tosi terävät reunat ja johto on aika kireä nii liekkö napsasee ku vetää penkin ihan taakse ja ylös tai jotenki noin.. :D btw penkinlämmitin ei alkanu toimiin..pitää viel tarkistaa! :)
Kiitoksia niistä ohjeista, oli tosi helppo purkaa ja kasata!

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 01 Helmi 2012 21:17
Kirjoittaja makeboy
Itse purin focuksen kuskin jakkaran kun ei lämmennyt, ja kuinkas ollakaan, olihan siellä johto poikki termostaatin juuresta. Sen laitoin kuntoon.

Mutta piru vie, ei riittänyt tuo, vielä on toinenkin vika vissiin, kun ei lähtenyt lämpiämään. Katkaisijalle mittasin, että tulee 12V, mutta penkin istuinosan liittimeen 0V. Johto tuskin on tuolta väliltä poikki, joten epäilisin että lisäksi tuo katkaisija on rikki, hyvin se kyllä rapsaa ja valo syttyy ja sammuu, muttei vissiin anna virtaa läpi. Sen verran kakassa paikassa tuo katkaisija etten sitä sokkona saanut mitattua, pitää paremmalla ajalla yrittää sitä irroittaa.

Pitää huomenna jatkaa tutkintaa. Mutta jos on kokemuksia rikkinäisistä katkaisijoista, niin kertokaa.

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 01 Helmi 2012 23:25
Kirjoittaja S-P-H
Mullakin meni tänä talvena kuskin penkinlämmitin rikki/ehkä johdot poikki.
Täytys kans availla ja tutkia. On kyllä kovin tyypillinen juttu :roll:

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 02 Helmi 2012 11:34
Kirjoittaja makeboy
Tässä threadissa taisikin olla jo jossain sanottu, miten hölmösti johdot menevät, ensin pari senttiä vaakasuunnassa kunnes lähtevät pehmusteen läpi reiästä alaspäin.
Sitten taitoskohdasta ne istumalla ja hytkymällä väsyvät poikki. Istumatta olisi paras.
Jos johdot lähtisivät suoraan alaspäin, ei ongelmia olisi.

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 27 Kesä 2015 20:41
Kirjoittaja eppu38
2003 vm Ghia, sama vika eli johdot poikki lämmittimen alta penkin verhoilun ja vaahtomuovin välistä. Näitä ei kylläkään silmällä nähnyt mutta tämän viestiketjun jutut auttoivat arvaamaan vian ja yleismittari paljasti, että toinen johdoista oli poikki. Johdot olivat teipattu nippuun ja johdosta oli säikeet poikki ehjän eristekuoren alla! Tein jatkokset ja taas lämpenee. Tarpeellinen varuste Suomen suvessakin :lol:

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 02 Loka 2016 14:26
Kirjoittaja RENNIE
No niin itsellä on MK1 Focus -04, ja ei pelaa edelleenkään kuskin penkinlämmitin. Katsoimme aluksi tuon penkin istuinosan, ja toinen johdoista oli poikki. Ei tullut mittaamalla nimittäin vastusta lainkaan. Oikea vastus mitatessa pelkkää istuinosaa on noin 2 ohmia yleismittarilla. (Itselläni mittarin oma vastus on noin 0,5, joten todellinen n. 1,5 ohmia). Liitimme katkenneen johdon tilalle uuden ohitusjohdon liittimestä penkin sisälle asti, on helpompi tehdä niin, koska johtojen teippauksen purkaminen koko matkalta olisi pirullista. Liitokset tehtiin juottamalla ja ne lujotettiin ja suojattiin kutistesukalla. Kaikki johtoliitokset kannattaa aina tehdä juottamalla, koska näin liitos on mahdollisimman pitkäikäinen ja hyvin johtava. Johdon vedon jälkeen ei muuta kuin penkki kasaan. Vastusmittaus onnistui nyt myös penkki kasattuna, eli tuo 2 ohmia tuli. Istuinosan vastus oli siis kunnossa ja vain johto oli poikki.

Mutta sitten vasta yllätti, kun ei edelleenkään penkki kuumentunut! No, kesän ollessa päällä asia jäi taka-alalle muita vikoja korjatessa ja nyt useiden kuukausien jälkeen on aika palata asiaan. Tuskastuin hommaan ja vein koko auton korjaamolle. Siellä katkoivat (prkl) johtoja ja lopulta tuloksena oli, että "penkinlämmittimen vastus rikki". Huoltomies katkoi sen tekemämme ohitusjohdon, jonka olimme vetäneet katkenneen johdon ohitukseksi! Mies yhdisti puristusliittimellä katkonaisen alkuperäisjohdon takaisin! No, kotona juottelin ohitusjohdon takaisin, koska ei vika siinä ollut.

Arvatkaapa kuka huoltomies lopulta selvitti, missä vika oli? En tiedä, miksi sain idean vertausmittauksesta vasta nyt kuudenkymmenen euron turhan huoltokäynnin jälkeen. Otin apukuskin penkin sähköliittimen irti ja mittasin selkänojaan menevän johtoparin vastuksen. Noin kaksi ohmia, eli sama kuin istuimessa. Sitten kuskin puolelle. Ei yhtään ohmia. Vika on siis varmuudella kuskin selkänojan vastuksessa, joka on rikki.

Focuksessa on penkinlämmitin toteutettu siten, että syöttö menee kytkimeltä istuinosaan, jossa on termostaatti. Istuinosa on koko homman "aivot", sillä selkänojassa ei ole termostaattia, vaan nojan vastus on kytketty sarjaan istuinosan vastuksen kanssa. Täten penkin ja selkänojan kokonaisvastus on todellista vastusta noin 3 ohmia ja yhteisteho täten n. 48 W. Jos selkänojan vastus kosahtaa, ei myöskään istuinosa lämpene, kun toinen napa on pois pelistä. Sama toisinpäin. Minun tapauksessani on mielenkiintoista, että vika löytyi sekä istuin-, että selkänojaosuudesta.

Useamman päivän harkinnan jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että selkänojaa ei kannata oman turvallisuuden tai taloudellisen katastrofin mahdollisuuden vuoksi mennä itse ropeltamaan. Selkänojassa on nimittäin sivuturvatyyny, ja laukeamisen mahdollisuus ei ole poissuljettua. Annan suosiolla Fordin merkkihuollon asentaa selkänojaan uuden vastuksen, vaikka työ onkin noin kahden sadan euron isku lompakkoon. Mutta paljon pienempi verrattuna siihen, jos airbag päättää kosahtaa.

No entäpä sitten, jos vastus on poikki kuten minun tapauksessa? Uusi vastus kustantaa tarvikeliikkeessä noin 55 - 60 euroa. Kyseessä on yleismallinen vastus, mutta teholtaan sopiva noin 50 W. Paketissa tulee sekä istuin-, että selkänojan vastukset. Istuinosan vastuksessa on termostaatti. Kytkentä lienee samanlainen kaikissa autoissa. Yleismallisuus tarkoittaa sitä, että merkkikohtaisia liittimiä ei tule vaan joutuu juotoshommiin. Muutaman johtoliitoksen teko on kuitenkin aika pieni homma myös huoltoliikkeelle. Voit tehdä myös niin, että vaihdatat pelkän selkänojan vastuksen, kuten itse aion tehdä. Näin säästää huoltohinnassa varmasti yli 100 euroa. Istuinosanhan tohtii itsekin purkaa ja kasata, kunhan omaa mammutin hermot. Itselläni on istuinosan alkuperäinen vastus kunnossa, joten en aio laittaa uutta vastusta sinne lainkaan.

Kysyin myös alkuperäisen selkänojavastuksen hinnan. Alkuperäinen onkin ainoa autokohtainen penkinlämmittimen vastus, mitä Focukseen saa. Sen voin sanoa, että todellakin kannattaa suosia yleismallista vastusta. Alkuperäisen vastuksen hinta on 225 euroa ja kyseessä on todellakin vain selkänojan vastus! Saa olla yleismallisessa vastuksessa aika paljon juotoksia, jotta työlle tulee noin paljon lisähintaa!

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 02 Loka 2016 16:25
Kirjoittaja tursas
Ei toimi mullakaan nyt penkinlämmitin mitä tossa ensimmäisillä +2 keleillä kokeilin, mutta kun sitä penkinlämmitintä tarvitsee ehkä pari kuukautta vuodessa oikeasti ainakin täällä etelässä ja tarvikeliikkeistä saa kympillä siihen penkin päälle heitettävän lämmittimen mikä tökätään tupakinsytkään, niin miten paljon ruutia kannattaa polttaa penkin korjaamiseen ...sorry, kiitos ja anteeksi... :D

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 03 Loka 2016 03:51
Kirjoittaja Tessu
Jotenkin tuolleen kierosti se meni JO -80 ja 90 luvun Voorteisakin,meinaan vaan kun aikoinaan Escoon vaihdoin katkasian kun ei lämmenny ja sitten kun Sierrasta uupui lämmitys niin empä saanu mitään mittauksia aikaan ahtaassa alakerrassa,olipa niin kimurantisti vedelty johdot kaksin liittimin että on vielä tänäpäivänäkin mykkänä ja saakin varmaan olla...joku sielläkin varmaan kolarissa aikoinaan vioittui

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 03 Loka 2016 21:55
Kirjoittaja anon1
RENNIE kirjoitti:No niin itsellä on MK1 Focus -04, ja ei pelaa edelleenkään kuskin penkinlämmitin. Katsoimme aluksi tuon penkin istuinosan, ja toinen johdoista oli poikki. Ei tullut mittaamalla nimittäin vastusta lainkaan. Oikea vastus mitatessa pelkkää istuinosaa on noin 2 ohmia yleismittarilla. (Itselläni mittarin oma vastus on noin 0,5, joten todellinen n. 1,5 ohmia). Liitimme katkenneen johdon tilalle uuden ohitusjohdon liittimestä penkin sisälle asti, on helpompi tehdä niin, koska johtojen teippauksen purkaminen koko matkalta olisi pirullista. Liitokset tehtiin juottamalla ja ne lujotettiin ja suojattiin kutistesukalla. Kaikki johtoliitokset kannattaa aina tehdä juottamalla, koska näin liitos on mahdollisimman pitkäikäinen ja hyvin johtava. Johdon vedon jälkeen ei muuta kuin penkki kasaan. Vastusmittaus onnistui nyt myös penkki kasattuna, eli tuo 2 ohmia tuli. Istuinosan vastus oli siis kunnossa ja vain johto oli poikki.

Mutta sitten vasta yllätti, kun ei edelleenkään penkki kuumentunut! No, kesän ollessa päällä asia jäi taka-alalle muita vikoja korjatessa ja nyt useiden kuukausien jälkeen on aika palata asiaan. Tuskastuin hommaan ja vein koko auton korjaamolle. Siellä katkoivat (prkl) johtoja ja lopulta tuloksena oli, että "penkinlämmittimen vastus rikki". Huoltomies katkoi sen tekemämme ohitusjohdon, jonka olimme vetäneet katkenneen johdon ohitukseksi! Mies yhdisti puristusliittimellä katkonaisen alkuperäisjohdon takaisin! No, kotona juottelin ohitusjohdon takaisin, koska ei vika siinä ollut.

Arvatkaapa kuka huoltomies lopulta selvitti, missä vika oli? En tiedä, miksi sain idean vertausmittauksesta vasta nyt kuudenkymmenen euron turhan huoltokäynnin jälkeen. Otin apukuskin penkin sähköliittimen irti ja mittasin selkänojaan menevän johtoparin vastuksen. Noin kaksi ohmia, eli sama kuin istuimessa. Sitten kuskin puolelle. Ei yhtään ohmia. Vika on siis varmuudella kuskin selkänojan vastuksessa, joka on rikki.

Focuksessa on penkinlämmitin toteutettu siten, että syöttö menee kytkimeltä istuinosaan, jossa on termostaatti. Istuinosa on koko homman "aivot", sillä selkänojassa ei ole termostaattia, vaan nojan vastus on kytketty sarjaan istuinosan vastuksen kanssa. Täten penkin ja selkänojan kokonaisvastus on todellista vastusta noin 3 ohmia ja yhteisteho täten n. 48 W. Jos selkänojan vastus kosahtaa, ei myöskään istuinosa lämpene, kun toinen napa on pois pelistä. Sama toisinpäin. Minun tapauksessani on mielenkiintoista, että vika löytyi sekä istuin-, että selkänojaosuudesta.

Useamman päivän harkinnan jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että selkänojaa ei kannata oman turvallisuuden tai taloudellisen katastrofin mahdollisuuden vuoksi mennä itse ropeltamaan. Selkänojassa on nimittäin sivuturvatyyny, ja laukeamisen mahdollisuus ei ole poissuljettua. Annan suosiolla Fordin merkkihuollon asentaa selkänojaan uuden vastuksen, vaikka työ onkin noin kahden sadan euron isku lompakkoon. Mutta paljon pienempi verrattuna siihen, jos airbag päättää kosahtaa.

No entäpä sitten, jos vastus on poikki kuten minun tapauksessa? Uusi vastus kustantaa tarvikeliikkeessä noin 55 - 60 euroa. Kyseessä on yleismallinen vastus, mutta teholtaan sopiva noin 50 W. Paketissa tulee sekä istuin-, että selkänojan vastukset. Istuinosan vastuksessa on termostaatti. Kytkentä lienee samanlainen kaikissa autoissa. Yleismallisuus tarkoittaa sitä, että merkkikohtaisia liittimiä ei tule vaan joutuu juotoshommiin. Muutaman johtoliitoksen teko on kuitenkin aika pieni homma myös huoltoliikkeelle. Voit tehdä myös niin, että vaihdatat pelkän selkänojan vastuksen, kuten itse aion tehdä. Näin säästää huoltohinnassa varmasti yli 100 euroa. Istuinosanhan tohtii itsekin purkaa ja kasata, kunhan omaa mammutin hermot. Itselläni on istuinosan alkuperäinen vastus kunnossa, joten en aio laittaa uutta vastusta sinne lainkaan.

Kysyin myös alkuperäisen selkänojavastuksen hinnan. Alkuperäinen onkin ainoa autokohtainen penkinlämmittimen vastus, mitä Focukseen saa. Sen voin sanoa, että todellakin kannattaa suosia yleismallista vastusta. Alkuperäisen vastuksen hinta on 225 euroa ja kyseessä on todellakin vain selkänojan vastus! Saa olla yleismallisessa vastuksessa aika paljon juotoksia, jotta työlle tulee noin paljon lisähintaa!
Oletko jo hankkinut lämmittimet, mulla olis -97 mondeon istuin ja selkälämmittimet.Kiinostaisko?

Re: Focuksen penkinlämmitin

Lähetetty: 19 Marras 2017 15:54
Kirjoittaja alupallo
Jos joku vielä Focuksen penkinlämmitintä haluaa korjata niin tässä muutama kuva paikasta mistä johdot menevät poikki.KuvaPenkinlämmitin

KuvaPenkinlämmitin 2
Eli tuosta ruuvimeisselin kärjen osoittamasta kohdasta kuin sivareilla leikattuna.